Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mao

#1
Sitat fra: Lynet på onsdag 29. april 2020, klokken 12:54
Jeg kjøpte en inventory-bil. Da blir man ikke informert om at man har Premium Connectivity kun i et år. Hvis man derimot konfigrerte en nybil står det tydelig i konfiguratoren at man har Premium Connectivity i 12 mnd.
Spørsmålet blir derfor lovligheten i dette? Hvis man selger et produkt, og etter et år krever betaling for det må det vel stå i kontrakten?

Står det noe som helst i kontrakten om gratis Connectivity? Hvis ikke kunne du vel strengt tatt risikert å måtte betale fra dag 1?

Det vil nok være vanskelig å hevde kontraktsbrudd fra Tesla hvis det ikke er konkret nevnt i kontrakten eller på annen måte er uttrykt på en slik måte at kunden åpenbart må forvente at dette er gratis i ubegrenset tid.
#2
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
søndag 19. april 2020, klokken 21:24
Sitat fra: boppus på søndag 19. april 2020, klokken 19:46
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?

Enklest og billigst blir det vel om du lager/kjøper en overgang fra CEE-stikket til schuko, slik at du kan bruke nødladeren som følger med bilen. Det er ikke optimalt med bruk av overganger, men det fungerer.
Ladespesialisten.no kan sikkert lage et adapter om du ikke fikser det selv http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler

Bedre alternativer finnes jo, men det blir fort veldig mye dyrere.
#3
EQC / Sv: Tester og medieomtaler av EQC
onsdag 15. april 2020, klokken 20:38
Ettersom EQC selv med 7,4 kW OBC støtter 3-fase lading, ser jeg ikke noe stort behov for oppgradering til 11 kW. Du får 7,4 kW også på 400V/16A.

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table
#4
Hyundai KONA / Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
fredag 06. mars 2020, klokken 17:27
Og nye biler blir godkjent for trekking av henger, helt opp til 300 kg(!)
#5
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
torsdag 13. februar 2020, klokken 21:59
Sitat fra: Bsv på torsdag 13. februar 2020, klokken 19:54
EQC har bakkeklaring på 9,7cm noe som gjør den fullstendig uegnet som SUV/crossover.

9,7 cm er med full godkjent last, målt på laveste punkt. Den normale klaringen er 14 cm på EQC.
Men trenger man traktor, så kjøper man selvsagt traktor  :P
#6
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
tirsdag 11. februar 2020, klokken 07:42
Sitat fra: patron på mandag 10. februar 2020, klokken 12:02
synes xc40'en er meget fint, men med alle nødvendige options, så blir bilen rett og slett for dyr med tanke på plass og rekkevidde... Synd, men står over her

100 % enig.
Rundt 600k for en "småbil" er drøyt, selv om bilen ellers er fin. Spranget i pris opp til f.eks. MB EQC er lite.
Volvoen utgår glatt for min del.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
tirsdag 04. februar 2020, klokken 10:02
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 05:46
Sitat fra: lirekassa på mandag 03. februar 2020, klokken 23:02
Har noen hørt noe mer om når eksakt journalistene skulle få prøvekjøre denne? Håper det drysser noen flere detaljer samtidig, selv om bilen vil være kamuflert.

Eneste nye informasjon fra Skoda er at de har en tegnekonkurranse for barn, hvor du kan vinne en sykkel. Du kan si til et barn under 12 år at du venter på en elektrisk familiebil fra Skoda og be barnet om å tegne bilen. Da kan du vinne en sykkel....  :o

Det lover jo godt når Skoda endelig har funnet ut at de trenger hjelp til å få tegnet ferdig bilen  :D
#8
EQC / Sv: Tester og medieomtaler av EQC
onsdag 23. oktober 2019, klokken 15:55
#9
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
fredag 18. oktober 2019, klokken 10:55
Sendte melding om kansellering i går kveld. Penger på konto i dag, så det var kjapt levert i alle fall.
Noe mer positivt er det vel ikke å si om BMWs håndtering av alt som gjelder iX3....
#10
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
torsdag 12. september 2019, klokken 22:21
Da ble det omsider prøvekjøring i kjølige Trondheim i ettermidddag. Regn og våte veier, blanding av bykjøring, landevei og litt motorvei ga et forbruk på 25,9 wh/km uten noe som helst forsøk på økonomikjøring.

EQC er innrettet for komfort - imponerende lite vindstøy, lite dekkstøy og hjulopphenget svelger ujevnheter meget bra. Bilen er sprek, men er som forventet ingen sportsbil i svingene. EQC føles oversiktlig og lett manøvrerbar i bytrafikken, samtidig som den er dønn stabil i høy fart. Her var det mye å like  :)

Så da er spørsmålet om valget faller på EQC eller e-tron 50, som blir en god del billigere med noenlunde samme utstyr.

#11
Corsa-e / Sv: Opel Corsa-e
onsdag 11. september 2019, klokken 11:39
Kjedelig og dyr småbil. Kansellert.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Første elbil, 2016 90d eller 2017 100d?
mandag 02. september 2019, klokken 17:17
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2019, klokken 10:35
90D har ca 80kWh fra 100%-0%.
100D har ca 94kWh fra 100%-0%.

Så si 35 mil vinter og 45 sommer for 100D. Sånn ca.

Det var et konservativt anslag for rekkevidden på 100D. Min erfaring langs norske landeveier (snittfart rundt 80km/t) tilsier en rekkevidde på 42-43 mil om vinteren (med mindre det er slapseføre eller ekstrem kulde) og 52-53 mil på tørre sommerveier.
Selv med jevn cruising i 135 km/t om sommeren får jeg en rekkevidde på rundt 41-42 mil.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktbilpriser Model S
søndag 07. juli 2019, klokken 23:34
Sitat fra: Tiger123 på søndag 07. juli 2019, klokken 21:37
Ja den var friskt priset.., en som kjøpte litt på impuls og angrer litt. Understreker litt..

Jeg så at Tesla hadde en til 895000 i slutten av juni, så noen den? Det var en P100D, og da må det ha vært Ludicrous? Eller får du Performance bilen i to varianter?

Ikke mye anger når du vil videreselge en ny bil med en fortjeneste på godt over 200 000.....
Forhåpentligvis er det ingen som er dumme nok til å bla opp særlig mer enn 950k for denne.

Performance leveres nå både med og uten Ludicrous. Performance uten FSD og vinterhjul koster rundt 890k.
Pristillegget for Ludi er 99 000, men Tesla gir bort Ludi gratis til eksisterende Tesla-eiere.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: FSD oppgradering - verdt det?
søndag 07. juli 2019, klokken 23:25
Sitat fra: Croft på søndag 07. juli 2019, klokken 22:52
Sitat fra: Mao på søndag 07. juli 2019, klokken 22:19
Sitat fra: kirky på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:05
Elon har sagt at det kommer masse i høst  - mye av det de viste på autonomy-dagen. Lesing av skilt og stopping for lyskryss etc. Det kan bli bra, men uansett liksågodt å vente og kjøpe da.

Tesla må vel ha markedets desidert mest ubrukelige (og til dels farlige) ACC for tiden, og når de ikke engang klarer å fikse noe så banalt er det vanskelig å tro at Elon &Co skal få på plass en velfungerende FSD de nærmeste 5 årene......

Vel, ikke alle som er enig i den beskrivelsen. For min har Eap fungert og fungerer tilnærmet prikkfritt. Milevis unna noe annet på markedet. Kan eller legge til at jeg på 25k kjørt har hatt  null issues overhodet med bilen (bank i bordet)🙄. Måtte bare lage litt kontrast til all klagingen her inne😀.
Når det er sagt ser jeg fortsatt ikke insentivet til å gå for fsd før det er demonstrert en vesentlig upgrade fra dagens features.

Misforstå meg rett, som Tesla-eier på sjette året er det åpenbart at jeg i sum er storfornøyd med det aller meste. Men bunn-nivået til Tesla er skremmende lavt noen ganger...

Etter flere ganger nesten å bli påkjørt bakfra pga. fantombremsing på firefelts motorvei uten hindringer foran, er det blitt sånn at jeg kvier meg for å bruke ACC/AP. En brå oppbremsing fra 100 til 50-60 km/t er ikke behagelig når det kommer fullstendig overraskende. Og gudene må vite hva de som kjører bak en Tesla som oppfører seg slik tenker om sjåføren....

En ting er sikkert: livet med Tesla blir aldri kjedelig. Du vet aldri hva som venter deg etter siste SW-oppdatering  :P
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: FSD oppgradering - verdt det?
søndag 07. juli 2019, klokken 22:19
Sitat fra: kirky på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:05
Elon har sagt at det kommer masse i høst  - mye av det de viste på autonomy-dagen. Lesing av skilt og stopping for lyskryss etc. Det kan bli bra, men uansett liksågodt å vente og kjøpe da.

Tesla må vel ha markedets desidert mest ubrukelige (og til dels farlige) ACC for tiden, og når de ikke engang klarer å fikse noe så banalt er det vanskelig å tro at Elon &Co skal få på plass en velfungerende FSD de nærmeste 5 årene......
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA