Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: trondhla på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33

Tittel: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: trondhlaonsdag 09. januar 2019, klokken 10:33
Nå som katta er ute av sekken dvs. Leaf E+ er lansert, hva ville valget være mellom Leaf E+ eller Tesla Model 3?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: ok67onsdag 09. januar 2019, klokken 10:56
Har alt bestilt TM3, så det valget er alt tatt. Mykje pga #RAPIDGATE. Har ei iMiev i dag til bykjøyring, tanken er at ein ny elbil også skal fungere bra på langtur, då ser eg for meg at ladeutfordringa med Leaf kan bli ei utfordring. Om den utfordringa blir større eller mindre på 60 kW utgava er ikkje godt å vite, du treng ikkje lade så ofte, men til gjengjeld har batteriet større energitettheit slik at det kanskje blir varmare under lading og bruk iom at det ikkje har aktiv kjøling.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: rogersenonsdag 09. januar 2019, klokken 10:58
Jeg fikk levert en Leaf 40kWh i påska i fjor. Den vil bli byttet ut med en Tesla 3. Chademo er døende.. Passiv batterikjøling holder ikke i dag.. Kort rekkevidde. Automatisk innstilling av seter er også kjekt på Tesla 3, da jeg er noe høyere enn kona. 3 har kort sagt veldig mange fordeler framfor 60 kWh Leaf. Og prisforskjellen er jo også liten.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Leafyonsdag 09. januar 2019, klokken 11:03
Sitat fra: rogersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:58
Jeg fikk levert en Leaf 40kWh i påska i fjor. Den vil bli byttet ut med en Tesla 3. Chademo er døende.. Passiv batterikjøling holder ikke i dag.. Kort rekkevidde. Automatisk innstilling av seter er også kjekt på Tesla 3, da jeg er noe høyere enn kona. 3 har kort sagt veldig mange fordeler framfor 60 kWh Leaf. Og prisforskjellen er jo også liten.

Chademo 100kW lading er ikke bare døende, det er IKKE eksisterende! Gå for TM3....
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2019, klokken 11:14
Ja, 100 kW CHAdeMO vil nok aldri rulles ut i nevneverdig skala i Europa. Men man kan vel i hvert fall håpe på at den da takler 50 kW i de fleste situasjoner. Så det er i hvert fall en forbedring fra før.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: RunnerM5onsdag 09. januar 2019, klokken 12:08
Var veldig på Leaf og har mast for å få pris og leveringstid etc. og skal skifte den ut med ny nr 2 elbil.
Vi har en leaf 2. gen i dag som vi er strålende fornøyd med som ett supplement til familiefrakteren, men nå priser de seg dessverre ut av markedet. Hadde de lagt nye leaf på 340-350 er det ok, men dette blir for lite sprang opp til premium kompakt som jeg synes Model 3 er.

I tillegg får man 4hjulstrekk på TM3 som er veldig praktisk for oss som skal kjøre litt i distriktene i jobb etc.

Blir TM3 her i gården, litt kjipt egentlig i og med at jeg liker nye leafen.

Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Olofmonsdag 09. januar 2019, klokken 12:19
Kansellert reservasjon på Leaf i dag, og bestilte TM3 på nyttårsaften. Gleder meg til ny bil i løpet av noen måneder!
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: casallonsdag 09. januar 2019, klokken 13:16
Hvordan er TM3 kontra Leaf når det gjelder innvendig plass? Leaf mer familievennlig?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hemionsdag 09. januar 2019, klokken 13:24
TM3 er større coupe, større for passasjerer, ca likt bagasjerom, dog mer kronglete siden det er sedan.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. januar 2019, klokken 13:30
M3 har i hvert fall større bagasjerom enn eNiro. Vil tro det også er større enn i Leaf. Men ikke like praktisk.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: casallonsdag 09. januar 2019, klokken 13:56
Hva er prisen på billigste TM3 av de man kan bestille i dag?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hemionsdag 09. januar 2019, klokken 13:58
Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:56
Hva er prisen på billigste TM3 av de man kan bestille i dag?
454k, da med masse utstyr må sies. og over 20 mil mer rekkevidde wltp, trolig i praksis enda mer.

imho er det en nobrainer. du får også 4x4... og ja. Jeg skal strekke det så langt at jeg ikke kan forstå at de klarer selge en eneste bil, når tm3 er konkurrent.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: casallonsdag 09. januar 2019, klokken 14:24
Går det greit med 2 barneseter i TM3? Familie på 4 altså :)
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Leafyonsdag 09. januar 2019, klokken 14:28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 11:14
Ja, 100 kW CHAdeMO vil nok aldri rulles ut i nevneverdig skala i Europa. Men man kan vel i hvert fall håpe på at den da takler 50 kW i de fleste situasjoner. Så det er i hvert fall en forbedring fra før.

Denne varianten av Leaf kommer til å bruke mye ekstra tid på dagens ladenettverk som igjen genererer enda mer kø. Utrolig at Nissan ikke endrer til CCS på disse bilene!

Spent på hva selgerne kommuniserer rundt dette til uvitende elbilkunder. De kommer til å få seg en overraskelse.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2019, klokken 14:31
Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:24
Går det greit med 2 barneseter i TM3? Familie på 4 altså :)
Ja, ganske sikker på at det er 2x isofix i baksetet. Er i hvert fall 2x latch i USA, som er egentlig akkurat det samme.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2019, klokken 14:35
Sitat fra: Leafy på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:28Denne varianten av Leaf kommer til å bruke mye ekstra tid på dagens ladenettverk som igjen genererer enda mer kø. Utrolig at Nissan ikke endrer til CCS på disse bilene!

Spent på hva selgerne kommuniserer rundt dette til uvitende elbilkunder. De kommer til å få seg en overraskelse.
Nja, totalt sett er det lik påvirkning ved at en 40 kWh Leaf stopper og lader 2x 30 minutter vs en 60 kWh Leaf som stopper og lader 1x 60 minutter. Ingen rapidgate og visstnok lavere forbruk bør redusere påvirkningen av en 60 kWh Leaf på ladenettverket.

Og i tillegg vil 60 kWh Leaf kjøre omkring 50% lengre enn 40 kWh Leaf før det er behov for første lading - om man da f.eks når destinasjonen etter 300 km, der enn 40 kWh Leaf hadde måttet lade etter 200 km, så klarer den turen uten hurtiglading. Rekkevidden bør altså også redusere påvirknngen på ladenettverket.

Men usikkerheten er om folk vil bruke 60 kWh Leaf oftere på langtur enn 24-40 kWh Leaf. Det vil kunne øke påvirkningen på ladenettverket en del.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: casallonsdag 09. januar 2019, klokken 14:55
Hvordan var det med hengerfeste og takstativ på M3?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2019, klokken 14:57
Takstativ finnes, men er foreløpig vanskelig å få tak i. Kan vel anta tilgjengeligheten blir bedre etter hvert.

Hengerfeste er fortsatt ukjent. Personlig tror jeg det kommer, men bare på biler med luftfjæring, og da først om noen måneder.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: batterimannenonsdag 09. januar 2019, klokken 15:04
Får den nye  Leaf elwktrisk justerbare seter og minnefunksjon?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 09. januar 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:35
Sitat fra: Leafy på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:28Denne varianten av Leaf kommer til å bruke mye ekstra tid på dagens ladenettverk som igjen genererer enda mer kø. Utrolig at Nissan ikke endrer til CCS på disse bilene!

Spent på hva selgerne kommuniserer rundt dette til uvitende elbilkunder. De kommer til å få seg en overraskelse.
Nja, totalt sett er det lik påvirkning ved at en 40 kWh Leaf stopper og lader 2x 30 minutter vs en 60 kWh Leaf som stopper og lader 1x 60 minutter. Ingen rapidgate og visstnok lavere forbruk bør redusere påvirkningen av en 60 kWh Leaf på ladenettverket.

Og i tillegg vil 60 kWh Leaf kjøre omkring 50% lengre enn 40 kWh Leaf før det er behov for første lading - om man da f.eks når destinasjonen etter 300 km, der enn 40 kWh Leaf hadde måttet lade etter 200 km, så klarer den turen uten hurtiglading. Rekkevidden bør altså også redusere påvirknngen på ladenettverket.

Men usikkerheten er om folk vil bruke 60 kWh Leaf oftere på langtur enn 24-40 kWh Leaf. Det vil kunne øke påvirkningen på ladenettverket en del.


Lavere forbruk? De har jo ikke forandret på design eller drivverk. Så hvorfor skal da forbruket bli så mye lavere? Leaf er en «tørst» bil, så alt hadde hjulpet.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: turfsurfonsdag 09. januar 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:31
Ja, ganske sikker på at det er 2x isofix i baksetet. Er i hvert fall 2x latch i USA, som er egentlig akkurat det samme.
Det er 2x latch (isofix kompatibel) med toppfeste.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Tiger123onsdag 09. januar 2019, klokken 15:29
Sitat fra: hemi på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:58
Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:56
Hva er prisen på billigste TM3 av de man kan bestille i dag?
454k, da med masse utstyr må sies. og over 20 mil mer rekkevidde wltp, trolig i praksis enda mer.

imho er det en nobrainer. du får også 4x4... og ja. Jeg skal strekke det så langt at jeg ikke kan forstå at de klarer selge en eneste bil, når tm3 er konkurrent.

Prisforskjellen blir vel større om du skal ha med det utstyret som er på leafen. Jeg (og mange andre) MÅ ha ACC ihvertfall.

Og jeg mener det er plass til Leaf i det prisleie den kommer i, M3 blir 112k dyrere.

Leaf60: 383,- inkl ACC
M3: 454 + 41for ACC++= 495,-
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: turfsurfonsdag 09. januar 2019, klokken 15:31
Sitat fra: trondhla på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33
Nå som katta er ute av sekken dvs. Leaf E+ er lansert, hva ville valget være mellom Leaf E+ eller Tesla Model 3?
Bare grunnet rekkevidde og ladenettverk er valget Model 3. Ikke ladenettverk bare Tesla Supercharger, men i tillegg Ionity og all annen CCS.

Når man da tar med større bil, bedre å kjøre, AWD, glasstak, Autopilot, ytelse, MMI, vesentlig lavere forbruk og mye annet da skal man ha veldig spesielle ønsker for å velge Leaf.

Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2019, klokken 15:32
Sitat fra: Øystein K på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:25Lavere forbruk? De har jo ikke forandret på design eller drivverk. Så hvorfor skal da forbruket bli så mye lavere? Leaf er en «tørst» bil, så alt hadde hjulpet.
Nissan sier at bytte av motor/drivverk har redusert forbruket fra 206 Wh/km til 180 Wh/km. Om det stemmer vet ikke jeg. https://www.nettavisen.no/motor/nissan-leaf-62-kwh-er-lansert---dyrere-enn-forventet-rekkevidden-forvirrer/3423577833.html
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: casallonsdag 09. januar 2019, klokken 15:43
Er det ikke en form for ACC i standardutgaven til M3, uten at man må betale de 41k ekstra, som jeg trodde var en mer avansert bare?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2019, klokken 15:47
Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:43Er det ikke en form for ACC i standardutgaven til M3, uten at man må betale de 41k ekstra, som jeg trodde var en mer avansert bare?
Det er vanlig (ikke adaptiv) cruise control om man ikke betaler for AP. Betaler man for AP får man alt mulig av features. ACC, feltassistent, automatisk parkering, mm.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: turfsurfonsdag 09. januar 2019, klokken 15:47
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:29
Prisforskjellen blir vel større om du skal ha med det utstyret som er på leafen. Jeg (og mange andre) MÅ ha ACC ihvertfall. Og jeg mener det er plass til Leaf i det prisleie den kommer i, M3 blir 112k dyrere.
En makset ut Leaf kommer vel på 440-450k og er mere sammenlignbar med Model 3 LR med AP på 500-530k. Så 70-80k prisdiff.

Når Model 3 SR og/eller MR kommer som da får nesten lik pris bør det stort sett være game over (vel, noen skal uansett ha høyreist bil da). Men de har nok en lojal kundegruppe og ett veldig sterkt merkenavn, så selger vel bra en stund til.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Tiger123onsdag 09. januar 2019, klokken 15:51
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:47
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:29
Prisforskjellen blir vel større om du skal ha med det utstyret som er på leafen. Jeg (og mange andre) MÅ ha ACC ihvertfall. Og jeg mener det er plass til Leaf i det prisleie den kommer i, M3 blir 112k dyrere.
En makset ut Leaf kommer vel på 440-450k og er mere sammenlignbar med Model 3 LR med AP på 500-530k. Så 70-80k prisdiff.

Når Model 3 SR og/eller MR kommer som da får nesten lik pris bør det stort sett være game over (vel, noen skal uansett ha høyreist bil da). Men de har nok en lojal kundegruppe og ett veldig sterkt merkenavn, så selger vel bra en stund til.

Nei, Leaf til 383,- er tilnærmet Tekna utstyrt. Kan få diverse pyntelister o.l.

Så for meg er prisforskjellen 112k. Før valg av dekk, lakk osv. (Men får mer annet utstyr i M3).

Blir nok til at jeg venter og ser om MR kommer i løpet av våren, eller en brukt LR er like aktuelt.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: casallonsdag 09. januar 2019, klokken 15:57
Vet man noe om når TM3 SR og MR kommer til bestilling?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Løveonsdag 09. januar 2019, klokken 18:08
Du kunne satt en TM3 i garasjen min og lagt nøkkelen i postkassen og jeg hadde takket nei. At den heller ikke har takstativ er jo helt ubrukelig for en som stadig vekk har brett av alle slags slag og størrelser på taket. Dog, jeg kommer ikke til å oppgradere min nåværende 40 Leaf til en 60 Leaf. Ingen aktiv kjøling er en virkelig NO GO. At en tviholder på ChaDeMo i Europa er heller ikke positivt. slutt med at en overpriser størrelsen på batteriet noe så inn i granskauen så er trioen med nei argumenterer komplett.

Maks 50k opp er det jeg er villig til å betale. For med de 100k opp som nå er så vil Niro og Kona plutselig bli mye mer aktuelle. Jeg kjører mye og langt, og skal jeg da oppgradere så skal jeg ha en bil jeg kan kjøre mye og langt med. &0 Leaf fremstår dessverre ikke som en slik bil.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: ok67onsdag 09. januar 2019, klokken 18:19
Sitat fra: Løve på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:08
Du kunne satt en TM3 i garasjen min og lagt nøkkelen i postkassen og jeg hadde takket nei. At den heller ikke har takstativ er jo helt ubrukelig ...
https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-roof-rack.html (https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-roof-rack.html)
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2019, klokken 18:38
Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:57Vet man noe om når TM3 SR og MR kommer til bestilling?
Ikke egentlig. Men jeg vil tro vi vil se de første SR/MR i Norge i løpet av 2019.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: trondhlaonsdag 09. januar 2019, klokken 20:47
Dersom man ser litt på bruktmarkedet for Kona ligger de i pris på godt over 400.000. Ikke å vente at Nissan ser sitt snitt til å kapitalisere litt.
Denne situasjonen (etterspørsel > tilbud) vil fortsette til man ser de ordinære markedsmekanismene (etterspørsel = tilbud) setter inn.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Løveonsdag 09. januar 2019, klokken 21:53
Det er jo det håpet jeg har for TM3, at den skal ta brodden av 450-550k markedet. Bare synd $35 000 versjonen aldri kommer.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: casalltorsdag 10. januar 2019, klokken 14:54
Vet vi noe om batterikapasitetene på SR og MR? Og er det spekulert noe i priser?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 10. januar 2019, klokken 15:04
Sitat fra: tanumfr på torsdag 10. januar 2019, klokken 14:54
Vet vi noe om batterikapasitetene på SR og MR? Og er det spekulert noe i priser?

mr vet man jo siden den selges i usa er 62 kwh, samme som nye leaf og sr blir nok 50, hvis man konverter usa prisen så blir prisen for mr med bakhjuls trekk 425 000 ifølge tesla bjørn sin video, aner ikke hva som er inkludert da
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Joltustorsdag 10. januar 2019, klokken 16:18
Det var jo ikke billig i det hele tatt?

"Alle" sier jo at tm3 skal bli så sykt billig.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 10. januar 2019, klokken 18:45
Sitat fra: Joltus på torsdag 10. januar 2019, klokken 16:18
Det var jo ikke billig i det hele tatt.

"Alle" sier jo at tm3 skal bli så sykt billig.


sr bli billig bil for ca 350 000, en ny golf koster mer og det er jo folke bil nr 1.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Roy Aasentorsdag 10. januar 2019, klokken 19:06
SR bør komme ned mot 300000 kr. Med en rekkevidde på (muligens) 35 mil og "amerikansk kvalitet", bør det vel være dyrt nok. Og skulle det dukke opp en MR...så bør den lande på 350>37000.

På 350000  +/-  kommer det forhåpentligvis  en del andre leverandører.

Ser ikke bort fra at det kommer en Tesla i hus hos oss,  Men først når jeg er blitt pensjonist og ikke er helt avhengig av en fungerende bil.  Stikkord; Servicesenter.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: xyzzytorsdag 10. januar 2019, klokken 19:32
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:31
Sitat fra: trondhla på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33
Nå som katta er ute av sekken dvs. Leaf E+ er lansert, hva ville valget være mellom Leaf E+ eller Tesla Model 3?
Bare grunnet rekkevidde og ladenettverk er valget Model 3. Ikke ladenettverk bare Tesla Supercharger, men i tillegg Ionity og all annen CCS.

Når man da tar med større bil, bedre å kjøre, AWD, glasstak, Autopilot, ytelse, MMI, vesentlig lavere forbruk og mye annet da skal man ha veldig spesielle ønsker for å velge Leaf.

Med ACC koster jo TM3 drøyt 100000 mer - og i tillegg har den et elendig førermiljø, 0 på en skala fra 1-6. Litt utdatert mediesenter uten støtte for CarPlay / Android Auto har den også, men det siste er jo en generell Tesla-svakhet. Tesla-service er jo også noe man virkelig bør unngå.

Så dette må jo veies opp mot de opplagte styrkene - rekkevidde, AWD, veldig gode til å forbedre bilen etter leveranse, CCS + supercharger.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Tiger123torsdag 10. januar 2019, klokken 19:51
Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:32
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:31
Sitat fra: trondhla på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33
Nå som katta er ute av sekken dvs. Leaf E+ er lansert, hva ville valget være mellom Leaf E+ eller Tesla Model 3?
Bare grunnet rekkevidde og ladenettverk er valget Model 3. Ikke ladenettverk bare Tesla Supercharger, men i tillegg Ionity og all annen CCS.

Når man da tar med større bil, bedre å kjøre, AWD, glasstak, Autopilot, ytelse, MMI, vesentlig lavere forbruk og mye annet da skal man ha veldig spesielle ønsker for å velge Leaf.

Med ACC koster jo TM3 drøyt 100000 mer - og i tillegg har den et elendig førermiljø, 0 på en skala fra 1-6. Litt utdatert mediesenter uten støtte for CarPlay / Android Auto har den også, men det siste er jo en generell Tesla-svakhet. Tesla-service er jo også noe man virkelig bør unngå.

Så dette må jo veies opp mot de opplagte styrkene - rekkevidde, AWD, veldig gode til å forbedre bilen etter leveranse, CCS + supercharger.

Elendig førermiljø? Jeg har ikke sett den live så nysgjerrig på hva du mener med det?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: xyzzytorsdag 10. januar 2019, klokken 19:59
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:51
Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:32
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:31
Sitat fra: trondhla på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33
Nå som katta er ute av sekken dvs. Leaf E+ er lansert, hva ville valget være mellom Leaf E+ eller Tesla Model 3?
Bare grunnet rekkevidde og ladenettverk er valget Model 3. Ikke ladenettverk bare Tesla Supercharger, men i tillegg Ionity og all annen CCS.

Når man da tar med større bil, bedre å kjøre, AWD, glasstak, Autopilot, ytelse, MMI, vesentlig lavere forbruk og mye annet da skal man ha veldig spesielle ønsker for å velge Leaf.

Med ACC koster jo TM3 drøyt 100000 mer - og i tillegg har den et elendig førermiljø, 0 på en skala fra 1-6. Litt utdatert mediesenter uten støtte for CarPlay / Android Auto har den også, men det siste er jo en generell Tesla-svakhet. Tesla-service er jo også noe man virkelig bør unngå.

Så dette må jo veies opp mot de opplagte styrkene - rekkevidde, AWD, veldig gode til å forbedre bilen etter leveranse, CCS + supercharger.

Elendig førermiljø? Jeg har ikke sett den live så nysgjerrig på hva du mener med det?

At den mangler visningsmodul foran føreren og at det er null knapper - uten at det kompensert med f.eks. HUD el. Ei heller knapper for noe som helst. Du må flytte øynene fra veien, til siden og ned på nettbrettet som er limt på dashbordet uansett hvilken informasjon du vil ha og nesten uansett hva du vil gjøre - gjerne inn i noen menyer for å utføre det også.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. januar 2019, klokken 20:00
Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:32

Med ACC koster jo TM3 drøyt 100000 mer - og i tillegg har den et elendig førermiljø, 0 på en skala fra 1-6. Litt utdatert mediesenter uten støtte for CarPlay / Android Auto har den også, men det siste er jo en generell Tesla-svakhet. Tesla-service er jo også noe man virkelig bør unngå.

Så dette må jo veies opp mot de opplagte styrkene - rekkevidde, AWD, veldig gode til å forbedre bilen etter leveranse, CCS + supercharger.
Manglende CarPlay / AA skal jeg være enig i, men utdatert mediesenter får du dra lenger på landet med. Regner med du har masse erfaring med Tesla siden du kommer med dette utsagnet (ikke bare sittet i en).

Elendig førermiljø sammenlignet med Leaf, vet ikke om du virkelig mener det eller bare prøver å provosere. Hvor er lengdejustering av rattet på Leaf da? Du bør bruke ting litt før du kommer med bastante utsagn. Akkurat nå fremstår du bare som ett troll
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: xyzzytorsdag 10. januar 2019, klokken 20:03
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:00
Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:32

Med ACC koster jo TM3 drøyt 100000 mer - og i tillegg har den et elendig førermiljø, 0 på en skala fra 1-6. Litt utdatert mediesenter uten støtte for CarPlay / Android Auto har den også, men det siste er jo en generell Tesla-svakhet. Tesla-service er jo også noe man virkelig bør unngå.

Så dette må jo veies opp mot de opplagte styrkene - rekkevidde, AWD, veldig gode til å forbedre bilen etter leveranse, CCS + supercharger.
Manglende CarPlay / AA skal jeg være enig i, men utdatert mediesenter får du dra lenger på landet med. Regner med du har masse erfaring med Tesla siden du kommer med dette utsagnet (ikke bare sittet i en).

Elendig førermiljø sammenlignet med Leaf, vet ikke om du virkelig mener det eller bare prøver å provosere. Hvor er lengdejustering av rattet på Leaf da? Du bør bruke ting litt før du kommer med bastante utsagn. Akkurat nå fremstår du bare som ett troll

Med utdatert mente jeg akkurat den ene tingen - manglende CarPlay / Android Auto. Jeg bruker CarPlay til alt - podcaster synkronisert på tvers av enhetene, lydbøker, kart inkl. norsk tale, lese/sende SMS, ringe etc.

Teknisk sett er vel skjermene på X/S de beste jeg har sett, men savnet altså innholdet å fylle dem med.

Med førermiljø mener jeg M3 spesielt, ikke X/S - manglende speedometer, HUD og knapper. Jeg mener at at M3 vel er i særklasse dårligst blant så å si alt av biler her, Leaf inkludert. Førermiljøet er rett og slett forut for sin tid, da det er laget for fungerende, godkjent FSD som bilen jo ikke har per nå.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: z4rdtorsdag 10. januar 2019, klokken 20:12
Google Maps og Spotify (med støtte for podcasts) + TuneIn er utdatert?
Også web browser? Jaja...
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hawKtorsdag 10. januar 2019, klokken 20:39
Det er vel heller Leaf som har utdatert førermiljø, mener nå jeg.. Infotainmentsystemet er jo en dårlig spøk i 2019. Har en 40kWh nå som skal byttes inn i TM3.

Jeg har ikke kjørt model 3, men av alt jeg leser og ser av videoer, samt en snartur innom Skøyen for å besikte bilen så er inntrykket mitt alt annet enn negativt.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: xyzzytorsdag 10. januar 2019, klokken 22:40
Sitat fra: z4rd på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:12
Google Maps og Spotify (med støtte for podcasts) + TuneIn er utdatert?
Også web browser? Jaja...

Vel, jeg bruker Apple Music og avogtil Tidal (gode spillelister, lossless) - ikke Spotify. Podcastene kjører jeg heller ikke i Spotify. Google maps er greit - fungerer også via CarPlay - men både det og Apple Maps fungerer med stemmekontroll. SMS (lese/skriv) og å ringe opp noen fra mobil fungerer også bra, alt med stemmekontroll. Pluss lydbøker.

I det hele tatt er det en annen verden å kunne bruke lokale stemmebaserte assistenter mens man kjører, og å kunne bruke et langt større utvalg av apper  enn det som er native på Tesla.  Pluss at mobilversjonene av appene ofte har mer funksjonalitet, bedre stabilitet og hyppigere oppdateringer enn mer perifere versjoner.

Nettleser har jeg rett og slett aldri savnet i en bil, men jeg ser at endel Tesla-eiere bruker det som workaround for manglende Carplay/android auto til å forsøke å kjøre f.eks. Waze.

Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: MooCowtorsdag 10. januar 2019, klokken 22:41
Planen i 2016 var TM3, men når produksjonen starta så viste det seg jo etterkvart at det ikkje var varme i rattet. Tenkte då kanskje Leaf, men når eg ser at prisen på den vert dyrare enn TM3 SR så blir ikkje det. Kan henda eg blir utålmodig og går for TM3 SR når den kjem, eller ventar på Volkswagen I.D. eller noko anna som kjem i 2020.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Joltustorsdag 10. januar 2019, klokken 23:04
Varme i rattet var avgjørende altså?

Ok....
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. januar 2019, klokken 23:09
Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:03

Med utdatert mente jeg akkurat den ene tingen - manglende CarPlay / Android Auto. Jeg bruker CarPlay til alt - podcaster synkronisert på tvers av enhetene, lydbøker, kart inkl. norsk tale, lese/sende SMS, ringe etc.

Med førermiljø mener jeg M3 spesielt, ikke X/S - manglende speedometer, HUD og knapper. Jeg mener at at M3 vel er i særklasse dårligst blant så å si alt av biler her, Leaf inkludert. Førermiljøet er rett og slett forut for sin tid, da det er laget for fungerende, godkjent FSD som bilen jo ikke har per nå.
Jeg må bare spørre, har du sittet i en Model 3? Jeg har, og speedometeret er ikke en tøddel vanskeligere å se enn på andre biler.

HUD kunne det godt ha vært, bare ikke de billige plastikk greiene som er på franske og koreanske biler. Savner ikke noen knapper på Model 3, jo færre jo bedre.

Visste du foresten at Siri fungerer i Tesla og, med tlf på Bluetooth.

Har foresten hatt CarPlay i diverse leiebiler. Synes det var ganske dårlig egentlig, og klønete å måtte koble til med kabel. Men nå har vel trådløs CarPlay kommet og.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 10. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: Joltus på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:04
Varme i rattet var avgjørende altså?

Ok....
Manglende varme i rattet på TM3 er det største drawbacket på den bilen.
Det var nesten dealbreaker for min del, og det smerter meg å ofre en funksjon jeg bruker mange ganger hver dag. På en bil til (for min spec) over 600k er det dritdårlig.

Men kunne aldri ha valgt en Leaf til nesten 400, med så dårlig rekkevidde.......
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 11. januar 2019, klokken 09:35
Det har vært en del snakk om rattvarme, så de siste par månedene har jeg har fulgt med på til hvilken grad jeg kunne hatt behov for det i Model Xen min. (Valgte det bort når jeg kjøpte bil.) Foreløpig har det ikke vært en situasjon der jeg kunne hatt behov for det. Selv om jeg setter meg inn i kald bil så fryser jeg ikke på hendene, ettersom materialet på rattet (lær?) ikke overfører varme spesielt bra. (Og normalt sett er bilen ikke kald, ettersom man setter i gang oppvarming fra app.)

Det er noe helt annet en plastmaterialet i Hyundaien min, der jeg må bruke hansker i lang tid om jeg setter meg inn i kald bil. Materialet er kjempebra til å suge varme ut av hendene.

Men en situasjon jeg kan tenke meg at det kan være greit med oppvarmet ratt er om man må børste av snø uten hansker, og ender opp med kalde våte hender. Dette er sjeldent relevant for meg, ettersom jeg alltid har med hansker og parkerer i garasje.

Folk er forskjellig, og jeg kan skjønne at noen absolutt må ha oppvarmet ratt eller carplay. Men så må man være forsiktig med å generalisere at dette er et behov alle har.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Løvefredag 11. januar 2019, klokken 11:37
Det wr da betydelig smartere og mer miljøvennlig å varme opp rattet direkte og ikke hele kupeen for å få varme i rattet. Tunnelsyn og manglende evne til å se hele bildet er fremtredende hos Tesla-disiplene.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 11. januar 2019, klokken 12:33
Sitat fra: Løve på fredag 11. januar 2019, klokken 11:37Det wr da betydelig smartere og mer miljøvennlig å varme opp rattet direkte og ikke hele kupeen for å få varme i rattet. Tunnelsyn og manglende evne til å se hele bildet er fremtredende hos Tesla-disiplene.
Man varmer opp kupeen fordi det skal være behagelig å oppholde seg i bilen. Og miljømessig er rattvarme bare marginalt bedre, ettersom energien hovedsaklig er vannkraft, med minimale utslipp.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. januar 2019, klokken 12:56
Artig å se at diskusjonen snevret ned til varme i rattet. Det viser jo bare hvor viktige små detaljer er for folk. For noen er ikke mulig å justere lengde på rattet i Leaf en dealbreaker. For andre kan det være at det ikke er mulig å justere armlene i Leaf. For noen begge deler.

Jeg må hive meg på det med rattvarme. Det er faktisk den tingen jeg setter aller mest pris på i min Leaf, og den brukes daglig, endatil nå, når det er 5 varmegrader ute. Det er fantastisk. For meg er dette noe jeg må ha på neste bil også, så alle biler som ikke har dette, faller automatisk ut.
Så enkle er vi mennesker, alle har sine ting de verdsetter mer enn annet, også når det kommer til egenskaper ved biler.

Jeg kan ikke forstå hvor vanskelig det skal være å lage en bil som faktisk har rattvarme, justering av ratt i høyde og lengde og med armlene som kan justeres i lengde. Det er bagateller, men som likevel betyr noe vesentlig for ergonomi og trivsel i en bil!
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: ElbilJohnfredag 11. januar 2019, klokken 13:41
Jeg er på jakt etter min første elbil og nybil, og de to bilene jeg vurderer nå er leaf e+ og TM3 SR(helst AWD). Det er jo litt uklart hvordan prisene blir, men blir ikke prisene på leaf e+ tekna og TM3 SR AWD(uten autopilot) relativt like?

Jeg trenger plass til 5(3barn og 2 voksne), kunne kjøre til hytta som er 15 mil unna uten å lade på veien(inkl vinterstid og at batteriet taper seg over tid), takgrind/skiboks.

På leafen trekker chademo, mangel på batteritemperaturstyring og forbruk ned. Kommer skjeldent til å hurtiglade, men føler likevel det trekker en del ned.

På TM3 trekker reptid/deletilgang, uvisst når den kommer til Norge, kvalitet(?) ned.

Hvis jeg blir fornøyd med bilen skal jeg ikke se bort fra at jeg beholder den 5-10 år, så kostnader over tid spiller også inn. Der tror jeg leafen kommer best ut.

TM3 får blodet til å bruse, og leafen vekker ikke følelsene på samme måte.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. januar 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Mulig elbilkjøper på fredag 11. januar 2019, klokken 13:41
Jeg er på jakt etter min første elbil og nybil, og de to bilene jeg vurderer nå er leaf e+ og TM3 SR(helst AWD). Det er jo litt uklart hvordan prisene blir, men blir ikke prisene på leaf e+ tekna og TM3 SR AWD(uten autopilot) relativt like?

Jeg trenger plass til 5(3barn og 2 voksne), kunne kjøre til hytta som er 15 mil unna uten å lade på veien(inkl vinterstid og at batteriet taper seg over tid), takgrind/skiboks.

På leafen trekker chademo, mangel på batteritemperaturstyring og forbruk ned. Kommer skjeldent til å hurtiglade, men føler likevel det trekker en del ned.

På TM3 trekker reptid/deletilgang, uvisst når den kommer til Norge, kvalitet(?) ned.

Hvis jeg blir fornøyd med bilen skal jeg ikke se bort fra at jeg beholder den 5-10 år, så kostnader over tid spiller også inn. Der tror jeg leafen kommer best ut.

TM3 får blodet til å bruse, og leafen vekker ikke følelsene på samme måte.

Hvorfor er ikke Kia e-Niro med i vurderingen? For lang leveringstid?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: ElbilJohnfredag 11. januar 2019, klokken 14:33
Slik jeg har forstått det er det lang ventetid på kona og niro.
Har håp om at TM3 SR kommer før 2020.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Joenfredag 11. januar 2019, klokken 15:32
De som ikke ser behov for varme i ratt, kan jo sammenligne det med gulvvarme på stua. Ikke nødvendig, men ikke det samme uten.??

Er ikke i tvil om at tesla m3, gir mye som eks. Leaf ikke har. Så det er fortsatt opp til hver enkelt hva vi vektlegger/hvilket behov vi har.

Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hemifredag 11. januar 2019, klokken 15:40
varme i rattet er fantastisk. Leaf har fått til akkuratt det.

TM3 burde uten tvil hatt det, desverre har den ikke, den i motsetning til leaf har iaf en app som lar det forvarme bilen, men det er ikke like digg som rattvarme.

At alle e-tron som leveres før 2020 spec ikke får rattvarme og autopilot er vesentlig mer tragisk, til bil som koster nesten 1 mill.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: MooCowfredag 11. januar 2019, klokken 18:40
Sitat fra: Joltus på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:04
Varme i rattet var avgjørende altså?

Ok....

:+1: Stemmer! Alle har nemleg ikkje same behov og preferansar som deg.
Ikkje overraskande er det forskjellige meiningar om dette, men flesteparten i og med at mennesker er forskjellige.

Hendene mine er nesten konstant kalde, ikkje noko problem i kvardagen, men varme i rattet hadde auka komfortnivået i forhold til ikkje å ha det. Har feks 3 km til jobb, så ingen behov for å forvarma bilen, men greit å ha eit varmt ratt å holda i. "Behovet" for varme i rattet er størst for meg etter skiturar når fingrane er blitt iskalde. Då treng ikkje fingrane 22 grader, men ein aktiv oppvarmingskjelde. I tillegg har jo rattvarme andre fordelar og som andre har nemt her som miljøvennlig og økonomisk. Er vel omtrent berre Model 3 som ikkje har rattvarme som tilvalg, ihvertfall blant elbilar.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Joltusfredag 11. januar 2019, klokken 19:00
Eg skriver jo ok.

Samtidig som du har lov å ha den rareste grunnen til å utelukke en bil så har eg lov å synes det er ufattelig sært!

Det er mer enn nok andre grunner til å velge leaf en varme i rattet ja.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: MooCowfredag 11. januar 2019, klokken 19:03
Sitat fra: Joltus på fredag 11. januar 2019, klokken 19:00
Eg skriver jo ok.

Samtidig som du har lov å ha den rareste grunnen til å utelukke en bil så har eg lov å synes det er ufattelig sært!

Det er mer enn nok andre grunner til å velge leaf en varme i rattet ja.

Ok.....
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Lassifredag 11. januar 2019, klokken 19:09
Sitat fra: hemi på fredag 11. januar 2019, klokken 15:40
varme i rattet er fantastisk. Leaf har fått til akkuratt det.

TM3 burde uten tvil hatt det, desverre har den ikke, den i motsetning til leaf har iaf en app som lar det forvarme bilen, men det er ikke like digg som rattvarme.

At alle e-tron som leveres før 2020 spec ikke får rattvarme og autopilot er vesentlig mer tragisk, til bil som koster nesten 1 mill.

Kan jo forvarme Leaf via appen. Både direkte og forhåndsinnstilling på tid.

Synes ellers det er underlig at Tesla ikke har med varme i rattet på model 3 og regner med det kommer etterhvert.

Rattet på Leafen min blir dog vel varm og så slår den seg av lenge. 2014 modell. Litt jalla implementert ift BMW hvor det er mer moderat temp, men jevnere.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hemifredag 11. januar 2019, klokken 19:23
Du kan sjelden/aldri forhåndsvarme leaf via appen. Rett og slett fordi den suger balle.

Sjekk ratingen på app store... helt krise.

Jada bilen har app, bilen har internett, det bare virker ish aldri.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Pnegfredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Sitat fra: Joltus på fredag 11. januar 2019, klokken 19:00
Eg skriver jo ok.

Samtidig som du har lov å ha den rareste grunnen til å utelukke en bil så har eg lov å synes det er ufattelig sært!

Det er mer enn nok andre grunner til å velge leaf en varme i rattet ja.

Ser ikke hvilken verdi det har for andre hva du som enkeltperson mener er sært.. hvertfall ikke poenget med og publise det.....

Står valget mellom to biler er det ofte småting som gjør at man vipper til den enne eller andre siden. Og da er det ikke så sært lengere ;)
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Joltusfredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Satte nettopp på varmen fra mobilen.

Brukte tre sekunder fordi fingeravtrykket feilet første gang.

Edit: glemte å si at rattet selvsagt blir varmt og nå.....
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Joltusfredag 11. januar 2019, klokken 19:26
Sitat fra: Pneg på fredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Sitat fra: Joltus på fredag 11. januar 2019, klokken 19:00
Eg skriver jo ok.

Samtidig som du har lov å ha den rareste grunnen til å utelukke en bil så har eg lov å synes det er ufattelig sært!

Det er mer enn nok andre grunner til å velge leaf en varme i rattet ja.

Ser ikke hvilken verdi det har for andre hva du som enkeltperson mener er sært.. hvertfall ikke poenget med og publise det.....

Står valget mellom to biler er det ofte småting som gjør at man vipper til den enne eller andre siden. Og da er det ikke så sært lengere ;)
Ikke noe verre enn at det er svært mange andre ting si at skiller bilene som burde telle tyngre enn varme i rattet.

Rekkevidde, pris, lading er bare de store tingene.

Justering av sete og ratt er mindre ting.

Varme i rattet bør avgjøre når de større tingene er helt like. Det er de ikke.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hemifredag 11. januar 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Joltus på fredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Satte nettopp på varmen fra mobilen.

Brukte tre sekunder fordi fingeravtrykket feilet første gang.

Lag gjerne en video av dette.

Min app bruker vesentlig mer enn 3 sekunder på leaf 40...  selv når alt klaffer og planetene er i riktig bane
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. januar 2019, klokken 20:03
Testet nå. Brukte  33 sekunder fra jeg åpnet appen til forvarming var skrudd på.

Dette er på 2016 Leaf 30 kWt.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hawKfredag 11. januar 2019, klokken 20:41
Rattvarmen i 2018 leaf er bedre enn forrige generasjon imo. 2018 versjonen er mye mer moderat, slik at den ikke blir plagsom over tid.
En annen ting som er genialt er jo at forvarming tar med ratt og setet.

Når det kommer til appen så er den veldig dårlig, men forvarming bruker jeg ca halvminuttet på å aktivere (iPhone), og fungerer alltid.
Appen jeg hadde til e-golf var en forferdelig katastrofe, forvarming fungerte kun (av og til) da jeg var tilkoblet lader (og ja, jeg aktiverte forvarming på batteri).

Så jeg er veldig spent på om Tesla har laget bedre app enn VW og Nissan, lista er ikke lagt særlig høyt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: automatfredag 11. januar 2019, klokken 20:47
Sitat fra: Øystein K på fredag 11. januar 2019, klokken 20:03
Testet nå. Brukte  33 sekunder fra jeg åpnet appen til forvarming var skrudd på.

Dette er på 2016 Leaf 30 kWt.

Og dette er en representativ tid, man kan regne med hver gang?

Og det funker vel dårlig når bilen ikke er tilkoblet strøm.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hawKfredag 11. januar 2019, klokken 20:50
Fungerer fint på batteri.

Forhåndsinnstilling og planlagt regulering fungerer også bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Trond.mfredag 11. januar 2019, klokken 20:53
Det er mulig at noen regner sin fritid som ekstremt kostbar, men jeg synes ikke 30 sekunders eller til og med 33 sekunders forsinkelse på å starte forvarming via en app er et problem  :o. Det tar sikker like lang tid på bmw i3, men jeg synes det er til å leve med. Det er utrolig hva noen klarer å definere som et (i-lands)problem.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hawKfredag 11. januar 2019, klokken 21:01
Jeg har ikke tolket det som at noen mener det heller, hvert fall ikke det jeg mente. 30 sek innafor det..
Men appen er såpass dårlig at jeg nesten føler jeg har flaks når det fungerer da.

Men jeg vet at det er flere som har store utfordringer med appen.
Etter siste versjon får jeg f.eks ikke ladestatus (men får push når fulladet da).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. januar 2019, klokken 21:12
Bilen min er ikke tilkoblet strøm nå, så tiden jeg oppga var uten tilkoblet strøm .

Jeg får også opp batteristatus på bilen. Men ja, vet at appen er litt ustabil, så jeg bruker oftere My Leaf appen heller.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Joltusfredag 11. januar 2019, klokken 21:34
Med og uten tilkoblet strøm har da ikke noe å si. Eneste det har å bety er hvor lenge den kan stå og varme.

Filmsnutt som ble etterlyst:
https://www.dropbox.com/s/kfliqynw85y1nlg/ScreenRecord_2019-01-11-21-35-31.mp4?dl=0
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: meitranfredag 11. januar 2019, klokken 22:10
Sitat fra: hawK på fredag 11. januar 2019, klokken 21:01
Jeg har ikke tolket det som at noen mener det heller, hvert fall ikke det jeg mente. 30 sek innafor det..
Men appen er såpass dårlig at jeg nesten føler jeg har flaks når det fungerer da.

Men jeg vet at det er flere som har store utfordringer med appen.
Etter siste versjon får jeg f.eks ikke ladestatus (men får push når fulladet da).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Prøv å logge ut av appen og logg inn igjen uten at du lagrer passordet. Fjern også valget med at du skal holde deg innlogget. Fungerte for meg.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hawKfredag 11. januar 2019, klokken 22:25
Sitat fra: meitran på fredag 11. januar 2019, klokken 22:10
Sitat fra: hawK på fredag 11. januar 2019, klokken 21:01
Jeg har ikke tolket det som at noen mener det heller, hvert fall ikke det jeg mente. 30 sek innafor det..
Men appen er såpass dårlig at jeg nesten føler jeg har flaks når det fungerer da.

Men jeg vet at det er flere som har store utfordringer med appen.
Etter siste versjon får jeg f.eks ikke ladestatus (men får push når fulladet da).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Prøv å logge ut av appen og logg inn igjen uten at du lagrer passordet. Fjern også valget med at du skal holde deg innlogget. Fungerte for meg.


Haha, dette fungerte faktisk, takk!!

Logget meg ut, fjernet innlogging og husk passord, lukket og åpnet appen - da logget den automatisk inn med oppdatert status.
Makes sense.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: hemifredag 11. januar 2019, klokken 22:34
Sitat fra: Joltus på fredag 11. januar 2019, klokken 21:34
Med og uten tilkoblet strøm har da ikke noe å si. Eneste det har å bety er hvor lenge den kan stå og varme.

Filmsnutt som ble etterlyst:
https://www.dropbox.com/s/kfliqynw85y1nlg/ScreenRecord_2019-01-11-21-35-31.mp4?dl=0

Ser ikke ut som nissan sin app.  Er jo den vi diskuterte, å bruke kall direkte, har fungert vesentlig oftere, dog ikke alltid.
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: meitranfredag 11. januar 2019, klokken 23:34
Sitat fra: hawK på fredag 11. januar 2019, klokken 22:25
Sitat fra: meitran på fredag 11. januar 2019, klokken 22:10
Sitat fra: hawK på fredag 11. januar 2019, klokken 21:01
Jeg har ikke tolket det som at noen mener det heller, hvert fall ikke det jeg mente. 30 sek innafor det..
Men appen er såpass dårlig at jeg nesten føler jeg har flaks når det fungerer da.

Men jeg vet at det er flere som har store utfordringer med appen.
Etter siste versjon får jeg f.eks ikke ladestatus (men får push når fulladet da).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Prøv å logge ut av appen og logg inn igjen uten at du lagrer passordet. Fjern også valget med at du skal holde deg innlogget. Fungerte for meg.


Haha, dette fungerte faktisk, takk!!

Logget meg ut, fjernet innlogging og husk passord, lukket og åpnet appen - da logget den automatisk inn med oppdatert status.
Makes sense.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Så bra det fungerte. I ettertid kan du også lagre passordet igjen
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Joltuslørdag 12. januar 2019, klokken 00:27
Sitat fra: hemi på fredag 11. januar 2019, klokken 22:34
Sitat fra: Joltus på fredag 11. januar 2019, klokken 21:34
Med og uten tilkoblet strøm har da ikke noe å si. Eneste det har å bety er hvor lenge den kan stå og varme.

Filmsnutt som ble etterlyst:
https://www.dropbox.com/s/kfliqynw85y1nlg/ScreenRecord_2019-01-11-21-35-31.mp4?dl=0

Ser ikke ut som nissan sin app.  Er jo den vi diskuterte, å bruke kall direkte, har fungert vesentlig oftere, dog ikke alltid.
Ja eg skreiv ikke noe om app?
Tittel: Sv: Leaf E+ eller TM3?
Skrevet av: Løvesøndag 13. januar 2019, klokken 12:14
Med mindre jeg får en pris på Max 330k for den nye, og en skikkelig bra innbyttepris på min gamle, så venter jeg på VW sitt 2020 slipp.