Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Fallskjerm på lørdag 27. oktober 2018, klokken 12:29

Tittel: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermlørdag 27. oktober 2018, klokken 12:29
Bilen er registrert mai 2016 og har ca 103 000 km på telleren
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 27. oktober 2018, klokken 13:10
Har bilen oppdatert programvare hvor feilen knyttet til vurdering av batteritilstand er korrigert?
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermlørdag 27. oktober 2018, klokken 20:16
Mener den fikk dette på 90 000 servicen. Mistet første bar på ca 92 000 km
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Powerfluxlørdag 27. oktober 2018, klokken 23:12
Skal jo sies at denne bilen har gått forholdsvis langt ift alder men dette var jo veldig dårlige verdier :o
Er det en bruktimport fra et varmt land denne her?
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermsøndag 28. oktober 2018, klokken 16:45
Dette er en ny norsk bil, som er kjøpt av norsk Nissan forhandler, som jeg er første eier av.
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: leafnorsøndag 28. oktober 2018, klokken 17:25
Hurtiglades den "mye"?
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermmandag 29. oktober 2018, klokken 23:13
Ikke veldig mye.

Ca 2-4 ganger i måneden
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Burgmandag 29. oktober 2018, klokken 23:45
Hei Fallskjerm

Hva med å sykle til hoppfeltet? Kanskje bilen anbefaler frimerkesamling som hobby?

Føler med deg...;(

Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:17
Spørsmålet er om du kommer ned på 8 barer før garantien går ut på 160 000km.

Var det varmen på forsommeren som tok kapasiteten?
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermtirsdag 06. november 2018, klokken 21:30
Tror ikke det. Har vell ikke hatt flere varme barer i sommer enn 9 stykk
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: ThomasELonsdag 07. november 2018, klokken 07:49
Verdiene er såpass dårlige at man kan mistenke at det er en eller flere enkeltceller som er ødelagt/kraftig redusert..

Har du tilgang til LeafSpy? Hadde vært interessant å se om du har kraftig avvik i spenning på noen celler når du kjører batteriet ned til veldig lav prosent...?

Syns jo også din forhandler/verksted burde undersøke dette nøye. Det er rett og slett for dårlig..!

Og be de sjekke om du faktisk har fått nevnte softwareoppgradering.

Lykke til! Skikkelig kjipt når det går sånn med bilen :-(
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermonsdag 07. november 2018, klokken 22:45
Skal inn til forhandleren på fredagen.

På den første leafen min hadde jeg noen enkelt celler som var dårlige og der forsvant de siste prosentene veldig raskt og batteri pakken lot seg ikke balansere i slutten.

Regner vell med at Nissan sier at alt er som detskal være...
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermtorsdag 08. november 2018, klokken 20:51
Nå har jeg endelig ordna meg LeafSpy

Sånn ser de første bildene ut
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: ThomasELfredag 09. november 2018, klokken 09:09
Det er vanskelig å si noe sikkert vedrørende hvor vidt det er snakk om problemer med enkeltceller ut fra dette. En forskjell på 18mV mellom høyeste og laveste celle er ikke spesielt oppsiktsvekkende. Det hadde vært interessant å se samme skjermbilde når du er nede i 5-10% SOC (ladetilstand)

Men man får iallfall bevis for den sørgelige batteritilstanden som bilen også rapporter. SOH nede på rundt 77% er jo trist..! Og merker meg at Hx er ekstrem lav! Helt nede på midten av 60-tallet. Det kan tyde på svært høy indre motstand i batterikretsen...

Men igjen, vanskelig å si sikkert om man snakker om trøblete enkeltceller eller et generelt slitent batteri.

Foreslår at du tar en ny måling ved svært lav SOC.
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermfredag 09. november 2018, klokken 13:31
Fikk bilen igjen fra verksted og de hadde lagt inn igjen den nye firmwaren på batteri styringen. 

Før firmware oppdateringen

Ahr 61.50
Soh 77.38%

Etter firmware oppdateringen

Ahr 69.14
Soh 86.99 %

Alle kapasitetsbarer er på plass igjen
Gom viser igjen 175 km kontra 145 km

Så med andre ord betydelig forskjell.
Hadde vært artig å vist akkurat hva den oppdateringen gjorde

Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: tomrhfredag 09. november 2018, klokken 17:52
Legger merke til at Hx ikke har endret seg.
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: Fallskjermfredag 09. november 2018, klokken 18:20
Riktig, men spenningingen på alle cellene har økt litt og total spenning har økt med 2.5v, men det kan være at de har stått litt og at kanskje Nissan har ladet litt når den stod på verkstedet
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: leafnorfredag 09. november 2018, klokken 19:40
Sitat fra: Fallskjerm på fredag 09. november 2018, klokken 18:20
Riktig, men spenningingen på alle cellene har økt litt og total spenning har økt med 2.5v, men det kan være at de har stått litt og at kanskje Nissan har ladet litt når den stod på verkstedet
Ja ladet, du ser ladeteller økt med 1.
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: tomrhfredag 09. november 2018, klokken 19:46
Ingen har vel hatt noe svar på hva Hx egentlig er. På 2012 Leaf har vi sett at SOH er lik kvadratroten av Hx etter P3227-oppdateringen sommeren 2014. Men den gangen så sank Hx vesentlig fra før til etter mens SOH var omtrent uendret. Kapasiteten gikk også ned (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9676.msg126434#msg126434) med ca 25-30 GIDs (det merket vi bl.a. på vår egen Leaf). Trøsten får være at batteriet degraderer saktere, eller gjør det det? For Lifern, som aldri har vært på service (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=6280.msg656752#msg656752), er et eksempel på det opprinnelige forholdet mellom Hx og SOH i Leaf24, men han har ikke opplevd noe verre degradering så man kan lure på verdien av P3227-oppdateringen.

Denne 30 kWh oppdateringen endret også forholdet mellom Hx og SOH, men nå er det SOH og kapasitet som oppjusteres vesentlig mens Hx er uendret. For selve batteriet må jo fysisk sett fortsatt være i samme tilstand?

Vanskelig å se en sammenheng, og SOH og Hx er verdier som er BMS sin tolkning av batteriets tilstand, men som tydeligvis kan omprogrammeres til hva som helst av Nissans oppdateringer. Blir ikke klokere, og tilliten til Leafspy og batterihelsemålinger forsvinner litt merker jeg. ???
Tittel: Sv: Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh
Skrevet av: ThomasELfredag 09. november 2018, klokken 22:14
Det eneste som vel er (rimelig) sikkert er at en softwareoppdatering ikke kan gjøre noe med selve batterikjemien....

Så enten er dette bare en "image quick fix" som gjør at batteritilstanden tilsynelatende fremstår bedre....

eller....

Så åpner oppdatering opp en større del av en skjult reserve, slik at batteriets ytelse faktisk bedres...

(Et par tidligere innlegg her kan vel tyde på det siste..?)