Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ben

#1
Sitat fra: Elmo på mandag 05. august 2019, klokken 18:07
Jeg ville bare ha nevnt det. Bilene som har alle i serie trekker jo normalt 100A ++
Men du vil jo fort se under bruk om noen er for dårlige til ditt bruk.

Vær obs på at svake batterier kan utvikle knallhard og "eksplodere" hvis det trekkes strøm gjennom dem etter at de er utladet.

Du mener sikkert "knallgass"... Takk for påminnelsen. Planen er å lage en enkel "BMS" som gir meg info om spenning på hver enkelt blokk slik at jeg kan bytte ut blokker som blir dårlige.
#2
Det er en stund siden jeg gjorde testene, men ganske sikker på at jeg ladet ut ved 20A. Bruker en RC-lader som kan utlade til andre batterier, så kan gå opp til 40A lading/utladning hvis jeg husker riktig. Tror jeg  har jeg beregnet ca 2kW effekt på motor ved marsjfart. Ved 84V blir det 24A (fordelt på 4 rekker), så det blir relativt lavt strømtrekk...
(jeg har hatt pause fra prosjektet på 2 år, så husker ikke alle detaljer:-)
#3
Ved litt ettertanke... Mitt hovedproblem er nok at jeg ikke har 13x4 = 52 blokker som er helt like, de varierer fra ca 80Ah til 100Ah. Jeg ser for meg at det ikke vil bli bra å koble alle disse i serie/parallell. Spesielt under "equalization charge" vil det trolig bli trøbbel kan jeg ser for meg. Men med de blokkene jeg har skal det gå greit å lage én serie med ca 80Ah, og én serie med ca 90Ah osv. Hvis disse lades separat blir det trolig lettere å holde batteriene i god form...(?)
#4
Takk både Elmo og Øyvind:-)
Bra med innspill fra en som har testet NiCd i parallell.
Mulig jeg bør teste litt selv også: f.eks noen ladesykluser med to NiCd-blokker i serie, deretter i parallell for å se om det blir ulik total Ah..
#5
Hei!
Jeg fant ingen egen diskusjon om dette temaet så derfor lager jeg et nytt emne..

Jeg har blitt fortalt en gang at NiCd ikke kan lades i parallell (her dreier deg seg om SAFT NiCd fra de gamle Think-bilene). Når jeg ser på spenningskurven til saft-batteriene i manualen s15 (se vedlegg), så forstår ikke helt hvorfor det skal være problem med parallell lading. Kan noen forklare dette?

I prosjektet mitt (elbåt) ønsker jeg 84V og 4x100Ah. Den opprinnelige planen er da 4 serier a 13 NiCd-blokker med en 100A shottky diode for hver serie. Slik kan hver serie lades separat, og utlades i parallell. Ladekildene er solceller, samt Eltek smpt1000 strømkilder. (Både solcelle-regulator og Eltek leverer konstant strøm, og når batterispenning nærmer seg innstilt spenning vil ladestrømmen avta).
Løsningen nevnt over medfører litt kompleks ladesystem. Det ville blitt mye enklere hvis jeg kunne koble de 4 seriene i parallell med én ladekilde, eller 4-og-4 blokker i parallell og 13 slike i serie. Men det går da altså ikke, eller..?
#6
Da får du god rekkevidde:-)
#7
Ser ut til at du kan lagre en god del energi der:-) Hvilken batterikjemi er det?
#8
Ja gjør nok det;-) Motivasjonen og tid til overs er varierende.  Har stått stille de siste 3mnd..
Men har nesten alle deler som trengs
Del gjerne erfaringer du også!
#9
Jeg betrakter girboks som enklere enn reimdrift, men det bunner hovedsakelig ut i at jeg har lite peiling på mekaniske konstruksjoner. Jeg har kjøpt en brukt Neugart ple 80 som jeg planlegger å bruke.
Ang propell: jo større og mer saktegående jo bedre har jeg blitt fortalt. Så du kan vurdere å bytte propell hvis den du har er litt liten.
Store propeller krever overdimensjonert dieselmotor (høyt krav til dreiemoment ved giring på tomgang), derfor er det blitt vanlig med mindre propeller i "moderne" båter. Dette er ingen utfordring med elmotor, derfor kan man velge maks propelldiameter og pitch;-)
#10
Motoren jeg planlegger i min Risør 27 er på ca samme effekt som Revamotoren. Jeg beregner 2-3kw ved marsjfart (ca 5knop). Hvis Revamotoren er luftkjølt er det viktig å få giret den tilstrekkelig. Dette kan også ha stor betydning for virkningsgrad.
Jeg prøvde selv å finne dokumentasjon på Reva, men ga opp:-/
#11
Tja... jeg er kanskje fortsatt interessert. Jeg har det meste jeg trenger allerede, men for den prisen du forlanger er jeg fristet til å slå til for å ha noe liggende som reserve... Og hvis det følger med en "reverse-contactor" er jeg enda mer interessert (men den er vel i så fall 48V?) Jeg skal ha 72V batteri...
#12
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: 12VDC til 230VAC invertere
tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:41
Jeg kan være interessert. Avhenger av pris (og om de er ren sinus eller modifisert sinus)
Bendik 97148134 arendal
#13
Rav_4, det ser ut til at jeg blir avhengig av å kunne justere strøm, dvs constant current-modus. Jeg har pratet litt med installatøren av el-anlegget på kaia - det er usikkert på hva det vil koste meg ekstra hvis jeg trenger en ekstra stor kurs for hurtiglading. Så jeg må ha en løsning der jeg kan holde meg under 16A trekk fra anlegget. Det medfører max 8,5A ladestrøm per batteri.
Hvis ikke disse flatpackene kan justeres ned til under 8,5A constant current tror jeg vi bør legge en evt handel på hylla inntil videre...
#14
Ingen krise;-)
#15
Hei! Vi har hatt kontakt i den andre tråden også;-)
Jeg får nok ikke til å bruke dine dessverre:-/
Venter å ser hva Rav4 kan få til canbus...
Bendik
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA