Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fredag

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Garantiutløpskontroll TMS 2013
onsdag 15. september 2021, klokken 14:41
Hva med redusert ladehastighet på supercharger? Kan man kreve å få rettet dette på batterigarantien? Er det noen som har prøvde seg på det?

Jeg får sjelden over 50kW ladehastighet på min Model S. Jeg synes å huske at jeg hadde over 100kW.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Rud
fredag 25. juni 2021, klokken 14:18
Hvis du vil ha "originale" dekktrykksensorer fra Tesla, så kan du kjøpe dem fra Tesla, hente de selv hos Tesla og betale Dekk1 eller lignende til å sette de inn for deg.

Ellers så selger dekksjapper dekktrykksensorer som fungerer med Tesla. For oss med veteran-Teslaer er det bare at man må vite om bilen har gammel eller ny type sensorer. På min veldig tidlige Model S har Tesla byttet ut mottakerne til ny type.
#3
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 25. juni 2021, klokken 14:05
Sitat fra: geear på fredag 25. juni 2021, klokken 06:42
Kan bli spennende i praksis også. Mange biler vil ikke passe inn i formatet til Tesla verken for drive through eller der man rygger inn. I-Pace, Taycan og e-tron for eksempel. Kablene til Tesla er korte, og laget for ladeluke tett på til høyre for laderen.

Synd for dem.

Ikke sikkert at Tesla gidder å bry seg om fysiske begrensninger hos enkelte andre bilmerker.
#4
Accidental Tech Podcast (ATP) har snakket om nye Tesla Model S i de to siste episodene. ATP er en podcast om teknologi med fokus på Apple, Mac og iOS, UX, men også mye om biler. Verdt å høre på diskusjonen om nye Model S. En av programlederne der kjører Model S, og er på sin andre Model S.

https://atp.fm/

De oppsummerer godt hvordan jeg også føler det. Yoke-rattet, mangel på stalks, flere touch-kontroller på rattet og mangel på takluke er regresjoner, som gjør bilen vesentlig dårligere. Spesielt rattet er en dealbreaker.

Sorry Elon, nå kræsjer du Model S like hardt som nye Starship SN9. Her må det itereres litt mer.
#5
Kommunene SKAL legge til rette for lading av elbil. Reduserte klimautslipp er en prioritert oppgave for kommunene. Ved å legge til rette for Tesla Superchargere slipper kommunen og fylket billig unna i forhold til alternativet. Mange fylker legger ut anbudsrunder på utbygging av hurtigladere på definerte steder i fylket, der engangsstøtte for opprettelse av hver hurtiglader kan ligge på opptil 200.000kr pr hurtigladerstolpe.

SitatUtbygging av ladeinfrastruktur er viktig for å øke utbredelsen av nullutslippsbiler. Etablering av flere ladepunkter og ladestasjoner for elbiler er også et godt tiltak for å få ned lokale klimagassutslipp og redusere forurensning fra bilparken. Det er derfor ønskelig at kommunene har strategier for å sikre tilstrekkelig utbredelse av slik ladeinfrastruktur i sin kommune. Mange kommuner har allerede kommet langt på dette området.

SitatI lys av den fremtidige økningen i antallet elbiler, mener departementet at kommunene gjennom planlegging etter plan- og bygningsloven bør sikre at det etableres tilstrekkelig med ladestasjoner.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkter-og-ladestasjoner-for-elbiler---forholdet-til-plan--og-bygningsloven-mv/id2722019/
#6
Man kan sikkert mene masse om Teslas superchargere er uetiske eller om det kan defineres som ulovlig kryssalg. Det er et sidespor, som jeg ikke tror på over hodet.

Men praksisen med å stenge ute drop-in kunder er allerede ulovlig i hele EU/EØS.

EU-direktiv 2014/94/EU sier klart at:

SitatArticle 4
Electricity supply for transport
9. All recharging points accessible to the public shall also provide for the possibility for electric vehicle users to recharge on an ad hoc basis without entering into a contract with the electricity supplier or operator concerned.

Kilde: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN

Tesla kan selvsagt definere seg bort fra dette ved å innføre høye priser for drop-in kunder (fra andre bilmerker), på samme måte som Ionity.

Jeg tror Tesla har en konkurransefordel med at de kan produsere sine superladere mye billigere enn andre ladeoperatører kan anskaffe hurtigladere, og de har en gigantisk stordriftfordel på at de allerede har en stordrift som gjør at de kan avskrive effektavgift og lignende på mange kunder. Jeg tror derfor at Tesla kunne satset på lademarkedet, og kommet ut som den ledende hurtigladeroperatøren i Europa, og tatt store markedsandeler fra de andre operatørene. Hvis de hadde ønsket det.

Det er imponerende hvordan Tesla kan rulle ut nye v3 Supercharger lokasjoner med type 24 ladestolper, som automatisk fylles av Tesla-kunder så fort de er satt opp. Stolper som lett gir min Model 3 imponerende nesten 200kW ladehastighet. Til en ladepris som er lavere enn de andre operatørene. Og dette på steder der andre operatører som Ionity har 4 ladestolper. Og Tesla allerede har 8 eller 12 gamle Supercharger-stolper noen km unna. Tesla gruser de andre operatørene.

Hvis Tesla bestemmer seg for å åpne opp for andre enn egne bilkunder, så kan de dominere hurtiglademarkedet fullstendig. Hvis Tesla ikke vil, så kan de raskt bli tvunget til det likevel.
#7
Lading av Tesla / Sv: 225kW lading for S & X
fredag 26. juni 2020, klokken 14:04
Får ikke alle nye S og X her i Europa CCS-adapter med bilen som standard?
#8
Oslo S parkering er enkelt, lett tilgengelig fra Dronning Eufemias gate og bra, men dyrt. Det koster vel 400kr døgnet bare for parkering.

Kommunale ladepunkt i Trondheimsveien (v krysset Herslebsgate), Jens Bjelkes gate (v krysset Lakkegata) eller Hammersborg torg, osv er ganske nær Oslo S. Det er tidsbegrensning her, og ikke akkurat rask lading, men det skal være mulig å stå en hel natt. Betaling for parkering med appen "Bil i Oslo", aktivering av lading med appen til Fortum. Kan kombineres med en tur innom Trattoria Populare, Txotx eller øvrige Grünerløkka.

Ladetorget på Tøyen v Munch-museet kan kombineres men en tur i Botanisk hage, Naturhistorisk museum, ungdomsbiblioteket Biblo Tøyen (kun for de mellom 10 og 15 år) eller Munch-museet.

Ellers er Vulkan/Mathallen et fint sted å dra i Oslo (alt fra Sapporo Ramen eller Smelteverket til restaurant Kontrast med en stjerne i Michelin-guiden og nydelig nordisk mat), og i parkeringshuset der er det vel over 100 ladeplasser og hurtiglading også.
#9
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 19:16
Noen som vet om Rugtvedt er operativ? Jeg la også merke til at den er borte fra kartet. Greit å vite før man evnt kjører forbi Telemarkporten

Rugtvedt er operativ, og det er CCS-kabler der for lading av Model 3. Jeg har ladet min Model 3 der flere ganger i mai.

Det er jevnt over mye mindre belegg på Rugtvedt enn Telemarksporten, som fort blir ganske full i utfartstidspunktene (feks fredag etter ca kl 15).
#10
Inspiria science center, E18 ved Sarpsborg. Vitenskapssenter som er morsomt for både store og små. (Men stengt nå pga møkkaviruset.) Hurtigladere og 22kW AC-ladere fra Fortum, som er gratis for besøkende på Inspiria. Og badeland ved siden av.

Brokelandsheia har dyrehage med lemurer, surikater og kenguruer. Ikke så dumt hvis man er på vei med barn til dyreparken i Kristiansand. Og så er det vanlige praktiske ting her som butikk, vinmonopol og veikro. Tesla superladere og Grønn kontakt hurtigladere.
#11
Model 3 / Sv: Spotify bruker data når bilen står parkert
tirsdag 05. mai 2020, klokken 23:30
Her har tydeligvis Tesla rom for forbedring i programvaren sin. Ikke rart de føler for å ta (ganske godt) betalt for bruk av Spotify i Model 3 etter første året.

Spotify på min iPhone er ikke i nærheten av denne båndbreddebruken.
#12
Superladerne på Rugtvedt/Stathelle er forsvunnet fra kartet på min Model 3 og Model S. Men ladestolpene er der fremdeles. Betyr det at superladestasjonen skal flyttes fra Rugtvedt til Langrønningen? Disse stedene er jo bare ca 10km fra hverandre.

Rugtvedt er en bedre lokasjon i min øyne, siden den tross alt har Eurospar dagligvarebutikk, veikro, osv. Avkjøringen fra veien er omtrent like grei begge steder.

På Langrønningen er det ingenting.
#13
Sitat fra: toreanderson på lørdag 09. mars 2019, klokken 11:51
Har kjøpt ny leilegheit med garasjeplass i Oslo. Eg fekk hakeslepp når eg såg kva utbyggaren, Veidekke Eiendom, krev for etablering av ladepunkt for elbil: kr 38.000,-.

Det man kan gjøre er å henge ut slike utbyggere, slik du forsåvidt gjør her.

På sikt vil det hjelpe.

Utbyggere på nybygg ingen incentiver for å forsøke å gjøre dette til en fornuftig pris.
#14
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 25. februar 2020, klokken 15:19
Hvis man kommer med en bil uten CCS er det noen enkel måte å se hvilke stasjoner som har V3 vs V2?

Ladekartet i bilen viser bare superladere som fungerer med bilen som du har.

Ladekartet i Model 3 viser feks ikke superladerne i Lier, som kun har den gamle type2-kontakten og ikke har CCS.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Skjøteledning over vei
fredag 28. februar 2020, klokken 13:27
Sitat fra: KjellG på fredag 28. februar 2020, klokken 13:07
Enig i at kabel over bilvei ikke er noen god løsning.
Imidlertid ville jeg kontaktet bileier, ev med lapp på ruta, om at hen av egeninterresse bør finne en bedre løsning.

Om myndigheter blir varslet kan dette medføre mye unødvendig «støy». Luftstrekk over veien kan enkelte steder være mulig, men mon om en ville få tillatelse. Om en gjør det skikkelig «en mørk natt», så vil det kanskje passere under radaren uten å genere noen.

Blir dette for vanskelig, blir el-bilen byttet med fossil, det har vi sett eksempler på.

Luftstrekk bør være lett å få til her.

Frese spor i asfalten bør også være mulig.

Men det er heldigvis ikke mitt problem.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA