Elbilforum.no

Diverse => Alt det andre => Emne startet av: elektrolux på torsdag 13. oktober 2011, klokken 22:20

Tittel: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxtorsdag 13. oktober 2011, klokken 22:20
Poden skal ta mørkekjøring og jeg mistenker prissammarbeid da ALLE jeg har spurt skal ha 1800 NOK for 2 timers undervisning.

Selv husker jeg 2 poeng fra mørkekjøringen: En kan ikke se en person som står ved siden av en bil med tente hovedlys, og en skal vente med å dimme ned til en begynner å bli blendet av motkommende kjøretøy.

Dette er allerede formiddlet videre, og det gjør meg vondt at guttungen skal vaske barnehage hver dag i en måned for å betale for 2 timers undervisning i noe som kunne vært demonstrert på en videoskjerm i forbiondelse med det øvrige trafikale grunnkurset. 
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: Go-cartertorsdag 13. oktober 2011, klokken 23:13
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. oktober 2011, klokken 22:20
Dette er allerede formiddlet videre, og det gjør meg vondt at guttungen skal vaske barnehage hver dag i en måned for å betale for 2 timers undervisning i noe som kunne vært demonstrert på en videoskjerm i forbiondelse med det øvrige trafikale grunnkurset. 

...selv på den lavtlønnende deltidsjobben min, hadde det kun tatt to dager å tjent inn 1800  ???

Men ja, mye tull ute og går. Betalte 2450,- for 90 minutter med semitrailer for noen uker siden...  :o Husker dog ikke hva jeg ga for mørkekjøring.
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxfredag 14. oktober 2011, klokken 08:57
Som 15 åring er han heldig å tjene 1700 kr i måneden, og slipper skatt.

Fikk høre en interresant historie: Yrkeskolen i Sandnes drev med trafikale grunnkurs som valgfag for noen år siden. Et meget populært tiltak, som sparte ungdommen for penger de sårt trenger til alt mulig annet i den alderen.

Det viste seg at de autoriserte trafikkskoler interresseorganisasjon hadde fått stoppet denne undervisningen for at de selv ikke skulle miste denne inntekskilden. Forståelig nok sett fra deres ståsted, men skremmende å tenke på at de får lov å melke undommen for deres hardt tjente penger på en slik måte.

Ellers har jeg oppdaget at de grådigste tar 2500 NOK for å leie ut skolesykkelen sin i forbindelse med oppkjøringen. Gjett hvem som skal modifisere og få godkjent vår egen skolesykkel? Har undersøkt med biltilsynet, og etter ombygging med bakbremse og kluch er det bare å framstille sykkelen for godkjenning som skolesykkel. ;) Poden kan sikkert starte eget foretak og leie ut sykkelen sin for 1/5 av denne prisen til andre trengende.
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: Go-carterfredag 14. oktober 2011, klokken 14:22
Sitat fra: elektrolux på fredag 14. oktober 2011, klokken 08:57
Ellers har jeg oppdaget at de grådigste tar 2500 NOK for å leie ut skolesykkelen sin i forbindelse med oppkjøringen. Gjett hvem som skal modifisere og få godkjent vår egen skolesykkel? Har undersøkt med biltilsynet, og etter ombygging med bakbremse og kluch er det bare å framstille sykkelen for godkjenning som skolesykkel. ;) Poden kan sikkert starte eget foretak og leie ut sykkelen sin for 1/5 av denne prisen til andre trengende.

...liker innstillingen  ;)
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: Quistenonsdag 14. desember 2011, klokken 11:33
Grådig?

Vet om en som under nødbrems på førerprøven låste forhjulet. Kjøreutstyret og sykkelen fikk store skader. Dette kostet eleven ingenting. Kr 2 500,- for utlån av sykkel og ditto økonomisk ansvar synes ikke å virke urimelig i mine ører?

Jeg ville ihvertfall ikke lånt ut min sykkel for den prisen....
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxonsdag 14. desember 2011, klokken 11:57
Tipper forsikringen dekket utgiftene til reperasjon av sykkel og kjøreutstyr.  ;)

Ellers kan en for 2500 NOK leie andre kjøretøy betydelig lengre enn 1 time.

Ellers fant jeg en annonse fra WWW.Positiv-trafikkskole.no

De reklamerer med mørkekjøring til 1400 NOK og komplett grunnkurs til 2650 NOK.

Meget positivt syntes jeg. 

Ellers virker det som det ikke stilles så mange obligatoriske krav når en tar lappen på Lett MC.

Vedlagte PDF viser kravene. Lurer nå på om Poden som kommer til å kjøre 10000 vis av km på Lett MC etter at han har fått lappen, må ta mengdetrening på billappen? Skulle tro 2 år på veiene på et kjøretøy som betinger full oppmerksomhet på trafikkbildet og føreforhold skulle gi mye bedre trafikkforståelse enn 10-15 timers mengdetrening som mest av alt minsker mengden paeng på bankkontoen.
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: Quistenonsdag 14. desember 2011, klokken 15:22
Egenandel på skolesykkel kr 7 000,- dekker ikke kjøreutstyr. Pluss at i dette tilfelle legger læreren tilrette med time før og frakter sykkel til og fra. Dette får læreren lønn for...

Synes fortsatt ikke dette er grådighet jeg....
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxonsdag 14. desember 2011, klokken 17:06
Kanskje ikke grådig når en ser på alt styret det medfører, men veldig tungvindt.

Hadde kjøreskolen tilbudt leie av sykkelen for f.eks 1000 kr / 3 timer, kunne far i huset hentet den og levert den, så kunne kjørelæreren brukt tiden til det han har kompetanse på, ikke bringe og hentetjeneste til spesialistpris.

Vi tenker å tilby noe slikt. Har regnet at reperasjon av sykkel etter et fall kommer på ca 1000 kr, om en bruker E-bay til delekjøp. Dette inkluderer et stk ny hendel, nytt styre, og lapping og lakkering av div plastdeler.

Dersom Poden tilbyr prøvetime, og utleie til oppkjøring for 500 kr, vil sykkelen være nedbetalt etter 50 timer.

Husker en som kjøpte Porsche på denne måten: Han leide den ut i mindre enn et år før den var nedbetalt. Salssummen var ren netto. ;)
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 03. juli 2012, klokken 13:41
Da er Skolesykkelen godkjent.

Inspektørene var begeistret og uttalte "Endelig et profft bygg"

Siden vi nå slipper å leie kan vi velge fritt bland trafikkstasjonene i Norge ang oppkjøring og fikk time 1 måned tidligere enn første tjangs her i Stavanger.

Med deler kom ombyggingen på ca 500 NOK, noe som er ca 1/5 av kosten av å leie en slik sykkel 1 gang. :o

Nyt bildene.
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxfredag 09. oktober 2015, klokken 08:20
Da er det nestemann ut. Eller rettere sagt jentungen.

Fremdeles mistenkelig like priser på mørkekjøringsdemo. Alle jeg har spurt tar 1800 kr og ingen vet om noen som er rimeligere.

Det positive nå er at Hoff trafikkskole i Stavanger nå tilbyr full pakke obligatorisk på Bil for 10990.- 

Se: http://www.atl.no/trafikkskole/alf+hoff+trafikkskole/

En på jobben har kjørt bil i mange år, men var ikke rask nok til å bytte fra utenlandsk til Norsk sertifikat og måtte ta full opplæring. Med fare for å havne i en hengemyr med uendelig med tilleggstimer har vedkommende utsatt nytt sertifikat, og ble overlykkelig over at det nå plutselig ble en overkommelig pris på det savnede sertifikatet.

Ellers måtte guttungen gjennom kartkjøring før han fikk bilsertifikat. Totalt hinsides all fornuft. Han hadde da kjørt Norge på kryss og tvers i 2 år på lett MC, og nettopp vært med på MC ferie til Monacco. I ekte Top gear ånd venter vi ikke på sinker, så han måtte til tider finne fram selv til steder langt nede i Europa. Hva han så skulle ha av utbytte av kartkjøring mellom 2 byer i Rogaland forstår ikke jeg. Virker på meg som om denne og mange andre deler av opplæringen er mer for kjøreskolenes vel og ve og ikke eleven. 

Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxmandag 05. september 2016, klokken 09:45
Nye utfordringer på gang:

Med forestående oppkjøring på lett MC dukker nye spørsmål opp:

Jentungen har en splitter ny Yamaha MT som ble kjøpt inn siden den har ABS bremser. Regner dette som en sikkerhetsfaktur når hun snart skal ut på veiene.

På oppkjøringen kjører sensor bak på egen MC og vi ønsker derfor at hun får vist at hun kan kjøre på den sykkelen hun skal kjøre de neste 2 årene.

Dette er selvfølgelig ikke mulig. Hun må kjøre på en Lett MC som er godkjent for oppkjøring. Dette hadde vært forståelig om sensor satt bakpå, men når henn likevel kjører bak blir forståelsen for dette null.

16 åringer har utrolig mange utgifter, og å påføre unødvendig leie av skolesykkel for den siste kjøreturen før hun uansett kan kjøre en hvilken som helst lett MC blir en unødvendig byrde.

Stavanger trafikkstasjon grunnlegger dette med at de må vite at kjøretøyet er i god stand, men en del av testen er jo nettopp å ta en teknisk utsjekk av sykkelen.

I god Elektrolux tradisjon har jeg selvfølgelig ordnet meg med gratis skolesykkel, vennlig utlånt av kjørelærer mot at vi stelte litt med sykkelen. Det som da slo oss var hvordan utslitte bremseklosser framme ( metel til metal ) var mulig på en slik sykkel som stadig vekk blir sjekket :o

Så kommer neste pussighet: Så snart sertifikatet er ferdig laminert kan samme jenta sette seg inn i sin lette MC med tak og 4 seter og kjøre hjem. Dette er så likt en bil som det er mulig, og hun har ingen offisielle kjøretimer på dette kjøretøyet som er helt ulikt en 150 kg 2 hjuling.   

Vi regner denne som tryggere når veiene blir glatte, og har lett lenge etter kjøretøy der hun kan frakte med seg Ishockey baggen og kjøre tørt og varmt til Skole og Hockey trening, men hadde foretrukket en av de nye mopedbilene med 4 hjul og ABS. Dette ville vært enda tryggere, men den får hun ikke kjøre selv om den kun  går i 45 km/t mens 3 hjulingen går i 75 km/t.

En Renault Twizy wille også vært super, men skal hun kjøre noe kult og sporty med mer enn 2 hjul må hun nøye seg med Cree SAM.

Hvor er lovgiverne?
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 06. september 2016, klokken 15:47
Og der har vi enda en grunn til hvorfor en bør kjøre opp på egen sykkel, og ikke en lånt skolesykkel:

Vi har ofte hørt om ulykker på lånesykler, og på bremsetesten på oppkjøringen skled jentungen og skadet foten, hjelmen og motorsykkelen. Hadde hun kjørt sykkelen hun har øvelsekjørt på i 12 måneder og som har ABS ville selvfølgelig aldri dette skjedd.

En kan argumentere med at vi burde bygget om sykkelen vår slik at hun kunne kjørt denne, og det vurderes sterkt før neste oppkjøringforsøk, men det er helt hull i hue å måtte gå gjennom så mye styr kun for oppkjøringen.

Klagebrev og søknad om å slippe slik ombygging blir nå sendt vegvesenet.
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: trykkertortirsdag 06. september 2016, klokken 16:53
Curlingforeldre. Vet mye bedre enn systemet, og systemet er kun til for å motarbeide de.   ;D
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 06. september 2016, klokken 19:39
Enig. Her er nok systemet bygget på årelang lobbyvirksomhet fra kjøreskolene og deres interesser enn å legge til rette for en smidig og gunstig løsning for ungdommen.

Norge er i særklasse når det kommer til kostnadsgallopp på kjøreopplæringen, og når det på toppen av det hele går på sikkerheten løs er det på tide å ta affære.

Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxtorsdag 06. oktober 2016, klokken 07:31
Klagen til Vegvesenet der vi vektla den uforsvarlige praksisen med å tvinge ferske sjåfører til å kjøre en mer eller mindre ukjent motorsykkel, og på toppen av det hele manøvrere denne i ekstreme situasjoner som bremsing i sving fikk selvfølgelig ikke medhold.

Dermed var det bare å brette armene opp og montere skolesett på jentungen sin sykkel.

Første forsøk med wiretrekk av bakbremsepedalen gav ikke tilfredstillende bremsevirkning, så sterkere lut måtte til. Igjen kom den lokale huggeren til redning med flott bremsekalipper fra en crosser sykkel, komplett med oppheng til 100 kr. resten av delene fant jeg hos Biltema og i eget lager etter de siste 2 ombygingene.

Viste bygget i går, og venter nå på godkjenningen. Sensor sa at egen hydraulisk krets bak er beste løsning, og påpekte faktisk at dette er et eksempel på at reglene motarbeider hensikten. Bare tenk på alle som ikke har mulighet til å bygge slike oppkjøringsett. Alt for mye tid og  mennesker har vært involvert for å få lov å kjøre egen sykkel på oppkjøringen.

Vi kommer nå til å leie ut dette settet for 500 kr, ferdig montert. Har bygget det bevist enkelt å montere og demontere, og hele prosessen tar 10 min mens kunden venter.

Bildene viser bygget og vegvesenet i ferd med funksjonstest. I bakgrunnen ses 3 hjuler Chin som blir kjøretøyet som skal brukes i vintermånedene etter at sertifikatet er i boks. Egentlig burde hun kjørt opp i den. ;D
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxsøndag 09. oktober 2016, klokken 09:51
Og da har vi lagt skolesettet ut på leieting.no (https://leieting.no/nb/listings/137831-skole-sett-for-yamaha-mt125) slik at ingen andre med Yamaha MT 125 skal risikere å havne på legevakten i forbindelse med oppkjøring.

I jr. sitt tilfelle har hun kjørt 100 vis av timer på sin egen roadster med ABS bremser og med L på ryggen og meg bak på egen sykkel.

Så skulle hun forsøkte å ta oppkjøring på en Chopper uten ABS bremser, og som hun kun hadde kjørt noen titalls timer på. Det sier seg selv at dette er risikosport. Alle advarer mot ukjente MC, da risikoen for ulykker øker dramatisk når en kjører på en annen MC enn den en er trent til å kjøre.

Håpet mitt er at vi på sikt kan innføre engelske regler for øvelseskjøring slik at ungdommen kan utføre mengdetrening på egenhånd, uten at de må betale for kostbar ledsaker, eller være avhengig av foreldre som kan stille opp og kjøre bak med L på ryggen.

I England kan en selv kjøre fritt med L bak på ryggen (https://www.gov.uk/driving-lessons-learning-to-drive/using-l-and-p-plates) i opplæringstiden, og en får på den måten mye bedre trening.

I mitt hode er disse pengene bedre investert i en ny og trygg MC gjerne med ABS.

Omtrent slik jeg trente fra 14 års alderen, men da selvfølgelig uten L bak på ryggen, da her gjaldt det å ikke fange oppmerksomhet fra de sorte og hvite sertifikatnapperene. Kjørte dermed som en prest, og  hadde godt over 1 års erfaring da jeg omsider skulle ta den etterlengtede lappen. Er overbevist om at denne kjøretreningen var med på å holde meg på veien da sertifikatet var i boks, og gasshåndtaket fikk kun 2 stillinger, nemlig av eller fullt på! ;D

Hadde norske myndigheter legalisert slik kjøring er jeg sikker på at vi hadde fått mye bedre sjåfører og redusert kostnadene på sertifikatet betydelig. ;)
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: minimfredag 11. november 2016, klokken 22:50
Jeg var bort i noe av det samme selv når jeg skulle ta førerkort, men har en annen historie i som viser idiotien i systemet også.

Jeg tok A1 førerkort når jeg var 16år og kjørte sykkel i mange år før jeg tenkte å få oppgradert når jeg var 23år til klasse A. Hadde jeg tatt ny oppkjøring når jeg var 18år så hadde jeg fått klasse A automatisk uten ekstra kjøretimer eller noe annet. Innimellom 16/23år så hadde det kommet nye regler så jeg måtte til med flere kjøretimer og ny teoriprøve. Jeg sa bastant at jeg skulle ha et minimum uavhengig av hva de vurderte meg til og det fikk jeg. Prislappen hos kjøreskolen kom på 12000kr inkl. leie av sykkel til oppkjøring. Da hadde jeg altså førerkort på lett MC og tok oppkjøring på en mellomklasse MC med ca. 20hk (5hk mer enn min lett mc hadde på papiret, 10hk mindre enn den hadde i virkeligheten). Vekten på syklene var også så og si identisk, men lett mcen min var en R-sykkel og mellomklassen som jeg kjørte opp på var en chopper lignende sak med elendige kjøreegenskaper. Pga lang ventetid på oppkjøring og timer på Lillehammer som jeg bodde i så tok jeg timer og oppkjøring på Otta som var 1time og 40minutters kjøring som jeg gjorde på lett MC. For hver kjøretime (45min) hos kjøreskolen så kjørte jeg altså 3timer og 20minutter på privat sykkel. Jeg måtte også ta langkjøring (i alle dager tenker du sikkert nå..) og mange timer med landveiskjøring samt ny teoriprøve. I årene jeg hadde lett MC så var jeg med på flere førerutviklingskurs i regi av NAF-MC på blant annet vålerbanen og rudskogen også samt at jeg brukte sykkel både på sommer og vinter til pendling.

Nå var ikke 12000kr allverden med penger, men det føltes helt komplett idiotisk ut når jeg kjørte sykkel daglig og hadde null utbytte i fra kjøretimene. Jeg kan med hånden på hjertet si at kjørelæreren min lærte meg ingen verdens ting for de 12000kr. Jeg fikk dog oppleve hvor dårlig en utslitt chopper kan være. Jeg hadde en veldig flink kjørelærer når jeg tok A1 førerkortet og før kjøretimene til A-førerkotet så øvde jeg på det jeg husket av de viktige tingene fra den gangen samt det jeg hadde lært på førerutviklingskursene opp igjennom og av banekjøring generelt når det kom til brems, plassering på sykkel, svingteknikk osv..

Jeg konkluderte ihvertfall med at her er det noen som har laget seg et system de gjør gode penger på.
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxlørdag 12. november 2016, klokken 23:41
Mye som skurrer her ja. Kirurgen vi leier ut til måtte sammen med sine legekollega ta førstehjelp i forbindelse med et eller annet kjøregreier. Han sa de som underviste om førstehjelp kunne det de underviste om, men lite annet. Bortkastet tid for en med mangeårig legeutdannelse.

Ellers lar jeg ikke kravet til skolegodkjent sykkel gå uten en skikkelig runde i systemet. Har nå kontaktet en stortingsrepresentant om saken og påklaget første avslaget på klagen min til vegvesenet med dette skrivet:

Viser til avslag på klage med deres referanse 16/136468-4.

Ønsker med dette å ta saken videre i systemet da svaret jeg fikk egentlig bare viser til gjeldende regel.

Jeg viste til at gjeldende regler og praksis førte til skade på jentungen. En skade som kunne vært unngått om vi hadde kunnet brukt egen MC på første oppkjøring. På andre oppkjøring brukte vi egen MC og gjennomførte testen med lovord fra sensor.

Jeg kan ikke se at kravet om å bruke skolesykkel på oppkjøring har noen positiv effekt på sikkerhet

I en oppkjøringsituasjon vil kandidaten stille med MC og starte med en rask gjennomgang av sykkelen. Sensor vil stille med egen MC og komunikasjonsutstyr.

Først skal kjøreferdighetene vises i kjøregård før en kjører ut på offentlig veinett.

Slik jeg har forstått det velger sensor om han kjører bak på egen MC, eller sitter på.

Kandidaten har på dette tidspunktet gjennomgått obligatorisk opplæring på autorisert kjøreskole, og gjerne øvelsekjørt en hel del privat og skal forhåpentligvis bestå slik at de fritt kan kjøre hjem.

Jeg ber om at vegvesenet vurderer om kravet om godkjent skolesykkel er hensiktsmessig. Utstyret på MC'en blir normalt ikke brukt, og kravet påfører kandidaten unødvendige utgifter. Det binder også opp kjøreskolene sine motorsykler slik at de må tas ut av normal opplæringsbruk.

En bedre løsning ville vært mulighet til å søke om å bruke egen MC på oppkjøringen, eventuelt etter vising av sykkelen.

Bruk av egen sykkel vil også være en mer realistisk kontroll på om kandidaten behersker det kjøretøyet henn mest sansynlig skal kjøre på etter at sertifikatet er i boks.

Kandidaten bør kunne velge det kjøretøyet henn er mest komfortabel med. Det vil redusere stress og uheldige situasjoner som følge av det.

Imøteser gjerne argumenter for at kravet om tilleggsutstyr er nødvendig.


I følge infoskrivet som fulgte med avslaget står det et en kan kreve begrunnelse på avslaget, og jeg er spent på begrunnelsen vegvesenet kommer med for å kreve ekstra betjeningshendler som ikke blir brukt
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: minimsøndag 13. november 2016, klokken 13:47
Følger med spent. Jeg kan dog med 110% sikkerhet si deg at svaret i fra byråkratene i dette systemet kommer til å være negativt. Spørsmålet er egentlig kun hvor ensporet negativt det er og hvor mye de overser/unnlater å svare på spørsmålene du har stilt.
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: cramandag 14. november 2016, klokken 13:10
Det er mange rare utslag av reglene, og når det kommer endringer. Tok BE like før det kom nye regler her for et år eller to siden. Et kort teorikurs var det jeg trengte; slapp å ta obligatorisk lastsikringskurs siden jeg hadde C1, da dette kurset inngår i opplæringen for C1. Men for min del er det noe som "henger igjen" fra at jeg tok førerkort som inkluderte 7,5t (det gamle stempelet), så jeg har faktisk ikke noen opplæring på hverken C1 eller lastsikring. Men pengene sparte jeg da, og jeg bruker fornuften og rikelig med stropper når jeg sikrer last.  ;D
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: kaiatmandag 14. november 2016, klokken 17:51
Tok BE etter at de nye reglene kom, og akkurat lastsikringskurset syntes jeg var godt å få med seg. Men kunne nok droppet et par av de obligatoriske kjøretimene.

Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: minimmandag 14. november 2016, klokken 18:40
Tok også BE etter de nye reglene kom. Teorien på lastesikringen var grei å få med så man visste hva man skulle forholde seg til av regelverk. Kunne dog vært løst med at man leste 5-10min på egenhånd. Praksis var latterlig. Surringen på kurset besto i å feste et plastikkrør og en tom 1000liters dunk slik at det ikke beveget seg ved brems. Dette kan hvem som helst gjøre uten å ha tatt i en stropp før.. Spurte for morro skyld om hvordan man stropper en bil eller en minigraver, men da sto sjoførlæreren som et spørsmålstegn.

Her er det igjen lobby virksomheten til kjøreskolene som slår til. Generelt på alle førerkort så er det mye idioti som nå er blitt obligatorisk. Kanskje noen behøver det, men det må da finnes bedre metoder å luke ut dem på. Trodde oppkjøringen skulle luke ut den som ikke var skikket, men målet er tydeligvis nå at sensor hos biltilsynet skal bli overflødig.

Sorry for avsporingen elektrolux :/
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: jkirkebomandag 14. november 2016, klokken 19:45
Sitat fra: kaiat på mandag 14. november 2016, klokken 17:51
Tok BE etter at de nye reglene kom, og akkurat lastsikringskurset syntes jeg var godt å få med seg. Men kunne nok droppet et par av de obligatoriske kjøretimene.

Jeg skal igang med BE nå. Betalte 6205,- for komplett pakke med lastsikringskurs, kjøretimer og oppkjøring. Prismessig er det ikke noe å klage på synes jeg.
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: kaiatmandag 14. november 2016, klokken 21:21
Sitat fra: minim på mandag 14. november 2016, klokken 18:40
Tok også BE etter de nye reglene kom. Teorien på lastesikringen var grei å få med så man visste hva man skulle forholde seg til av regelverk. Kunne dog vært løst med at man leste 5-10min på egenhånd. Praksis var latterlig. Surringen på kurset besto i å feste et plastikkrør og en tom 1000liters dunk slik at det ikke beveget seg ved brems. Dette kan hvem som helst gjøre uten å ha tatt i en stropp før..

Til tross for teoriundervisningen en halvtime før, presterte folk likevel å surre lasten feil i praksisdelen hos oss. Så jeg vet ikke helt...
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxtorsdag 05. januar 2017, klokken 18:41
God pris i Stjørdal:

http://www.dagbladet.no/nyheter/tilbyr-forerkort-for-3000-kronernbsp--vi-mangler-folk/66593279
Tittel: Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?
Skrevet av: elektroluxlørdag 13. januar 2018, klokken 18:45
Ny regel gjør sertifikatet enda dyrere:

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-12-20-2314

Denne gangen er eierforholdet på oppkjøringsbilen viktig slik at leie fra rimeligere tilbydere elimineres.

Inntil 30 juni 2018 kan en imidlertid likevel leie bil til oppkjøring via f.eks Nabobil.no:

https://nabobil.no/listings/7190-vw-polo-2013-stavanger/

eller Bærum bilutleie:

https://barumbilutleie.no/skolebil/

Saken har vistnok vært gjennom en høringsrunde, men vi vurderer å ta den til EU's konkurransetilsyn da vi mener en slik regel strider imot EU's Antitrust lov Article 102:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52009XC0224(01)&from=EN

Problemet med den er at det er 1000 vis av kjøreskoler som kan konkurrere på utleie, men så lenge de driver så ineffektivt som de gjør med at en kjørelærer må følge bilen blir det unødvendig kostbar plass å leie bil til oppkjøring. En ønsker jo bare å leie bilen, ikke kjørelæreren. Bilen kan far eller mor kjøre til trafikkstasjonen, og kandidaten forhåpentligvis hjem.