Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq => Emne startet av: stefn92 på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 13:40
Hei,
Fått tilbudt en Ioniq som jeg skal bytte ut min E-golf (Frem til jeg får Kia Niro). Trenger litt lenger rekkevidde, og Ioniq ser ut til å utfylle mitt behov.
Er 269.900 fra forhandler ink vinterdekk et greit kjøp? (Er stoffseter).
Bilen har:
- ADAPTIV CRUISECONTROL
- KEYLESS ENTRY & DRIVE
- NAVIGASJONSSYSTEM TOUCH SCREEN 8''
- LED KJØRELYS
- AUTOMATISK KLIMAANLEGG
- DAB+ TUNER
- INFINITY LYDSYSTEM
- BLUETOOTH HANDSFREE
- RYGGEKAMERA
- PARKERINGSSENSORER BAK
- REGNSENSOR
- 16'' ALUMINIUMSFELGER
- SKINNRATT
- ABS, EBD, AEB, BAS, ESC, HAC, LANE KEEP ASSIST SYSTEM
- VARMEPUMPE
- HURTIGLADING
Du får den med en gang, det er jo det positive :) Men hvis det der er listen så mangler jo en haug med utstyr, det viktigste er varmeseter, varme i ratt, blindsonevarsler, varmekanal til baksetet, ryggeradar, LED nærlys, autmatisk avblendbare speil, sidespeil med el. folding, varme i speil muligens. Tipper det er italiensk import eller noe :)
Rart at det står Varmepumpe uten at det andre som er med i Norsk Teknikkpakke også er med på listen. Som Crown oppsummerer. Varmepumpe er ett must på norske biler IMHO, denne er med i Teknikkpakke + parkering sensor foran + masse annet.
Så dette høres ut som importert bil ja. Så sjekk med selger og med Hyundai Norge med VIN nr på bilen tenker jeg.
Ellers er pris ikke så ille, om det er ny bil, ser ut som stadard med varmepumpe kun og import.
Selges bil som brukt eller ny bil, hva er km på den evt?
Mer eller mindre lik den jeg kjøper nå. Hyundai Norge har kjøpt ett parti med biler fra Nederland. Mangler litt utstyr, men funker fint som bil nummer 2 for vår del. Jeg kjøper rett fra Mobile. Skrev kontrakt i dag, henter om en dag eller to. Norsk garanti følger bilen. 249k uten vinterdekk, ink metallic.
Sitat fra: Tin på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 17:19
Mer eller mindre lik den jeg kjøper nå. Hyundai Norge har kjøpt ett parti med biler fra Nederland. Mangler litt utstyr, men funker fint som bil nummer 2 for vår del. Jeg kjøper rett fra Mobile. Skrev kontrakt i dag, henter om en dag eller to. Norsk garanti følger bilen. 249k uten vinterdekk, ink metallic.
De fikk tak i etpar partier tror jeg, den jeg ville ha var en 2019 modell med rubbel og bit - men den kommer 9 desember til kaia i Drammen
Hei, og takk for svar.
Det er en import bil ja, men har ikke rukket å fått sett den i butikk enda.
Lurer vel egentlig på om dette er et OK kjøp til 269.000 ink vinterdekk. Har pr i dag en E-golf 2016 som jeg skal selge.
Eller tenker dere at jeg ville fått mer ut av å kjøpe en brukt med litt mer utstyr og skinnseter som etter min mening ligger overpriset på finn?
Her er en mer utfyllende liste over hva som følger med i tillegg til det jeg skrev i første innlegg:
Adaptiv Cruicecontroll
Android Auto
Apple Carplay
Automatgir
Bluetooth Audio
Keyless
LED Kjørelys
Multifunksjonsratt
Navigasjon System
Park.sensorer bak
Varmepumpe
2 ISOFIX-fester i baksetet
6 høyttalere
ABS bremser
Airbag foran
Aluminiumsfelger
AUX og USB tilkobling
DAB+ radio
Dekktrykksensor
El.vinduer
Elektriske speil
ESP
Filskiftevarsling
Kjørecomputer med sanntid/gjennomsnitts energiforbruk og rekkeviddekalkulator
Klimaanlegg
Koppholder bak
Koppholder foran
Lakkerte støtfangere
Lakkerte utvendige speil
Leselys
Metallic lakk
Midtarmlene
Nedfellbare bakseter
Oppbevaringsplasser i dørene
Regnsensor
Ryggekamera
Sentrallås m/fj.kontroll
Servostyring
Sommerhjul
Er det importbil så har den ikke varme i ratt, ikke varme i seter og ikke luftkanal til bakseter fra midtkonsollen. Se på bilder på finn.no annonsen. Så jeg mistenker at man kommer til å "angre" litt på vinteren, men seff med varmepumpe så blir jo bilen varm, såfremt ikke det går ned til 20 minus og slikt hvor varmepumpen blir mindre effektiv (regner jeg med ref standard hvordan varmepumper fungerer). Så om det skjer så vil man fort savne varme i ratt + varme i forseter.
Personlig så hadde jeg heller godt for en norsk bil med teknikkpakke som ett minimum, noe jeg gjorde + tok med skinnseter (ventilasjon i seter er deilig på varme sommerdager!).
Manglende varme i seter og i ratt (spesielt manglende varme i seter) hadde ikke funket her i gården :) Enda viktigere på elbil synes jeg, er man varm på hendene og kropp så kan temperaturen på klima stilles kaldere = sparer strøm om vinteren. Strengt tatt er den ikke spesielt billig heller, det omtrent det samme som jeg i sin tid gav for ny bil fra forhandler med teknikk, metallic og skinn, så det som avgjør er jo hvor viktig det er å få bilen straks.
Det mangler også elektrisk justerbare seter med minne på lista, som "norske" biler har. Dette er gull hvis flere skal bruke bilen. Enig at rattvarme er utrolig behagelig, og faktisk viktigere enn varme i setene.
Hallo, jeg har "importbil" fra Nederland. Min har alt utstyr som de norske(ikke ventilerte seter), men jeg har også varme i baksetene noe som ikke har vært standard her. Se på utstyrslisten da dette kan være forskjellig fra bil til bil er mitt råd.
Varme i baksetet er standard på alle norske 2019 modeller med teknikkpakke.
Hei, min 2019 er også importert, sannsynligvis fra Nederland. Den har varme i baksetet.
Hei,
Har ro reservasjoner inne på Kia Niro, men etter skuffelsen med pris og levering vurderer jeg nå alternativer.
Jobber PR dags dato som kundeansvarlig og det innebærer en del kjøring i distriktet, all hovedsak Jæren men også noen turer hit og dit mot Kristiansand og Bergen.
Hva tenker folk om en slik bil? Nå kjører jeg sjelden 20 mil til dagen, men liker jo tanken ved å ha en bil jeg km lade hjemme hver dag og ikke hurtiglade pga kost. Har dog lademulighet på jobb.
Bruker idag en leaf 2011 når det lar seg gjør samt en bensin bil på lengre turer.
Vurderer nå en ioniq import som ligger på Finn til 250K med varmepumpe og mulighet for å etterinstallere varme i seter.
Ønsker da billigst mulig bil og tenker dette kan være et bra alternativ?
Hva tenker folk?
Sitat fra: Joggamann på onsdag 31. oktober 2018, klokken 12:22
Vurderer nå en ioniq import som ligger på Finn til 250K med varmepumpe og mulighet for å etterinstallere varme i seter.
Ønsker da billigst mulig bil og tenker dette kan være et bra alternativ?
Jeg har e-Golf FL og er godt fornøyd med valget. Men jeg oppfatter dette tilbudet på ny Ionic til 249 000 med rask levering som markedets beste for tiden.
Den hvite med svart front er stilig. Mens jeg styrer unna 2017-modellenes grå grill....
"og mulighet for å etterinstallere varme i seter. "
Er det mulig å etterinnstallere varme i seterne? Hvordan gjøres det og hva koster det?
Vet forresten noen om det lar seg gjøre å ettermontere/få til elektrisk førersete med minne?
Jeg lurer sterkt på tilbud Ionic med varmepumpe og vinterhjul til 250T men litt mangel i utstyr....
Eg kontaktet selger og han sa at bilen mangler ptc batterivarmer. Vet noen hvordan den fungerer og når den slår in for å varme?
BNH svarte meg idag på å etterinstallere varme i setene: 10 000kr
Fristet å spørre om de serverte champagne og kaviar når du hentet ut bilen igjen...
Sitat fra: Matheus på fredag 02. november 2018, klokken 20:29
Eg kontaktet selger og han sa at bilen mangler ptc batterivarmer. Vet noen hvordan den fungerer og når den slår in for å varme?
Vet ikke sikkert, men trodde den var vesentlig å ha i Norge, og sørger for at batteriet kjapt får riktig driftstemperatur når det blir kaldt.
Sitat fra: Matheus på fredag 02. november 2018, klokken 20:29
Eg kontaktet selger og han sa at bilen mangler ptc batterivarmer. Vet noen hvordan den fungerer og når den slår in for å varme?
Fra Leaf-forumet:
For Gen 1 (2010-12) slår batterivarmen inn ved ca -20 grader.
For Gen 2 (2013 (mai) og senere) slår batterivarmen inn ved ca -17 grader. En forutsetning for at varmen skal slås på er at det er igjen minst 30% strøm på batteriet eller at bilen er koblet til strømnettet. Her snakker vi om temperaturen i batterikassen, ikke utetemperaturen. Et døgn med utetemperatur på -25c vil ikke gjøre at batterivarmen slår seg på. Varmen slår seg av når temperaturen i batterikassen er varmere enn -12C.
Om dette er annerledes for Ionic vet jeg ikke. Og om det er viktig eller ei avhenger vel av hvor i Norge du ferdes. JEG trenger det ikke...
Det er garantert et annet system på Ioniq enn Leaf.
Jeg har forstått hvordan batterikjøling på Ioniq fungerer etter en tur på 800 km hvor jeg målte batteritemperaturen med Torque/ODBII. Ved høye hastigheter stiger batteritemp fra ca 0 grader til + 30 på 10 mil kjøring. Når man etterhvert stopper for å hurtiglade stiger temperaturen opp mot 40-43 og da slår en batterivifte inn en sted mellom 33 og 43. Den har ulike trinn og jeg har ennå ikke sett at den går på mer en halv fart. Vifta bringer temperaturen ned ca 10 grader. Den går mens man lader og ved behov mens man kjører.
Det som er interessant er at det virker som vifta suger luft inn fra bilen. Nærmere bestemt fra en svær ventil i underkant av bakseteputa. Når batterivifta går kan man kjenne det trekker inn. Så når batteriet blir 40 grader bruker bilen luft på 20-22 grader for å kjøle det ned.
Jeg vet ikke, men jeg lurer på om oppvarming av batterier skjer på samme måte. Dvs at det pumpes oppvarmet luft fra kupeen inn i batteriet.
Jeg har ennå ikke opplevd et skikkelig kaldt batteri på min Ioniq, type under 0 grader. Men når det skjer har jeg tenkt å teste forvarming av bilen og om batterivifta da vil starte for å blåse varm-ish luft på batteriet.
Jeg vet ikke om det er noe PTC element dedikert batteriet i Ioniq. Det er godt mulig. De nordiske versjonene av Zoe har det. Tesla og BMW har også batterivarmere som delvis kan styres separat, men det er anser jeg som mer avanserte systemer enn det luftbårne opplegget i Ioniq.
Sitat fra: Matheus på fredag 02. november 2018, klokken 20:29
Eg kontaktet selger og han sa at bilen mangler ptc batterivarmer. Vet noen hvordan den fungerer og når den slår in for å varme?
Her er noen fine skisser av hhv. Soul og ioniq, postet av den eminente JejuSoul (http://www.mykiasoulev.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=326) @ mykiasoulev.com
(http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=662#p5773)
Re: Comparing the Soul EV battery with the Ioniq EV (http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=662#p5773)
Sun Dec 11, 2016 9:00 pm
Here's some images from the Service Manuals.
- 1a/ Soul EV battery without battery heater
(https://abload.de/img/soulevbatterywithouthzbp8b.png)
(https://abload.de/img/soulevbatterywithouthl3sli.png) - 1b/ Soul EV battery heater
(https://abload.de/img/soulevbatteryheaterzkv1pv4.png)
(https://abload.de/img/soulevbatteryheaterzksee.png) - 2a/ Ioniq EV battery without battery heater
(https://abload.de/img/ioniqevbatterywithout21rji.png)
(https://abload.de/img/ioniqevbatterywithoutg6se7.png) - 2b/ Ioniq EV battery heater
(https://abload.de/img/ioniqevbatteryheaterqq5ral.jpg)
(https://abload.de/img/ioniqevbatteryheaterqbsuw.jpg) - Translating from the Korean
- High Voltage Battery Pack Assembly
- Voltage Protection Device (VPD)
- Busbar
- Cell Monitoring Unit (CMU)
- Voltage & Temperature Sensor Wiring Harness
- High Voltage Battery Heater
- High Voltage Battery Heater Temperature Sensor
Last edited by JejuSoul (http://www.mykiasoulev.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=326&sid=fea8efb9b3b0ab6561e8c30170cd0f3e) on Wed Feb 22, 2017 7:22 am, edited 2 times in total.
Jeg kjenner ikke ioniq i detalj, men den har ei kjølevifte i bagasjerommet. Hvorvidt den har aktiv +/- tempering slik (i3?), Jaguar og Tesla har, skal ikke jeg svare på. Det jeg derimot vet om såkalt "batterivarmer" aka "varmeteppe", eller som NN så beskrivende kalte det; "frostsikring", er at de virker slik kamerat nojac sier.
Norske selgere spiller på vår frykt og uvitenhet og (mis)bruker dette for alt det (ikke) er verdt. Det kan alle som har forsøkt å hurtiglade en beinkald, nordisk varmeteppe-bil skrive under på. Er du nødt til å kjøre og lade batteriet varmt, har du "frostsikring", ikke aktiv somethingsomethingsomething.
Takker for din innlegg elektrond. Det som gjenstår er å vite hvordan den fungerer. Det som er nesten sikker er at den er mer sofistikert enn varmetepe ala Leaf. Andre spørsmål, hvor viktig den er i Norge?
- I går kom jeg ad omveger til denne (https://www.speakev.com/threads/comparative-ev-and-battery-pack-specs.109449) forumtråden, hvor det står at ioniq har "active air" TMS. Dog sier ikke dette så mye all den tid trillingene også har "active air", som vil si AC-kjøling av batteriet. Forøvrig står i3 merket med "Refrigerant cooled", så da fikk jeg delvis svar på det også.
Det kan godt tenkes at Hyundai bruker de samme varmeplatene både til frostsikring og aktiv oppvarming. Rart om ingen har avdekket virkemåten og skrevet om det, ennå. Kanskje mysoul (http://www.mykiasoulev.com/forum) eller myioniq (http://myioniq.com/forum) har info?
- speakev.com/threads/comparative-ev-and-battery-pack-specs.109449
(https://www.speakev.com/threads/comparative-ev-and-battery-pack-specs.109449)
- Personlig synes jeg ikke "frostsikring" er viktig. Kun én gang på to vintrer, i februar 2018 opplevde jeg redusert ladeeffekt på en 16A 3,7kW ladestasjon. Da var det -25°C til -30°C i lufta over flere dager. (Kise på grafen under ligger midt i Mjøsa.) Siden jeg kjører veldig lite, holdt nok batteriet et titalls grader. Så i stedet for ~3kW/t fikk bilen bare 6-700W da jeg sjekket etter en times tid. Det tyder på lav nok temp til at bilen skånet batterikjemien, men ikke så kaldt at varmeteppet slo inn.
(https://www.yr.no/stasjon/eklima/12550/graf/aar.eng.png)
(https://www.yr.no/stasjon/eklima/12550/graf/aar.eng.png)Aktiv Thermal Management System (TMS) derimot, er et krav til min neste bil, som meget godt kan bli en ioniq. :+1: