Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trygvelo

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Realistisk rekkevidde X75D
tirsdag 02. januar 2018, klokken 20:43
Sitat fra: Råde på mandag 18. desember 2017, klokken 18:41
Forvarmet? Hørtes ikke sånn ut...?

Forvarmet inn, kald bil ved start på vei tilbake.

Hadde forresten samme erfaring nå på lørdag. Kjørte Halden-Drøbak. På vei inn var det slaps og guffent føre, et par minusgrader. Lå i 100-110, 280 wh/km snitt. Forvarmet bil.
På vei hjem var ikke bilen blitt helt kald enda, men veien var tørr og fin og lå da på rundt 250wh/km. Med en gang man kommer inn på veier med lavere hastighet synker forbruket ganske mye også, men her var 90% av turen på motorvei.
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Realistisk rekkevidde X75D
mandag 18. desember 2017, klokken 09:40
Kjørte 266 kilometer i går. 133 km tur/retur hvor bilen ble kald mellom hver etappe. Vi startet i -12  grader med saltsørpe på veien, forvarmet bil og 97% oppladet (316tkm). 7 km til motorveien og la meg i 100 i 110 sona. Forbruket var urovekkende høyt (280 wh/km) og når vi kjørte forbi Solli supercharger vurderte vi å stoppe der for lading, men det var laaaaang kø så vi dro videre og satset heller på å stoppe der på vei hjem. Halvveis ut i turen senket jeg farten til 92-93 km/t og det ble tørr vei. Forbruket sank da en del ned mot 225 wh/km. Gjennom Oslo gikk trafikken i 60-90 og forbruket holdt seg under 220 wh/km. Vel fremme hadde vi 46% igjen og 154 tkm.

Etter en del timer når vi skulle hjem igjen hadde vi 147 tkm (kaldt bil) og 133km å kjøre. Planen var å kjøre meget forsiktig frem til Solli og se om det var mulig å rekke helt hjem uten ladestopp. Forbruket var som vanlig skyhøyt de første 10 min (300+) og differansen mellom tkm og reelle km sank raskt selv om det var mest nedoverbakke i begynnelsen. La meg i 90 på motorveien og klarte å holde oss rett under 225 wh/km helt til Solli, men da var tkm/km diff på bare 4 km. Hvis vi klarte å holde oss under 225wh burde vi i teorien rekke helt hjem så vi droppet ladekøen på Solli og kjørte videre. Det ble snart tydelig at de 4 tkm vi hadde å gå på ikke ville holde helt hjem pga. mer kupert vei så vi endte med å stoppe på McD i Sarpsborg og ladet 10 min på 22kw AC for å få 10 tkm ekstra. De siste 3 milene gikk greit og vi kom hjem med 3 tkm.

I 110 km/t bør det være rimelig trygt å anta 250 km som minimumsrekkevidde så sant man kjører hele turen i ett strekk.
#3
Hei.

Jeg har lett og lett, men klarer ikke finne en tråd her inne som forklarer Teslas rangering av batterier som har blitt reparert. Jeg vet jeg har lest det her inne tidligere. Eventuelt om det ligger forklart på en annen nettside. Noen som kan hjelpe?
#4
Det er uansett ikke så lurt å trekke 16A kontinuerlig fra schuko. Er det mulig å endre til 10A med original ladekladd?
#5
Hei.

Har overtatt en 2011 modell I-Miev. Så vidt jeg har skjønt er medfølgende ladekladd 16A på 2011 modellene (fra 2012 er det 10A), men elektriker vil kun legge opp 10A kurs med vanlig schuko. Hvilke alternativer finnes?

- Kanskje holder det med 10A kurs, er det i så fall mulig å stille ned ladestrømmen på ladekladden til 10A?
- Kan elektriker heller sette opp 16A enfas blå kontakt og man kjøper en annen ladekladd som kan nyttiggjøre seg denne?
- Andre alternativer? Ønsker ikke å legge for mye penger i dette, men det finnes kanskje gode ladestasjoner som ikke koster skjorta?
#6
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
onsdag 15. mars 2017, klokken 11:12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. mars 2017, klokken 08:55
Bare hos meg det ikke kommer tilbake da? Til tross for kalibrering hos Tesla og testet omtrent det som går an av diverse måter å lade på. Nekter over 360tkm@100%. Canbus sier 72kWh, og faktisk litt lavere etter langtur med lengre sykluser. Dermed er det nok batteriets reelle kapasitet som gjenspeiles. Tesla har fått tilbakemelding på dette, og så lenge de ikke har noen kommentar til det må man gå ut fra at de mener at nærmere 10% kapasitetstap er akseptabelt.

Det var frustrerende for oss som mistet 20tkm helt plutselig. Særlig på den tiden da det var dårlig med ladere, vi var helt avhengig av hver eneste km for å komme oss til nærmeste superlader eller hytte på fjellet som begge var ca. 300 km unna.

Din bil virker som en worst-case-scenario, selv om vår også var nesten nede i 360 tkm ved 100%.

Det hadde vært interessant å høre fra flere som mistet mye i begynnelsen om de har fått noe tilbake og hvis ikke om evt. tap har vært konstant over lengre tid.
#7
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
mandag 13. mars 2017, klokken 13:42
P85+ sept 2013. 65000km. Lader normalt til 60, 70 eller 80 % avhengig av årstid, trenger mer på vinteren.

Ladet til 90% og deretter til 100% (for første gang på over et år) på fredag. For en stund siden var 90% rundt 335 tkm, nå 343. 100% var forrige gang 366, nå 378.

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men bilen vår var en av disse som mistet 20 tkm "over natta" etter en softwareupdate. Kanskje noe av dette nå har blitt "gjort tilgjengelig" igjen. Det skal også sies at batteriet har vært til reparasjon for ca. 1 år siden.

EDIT: Rangemode PÅ
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilen lugger ved kaldt batteri
onsdag 15. februar 2017, klokken 09:19
Sitat fra: ChrML på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:01
Dette er en bra funksjon. Jeg opplevde 0 bremsekraft flere ganger i fjor høst. Aldri opplevd denne vinteren.

Enig. Etter at bilen fikk alt nytt av bremser på service i høst og med denne funksjonen som nå enten er ny, eller i hvert fall mye mer aktiv enn tidligere har vi ikke opplevd dårlige bremser en eneste gang. Tidligere skjedde det et par ganger, virkelig skremmende.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilen lugger ved kaldt batteri
tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: Jejl på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:33
Har lurt på om den andre DUen til bilen holdt på å ta kvelden, men det er altså bremsetørking bilen holder på med.
Når ble denne funksjonen innført?

Det kom en gang i høst, det var i hvert fall da jeg merket det første gang. Jeg stusset veldig på hva dette var for noe, men det er en fornuftig sikkerhetsfunksjon
#10
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
fredag 23. september 2016, klokken 11:49
Sitat fra: alda på fredag 23. september 2016, klokken 09:41
Ny 60D hentet på tirsdag, kjørt ca. 120 km. Fulladet hjemme til i går, til 100 %. 328 km rekkevidde.

Det er jammen ikke verst. Hva er typical wh/km for 60D? På P85 ligger den på ca. 189 wh/km. Hvis det er samme på 60D vil jeg tro at den har nesten like lang rekkevidde som en gammel P85 i og med at 60D sikkert har lavere forbruk.
#11
Sitat fra: eminate på tirsdag 20. september 2016, klokken 20:33
Det er et reelt alternativ å bytte til et annet merke. Spesielt om noen år når de andre har kommet med fullgode alternativer i premiumsegmentet. Forspranget vil krympe. Samtidig ser det ikke lovende ut med servicesentrene når det kommer enda fler biler(Model 3). De må rett og slett skjerpe seg.

Det som er så irriterende er at de skal ha bilen inn ved avtalt tid, med de opererer ikke med noen avtale i forhold til forbruker om når bilen er forventet å være ferdig. En bitteliten sak tar da dager og jeg okkuperer en lånebil jeg ikke har behov for, da min bil kunne vært levert inn når de faktisk hadde tenkt å reparere den. Har hatt mange biler og Tesla har den desidert dårligste servicen når det kommer til rettetid og kommunikasjon underveis. Det virker rett og slett som at systemet deres ikke fungerer særlig bra.

Jeg er faktisk forsiktig optimist nå. Har bilen inne til service hos Oslo nord/Grorud. De hentet bilen og leverte samtidig 90D lånebil. God kommunkasjon før og under service. Bilen har riktignok blitt stående lengre enn forventet, den var ferdig i dag, 8 dager etter at den ble hentet. Men så var det også et par større feil som ble funnet. For første gang føler jeg at de tar godt var på meg som kunde og faktisk tar vare på kommunikasjonen mellom meg og alle parter hos Tesla slik at alle involverte parter har den samme informasjonen om hva som skal gjøres.

Spesielt dette med elendig kommunikasjon innad i Tesla har irritert meg grenseløst tidligere og ført til mye ekstra surr og bomturer for henting av bil som viste seg å ikke være ferdig allikevel osv.

Så gjenstår det å se om jobben som er utført står i stil med oppfølging og kommunikasjon... Det får jeg vite når jeg henter bilen på torsdag.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tektyl?
tirsdag 13. september 2016, klokken 16:06
Tektyl vil jeg sterkt fraråde. Har (og har hatt) mange gamle biler, tektyl gjør i mange tilfeller vondt verre så snart det slår sprekker og fukt får herje fritt på innsiden. Jeg har meget gode erfaringer med Lanolin olje og http://www.rustcheck.no/Om_Rust_Check-3011s.html

Sitat fra: Postman pat på søndag 11. september 2016, klokken 07:55
Har en vennlig sjel anledning til å ta bilde av HVOR det skal Tektylbehandles og dele den med oss litt mere dødelige.  Klarer å kjøpe en tektylspray på Biltema og behandle hvis noen viser meg hvor,  siden det bare er  der (x2 eller 4?) som trenger det.

Ser jo at alle bidrar med sitt på forskjellige temaer, som jo er hele cluet til et livlig og løsningsorientert forum (sies med takk). Min arena er dekk og matter for tiden, som jeg prøver å bidra litt til. Skal skaffe ett sett som ser lovende ut for en råbillig penge. Deretter får vi se om en skal ta en storbestilling og får den sendt til 1 eprson og dele de ut på et TMX treff til de som har bestilt etc.  Vh PP
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
onsdag 31. august 2016, klokken 22:58
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 31. august 2016, klokken 12:26
Her er hva som er lest ut av nye Feks 85 er fra en helt ny 85D.
Er kapasitet + brick. Det som er under 0 er med i kapasiteten nevnt her.

90 = 84.9 + 4 kWh = 88.9 kWh
85 = 79.3 + 4 kWh = 83.3 kWh
75 = 74.0 + 4 kWh = 78.0 kWh
70 = 68.5 + 4 kWh = 72.5 kWh (Gammel 70 pakke)
60 = 57.0 + 2 kWh = 59.0 kWh (Gammel 60 pakke)

Mangler da data fra 100 og det nye 60/75 batteriet som 60 versjon.

Takk! Første post burde blitt oppdatert med dette eller om det finnes en wiki et sted så burde det inn der. Ikke rart at mange med ny 75 får bedre rekkevidde enn gamle 85.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
onsdag 31. august 2016, klokken 12:15
Hadde vært fint å ha en oversikt over hvor mange kWh de forskjellige batterivariantene har tilgjengelig som nye, samt zero-mile protection

gammel 60?
ny 60 (75)?
gammel 70?
ny 70 (75)?
85 -> ca. 76kwh + 4 zero mile? = 80 totalt utnyttbart?
90?
100?
#15
I vårt tilfelle var det sprekk i felgen. Original 21" felg, Tesla byttet den på garantien, fantastisk service!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA