Elbilforum.no

Lokale elbilforeninger => Trøndelag Elbilforening => Emne startet av: Elbillie på onsdag 24. juli 2013, klokken 00:10

Tittel: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Elbillieonsdag 24. juli 2013, klokken 00:10
Har akkurat fått ny euro-Leaf og planlegger så smått en prøvetur til hytta på Hitra. Jeg bor ved bygrensen til Trondheim- i Malvik og ser at det er en operativ ladestasjon på orkanger, men.. har noen kjørt strekningen med elbil for "oss vanlige" ( ikke Tesla- som er utenfor mitt budsjett.. )
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyeonsdag 24. juli 2013, klokken 17:06
Har ikke kjørt strekningen med elbil, men har jo kjørt strekningen et utall ganger. Det er mange høydemeter og svingete dårlig vei, fra orkanger med fullt batteri ser jeg for meg går greit, men forsiktig kjøring selv på sommerstid, i allefall før du får prøvd ruta. Hitra er stor, så det har jo litt å si hvor du skal der også;)
Går nok fint med litt forsiktig kjøring.
Lykke til og fortell om dine erfaringer:)

Mvh utflyttet Hitterværing;)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Elbillietorsdag 25. juli 2013, klokken 20:30
Fylte opp Leaf'ens bagasjerom og litt til i baksetet før vi satte kursen fra Saksvik mot Orkanger og summet gratis forbi landeveisrøverne, eller bomstasjonene som noen kaller de.. Der søkte vi etter en hurtigladestasjon, men den var ikke oppdatert ift merking som hurtigladestasjon på systemet i bilen. Med litt internettsøk, så fant vi likevel laderen på parkeringsplassen ved Rema. 35 minutter lading etter 65km - og deretter en gang til i 20 minutter.... ( hurtigladerne til EV lader ikke til 100% uten "topping"? )

Kjørte spent videre i eco-modus med lett pedal. På toppen av Hitratunnelen sto det 71km rekkevidde, i bunnen sto det 84- og på Hitrasiden var verdien 58. Det var dermed godt med kraft for å kjøre de siste kilometerne til Hestvika.  :)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyefredag 26. juli 2013, klokken 00:18
Hadde jo ikke trengt toppingen da jo;)
Godt å høre at det gikk såpass fint, trenger litt ekstra power i vinter om dere er der da:)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Kaikonsdag 04. september 2013, klokken 23:09
Kjørte spent videre i eco-modus med lett pedal. På toppen av Hitratunnelen sto det 71km rekkevidde, i bunnen sto det 84- og på Hitrasiden var verdien 58. Det var dermed godt med kraft for å kjøre de siste kilometerne til Hestvika.  :)

Jeg antar du kanskje har tatt denne turen fra Saksvik til Hitra noen ganger nå Elbillie? Jeg skal hente en 2013 modell Leaf på Melandsjø til helga og det store spørsmålet er om det går greit å komme seg derifra til Orkanger? Tenkte å forsøke å få hurtigladet der før turen går videre til Ranheim. Kanskje greit å kontinuerlig kjøre i Eco-modus?
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: wattorsdag 05. september 2013, klokken 00:06
Hei.

For dere som har kjørt Leaf til Hitra noen ganger: Jeg bor også på Vikhammer og skal til Fjellvær Gjestegård i starten av oktober. Har 1. generasjon Leaf. Bilen vil være fullpakket med to voksne, to barn, barnevogn og alt det andre en familie trenger en hel helg. Tror dere det går. eller bør jeg satse på fossilbilen?
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyetorsdag 05. september 2013, klokken 20:51
Om en sammenligner med Elbillie sin tur, så hadde han 58 som rest på toppen av Hitratunnelen, og det er ikke 58 km til Fjellvær. Men.... du bør nok kjøre superecoforsiktig;) Jeg vet at Elektroteam i Fillan hadde laget elbilladeuttak(vanlig stikk) for mange år siden, men usikker på om det eksisterer, det stod ubrukt i mangeeee år;)

Mvh
Arild Rabben
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: watfredag 06. september 2013, klokken 20:34
Må diskutere litt med fruen om vi tør :-)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyefredag 06. september 2013, klokken 22:00
Tørr ivei, varmt og godt nå, kjør uten varmapparat og veldig økonomisk. Går nok bra ser du;)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Lynetfredag 06. september 2013, klokken 23:14
Et tips er å fylle på 20% ekstra trykk i dekkene, bruker litt mindre da.

Eco trenger faktisk ikke å være best, det er diskutert i flere tråder. Det ideelle er å kjøre i 40-70km/h hele tiden og unngå regen og aldri rør bremsepedalen. Men da må du bruke nissemaske i bunnen av hitratunnelen  8)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyelørdag 07. september 2013, klokken 09:37
Hehe, lurer på hvor mange nisser den fotoboksen har tatt bilder av oppigjennom tidene;)
Vel, er vel greit å regenerere litt ned tunnelen kanskje;)

AR
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyelørdag 07. september 2013, klokken 09:39
Er jo selvsagt ikke sikkert, vei og vær er like godt i oktober, fulgte ikke helt med;)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: watlørdag 07. september 2013, klokken 23:18
Får se ann vær og føre når det nærmer seg. Nissemasker blir innkjøpt ;-)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Kaiksøndag 08. september 2013, klokken 21:55
Da kan jeg komme med en liten oppdatering til Wat og andre etter helgens kjøretur fra Melandsjø på nordsiden av Hitra, via Fillan, Orkanger og til Ranheim i Trondheim. Turen gikk supert! Det var min første langtur med elbil, og den første i en 2013 modell Leaf, men etter å lest meg litt opp her på forumet så forsøkte jeg å tyne ut flest mulig km, på denne måten:


Startet på Melandsjø med fulladet bil og kjørte til Fillan. Ikke lange turen, men nok til at jeg valgte å lade litt der da jeg likevel skulle stoppe en times tid hos familie der.  Tror batteriet var på litt over 90% kapasitet da jeg kjørte videre (det var anslått 50 min lading til fullt batteri). Vil legge til at bilen var relativt lite lastet, bare meg selv og et par barn i barnestolene sine.

I Hitra-tunnelen måtte jeg bremse litt ekstra i nedoverbakken, den er bratt og farten gikk fort opp over de tillatte 80, hadde ikke nissemaske med så det var best å holde litt an.  ;)

Da jeg ankom hurtigladestasjonen i Orkanger så var det hele 30% igjen på batteriet. Altså mye mer enn det jeg ladet på Fillan. Vurderte det slik at det kanskje hadde holdt hele veien videre frem til Ranheim (48 km), men var usikker så valgte å teste hurtigladeren. Litt krøll med SMS-løsningen for å få startet/stoppet laderen, men fikk suveren hjelp på servicetelefonen. Takk også til EV-Power for grats ladestrøm denne gangen! (de starter med betalingsløsninger snart). Ladet til 80% før jeg kjørte videre. Rakk å ta helgehandelen på Rema i samme slengen.

Resten av turen på 48 km kjørte jeg uten å ofre en tanke på strømsparing. Bilen i 80 km/t hele veien og da jeg kom hjem sto det vel 41% igjen på batteriet. Det hadde altså ikke holdt hjem fra Orkanger uten hurtigladingen, men om jeg fortsatt hadde holdt meg til maks 68 km/t så kanskje det hadde gått likevel?

Det store spørsmålet for meg før turen var om det ville være mulig å kjøre helt fra nordsiden av Hitra og til Orkanger på en lading. Konklusjonen på det er utvilsomt ja! Men en liten oppfordring til slutt, om du som meg velger å kjøre sakte i forhold til resten av trafikken, husk å svinge av veien og slippe trafikken forbi så ofte som mulig!  :)
Tittel: Trondheim - Hitra
Skrevet av: watmandag 09. september 2013, klokken 00:35
Takk for nyttig info Kaik :-) Må nesten prøve jeg også når du klarte det. Melandsjø og Fjellvær er ca. like langt unna Orkanger ser jeg.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: emphezistorsdag 23. april 2015, klokken 14:25
Noen som har erfaring med Hitra-Trondheim på vinterstid? Tenker å prøve meg i morgen (2 voksne, 2 unger + 2 hunder og bagasje) Ser det er meldt ca. 7 grader og oppholdsvær til i morra...
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: jknapmandag 30. november 2015, klokken 10:59
Hei. Tenkte bare legge inn at jeg har en BMW i3, bor i Trondheim sentrum, og kjører regelmessig til hytta på Fjellværøya. Lader som regel på hurtigladern på Orkanger, da hytta ligger 16 mil fra byen, og det lengste jeg har pusha i3'en er 14,litt mil. Prøvde en gang å kjøre uten å stoppe på Orkanger, kom frem til Fillan med noen små kilometer igjen på tellerverket. Lada da på chuko'en ved Hjorten, men der ryktes vel at den skal fjernes.
Så lenge hurtigladern på Orkanger er i funksjon, er turen problemfri, men det hadde vært praktisk med en hurtiglader en plass nærmere Hitra enn Orkanger, for å slippe å lade over 80%.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: LA3UXtorsdag 02. juni 2016, klokken 08:31
Gladnyheter til de som reiser til Hitra med el.bil: Etter at jeg kontaktet turistkontoret og forklarte om at det er så få lademuligheter på Hitra, så har de tatt affære og kan melde følgende:

Det er nå mulig å lade bil ved turistkontoret på Fillan som er samlokalisert med Kystmuseet, det er derfor en god anledning til å besøke museet samtidig.
Nye Hjorten hotell vil ha lademulighet når det åpner
Dolmsundet hotell har lademulighet
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Wehrmutmandag 12. september 2016, klokken 11:02
Vi kjørte eNV200 med 2 voksen, 3 barn fra Kvenvær til Orkanger. Kom fram med 1%! Var ikke hyggelig stemning i bilen den siste halv time ::)
Vi har ladet på bensinstasjon i Vaslag veien til Hitra og på hotellet i Fillan, men veien tilbake nektet Vaslag oss lading pga. blabla.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: nr1raynermandag 12. september 2016, klokken 19:09
Nektet deg lading?? selv om du spurte pent, hei, kan jeg denne ene gangen få stå i 1 time for å få litt strøm..?
Har selv kun spurt 1 gang på bensinstasjon om lading, men da for fast bruk. Fikk da nei.
Men skulle da tro at man er, i det minste litt hjelpsom..
Får kanskje mer hjelp om man banker på døra til noen totalt fremmede..

Snillfjord kommune har søkt om midler til ladestasjon, les de siste kommentarer i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26784.0.html
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: jknaponsdag 14. september 2016, klokken 09:22
Det er nå mulig å lade bil ved turistkontoret på Fillan som er samlokalisert med Kystmuseet, det er derfor en god anledning til å besøke museet samtidig.
Nye Hjorten hotell vil ha lademulighet når det åpner
jeg klarte ikke finne noen lademulighet ved Kystmuseet, og ladestolpen til Hjorten hotell er generøst nok merket med "kun for hotellets gjester"
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Wehrmuttirsdag 20. september 2016, klokken 08:50
Vi spurte i Hjorten hotellet og siden ingen gjest stodd der kunne vi lade i 30min.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyetirsdag 20. september 2016, klokken 14:00
Vi kan kanskje anbefale en mode 2 boks til turistkontoret, hvilken er billigst? Mener jeg så Trønderenergi reklamerte for ladestasjon også, kanskje de kunnet sponset en instalasjon ;)

AR
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyetirsdag 20. september 2016, klokken 14:21
Sendte likegodt en mail til Trønderenergi her, hadde vært fin reklame for de å sponset en ladestasjon for offentlig bruk.
På deres hjemmeside står det at det skal vises at de bidrar i regionene :) :) :)

AR
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: GOLF-raidermandag 26. september 2016, klokken 12:47
Nektet deg lading?? selv om du spurte pent, hei, kan jeg denne ene gangen få stå i 1 time for å få litt strøm..?
Har selv kun spurt 1 gang på bensinstasjon om lading, men da for fast bruk. Fikk da nei.
Men skulle da tro at man er, i det minste litt hjelpsom..
Får kanskje mer hjelp om man banker på døra til noen totalt fremmede..
Snillfjord kommune har søkt om midler til ladestasjon, les de siste kommentarer i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26784.0.html


Svar på søknaden vil komme i oktober 2016
Det kom inn 332 søknader. Søknadsbehandlingen ble
derfor mer omfattende enn antatt. Miljødirektoratet
forventer å sende ut svar i løpet av oktober.
Dette er noen uker senere enn forespeilet.

Liste over alle prosjekter og tiltak som får støtte, sortert på fylke:
http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klimasats---tildeling-av-tilskudd-2016/

Søkesummen i noen søknader ble nedjustert av søkerne i løpet av søknadsbehandlingen. Samlet søkesum ble derfor 409 millioner.
Samlet tildeling er 95,7 millioner. Kort tid før tildeling falt et
prosjekt ut av tildelingslisten,  og en søknad er ikke avgjort.
Alle midler er derfor ikke delt ut foreløpig .........

Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Wehrmutmandag 07. november 2016, klokken 13:31
Jer ser ingen ladestasjon til Hitra i listen.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: GOLF-raidertirsdag 08. november 2016, klokken 14:17
Jer ser ingen ladestasjon til Hitra i listen.
Ladestasjoner langs «Laksveien» (RV-714) ble trenert
i høstens tildeling av økonomiske midler.
Snilfjord kommune søkte om penger til en «Hurtigladestasjon»
og det var kanskje dumt; fordi Meldal kommune fikk
tildelt 365 K for å etablere: «Ladepunkter for elbiler i
Meldal kommune» / «Lading til tjenestebiler».
Byråkraten skjønte at en hurtiglader / DC til Snilfjord er svindyr,
mens en annen kommune får ganske mange ladestolper / AC
for 365.000,- kroner........
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Wehrmutonsdag 09. november 2016, klokken 16:44
Stemmer - men man trenger egentlig hurtiglader siden de fleste reiser bare gjennom og vil ikke vente 1-2 timer.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: GOLF-raiderfredag 11. november 2016, klokken 13:36
Stemmer - men man trenger egentlig hurtiglader siden de fleste reiser bare gjennom og vil ikke vente 1-2 timer.
Ja det er hurtiglader (DC) som er tingen for elbilisten på gjennomreise
i Snilfjord kommune.   Denne statlige tildelingen av penger
fra «Miljødirektoratet» er innrettet mot kommuner 
som bes om å søke på "miljøfremmende tiltak".
En hurtiglader er en så dyr investering at den må driftes
av en profesjonell ladeoperatør  (feks. «FORTUM»). 
Og da er det «ENOVA» som gir tilskudd i millionklassen.
Kommuner (og private) er bare istand til å drifte ladestolper (>400V/32 amp_AC).
Derfor ser det no ut som at vi må vente på en ny utlysning hvor «ENOVA»
ber ladeoperatører legge inn anbud på en aktuell veistrekning;
her «Laksveien» / Rixvei 714 fra Orkdal til Fjellværøya:
https://goo.gl/maps/MYmSgAypDgR2
eller kanskje sånn da:
https://goo.gl/maps/AY9HFzW5eh22
U-aktuell ladeplass v/Krokstadøra:
https://goo.gl/maps/RhxYQYDAwJm
Det ligger an til å være mye strøm å fijnn utpå Krokstadøra:
https://goo.gl/maps/Hoa5G9JhNcK2
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: GOLF-raideronsdag 11. januar 2017, klokken 22:51
I dag (på min fødselsdag) ringte telefonen og det var en av plansjefene
i «FORTUM» som ringte for å spørre meg om min mening vedrørende
plassering av hurtiglader ved FV-714 i Snilfjord. 
Jeg svarte ham at fylkesveien forbi Krokstadøra nu blir lagt om i en annen trasè slik
at dagens «Best bensinstasjon» der i bygda kommer i en bakevje. Altså uaktuelt.
Derfor må jeg (elbilistene & foreninga) anbefale «FORTUM» å plassere en
hurtigladestasjon i Snilfjord kommune ved «Vaslag Service AS / Best Vaslag». 
Kjørelengden fra Trondheim blir da ca 10 mil;
62 km fra nærmeste hurtiglader på Orkanger:
https://goo.gl/maps/wzKvmMcS4b82

Statens Vegvesen / Fv. 714 Laksevegen  /  notat nr.7:
http://www.vegvesen.no/Fylkesveg/fv714laksevegen/_attachment/778783?_ts=14b3a04ff48&fast_title=fv714+kart.pdf

Over 3000 kjøretøy passerer bommene på Lakseveien hver dag:
3% elbiler = 90 stk. / i 2014:
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9648295.ece
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Ecinnajmandag 23. januar 2017, klokken 23:53
Vurderer å kjøpe den nye e-golfen for å nå ut til hitra :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyeonsdag 01. februar 2017, klokken 15:44
Det bør gå helt fint, jeg kjører utover med 30kWh Leaf, ca 15mil. Men vær obs på at det går ann å gå tom uansett, høy hastighet eller regn/kaldt vær sluker energi. Ved finvær kommer vi frem med ca18-20% rest, men vi har også kommet oss bare akkurat frem.....

AR
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: GOLF-raideronsdag 26. april 2017, klokken 03:54
Jer ser ingen ladestasjon til Hitra i listen.
Jeg ser det ligger inne søknad hos Miljødirektoratet pr. 15 februar 2017:
Hitra Kommune har lagt inn søknad om 250 K:
Hitra kommune  /   Tilrettelegging for elbiler  /  Transport  /  250
http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klimasats---stotte-til-klimasatsing-i-kommunene/Soknader-2017/
Det betyr at kommunen må bevilge et like stort beløp sjøl
til formålet for å få utbetalt pengene fra Staten.
Søkere kan forvente svar i løpet av juni _ _ _ _ _ _
Lista sist revidert: 03.03.2017  av: Miljødirektoratet

Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Yeyeyefredag 28. april 2017, klokken 15:13
Det var jo faktisk over all forventning!

AR
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: leafnorsøndag 30. april 2017, klokken 13:39
Det var jo faktisk over all forventning!

AR
Du skal se det er Roy Myren Talseth sitt verk.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: 3phaselemononsdag 10. mai 2017, klokken 15:06
Det var flott å høre at Hitra er interessert i dette!

Jeg kjører noen ganger mellom Dyrvik, Frøya og Trondheim med en 24kWt Nissan Leaf. Det går greit nok med forsiktig kjøring fra Frøya til Orkanger (12mil) men bare på sommerstid. Å kjøre motsatt retning er alltid styr fordi jeg vet at i de fire gangene jeg har kjørt at det trengs minst 95% lading fra Orkanger - noe som tar nesten en time selv på 50kW hurtiglading. Og med 95% lading er det rundt 5% igjen på Dyrvik i fin vær.

Angående de eksisterende lade muligheter (noen som vet om kapasitet?), høres det ut som at det finnes følgende muligheter:

Jeg har ikke en ekstra kabel til Leafen enn vanlig stikk (16A), men fram til en hurtigladestasjon bygges, kan det være en grei forsikring å ha en av disse muligheter som backup. Dessverre ser det ut som at Turistkontorets CEE løsning er en veldig dyr løsning for elbileiere (CEE-Type 1 kabel ligger på rundt 4000kr!).
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Ecinnajonsdag 10. mai 2017, klokken 20:59
Det var flott å høre at Hitra er interessert i dette!

Jeg kjører noen ganger mellom Dyrvik, Frøya og Trondheim med en 24kWt Nissan Leaf. Det går greit nok med forsiktig kjøring fra Frøya til Orkanger (12mil) men bare på sommerstid. Å kjøre motsatt retning er alltid styr fordi jeg vet at i de fire gangene jeg har kjørt at det trengs minst 95% lading fra Orkanger - noe som tar nesten en time selv på 50kW hurtiglading. Og med 95% lading er det rundt 1-5% igjen på Dyrvik i fin vær.

Angående de eksisterende lade muligheter (noen som vet om kapasitet?), høres det ut som at det finnes følgende muligheter:
  • Vaslag bensinstasjon - (vanlig stikkontakt?)(hvis man er veldig heldig og operatøren er i godt humor)
  • Hjorten hotell - mot betaling for ikke-gjester (Type 2 - i følge http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=4d4eacac-27bf-44d5-939b-4c50ce07e287)
  • Hitra kystmuseet turistkontor Fillan - gratis (Blå CEE støpsel)
  • Dolmsundet hotell - mot betaling (usikker hvilken type lading)

Jeg har ikke en ekstra kabel til Leafen enn vanlig stikk (16A), men fram til en hurtigladestasjon bygges, kan det være en grei forsikring å ha en av disse muligheter som backup. Dessverre ser det ut som at Turistkontorets CEE løsning er en veldig dyr løsning for elbileiere (CEE-Type 1 kabel ligger på rundt 4000kr!).
Blå støpsel?
Er det raskere enn vanlig?
Er en slik som elbiler kan bruke i kvenværet.
Men eieren skulle få på plass mer profesjonellt utstyr etterhvert sa han.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: GOLF-raiderlørdag 13. mai 2017, klokken 11:44
Det spørs om du kan bruke en overgangskabel mellom
blå CEE industrikontakt på veggen og ladekabelen til
bilen din (Schuko) uti Kvenværet? (kr 119,-)
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44571
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: 3phaselemontirsdag 06. juni 2017, klokken 15:29
Det spørs om du kan bruke en overgangskabel mellom
blå CEE industrikontakt på veggen og ladekabelen til
bilen din (Schuko) uti Kvenværet? (kr 119,-)
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44571
CEE-schuko adapteren ser ut som et fornuftig backup alternativ for Fillan turistkontor mens vi venter hurtigladestasjon. Men jeg ser også at det finnes noen spesiell laget CEE-Type 1 kabeller - som tyder på at Biltema løsning har kanskje mindre kapasitet eller noe sånt.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-1

Blå støpsel?
Er det raskere enn vanlig?

Jeg vet ingenting om kapasiteten til blå CEE støpselet (avbildet under fra turistkontoret) men jeg tyder på at det ikke er langt ifra en vanlig 16A Schuko?

Mer info fra http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/26-kontakttyper#B


Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: jknaptorsdag 10. august 2017, klokken 09:45
det ser ut til at Hitra kommune har fått tildelt 250', men teksten på prosjektet er "Lading til tjenestebiler".
så gjenstår det å se om det er noe som kommer oss vanlig dødelige til gode.....
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: GOLF-raideronsdag 06. september 2017, klokken 13:28
Spørsmål og svar om «Klimasats» fra Miljødirektoratet:
Spm: «Kan Ladestasjoner få støtte»?
http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klimasats---stotte-til-klimasatsing-i-kommunene/Sporsmal-og-svar-om-Klimasats/#sp3212
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: 3phaselemononsdag 25. oktober 2017, klokken 18:04
Snillfjord har fått innvilget 400000kr støtte fra Enova for etablering av en hurtigladestasjon.

Den opprinnnelig artikkelen finnes her:
http://hitra-froya.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=15478754&aviskode=HIT&targetUrl=http%253A%252F%252Fwww.hitra-froya.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttp%253A%252F%252Fwww.hitra-froya.no%252Fpluss%252Fnyheter%252Farticle15478754.ece (http://hitra-froya.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=15478754&aviskode=HIT&targetUrl=http%253A%252F%252Fwww.hitra-froya.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttp%253A%252F%252Fwww.hitra-froya.no%252Fpluss%252Fnyheter%252Farticle15478754.ece)

 [ You are not allowed to view attachments ]
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: ZoE-baronsdag 07. februar 2018, klokken 21:06
http://www.hitra-froya.no/nyheter/2018/02/06/F%C3%A5r-jevnt-med-nysgjerrige-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-den-nye-hurtigladestasjonen-for-elbiler-16029579.ece

Krogstadøra til våren 2018.  Hitra Kommune svarer at Fillan får Fortum stasjon også.  Forhåpentligvis også til våren.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: ZoE-barfredag 09. februar 2018, klokken 11:50
Da blir det i Snillfjord og Hitra til våren....
http://www.hitra-froya.no/pluss/nyheter/2018/02/08/Her-er-planene-for-hurtiglading-også-på-Hitra-16048266.ece
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: 3phaselemonmandag 12. februar 2018, klokken 10:38
For de som ikke har Hitra-Frøya abonnement er dette skrevet om Krokstadøra:
"Hurtigladestasjonen skal bygges [av Fortum] ved dagligvarebutikken på Krokstadøra...
Vi har stipulert, veldig løst, en ferdigstillelse en gang mellom påske og 17.mai, forteller Framås [fra Snillfjord kommune]...
Ladere vil være 2 stk. 50 kW DC hurtigladere og 1 dobbel AC-stolpe 2 x 22 kW med kontakttyper CCS, CHAdeMO og Type 2 Mode 3.Plassering og dimensjonering av strømtilførsel gjør at det enkelt kan oppgraderes med kraftigere ladere, eller flere ladere."

Og om Fillan:
"Vi er kommet like langt som Snillfjord når det gjelder elbil-hurtigladestasjoner. Vi har også fått tilskudd til to hurtigladestasjoner i Fillan sentrum...
Vi har gjort klart for strømforsyning utenfor rådhuset. Vi venter på at Fortum skal komme og bygge. For øvrig har vi fra Miljødirektoratet fått tilskudd til elbil-ladere for egne [kommunale] biler."
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: 3phaselemonmandag 28. mai 2018, klokken 11:00
Forsinkelse i Fortum systemet ser det ut som.
https://www.hitra-froya.no/nyheter/2018/05/25/Vil-komme-ladeangsten-i-forkjøpet-16772565.ece

"- [Hitra kommune] har også fått tilskudd til to hurtigladestasjoner i Fillan sentrum og har avtale med Fortum, etter innhentet pris fra flere, kunne rådmann Laila Eide Hjertø fortelle i februar. Liland har ikke noe nytt å tilføye, men sier følgende:
- Det vi mangler nå er selve ladepunktet. Vår kontaktperson hos Fortum er en travel mann og de opplever nok en stor pågang for tiden, men det kommer."

Kjørte forbi Krokstadøra forrige uke og det var ryddet litt plass til en hurtiglader men ingenting er bygget der heller.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: hanchefredag 29. juni 2018, klokken 16:22
Kjørte forbi Krokstadøra forrige uke og det var ryddet litt plass til en hurtiglader men ingenting er bygget der heller.
Det er det bevegelse nå: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34229.msg692142#msg692142
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Turbatomandag 02. juli 2018, klokken 10:38
Hurtigladeren på Fillan (Hitra) skal være klar i august/september, skriver kommunen: https://www.hitra.kommune.no/hurtigladestasjon-for-elbil/
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: hanchemandag 02. juli 2018, klokken 11:24
Dette blir bra! Da blir det nok en biltur ut dit til høsten. Jeg har ikke vært på Hitra/Frøya på årevis.  ;D
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Turbatoonsdag 11. juli 2018, klokken 10:39
Den er ikke på ladestasjoner.no, den er ikke på map.chargedrive.com, men i appen til Fortum har den jaggu dukket opp – ny hurtiglader på Krokstadøra. Noen som har vært der og sett den?

(http://danielmilford.no/wp-content/uploads/2018/07/60140.jpg)
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: jknaptirsdag 17. juli 2018, klokken 11:47
ja, jeg brukte laderen forrige helg, både på vei ut til Hitra og tilbake igjen. Perfekt plassering mtp 80%-lading til og fra byen.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: ZoE-barmandag 30. juli 2018, klokken 15:31
Da har jeg prøvd ut ny hurtiglader i Krokstadøra. Samt prøvd ut lader på Hjorten Hotel på Hitra. Alt fungerer strålende på min Zoe. På Hotel Hjorten har de en stolpe med 11 kw og Type 2 kontakt. Gratis for gjester, men åpent for at «ikke-gjester» også kan lade. Angivelig 100 Kr PR time. Jeg betalte vesentlig mindre. God service 😍. Til opplysning så kan visstnok Renault Zoe også lade på «Blått Kompetansesenter» på Frøya.
Tittel: Sv: Trondheim - Hitra
Skrevet av: Turbatotorsdag 30. august 2018, klokken 11:30
Enova gir støtte til hurtigladerne på Fillan: https://twitter.com/EnovaSF/status/1035096016591171584