Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: TeslaModelX på onsdag 12. desember 2018, klokken 11:35

Tittel: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: TeslaModelXonsdag 12. desember 2018, klokken 11:35
Hei,

Siden vinteren har meldt seg merker jeg selvfølgelig stor forskjell på forbruket på bilen.
Leser litt rundt omkring angående Range mode.
Noen mener at den burde brukes på lange turer for å få bedre rekkevidde. Noen mener den burde brukes på korte turer slik at man ikke bruker energi på å varme opp batteriet unødvendig. Og andre igjen, mener at man ikke burde bruke det i det hele tatt siden det tærer på batteriet.

Så hva er egentlig "riktig svar"?
Jeg for min del har ca 14 km til jobb (en vei), kan jeg aktivere Range mode på vinterstid eller burde jeg holde meg til "normal" mode?
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: jlanonsdag 12. desember 2018, klokken 12:06
Jeg pleier å forvarme med range mode av, så slår jeg range mode på etter å ha kjørt et lite stykke, hvis jeg er komfortabel med varme og føreforhold, og ikke skal innom superlader.

Jeg er litt usikker på hvordan range mode påvirker forvarming. Setevarme og rattvarme går på uansett ser det ut til. I går så det ut til at varmetrådene hadde aviset de nederste 2/3 av bakruten under forvarming, i dag ikke.
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: GOSonsdag 12. desember 2018, klokken 12:24
Sitat fra: ModelS på onsdag 12. desember 2018, klokken 11:35
Hei,

Siden vinteren har meldt seg merker jeg selvfølgelig stor forskjell på forbruket på bilen.
Leser litt rundt omkring angående Range mode.
Noen mener at den burde brukes på lange turer for å få bedre rekkevidde. Noen mener den burde brukes på korte turer slik at man ikke bruker energi på å varme opp batteriet unødvendig. Og andre igjen, mener at man ikke burde bruke det i det hele tatt siden det tærer på batteriet.

Så hva er egentlig "riktig svar"?
Jeg for min del har ca 14 km til jobb (en vei), kan jeg aktivere Range mode på vinterstid eller burde jeg holde meg til "normal" mode?

Dette er primært ett vinterspørsmål. På sommer kan du stort sett bare la den være på Range Mode On.

Det riktige svaret er at du bør bruke Range mode On på korte turer, la oss si mindre enn 40-50 km, og Range Mode Off på lange turer.

Ideelt sett så bør du lade like før du starter å kjøre og/eller ha Range Mode Off og sette på varme 10-30 minutter før du kjører, for dermed å varme kupeen og batteriet samt at du da også får en del regenerering tilgjengelig. Når du så setter deg inn i bilen så setter du Ragne Mode On om du bare skal kjøre korte turer, eller at du velger å ha Range Mode On på de første 40-50 kilometrene av en langtur (slik at batteriet blir varmt, men ikke for varmt) og så switcher til Range Mode Off slik at batteriet også holdes kjølig nok til best bevare batteriet.

Bakgrunnen er at du med Range Mode Off bruker strøm til batterivarmeren som er unødvendig og sløsing med strøm. Batteriet varmes av seg selv ved at du bruker strøm til fremdrift samt spillvarme fra Drive Unit når du kjører.

En "fordel" med å sette Range Mode til Off er altså at du raskere får temperatur på batteriet og at du dermed raskere får mulighet til å dra ut full effekt fra batteriet. Men hvor ofte trenger du å ha tilgang til 400+ Hk utav garasjen, ved bykjøring eller dine 14 km til jobb? 300 hk er sikkert nok:-)


Til info om du ikke alt vet:
Range Mode Off: Bilen kan bruk 6 kw til å varme batteriet og 6 kw til å varme kupeen (For model S, muligens X har mer til kuppen). Altså tilsammen 12 kw

Range Mode On: Bilen kan bruk 0 kw til å varme batteriet og 3 kw til å varme kupeen (For model S, muligens X har mer til kuppen) Altså tilsammen 3 kw. (Men det skal sies at jeg mener å måle at den trekker ca 4.5 kw en liten stund i starten med Range Mode On via CanBus måling)

3 kw er mer enn nok til vanlig kjøring/vær. Dugger det veldig på grunn av klimaet, så skru Range Mode Off en stund
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: kirkyonsdag 12. desember 2018, klokken 14:40
Kommer også an på hvor mye strøm bilen har og hvor lett/billig den lades. 14 Km er vel akkurat over det som jeg vil si er tur til nærbutikken og det kan være kjekt å bruke bilen for det den er verdt. Men klart, å varme batteriet her er ikke det nyttigste om da bilen skal stå i mange timer etterpå.

Merker ganske stor forskjell på ytelse/handling av og på. Blandt annet får man vel bare 2-hjulstrekk og ikke AWD.

Er du utenfor komfortområdet med lading, f.eks en helgetur i distriktet uten mye lademuligheter - kan man fint ha range mode på ved ankomst kanskje. Ingen ideelle svar virker det som!
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: geearonsdag 12. desember 2018, klokken 15:44
GOS, Om X har mer er betinget av om en har tredje seterad eller ikke (6/7-seter). Sitter det noen bak så får en opp egne innstillinger for det ekstra klimaanlegget bak. Har hørt at det er 6kW ekstra, men vet ikke.
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: Sjøhyeneonsdag 12. desember 2018, klokken 16:27
Sånn jeg set det er det kun et poeng å bruke range mode når man virkelig trenger rekkevidden eller hvis man ønsker å spøre strøm av økonomiske årsaker.

På sommeren får man dårligere aircondition og på vinteren får man dårligere oppvarming. Før superlading må man for all del sørge for at batteriet er varmt så range mode må man da kun bruke om man har kjørt virkelig langt (2t+)

Range mode kan også være negativt om det fører til at man må kjøre lenger med begrenset rekkevidde. I noen tilfeller kan det føre til at man faktisk går i minus mtp strøm-forbruk (typisk hvis man skal kjøre mye i nedoverbakke).
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: JorElonsdag 12. desember 2018, klokken 17:14
Jeg liker å spare strøm og penger :) Men hva gjør jeg da med en ny S75D? Jo, jeg lever livet :+1:
Da blir det litt dumt om man skal småspare ETTER at man har kjøpt en flott Tesla ;)
Liker å ha det varmt i bilen på vinteren og kjøligere om sommeren. Liker at den raske bilen, er rask..
Når det blir så avansert som i denne tråden, med mye om og men, så kommer jeg til å trykke på RangeMode når jeg skal kjøre milevis. Har ikke rørt "knappen" siden jeg er så fersk, men når de lærde strides så holder jeg meg til komfort og et valg mindre..
Men for all del, kjekt å følge med på alt jeg ikke kan.  :)
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: Knutionsdag 12. desember 2018, klokken 18:17
Personlig bruker jeg range mode ON så lenge jeg ikke trenger å varme batteriet, og det vil si 99% av tiden. Gidder ikke sløse energi ved å varme ett batteri på 700KG hvis jeg ikke trenger. Og etter min mening som kjører rundt alene i en TMS, så er 3,3kW varme som man får i range mode ON, mer enn nok så lenge det ikke er mindre enn-10 ute.
Når det er varmt ute, og jeg skal på langtur, så bruker jeg range mode OFF da jeg ikke vil at batteriet skal bli veldig varmt. Range mode ON lar visstnok batteriet bli varmere enn ved range mode OFF, og jeg merker ikke noe forskjell på på rekkevidde range mode ON eller OFF på sommerstid, så da lar jeg range mode stå OFF.
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: JorElonsdag 12. desember 2018, klokken 19:37
OK, en innstilling for sommer og en for vinter, det kan jeg klare.
Men hva med kjemien i batteriet? Ser for meg at batteriet liker +grader når det lades opp på vinteren..
Vanlige batterier liker ikke de og oppbevares kjølig 0-10C ? Hva er egentlig den ideelle temperaturen for et Teslabatteri som bare "ligger og slapper av"?
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: GOSonsdag 12. desember 2018, klokken 19:39
Sitat fra: Knuti på onsdag 12. desember 2018, klokken 18:17
Personlig bruker jeg range mode ON så lenge jeg ikke trenger å varme batteriet, og det vil si 99% av tiden. Gidder ikke sløse energi ved å varme ett batteri på 700KG hvis jeg ikke trenger. Og etter min mening som kjører rundt alene i en TMS, så er 3,3kW varme som man får i range mode ON, mer enn nok så lenge det ikke er mindre enn-10 ute.
Når det er varmt ute, og jeg skal på langtur, så bruker jeg range mode OFF da jeg ikke vil at batteriet skal bli veldig varmt. Range mode ON lar visstnok batteriet bli varmere enn ved range mode OFF, og jeg merker ikke noe forskjell på på rekkevidde range mode ON eller OFF på sommerstid, så da lar jeg range mode stå OFF.


Vi er helt på linje. Til din info så starter batteriet å kjøles ved ca 34 grader ved Range Mode Off og ved 40.8 grader med RangeMode On i følge mine CanBus målinger.
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: mthoringonsdag 12. desember 2018, klokken 20:14
Jeg har vurdert å ha range mode ON ved jobbkjøring om vinteren, er ca 17km en vei, men begge ender starter med nogså mange høydemeter ned med køkjøring, så innbiller meg at mangel på regen vil nulle ut besparelsen i oppvarming. Liker heller ikke at kupévarmeren blir redusert, så ender opp med å skru range mode av igjen nokså fort. Er det som har gjort at jeg aldri har fått testet det skikkelig.
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: aldatorsdag 13. desember 2018, klokken 08:47
Används bilen mycket till småturer i vardagen bör man ha range mode ON, då det Annars går åt mycket onødig energi till att värma batteriet (som oavsett inte hinner att bli varmt på kort tid).
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: sfinxerntorsdag 13. desember 2018, klokken 09:30
Men kjører du lite generelt, så mener jeg personlig at det er bedre å ha god komfort på kalde vinterdager enn å spare noen få kwh. Husk også at forvarming med range mode ON gir lavere effekt og må således stå på mye lengre hvis du skal få en god effekt på vinterstid (spesielt hvis bilen har stått parkert ute).

Jeg pleier å bruke Range mode ON på småturer, men nå når det er såpass kaldt, så orker jeg ikke å måtte huske på å gå inn i menyene og slå dette på og av ettersom for å få god effekt av oppvarming mv. Og når kona er ute og kjører så blir det bare styr.

Sommertid, vår og høst kjører jeg med range mode ON når jeg pendler til og fra togstasjon og har mye småkjøring. Da har ikke de utvendige temperaturene så stor betydning. I vinterhalvåret kjører jeg stort sett med range mode OFF pga komfort:). Altså, forvarming med elbil er jo det som er et av de STORE plussene med å kjøre elbil vs fossilbil! Deilig godt og varmt hele tiden:)!
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: georglufredag 14. desember 2018, klokken 14:04
Sitat fra: sfinxern på torsdag 13. desember 2018, klokken 09:30
Sommertid, vår og høst kjører jeg med range mode ON når jeg pendler til og fra togstasjon og har mye småkjøring. Da har ikke de utvendige temperaturene så stor betydning.

Hvilket poeng er det med range mode ON i sommerhalvåret hvis det likevel ikke er noen (nevneverdig) effekt av det?
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: TeslaKfredag 14. desember 2018, klokken 21:48
Ikke bruk range mode på sommeren, hvis du ikke må for å rekke fram til målet. Dette fordi batterikjøling først slår inn på ca. 40 grader i range mode. Range mode er perfekt høst/vinter hvis du vil spare penger og kan godta litt lavere komfort.
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: aldamandag 17. desember 2018, klokken 13:20
Sitat fra: sfinxern på torsdag 13. desember 2018, klokken 09:30
Men kjører du lite generelt, så mener jeg personlig at det er bedre å ha god komfort på kalde vinterdager enn å spare noen få kwh. Husk også at forvarming med range mode ON gir lavere effekt og må således stå på mye lengre hvis du skal få en god effekt på vinterstid (spesielt hvis bilen har stått parkert ute).

Jeg pleier å bruke Range mode ON på småturer, men nå når det er såpass kaldt, så orker jeg ikke å måtte huske på å gå inn i menyene og slå dette på og av ettersom for å få god effekt av oppvarming mv. Og når kona er ute og kjører så blir det bare styr.

Sommertid, vår og høst kjører jeg med range mode ON når jeg pendler til og fra togstasjon og har mye småkjøring. Da har ikke de utvendige temperaturene så stor betydning. I vinterhalvåret kjører jeg stort sett med range mode OFF pga komfort:). Altså, forvarming med elbil er jo det som er et av de STORE plussene med å kjøre elbil vs fossilbil! Deilig godt og varmt hele tiden:)!
Nu har jag inte testat detta själv, men är det verkligen så stor skillnad på värmeeffekt på förvarming av kupe' med range mode ON, kontra OFF? Jag trodde bara att batterivärming blev kuttet ut vid range mode ON, men att samma effekt går til varme i kupe'?
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: sfinxernonsdag 19. desember 2018, klokken 20:30
Stor forskjell på varmeeffekten ved de to ulike valgene. Range mode ON halverer vel effekten på kupévarmen.
Er det 10 minusgrader og nedover, så er det veldig merkbart!
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: aldatorsdag 03. januar 2019, klokken 08:55
Sitat fra: sfinxern på onsdag 19. desember 2018, klokken 20:30
Stor forskjell på varmeeffekten ved de to ulike valgene. Range mode ON halverer vel effekten på kupévarmen.
Er det 10 minusgrader og nedover, så er det veldig merkbart!
OK, kör med range mode PÅ nu, då bilen bara används till småturer i mitt närområde. Märkbart lägre strömförbrukning! Vampire drain har oxå minskat till normala nivåer, men det är nog pga. av att jag slog av "always Connected" i bilen. Märker ingen stor skillnad på värmeeffekt i bilen, men det har inte varit så kallt i Oslo sista tiden. Märker dock att förvarming tar längre tid, isen på frontrutan tar lång tid att smälta.

En annan bra grej jag har lagt märke till är att det står "range mode" längst ner på huvudskärmen under temperaturkontrollen, när man har det PÅ. Har inte sett det förr?
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: Chris Neumann Ruudtorsdag 03. januar 2019, klokken 09:00
Tror "Range Mode" nederst i skjermen kom i en av de senere oppdateringene. Var ikke sån fra starten med V9
Tittel: Sv: Når burde man bruke Range mode?
Skrevet av: Apachetorsdag 03. januar 2019, klokken 13:13
"Always Connected" finner jeg ikke i bilen min, er vel for ny?