Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Prebs på onsdag 07. november 2018, klokken 10:41

Tittel: Storkunderabatt
Skrevet av: Prebsonsdag 07. november 2018, klokken 10:41
Har idag fått bekreftelse fra Møller i Bergen at det ikke blir gitt noen som helst rabatt på Etron uansett tidligere storkundeavtaler. Dette kommer visstnok fra høyeste hold.

Andre som har fått samme melding?
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMonsdag 07. november 2018, klokken 20:36
Nei, jeg har fått beskjed fra min lokale Møller forhandler at det ikke er avgjort.
Jeg fikk beskjed fra Møller sentralt for en mnd siden om det ikke var klart og de ville komme tilbake med informasjon. Har ikke hørt noeennå, så jeg purret opp i dag.
Hørte forresten at Bertil O. Steen når har besluttet å gi storkunderabatt også for Kia e-Niro, selv om de har venteliste på ca 2 år. Det er en endring i forhold til den første informasjonen de ga. Så jeg tror det er sannsynlig at også Møller vil gi litt rabatt, men jeg tviler på om det blir mer enn 3-4 %. En pølse i slaktetida vil mange si, men det er jo fort snakk om 25-30.000  :)
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Prebsonsdag 07. november 2018, klokken 20:44
Nei, jeg har fått beskjed fra min lokale Møller forhandler at det ikke er avgjort.
Jeg fikk beskjed fra Møller sentralt for en mnd siden om det ikke var klart og de ville komme tilbake med informasjon. Har ikke hørt noeennå, så jeg purret opp i dag.
Hørte forresten at Bertil O. Steen når har besluttet å gi storkunderabatt også for Kia e-Niro, selv om de har venteliste på ca 2 år. Det er en endring i forhold til den første informasjonen de ga. Så jeg tror det er sannsynlig at også Møller vil gi litt rabatt, men jeg tviler på om det blir mer enn 3-4 %. En pølse i slaktetida vil mange si, men det er jo fort snakk om 25-30.000  :)

Det var jo litt snodig at Møller Minde i Bergen avviste dette blankt. Som nevnt så kom det fra høyeste hold. Hvilken Møller avdeling er det du har hørt med da?
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMonsdag 07. november 2018, klokken 20:55
Det Møller forhandleren sier at det visstnok ikke er avklart. Uansett er det ikke noe poeng å spørre en forhandler, når importøren trolig ikke har tatt en beslutning.

Det siste jeg har hørt fra dem er:

«Angående storkunderabatt er vi usikre på om Audi e-tron er inkludert i disse avtalene, og undersøker det også sentralt.
Så snart vi har fått en tilbakemelding vil du høre fra oss»

2 tilsvarende situasjoner jeg kjenner litt til:

BOS forhandlerne fortalte også at det ikke ble storkunderabatt på e-Niro. Men for 2 dager siden ombestemte importøren seg og innførte det likevel. Akkurat det samme har Nissan gjort, de har forsøkt jeg med 0 rabatt og ombestemt seg når de fikk mange negative reaksjoner fra storkunder. Nissan hadde til og med skrevet mange kontrakten for Launch Edition uten rabatt, men omgjorde likevel kontraktene og trakk fra rabatt i etterkant til de kundene som oppfylte kravet. Rabatten var opptil 9 %, så det var et betydelig beløp. Resultatet til Nissan er historisk høyt salg, og totalt sett har det nok vært lønnsomt.

Er ganske sikker på at Audi også vil gi etter for press. Argumentet om at de har kunder i kø er veldig kortsiktig, og jeg er overbevist om at Audi også verdsetter langsiktige kunderelasjoner. Dessuten er det en reell mulighet å kjøpe Audi i Sverige der det nok er enklere å forhandle seg fram til en rabatt.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Prebsonsdag 07. november 2018, klokken 21:04
Det Møller forhandleren sier at det visstnok ikke er avklart. Uansett er det ikke noe poeng å spørre en forhandler, når importøren trolig ikke har tatt en beslutning.

Det siste jeg har hørt fra dem er:

«Angående storkunderabatt er vi usikre på om Audi e-tron er inkludert i disse avtalene, og undersøker det også sentralt.
Så snart vi har fått en tilbakemelding vil du høre fra oss»

2 tilsvarende situasjoner jeg kjenner litt til:

BOS forhandlerne fortalte også at det ikke ble storkunderabatt på e-Niro. Men for 2 dager siden ombestemte importøren seg og innførte det likevel. Akkurat det samme har Nissan gjort, de har forsøkt jeg med 0 rabatt og ombestemt seg når de får nok negative reaksjoner fra storkunder. Er ganske sikker på at Audi også vil gi etter for press. Argumentet om at de har kunder i kø er veldig kortsiktig, og jeg er overbevist om at Audi også verdsetter langsiktige kunderelasjoner.

"Ja, jeg har snakket med han som er ansvarlig for bedriftsavtaler som kunne vise meg et skriv fra øverste hold som bekrefter hva jeg sa: det er ingen rabatt på elbilen"

Tolk svaret slik du vil!!!!
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMonsdag 07. november 2018, klokken 21:08
Ja, jeg tror fortsatt Audi vil forandre mening hvis mange nok klager, i likhet med Bertel O Steen og Nissan.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Crownonsdag 07. november 2018, klokken 21:32
Jeg synes det er helt greit at det ikke er storkunderabatt, men lik pris for alle uavhengig av om du er så heldig å tilhøre et eller annet felleskap med tilknytning til Møller eller ikke. Rabatten som gis må jo hentes inn igjen et annet sted, les: de som ikke er med i det gode selskap. Bilene får de solgt likevel.

Har selv kjøpt elbil med storkunderabatt og spart store penger på det, for man måtte jo være flett dum for ikke å gjøre det når det først var slik med Leaf, men jeg ville heller hatt en jevnt lavere pris.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMonsdag 07. november 2018, klokken 21:42
Spørsmåler er om alle kundene får nettopris eller bruttopris  8)
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. november 2018, klokken 21:43
Enig. Frister mindre å handle hos et selskap som gir store rabatter til enkelte kunder. Fører bare til at alle andre føler seg lurt.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: daktarionsdag 07. november 2018, klokken 22:48
Min selger sier at butikken ikke vil gi rabatter, de får neppe nok biler. Rabatt må evnt komme sentralt fra.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Lappsokkonsdag 07. november 2018, klokken 23:07
Var på Møller Gjøvik på visningsdagen, der bekreftet selger at det er 0 rabatt på e-tron for alle.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMtorsdag 08. november 2018, klokken 06:25
Var på Møller Gjøvik på visningsdagen, der bekreftet selger at det er 0 rabatt på e-tron for alle.
Hvis alle forhandlere blir enige om felles pris / null rabatt så kan det faktisk være ulovlig pris-samarbeide. Det er stort fokus på dette fra konkurransetilsynet nå, så da kan det kanskje være grunnlag for et tips dit. Men hvis importøren gir så lite i margin at det er umulig å gi rabatt, så er det selvsagt noe annet og positivt for kundene. Det var det BMW i praksis gjorde da de introduserte i3. Da fikk forhandlerne en lav provisjon og kontrakten var juridisk mellom kunde og BMW Norge, med forhandleren som kommisjonær. Hvis Møller bare dikterer sine egne forhandlere til å gi 0 rabatt, maks profitt så er det nok lovlig og greit nok, for da kan jo de som ønsker det velge en uavhengig forhandler. Jeg kjøper iallefall ikke en bil til 800.000 uten å vurdere minst 2 konkurrerende tilbud. Og dersom norske forhandlere skulle forsøke å utnytte markedssituasjonen er det greit å minne dem om at det finnes Audi forhandlere i Sverige som gjerne vil ha norske kunder. Men diskusjon om hva man eventuelt måtte oppnå mener jeg er en privat sak mellom 2 parter og ikke noe man bør poste på et åpent forum. Det gjelder også for de som har storkundeavtaler. Det har jeg dessverre ikke for Audi, men jeg synes ikke det er urimelig om andre med storkundeavtaler får glede av de.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Orbittorsdag 08. november 2018, klokken 08:05
Fra annen tråd:
Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/contentassets/dc2d77040b0746f8a3714d878c5c3f26/skatte-abc_2018.pdf
4   Personalrabatt på varer og tjenester
Personalrabatt  på  varer  skattlegges  ikke  når  alle  følgende  vilkår  er  oppfylt,  jf.  FSFIN
§ 5-15-3
  • rabatten må anses rimelig
  • varen produseres eller omsettes i arbeidsgiverens virksomhet
  • vareuttaket må anses å dekke et vanlig privat forbruk. Kjøp oftere enn hvert tredje år
    av betydelige kapitalgjenstander som f.eks. bil, båt o.l., kan ikke anses å dekke vanlig
    privat  forbruk.  Ved  kjøp  av  betydelige  kapitalgjenstander  hvert  tredje  år  eller  sjeld-
    nere, må det uansett vurderes om den konkrete rabatten anses som rimelig.
FIN har inntil videre lagt til grunn at skattefritaket kan omfatte tjenester når vilkårene
som  gjelder  for  personalrabatter  på  varer  er  oppfylt.  Dette  gjelder  for  eksempel  når
ansatte  leier  formuesobjekter.  For  at  rabatten  skal  anses  som  rimelig  må  den  ikke
bringe prisen under arbeidsgivers kostpris inkl. indirekte kostnader. Rabatten må nor-
malt ikke være større enn det som gis storkunder.
Dersom rabatten overstiger et rimelig
nivå eller det ikke betales noe for ytelsen, skattlegges fordelen som oppnås fullt ut.

Så dersom det ikke er storkunderabatt (som jeg også synes er mest ryddig, selv om jeg ville fått det), så påvirker dette også muligheten for rabatt til ansatte hos forhandler/importør. Disse kan maksimalt få samme rabatt som storkunder, ellers skal hele rabatten skattlegges som lønn (ny innskjerping av reglene fra i år).

Det kan jo være at BOS og andre som har gjeninnført storkunderabatt har sett at dette gir en skattegevinst for egne ansatte.....
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMtorsdag 08. november 2018, klokken 09:06
Godt poeng dette med skatt for ansatte. Regelen er vel foreslått skjerpet i forslag til statsbudsjett. Interessant at du mener at du gjerne vil betale full (over)pris for bilen ! ?. Regner med at det vil være lov til å legge på tips også til bilselgeren. 10 % er vel ikke urimelig  ;)
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Orbittorsdag 08. november 2018, klokken 10:15
Jeg vil heller at alle får bilen 4% billigere, enn at halvparten av kundene får 8% rabatt (som er ca satser og andel med storkunderabatt fra tidligere erfaring). Begge scenarier gir like mye igjen hos forhandler. Så lenge de ikke stikker det i egen lomme i stedet da....  ;)

Selgeren får ikke tips av meg1! Ønsker selvfølgelig billigst mulig, men samtidig også at det er fair pris.

1) Tips er også skattbart + ilegges arbeidsgiveravgift (innskjerpet innrapportering og kontroll fra i år). Så dersom Røkke kommer innom (https://drm24.no/nyheter/naeringsliv/hundrevis-i-ko-for-a-se-nye-audi-e-tron-1811445) og gir selgeren 1 milliard i tips for å komme først i køen, så utløser dette 141 millioner i arbeidsgiveravgift mot forhandleren, dvs konkurs.....
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: arthurtorsdag 08. november 2018, klokken 17:41
Hvorfor slik "motstand" mot rabatter? Hvem er vel ikke medlem av "et eller annet" som gir rabatt, til dels stor rabatt, på "et eller annet"? Mitt medlemskap i Norges Bondelag gir meg 3% rabatt på E-Niro og mitt meldemskap i HL gir opptil 40% rabatt på f.eks beslag hos Monter eller på maling his Flugger. Eller rabatt på mat bare ved å registrere seg på Trumf og dra et bankkort i matbutikken som vanlig? Eller reiseforsikring inkludert ved kjøp av flybilletter ved forskjellige kredittkort?
Man kan selvfølgelig velge å være prinsipiell motstander av slikt og selv ikke benytte seg av slikt, men da er man jaggu meg ganske sær.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 08. november 2018, klokken 19:44
Erfaringsmessig har det vært behagelig og frustrasjonsfritt å handle bil i nettbutikk de siste gangene. Det har ikke vært nødvendig å forhandle med flere selgere i ukevis for å unngå å bli lurt på pris.

Men fortell gjerne hvor jeg kan melde meg inn for å få opptil 9% rabatt på en bil jeg regner med å betale rundt 750-800.000, for. Om jeg bare kan melde meg inn i Norges Bondelag, i HL, OBOS, Trumf eller lignende slik som eksemplene er jo terskelen ganske lav og muligheten god for alle til å få rabatt.
Innmelding er jo langt enklere enn å forhandle og presse pris i ukevis.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: turfsurftorsdag 08. november 2018, klokken 22:07
Hvorfor slik "motstand" mot rabatter?
Fordi at rabatter er unødvendig prisdrivende. For de som ikke har tilgang til rabatter er det direkte høyere priser, ellers er kostnadene ved å administrere rabattsystemene noe som må tjenes inn ved høyere priser. I tillegg er det masse pes med medlemskort og dill og dall vedrørende avtaler. Man ender opp med å være registrert masse steder hvor man ikke vil, for folk flest benytter jo seg selvfølgelig av rabatter der man kan.

Så i det store og hele en uting.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMtorsdag 08. november 2018, klokken 22:21
Dette har blitt en generell diskusjon om man liker rabattordninger, medlemsfordeler etc. Tror poenget fra trådstarter med denne tråden var å informere / få informasjon om storkundeavtaler var gyldige eller ikke ved kjøp av e-tron. Egenlig ikke et tema som er egnet til åpen debatt; like lite som man en diskusjon om hva man betaler for bilen eller hvilken rabatt man eventuelt har fått. Det er etter min oppfatning en privat sak mellom kjøper og selger som ikke er ment å skulle publiseres.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Sandvikatorsdag 08. november 2018, klokken 23:46
Virker som om at endel her bygger opp en argumentasjon ut ifra frykt for å skulle betale mer enn naboen heller enn logikk.

Når alt kommer til alt så setter leverandør den prisen de mener de vil tjene mest på. Utrolig naivt å tro at om noen betaler full pris så "sponser" det de som får rabatt.

BOS gir ikke rabatt for å være "snille", men fordi  at aktører som har et vist volum har en helt annen forhandlingsmakt gjennom å kunne flytte dette til andre leverandører. Da er det kanskje mer "urettferdig" at noen som bestiller 20  Teslaer skal måtte betale like mye som de som kjøper kun én. Men her har altså BOS og Tesla valgt forskjellig strategi, begge gjør det de selv mener er best for å tjene mest penger i det lange løp. I det ene tilfellet en lean salgsstrategi hvor alle får samme behandling eller i det andre tilfellet en kundetilpasset strategi som baserer seg på å prøve å oppnå høyest mulig pris i hvert kundesegment.

Når det gjelder etron så er jo det litt spesielt så lenge etterspørselen er ventet å ville overstiger tilbudet en god stund fremover. BoS står da i et dillemma hvorvidt de skal melke dette så lenge som mulig ved å ikke tilby rabatter (vil uansett selge) til "normale" marginer, eller om de skal tenke langsiktig mot storkundene og kjøre "business as usual".

For å unngå å terge på seg innkjøpssjefer samtidig som de optimaliserer inntekten vil det ikke overaske meg om de velger en mellomløsning ved å opprettholde rabatter, men noe lavere sats enn andre modeller.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: chillerfredag 09. november 2018, klokken 03:06
Kanskje de burde heve prisen og så gi rabatt til alle.  :D
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: turfsurffredag 09. november 2018, klokken 06:43
Når det gjelder etron så er jo det litt spesielt så lenge etterspørselen er ventet å ville overstiger tilbudet en god stund fremover. BoS står da i et dillemma hvorvidt de skal melke dette så lenge som mulig ved å ikke tilby rabatter (vil uansett selge) til "normale" marginer, eller om de skal tenke langsiktig mot storkundene og kjøre "business as usual".
Tviler på at BoS står i stilling til å gi noe som helst rabatt på etron...
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Flobbenfredag 09. november 2018, klokken 07:59
Der jeg jobber nå har firmaet en avtale med div levereandører, men det er ikke firmaet som kjøper bil. De ansatte får ved å bekrefte at de jobber i firmaet 8% rabatt hos flere leverandører.
Det vil si at det holder å jobbe i riktig bedrift. Så argumentert med at en bedrift kjøper 20 teslaer faller helt ut i denne sammenhengen.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: arthurfredag 09. november 2018, klokken 08:34
Der jeg jobber nå har firmaet en avtale med div levereandører, men det er ikke firmaet som kjøper bil. De ansatte får ved å bekrefte at de jobber i firmaet 8% rabatt hos flere leverandører.
Det vil si at det holder å jobbe i riktig bedrift. Så argumentert med at en bedrift kjøper 20 teslaer faller helt ut i denne sammenhengen.

Får du 8% rabatt på elbiler eller er det snakk om 8% på fossilbiler hvor prosentavslaget er beregnet på salgspris fratrukket engangsavgifter? Slik er det i alle fall som medlem av Bondelaget via Agrol. Jeg får 3% på Niro.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Orbitfredag 09. november 2018, klokken 09:05
Uten å svare for Flobben, så har for eksempel Telenoransatte 12% på Soul Electric Exclusive (https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/contents/firmaavtale/telenor/betingelser-kia-redigert.pdf), mot 16% på fossilbiler. En kjapp titt på de andre avtalene (https://www.google.com/search?as_sitesearch=https%3A%2F%2Fwww.kia.com%2Fno%2Ffirmaavtale) til Kia/BOS viser at de gjennomgående gir litt lavere rabatt på elbiler slik Arthur indikerer. Så lenge disse (og mange andre) rabattavtaler ligger åpent på nett, har jeg ingen betenkninger med å diskutere dem her på forum.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMfredag 09. november 2018, klokken 09:34
Tviler på at BoS står i stilling til å gi noe som helst rabatt på etron...
Nei, men BOS og Møller konkurrerer om de samme kundene...både de store og de små. Det skal visstnok legges opp til storkunderabatter også på EQC som definitivt er en bil som konkurrerer med Audi. Sånn sett kan denne diskusjonen faktisk påvirke Audi, for de følger nok garantert med på hva kundene forventer.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 09. november 2018, klokken 23:32
Jeg fikk ikke rabatt på I-Pace, men kjenner folk som fikk 3% gjennom jobben.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: arthurlørdag 10. november 2018, klokken 06:21
Min kone fikk rabatt på en Miev ved å fremlegge et brev fra arbeidsgiver som bekreftet at hun fikk kjøregodtgjørelse. Tror det var 3%, noen år siden nå.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMlørdag 17. november 2018, klokken 17:25
De som var motstandere av storkunderabatter mente vel at det var bedre at alle fikk samme (netto)pris. Skal vi dømme etter prisene som nå er offentliggjort så vet vi vel at alle i følge Møller skal betale bruttopris + Norgestillegg  8)
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: trd-73lørdag 17. november 2018, klokken 17:30
Ja, nå legger de opp til pruting på ekstrautstyret iallfall. Det er vel vanlig selv hos Møller? Marginene på utstyret er jo de samme på elbil som for fossil. Har aldri kjøpt ny bil så har ikke noe erfaring selv.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Crownlørdag 17. november 2018, klokken 22:16
De som var motstandere av storkunderabatter mente vel at det var bedre at alle fikk samme (netto)pris. Skal vi dømme etter prisene som nå er offentliggjort så vet vi vel at alle i følge Møller skal betale bruttopris + Norgestillegg  8)

I følge en som har sjekket er prisene konsekvent lik prisene på ekstrautstyr på A6, minus 25%. Så det er vel ingen spesiell e-tron pris, men Audi-pris.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: daktarilørdag 17. november 2018, klokken 22:18


I følge en som har sjekket er prisene konsekvent lik prisene på ekstrautstyr på A6, minus 25%. Så det er vel ingen spesiell e-tron pris, men Audi-pris.
Det kan forklare de litt rare tallene. De runder vel vanligvis til en tier eller hundrings?
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Sverre Grevskottlørdag 17. november 2018, klokken 23:49
Normalt kan man prute ganske godt på både bil og ekstrautstyr hos møller, så om de kutter storkundeavtale og 0 forhandlingsmonn vil tyskland bli 50-100k billigere med godt utstyrt bil.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Kåre Knattensøndag 18. november 2018, klokken 10:22
Det snakkes så mye om norgestillegg og Møller-priser. En må huske at det er dyrere å drifte en organisasjon i et lite land kontra et stort. Utgiftene skal deles på færre solgte enheter, i tillegg har vel vi de høyeste lønningene. Det kan virke som mange ikke har forstått at Norge er et lite billand.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMsøndag 18. november 2018, klokken 13:46
Det snakkes så mye om norgestillegg og Møller-priser. En må huske at det er dyrere å drifte en organisasjon i et lite land kontra et stort. Utgiftene skal deles på færre solgte enheter, i tillegg har vel vi de høyeste lønningene. Det kan virke som mange ikke har forstått at Norge er et lite billand.
Nå er det vel ikke så veldig mange arbeidstimer som går med pr. bil på importleddet, så at det skal utgjøre så stor forskjell til Tyskland eller Sverige er vanskelig å forstå.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: AJ82søndag 18. november 2018, klokken 15:41
Det snakkes så mye om norgestillegg og Møller-priser. En må huske at det er dyrere å drifte en organisasjon i et lite land kontra et stort. Utgiftene skal deles på færre solgte enheter, i tillegg har vel vi de høyeste lønningene. Det kan virke som mange ikke har forstått at Norge er et lite billand.

I tillegg har vi en kjøpslov som også koster rimelig mye....

A.J.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Kåre Knattensøndag 18. november 2018, klokken 19:24

Nå er det vel ikke så veldig mange arbeidstimer som går med pr. bil på importleddet, så at det skal utgjøre så stor forskjell til Tyskland eller Sverige er vanskelig å forstå.
[/quote]
Det ene er at timelønn og arbeidsgivers ansvar (sykelønn ol.)er betydelig større. I tillegg skal importleddet drives og utgiftene skal fordeles på færre solgte enheter.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Jon65søndag 18. november 2018, klokken 19:34
Det snakkes så mye om norgestillegg og Møller-priser. En må huske at det er dyrere å drifte en organisasjon i et lite land kontra et stort. Utgiftene skal deles på færre solgte enheter, i tillegg har vel vi de høyeste lønningene. Det kan virke som mange ikke har forstått at Norge er et lite billand.

Men ser ut som om de takler de høyere utgiftene, 1100 millioner i overskudd er vel til å leve med for en familie.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Imaginesøndag 18. november 2018, klokken 20:26

Nå er det vel ikke så veldig mange arbeidstimer som går med pr. bil på importleddet, så at det skal utgjøre så stor forskjell til Tyskland eller Sverige er vanskelig å forstå.
Det ene er at timelønn og arbeidsgivers ansvar (sykelønn ol.)er betydelig større. I tillegg skal importleddet drives og utgiftene skal fordeles på færre solgte enheter.
[/quote]

Om jeg nå dessverre mot en del odds skulle kjøpt min første nye Audi hadde jeg ikke giddet å importere selv, men synes merprisen ble veldig tydelig her. Jeg var sikker på at jeg skulle slå til. Den ble såpass mye dyrere enn jeg trodde at jeg likevel trolig dropper det, eller avventer.
Om det kommer betydelig storkunderabatt eller blir utstyrspakker på tilbud skal jeg vurdere det igjen. I tillegg er produktet en del dårligere enn først lovet (0-100 tar jo en evighet for å være elbil, og så treg bil ønsker ikke jeg å leve med) og da bør prisen være veldig god.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: hemisøndag 18. november 2018, klokken 21:58
Jeg avventer også evnt rabatter,  er endel pakker og options som også må på plass, 5 eika 21" som er tilgjengelig nå ser ut som du har stjålet de fra 2000 talls a4. Så in effekt uten noen rabatter 930.000 med vinterhjul for en limited som ikke har skinndash ? :o Når Q7 i sin tid kom var det ei heller mulig å få det når man bestilte, men har har jo faktisk ED1 det, så vi vet det er mulig.

Vi ble lovet mye, men som Imagine sier, de infrir hverken på plass, størrelse, ytelse, hengervekt, og rekkevidde vet vi ikke enda.

Hadde den f.eks. tatt 3500KG henger og mer plass inni, ja verdt mer og kunnet forsvare høyere pris.

Hadde du knust tesla P modellene? ja verdt mer.

Hadde du hatt 50-60 mil på 0-100%? ja verdt mer.

Jeg er snart på 20x reservasjonsnr nå, fler har hoppet av. Alle de som har hoppet av, er audi VIP kunder og har kjøpt dyre audi før, når disse hopper av er det dårlig tegn.

Han som prøvde selge reservasjonsnr 1xxx for 100.000 på finn .. yeah :D

Jeg drømmer om at vi får riktige felger og options i gunstigere pakker med decent rabatt som vi kan forhandle oss frem til, i så fall kjøper jeg den. Hvis ikke står jeg over.

Ja dette er VELDIG first world problems. Jeg solgte nylig SUV'en min, typ rett før jeg fikk se bilen vist, angrer litt nå? :o
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Stikkkontaktsøndag 02. desember 2018, klokken 12:06
Audi har vel reservert seg fra å gi rabatter ettersom reservasjonene er knyttet opp til bestemt forhandler. Da kan ikke jeg sette f.eks Minde og Haugesund opp mot hverandre.. Smart
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMsøndag 02. desember 2018, klokken 12:50
Audi har vel reservert seg fra å gi rabatter ettersom reservasjonene er knyttet opp til bestemt forhandler. Da kan ikke jeg sette f.eks Minde og Haugesund opp mot hverandre.. Smart
Du kan selv bytte forhandler etter at du har gjort reservasjonen. Brukte samme taktikk ved kjøp av e-Golf med tilsvarende reservasjon og sparte over 10.000 på å velge en annen forhandler enn den jeg hadde registrert når jeg reserverte.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Imaginesøndag 02. desember 2018, klokken 14:16
Audi har vel reservert seg fra å gi rabatter ettersom reservasjonene er knyttet opp til bestemt forhandler. Da kan ikke jeg sette f.eks Minde og Haugesund opp mot hverandre.. Smart

De har ikke lov til å låse deg til en forhandler. Det er i så fall noe i nærhetem av prissamarbeid.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Lappsokkfredag 07. desember 2018, klokken 14:44
Til uka starter salget av lanseringsmodellene. Blir spennende om noen på forumet her får innvilget noe rabatt på ordren. Om ikke på bil så i hvertfall på vinterdekk... Har nr 7xx selv så regner nesten med at jeg selv blir oppringt , men for meg er det uaktuelt med noen av lanseringsmodeller. Om jeg ikke får rabatt på ala carte bil dropper jeg det hele.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: hemifredag 07. desember 2018, klokken 14:51
Tipper det blir rabatter, om ikke med en gang, garantert etterhvert, de 8 jeg har snakket med etter lunsj i nærmeste vennekrets med lave nr, har alle bestemt seg for å ikke bestille inntil videre. Det er også ganske store marginer ser vi kontra andre land, så lett å gi rabatter.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Svolarfredag 07. desember 2018, klokken 14:52
Hvor ser en nummeret i køen nå som det er stengt for reservasjoner?
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: teslanorfredag 07. desember 2018, klokken 14:55
Etter det enorme "mageplasket" Møllerkonsernet her hatt med lansering av denne bilen er det mest fristende å droppe hele bilen og ikke ta den ut. Har reserv.nr. på ca 850-tallet. Så vet heller ikke om jeg evt. får tilbud om noen av lanseringsmodellene.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Lappsokkfredag 07. desember 2018, klokken 14:57
Hvor ser en nummeret i køen nå som det er stengt for reservasjoner?

Tror du da må ringe forhandleren din å spørre om de ser.
Jeg sjekket rett før minside ble «stengt»
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: teslanorfredag 07. desember 2018, klokken 15:05
"Min Side"-løsningen der du kunne logge inn for å bl.a. se ditt kønr. ble stengt 5. desember. Stod at du måtte ta kontakt med lokal forhandler etter det
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMfredag 07. desember 2018, klokken 15:51
Jeg føler at det er helt avhengig av en storkunderabatt for at jeg skal ta ut en bil nå i første omgang. Ut fra det jeg hører så har forhandlerkjeden til Møller fortsatt ikke bestemt om de vil gi noe rabatt. Antar at svaret blir nei og da blir valget enklere for meg. 2 personer klarer seg rimelig greit med en i3-120 med 50 % lavere strømforbruk. Man kan også stille størsmålstegn ved miljøgevinsten når man frakter 2 personer i et kjøretøy på over 2,5 tonn.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Crownfredag 07. desember 2018, klokken 16:18
Jeg føler at det er helt avhengig av en storkunderabatt for at jeg skal ta ut en bil nå i første omgang. Ut fra det jeg hører så har forhandlerkjeden til Møller fortsatt ikke bestemt om de vil gi noe rabatt. Antar at svaret blir nei og da blir valget enklere for meg. 2 personer klarer seg rimelig greit med en i3-120 med 50 % lavere strømforbruk. Man kan også stille størsmålstegn ved miljøgevinsten når man frakter 2 personer i et kjøretøy på over 2,5 tonn.

Men får du storkunderabatt så er det greiere? ;-) Nei, spøk til halvor, det er en av de tingene jeg "treger" mest på også. Ikke pris. Vi har jo egentlig klart oss helt glimrende vi fire i familien med dagens biloppsett, Ioniq til 90% av familieturene og Outbacken til det resterende (takboks og henger). Jo høyere forbruk etron stadig får ser det ut til, jo mer vondt vil jeg synes det er å kjøre rundt med et forbruk på over det dobbelte til dagligkjøringen enn jeg gjør i dag.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: TMfredag 07. desember 2018, klokken 18:06
He,He...nei det blir ikke mer miljøvennlig, men jeg er villig til å svelge en kamel eller to hvis det er et godt tilbud  :)
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Meldolamandag 10. desember 2018, klokken 13:20
Jobber i ett av Norges største selskaper og har hatt en god avtale med Møller hele veien. Blir ingen rabatt på e-tron. de lurer seg unna med å ha spesifisert drivlinje i kontrakten. Elbil er utelatt.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: hemimandag 10. desember 2018, klokken 13:28
Helt ærlig tipper jeg det kommer når de ser at salget ikke er som de hadde tenkt/trodd/drømt om.

Jeg kommer til å avvente selv om jeg er nr 200ish. Pris, ytelse, rekkevidde er det avvik på kontra info forespeilet, tar du med avvik på pris i norge vs utlandet blir det enda værre. Jeg gidder ikke 100-150.000 i tap på 1 dag fordi jeg har kjøpt bilen i norge. Om produksjonskapasiteten stemmer med det de har skrytt av, vil det ikke være noe problem å få bil, den store "massen" vil ei heller stå i kø her, som de f.eks. gjør for kona. Det er rett og slett færre som bruker 7-900 på bil enn 300

Foreløpig erstatter det ikke en SUV i bilparken, og er ikke tesla killer på rekkevidde, selv om kvaliteten uten tvil er uendelig antall hakk over.

én venn skal bestille nå, alle andre avventer.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Imaginemandag 10. desember 2018, klokken 13:51
Helt ærlig tipper jeg det kommer når de ser at salget ikke er som de hadde tenkt/trodd/drømt om.

Jeg kommer til å avvente selv om jeg er nr 200ish. Pris, ytelse, rekkevidde er det avvik på kontra info forespeilet, tar du med avvik på pris i norge vs utlandet blir det enda værre. Jeg gidder ikke 100-150.000 i tap på 1 dag fordi jeg har kjøpt bilen i norge. Om produksjonskapasiteten stemmer med det de har skrytt av, vil det ikke være noe problem å få bil, den store "massen" vil ei heller stå i kø her, som de f.eks. gjør for kona. Det er rett og slett færre som bruker 7-900 på bil enn 300

Foreløpig erstatter det ikke en SUV i bilparken, og er ikke tesla killer på rekkevidde, selv om kvaliteten uten tvil er uendelig antall hakk over.

én venn skal bestille nå, alle andre avventer.

Jeg er usikker selv. Og tenker nok likt, avvente til høsten er like greit for å se om det kommer rabatter. Vingler frem og tilbake hele tiden. Men like greit å slå til på en lett brukt også.

Av og til kunne det vært moro å «tørre» å være han ene som går inn i butikken og sier «jeg kjøper en Etron».
Bilselger: «hva slags ekstrautstyr vil du ha?»
Bilkjøper: «setevarme til 4000kr og forvarme til 850kr takk, ellers tar jeg den bar»

Bilselger: «Vinterdekk?»
Bilkjøper: «Nei takk, jeg ordner noe selv, bare vrenger dekkene på samme felgsett.»

Og vips kjøpte man seg Etron 4wd elektrisk SUV til under 660.000kr.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: hemimandag 10. desember 2018, klokken 14:01
Jeg skulle gjerne sett fruen din og deg i bil med stoffseter ;)

Du er forøvrig den eneste som har sagt du skal ha av, så du ble regnet som den éne
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: jamezmandag 10. desember 2018, klokken 14:27
Jeg avventer.
Vil vite rekkevidde og prøvekjøre.
Får ikke storkunderabatt - venter på rabatt eller kampanje når fabrikken har kapasitet til overs.
Litt skuffet over plassutnyttelse, dvs ytelse samt antatt rekkevidde.
Rattvarme og ACC må da bli mulig sammen på sikt!

Kunne vært gøy og sett hvor fort rabatter og kampanjer kom om alle avventet.
I mange tilfeller er Norge ubetydelige - men tror nok vi er en tildels viktig brikke her...

Tror desverre at Møller har satt prisene som de har fordi at de kan - og kommer til å selge godt fra dag1. 
Vi har for mange rike ukritiske 'gubber' som bare må ha fullspecca S-line med alle tilvalg ASAP.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Sverre Grevskottmandag 10. desember 2018, klokken 14:27
Blir nok samme for meg, avventing til høsten/vinteren for å se om møller tar til fornuften eller import når valutaprisene blir noe bedre. Alltid rabatter i tyskland. Ser for meg ansiktsuttrykket til en selger i tyskland om vi kommer 30 mann fra Norge og sier vi tar 30 stk e-tron til 100k euro hver!
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: AJ82mandag 10. desember 2018, klokken 14:31
Hva tror dere om evt nye avgifter/mva neste år? Tror ikke jeg tør vente lenger med å kjøpe en "dyr" elbil nå. Kan fort bli for dyr....

A.J.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Imaginemandag 10. desember 2018, klokken 14:41
Er ikke redd for innføring av mva. Det er bare å kjøpe brukt senere. Tror ikke bruktprisene vil få et «hopp» slik mange går rundt og sier. Tilgangen på biler vil være den samme og nybilene vil bli tungsolgte med mva og da vil de innføre rabatter uansett.
Så bruktprisene vil i beste fall holde seg et år uten så mye tap når mva innføres.
De fleste klarer seg fint et år til med dagens situasjon eller en billig elbil frem til prisene faller.
Er bare «hypen» som gjør at mange tror de må kjøpe før alle andre.

Dessuten vil det være masse svært gode kjøp på bensin og dieselbiler for langtursbruk de neste 2 årene.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: hemimandag 10. desember 2018, klokken 14:41
Sålenge folk ikke stemmer på feil partier (ap, mdg osv)  er ting stabilt og vi slipper mva innføring.

Mye av problemet er jo ikke bare Audi, men møller norge.

Jeg bestilte meg en tm3 performance med alt som trøste/ventepølse/protest når det ble mulig nå,  litt trass. Hadde egentlig sagt jeg ikke skulle ha tesla igjen etter P85D sist, så jeg har ikke dårlig tid i år. Kjører rundt i ny i3 120ah nå til all ut og inn av oslo kjøringen, og har wtf bra rekkevidde på småkjøringa, faktisk så ser det ut som e-tron kanskje ikke gir meg mer enn 7? ish mil mer rekkevidde om jeg skal på langtur og motorvei, for ca 500.000+ mer  for å få samme utstyr? :o

Jeg har gått fra å 100% skulle ha bilen. Til å være.. meeeeh rundt hele greia.  Gratulerer Audi/møller. 

En spennende ting her er jo hva leasingselskaper sier, jeg tipper vi må ned mot 45% verdi på 3 år, kanskje under det på en ok specca e-tron.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: jamezmandag 10. desember 2018, klokken 14:52
Elbilavgiftene skulle vel være fredet ut regjeringsperioden/2021? 

Tenker dessuten de produsentene får det veldig travelt med å selge elbiler i 2021 når de får EU-pålegg om snitt co2 95g/km etter WLTP - men ikke stresser veldig før den tid. Akkurat dette bidrar også i min skepsis til ift å investere i en veldig dyr elbil akkurat nå.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: sdsmandag 10. desember 2018, klokken 15:03
Jeg bestilte også tm3 nå. Er veldig usikker på om jeg skal ta ut e-tron. Tror det blir en bra bil, men kombinasjonen Møller (grådighet) og Audi (liten innsikt i hva norske elbilkunder ønsker) gjør at jeg får mindre lyst på bilen jeg har ventet på i over 2 år. Hadde de bare tilbudt samme Edition One som i USA til en ok pris...
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Skremtmandag 10. desember 2018, klokken 15:15
Jeg bestilte også tm3 nå. Er veldig usikker på om jeg skal ta ut e-tron. Tror det blir en bra bil, men kombinasjonen Møller (grådighet) og Audi (liten innsikt i hva norske elbilkunder ønsker) gjør at jeg får mindre lyst på bilen jeg har ventet på i over 2 år. Hadde de bare tilbudt samme Edition One som i USA til en ok pris...

Jeg går også for en tm3 i denne omgang. Var klar for e-tron, men har blitt lei hele opplegget til Møller/audi nå.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: AudiTronmandag 10. desember 2018, klokken 16:40
Her er jeg enig i alle punkter. Gikk fra å glede meg noe sykt i 2år til og bli fullstendig skuffet.. Dårlige specs, høye priser på utstyr og en arrogant holdning fra Møller/importør. Kansellerte reservasjonen min(2xxx).

Frister med model 3 ventepølse.

Sålenge folk ikke stemmer på feil partier (ap, mdg osv)  er ting stabilt og vi slipper mva innføring.

Mye av problemet er jo ikke bare Audi, men møller norge.

Jeg bestilte meg en tm3 performance med alt som trøste/ventepølse/protest når det ble mulig nå,  litt trass. Hadde egentlig sagt jeg ikke skulle ha tesla igjen etter P85D sist, så jeg har ikke dårlig tid i år. Kjører rundt i ny i3 120ah nå til all ut og inn av oslo kjøringen, og har wtf bra rekkevidde på småkjøringa, faktisk så ser det ut som e-tron kanskje ikke gir meg mer enn 7? ish mil mer rekkevidde om jeg skal på langtur og motorvei, for ca 500.000+ mer  for å få samme utstyr? :o

Jeg har gått fra å 100% skulle ha bilen. Til å være.. meeeeh rundt hele greia.  Gratulerer Audi/møller. 

En spennende ting her er jo hva leasingselskaper sier, jeg tipper vi må ned mot 45% verdi på 3 år, kanskje under det på en ok specca e-tron.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Espen Wmandag 10. desember 2018, klokken 16:55
Helt ærlig tipper jeg det kommer når de ser at salget ikke er som de hadde tenkt/trodd/drømt om.

Jeg kommer til å avvente selv om jeg er nr 200ish. Pris, ytelse, rekkevidde er det avvik på kontra info forespeilet, tar du med avvik på pris i norge vs utlandet blir det enda værre.

Jupp, samme her. Jeg hadde ikke betalt depositumet i sin tid om reell effekt og ytelse hadde vært flagget fra første stund, mao. det ligner på en 'bait & switch' taktikk som jeg ikke liker.
Ytelsen til konseptbilen ble jo flagget på reservasjonssiden lenge etter at reell ytelse var offentliggjort.
Rekkevidde ser foreløpig relativt skuffende ut, men avventer en real world test av Bjørn e.l.
Prismessig så ble jeg lovet (på telefon av Møller ansatt) at vi ville få fullstendig bakoversveis av prisen, og ville prise oss lykkelige over at vi hadde reservert.
Tja.
Av fire i bekjentskapskretsen som har reservasjon er det bare en som garantert vil handle.
Jeg har ikke kansellert enda, men det blir nok til at jeg venter på en S versjon, og gjerne en som har gått noe i f.eks Tyskland. Mao. kan det fort bli et par år, men har absolutt ingen hast, og andre spennende ting kan dukke opp i mellomtiden.
Synd, for jeg hadde store forventninger til e-tron, men sånn er det av og til.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Imaginemandag 10. desember 2018, klokken 17:12
Søren også. Nå kom det mail fra Audi om wltp-tall blandet kjøring på exclusive på lave 377km og egenvekt på høye 2654kg. Nå kan du føre opp 100% av venner som skulle ha, men som likevel ikke vil ha etron, hemi...

Hadde jeg visst alt dette ved reservasjon kunne jeg spart meg både reservasjonsbeløpet og det å glede seg masse til en flott bil som bare skuffer og skuffer og skuffer. Bare komfort, kvalitet og støydemping som er igjen.

Model S vil jeg ikke ha. Model 3 er en fin bil nr 2 og mye bil for pengene. Da er konklusjonen min det at det er for tidlig å bruke mye penger på elbil. Kjøper nyere brukt høykvalitets bensinbil jeg og avventer 2-3 år til det kommer noe mer spennende.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 10. desember 2018, klokken 19:42
Er det noen av de siste 10 posterene her som har lest hva topic er i denne tråden?
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Tellusmandag 10. desember 2018, klokken 22:09
Nå trengs det skikkelig småkunderabatt for å tømme det enorme lageret av e-tron som er tiltenkt Norge.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Leafymandag 10. desember 2018, klokken 22:30
Nå trengs det skikkelig småkunderabatt for å tømme det enorme lageret av e-tron som er tiltenkt Norge.

Neida, de kommer til å selge alt de klarer å få tak i... Hva er alternativet for de som skal ha bil med hengerfeste og ikke orker Tesla (servicetider, delemangel, 20 - 30.000 TM3 som skal inn i Supercharger nettverket og som muligens gjør til at servicesenterne kollapser).
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Imaginemandag 10. desember 2018, klokken 23:10
Nå trengs det skikkelig småkunderabatt for å tømme det enorme lageret av e-tron som er tiltenkt Norge.

Neida, de kommer til å selge alt de klarer å få tak i... Hva er alternativet for de som skal ha bil med hengerfeste og ikke orker Tesla (servicetider, delemangel, 20 - 30.000 TM3 som skal inn i Supercharger nettverket og som muligens gjør til at servicesenterne kollapser).

Alternativet for de som ikke vil ha Tesla er vel å vente på neste runde med lansering av elbiler og beholde bilen(e) man har i dag eller å kjøpe en av de mange flotte nyere brukte bensin- eller diesel-bilene som faktisk finnes på markedet. Man får ganske gode kjøp på de nå i elbil-hysteriet. Elbil er ikke så viktig som alle skal ha det til.

På Etron må det store rabatter til allerede i 3. Kvartal 2019 tror jeg. Og gjør de ikke det blir bilen en flopp selv i Norge. Alt under 7.000 stk solgte Etron-biler i 2019 er vel å regne som flopp.
Jeg kjøper den om jeg får en ny limited til 700.000, ellers er det rett og slett bare å vente på brukte Etron eller de neste elbilmodellene som kommer.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Leafymandag 10. desember 2018, klokken 23:23
Sitat
Alternativet for de som ikke vil ha Tesla er vel å vente på neste runde med lansering av elbiler og beholde bilen(e) man har i dag eller å kjøpe en av de mange flotte nyere brukte bensin- eller diesel-bilene som faktisk finnes på markedet. Man får ganske gode kjøp på de nå i elbil-hysteriet. Elbil er ikke så viktig som alle skal ha det til.

På Etron må det store rabatter til allerede i 3. Kvartal 2019 tror jeg. Og gjør de ikke det blir bilen en flopp selv i Norge. Alt under 7.000 stk solgte Etron-biler i 2019 er vel å regne som flopp.
Jeg kjøper den om jeg får en ny limited til 700.000, ellers er det rett og slett bare å vente på brukte Etron eller de neste elbilmodellene som kommer.

De må vente lenge, og i mens blir bensin og dieselbilene mindre og mindre verdt. Samt at de får forbud mot å kjøre inn i byene. Elbiler er ikke prioritert blant de store, og def. ikke en med hengerfeste. Det er særnorskt. Jeg er rimelig sikker på at e-tron hadde kommet uten hengerfeste om det ikke var for at hele Audi ledelsen fra hovedkontoret var i Norge våren 2017 og fikk inngående kjennskap til hvor viktig det var. Bare se på den tullete krokløsningen det er på e-tron. Helt tydelig noe som ble satt på sent i utviklingsfasen...
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: chillertirsdag 11. desember 2018, klokken 01:26
Nå trengs det skikkelig småkunderabatt for å tømme det enorme lageret av e-tron som er tiltenkt Norge.

Neida, de kommer til å selge alt de klarer å få tak i... Hva er alternativet for de som skal ha bil med hengerfeste og ikke orker Tesla (servicetider, delemangel, 20 - 30.000 TM3 som skal inn i Supercharger nettverket og som muligens gjør til at servicesenterne kollapser).
Husk at e-tron skal sloss med TM3 på CCS-laderne også da...
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 11. desember 2018, klokken 08:27
Nå trengs det skikkelig småkunderabatt for å tømme det enorme lageret av e-tron som er tiltenkt Norge.

Neida, de kommer til å selge alt de klarer å få tak i... Hva er alternativet for de som skal ha bil med hengerfeste og ikke orker Tesla (servicetider, delemangel, 20 - 30.000 TM3 som skal inn i Supercharger nettverket og som muligens gjør til at servicesenterne kollapser).
Husk at e-tron skal sloss med TM3 på CCS-laderne også da...

TM3 har vel så lang rekkevidde at den blir et sjeldent syn på hurtiglader.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Leafytirsdag 11. desember 2018, klokken 09:24
Nå trengs det skikkelig småkunderabatt for å tømme det enorme lageret av e-tron som er tiltenkt Norge.

Neida, de kommer til å selge alt de klarer å få tak i... Hva er alternativet for de som skal ha bil med hengerfeste og ikke orker Tesla (servicetider, delemangel, 20 - 30.000 TM3 som skal inn i Supercharger nettverket og som muligens gjør til at servicesenterne kollapser).
Husk at e-tron skal sloss med TM3 på CCS-laderne også da...

TM3 har vel så lang rekkevidde at den blir et sjeldent syn på hurtiglader.

Du tuller nå? Med topografien og de varierende føreforholdene, samt en haug av uerfarne elbileiere og ulike kjøremønstre som folk har vil det bli svært mange TM3 på SuC. Å tro noe annet er i beste fall naivt.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 11. desember 2018, klokken 09:37
Blir nok ikke sjelden på hurtiglader, men mtp hvor bra rekkevidde den har blir hurtigladebehovet mye mindre enn for andre biler. De må også betale, så opportunistiske brukere forsvinner.
Tittel: Sv: Storkunderabatt
Skrevet av: jkirkebotirsdag 11. desember 2018, klokken 10:59
TM3 har vel så lang rekkevidde at den blir et sjeldent syn på hurtiglader.

Greit at kun LR selges nå men jeg tror SR blir storselgeren når den kommer. Får vi i tillegg hengerfeste blir det nok tung bruk av hurtigladere ja ;)

Og så har vi de som meg, som har hytte på fjellet uten strøm. Da er man avhengig av hurtiglading selv med 600km rekkevidde.