Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjoris

#2
EV 6 / Sv: EV6 58kWh AWD fornuftig kjøp?
fredag 27. januar 2023, klokken 17:16
Enig i at det ikke er vits å tenke ny bil fra andre enn Tesla, men med Tesla må en vite om en kan leve uten sensorer på ubestemt tid og en bil som er sportslig satt opp uten HUD eller skjerm foran fører. Men bevares mye er bra også. Skal en sammenligne mest mulig like biler så må en legge både annen farge enn hvit og EH AP, då er en fort mot 600, men de fleste satser på helt lik bil som naboen og har lite bruk for Summon. Har pt ikke brukt det mange ganger på Ioniq 5en vi har nå feks, men likevel kjekt å ha for oss som liker duppeditter

Det smarteste nå er nok å kjøpe av oss flippere, vi kan se langt etter de store gevinstene vi kunne fått før markedet snudde. Thats life, mange gode kjøp på andre merker om dagen...

Tror Tesla ganske snart begynner å sette opp prisene igjen og ting vil normaliserer ser litt, men langt under galskapen frem til Aug 2022...

#3
Bilen er ikke i Norge, men er i produksjon og ventes til Norge rundt påsketider, kanskje før.

redigert: bilen er ikke i produksjon likevel, produksjon feb/mars så i Norge i mai.

Vi har en Ioniq 5 i dag. En av bilene må selge. Nå legger vi ut begge så ser vi hvem som går først. Vi har blitt veldig fornøyd med Ioniq 5, mye bedre komfort på 2023 modellen som nå også har like stort batteri som EV6, disse to tingene er bakgrunnen for at vi i 2021 bestilte EV6 fremfor Ioniq 5.

Nå betyr det ikke så mye hvilken bil vi blir sittende med av disse to, begge er helt topp.
#4
Bilen er kjørt 5.000 km og er "som ny". førstegang reg 2.11.2022. Hvit med 19 toms hjul, ConntiViking 7 piggfrie vinterdekk. Har alt av utstyr uten soltak, da dette stjeler 50-60 kg av lastekapasiteten.

Ref annen annonsen skal Ioniqen erstattes av Kia EV6 GT-Line, men nå legger vi like godt ut begge bilene og ser hvem som blir solgt først. Begge bilen er helt konge så for oss er det hips om happ hvem vi sitter igjen med. Kiaen blir naturlig nok noe dyrere enn Ioniqen
#5
Model Y / Sv: Er det feil priser på nettsidene til Tesla?
fredag 20. januar 2023, klokken 18:25
My bad, det er jo riktig at det ikke er mva på hele summen av dekkene!👍
#6
Model Y / Er det feil priser på nettsidene til Tesla?
fredag 20. januar 2023, klokken 10:44
Ser det står 502.000 uten vinterdekk og 529.000 med vinterhjul.

Under vinterhjul står det at disse koster 24.900 uten mva, altså over 31.000 med mva. Så da skulle vel TMY med vinterhjul komme på 533.000?

Det er ca 4.500 i forskjell. Ikke allverden, men likevel, hva er egentlig prisen?
#7
Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 16. januar 2023, klokken 11:46
Sitat fra: snakkesalig på fredag 13. januar 2023, klokken 12:36
Sitat fra: Electroelectro på fredag 13. januar 2023, klokken 12:17
Jeg forstår ikke helt og kanskje noen må forklare for meg her.
Koster ikke en performance eller LR akkurat det samme som før jul?
Jeg mener legger man på avgiftene er forskjellen på min P med vinterdekk på 8000kr.
Er det noe jeg ikke forstår ?
Ja, mest sannsynlig.
LR har gått ned ca 60.000
P har gått ned ca 20.000.
Sammenliknet med før nyttår, alle avgifter og omkostninger inkludert.
Vår P (hvit/sort) med 21 tommer vinterfelger er ned ca 15k totalt fra de 644k vi betalte.

Det er ikke for ille i mine øyne. Nå skal det sies at vi slapp leiebil i julen og over nyttår (som ville fort kostet oss 10k), da vi solgte bilen vår en måned i forkant. I tillegg til at vi fikk 10 000km med gratis superlading. I det store og det hele hadde vi nok sittet igjen med bortimot samme kostnad om ikke mer for vår egen del.

Tror nok det er verst for LR kjøperne der ute - da nedgangen er betydelig større.

Bil er derimot uansett et tapsprosjekt.. så man må heller se på den som et herlig gode du skal noen år og kose deg med, ikke som noe du skal investere i. Nedgang og oppgang i prisen er ikke uvanlig - selv om det akkurat i dette tilfellet var ganske heftig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TMY P vil falle som en stein på lik linje med TMY fra nivåene på slutten av 2022. Det vil ikke bli mange som er villig til å gi vesentlig mer for en TMY P vs LR. Bruktmarkedet er mye mer kynisk og rasjonelt enn nybilmarkedet.

#8
EV 6 / Nye priser…
fredag 06. januar 2023, klokken 22:36
Mva og vektavgiften er på plass. Kia har hatt spesielt friske priser på vinterdekk syns jeg. Så friske at jeg allerede har kjøpt 3. partsfelger og dekk.

Jeg hadde sett for meg at de droppet å legge til mva på disse, men nå er de på nesten 40 for 19 toms. Friskt. Kjøpte samme dekk, men uoriginale felger med BT sensorer til 17.500...
#9
EV 6 / Sv: Forskjell i takhøyde med og uten soltak?
fredag 06. januar 2023, klokken 22:22
Da har jeg svinget innom en bruktbilselger som hadde en med soltak.

Kom egentlig i tvil, subber i kanten ut mot døren, men med litt justering så har jeg klaring, men det krever litt mer vinklet i ryggen en jeg liker.

Det jeg la merke til samtidig er at setene var ganske korte i sitteputen, mye lengre i Ioniq 5en jeg kjører nå.

Jeg har vært fast bestemt på at Ioniqen bare var en ventepølse, men jeg ble som sagt litt i tvil. Vi trenger ikke så mye den ekstra plassen i Ioniq 5 og keg liker ikke designet på den, syns EV6 er helt smaching, men det å subbe i taket og egentlig gå fra bedre seter var litt nedtur.

Er det kortere seteputer i EV med alcantara seter? Kan ikke huske at jeg merket noe til det når vi hadde en Exclusiv hjemme på prøve
#10
EV 6 / Sv: Forskjell i takhøyde med og uten soltak?
fredag 06. januar 2023, klokken 22:14
Sitat fra: RJK på torsdag 05. januar 2023, klokken 14:31
Sitat fra: Bjoris på torsdag 05. januar 2023, klokken 09:21
Sitat fra: suverenseverin på torsdag 05. januar 2023, klokken 08:46
Vet ikke eksakt forskjellen, men jeg har prøvd EV6 med og uten soltak.

Jeg satt fint i den uten, men subbet oppi taket i den med (sete i bakerste og laveste posisjon og seterygg vinklet slik jeg vil ha den). Er 194cm.

Konklusjonen min var at jeg måtte ha en uten soltak om det skulle bli EV6. Bør altså prøvesittes om du er i tvil.

Ikke lett å få prøvd en EV6 med soltak. Min lokale forhandler hadde aldri levert en ekte GT-Line, sist jeg snakket med dem...
Mulig jeg er sær, men det "cringer" når jeg ser det skrives "ekte GT-Line". GT-Line er sånn jeg ser det, bare en "pyntet" standard-versjon, eller høyere trimversjon

Når man snakker GT, altså ikke GT-Line men GT, så får man den råe motoriserte utgaven, "værstingbilen" som fighter med ekte sportbiler på høyeste klasse.. Altså ekte GT, som i full pakke...

Kun den "fortjener" betegnelsen "ekte". ;)

IMHO

Hehe, «ekte GT Line» er for å skille mellom denne og de 3 forskjellige SE versjonene av GT Line. Det er kun «ekte GT Line» av disse som har soltak!
#11
EV 6 / Sv: Forskjell i takhøyde med og uten soltak?
torsdag 05. januar 2023, klokken 09:21
Sitat fra: suverenseverin på torsdag 05. januar 2023, klokken 08:46
Vet ikke eksakt forskjellen, men jeg har prøvd EV6 med og uten soltak.

Jeg satt fint i den uten, men subbet oppi taket i den med (sete i bakerste og laveste posisjon og seterygg vinklet slik jeg vil ha den). Er 194cm.

Konklusjonen min var at jeg måtte ha en uten soltak om det skulle bli EV6. Bør altså prøvesittes om du er i tvil.

Ikke lett å få prøvd en EV6 med soltak. Min lokale forhandler hadde aldri levert en ekte GT-Line, sist jeg snakket med dem...
#12
EV 6 / Forskjell i takhøyde med og uten soltak?
torsdag 05. januar 2023, klokken 07:34
Er det noen som vet den faktiske forskjellen, evt har sett noe sted der dette er omtalt?

Jeg har aldri fått prøvd en EV6 med soltak. Jeg håpet at jeg skulle få tilbud om en SE3, men sånn ble det ikke så nå venter jeg på "ekte GT Line". Jeg kjører Ioniq5 nå, men det er EV6 vi vil ha, men jeg er redd at med lang rygg som jeg har så blir det knapp takhøyde. Var innom forhandler for noen måneder siden og jeg sitter ok i versjonen uten soltak, da er det litt klaring også så om det er snakk om 1-2 cm så går nok dette helt fint, men mer enn det så tror jeg det blir litt krevende å finne seg helt til rette...

#13
EV 6 / Sv: EV6 58kWh AWD fornuftig kjøp?
onsdag 04. januar 2023, klokken 14:59
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 03. januar 2023, klokken 15:07
Med større vekt og moms på alt over 500K blir vel forskjellene mye større. Kia har ikke oppdatert prisene for 2023 ennå, får bare en txt fil når jeg forsøker å laste ned.

Ja tenkte litt på at det kan være ugunstig om man blir avhengig av å lade til 100%. De to versjonene med kortere rekkevidde hadde kanskje kledd bedre å komme med LFP batterier som tåler slikt bruk bedre.

Det blir 37.500 med mva. Fremover tror jeg markedet blir krevende for oss flippere, til og med GT Line som nesten er umulig å få fatt i selges nå under listepris så hadde jeg ikke bestilt ville jeg nå gått i bruktmarkedet og kjøpt en helt nye som bare er tatt ut for å selges. De som tok ut disse i 2022 sitter på stor gevinst og  jeg tror noen av dem kan forhandles med når de ser at bilen ikke selges så lett som de trodde.
#14
EV 6 / Sv: EV6 58kWh AWD fornuftig kjøp?
tirsdag 03. januar 2023, klokken 09:29
Grunnen til at få kjøper 58 kwh er at det tross alt bare er 30.000 å spare på å velge minste batteri. Går en for AWD og minst batteripakke får en den bilen som går korteste av alle EV6ene. Det tror jeg neppe blir noen hit på bruktmarkedet.

Hvis en skal ha bilen lenge og ikke er så opptatt av 2. håndsverdi  OG ikke trenger rekkevidden så kan det gi mening å kjøpe 58 kwh, men ellers mener jeg det er en dårlig investering.

Husk også at det er ikke ideelt å lade til 100% hele tiden OG det er stressende for de fleste å kjøre bilen helt ned mot 0 før lading. I praksis er derfor rekkevidden mye kortere enn det som oppgis.



#15
KIA / Sv: Betaling av KIA
tirsdag 27. desember 2022, klokken 07:49
Dette er ikke vanlig. Er det en Kia forhandler eller sideimport?

Er det en Kia forhandler så er det jo sikkert trygt nok, men så har du jo den om det er noe skader på bilen så er det jo dumt å ha betalt hele bilen, da har en mye mindre å slå i bordet med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA