Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TerjeG

#1
B-Electric / Sv: Oppdateringer (2015-2017)
tirsdag 20. november 2018, klokken 06:45
Det er app styring jeg er mest opptatt av. Har hatt Mitsubishi i-Miev i 6 år med fjernbetjening av varme. På en bil med kort rekkevidde har det mye å si.
#2
B-Electric / Sv: Oppdateringer (2015-2017)
mandag 19. november 2018, klokken 21:41
Hvordan kan jeg sjekke om den har 4G modulen, og om den har det, vil det da si at den kan styres via app?
Kan det evt ettermonteres?
#3
B-Electric / Hvordan vet jeg om bilen har app styring
mandag 19. november 2018, klokken 21:40
Er det ingen 2015 mod som har app styring, og har alle det fra 2016?

Når jeg spør selgere på finn så er det flere som ikke kan svare. Er det mulig å se det noe sted, eller kan man spørre Mercedes?
#4
B-Electric / Utstyrs modellene (f.eks Urban og Electric Art)
lørdag 17. november 2018, klokken 10:41
Jeg orienterer meg i markedet.
Kan noen fortelle meg hvilke utstyrsmodeller som er solgt og hva disse inkluderer?

Jeg har fått forståelsen av at "Electric Art" er toppmodellen, men hva innebærer det?
(Kona ønsker ikke blå grill og blå speil)

Et annet sted ser det ut som "Urban" er toppmodell, men ingenting om hva pakke inkluderer.

Svar tas i mot med takk
#5
B-Electric / Sv: Oppdateringer (2015-2017)
tirsdag 13. november 2018, klokken 22:41
Takk
Har forstått at det er bedre seter og oppdaterte støtfangere fra 2016.
#6
B-Electric / Oppdateringer (2015-2017)
tirsdag 13. november 2018, klokken 19:57
Skjedde det noen utvikling på disse bilene mens de var i produksjon?
Noen grunn til å styre unna 2015 mod, evt velge siste modell?
#7
B-Electric / Sv: Importere fra Tyskland?
fredag 09. november 2018, klokken 20:22
Det var stusselig. Ingen som har greie på det?
#8
B-Electric / Importere fra Tyskland?
torsdag 08. november 2018, klokken 22:42
Virker som prisene er lavere i Tyskland. Ingen toll og ingen moms gjør vel at prisene er direkte sammenliknbare?

Noen som vet om det er forskjell på bilene, eller har andre motforestillinger mot import?
#9
Vi har egen kurs med egen måler. Den bruker vi til lading av begge bilene.
Hvis alle andre kan bruke felles anlegget til oppvarming, skal jeg få problemer fordi bilen er elektrisk?
Jeg er også med og betaler felles regningen.

Ikke minst ble dette avklart i fjor. Nå er det plutselig tema igjen.
#10
Dette dreier seg ikke om pengene. Det er ikke lov å lade i felles anlegget.
1. Strøm er strøm. Alle kan bruke felles anlegget; batt lader, motor/lupe varmer eller andre ting. Dette betaler alle for i fellesskap. Styreleder mener 1 times bruk per dag er OK.
2. Ved gjennomgang i fjor fikk de all info, også at det lades i 30 min fordi det er det minste alternativet jeg har. Det var greit.
#11
Jeg har to biler. Kona bruker den ene til Drammen hver dag, mens jeg stort sett kjører lokalt. Hun har behov for å lade oftere enn meg, og står stort sett på plassen vår og lader via egen kurs.
Når jeg har behov for å lade gjør også jeg det.
I de tilfellene hvor i-Miev ikke står på ladeplass fordi den andre bilen gjør det, parkerer jeg utenfor kobler meg til felles anlegget. Bilen lader da i 30 min fordi det er det minste jeg får til (begrenses via fjernkontrollen). Dette gikk jeg praktisk gjennom sammen med styret i fjor.
#12
Så enkelt er det nok ikke, men jeg skal følge rådet ditt og forklare på nytt.

Utfordringen er at jeg nå har forklart i snart 5 år. Det har vært problematisk hele tiden. Styret fremstår som at de ikke har kompetanse selv, og de velger konsekvent å ta enkelt personers meninger til følge. Som i samfunnet for øvrig finnes det i sameiet enkelte som ser på elbiler som en vits og eierne som snyltere. De må bekjempes, med makt om nødvendig. Jeg mener også at det prinsipielt er svært problematisk når enkeltpersoner mener seg berettiget til å koble bilen fra strømnettet. Det er å ta loven i egne hender.
#13
Jeg bor i et sameie i Kongsberg. Det har vært mye styr rundt lading av elbil - mye uvitenhet og antakelser. For å gjøre forhistorien kortest mulig har de som lader elbil installert egne kurser og trukket kabel frem til sin plass. Jeg har også det. Jeg har to elbiler som jeg uproblematisk lader på min plass i fellesgarasje.
En av mine biler, en Mitsubishi i-Miev, har muligheten til å slå på kupevarmer via fjernkontroll. Derfor benytter jeg meg av kontakt via fellesanlegget om vinteren for å få varm bil og isfrie ruter. Dette faller enkelte tungt for hjertet, fordi det er nedlagt forbud mot bruk av felles anlegget for å lade elbil.
I fjor ble jeg kontaktet av styret i forhold til dette, og hadde en praktisk gjennomgang med dem, hvor jeg viste dem hvordan dette fungerer. Når jeg kobler til ladekabel kan jeg begrense ladingen til 30 min. Bilen vil da (etter 30 min) stå koblet til strøm, men lader ikke. Om morgenen setter jeg på kupevarmeren, som går i 30 min før den slår seg av. Styrerepresentantene som deltok i den praktiske gjennomgangen mente at de forsto og at dette var greit. Det foreligger ingen andre forbud mot bruk av fellesanlegget enn til lading av elbil.

Nå har det begynt å bli kaldt igjen, så jeg har begynt å koble bilen til strøm. I går mottok jeg en ny mail fra styret hvor de forteller at de har mottatt mange klager på at jeg lader. Dette vet jeg ikke er lov, og det må opphøre. Samtidig har noen trukket ut ladekabelen fra strømkontakten. Jeg gikk ut og koblet kabelen til på nytt, men noen har igjen trukket den ut. Dette skjedde også i fjor, før jeg hadde en gjennomgang med styret. Jeg har ikke selv sett hvem som trekker ut kabelen, men jeg oppfatter indikasjonen som stor når det kun skjer i sammenheng med at styret sender mail.

Spørsmålet er hva gjør jeg?
Jeg kjenner at jeg blir mektig sint, siden dette har vært utfordrende siden vi flyttet inn i 2014. Jeg har gjentatte ganger forklart styret om lading av elbil og sendt dokumentasjon. Jeg har forholdt meg til det styret har bestemt, og installert egen kurs og lader. Jeg har dessuten hatt en gjennomgang med dem for å vise at jeg faktisk ikke lader på felles anlegg (det vises tydelig inne i bilen når den lader eller ikke, og et lys på ladekabelen indikerer også). Nå kjenner jeg at det er nok. Styret klarer ikke å forholde seg til fakta, og påberoper seg politimyndighet ved å fysisk koble min bil fra strøm.
Dette er først og fremst et prinsipielt problem, men rett skal være rett. Jeg ønsker på den ene siden ikke å overreagere. Samtidig klarer jeg ikke bare å la være å varme opp bilen heller.
#14
Ingen har svart meg siden 2013, det er et dårlig tegn....

Nå ønsker jeg å koble telefonen til stereoen via kabel og trenger skjema for koplingene inn. Noen som har koblingsskjema for original radioen?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: HomeLink
lørdag 08. april 2017, klokken 16:31
Noen som har en link til den på ebay som tilsvarer den fra portspesialisten?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA