Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-up! => Emne startet av: jorang på søndag 21. oktober 2018, klokken 13:38

Tittel: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangsøndag 21. oktober 2018, klokken 13:38
Vurderer å kjøpe en e-UP som bil nr 2. Fleksibelt når jeg kan lade denne også fra min Tesla vegglader.
Men trenger et minimum av rekkevidde slik at jeg kan kjøre til hytta med den...

REKKEVIDDE
Ser enkelte sier at 80km er realistisk rekkevidde på vinter med denne bilen. Dette er i knappeste laget, og jeg lurer derfor på hvor realistisk dette tallet er. Er det et maksimum i praksis på vinteren - eller kan dette lett strekkes til feks 100 km ved rolig kjøring, begrenset klimakjøring etc?

DEGENERERING
Tenker også på at disse bilene har lav rekkevidde i utgangspunktet, og at man derfor lett blir fristet til å lade til 100% til daglig. Dette er jo som kjent ikke bra for noe batteri. Å kjøpe en bil med "unødvendig" degenerert batteri virker som en dårlig deal.
Kan degenerering av batteriet lett måles av uavhengig verksted (f.eks NAF, Mekonomen...)?
Er dette et så stort problem at dere vil anbefale å kjøe brukt e-UP fra forhandler?

Noen som har erfaring/ tanker omkring dette?

Sent fra min SM-T825 via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: aageaasvedsøndag 21. oktober 2018, klokken 14:41
har hatt e-uo siden 2013 min regel er 15 mil om sommeren og 7 på vinteren ,har alltid ladet 100 %. og er noe tull og ikke lade annerledes har samme forbruk og kan kjøre like langt nå som i 2013
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Elmosøndag 21. oktober 2018, klokken 19:59
Jeg kjører 2014 eUp. Kjørt 70.000km. Lader alltid til 100% hjemme. Har ikke merke antydning til kortere rekkevidde.
Jeg regner 13-14 mil om sommeren. Kan få til 15 hvis det er veldig fint vær og jeg kjører fornuftig/forsiktig.
Hvis du forvarmer bilen og kjører fornuftig mener jeg du ikke skal ha problem med 10 mil i ned mot minus 15 grader.   
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangsøndag 21. oktober 2018, klokken 21:04
Høres lovende ut.

Hva er erfaringen på app styringen på eUP?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Elmosøndag 21. oktober 2018, klokken 21:26
Appstyringen er ustabil, men har blitt bedre etter hvert. Men den er dyr (900kr for ett år, 1600 for to ?).
Tror den i utgangspunktet bare er gratis første året, men pga mye ustabilitet og problemer så tror jeg ikke noen ble avkrevd betaling før i 2018. Jeg droppet å betale så jeg har ikke hatt den siden ca mai i år.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangsøndag 21. oktober 2018, klokken 22:13
Viktig detalj slik for forvarming av bilen.
Hvorfor så dyrt abonnement? Er det ikke en tjeneste en kan aktivere selv ved å installere eget simkort?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Elmosøndag 21. oktober 2018, klokken 22:29
Sitat fra: jorang på søndag 21. oktober 2018, klokken 22:13
Viktig detalj slik for forvarming av bilen.
Neida, du kan forvarme bilen på avgangstid i bilen.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangsøndag 21. oktober 2018, klokken 22:40
Ok.

App'en gjør det vel også mulig å styre lading til rimelige perioder på døgnet. Feks med Tibber.

Er det samme app'en til e-Golf også?
Fungerer den i så fall bedre på golf?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Elmomandag 22. oktober 2018, klokken 09:51
Sitat fra: jorang på søndag 21. oktober 2018, klokken 22:40
App'en gjør det vel også mulig å styre lading til rimelige perioder på døgnet. Feks med Tibber.
Neppe. Tibber kommuniserer vel med vegglader-boksen og ikke med bilen.

Sitat fra: jorang på søndag 21. oktober 2018, klokken 22:40
Er det samme app'en til e-Golf også?  Fungerer den i så fall bedre på golf?
Begge heter CarNet. Jeg har ikke eGolf men mener at programmet er spesifikt for hver biltype. Det er til og med litt ulik funksjonalitet via samme APP mot eldre og nyere eUp'er 
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangmandag 22. oktober 2018, klokken 11:27
Tibber kommuniserer med app'en til Tesla, Volvo, BMW og VW. Kommunikasjonen går på å stoppe og starte lading basert på timesprisen på strøm. Selv taster du inn et klokkeslett der bilen ønskes ferdig ladet, så ordner Tibber-funksjonaliteten resten.
Men du har helt rett i at det også finnes en Tibber ladeboks som kan styres på samme måte. Denne ble vel lansert for noen få måneder siden.

Men det er vel neppe så mye å hente i besparelser at det vil svare seg å kjøpe abb til 8-900 pr år uansett.


CarNet - ringte VW og selgeren hadde lite greie på dette. Sikkert ganske symptomatisk for selgere som ikke har elbil selv tenker jeg. Men ser av skjermbildene på Google Play at det er samme app for alle VW elbiler. Funksjonaliteten kommer an på hvilken bil (hvilken VIN) du registrerer inn i app'en.
Men som du sier så er det endel tilbakemeldinger som indikerer at app'en ikke virker stabilt....
Stikker opp til VW og sjekker litt selv tenker jeg. Så får vi se hva det blir til.

Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: epifantmandag 22. oktober 2018, klokken 17:09
Sitat fra: jorang på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:27Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....

Det er vel nettopp dét som er årsaken til at VW har lagt inn buffer øverst og nederst, slik at man i praksis aldri får ladet batteriet 100%? Brukeren Simen1 la ut noen veldig interessante tall i elbiltråden på diskusjon.no, som indikerte at man kunne oppnå langt flere ladesykluser ved å begrense ladingen mer i topp enn i bunn. Skal se om jeg kan finne dem igjen og oppdatere her.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Elmomandag 22. oktober 2018, klokken 17:59
Sitat fra: jorang på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:27
Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....
Selvfølgelig er det ingen batteriteknologi som er unntatt degenerering.
Men om 2-3% pr år kan forventes er vel mere tvilsomt. Og det spørs vel mere på hvor mange (fulle) ladesykluser batteriet har fått enn tiden alene.
Neste spørsmål er om det er mulig for brukeren å oppdage 2-3% degenerering i vanlig bruk ??
Jeg har som sagt ikke klart å observere noen nevneverdig degenerering etter snart 4 år. Det er iallefall helt sikkert at min bil ikke har 8-12% kortere rekkevidde enn da bilen var ny.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangmandag 22. oktober 2018, klokken 18:07
Sitat fra: Elmo på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:59
Sitat fra: jorang på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:27
Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....
Selvfølgelig er det ingen batteriteknologi som er unntatt degenerering.
Men om 2-3% pr år kan forventes er vel mere tvilsomt. Og det spørs vel mere på hvor mange (fulle) ladesykluser batteriet har fått enn tiden alene.
Neste spørsmål er om det er mulig for brukeren å oppdage 2-3% degenerering i vanlig bruk ??
Jeg har som sagt ikke klart å observere noen nevneverdig degenerering etter snart 4 år. Det er iallefall helt sikkert at min bil ikke har 8-12% kortere rekkevidde enn da bilen var ny.
Godt å høre.

Meget relevant for meg ettersom 100km er i knappeste laget til å begynne med. Da blir det også ekstra kritisk om en starter på f.eks 90km


Sent fra min SM-T825 via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: MikkeBoomBoomtirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:43
Jeg har tilbakelagt 110 000km med min E-UP! nå og kan oppsummere det ganske kort:

Positivt:
Ikke noe tull med drivenhet eller batteri. Merker ingen forskjell på nå og da bilen var ny. Du har mye å spare på å kjøre i 70km/h kontra 100 km/h. Forvarmingen via skjermen funker fint og er et must om vinteren for å få nok rekkevidde, da skal du kunne klare rundt 10mil om du kjører pent. Sommeren kan du nok komme opp i 15 om du er heldig. AC må selvfølgelig være av, nok dekktrykk og ikke alt for kjipt vær.

Negativt: Sjekk stag, foringer, dempere, spissing, ladeluke og ladekladd. Jeg har hatt problemer med alt samma og har byttet alt på garanti. Er på min tredje ladekladd. Ladeluka er like porøs som Marie Kjeks og delenummeret på dempere er likt på bensinsøstera (kjempeide med et par hundre kilo batteri).
Appen ville jeg bare avskrevet som ikkeeksisterende. Den har aldri vært stabil for meg mer enn et par måneder. Nå har jeg fått forlenget abb to ganger på grunn av ustabilitet, men har ikke funket siden juli og de greier ikke å finne ut av det (venter fremdeles på svar).

Summa summarum. Stort sett fornøyd. Men dobbeltsjekk de tingene jeg nevner over her :)
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: nortrahoftirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:34
Batteriet holder fint i bilens levetid (som andre lithium-batterier) med minimal degenerering av kapasitet.

Det som er "fordelen" med VWs elbiler, er at den har frontruteoppvarming!
Dette gjør at kupeen kan holdes kaldere enn normalt for elbiler ellers om vinteren for å få lengre rekkevidde.
Med setevarme, vindusvarme og redusert kupevarme, får man brukbar komfort som ikke "koster rekkevidde".
Det eneste jeg savner, er rattvarme.

Varmepumpe (som jeg har i E-golfen) er kun effektiv mellom ca. +7 og +20 grader - ikke noe for "vinterkjøring i Norge"! (- Betaler du ca. NOK 1000 for en V/P - så er det greit!)
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: epifanttorsdag 25. oktober 2018, klokken 10:16
Sitat fra: epifant på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:09
Sitat fra: jorang på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:27Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....

Det er vel nettopp dét som er årsaken til at VW har lagt inn buffer øverst og nederst, slik at man i praksis aldri får ladet batteriet 100%? Brukeren Simen1 la ut noen veldig interessante tall i elbiltråden på diskusjon.no, som indikerte at man kunne oppnå langt flere ladesykluser ved å begrense ladingen mer i topp enn i bunn. Skal se om jeg kan finne dem igjen og oppdatere her.

Jeg fant, jeg fant (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1822500&page=3#entry24578017). Kun teoretiske utregninger, basert på testing av én celletype:
Sitat fra: Cowboystrekkhttps://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
Sitat fra: Simen1Jeg dyttet tallene inn i et regneark for å se hvilke valg som gir flest km kjørelengde gjennom levetida. Jeg drar også fram hva batterikapasitet har å si.

Antagelse 1: Nissan Leaf 24 kWh, forbruk 160 Wh/km
(https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_09_2018/post-3851-0-10492800-1535915194.png)

Antagelse 2: Tesla model S 85 kWh, forbruk 200 Wh/km
(https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_09_2018/post-3851-0-24369200-1535915218.png)

Det ser ut som battericellene de testet tar vesentlig mer skade av topplading enn bunnutlading. Tallene indikerer også liten batterikapasitet kan bety at batteriet dør relativt ungt, særlig ettersom liten batterikapasitet øker behovet for 0-100% sykluser. Jeg ville vært spesielt skeptisk til kapasiteten på Trillingene.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: evoletorsdag 25. oktober 2018, klokken 10:28
@epifant: Er kolonnene for 0% og 10% byttet om?
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Tshirtweathertorsdag 25. oktober 2018, klokken 12:11
Jeg tror jeg har en av de første E-Up som kom til Norge. Mener selger sa det når jeg kjøpte den for to år siden. Den er 1. gang reg i nov -13. Møller testet batteriet i juni ettersom den er en del av et prosjekt fra VW i Tyskland.

Bilen har gått drøyt 53000km og jeg lader nesten daglig og alltid til 100%. Testen ga batteriet 97,91% kapasitet.

Håper det kan være til hjelp!
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: epifanttorsdag 25. oktober 2018, klokken 13:26
Sitat fra: evole på torsdag 25. oktober 2018, klokken 10:28
@epifant: Er kolonnene for 0% og 10% byttet om?

Nei, matten stemmer:

70% til 20%: 6000 sykluser
50% av 24kWh = 12kWh x 6000 = 72 000 kWh / 0,16 = 450 000 km

70% til 10%: 5500 sykluser
60% av 24kWh = 14.4kWh x 5500 = 79 200 kWh / 0,16 = 495 000 km

70% til 0%: 5000 sykluser
70% av 24kWh = 16.8kWh x 5000 = 84 000 kWh / 0,16 = 525 000 km

Sitat fra: Simen1Formlene er uhyre enkle. For Leaf regner jeg en full syklus 100-0% for å være 24 kWh. Jeg vet det ikke er helt sant, men ser bort i fra det nå. Fra linken gir 70-20% 6000 sykluser, altså 50% av 24 kWh * 6000 ganger = 72 000 kWh og så deler jeg på forbruket 0,16 kWh/km og får 450 000 km.

Hvorfor det blir lengre total kjørelengde av 70-0% enn av 70-20% kan forklares slik; 70-0 gir 40% flere kWh eller km per syklus enn 70-20. Samtidig får man redusert antall sykluser fra 6000 til 5000, en reduksjon på 16,67%. Siden 40% økning er mer enn 16,67% reduksjon så blir resultatet en økning. (1,4*0,8333 = 1,1667)

edit: tastefeil i utregningen min
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: zbktorsdag 25. oktober 2018, klokken 13:40
Vet vi om de regner "cycles" i antall 100%-ladinger, dvs 2 x 25-75% = en full syklus? En kjapp gjennomlesning gjorde det ikke klart hva de brukte her, men ofte ser jeg at dette er måleenheten som brukes.

Det gir i alle fall ikke mening at man får mindre energi ut av batteriet totalt i levetiden med å kjøre det i området 20-70% enn man får med å kjøre det i 0-70%. Jeg tror at du må gange antall syklyser med 24kWh i alle formlene.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: epifanttorsdag 25. oktober 2018, klokken 13:53
Sitat fra: Tshirtweather på torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:11Bilen har gått drøyt 53000km og jeg lader nesten daglig og alltid til 100%. Testen ga batteriet 97,91% kapasitet.

Håper det kan være til hjelp!

97.91% av hva? Netto eller brutto kapasitet? ;)

Det man ikke vet (meg bekjent) er om bilen er programmert til å spise av bufferen etterhvert som batteriet mister kapasitet. Altså at bilen har 15% ubenyttbar reserve i topp og bunn når du kjøper den, men 0% etter lang tids bruk. Batteriet vil være slitt, men du vil ikke merke det. Eller sagt mer kynisk; VW kan tyne batteriet ut garantitiden uten at du merker slitasjen og klager på tapt kapasitet...
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: epifanttorsdag 25. oktober 2018, klokken 14:26
Sitat fra: zbk på torsdag 25. oktober 2018, klokken 13:40
Vet vi om de regner "cycles" i antall 100%-ladinger, dvs 2 x 25-75% = en full syklus? En kjapp gjennomlesning gjorde det ikke klart hva de brukte her, men ofte ser jeg at dette er måleenheten som brukes.

Det gir i alle fall ikke mening at man får mindre energi ut av batteriet totalt i levetiden med å kjøre det i området 20-70% enn man får med å kjøre det i 0-70%. Jeg tror at du må gange antall syklyser med 24kWh i alle formlene.

Godt mulig du har rett. Noen som vil sette opp tabellen på nytt?
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Tshirtweathertorsdag 25. oktober 2018, klokken 15:36
Sitat fra: epifant på torsdag 25. oktober 2018, klokken 13:53
Sitat fra: Tshirtweather på torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:11Bilen har gått drøyt 53000km og jeg lader nesten daglig og alltid til 100%. Testen ga batteriet 97,91% kapasitet.

Håper det kan være til hjelp!

97.91% av hva? Netto eller brutto kapasitet? ;)

Det man ikke vet (meg bekjent) er om bilen er programmert til å spise av bufferen etterhvert som batteriet mister kapasitet. Altså at bilen har 15% ubenyttbar reserve i topp og bunn når du kjøper den, men 0% etter lang tids bruk. Batteriet vil være slitt, men du vil ikke merke det. Eller sagt mer kynisk; VW kan tyne batteriet ut garantitiden uten at du merker slitasjen og klager på tapt kapasitet...

97,91% av 100% ;-) dvs burde bilen ha 97,91% rekkevidde av det den ble levert med. Om det finnes mer eller mindre i ubenyttbar reserve blir litt for konsipratorisk for meg :-)

Min info var til jorang som var interessert i degenerering av batteriet. Kan legge til at Tibber funker utmerket i kombo med carnet som jeg ikke hatt noen problemer med siste 6 månedene.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: nojacmandag 05. november 2018, klokken 00:41
Sitat fra: Tshirtweather på torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:11
Jeg tror jeg har en av de første E-Up som kom til Norge. Mener selger sa det når jeg kjøpte den for to år siden. Den er 1. gang reg i nov -13.

De første 10 eUp ble registrert 10. og 11/10-2013 (demobiler?)  Og i november tok det av, med nærmere 300 registrerte :)

Ellers må vel VW ha gjort noe annerledes enn Nissan, siden det er så mye fokus på degenerering i Leaf-forumet mens Golf- og eUp-eierne rapporter om minimalt tap av rekkevidde?
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Solan_Gfredag 09. november 2018, klokken 18:09
Siden jeg har demontert og sjekket innholdet i en sånn e-Up batteripakke kan jeg med rimelig grad av sikkerhet si følgende om standard lade oppsettet fra VW:
100% lading i bilen er 4,01 V pr celle, og det er 80% lading av cellen. Ca 100% cellespenning er 4,2-4,3
0% lading i bilen er ca 3 V pr celle. Ca 0% cellespenning er 2,5v.
Nominell spenning for cellene er 3.66 V
Balansering av cellene foregår på 100% lading.

Batteriet i e-up har best av å stå tilkoblet og fulladet når bilen er parkert, med unntak av hvis den skal stå i flere måneder.

Min bil er en 2014 mod. med 55000 km så langt.
Jeg regner 80 km som uproblematisk med unntak av de aller kaldeste dagene i året. Det er med varmeapparatet på 22 grader og uten å ta spessielle hensyn. 120 km om sommeren.
Skiftet mellom sommer og vinter rekkevidde set ut til å ta til ved ca 7 + grader og nedover.

I og med at e-Up har vannvarmer med varmekolbe er det ganske mye rekkevidde å hente ved å sette inn en dieselvarmer og koble bort varmeelementet når dieselvarmeren går. Var noen som hadde løst det ved å sette inn noen releer, eller rett å slett bare sette bilen i eco+ når turen begynner.

Har hatt både Leaf og I3 underveis, men e-Up'en er den som har blitt beholdt. Kunne selvfølgelig tenkt meg litt lengre rekkevidde, men tross det er e-Up'en den jeg har vært mest fornøyd med.

Et skikkelig pluss er at den er veldig rask å hurtiglade. Fra 0% til 80% (ca 100km) går unna på 20 minutter når batteriet ikke er for kalt.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangfredag 09. november 2018, klokken 21:21
Veldig mange med inngående kunnskap i denne tråden. Detaljert info og gode råd/vurderinger.
Har lånt en e-up i helga for prøving. Skal bli spennende å se om vi (les madamen) liker den etter litt variert kjøring gjennom helga.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Elmofredag 09. november 2018, klokken 21:40
Garanterer at hun blir frelst ;)  Du kan bare glemme å få låne bilen ???
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangfredag 09. november 2018, klokken 21:41
Sikkert. Jeg hentet den - virket lovende

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: joranglørdag 10. november 2018, klokken 23:32
Spørsmål: Ser på finn.no at noen av bilene er oppgitt å ha LED lys. Dette er vel neppe hovedlysene vil jeg tro. Eller?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Elmolørdag 10. november 2018, klokken 23:56
Kjørelysene er standard led lys og har vært det alltid.  Regner med at det er de det refereres til
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: jorangsøndag 11. november 2018, klokken 01:18
Som jeg tenkte. Takk for svar

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Radiobil1søndag 20. januar 2019, klokken 16:04
Kan man noe sted programmere at den skal lade max 90%, hvis det bedrer levetiden betraktelig?
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Elmosøndag 20. januar 2019, klokken 19:52
Sitat fra: Radiv på søndag 20. januar 2019, klokken 16:04
Kan man noe sted programmere at den skal lade max 90%, hvis det bedrer levetiden betraktelig?
Ja det kan du. Men at det bedrer levetiden nevneverdig er vel usikkert. VAG har lagt inn buffer så 100% tilgjengelig kapasitet er ikke 100% totalkapasitet.
Etter 4 år og 74.000km med eUp lader til 100% hver eneste dag merker jeg så langt ingen antydning til redusert kjørelengde.
Tittel: Sv: Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...
Skrevet av: Radiobil1mandag 21. januar 2019, klokken 11:28
Good!