Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cherz

#1
Lading av Tesla / Sv: Blått adapter bare 16A?
torsdag 10. januar 2019, klokken 22:46
Sitat fra: hgs på torsdag 10. januar 2019, klokken 22:38
Den er gammel ja.

Veldig fornøyd nå...  :D  Takker for avklaring!
#2
Lading av Tesla / Sv: Blått adapter bare 16A?
torsdag 10. januar 2019, klokken 22:25
Stakk ned i garasjen og sjekket på UMC'en som fulgte med X'en nå i desember, ser vitterlig ut som den støtter 3 fase 400 16A - har jeg fått med en "gammel" UMC?

[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]
#3
Lading av Tesla / Sv: Blått adapter bare 16A?
torsdag 10. januar 2019, klokken 20:39
Det er på en hytte som brukes primært i helgene om vinteren, tenkte det var greit å spare noen lapper der...  ;)

Hjemme blir det TWC
#4
Lading av Tesla / Sv: Blått adapter bare 16A?
torsdag 10. januar 2019, klokken 19:17
Sitat fra: Wibla på torsdag 10. januar 2019, klokken 17:39
Det er riktig. Med ny UMC plugger man adapter til schuko/blått adapter rett i kladden, på gammel er det en plugg på kabelen man plugger de inn i.

Oki -  da er det bare på jakte gammel UMC på finn.no. Har 16A trefase TN 400V (med jordfeilbryter B) som jeg gjerne kunne tenkte meg å nytte til lading om en stund...  ;)

Kjøpte nemlig rødt adapter på Tesla i desember sammen med ny bil, men der var det ingen som gav beskjed....
#5
Lading av Tesla / Sv: Blått adapter bare 16A?
torsdag 10. januar 2019, klokken 17:37
Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:53
Legg merke til at det ikke er noe rødt adapter. Denne ladekabelen vil dermed gi vesentlig lavere ladehastighet på TN trefase. En tredjedel av ladehastigheten til den gamle Tesla ladekabelen.
Oi...betyr det at de som har ny UMC faktisk ikke kan lade trefase med rødt adapter på 400V?

Hvordan vet man forresten om man har ny eller gammel UMC? Greit å vite forskjellen dersom man må på finn.no...
#6

Kan jo tenkes at det er forskjellige kvaliteter på disse batteriene , i likhet med andre forbruksbatterier.
[/quote]

Tenkte det samme, så gikk for Energizer sist - men det så ikke ut til å hjelpde det døyt...

Får høre med Møller, ønsker ikke at dette fortsetter.
#7
Har byttet nøkkelbatterier 3 ganger de siste 3-4 månedene på vår 2015 modell (med keyless). Det er veldig begrenset tid mellom varsel og at nøkkelen ikke fungerer - lite trivelig å lete etter små, flate batterier om morgenene...  :(

Er det andre som har opplevd noe lignende?

#8
Takker for gode innspill! Greit å vite at det er muligheter for 11kW en gang i fremtiden...

@jkirkebo: Sender deg en PM

#9
e-Golf / Fremtidsrettet ladningsløsning med 32A 3-fase 230V?
tirsdag 23. juni 2015, klokken 23:41
Heisann,

Fikk ordnet med 32A 3-fase 230V uttak i forbindelse med bygging av ny garasje, dedikert for lading av elbil. Tanken var å bestille Tesla, men det ble i stedet en e-golf som hentes denne uken  :D

Forstår begrensningen på AC laderen til e-golfen, maks 3.6kw. Har lest litt rundt og forstår det er begrensede alternativer for å lade en e-golf med 32A 3-fase 230V (industrikontakt, 4 poler). Slik jeg har forstått det så har jeg følgende muligheter:


  • Det finnes en rekke 16A 1-fase alternativer som f.eks Volvo sin ladekabel, men finnes det overganger til 16A 1-fase som er trygge og greie?
  • Eller bør jeg like greit kjøpe en 3 fase ladestasjon fra f.eks Elbilhjelpen (med overgang til blå industrikontakt)
  • Eller bør jeg vente på EVSelect sin 22 kW ladekabel med 3 fase lading (kan godt vente litt, dersom dette gjør det hele mer fremtidsikkert)

Noen tanker?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp
søndag 21. april 2013, klokken 09:44
P882 - fått finalize!

Endelig, men det var litt raskere enn tenkt... Skal bygge ut huset og få meg ny garasje, men det blir vel neppe ferdig før i oktober/november - og hvor skal jeg plassere Tesla i mellomtiden?  ???

Hadde dessuten håpet at spesifikasjonene på optimalt oppsett for hjemmelader var klart, men ser ut som jeg må vente litt der.

Uansett, et steg nærmere...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA