Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kjart

#1
Hei dere

Jeg har to Think classic stående hjemme. Kjøpt med tanke på at barna mine skulle få kjøre elektrisk i oslo, men disse urbane barna mine tar aldri sertifikatet. Nå har kona bestemt at jeg må kvitte meg med dem.

Rød Classic 2006 model (Det er vel en 2002 model opprinnelig som er reimportert fra USA) VIN YYCDA11A0YAAA1614
Grønn Classic 2001 model VIN YYCDA11A0YAAA1374

Opplysninger om bilene finner du ved å legge inn VIN på https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/

Begge bilene har webasto og begge har demonterte batterikasser. Jeg var på vei til å bytte noen celler fra den grønne bilen til den røde for å kunne begynne å bruke den røde daglig, men prosjektet strandet da jeg kjøpte en annen bil.

Selges samlet til høystbydende eller første fornuftige bud.  Bilene må selvfølgelig hentes med tilhenger.

mvh
Kjartan
Bilene befinner seg i Oslo, ikke så langt unna Skøyen. Send en DM eller en sms 92665017 hvis det er av interesse.
#2
BMW i3 / Sv: «Sender til kjøretøy» hengt seg opp
mandag 06. april 2020, klokken 12:18
Slettet telefonen fra BMW services og la til igjen. Nå funker alt som det pleier. Takk for bidrag, og god påske!
#3
BMW i3 / Sv: «Sender til kjøretøy» hengt seg opp
søndag 22. mars 2020, klokken 17:33
Ja, det gjorde det!

Men i appen så står det fremdeles "sending til kjøretøyet"

På desktop så ser jeg en menypunkt som heter "Administrere smarttelefoner" skal jeg jeg trykke "slett alle" også se om det hjelper?

Takk for tips :-)
#4
BMW i3 / «Sender til kjøretøy» hengt seg opp
lørdag 21. mars 2020, klokken 17:45
Hei VBF

Jeg får ikke sendt kommandoer til vår i3 fra 2014 lengere. Dette stoppet opp for ett par uker siden, og siden så har appen vist at den «sender til kjøretøyet» Er det noen måte å resette bilen slik at den kan ta imot igjen?

Jeg har avsluttet appen ved flere anledninger, uten hell.

Mvh
Kjartan
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Parkering med autopilot
mandag 02. oktober 2017, klokken 10:13
Enig med sistnevnte taler. Her må det litt klok opplæring til.

Etter å konferert med min bedre halvdel, så sa hun at hun pleier bare komme borti en gang pr. bil. Så hvorfor skulle det være annerledes med Teslaen. Hun har rett i det men den er 10 cm bredere enn dagens bil. Først var det vår spacewagon midt på nittitallet, så 2 x crv og til slutt en land rover discovery, men aldri noen av jeepene mine, og aldri hennes egen Think(forståelig nok).

Takker for oppklaringer og råd.

#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Parkering med autopilot
søndag 01. oktober 2017, klokken 23:45
Hei Elkjell, og takk for svar.

Da forstår jeg det slik at jeg ikke trenger "evnen til å kjøre av seg selv" bare "oppgradert autopilot" og da burde jeg kunne lære bilen å kjøre inn porten.

Utfordringen er muligens at 10-15 cm klaring på hver side er kanskje litt lite for autopiloten, og at den vil stoppe?

Krysser fingrene på at dette går.

Når jeg prøvekjørte prøvde jeg å få frem flere bilder, men fikk kun frem ryggekamera. Er det noen mulighet for å få frem en "360 view" Flere av bilene jeg har prøvekjørt i det siste har hatt dette, men ikke Teslaen. Så vidt jeg kunne skjønne.

mvh
Kjart
#7
Model X 2014 - 2022 / Parkering med autopilot
lørdag 30. september 2017, klokken 19:04
Hei forum

Jeg lurer på følgende: Porten hjemme hos oss er en gammel smijernsport (som jeg ikke har lov til å fjerne) hvor bredden er ca. 245-248 cm, og under prøvekjøring av model X så pep og tutet det når jeg kjørte inn porten. Det sto på dashbordet at jeg måtte stoppe. :-) Dette gjorde jeg selvfølgelig ikke da det var kanskje 10-15 cm klaring på hver side.

Går det an å lære bilen å kjøre inn porten selv, da jeg av erfaring ser at det kan fort bli noen dyre skrubbsår når mine samboende skal boltre seg med bilen.

Hvis det er mulig. må man da ha både "oppgradert autopilot" og "evnen til å kjøre selv"? Jeg ser at sistnevnte funksjon ikke er bestilt, men jeg har fortsatt noen dager på meg.

mvh
Kjartan




#8
Sitat fra: Terolsen på fredag 12. juli 2013, klokken 02:45
Har nå kjørt en del denne uka, og ser en merkbar forskjell når jeg bruket E gir istedenfor D. Dette til tross for at jeg holder meg innenfor regelen om 1 til 2 prikker. Betyr det at 1 til 2 prikker i D er mer en det samme i E?

Uansett, i slake oppoverbakker lønner det seg å bruke E. Skulle ha brukt E fra Oppdal til Hjerkinn, hadde spart litt strøm på det.

Ordet prikkbelastning fikk en ny mening for meg ;D

Jeg har oppdaget på min Think 2011 modell, så er det en "fartsperre" i E men ikke i D, denne sperren ligger mellom 80 og 90 km/t mener jeg å huske.
edit: Jeg testet dette igår kveld, og det er ved ca. 95 km/t
#9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: USA Think
tirsdag 06. november 2012, klokken 14:29
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. november 2012, klokken 11:17
Husk å fordele blokker med lik dato på hver sin side av centerpunktet.

Når jeg tar ned batteriet, vil det fremgå hva som er centerpunktet?
#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: USA Think
tirsdag 06. november 2012, klokken 10:24
Sitat fra: Caspar på mandag 05. november 2012, klokken 18:05
Dette er bilen som guttungen solgte før sommeren i år. Han trengte noen kjøre med forrige vinter da han ikke ville kjøre i saltsørpa med jeepen sin, og da jobbet han på Bekkelaget rett innenfor bommen og med bussfil begge veier. Vi hadde ute batterikassen og skiftet 4-5 batterier som jeg fikk til overs etter den som ble donor til Minien min. Webastoen var det også han som monterte. Bilen var veldig tigth og fin, og mye bedre å kjøre enn min.


Så bra, og kult bilde!

Jeg kjører heller ikke Jeepen min om vinteren lengere, jeg ser stortsett bare på den i garasjen etter at jeg har kjøpt Thinkene.
Webasto installeringen ser veldig original ut, og fint gjort!
#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: USA Think
tirsdag 06. november 2012, klokken 10:09
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Gratulerer med muligens tidenes Think kjøp:

Bilen er usedvanlig strøken, og etter mine inngrep er det ikke bare utenpå. ;)

Takk, hva slags inngrep var det du hadde gjort? Robometeret er vel en av dem antar jeg?

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Desverre hadde denne bilen veldig variabel kvalitet på NiCd blokkene og bilen var ikke stabilisert etter første reperasjonen. Desverre valgte tidligere eier likevel å selge den og opplyste kjøper at oppfølgingsreperasjoner kunne bli nødvendig. Du har nok kjøpt den av han.

Det er nok riktig!

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Det du bør gjøre nå er å gi bilen en full opplading, og så tappe ut ca 60 ahr i følge Robometeret, ta ned pakken og ta ut alle blokkene som har underspenning ved last. ( f.eks en biltema 12V startbatteritester. )

Forhåpentligvis er det ikke skjedd ny nedsmelting slik det var ved første reperasjon.


Jeg har batterier som befinner seg i en annen Think som virker greie, de er ikke brukt siden september 2011, og har vært oppbevart i bilen med ca. 30% siden februar iår(og vedlikeholdslader på 12v etter oppskrift fra forumet). Jeg har ikke robometer i denne bilen og vet ikke hvordan balansen er. Jeg har kun nikometer.

Bør jeg lade disse helt opp for så å senke dem med 60Ahr og eventuelt bytte ut hele pakken? Jeg har itillegg 4 andre batterier av uviss kvalitet, som jeg kan gjøre det samme på, men må bare forsikre meg om at disse er OK.

Har noen en lenke til oppskrift på testing av "løse"saft batterier?
Jeg har funnet så mange forkjellige metoder, og vet egentlig ikke hvilken jeg skal bruke!

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
US Think lader kun på 10A, men en bryter kan få til EU type lading med 10/14A valg.

Det er vel ikke så veldig lurt å bruke 14A lading på denne bilen har jeg hørt! Stemmer det?


mvh
Kjart
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / USA Think
mandag 05. november 2012, klokken 14:40
Hei

Jeg har nå kjøpt min 3. think, en USA think Classic som har gått 23 000 miles og har stor ubalanse i batterikassen (ifølge robometeret).

Det jeg lurer på er, hva er forskjellen mellom de norske og de reimporterte amerikanske thinkene?

Jeg ser på bryterne på dashbordet at den mangler mulighet for å velge 10A lading, vil det si at den kun lader med 16A(14A virkelig). Bilen har også en rar ladeplugg, det ser ut som en vanlig campingvogn eller landstrøms mennekesplugg, samt at bilen har innlagt 220 volt, samt webasto (begge, antagligvis ettermontert, men kjekt å ha)

Hva ble disse bilene brukt til? var de demovogner i statene, eller var de til salgs! Jeg ser at min bil er førstegangsregistrert i 2006, og såvidt jeg skjønner så vil det si at den ikke har vært registrert i USA.

Denne bilen kan se ut som om den har hatt 5-6 eiere siden 2006, hvorfor det tro?

Legger ved bilde, kanskje noen kjenner den igjen, og kan fortelle noe, gjerne negativt, men helst positivt!
Reg.nr el11782

takker for svar

mvh
Kjartan
#13
Sitat fra: OneMore på fredag 17. august 2012, klokken 12:26
Har fått plukket delene av en THINK. Er det noe som ønskes ?

-OneMore-

Hva er igjen av bilen?? har du bilde?
#14
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. august 2012, klokken 13:03
Elbilhjelpen.no sine http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Ladekladd_Leaf og http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Semiportabel kommer ogsaa for salg i Think City versjoner om kort tid.

Har testet ut Beta versjonen med stort hell, og bestillt inn nodvendige deler for ombygging. ;)


Høres interessant ut, og jeg er svært interessert i en slik, når den kommer ut av beta selvfølgelig!

Vil en "uorginal" ladekladd ha noe å si på garantier osv?

Vil den ha noen positiv effekt på ladetiden, sammenlignet med den originale laddekladden?

mvh
Kjartan
#15
Jeg har en zebra think fra 2011, der går viften hver gang vi lader, men kun når temperaturen ute er over 10c, eller at temperaturen  inne under panseret er over 10c (ca.). Viftene kan stå på i inntil 6 timer. Viftene bråker så mye at naboene klager! Jeg antar at denne feilen skyldes en eller annen termostat som "henger seg". Hvis vi tar ut ledningen når vifta går og putter den inn igjen så starter ikke viftene igjen, og resten av ladingen forløper normalt.

R&S skiftet en magnet ett eller annet ifjor, men dette hjalp ikke, nå skal bilen inn til reperasjon hos R&S, og jeg håper de greier å finne ut av feilen!

Vifta går aldri (tror jeg) når vi kjører, kun når bilen er tilkoblet strøm!

mvh
Kjartan
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA