Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Balrog

#1
Elbil og økonomi / Nordisk Bilgaranti AS "Bilbeskyttelse" advarsel
tirsdag 14. februar 2023, klokken 01:38
Fikk et "tilbud" fra denne luringen i posten. 2995 kr i året for "garanti" på en gammel Tesla Model S, hvor data er hentet fra vegvesenet ser det ut til.

Selskapet har en tilsynelatende seriøs nettside, men dette er en klassisk scam. Sjekk selskapet på proff.no
https://proff.no/selskap/nordisk-bilgaranti-as/oslo/annen-forretningsmessig-tjenesteyting/IFC5XYV10LQ/

Ingen ansatte, kun en person i styret, solid underskudd og ingen inntekter.

Her har dere gode muligheter til å bli kvitt penger dere har til overs. Ikke bli overrasket når dere oppdager at dette ikke er verdt papiret garantien er skrevet på, om dere skulle prøve å benytte dere av det "fantastiske" tilbudet.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S utrygg på vinterføre/snø
mandag 17. januar 2022, klokken 18:45
Nok et lærerikt innspill fra Muffinmann - takk.

Med fare for å sparke inn åpne dører: 3mm er minste tillatte mønsterdybde på vinterdekk og er virkelig alt for lite når kjøreforholdene er annet enn bar asfalt. Model S er en svært tung bil og stiller derfor krav til gode dekk. (Jeg skal aldri ha Pirelli vinterdekk igjen noensinne, da tar jeg heller buss. De burde forbys på linje med narkotika og våpen.) Nokian med god mønsterdybde er meget bra dekk, men vær klar over at de visstnok skal ha dårlig grep ved overvann/vannplaning, uten at jeg har opplevd det.

Regen må man sette seg inn i. Med bakhjulsdrift er standard regen nesten som å dra i et gammeldags håndbrekk i sving i nedoverbakke, og det er utrolig kontraintuitivt å gi gass i en sånn situasjon. Så med bakhjulstrekk bør man ha lav regen når det er mulighet for glatt føre = kjør med det hele vinteren.

Med 4-hjulstrekk må jeg anbefale folk å lese Muffinmanns innlegg over som forklarer en del merkunderligheter ved bruk av regen og range mode. Innlegget skulle kommet opp på skjermen ved oppstart.

Oppsummert: Model S med NORDISKE myke vinterdekk med 5+mm mønster, fornuftig oppsett av regen (+range mode) og fornuftig fart + bremsetest før og under kjøring ift. is på bremseskiver (mye skrevet om dette på forumet) gjør Model S til en usedvanlig god vinterbil, og alt annet enn utrygg.
#3
Sitat fra: Heinz på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 02:20
Allt fungerte fint hos meg også i ca 80 mil med 2,5 bars trykk. Feilmeldingen kom dagen etter, og jeg ringte tesla, og fikk beskjed om at feilmeldingen kom pga for lavt dekktrykk, som måtte være minst 3 bar. Tenkte dette hørtes for dumt ut, men fyllte likevel opp til 3 bar, og feilmellingen forsvant etter ettpar km. Så det er verdt å prøve.

Trekker opp dette tipset jeg fant, men på død autopilot/cc (HW1). Blåste opp alle 4 dekk etter å ha prøvd alt mulig annet uten hell tidligere, og på tur nr 2 etter dekktrykk over 3,0 bar forsvant autopilot/bekvemmelighetsfunksjoner utilgjengelig som Tesla mente innebar bytte av radar/sensor etc. og utelukket alle andre feilkilder. Mulig dette sparte meg for 5k?
#4
Hva er feil med el-MC?
(HD) Livewire er i dyreste laget (300+) burde kostet drøyt 200 når den er avgiftsfri. Fantastisk å kjøre, men jeg vil gjerne ha litt kåpe.

Zero er gode sykler (har en SR) Morsomme og kvikke som fan, men treeeeeeeeeeeig lading, og dyrt og komplisert å få ettermontert. Har veldig lyst på en SR/S, men den kommer fort på 300 med sidevesker, toppboks og premium-utgave med 12kW (1 times) lader. Og ingen har dem på lager så vidt jeg vet. Jeg gir ellers pluss i boka til Leeres i Fredrikstad for god service på Zero. Det skal sies at Zero har mange morsomme modeller langt nedover i prissjiktet og importeres av Erling Sande AS (Suzuki)

Energica finner jeg dessverre ingen som selger. Heller ingen av de andre merker/modeller som er lansert. Hele norsk MC-bransje ser ut som de bare ønsker å legge ned så fort som mulig (ved kun å selge dyre adventure bikes til 60-åringer og cafe racere til 40-åringer) og uten å røre el-MC i det hele tatt.

Hovedproblemet med el-MC er de tradisjonelle MC-produsentene. BMW forbyr endatil salg og service på sin el-scooter (som var god) for sine forhandlere. Ingen av de kjente MC-produsentene vil selge elektrisk, for da forsvinner den store melkekua, de vanvittige servicekostnadene på MC. Jeg regnet ut at min siste BMW kostet mer enn 1 kr. per km kun i servicekost uten olje og slitedeler bare for å følge BMWs program.

Hva gjelder rekkevidde: 90% av kjøringa mi går fint på en Zero SR. Langturer er uansett laaaaaaaaaangt mer behagelig i en model S enn selv en goldwing 2018+ modell. Men jeg har en FJR1300 som får et par tusen km i året som touringsykkel. Den er med 144 HK som et esel i forhold til Zero.

Det el-MC MÅ ha som standard er minst L2-lading 6kW som minimum (bestill dette når du kjøper Zero) eller CCS (Standard på energica og LiveWire). Da er rekkevidde ikke noe problem, selv på motorvei.

Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser. Mer sannsynlig er kanskje at vi får kinesiske merker, Kina er i ferd med å blir ledende på eksport av elbiler og veien er kort for at det kan åpne for el-mc.

Apropos lyd - artig mye dobbeltmoral og paradoksal argumentasjon fra mange og myndigheter: Solgte nylig Harleyen som har vært bannlyst fordi de bråker så fælt og akkurat de samme som har ment at "Loud pipes saves lives" er tull, argumenterer mot el-MC fordi de er lydløse.

Som MC fører må jeg si at det er utrolig digg å slippe den jævla masete lyden av eksosstøy, særlig ved kjøring i konstant fart over tid.

Lyd på MC hjelper litt men ikke mye i forhold til trafikksikkerhet, og er ingen garanti.

Mitt råd er uansett at dere lar være å prøve en elektrisk motorsykkel. Det er så lettkjørt og moro at det blir svært vanskelig å la være å kjøpe.

#5
Model 3 / "Betalingsforsikring" DNB billån gjennom Tesla
torsdag 13. juni 2019, klokken 17:21
Fikk tilbud på billån gjennom Tesla da jeg kjøpte Model 3, som jeg takket ja til og signerte på elektronisk.

På terminbetaling nr 4 dukket det opp kr 275 i betalingsforsikring som jeg ikke kan huske å ha bestilt noen gang.

DNB forteller at midt på side 264 i vilkårene står det at jeg samtidig tegner betalingsforsikring som er gratis i 3 måneder når man signerer elektronisk. Måtte ringe og maile for å få ordnet opp i dette som DNB var imøtekommende og ordnet enkelt.

Lager en tråd om dette til info for de som eventuelt som meg måtte undre seg hvorfor terminbeløpet plutselig øker om det skulle skje.
#6
Model 3 / Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
onsdag 24. april 2019, klokken 22:59
Mine vurderinger som mangeårig elbilist:
Lang rekkevidde er utrolig viktig. Ikke primært på grunn av rekkevidden, men fordi det gir fleksibilitet i form av at bilen kan lades sjeldnere, og særlig om man ikke har tilgang til særlig strømstyrke. Med Model 3 LR med effektiv rekkevidde på 500km er lading ikke noen problemstilling. Leafen vi har er en helt grei bil med unntak av batteriet. Og bare glem "fremtidig batterioppgradering". Ingen tilbyr dette til noe i nærheten av overkommelige priser.

AWD vs RWD: Vår model S har kommet seg fram over alt, bare man unngår Pirelli vinterdekk. Med dem sto man fast både i snø og i gjørme. Likevel betaler jeg gladelig de ekstra tusenlappene for AWD, som gjør at man kan parkere som en idiot og komme seg lett ut likevel vinterstid og ikke bekymre seg om fremkommelighet annet enn på våt is. Regenerering vinterstid på vår Model S med bakhjulstrekk er satt på lavest mulig nivå for å unngå 360 graders ufrivillig sving når man slipper gassen. Har ikke testet dette på Model 3 med AWD. Men anbefaler lav regenerering vinterstid for å holde bremser frie for is.

Skinnseter er et must for alle med barn eller ikke gidder å bruke masse tid på vask og renhold av interiør.

Oppgradert lydanlegg trenger man ikke om man hører på radio. Som musikkinteressert er det nesten det viktigste i bilen og Spotify er helt fantastisk og kanskje det jeg liker best ved Tesla.

Min nytteopplevelse av autopilot er nå litt farget av at jeg fikk betale 40.000 kr for funksjonene som de som fikk bil levert uka etter fikk gratis.

Rangering av tilvalg i Model 3:

1: Batteristørrelse: gå for maks
2: Skikkelig lydanlegg med Spotify
3: Skinnseter
4: AWD (kjekt å ha en gang annethvert år, eller om du har hytte øverst på Glittertind)
5: Navigasjon (hvis du ikke gidder å bruke det du allerede har på telefonen)
6: TACC (adaptive cruise control, kjekt hvis du ikke gidder å bruke pedalene eller liker å kjøre med beina ut av vinduet)
7: Autosteer (kjekt å ha når du skal velge sang på Spotify)
999: Hva nå enn FSD eventuelt kanskje engang blir. Per i dag er navigasjon på autopilot, autoparkering og summon like nyttige som fjær i en hatt, bortsett fra at de ikke virker når man trenger dem. Navigasjon på autopilot hjelper deg av motorveien i en hastighet som får innvollene til å bytte plass mens pulsen din når uante høyder før du drar i det motvillige rattet og passasjerene spør om ikke de heller kan kjøre bilen. Autopark er ikke tilgjengelig i "trange" luker (Tesla + 1 meter) - nettopp der man skulle hatt det. Summon gjør at du når den gidder virke kan kjøre bilen laaaaangsomt absolutt rett fram eller rett tilbake hvis du står helt inntil bilen, med mindre det er trangt og du virkelig trenger funksjonen. (Nei entusiasmen for disse 3 "funksjonene" som jeg har betalt 40.000 ekstra for er ikke stor.)

Konklusjon STD+ eller LR AWD for 83.000 ekstra? Ingen tvil, velg LR AWD.

Ikke glem at alle batterier blir dårligere med tiden. Jo mindre kapasitet, desto fortere svekkes batteriet, ettersom man da oftere må være utenfor batteriets komfortsone som er 25-80%. Teslas batterier har vist seg å være av meget høy kvalitet.
#7
Model 3 / Sv: For de av dere som har hentet ut bilen før 01.03
onsdag 24. april 2019, klokken 22:15
Ikke noe svar på eposter sendt. Har ventet i straks 2 måneder siden de først fortalte at det var gratis oppgradering til FSD, slik at jeg ikke returnerte bilen og ville ha spart drøyt 40.000.
#8
Model 3 / Sv: Faktura forsvinner etter betaling?
lørdag 16. mars 2019, klokken 23:36
Alt er borte hos meg også, selv om jeg venter og venter og venter og venter. På Model S kommer alt opp umiddelbart. Dette gjelder uansett valg av nettleser.

Anbefaler dere som får opp fakturaer å laste dem ned asap.
#9
Model 3 / Sv: Å velge mellom AP og FSD..
fredag 15. mars 2019, klokken 23:05
Skulle gjerne fått korrigert noen fartsgrenser til databasen i Teslaen. Noen som vet hvordan man går fram?

Jeg er ikke i tvil om at autopilot (dagens autostyring) store deler av tiden er bedre enn en menneskelig sjåfør, men i noen situasjoner er det omvendt. Det lærer man ganske fort. FSD kan bli fantastisk, men det er vanskelig å vurdere noe som ikke er demonstrert i særlig grad - som jeg klarer å finne på nett i hvertfall. Om noen har noen linker er det fint om de deles.

Jeg vet at jeg ikke er verdens beste sjåfør og at jeg ikke får med meg alt i trafikken. Det handler ikke om at jeg er spesielt sløv, kun at jeg har et mer kritisk blikk på hva jeg selv foretar meg i trafikken. Dessuten kjører jeg MC så jeg opplever så mye livsfarlig og hodeløs kjøring fra bilister som ikke følger trafikkregler eller får med seg hva som skjer i trafikkbildet rundt egen bil. Det er alt for mange som har førerkort. Jo mer aktiv og passiv sikkerhet i bilene desto bedre.
#11
Model 3 / Sv: For de av dere som har hentet ut bilen før 01.03
søndag 10. mars 2019, klokken 03:24
"De som allerede har hentet ut bilen, får ikke endret ned til rimeligere Autopilot, men har muligheten til å oppgradere til FSD for halv pris.

Se mer på denne siden: https://www.tesla.com/no_NO/blog/upgrading-autopilot-and-full-self-driving-capability"


"Any customer who bought a Tesla prior to this week's price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000 (those who previously purchased Enhanced Autopilot and want to upgrade to Full-Self Driving capability only pay $2,000). "

Gjengen som ikke gidder svare på telefon eller epost-henvendelser, regner seg fram til at halvparten av 3.000 USD (som presenteres som "norske vilkår") skal være 2.000 USD? Er det noen som kan forklare meg dette?
#12
Sitat fra: SKYTROLL på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23

Model 3 er fin på motorveien og fine veier, men på vei opp til hytta eller litt ubrøyta veier har den ingen tid og gjøre. 


Faen så mye piss noen kan lire av seg. Har du prøvd model 3 fram til hytta di, som åpenbart må ligge i Trollveggen eller på Glittertind, eller er det bare noe du tror du har hørt av noen som kjenner en som har sett en video på youtube?

Model 3 kan kritiseres for en del ting, men framkommelighet og veigrep på vinterføre er fullstendig upåklagelig, men mindre man har tenkt seg offroad midtvinters, og da duger jaggu ikke Ioniqen din heller.

Det er ikke mange, om noen,  av dagens SUVer som er bygget for å takle "ubrøytede vinterveier".
#13
Snakket med hyggelig kundebehandler i Drammen. Utleverte biler med EAP får gratis FSD.

FSD innebærer i følge ham at bilen kjører fullstendig på egenhånd, uten å være avhengig at du sitter med en tung labb på rattet, eller har såpass pondus at rattet subber mageflesket. Det blir spennende - endelig kan jeg få øvd inn litt gitarspilling på vei til og fra jobben.

Fikk samtidig mail fra oompa-loompaene i delivery om at jeg tilbys FSD til halv pris. Klovner ass...

Jeg velger å tro på de ansatte i Drammen at FSD blir tilgjengelig etterhvert uten merkostnad for de som fikk bilen uka før prisreduksjon og pakkeendring.

Strengt tatt blir jo FSD da det man opprinnelig tenkte på som autopilot, mens AutoPilot-pakka er automatisk feltholder og Adaptive Cruise Control, med AP som navn for at det skal matche hva konkurrentene kaller sine pakker.

Får lete litt på nett etter hva FSD virkelig skal bli før jeg peker nese til alle de som endelig kan få bilen noen tusenlapper billigere uten speil og blinklys og de andre greiene de aldri bruker.
#14
Sånne feil tror jeg ikke at jeg hadde klart å finne, langt mindre påpeke, selv i løpet av et langt eierskap av bilen. Jeg tar en tur ut og sjekker om postkassen er skikkelig malt på undersiden av lokket.
#15
Model 3 / Sv: Model 3 eiere leker seg med SOS knapp
søndag 03. mars 2019, klokken 12:24
Eller se på bildet på side 157 som jeg refererte til i brukermanualen
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA