Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - silverwrx

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2019.28.x
onsdag 21. august 2019, klokken 10:40
Oppdateringer pleier å komme tidlig i måneden. Telenor abonnementet nulles på forbruk da, og det er bedre å pushe ny software da. Snittbruket på databruk i Tesla er høyt, jeg vet tallet og. Stor forskjell på ap1 og ap2+

Er selv på 28.3 nå. Ganske mange nye infomeldinger på autopilot og navigate on autopilot.
#2
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 16. august 2019, klokken 13:07
Sitat fra: silverwrx på fredag 16. august 2019, klokken 12:18
Øh, er på 9dager ventetid på service hos Tesla på Rud i Bærum. Og 15dager før det.

Har booket og vært der to ganger på en måned. Fikset alt og litt til begge gangene.

Bestiller i app og. Ekstremt smooth.

Har og en ny BMW 3 serie, der har jeg ikke lykkes med å bestille time, skal fikse en recall på styringen. Selv nettbestilling gir bare en retur Mail om å ringe de. Ringt 4x uten å komme igjennom.


Til Tesla: Bestilte fiks av panelgap (skjevt montert trunk, TM3) over appen 1/8 hos tesla Skøyen (siden innsending av karrosserifikseskjema i mars og april ikke førte til noe) og fikk først time 21/8, deretter fremskutt til 8/8 med melding om at de skulle inspisere før timen 21/8 - resultatet var at de fikset problemet i løpet av 40 minutter 8/8!

Så det har blitt forbedringer!

;-D Hans
[/quote

Ja ventetider på Tesla i Oslo nå er kanskje noe av Oslos korteste, iallefall av de største merkene? Det er bra. Jeg valgte ett SC 45minutter unna, da de hadde time først.

Skøyen er jo egentlig en stasjonær mobile service verksted Men små nok til å klare småjobber og yte litt service. De er små, og enkelte jobber kan de ikke ta, da tar de halve verkstedflaten (battery swap

Rud var kjappe. Litt sånn usikkerhet hvor kjøre/når bil er ferdig. Men lånebil på plass. Litt logistikk usikkerhet der og da, men appen ga melding i det bilen kjøres ned fra verksted og bilen klar umiddelbart. Merket og at de fikset bittelitt «utstående hjulbuelister» på forhjulbuer på X uten at jeg hadde påpekt det og andre ting. Og de byttet noe i bakstilling og tok 4hjuls uten at jeg hadde påpekt det. Var mange bittesmå flisespikkeri punkter og 2-3 viktige. Men veldig fornøyd. Fikk ulyd i fremre kjølevifte samme dag jeg hentet den, og bestilte ny time ett par uker etter, også med en drøy ukes ventetid. Skiftet kjøleviften mens jeg ventet. Smooth levering og pickup når jeg hadde lært «rutinen».

Jeg forsøkte Bavaria Lillestrøm. Regner med å få lånebil på garantireparasjonen
#3
Øh, er på 9dager ventetid på service hos Tesla på Rud i Bærum. Og 15dager før det.

Har booket og vært der to ganger på en måned. Fikset alt og litt til begge gangene.

Bestiller i app og. Ekstremt smooth.

Har og en ny BMW 3 serie, der har jeg ikke lykkes med å bestille time, skal fikse en recall på styringen. Selv nettbestilling gir bare en retur Mail om å ringe de. Ringt 4x uten å komme igjennom.
#4
Jeg kjøpte Model 3.

Men beholder heller Model Xn. Etron skuffet. Ipace også. EQC er en vits for pensjonister.

Model 3n ble solgt etter 24-timer. Fikk og floppet den for mer enn kjøpesum. Dumt å bruke angrerett. 3ern ligger ute enda, til høyere pris og det er en sykt god etterspørsel.

Skjønner at mange selger sin elbil og kjøper 3ern! Men kommer du fra ny X og S trives man best i den. 3ern er knallbra, men de andre bare bedre.
#5
Sitat fra: gr på søndag 17. desember 2017, klokken 11:00
Hvilken versjon er "den nye manualen"? Er det i bilen man får opp den?

Jeg får opp v8.0 både på Tesla-kontoen og på designsidene (samme link), og den er fra 2016. Mangler alt av oppdateringer i forhold til ny 7-seter, AP2 (med manglende skiltgjenkjenning og regnsensor), nye knapper for dørene etc.

Du går inn på mytesla. Logger inn.

På bilen din, under fanen kundedokumenter, der finner du din bils brukermanual.

Ny 7seter kom senere, 2016 var ap1. Derfor har ikke din bil disse endringene i manual.

Jeg har ap2 manual, og bil.
#6
Svar fra Tesla: Det er lov med 19' og tilhenger.

Vedlagt bilde over manual.



#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X og campingvogn
tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:28
 

Ligger på 350-450wkm på min vogn.

Har X75d. Blir litt lading. Rekkevidde som en fresh leaf, og med superlader og chademo funker det.

Har båt og vannscooter og som står hjemme, drar ofte. De er ubremsede, ligger på 250wkm på Seadoo 600kg og 300wkm på 1tonns skibsplast. Vogna på 350-450wkm veier 1800kg lastet.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dumt å kjøpe "ribbet" X?
torsdag 14. juni 2018, klokken 10:19
Sitat fra: GRS på mandag 06. november 2017, klokken 11:42
Hei!

Kikket på X på messa i helgen (Sotra Arena), og ble mildt sagt imponert. Har ikke likt den så godt tidligere pga. design og idiotdørene (sorry....), men den vokser litt på meg. Spesielt hvit med sorte hjul. Det verste er jo at ALT annet føles håpløst utdatert......Når man i tillegg kan kjøpe mer garanti ved behov så begynner det å bli litt interessant. (3år/60 000km ca. 30 000kr)

I basisutgaven synes jeg det virker som veldig mye bil for pengene siden utstyret er ganske omfattende og bra nok for oss. Men er usikker på noen ting....

- Er det noen som kjøper disse "ribbet", og blir man kvitt de igjen?
- Hvordan er stereoanlegget i basisutgaven?
- Kan man kjøpe utstyrspakkene/oppgradere senere?

Skal prøvekjøre og se nøyere på den, men vil gjerne høre hva folk mener. :) Blir jo selvsagt litt spennende om det blir endringer i avgiftene, men det får man ta når/om det kommer.

Min første X var X60D med 6seter og autopilot. Tok med vinterpakke for baksetevarme og hengerfeste. Hengerfeste var tilvalg den gangen og vinterpakke kunne og velges alene. Kongebil. Supert lydanlegg. Ble solgt på 2-3 dager, etter 6mnd med fortjeneste..

Jeg velger alltid 6seter pga barna. Mindre krangling. 6seter og autopilot er for meg must. Pendler 8mil gjennom Oslo daglig, ap kjører 98% av strekningen helt selv.

Neste 6seter med premium og 22. Lettsolgt den og, testet den på Finn.

Autopilot får du garantert igjen for ved videresalg. Kan aktiveres senere, også ap2 som vil få mulighet til self driving senere(lyskryss etc). Det er eneste utstyret du kan legge til senere, men da blir det dyrere (mva).

Lydanlegget standard brummer veldig godt og spiller pent selv på full guffe(11).

Beste setene er standard delskinn. Aldri vært noen skinn mann heller, og 3kids har aldri sølt ille i bilen. Nye dama sin kid derimot, fingermerker på takglasset og tegninger på ytre sidespeil.. over alt.. barn er forskjellige! Voksne og!
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dumt å kjøpe "ribbet" X?
lørdag 09. juni 2018, klokken 09:48
Sitat fra: Taffelman på mandag 01. januar 2018, klokken 07:22
"ribbet" 5 seter X et godt utstyrt, den har bla:

Cruise control
Aut. Klima/AC
El. Vinduer foran og bak
El. Speil (Oppvarmede og innfellbare)
El. Stoler foran med varme, el. Justerbar korsryggstøtte og nakkestøtte.
El. Justerbart ratt
El. åpning av framdører
El. åpning av falkedører
El. åpning av bakluke
Keyless entry
Individuelle førerprofiler m/justerbar easy entry/exit
Samme navigasjon/skjerm som toppmodellen
DAB/Spotify/TuneIn etc.. med gratis mobildata..
USB / Bluetooth
Talekommando
Lyspakke (ambient interior)
Dynamiske LED lys med aut. Fjernlys.
Hengerfeste
Luftfjæring
AWD

Std stoffseter ("delskinn") ser bra ut og framstolene er meget komfortable. Seter og ratt kan justeres lengre enn i mange andre biler, så det er lett å finne gode kjørestillinger.

Std. Stereo spiller pent med god fylde på lave og medium nivåer, men faller litt igjennom når det skal spilles høyt.

Eneste "option" jeg mener er nødvendig på X'n er autopilot pakken som inkluderer adaptive cruise control.

Helt enig. X med AP og vinterdekk. Antagelig det beste kjøpet med verditap over 10år også.

«Ribbet X» er proppet med utstyr som er ekstrautstyr hos andre merker.

Selv standardsetene ville vært tilvalg «delskinn sportsseter» hos andre merker. Prøv å spec en X5 eller Q7 likt..
#10
Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 09:26
Du får snakke for deg selv, ikke snakke som om du har fasiten for hele verden. Min har ingen følelse av bakhjulsstyring, at det er glatt i svinger eller svampete. Har kjørt mange biler med svampete vinterdekk, og min X med 20" R2 og 3,1 bar lufttrykk er ikke i den sjangeren. Har hørt at folk har hatt den opplevelsen på 19", men tror du er første som påstår det på 20". Helt uproblematisk å dra den i firehjulssladd på svingete veier i 60-70km/t på snø/is og ha god kontroll.

Ikke så rart hvis du får lavere forbruk på Pirelli siden det er hardere dekk, men det gir også dårligere grep på is. Du får ikke i pose og sekk.

Jeg snakker for meg selv, men har gode erfaringer til å uttale meg. Har rimelig bra forutsetninger til å uttale meg. Bakgrunnen er 80.000km i privat Model x pluss kjørt minst 20talls forskjellige Model X på forskjellige vinterdekk i config i 19/20/22. Har og kjørt racing og banekjøring på is og asfalt. Og Model S 80k km+++++ . Har racelogich GPS logger av runder på lukket isbane med piggfri firehjulssladd i 205kmt+. Vanskelig nok å få grep på underlag rett frem i slike hastigheter. Ekstremtest.

Joda nokian er gode på is, men pirelli best på ihjælsaltede bare og våte veier, veier man normalt kjører mest på. Se hva du kjører mest på. Bilen veier 2,5tonn og pirelliene sitter veldig godt på is. Er is/snø grep viktigst, så er pigg uansett valget som er raskest.

Totalen er OFTE best på pirelli, med mindre man bor steder man ikke ser bar asfalt på vinter. Jeg er ikke i tvil, og vil gjerne dele erfaringen.

Vær gjerne (mainstream) uenig. Kjører man elbil vet man at andre har vedtatte og oppleste halvsannheter.

Kort oppsummert:
-Fjern 19 valget. Glem det. For spesielt interesserte.
- Velg mellom 20 pirelli og nokian, etter kjørestil.
- Liker du ytterligere sportslighet og kjørefølelse (les feedback fra grep man ofte savner, spesielt dersom man verdsetter sportslige biler) velg 22 vinter. Da har du vinterdekk som matcher den hinsides 3,1sek performance. Ja jeg har kjørt 19 nokian på xP100DL. Neida, det er ikke mykt å svampete..hehe. Det er dekk som overhodet ikke passer den bilen. Og så rett inn i en på 22 vinter.

Rekkevidde er ikke noe tema. Du har markedets største batteri. Norge og Europa er teppebombet med superladere, og du har chademo i bakhånd på Vestlandet og nord. Dersom du orker å sippe på max 43kw.

Kjørestilen din og farten påvirker forbruket mest.

Velg dekk etter ditt behov.

Kjør gjerne 19 for din del. 22/22 er mitt sommer og vinterdekk valg! Valg 2 er 20/20.
#11
Bortsett bra det kjennes ut som du har bakhjulsstyring i svinger.. kjennes ut som det er glatt på tørr asfalt. Handling er svampete og mykt.

19 har ingen fordeler.

20 hakka er rett og slett bedre å kjøre på.

Og 20 pirelli er enda bedre. Har kjørt mye på de to.

Selv droppet jeg og de og kjører 22 på vinterdekk også. Samme som sommer.

Når du går fra 22 til 19 og kjenner forskjellen, så blir det bare latterlig. 20 pirelli er ok.

Rekkevidde er og bedre på 20 pirelli over 20 nokian, dersom det er tema.
#12
Sitat fra: KrW på søndag 13. august 2017, klokken 13:24
Hva er det som ruller godt om man vil ha 20" tro?

På Model x velger man 20. Det er det bilen passer best med. Den kjører best og.

Rekkevidde er ikke noe problem. Er ikke det som er utslagsgivende på 19vs20.

19toms bør du ALDRI velge. Det kom som et alternativ da man ikke hadde 20toms gummi og felg alternativ i 2016.

Pirelli 20 ruller bedre og lengre enn hakka 20.

Og pirelli takler en tyngre bil.

Pirelli 20 på Tmx. Så enkelt er det.

Under 2tonn, muligens hakka, det blir fine tm3 vinterdekk.

#13
60kWh uten aktiv kjøling vil funke det. Sjelden man trenger det. Leaf er godt priset i 40 og 60 blir nok og det.

Har krysset Europa på hurtiglading i T, men sjelden folk gjør slikt.

Husk Tesla har virkelig lagt lista høyt på spec og hurtiglading. Alt egentlig. Helaluminium biler og delalu i TM3.

Folk tror det er «bare» å lage en elbil. Selv etron hevder de har bedre kjøling, men alt av skisser viser bare en lite kompakt bil med knapt 2012 spec.

Mye gnåling om kvalitet og på forum. Hatt 4nye Tesla, kjørt 160k km, og alle feilfrie teknisk, eller småfiks. Mindre problemer enn jeg har hatt på VAG produktene mine eller alle andre biler. Leafen hadde jeg fra 2011-2016 og den var og feilfri (en vindusheis). Kanon biler!
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Leveringstidspunkt TMX
lørdag 18. november 2017, klokken 19:57
Er mange forskjellige fraktmåter fra USA

Når avgiftsforslaget kom ble det visst ordnet et par båter med direkte fremont-Drammen.

Biler som var produsert og på vei ble shippet som planlagt, og derfor er det forskjell i tider når man bestilte bil og når man får.

Noe lotteri er det ikke.

Får håpe vi får litt mer stabile rammebetingelser på elbilsalg fremover. 3-6mnd leveringstid er ikke uvanlig i bilverdenen. Har selv ventet i 9-13 mnd på kjipere biler.
#15
Lagt på 275/35/22 piggfri på de originale 22 tommers model X felgene.

20toms blir ubrukt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA