Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: CitroenSaxo2002 på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:03
Hei.
Sliter med dårlig (defekt) sirkulasjonspumpe. Citroen kan levere, men skal ha 3600 kr for ny. Leste her på forumet at flere har benyttet Johnson Pumps (f.eks. denne https://www.seasea.no/cirk-pump-cm10p7-12v-20mm). Den er litt dyr, så jeg lurer på om noen har en pumpe de ønsker å selge?
Og, nå som sirkulasjonspumpa sluttet å "bråke" la jeg merke til en annen lyd. Er det en annen pumpe som går under bilen når tenningen skrus på? Ikke bremsekraftforsterkeren, men en konstant lyd.
Kjøp pumpe på ebay til 600 kr. Lyden under bilen er nok vakuum pumpen. Den stopper etter 45 sec, men starter igjen ved lekkasje. Ved defekt sensor går pumpen kontinuerlig.
Sitat fra: CitroenSaxo2002 på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:03
Hei.
Sliter med dårlig (defekt) sirkulasjonspumpe. Citroen kan levere, men skal ha 3600 kr for ny. Leste her på forumet at flere har benyttet Johnson Pumps (f.eks. denne https://www.seasea.no/cirk-pump-cm10p7-12v-20mm). Den er litt dyr, så jeg lurer på om noen har en pumpe de ønsker å selge?
Og, nå som sirkulasjonspumpa sluttet å "bråke" la jeg merke til en annen lyd. Er det en annen pumpe som går under bilen når tenningen skrus på? Ikke bremsekraftforsterkeren, men en konstant lyd.
User voitric on french forum vehiculeselectriques.fr sells
https://www.docmicro.com/watercooling_pompes-laing_article_11655.html for 20€+ shipping. Bargain for the quality you get. I bought 3 pcs. so far (for all Saxos and P106 arround me).
Another sound you mentioning is probably from power steering assist. Some are silent but mine has annoying high pitch buzz. I installed switch so I can turn it off.
//Marin
Takker for gode svar!
Ser at det selges erstatninger for Webasto U4810 på Ebay til ca 650kr, men med frakt, toll og mva på toppen så blir det nok ca nærmere 1200kr. Vurderer da JP fra seasea... da det er letter å returnere/klage dersom noe går galt.
Takk også for tipset om å sjekke servopumpe. Det er en høy, litt irriterende hvine-lyd, men med mindre noe er galt er den helt til å leve med.
Sitat fra: CitroenSaxo2002 på onsdag 21. november 2018, klokken 18:20
Takk også for tipset om å sjekke servopumpe. Det er en høy, litt irriterende hvine-lyd, men med mindre noe er galt er den helt til å leve med.
Styre servopumpa sitter (henger) under venstre baksete. Sjekk også at det er nok hydraulikkolje. Påfyllingen er på venstre side i bagasjerommet.
Da JP pumpa ga seg etter 5 år i Saxo n og diverse.Kjøpte jeg 2 børsteløse China med 1/2" male, funker greit og lydsvagt etter halvt års bruk nå.
Du kan få reserve pumpa mi (ny) .300,nok forskudd inkl.frakt
Sitat fra: City-stromer på lørdag 01. desember 2018, klokken 12:44
....Kjøpte jeg 2 børsteløse China med 1/2" male....
Web-Link?
Takk for tilbudet City-stromer. Jeg endte opp med JP pumpe kjøpt på Seasea, og den fungerer godt nå. Bilen har blitt HELT utrolig stille... den gamle pumpa lagde nok lyd, men tenkte ikke over det før.
Forsker videre med Checkelec for å se hvordan ladingen fungerer. Har fått en "charger temperature security" fault - noe som ikke stemmer da temperaturen på kjølevesken ikke er var over 15 grader C under lading.
Er det noen som kjenner til hvor sensoren sitter? Typisk er vel dette en sensor basert på at den gir en lukket krets frem til et gitt temperatur nivå. Dersom en kobling er litt dårlig, så vil jo dette kunne trigge en "fault".
Jeg tror ikke den alarmen er basert på vanntempen. Tror sensoren sitter i laderen.
Kan det hende du har for dårlig termisk kontakt mot bunnen av Sagem-boksen? Kjølekappen som avkjøler komponentene i Sagemboksen ligger jo bare inni bunnen. Tror noen slurver med hearsink krem under når de bytter Lader, DCDC osv.
Hei Elmo
Sier du det! Ok, da skal jeg lese igjennom manualen som jeg lastet ned i går. Takk for tipset! Om dette så er tilfelle, så kanskje det er en enkel fix.
Understreker "tror" - når det gjelder "charger temperature security" fault ;)
En annen ting er at ladeprogrammenes ladekarateristikk (på et eller annet vis) er avhengig av temperaturfølsom motstand som sitter oppe til høyre på radiatoren (dvs ved Webastoen). Kan jo være verdt å sjekke/bytte den først.