Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olaho

#1
Bestilte bil 24. april (grå med hvitt interiør, 20-tommere). Fikk VIN en gang tidlig i august og konstaterte at bilen var ombord Höegh St. Petersburg som mange andre. Spennende å følge båten frem til Zeebrugge  :D

Avtalt utlevering i Brumunddal 14. september (fikk sms på ettermiddagen tirsdag 30. august om å velge utleveringstidspunkt). Tok kontakt med Tesla Brumunddal i går angående hengerfeste (jeg fikk aldri SMS om hengerfeste) og fikk da svar om at det ikke kom til å være montert fra fabrikken og at de mangler noen deler slik at det kan ta litt tid før jeg kan få det ettermontert. Lever greit med det en stund.
#2
Model 3 / Sv: Er det ikke lenger Homelink på Model 3?
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 12:46
En liten oppdatering på originalt innlegg fra meg. Etter mye om og men har Tesla gått med på å installere Homelink kostnadsfritt på bilen min (bilen ble bestilt 27. mai og Homelink ble fjernet 31. mai) 14. november.

Jeg måtte tilslutt argumentere med utklipp fra web-arkivet https://web.archive.org/web/20190901000000*/tesla.com/model3/design

Her fins det to versjoner av siden, en fra 27. mai og en fra 31. mai og som klart viser at "Location-aware garage door opener" var tilstede 27. mai men var fjernet 31. mai.

Her versjonen fra 27 mai:
[ You are not allowed to view this attachment ]

Her versjonen fra 31. mai:
[ You are not allowed to view this attachment ]
#3
Model 3 / Sv: Utlevering av orginale vinterhjul
torsdag 12. september 2019, klokken 15:07
Flere enn meg som har fått sms om vinterhjul-utlevering et godt stykke unna bosted (bor på Gjøvik, vinterhjulene sendes tydeligvis til Lillehammer) og som ikke er så happy med det?

Det er en partner-Vianor på Gjøvik, men det sure svaret fra teslaowners@vianor.com var at "dette skal vi bruke egen eide Vianor-butikker til pga. pris".

Noen som har fått Tesla til å levere direkte til hjemsted i stedet?
#4
Model 3 / Sv: Er det ikke lenger Homelink på Model 3?
fredag 21. juni 2019, klokken 13:27
Sitat fra: bjornskj på fredag 21. juni 2019, klokken 12:45
Har du full FSD? Vet ikke om det er en kobling her men jeg har denne FSD pakken på min.

Nei, jeg har ikke FSD. Det er mulig det er derfor. Jeg trodde dog ikke at Homelink var knyttet opp mot FSD tidligere. Uansett en unaturlig ting å knytte opp mot FSD, tenker jeg.
#5
Model 3 / Sv: Er det ikke lenger Homelink på Model 3?
fredag 21. juni 2019, klokken 09:51
Tydeligvis fullstendig bingo, for jeg har også VIN 342xxx og har ikke Homelink-ikonet
#6
Model 3 / Sv: Er det ikke lenger Homelink på Model 3?
torsdag 20. juni 2019, klokken 22:58
Det er i hvert fall ikke Homelink på min, ser det ut til. Litt skuffet over det, må jeg innrømme - men det er mulig det ikke sto på bestillingssiden når jeg bestilte 27. mai - det husker jeg ikke.

Sender en mail til servicesenteret i morgen og hører.
#7
Model 3 / Er det ikke lenger Homelink på Model 3?
torsdag 20. juni 2019, klokken 22:37
Jeg hentet ut en ny Model 3 i dag, og det er ikke noe Homelink-ikon i menyen på toppen av skjermen. Jeg finner heller ikke noe sted å aktivere dette i menyene. Er det jeg som misser noe, eller er ikke Homelink lenger mulig fra Model 3 (i så fall har ikke jeg fått med meg dette)?
#8
Soga går mot en ende, i følge Tesla Brumunddal har Tesla måttet overstyre utleveringssted på grunn av transportkapasitet. De sier at kapasiteten til transportselskapene er sprengt, og at alt må brukes for å få biler fra havn i Drammen til Lillestrøm. Brumunddal vil derfor ikke få flere biler i juni/juli.

Om jeg ønsker bilen nå må jeg derfor bite i det sure eplet og hente ut bilen på Lillestrøm. Forhåpentligvis kan da Tesla være fleksible på utleveringstidspunkt, slik at jeg kan hente på kveldstid.
#9
Etter 22.6 er helt greit, men ønsker fremdeles juni-utlevering.

Takk for innspill, har egentlig ingen selger (får mailer fra Emma hos Tesla Delivery Team), men skal prøve meg med en mail direkte til kontaktperson hos Tesla Brumunddal.
#10
Jeg bestilte en blå Model 3 27. mai, og må si at selve leveringsprosessen ikke akkurat imponerer meg. Bestillingen ble gjort med Brumunddal som utleveringssted, 4. juni får jeg samme sms som mange andre med beskjed om utlevering i Lillestrøm mellom 14. juni og 22. juni.

Jeg ønsker ikke utlevering på Lillestrøm, det krever at jeg tar meg fri fra jobben omtrent en hel dag og det ønsker jeg ikke/har ikke tid til. Informerer Tesla om dette på sms og blir fortalt at "naturligtvis kan det påverka levering men inte jättemycket", og beskjed om at Brumunddal er registrert.

Får deretter i går en ny sms med levering 19. juni i Lillestrøm (!), til tross for at jeg opplever å ha avtalt to ganger tidligere levering i Brumunddal. Ved spørsmål om hvorfor får jeg nå beskjed "Alla levereringar blir i Lilleström under den tiden din leverans sker". Jeg har deretter forsøkt å si ganske klart fra at jeg forventer at leveringen blir i Brumunddal, der jeg både har bestilt bilen og fått bekreftet leveranse av bilen. Foreløpig ikke mottatt svar på dette fra Tesla.

Hva burde jeg gjøre? Risikerer jeg å "miste" den allokerte bilen hvis jeg ikke godtar leveranse i Lillestrøm? Og hvor lenge må jeg eventuelt vente hvis jeg står på mitt og ønsker levering i Brumunddal?
#11
Model 3 / Sv: Levering av biler med hengerfeste!
onsdag 29. mai 2019, klokken 12:52
Jeg bestilte bil (med hengerfeste) på mandag kveld, og fikk tekstmelding nå i dag fra Tesla delivery team hvor det står at Tesla estimerer at bilen dukker opp i juni. Jeg har ikke fått VIN. Ergo, Tesla har i hvert fall en viss tro på at den dukker opp før sommeren...
#12
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:08
Sitat fra: olaho på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:53
Det var den som var basert på siste mil. Siden dette ikke var dagens første prøvekjøring ville jeg anta at batteriet var sånn nogenlunde varmt, men det er mulig at det kan forklare noe.
Basert på siste mil er ikke noen god indikator på reell rekkvidde hvis man ikke starter med helt varm bil og har kjørt nøyaktig 1 mil samme strekning T/R.

Jeg estimerer prøvekjøringen til å være rett i under en mil med start og mål på Tesla Brumunddal, så det er ikke så langt unna at det kravet er oppfylt. Poenget mitt var egentlig ikke at dette var en reell indikator på maksimal rekkevidde, men likevel nok til at jeg ville ønsket en betydelig lenger prøvekjøring for å få avdekket hva det reelle vinterforbruket faktisk er.
#13
Du har nok rett i det, som du antar var det 20"-ere siden dette var Performance-utgaven. Dekk var Nokian R3 i følge selger, dette sjekket jeg ikke selv. De skal såvidt meg bekjent være av de bedre vinterdekkene for den type føre.
#14
Det var den som var basert på siste mil. Siden dette ikke var dagens første prøvekjøring ville jeg anta at batteriet var sånn nogenlunde varmt, men det er mulig at det kan forklare noe.
#15
Jeg prøvekjørte Model 3 i Brumunddal nå på lørdag. Forholdene var "vinterlige", for å si det mildt, med snø i veibanen og ganske krevende kjøreforhold. Kjørte faktisk i "chill" nesten hele veien...

Bilens utseende synes jeg er fantastisk, og den var meget komfortabel. Skjermen, som jeg på forhånd var ganske sikker på at kom til å bli en vanesak, ble jeg ikke vant med på den korte turen (15 min-ish), men jeg tror fremdeles at å bli vant til den vil gå fint.

Et par ting jeg ble litt negativt overrasket overrasket over:

- Jeg synes ikke bilen satt så godt på vegen som jeg trodde den kom til å gjøre. Det er selvfølgelig vanskelig å sammenligne, men jeg kjørte delvis samme strekk med min Octavia 4x4 2007-modell rett før prøvekjøringen og opplevde faktisk den gamle bilen som mer stabil og mindre vinglete i svinger og ut av rundkjøringer
- Forbruket var høyere enn jeg forventet, rekkeviddeindikatoren viste ca. 28 mil med 90-91 % kapasitet. Og dette var med svært forsiktig kjøring sikkert ikke mer enn 50 km/t i snittfart. På ingen måte vitenskapelig dette, men jeg trodde indikert rekkevidde skulle være høyere enn dette.

Jeg venter uansett på avklaringer rundt hengerfeste og takstativ før eventuell bestilling.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA