Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#1
Nettopp derfor jeg slo av den delen av autopiloten i nåværende bil. Fartsgrensene vises stort sett korrekt, men en sjelden gang i blant er de ikke korrekte og da kan det ikke være slik at bilen slakker av farten eller gjør rare ting midt i trafikken som ingen rundt meg forventer.
Med hastighetstilpasningen avslått kan bilen kjøre feilfritt på E6 fra Oslo til Moelv, der mange andre biler gjør rare ting.
Så lenge kartdata ikke er riv ruskende gal kan jeg fortsatt ha "forutse strekning" påslått slik at den slakker av for krappe svinger, rundkjøringer osv.
Hadde bil før som gjorde fantombrems, og det er pokker så ubehagelig når det skjer.

For en helt selvkjørende bil hvor systemet jobber 100% på egenhånd er det annerledes. Da må alle skilt tolkes perfekt, i tillegg til at kjørestil og hastighet må tilpasses vær/føre/trafikale forhold i tillegg til skilting.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 05. april 2024, klokken 18:55
Kommer det en revolusjon på batterifronten kan det gå fort, men styreleder i Toyota estimerer andel globalt på ca 30% for BEV.
I 2023 økte de salget av biler med 7,2% til 11,2 millioner solgte.
Første Prius kom i 1997.
Tipper deres portefølje med elbiler og andre drivlinjer vil endre seg gradvis og følge etterspørselen.
#3
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 17. februar 2024, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. februar 2024, klokken 00:24...
 A vern med innebygget DC vern har jeg ikke sett før, men kanskje kommet nå den senere tid?
 ...
#reklame
 The "Easy fix" 😉
NB! Ikkje kombiautomat, men overstrømsvern + Type EV vern (IEC62955), rimelegare enn Type B.


Hmm, fekk ikkje med bilde....men denne, (2 pol eller 4 pol): https://www.gewiss.com/ww/en/products/product.1000001.1000062.GWD4567

#reklame Ja, eg er "biased" her.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
tirsdag 02. april 2024, klokken 16:27
Sjekk pris på service hos andre enn merkeverksted.
Eksempelvis virker det som om 2 års service hos VW/Møller koster rundt 7000, men rundt halvparten hos andre verksted.
Så årlig kostnad på 1500-3500 avhengig av verksted.
Men sjekk forsikringspriser på modellene du vurderer. Kan fort spare mer på forsikring i året enn hele servicekostnaden.
#5
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 14:38På mobilen burde det gjerne vært en innstilling som gjorde at en så antall ledige på alle ladestasjonene samtidig, sånn som Tesla viser på skjermen. Eller er det en måte allerede å få det til på Google?
Når jeg søker får jeg opp en liste nederst i kartet. Der står alle stasjoner med alle ladere og tilgjengelighet. Får full oversikt over området jeg har søkt i.
Men har ikke testet søkeresultat-visning i Carplay, så det får jeg sjekke neste gang jeg er i bilen.

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:00Har dere tid til å se på veien i alle denne "Infotainment" ?  :)
Njæ. Foretrekker at kona trykker på skjermen under kjøring. Sjåføren kan i liten grad bruke den under kjøring. Da er blikket på veien og primært info i head-up displayet.

Men - på oversiktlige strekninger med travel assist aktivert kan en unne seg å se litt i hvert fall.
#6
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 12:59Er jo genialt med den svære Tesla-skjermen som viser satelittbilde-kart med live antall ledige stolper på alle Tesla-ladestasjoner.
Håper det kommer inn i Google maps etter hvert, for det er kanskje bare overlay i Teslas proprietære OS?
I bilens infotainment får jeg opp status på ladestasjoner, tilgjengelige stolper osv, stort sett uavhengig av operatør. Usikker på Tesla da jeg ikke har sjekket dem underveis da de ikke har vært aktuelle på noen av turene så langt, men sjekket Google maps på telefonen nå og der viser nesten alle aktører live status på stolper/tilgjengelighet bortsett fra Tesla.
#7
Enig. Veldig behagelig å ha en elbil med god rekkevidde. Det kombinert med behov som matcher rekkevidden bra, samt veldig god tilgang til saktelading på alle destinasjoner vi besøker, gjør at elbilen har tidsfordel sammenlignet med fossilbil som må fylles på veien.
#8
Når jeg kjøpte første Tesla på sensommeren 2013 var det knapt mulig å kjøre rundt i Norge :D
Men - vi kom oss etter hvert til Danmark, og det holdt for oss da vi flyr om vi skal til Tyskland eller lenger.
Hurtiglading synes jeg fungerer fint for oss, men har ikke noe horn i siden til batteribytte.
Nå har Tesla åpnet nesten hele sitt nettverk, så en trenger ikke kjøpe bil fra Tesla for å kjøre bekymringsfritt rundt i Europa lenger. Men - en kan komme raskere frem med batteribytte, og kan en bytte til et større batteri i korte perioder kan det være fornuftig fremfor å ha et veldig stort batteri i bilen i det daglige.
#9
Tilgang til batteribytte ser jeg ikke på som noe problem bortsett fra litt bortkastede råvareressurser.
Behovsmessig vil det fort gå noen år mellom hver gang det er aktuelt for oss.

Derimot tenker jeg det kan være positivt ift kostnad ved reparasjon, universelle pakker etc. Om mange samles rundt samme løsning/standard åpner det for spennende muligheter, korttidsleie, lettere å installere fra kondemnert bil uten skade på batteri +++.

Ikke helt utenkelig at standardisering rundt batterier blir et tema i fremtiden selv om vi er et godt stykke unna per i dag.
#10
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 02:23Det høres ut som en bisarr historie, men min kollega holder hardnakket på at sånn var det...

Dette med lys er vel noe som taler for VAG?


Høres litt rart ut ja. Rute koster jo ikke så mye. På de ID4 jeg har hatt har de fikset alt uten spørsmål. Heldigvis ikke noe særlig å ta tak i på den siste.
Men leter en etter skrekk-historier finner en dem hos de fleste merker. Dagens biler tåler ikke såpe, spiser dekk, knirker, ruster og faller fra hverandre :D

Når det gjelder lys - ja VAG leverer bra på det området. Egentlig bare normalt bra etter mitt syn, for lys må og skal være bra.
I ID4 svinger lysene med veien/rattutslag, har bra sidelys i krappe svinger som aktiveres automatisk, ingen artifakter, rene linjer og god styrke. Og velfungerende automatikk med matrix.
Egentlig bare basis av hva en moderne bil bør ha i 2024. Enyaq er sikkert omtrent lik ettersom det er samme konsern. Komforten er også like god basert på min erfaring med begge.
Alle tyske biler jeg har kjøpt har hatt god kvalitet på lys. Og vi bor i Norge, hvor gode lys er sentralt store deler av året. Dessverre :)
#11
Nissan Ariya kanskje? Dog litt begrenset bagasjeplass. BMW IX1 blir også kanskje litt liten.
Kanskje noe fra Polestar?

Komfortable gode seter med god lengde - da er du gjerne på noe tysk.
Samme med lys. Tyske biler leverer bra på det området.
Enyaq er i så måte en veldig god allrounder, men har man nærhet til en kjip forhandler trekker det naturlig nok ned.

Iomiq 5 synes jeg var bra. Lynrask laring. Men enkelte småfeil og dårlige lys trakk ned. Og forhandleren jeg brukte ved det kjøpet skuffet. ID4en har vært i andre enden av skalaen. God pris, god oppfølging før/etter kjøp og god service foreløpig.
#12
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
onsdag 20. mars 2024, klokken 10:38
Passerer 10.000km nå og har god erfaring så langt. Har hatt flere ID4 og det var litt sw bugs på de to første. Det er fraværende nå med siste sw.
Byttet dørhåndtak på førersiden nettopp, og på verkstedet noterte de dugg i baklampe og vil bytte den også (på garanti), men dugg i lykter virker å være veldig vanlig på nyere lamper. De må gjerne bytte for min del, og de tar det mens jeg venter en gang i april.
Litt synd at tradisjonelle dørhåndtak er på vei ut, for det er ikke en eneste produsent som får til kreative dørhåndtak. Det går alltid på bekostning av brukervennlighet og levetid. VWs mellomløsning med godt og enkelt gripehåndtak er blant de bedre, men skulle gjerne hatt helt ordinære håndtak.

Angående håndtak og fukt/vinter - låsing fungerer mindre stabilt når det er vått ute, men når jeg berører med en større flate opplever jeg at det stort sett alltid fungerer fremfor når jeg trykket med èn finger på det lille feltet. Virker som hele håndtaket registrerer berøring, så ved stor berøringsflate fungerer det nesten alltid.

Ut over det fornøyd med programvare, kvalitet og soliditet.
Blir antakelig ID7 4wd på oss ved neste bilbytte, for den fremstår som den perfekte norgesbilen på utstyr/komfort/pris.
#13
Skoda Citigo iV / Sv: hjelp med fastinstallasjon av dashcam
søndag 17. mars 2024, klokken 22:20
Hjalp en kamerat med installasjon i Enyaq.
Han hadde ikke fått med harwire sett med kamera og endte derfor med å klippe sigarett-tenner kabelen og koble den mot permanent 12V.
Slik jeg forstår det har kameraet fungert problemfritt siden det ble installert. Ingen feilmelding på svak 12v eller andre problemer.
Anbefalte han å kjøpe hardwire kit og cutoff boksen, men siden alt har fungert nå i et halvt år tror jeg ikke han gidder.
Jeg kjøpte BlackVue kamera med innebygget cutoff.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 15. mars 2024, klokken 19:31
Bare å ha god dialog med en selger hos Tesla, så kan en snappe opp biler med god rabatt. Var i hvert fall slik før.

Jeg likte tilnærmingen med faste priser som de hadde i starten. Men etter hvert har det blitt en del muligheter for rabatter samt svingende veiledende pris. Skulle jeg handlet hos Tesla ville jeg ventet til et tidspunkt hvor det er gode muligheter for rabatter.

At de korrigerer pris ned (men ikke opp?) ved prisjustering før levering uten diskusjon virker derimot som en mer vanlig og smidig prosess hos Tesla enn hos andre.
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 14. mars 2024, klokken 18:59
Cybertruck er en måte å få folk som ellers aldri ville kjøpt pickup, til å kjøpe pickup. Tesla har en stor fanbase.  Om volumene er tilstrekkelig gjenstår å se.
Det er kult å sette noe så annerledes i produksjon.
Modellen har bidratt til ufattelig mye PR.
Mitt inntrykk er at design har gått foran funksjon, noe som ikke matcher helt med hva en pickup har vært. Men det tiltrekker andre type kunder.
Model 2 kommer vel kanskje omtrent samtidig som VW ID1 i 2027, om en skal være litt realistisk? Muligens litt tidligere i USA.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA