Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Amatøren på mandag 08. oktober 2018, klokken 08:28

Tittel: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amatørenmandag 08. oktober 2018, klokken 08:28
VW besøker batteriprodusenten annenhver uke for å være sikker på at de får nok batterier (https://www.tu.no/artikler/vw-besoker-batteriprodusenten-annenhver-uke-for-a-vaere-sikker-pa-at-de-far-nok-batterier/447942)

Har dannet egen arbeidsgruppe.

(https://img.gfx.no/1955/1955265/DB2016AL01959_large.1250x703.jpg)
Volkswagen ID er den første elbilen på Volkswagens MEB-plattform. (Bilde: Volkswagen)
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: JorgenMmandag 08. oktober 2018, klokken 11:17
Ingen tvil om at VW satser stort på EL :+1:
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Philip Marlowemandag 08. oktober 2018, klokken 18:33
Kanskje VW burde bygge sin egen batterifabrikk?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Elmomandag 08. oktober 2018, klokken 19:39
Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 08. oktober 2018, klokken 18:33
Kanskje VW burde bygge sin egen batterifabrikk?
Sitat fra TU-artikkelen:
"Ifølge Autonews sa Volkswagen-gruppens administrerende direktør Herbert Diess i mai at de ikke vil starte produksjon av celler selv, fordi konkurrentene ikke kommer til å ønske å kjøpe fra dem. Da går de glipp av stordriftsfordeler."
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Philip Marlowemandag 08. oktober 2018, klokken 20:14
Hm, tenker de å produsere så få elbiler da?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Løvemandag 08. oktober 2018, klokken 23:20
Tja... 100 000 i 2020 og så mer og mer hvert eneste år. VW planlegger å ha laget 1 000 000 elektriske biler innen 2025.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amosstirsdag 09. oktober 2018, klokken 00:38
Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 08. oktober 2018, klokken 20:14
Hm, tenker de å produsere så få elbiler da?

Hvordan det nå enn er ser det i alle fall ut som om produksjonen blir noe utsatt:
https://insideevs.com/volkswagen-electric-car-delay-id-hatch/ (https://insideevs.com/volkswagen-electric-car-delay-id-hatch/)
SitatVolkswagen Hits Electric Car Speed Bump, Delays I.D. Hatch Launch
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: What-a-watttirsdag 09. oktober 2018, klokken 02:10
by at least a few months

Ikke mye det. Har hørt om andre bilprodusenter som har betydelig lengre forsinkelse på leveranser enn dette, og de skal nå det samme produksjonsmålet i 2020. Hadde du trodd dette, Amoss?  :D
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amosstirsdag 09. oktober 2018, klokken 11:21
Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 02:10
Ikke mye det.

Har ikke sagt det er mye. Men greit å ha i mente når enkelte her har angrepet andre merker for forsinkelser og da har hevdet hardnakket at noe slikt ikke ville kunne skje med de store tyske merkene...

Men poenget med denne linken var nå altså bare å edruelig-gjøre enkelte her som trekker frem produksjonstall koblet  med spesifikke årstall. Skulle de tallene vise seg å stemme så er det flott! Men som de sa i en viss TV-serie en gang: Du tror det ikke før du ser det ;)
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emuroftirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:49
Sitat fra: Løve på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:20
Tja... 100 000 i 2020

Så lite? Nesten så de ikke satser i det hele tatt. Burde de ikke i det minste ha som mål å produsere flere enn nykommeren Tesla?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: What-a-watttirsdag 09. oktober 2018, klokken 20:12
Sitat fra: emurof på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:49
Sitat fra: Løve på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:20
Tja... 100 000 i 2020

Så lite? Nesten så de ikke satser i det hele tatt. Burde de ikke i det minste ha som mål å produsere flere enn nykommeren Tesla?

Nykommeren har pr. idag (9.10.2018) produsert 98.000 biler fra 9.10.2017.

Kilde: https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: fredagtirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:04
Sitat fra: Amatøren på mandag 08. oktober 2018, klokken 08:28
VW besøker batteriprodusenten annenhver uke for å være sikker på at de får nok batterier (https://www.tu.no/artikler/vw-besoker-batteriprodusenten-annenhver-uke-for-a-vaere-sikker-pa-at-de-far-nok-batterier/447942)

Er dette tyskernes spake forsøk på å etterligne Elon Musk, som har sovet på taket batterifabrikken for å følge opp batteriproduksjonen?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Ferrytirsdag 09. oktober 2018, klokken 22:13
Var det ikke ved siden av transportbåndet Elon sov? I sovepose?  :P Tok vel for langt tid å gå fram og tilbake til kontoret for sove. Og det var ikke tid til å skaffe sengeklær ;)
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emuroftirsdag 09. oktober 2018, klokken 22:32
Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 20:12
Sitat fra: emurof på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:49
Sitat fra: Løve på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:20
Tja... 100 000 i 2020

Så lite? Nesten så de ikke satser i det hele tatt. Burde de ikke i det minste ha som mål å produsere flere enn nykommeren Tesla?

Nykommeren har pr. idag (9.10.2018) produsert 98.000 biler fra 9.10.2017.

Kilde: https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Ja nettopp. VWs målsetning virker veldig lav. De burde klare å få ut flere biler enn Tesla, men det ser ikke ut til at de får det til. Eller er det bare at de ikke gidder? Eller er det bare at Tesla rett og slett er bedre på elbiler og vil dra mer og mer ifra mens etablerte produsenter som VW alltid blir hengende etter?

Jeg kan tenke meg at det er tungt å måtte forandre på fabrikker som er investert milliarder i for å produsere fossilmotorer, og investere nye milliarder for å gå over til å produsere elektriske motorer...
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Mobileumtirsdag 09. oktober 2018, klokken 23:10
De produserer vel etter markedsbehov. Litt 1% av personbiler solgt i Tyskland er elbiler. Da skulle det vel bli ca. 99% igjen til fossilbiler. Eller hva? Må nok ha noen fabrikker (tror de har 16 totalt) som skal produsere disse også. Tror nok VAG vil bli størst på elbiler innen 2025.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Løvetirsdag 09. oktober 2018, klokken 23:39
Sitat fra: emurof på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:49
Sitat fra: Løve på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:20
Tja... 100 000 i 2020

Så lite? Nesten så de ikke satser i det hele tatt. Burde de ikke i det minste ha som mål å produsere flere enn nykommeren Tesla?

Når ble en 15 år gammel produsent nykommer?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emurofonsdag 10. oktober 2018, klokken 08:18
I forhold til de andre er Tesla en nykommer. Men det er særlig dette med produksjon i større volumer som Tesla er ny på. Model 3 er den første bilen de planlegger å virkelig masseprodusere.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Øystein16onsdag 10. oktober 2018, klokken 08:43
Sitat fra: emurof på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 22:32

Ja nettopp. VWs målsetning virker veldig lav. De burde klare å få ut flere biler enn Tesla, men det ser ikke ut til at de får det til. Eller er det bare at de ikke gidder? Eller er det bare at Tesla rett og slett er bedre på elbiler og vil dra mer og mer ifra mens etablerte produsenter som VW alltid blir hengende etter?

Jeg kan tenke meg at det er tungt å måtte forandre på fabrikker som er investert milliarder i for å produsere fossilmotorer, og investere nye milliarder for å gå over til å produsere elektriske motorer...

I 2015 var det kun VW som kunne tilby oss bil med eldrift som tilfredstilte våre enkle behov for bruk av bil. Det er folk sin bruk av bil som er eit miljøproblem. Ser eg på kostnadane og nytte for bilparken i familien vår - to el og ein ladbar hybrid - har ikkje Tesla noko å tilby oss, sjøl nå i 2018.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Kårepåsporetonsdag 10. oktober 2018, klokken 08:55
Sitat fra: Løve på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:20
Tja... 100 000 i 2020 og så mer og mer hvert eneste år. VW planlegger å ha laget 1 000 000 elektriske biler innen 2025.

Hvor mange har reservert Model 3? En halv mill?
Disse hadde vel vært på veien allerede om Tesla hadde klart å produsere, jeg hadde nok i så fall kjørt Tesla og ikke ventet på Kia.....

Får håpe VW får det til for seg, også varmepumpe som ikke trenger en "evighet" før den fungerer
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emurofonsdag 10. oktober 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 10. oktober 2018, klokken 08:43I 2015 var det kun VW som kunne tilby oss bil med eldrift som tilfredstilte våre enkle behov for bruk av bil. Det er folk sin bruk av bil som er eit miljøproblem. Ser eg på kostnadane og nytte for bilparken i familien vår - to el og ein ladbar hybrid - har ikkje Tesla noko å tilby oss, sjøl nå i 2018.

Da er det jo synd at VW har så lave mål for produksjon av elbiler. De vil med all sannsynlighet bli slått av selv nykommeren Tesla.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: What-a-wattonsdag 10. oktober 2018, klokken 11:45
Tok litt feil med 16 fabrikker.

"Roadmap E" is picking up speed: 16 production sites for electric vehicles by the end of 2022

Det er bare fabrikken i Zwickau som skal produsere 100.000 elbiler det første året. Blir nok litt produksjon i de 15 andre også.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amossonsdag 10. oktober 2018, klokken 13:29
Sitat fra: Whatwatt på onsdag 10. oktober 2018, klokken 11:45
Tok litt feil med 16 fabrikker.

"Roadmap E" is picking up speed: 16 production sites for electric vehicles by the end of 2022

Det er bare fabrikken i Zwickau som skal produsere 100.000 elbiler det første året. Blir nok litt produksjon i de 15 andre også.


... så er spørsmålet: er det da snakk om 16 produksjonssteder der man vil produsere komplette elbiler?  Eller er det snakk om 16 produksjonssteder inkludert batteriproduksjon, elmotor-produksjon, inverter produksjon etc?

Nå man ordlegger seg med EN fabrikk og 16 produksjonssteder så slår det meg at det fort kan vise seg å være EN fabrikk som produserer komplette elbiler, og 15 øvrige produksjonssteder som produserer deler til denne fabrikken. Spesielt dersom det er så at de ikke har oppgitt noen produksjonsmål for de øvrige 15 produksjonsstedene. Til sammenligning så har Tesla flere produksjonssteder, men kun EN fabrikk som produserer komplette biler.

Merk: Jeg VET intet, og påstår intet, kun peker på at påstanden "Blir nok litt produksjon i de 15 andre også" ikke nødvendigvis medfører at det blir produsert mer enn de 100k bilene som det er sagt at skal produseres ved den ene fabrikken.

... og jeg bygger dette kun på hva du selv skrev i posten jeg siterer fra. Dersom dette innlegget var upresist/ukomplett kan forutsettingene for mitt innlegg falle bort...
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 10. oktober 2018, klokken 13:35
Håper VW satser mer enn BMW i hvert fall: https://insideevs.com/bmw-exec-85-cars-engine-in-2030/

100.000 i 2020 er ganske svakt. Tesla vil produsere ca 250.000 biler totalt i år, og det er ikke usannsynlig at de vil produsere 500.000 biler i 2019 og 700.000 biler i 2020. Altså i 2020 vil Tesla fortsatt kunne være sju ganger større enn VW på elbil. Og det blir ikke noe bedre. 1 million elbiler innen 2025 utgjør 200.000 elbiler i snitt per år i perioden 2020-2024. Selv om man antar en eksponensiell oppramping har de da fortsatt en produksjonstakt under 500.000 per år i 2025. Tesla kan ha en produksjonstakt over 2 mill per år i 2025.

Så klart, det er umulig å si sikkert akkurat hva fremtiden bringer, men fortsatt virker ambisjonsnivået til VW ganske lavt.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: JorgenMonsdag 10. oktober 2018, klokken 16:00
BMW skal produsere etter etterspørsel, hva de selv TROR trenger jo ikke alltid stemme.

Hvis du mener BMW ikke satser er du tydeligvis lite oppdatert på området :) På hybrider er de ledende, noe som selvsagt gir dem en stor fordel.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-18/only-bmw-comes-close-to-china-s-electric-vehicle-heavyweights

Mobileum: skal ikke se bort fra at Toyota kniver om å være størst innen EL rundt 2025 også :) La oss i alle fall håpe det.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emmernonsdag 10. oktober 2018, klokken 16:54
Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp? Når skal de virkelig sette elbilproduksjonen i høygir? Vil ikke f.eks. Tesla ha enda større produksjon og flere modeller når de endelig får ut fingeren?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amossonsdag 10. oktober 2018, klokken 17:07
Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:54
Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp? Når skal de virkelig sette elbilproduksjonen i høygir?

Strategien i øyeblikket er helt klart å fortelle folk at de virkelig satser på elbiler, og at de kommer til å sette elbilproduksjonen i høygir. Dette antagelig for å distansere seg fra tidligere skandaler...

I hvilken grad dette er først og fremst ett PR-stunt eller om det vil vise seg å stemme - evnt. i hvilken grad det stemmer - gjenstår å se. Men som man ser over her så om man går uttalelsene deres litt etter i sømmene så tegner det seg i det minste ett bilde som ikke er fullt så rosenrødt som de prøver å skape inntrykk av.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Elmoonsdag 10. oktober 2018, klokken 17:26
Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:54
Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp? Når skal de virkelig sette elbilproduksjonen i høygir?

VAG i Norge gjør iallefall det de kan for å holde seg interessante på elbilfronten
https://www.volkswagen.no/no/elbil/nye-elbiler-som-kommer.html
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emurofonsdag 10. oktober 2018, klokken 19:12
Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:00Hvis du mener BMW ikke satser er du tydeligvis lite oppdatert på området :) På hybrider er de ledende, noe som selvsagt gir dem en stor fordel.

Hvordan gir det dem en stor fordel?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amossonsdag 10. oktober 2018, klokken 19:54
Sitat fra: emurof på onsdag 10. oktober 2018, klokken 19:12
Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:00Hvis du mener BMW ikke satser er du tydeligvis lite oppdatert på området :) På hybrider er de ledende, noe som selvsagt gir dem en stor fordel.

Hvordan gir det dem en stor fordel?

Det er da bare å se på hvor store fordeler Toyota har hatt av sin hybrid-satsning på deres elbil-satsning ;)
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: bnoonsdag 10. oktober 2018, klokken 21:14
Sitat fra: Elmo på onsdag 10. oktober 2018, klokken 17:26
Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:54
Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp? Når skal de virkelig sette elbilproduksjonen i høygir?

VAG i Norge gjør iallefall det de kan for å holde seg interessante på elbilfronten
https://www.volkswagen.no/no/elbil/nye-elbiler-som-kommer.html

Det er ganske flaut. Slik ar det postulert i over et tiår
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: JorgenMtorsdag 11. oktober 2018, klokken 08:17
Broom-artikkel idag:
https://www.tv2.no/broom/10133593/

Rundt 250k, da snakker vi vel om den nye "folkebilen"  :+1:
Aldri likt VW, men som elbil-entusiast er det spennende å følge med på utviklingen deres nå :)
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Mobileumtorsdag 11. oktober 2018, klokken 08:49
Med en pris fra 250.000, rekkevidde opptil 600 km, OTA, 125 kW ladekapasitet, servicenett over hele landet, kort vei til deler, tysk kvalitet, osv. Blir nok en kjempehit!
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: jlantorsdag 11. oktober 2018, klokken 09:20
Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:54
Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp?
VW har mange merketro kunder. Jeg tror hovedstrategien er å selge én fossilbil til til de 99% av kundene deres (internasjonalt) som enda ikke er klar for elbil.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 11. oktober 2018, klokken 09:39
VW motarbeider EUs strengere klimakrav.

https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=no&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.n-tv.de%2Fwirtschaft%2FVW-Chef-Diess-droht-mit-Job-Kahlschlag-article20665059.html&edit-text=
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Philip Marlowetorsdag 11. oktober 2018, klokken 11:49
Dette viser jo egentlig hvor bakstreverske VW er. Synes derfor at disse spenstige elbilplanene deres virker lite troverdige.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amatørentorsdag 11. oktober 2018, klokken 12:31
Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. oktober 2018, klokken 08:49
Med en pris fra 250.000, rekkevidde opptil 600 km

Tror nok bilen får minste batteripakken til 250.000,-.

Den skal vist nok komme i tre utgaver: Small, Medium, Large (https://www.dinside.no/motor/elbilen-som-tilbyr-valgfri-rekkevidde/70253926)

Sitat fra: dinside.noFor den ordinære I.D., også kalt Neo, vil det bli tre tilgjengelige batterikapasiteter, et slags small-, medium-, large-konsept.

Den minste utgaven skal gå 33 mil, målt etter WLTP-metoden, og ha et batteri på 48 kWh, får vi vite før en kommunikasjonsansvarlig kommer og stopper videre utbrodering.

Det kan bli mulighet for at selv medium batteripakke vil bli dyrere enn e-Golf, men uansett er minste batteripakke en forbedring fra dagen e-Golf. Så ja, dette lover godt!  :+1:
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Ketill Jacobsentorsdag 11. oktober 2018, klokken 13:27
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 11. oktober 2018, klokken 11:49
Dette viser jo egentlig hvor bakstreverske VW er. Synes derfor at disse spenstige elbilplanene deres virker lite troverdige.


Holdbarhetsdatoen for å hevde at VW ikke har en seriøs satsing på elbiler er i ferd med å gå ut. Advarsel!
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: zbktorsdag 11. oktober 2018, klokken 13:41
VW skal ha skryt for at de faktisk leverer et brukbart antall elbiler sammenlignet med de fleste andre. Når det gjelder evnen til å få ut nye modeller som ikke er en hack på en eksisterende fossilbil får de Tesla-uker til å virke korte...
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amosstorsdag 11. oktober 2018, klokken 16:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 13:27
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 11. oktober 2018, klokken 11:49
Dette viser jo egentlig hvor bakstreverske VW er. Synes derfor at disse spenstige elbilplanene deres virker lite troverdige.


Holdbarhetsdatoen for å hevde at VW ikke har en seriøs satsing på elbiler er i ferd med å gå ut. Advarsel!

Holdbarhetsdatoen er satt til den dagen VW beviser at de faktisk leverer ett seriøst bidrag. Konsepter, konverteringer, lovnader, forsikringer og lav-serie produksjon påvirker ikke denne holdbarhetsdatoen, selv om det kan gi håp om at en ending kan være på vei.

Ja, skal applaudere selv den dagen dette skjer, men i mellomtiden tillater jeg meg å være skeptisk og forholde meg til det gamle sloganet fra en viss TV-serie: "Du tror det ikke før du ser det"...
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 11. oktober 2018, klokken 16:41
Sitat fra: zbk på torsdag 11. oktober 2018, klokken 13:41VW skal ha skryt for at de faktisk leverer et brukbart antall elbiler sammenlignet med de fleste andre.
Tja, kanskje i Norge. Globalt er de vel knapt på topp ti.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Mobileumtorsdag 11. oktober 2018, klokken 19:19
Sannsynligvis fordi markedet har vært alt for lite for en storprodusent som VW. Starttidspunktet er nok nøye planlagt.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: turfsurftorsdag 11. oktober 2018, klokken 20:06
Nøye planlagt for å maksimere profitt på kort til medium sikt. De tar ihvertfall ikke noe samfunnsansvar.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Ketill Jacobsentorsdag 11. oktober 2018, klokken 20:28
Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:06
Nøye planlagt for å maksimere profitt på kort til medium sikt. De tar ihvertfall ikke noe samfunnsansvar.


Synes dette er uriktig kommentar. Foreløpig er det knapt noen som har tjent penger på elbiler. VW kommer inn på et tidspunkt de kanskje ikke taper penger på elbiler og med en bil som i pris og spesifikasjoner konkurrerer godt med fossilbiler. Synes dette er beundringsverdig av VW og de tar absolutt samfunnsansvar ved å være den første store bilprodusent som går ut med klare målsetninger om millionproduksjon innen få år.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: bnotorsdag 11. oktober 2018, klokken 21:24
Sitat fra: JorgenM på torsdag 11. oktober 2018, klokken 08:17
Broom-artikkel idag:
https://www.tv2.no/broom/10133593/

Rundt 250k, da snakker vi vel om den nye "folkebilen"  :+1:
Aldri likt VW, men som elbil-entusiast er det spennende å følge med på utviklingen deres nå :)

Hvis der tror på julenissen. ja da så. Det har tatt 30 år å komme hit pga trenering. VW er et kjeltringfirma de er kriminelle og det samme går for resten av EU politisk og bilindustri. De går hånd i hånd. Forstå det.
Man tar ikke livet av høna som legger gullegget. Pengen kommer inn gjennom vedlikehold og da er eks. hybrid den største skitten for familieøkonomien. VW kjemper med nebb å klør og kommer tiøå nå kanten av stupet om litt og da, da spørs det om de går utfor kodak moment eller kapitulerer og blir en underleverandør til Kina produksjon.
https://resett.no/2018/10/07/den-elektriske-bilen-er-fremtiden/

@Ketill Jacobsen
Riktig helt riktig så menn

Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Rolleptorsdag 11. oktober 2018, klokken 21:52
Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:06
Nøye planlagt for å maksimere profitt på kort til medium sikt. De tar ihvertfall ikke noe samfunnsansvar.
Herregud :D
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Mobileumtorsdag 11. oktober 2018, klokken 22:17
Trodde det var viktig å fremme muligheten for et bedre klima uansett hvem som bidrar, eller er det ikke så viktig lenger?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: turfsurffredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:28
Synes dette er beundringsverdig av VW og de tar absolutt samfunnsansvar ved å være den første store bilprodusent som går ut med klare målsetninger om millionproduksjon innen få år.
Planer er billige. De har hatt vyer og lovnader lenge.

Hvorfor oppgraderte de f.eks ikke batteriet på eUp når de gjorde det på eGolf? EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset.

Jeg gjentar meg selv, VW (VAG) gjør bare det de må for å holde seg relevant, de begynner ikke å leverer elbiler i stor skala før de merker det på salget. Merk at dette sier jeg som en som har kjøpt 8 nye VW og Audi på rad, så jeg liker (likte) bilene.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: turfsurffredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
Sitat fra: Rollep på torsdag 11. oktober 2018, klokken 21:52
Herregud :D
Han har ihvertfall ikke noe her å gjøre
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: turfsurffredag 12. oktober 2018, klokken 07:07
Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:17
Trodde det var viktig å fremme muligheten for et bedre klima uansett hvem som bidrar, eller er det ikke så viktig lenger?
Bidra ja. Det VW og de fleste andre gjør er testing av begrensete serier for å debugge teknologien. De kjører enten høye priser (VW / BMW) eller lar være å produsere nok (Kia, Hyundai m.fl). Eller rett og slett lager biler med kritiske mangler (ingen DC lading, hallo MB og Renault).

Hadde de villet bidra så hadde de startet å bygge batterifabrikker eller forhandlet med batteriprodusenter for ti år siden, bygget ut ladenettverk og stått klar med attraktive elbiler for lenge siden.

De store produsentene er styrt av maksimering av profitt alene, og driter i miljøet. Det er kun krav fra myndigheter og forbrukernes kjøpsvilje som påvirker de. Ref lobbyvirksomheten deres for bl.a å ødelegge WLTP (som de delvis greide), og selvfølgelig alt juks som de har blitt tatt i.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Mobileumfredag 12. oktober 2018, klokken 07:26
Og hvem er så den beste elbilprodusenten idag som har gjort alt riktig? Som tjener penger, leverer kvalitet i alle ledd, og egentlig bare gjør det for å redde verdens klima? Finnes ikke!
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 12. oktober 2018, klokken 08:25
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:28
Synes dette er beundringsverdig av VW og de tar absolutt samfunnsansvar ved å være den første store bilprodusent som går ut med klare målsetninger om millionproduksjon innen få år.
EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset

Gikk fra e-Golf til Ampera-e og etter mim mening er Golf bedre på absolutt alt unntatt rekkevidde og akselerasjon..
Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, utstyr, seter, lys osv er i en fullstendig annen liga enn Opelen.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Marzofredag 12. oktober 2018, klokken 08:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset.

Slutta vi ikke å komme med det argumentet etter at dedikerte el plattformer ga høyere forbruk enn de delte?

Ref Leaf vs Golf feks..  :P

Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 12. oktober 2018, klokken 09:30
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:25Gikk fra e-Golf til Ampera-e og etter mim mening er Golf bedre på absolutt alt unntatt rekkevidde og akselerasjon..
Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, utstyr, seter, lys osv er i en fullstendig annen liga enn Opelen.
Akkurat den er ikke veldig overraskende. Ampera-e/Bolt er en billigbil med lang rekkevidde, kun laget for å innkassere ZEV-kreditter i USA. Det skal ikke mye til for å slå den på alt unntatt rekkevidde.

Det er en ganske akseptert sannhet at VW lager ganske bra biler. (Personlig er jeg ikke like overbevist. Jeg har ikke spesielt mye erfaring med VW, men jeg hadde en Golf Sportvan som leiebil i fjor, og det var kanskje den dårligste bilen jeg har prøvd. Men nå husker jeg egentlig ikke så mye mer enn at drivlinjen var 100% horribel. Om det hadde vært en elbil hadde jeg kanskje lagt merke til andre ting med bilen.)
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 12. oktober 2018, klokken 10:40
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. oktober 2018, klokken 09:30
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:25Gikk fra e-Golf til Ampera-e og etter mim mening er Golf bedre på absolutt alt unntatt rekkevidde og akselerasjon..
Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, utstyr, seter, lys osv er i en fullstendig annen liga enn Opelen.
Akkurat den er ikke veldig overraskende. Ampera-e/Bolt er en billigbil med lang rekkevidde,

I likhet med alle andre biler med ca samme størrelse og elmotor.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Burgerfredag 12. oktober 2018, klokken 10:56
Sitat fra: Marzo på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset.

Slutta vi ikke å komme med det argumentet etter at dedikerte el plattformer ga høyere forbruk enn de delte?

Ref Leaf vs Golf feks..  :P
i3 vs Golf f.eks?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Elmofredag 12. oktober 2018, klokken 11:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
Hvorfor oppgraderte de f.eks ikke batteriet på eUp når de gjorde det på eGolf? EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset.

NEI - eGolf7 er ikke remake av en fossilbil. Golf7 er bygget fra bunnen av for å kunne bygges optimalt både som elbil og fossilbil.
Akkurat som feks eUp, Ioniq og Kona.

eGolf 6 derimot (som nesten ikke finnes) er en remake av en fossil-Golf.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: bnofredag 12. oktober 2018, klokken 13:45
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:25
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:28
Synes dette er beundringsverdig av VW og de tar absolutt samfunnsansvar ved å være den første store bilprodusent som går ut med klare målsetninger om millionproduksjon innen få år.
EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset
Etter åha vært igjen 2 E-Up og 3 E-Golf deretter Ampera-E så er jeg enig. Nå har jeg Kona og den går utenpå E-golf på det meste.

Gikk fra e-Golf til Ampera-e og etter mim mening er Golf bedre på absolutt alt unntatt rekkevidde og akselerasjon..
Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, utstyr, seter, lys osv er i en fullstendig annen liga enn Opelen.
har ikke tall på hvor mange VW biler jeg har hatt eller si VAG for jeg har hatt et utall av Audi også. Men etter diesel gate så har jeg kommet til at jeg ikke handler av kriminelle firma.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Ketill Jacobsenfredag 12. oktober 2018, klokken 14:12
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 07:07
Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:17
Trodde det var viktig å fremme muligheten for et bedre klima uansett hvem som bidrar, eller er det ikke så viktig lenger?
Bidra ja. Det VW og de fleste andre gjør er testing av begrensete serier for å debugge teknologien. De kjører enten høye priser (VW / BMW) eller lar være å produsere nok (Kia, Hyundai m.fl). Eller rett og slett lager biler med kritiske mangler (ingen DC lading, hallo MB og Renault).

Hadde de villet bidra så hadde de startet å bygge batterifabrikker eller forhandlet med batteriprodusenter for ti år siden, bygget ut ladenettverk og stått klar med attraktive elbiler for lenge siden.

De store produsentene er styrt av maksimering av profitt alene, og driter i miljøet. Det er kun krav fra myndigheter og forbrukernes kjøpsvilje som påvirker de. Ref lobbyvirksomheten deres for bl.a å ødelegge WLTP (som de delvis greide), og selvfølgelig alt juks som de har blitt tatt i.


I 2013 hadde Nissan en produksjonskapasitet på 250.000 Nissan Leaf (inklusive 50.000 eksemplarer i Sunderland, England). De endte opp med 47.000 eksemplarer i 2013, 60.000 i 2014 og 45.000 i 2017!


BMW hadde sitt første hele produksjonsår med i3 i 2014 med 16.000 eksemplarer, 25.000 i 2016 og 31.000 i 2017. Som vi vet er produksjonen av elbiler (foreløpig) en dråpe i havet i forhold fossilbiler (ca 90 millioner per år). Både Nissan og BMW er grenseløst skuffet over manglende salg.

Produsentene kunne naturligvis solgt bilene til halve prisen (av hva det kostet å lage dem) og dermed solgt noen millioner biler per år. Tror allikevel at det er bedre at VW (og andre store) går tungt inn når de har et attraktivt produkt å tilby, som sin nye ID-modell, større en Golf som vil bli presentert neste år og vil ha en pris på ca 250.000 i Tyskland (trolig lavere i Norge) og med rekkevidde på ca 30 mil.


Turfsurf (og andre med han) synes å mene at de store produsentene skulle ha tapt minimum 100.000 kr per bil på mange millioner (med 30% andel elbiler siste ti år, ca 70 millioner elbiler) elbiler siden ca 2010. Det hadde vært fint om det var sånn, men litt realitetsorientering hadde vært bedre enn å spre edder og galle over verdens bilindustri ut fra manglende innsikt.


Til tross for et katastrofalt sviktende marked for elbiler (på verdensbasis), har allikevel Tesla kjempet tappert og etter hvert svært vellykket takket være en femten år gammel plan. Vi har fått biler som Chevrolet Bolt, Hyundai Kona og Kia Niro, alle med et stort potensiale om det blir mulig å produsere dem i store antall. VW's nye e-Golf (ID) vil bli en sensasjon i 2020 og VW garanterer storskalaproduksjon etter hvert i motsetning til alle andre (med unntak av Tesla med Model 3 og etter hvert Y).
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 12. oktober 2018, klokken 14:34
Ikke skyld på markedet for bilprodusentenes manglende evne til å produsere attraktive elbiler. Markedet er der, men man klarer ikke å ta markedet med elbiler som er dårligere og/eller dyrere enn de fossile konkurrentene.

Det er dette Tesla har skjønt fra første dag, og har fokusert målrettet på å gjøre elbilene mest mulig konkurransedyktige. Elbilene klarer ikke å slå fossilbilene på alle områder, så da er det også viktig å spille på styrkene til elektrisk drivlinje for å veie opp for ulempene, noe de store bilprodusentene ikke har vært veldig flinke på. Med sine enorme produksjonsapparat hadde de alle forutsetninger for å slå Tesla på ca alle områder. Men de valgte å ikke gjøre det. De hadde ikke tro på elbilen og turte ikke satse.

Nå begynner vi å se at de store bilprodusentene har endelig begynt å komme på banen. Men fortsatt er det et åpent spørsmål om det er nok. Jeg er f.eks ikke så sikker $30k er lav nok pris for innstegsversjonen av ID Neo. For $5k mer kan man få en Model 3, som altså er en større premiumbil med betydelig lengre rekkevidde og bedre ytelser og teknologi.

Men vi får se hva de endelige spesifikasjonene og prisen blir.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amossfredag 12. oktober 2018, klokken 15:05
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 14:12
Produsentene kunne naturligvis solgt bilene til halve prisen (av hva det kostet å lage dem) og dermed solgt noen millioner biler per år.

Men hadde de solgt noen millioner av biler hver år så hadde storskalafordelene gjort at prisen ikke lengre hadde vært halvparten av hva det kostet å produsere dem...

Og ja, har selv tatt til ordet for at en del av de store produsentene - VW/VAG inklusive - burde hatt satset på å selge elbilene med tap i starten for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige også i andre markeder enn det norske og/eller kunne tilby ett mer attraktivt produkt. Dette bl.a. nettopp for å oppnå storskalafordelene tidligere slik at bilene ville kunne blitt solgt med profitt på litt sikt. Alternativet hadde vært å følge den "hemmelige" planen til Tesla med å starte i den øvre enden av markedet der batteri-pristillegget hadde vært mindre påtagelig frem til de klarte å få tilstrekkelig storskalafordeler til å kunne tilby også mindre/billigere elbiler til en konkurransedyktig pris.

At det nødvendigvis ville bety prisen skulle blitt halvparten av kostprisen er overdrivelse du får ta på din egen kappe.

... når det gjelder markedet for elbiler har Espen alt svart på den delen.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: PionerThinkfredag 12. oktober 2018, klokken 15:14
Vi diskuterte temaene her på kontoret og det bunner vel ut i politikk og mangel på vilje hos de store produsentene. De har jo tross alt en fossil portefølje de tjener penger på!
Tesla har gjort en god jobb men har priser som ikke er oppnåelige for flertallet av elbilkjøpere. Ta også med at vi her på bjerget er i en særstilling når det gjelder lademuligheter for elbil. Se på storbyene nede i europa der det knapt er muligheter til å lade en elbil på gateplan. Dette gjelder også mange andre steder rundt om i verden hvor det knapt finner stikkontakt eller bensinstasjon for den saks skyld.
Når Leaf og de andre kom så hadde man rekkevidde på 10-15 mil som de klager på ingen vil kjøpe? Er det rart når man ikke kommer noe sted uten å ha hurtiglading i baklomma?
Først nå kommer BMW med en i3 som folk kan klare seg med rekkeviddemessig for "målgruppene" worldwide. Men de priser seg jo ut mtp at en familie ikke kan bruke den en gang!
Først nå kommer Kona/Niro men de klarer jo ikke(les vil ikke) lage nok biler, og sånn går no dagan....
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Ketill Jacobsenfredag 12. oktober 2018, klokken 15:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. oktober 2018, klokken 14:34
Ikke skyld på markedet for bilprodusentenes manglende evne til å produsere attraktive elbiler. Markedet er der, men man klarer ikke å ta markedet med elbiler som er dårligere og/eller dyrere enn de fossile konkurrentene.

Det er dette Tesla har skjønt fra første dag, og har fokusert målrettet på å gjøre elbilene mest mulig konkurransedyktige. Elbilene klarer ikke å slå fossilbilene på alle områder, så da er det også viktig å spille på styrkene til elektrisk drivlinje for å veie opp for ulempene, noe de store bilprodusentene ikke har vært veldig flinke på. Med sine enorme produksjonsapparat hadde de alle forutsetninger for å slå Tesla på ca alle områder. Men de valgte å ikke gjøre det. De hadde ikke tro på elbilen og turte ikke satse.

Nå begynner vi å se at de store bilprodusentene har endelig begynt å komme på banen. Men fortsatt er det et åpent spørsmål om det er nok. Jeg er f.eks ikke så sikker $30k er lav nok pris for innstegsversjonen av ID Neo. For $5k mer kan man få en Model 3, som altså er en større premiumbil med betydelig lengre rekkevidde og bedre ytelser og teknologi.

Men vi får se hva de endelige spesifikasjonene og prisen blir.


Faktum er at ingen bilprodusenter så langt har klart å lage elbiler som har gjennomslagskraft i det internasjonale markedet. Det største problemet er at batteriene blir for dyre. Denne ulempen blir gradvis mindre.


Nissan er blant de største bilprodusentene i verden og har levert Leaf siden 2012. De har enorme ressurser økonomisk og teknologisk (sammen med Renault). Til tross for dette er dagens Leaf bare en oppdatering av den originale Leaf'en fra 2012 med batterier med dobbelt kapasitet og bedre pakking (og i følge enkelte bedre utseende). Samme gjelder for Tesla Model S. Batterikapasitet har økt fra 85 kWh i 2012 til 100 kWh og bilen er fortsatt en bil for spesielt interesserte (unntatt i Norge der den er moms og avgiftsfri).


Heldigvis er det utvikling mot billigere og mer energitette batterier og volumet av spesielle elbilkomponenter stiger stadig slik at de blir billigere per enhet. En dag er elbiler ikke særlig dyrere enn fossilbiler og en vil få et vippepunkt. Jeg tror at vi når dette vippepunktet i løpet av fem år og da vil hele verden ha elbiler, men bare et fåtall vil få en!


Så langt har det ikke vært et marked for elbiler som koster ca det doble av tilsvarende fossilbiler (se for eksempel BMW i3 i andre land enn Norge). BMW trodde at det i hvert fall på verdensbasis var 100 til 200 tusen som var villige til å betale dobbelt pris for en unik bil. Det var det ikke selv om BMW gjorde så godt de kunne (sammen med Nissan, VW, Tesla etc).


På hvilken måte er Chevrolet Bolt  en "billig" bil? Den har jevnt over fått god kritikk på alle områder, kjører godt, godt utstyrt, god kvalitet på interiør og komponenter. Mange mener jo generelt at amerikanske biler er "billige", lite gedigne, ja selv Tesla skal lide av dette. Men det kan jo ikke være sant?


Betydelig lengre rekkevidde for Model 3 til $35.000 enn VW til $30.000? Gleder meg til å se Model 3 i Norge til pris av kr 295.000! Det vil være et godt kjøp!
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Rollepfredag 12. oktober 2018, klokken 17:34
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 14:12
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 07:07
Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:17
Trodde det var viktig å fremme muligheten for et bedre klima uansett hvem som bidrar, eller er det ikke så viktig lenger?
Bidra ja. Det VW og de fleste andre gjør er testing av begrensete serier for å debugge teknologien. De kjører enten høye priser (VW / BMW) eller lar være å produsere nok (Kia, Hyundai m.fl). Eller rett og slett lager biler med kritiske mangler (ingen DC lading, hallo MB og Renault).

Hadde de villet bidra så hadde de startet å bygge batterifabrikker eller forhandlet med batteriprodusenter for ti år siden, bygget ut ladenettverk og stått klar med attraktive elbiler for lenge siden.

De store produsentene er styrt av maksimering av profitt alene, og driter i miljøet. Det er kun krav fra myndigheter og forbrukernes kjøpsvilje som påvirker de. Ref lobbyvirksomheten deres for bl.a å ødelegge WLTP (som de delvis greide), og selvfølgelig alt juks som de har blitt tatt i.


I 2013 hadde Nissan en produksjonskapasitet på 250.000 Nissan Leaf (inklusive 50.000 eksemplarer i Sunderland, England). De endte opp med 47.000 eksemplarer i 2013, 60.000 i 2014 og 45.000 i 2017!


BMW hadde sitt første hele produksjonsår med i3 i 2014 med 16.000 eksemplarer, 25.000 i 2016 og 31.000 i 2017. Som vi vet er produksjonen av elbiler (foreløpig) en dråpe i havet i forhold fossilbiler (ca 90 millioner per år). Både Nissan og BMW er grenseløst skuffet over manglende salg.

Produsentene kunne naturligvis solgt bilene til halve prisen (av hva det kostet å lage dem) og dermed solgt noen millioner biler per år. Tror allikevel at det er bedre at VW (og andre store) går tungt inn når de har et attraktivt produkt å tilby, som sin nye ID-modell, større en Golf som vil bli presentert neste år og vil ha en pris på ca 250.000 i Tyskland (trolig lavere i Norge) og med rekkevidde på ca 30 mil.


Turfsurf (og andre med han) synes å mene at de store produsentene skulle ha tapt minimum 100.000 kr per bil på mange millioner (med 30% andel elbiler siste ti år, ca 70 millioner elbiler) elbiler siden ca 2010. Det hadde vært fint om det var sånn, men litt realitetsorientering hadde vært bedre enn å spre edder og galle over verdens bilindustri ut fra manglende innsikt.


Til tross for et katastrofalt sviktende marked for elbiler (på verdensbasis), har allikevel Tesla kjempet tappert og etter hvert svært vellykket takket være en femten år gammel plan. Vi har fått biler som Chevrolet Bolt, Hyundai Kona og Kia Niro, alle med et stort potensiale om det blir mulig å produsere dem i store antall. VW's nye e-Golf (ID) vil bli en sensasjon i 2020 og VW garanterer storskalaproduksjon etter hvert i motsetning til alle andre (med unntak av Tesla med Model 3 og etter hvert Y).
Endelig et fornuftig innlegg her, takk for det  :+1:
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 13. oktober 2018, klokken 10:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Faktum er at ingen bilprodusenter så langt har klart å lage elbiler som har gjennomslagskraft i det internasjonale markedet. Det største problemet er at batteriene blir for dyre. Denne ulempen blir gradvis mindre.
Jo, Tesla Model S og Model X har slått gjennom på det internasjonale markedet. Tesla har regelmessig slått tilsvarende fossilbiler på salgstall i et antall markeder.

Men det er desverre bare Tesla som har fått det til hittil. De store bilprodusentene har ikke hatt tilstrekkelig  vilje/gjennomføringsevne.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Heldigvis er det utvikling mot billigere og mer energitette batterier og volumet av spesielle elbilkomponenter stiger stadig slik at de blir billigere per enhet. En dag er elbiler ikke særlig dyrere enn fossilbiler og en vil få et vippepunkt. Jeg tror at vi når dette vippepunktet i løpet av fem år og da vil hele verden ha elbiler, men bare et fåtall vil få en!
Er enig i at vi nærmer oss et vippepunkt. Men det er riktigere å se på det slik at vippepunktet er på forskjellige tidspunkt i forskjellige prissegmenter. I de dyrere segmententene når man vippepunktet tidligere, ettersom kostnaden av batteriene er en mindre andel av totalkostnaden. Vippepunktet er nå omkring $30-40.000. Billigere biler enn dette er fortsatt mest attraktive som fossilbil, mens over så er det elbilen som vil være best.

Men selv om vi har nådd vippepunktet i en del segmenter, så er det som du sier at ikke alle kan få en. Tesla har begrenset seg til å lage 100k S/X per år, og de andre bilprodusentene har ikke fulgt opp. Men nå kommer i hvert fall i-Pace/e-tron, som er i hvert fall en begynnelse.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Så langt har det ikke vært et marked for elbiler som koster ca det doble av tilsvarende fossilbiler (se for eksempel BMW i3 i andre land enn Norge). BMW trodde at det i hvert fall på verdensbasis var 100 til 200 tusen som var villige til å betale dobbelt pris for en unik bil. Det var det ikke selv om BMW gjorde så godt de kunne (sammen med Nissan, VW, Tesla etc).
Som jeg sa, man klarer ikke å ta markedet med elbiler som er dårligere og/eller dyrere enn de fossile konkurrentene. Dette vil jeg håpe at BMW, VW og Nissan nå har lært.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53På hvilken måte er Chevrolet Bolt  en "billig" bil? Den har jevnt over fått god kritikk på alle områder, kjører godt, godt utstyrt, god kvalitet på interiør og komponenter. Mange mener jo generelt at amerikanske biler er "billige", lite gedigne, ja selv Tesla skal lide av dette. Men det kan jo ikke være sant?
Kvaliteten har fått kritikk i stort sett alle anmeldelser jeg har lest. F.eks bakseter som ikke har polstring og er ukomfortable å sitte i.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Betydelig lengre rekkevidde for Model 3 til $35.000 enn VW til $30.000? Gleder meg til å se Model 3 i Norge til pris av kr 295.000! Det vil være et godt kjøp!
Ja, Model 3 vil være (og er) et godt kjøp. Etter all sannsynlighet vil Model 3 SR med 55 kWh og ekstremt lav luftmotstand ha betydelig lengre rekkevidde enn ID Neo med 48 kWh og mer normal luftmotstand. Vi vil nok se de første Model 3 SR i Norge i siste halvdel av 2019.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 10:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Faktum er at ingen bilprodusenter så langt har klart å lage elbiler som har gjennomslagskraft i det internasjonale markedet. Det største problemet er at batteriene blir for dyre. Denne ulempen blir gradvis mindre.
Jo, Tesla Model S og Model X har slått gjennom på det internasjonale markedet. Tesla har regelmessig slått tilsvarende fossilbiler på salgstall i et antall markeder.

Men det er desverre bare Tesla som har fått det til hittil. De store bilprodusentene har ikke hatt tilstrekkelig  vilje/gjennomføringsevne.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Heldigvis er det utvikling mot billigere og mer energitette batterier og volumet av spesielle elbilkomponenter stiger stadig slik at de blir billigere per enhet. En dag er elbiler ikke særlig dyrere enn fossilbiler og en vil få et vippepunkt. Jeg tror at vi når dette vippepunktet i løpet av fem år og da vil hele verden ha elbiler, men bare et fåtall vil få en!
Er enig i at vi nærmer oss et vippepunkt. Men det er riktigere å se på det slik at vippepunktet er på forskjellige tidspunkt i forskjellige prissegmenter. I de dyrere segmententene når man vippepunktet tidligere, ettersom kostnaden av batteriene er en mindre andel av totalkostnaden. Vippepunktet er nå omkring $30-40.000. Billigere biler enn dette er fortsatt mest attraktive som fossilbil, mens over så er det elbilen som vil være best.

Men selv om vi har nådd vippepunktet i en del segmenter, så er det som du sier at ikke alle kan få en. Tesla har begrenset seg til å lage 100k S/X per år, og de andre bilprodusentene har ikke fulgt opp. Men nå kommer i hvert fall i-Pace/e-tron, som er i hvert fall en begynnelse.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Så langt har det ikke vært et marked for elbiler som koster ca det doble av tilsvarende fossilbiler (se for eksempel BMW i3 i andre land enn Norge). BMW trodde at det i hvert fall på verdensbasis var 100 til 200 tusen som var villige til å betale dobbelt pris for en unik bil. Det var det ikke selv om BMW gjorde så godt de kunne (sammen med Nissan, VW, Tesla etc).
Som jeg sa, man klarer ikke å ta markedet med elbiler som er dårligere og/eller dyrere enn de fossile konkurrentene. Dette vil jeg håpe at BMW, VW og Nissan nå har lært.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53På hvilken måte er Chevrolet Bolt  en "billig" bil? Den har jevnt over fått god kritikk på alle områder, kjører godt, godt utstyrt, god kvalitet på interiør og komponenter. Mange mener jo generelt at amerikanske biler er "billige", lite gedigne, ja selv Tesla skal lide av dette. Men det kan jo ikke være sant?
Kvaliteten har fått kritikk i stort sett alle anmeldelser jeg har lest. F.eks bakseter som ikke har polstring og er ukomfortable å sitte i.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Betydelig lengre rekkevidde for Model 3 til $35.000 enn VW til $30.000? Gleder meg til å se Model 3 i Norge til pris av kr 295.000! Det vil være et godt kjøp!
Ja, Model 3 vil være (og er) et godt kjøp. Etter all sannsynlighet vil Model 3 SR med 55 kWh og ekstremt lav luftmotstand ha betydelig lengre rekkevidde enn ID Neo med 48 kWh og mer normal luftmotstand. Vi vil nok se de første Model 3 SR i Norge i siste halvdel av 2019.

Internasjonalt salg

For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%. I Tesla's tredje største marked Tyskland (etter Norge) er andelen litt over en halv promille (2241 av 3.441.000). Eller ca tre ganger høyere enn Ferraris markedsandel. Å si at Model S og X har slått i gjennom på det internasjonale markedet, er å ta veldig hardt i!


Luksusbilen Genesis G80 (luksusmerket til Hyundai) solgte alene 16.200 i USA i 2017.


Dårligere biler

Det påstås at BMW, VW og Nissan lager elbiler som er dårligere enn de tilsvarende fossilbilene de lager. Dette er nytt for meg!

Chevrolet Volt

Får se i gjennom alle kritikkene jeg har lest om bilen og se om jeg husker fullstendig feil!


Påstand om betydelig lengre rekkevidde for Model 3 enn VW ID (sier Espen)

På Internett leser jeg at Model 3 SR har et batteri på 50 kWh og VW ID et på 48 kWh (om det er netto eller brutto vet jeg ikke). Disse er to ganske like biler, begge bygd hovedsakelig i stål og begge trolig med lav luftmotstand (slått fast for Model 3). VW-bilen er mindre og lettere (tror jeg). EPA rekkevidde er 350 km for Model 3 SR og 320 km WLTP for ID. Altså en forskjell på 7,2% så langt, hvilket jeg ikke vil kalle en "betydelig" forskjell. Endelige tall VW ID kan fort vise seg å være bedre!


Summa summarum, en del tvilsomme påstander fra Espen Hugaas Andersen. Mot normalt!


Vi er allikevel enige om lysende fremtid for elbiler og heier entusiastisk på denne teknologien!



Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Mobileumlørdag 13. oktober 2018, klokken 17:35
Bra skrevet. En liten korreksjon. VW kommende bil vil hete Neo. Så lurer jeg på om Tesla SR i sin nåværende konfigurasjon i det hele tatt vil bli levert. Antar at man får en opsjonsliste med hyggelige priser, men som Tesla tjener godt på, og som potensielle kjøpere kommer til å velge. Opsjonene vil koste Tesla minimalt, men øke fortjenesten betraktelig. Tipper snittpris på mellom 400-450K.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Speederlørdag 13. oktober 2018, klokken 17:59
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 10:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Faktum er at ingen bilprodusenter så langt har klart å lage elbiler som har gjennomslagskraft i det internasjonale markedet. Det største problemet er at batteriene blir for dyre. Denne ulempen blir gradvis mindre.
Jo, Tesla Model S og Model X har slått gjennom på det internasjonale markedet. Tesla har regelmessig slått tilsvarende fossilbiler på salgstall i et antall markeder.

Men det er desverre bare Tesla som har fått det til hittil. De store bilprodusentene har ikke hatt tilstrekkelig  vilje/gjennomføringsevne.

For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%.
Noget spesielt å sammenligne en enkelt modell mot alle andre samlet når man snakker om å slå igjennom i sitt segment.
Noen eksempler på enkeltmodeller:
BMW 7 serie 2017 i usa: 9.276
BMW 5 serie 2017 i usa: 40.658
Mercedes s klasse 2017 i usa: 15.888
Audi A5/S5 2017 i usa: 21.301
Kilde :
http://carsalesbase.com

Jeg vil si Tesla model S selger Meget bra i sitt segment.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amosslørdag 13. oktober 2018, klokken 18:04
Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:35
Så lurer jeg på om Tesla SR i sin nåværende konfigurasjon i det hele tatt vil bli levert. Antar at man får en opsjonsliste med hyggelige priser, men som Tesla tjener godt på, og som potensielle kjøpere kommer til å velge. Opsjonene vil koste Tesla minimalt, men øke fortjenesten betraktelig. Tipper snittpris på mellom 400-450K.

Selvfølgelig vil også SR utgaven ha en opsjonsliste, og like selvfølgelig vil mange kjøpere velge noen opsjoner fra denne listen, og derved vil helt klart snittprisen være godt over "bare bone" prisen. Så så langt har du rett...

Men hva i alle dager har noe av dette noe å gjøre med at du tviler på at "Tesla SR i sin nåværende konfigurasjon i det hele tatt vil bli levert"?  Mener du at INGEN vil frivillig velge en Model 3 uten opsjoner?  Eller mener du at Tesla vil nekte deg å kjøpe bilen dersom du ikke legger til noen opsjoner? Eller er det noe annet du prøver å fortelle her?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Mobileumlørdag 13. oktober 2018, klokken 18:17
Tror ikke den vil finnes til 35K USD, og hvis så skulle være tilfelle, så blir det lenge til.

Eller for å bruke dine egne ord: Tror det ikke før jeg ser det.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 13. oktober 2018, klokken 18:47
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Internasjonalt salg

For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%. I Tesla's tredje største marked Tyskland (etter Norge) er andelen litt over en halv promille (2241 av 3.441.000). Eller ca tre ganger høyere enn Ferraris markedsandel. Å si at Model S og X har slått i gjennom på det internasjonale markedet, er å ta veldig hardt i!
Tyskland er ikke Teslas tredje største marked. De største seks markedene er USA, Kina, Norge, Canada, Nederland og UK. Jeg tror kanskje Tyskland er det sjuende største markedet.

Se f.eks: http://europe.autonews.com/article/20180220/ANE/180219831/tesla-model-s-outsells-german-luxury-flagships-in-europe

Og: https://cleantechnica.com/2018/04/22/tesla-model-s-crushes-luxury-car-competition-in-usa/

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Luksusbilen Genesis G80 (luksusmerket til Hyundai) solgte alene 16.200 i USA i 2017.
Ja, og Model S solgte 27.060. Og koster ca det dobbelte. De er altså i helt forskjellige klasser.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Chevrolet Volt

Får se i gjennom alle kritikkene jeg har lest om bilen og se om jeg husker fullstendig feil!
Bolt. Ikke Volt.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Dårligere biler

Det påstås at BMW, VW og Nissan lager elbiler som er dårligere enn de tilsvarende fossilbilene de lager. Dette er nytt for meg!
I USA koster BMW i3 $45.000, BMW 320i koster $35.000. Hvilken hadde du valgt?

I USA koster e-Golf $30.500, Golf GTI koster $26.400. Hvilken hadde du valgt?

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Påstand om betydelig lengre rekkevidde for Model 3 enn VW ID (sier Espen)

På Internett leser jeg at Model 3 SR har et batteri på 50 kWh og VW ID et på 48 kWh (om det er netto eller brutto vet jeg ikke). Disse er to ganske like biler, begge bygd hovedsakelig i stål og begge trolig med lav luftmotstand (slått fast for Model 3). VW-bilen er mindre og lettere (tror jeg). EPA rekkevidde er 350 km for Model 3 SR og 320 km WLTP for ID. Altså en forskjell på 7,2% så langt, hvilket jeg ikke vil kalle en "betydelig" forskjell. Endelige tall VW ID kan fort vise seg å være bedre!
7,2% er ikke ubetydelig. Og det kan være mer, ettersom WLTP har vist seg å være mindre realistisk enn EPA. Og jeg tok også med forbeholdet om at vi får se hva de endelige tallene er: "vi får se hva de endelige spesifikasjonene og prisen blir."
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Amosslørdag 13. oktober 2018, klokken 18:58
Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:17
Tror ikke den vil finnes til 35K USD, og hvis så skulle være tilfelle, så blir det lenge til.

Eller for å bruke dine egne ord: Tror det ikke før jeg ser det.

At det vil ta sin tid før vi ser en "ribbet" utgave på norske veier er det vel ingen som tviler på. Nøyaktig hvor lang tid kan vi sikkert diskutere opp og ned og i mente uten å bli noe klokere - før vi faktisk får se det ;) Men det vil nok være å se på veiene i USA en god stund før det...

Men da fikk vi altså slått fast at det du mente var du ikke hadde noen tro på at den modellen vil bli tilbudt i ribbet utgave - om du mener de ikke vil tilby "Standard Range" i det hele tatt eller om du forventer at det vil komme krav om noen av opsjonene (AWD?) for å få kjøpt den er fortsatt ukjent.

Vi har også fått slått fast at argumentene du brukte for å underbygge "troen" din overhode ikke hadde noe med hva du trodde å gjøre, og at du fortsatt ikke har kommet med noen argumenter for hvorfor du tror som du gjør. Men klart, det står deg fritt å tro akkurat hva du vil - i alle fall frem til  vi "ser det" :)
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 13. oktober 2018, klokken 18:59
Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:17Tror ikke den vil finnes til 35K USD, og hvis så skulle være tilfelle, så blir det lenge til.

Eller for å bruke dine egne ord: Tror det ikke før jeg ser det.
Jeg tenker at sannsynligvis kommer SR premium/AWD i Q1 2019, og så kommer helt ribbet SR nærmere sommeren 2019. Men vi får se.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 13. oktober 2018, klokken 21:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:47
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Internasjonalt salg

For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%. I Tesla's tredje største marked Tyskland (etter Norge) er andelen litt over en halv promille (2241 av 3.441.000). Eller ca tre ganger høyere enn Ferraris markedsandel. Å si at Model S og X har slått i gjennom på det internasjonale markedet, er å ta veldig hardt i!
Tyskland er ikke Teslas tredje største marked. De største seks markedene er USA, Kina, Norge, Canada, Nederland og UK. Jeg tror kanskje Tyskland er det sjuende største markedet.

Se f.eks: http://europe.autonews.com/article/20180220/ANE/180219831/tesla-model-s-outsells-german-luxury-flagships-in-europe

Og: https://cleantechnica.com/2018/04/22/tesla-model-s-crushes-luxury-car-competition-in-usa/

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Luksusbilen Genesis G80 (luksusmerket til Hyundai) solgte alene 16.200 i USA i 2017.
Ja, og Model S solgte 27.060. Og koster ca det dobbelte. De er altså i helt forskjellige klasser.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Chevrolet Volt

Får se i gjennom alle kritikkene jeg har lest om bilen og se om jeg husker fullstendig feil!
Bolt. Ikke Volt.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Dårligere biler

Det påstås at BMW, VW og Nissan lager elbiler som er dårligere enn de tilsvarende fossilbilene de lager. Dette er nytt for meg!
I USA koster BMW i3 $45.000, BMW 320i koster $35.000. Hvilken hadde du valgt?

I USA koster e-Golf $30.500, Golf GTI koster $26.400. Hvilken hadde du valgt?

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Påstand om betydelig lengre rekkevidde for Model 3 enn VW ID (sier Espen)

På Internett leser jeg at Model 3 SR har et batteri på 50 kWh og VW ID et på 48 kWh (om det er netto eller brutto vet jeg ikke). Disse er to ganske like biler, begge bygd hovedsakelig i stål og begge trolig med lav luftmotstand (slått fast for Model 3). VW-bilen er mindre og lettere (tror jeg). EPA rekkevidde er 350 km for Model 3 SR og 320 km WLTP for ID. Altså en forskjell på 7,2% så langt, hvilket jeg ikke vil kalle en "betydelig" forskjell. Endelige tall VW ID kan fort vise seg å være bedre!
7,2% er ikke ubetydelig. Og det kan være mer, ettersom WLTP har vist seg å være mindre realistisk enn EPA. Og jeg tok også med forbeholdet om at vi får se hva de endelige tallene er: "vi får se hva de endelige spesifikasjonene og prisen blir."


Tyskland var tredje største marked for Model S i 2017 (eller trolig fjerde da tall ikke var oppgitt for Kina, se Wikipedia). Når jeg skrev dette, tenkte jeg på Model S, mens dine tall gjelder trolig alle de tre modellene i 2017.


Ja BMW i3 er dyr (unntatt i Norge) og det er derfor den ikke selges i store kvanta rundt i verden. Å påpeke at elbiler er dyre i forhold til fossilbiler, er litt som å slå inn åpne dører! Og grunnen til at de er dyre er ikke griske bilfabrikker, men at de faktisk er kostbare å produsere. Det trodde jeg de fleste av oss var enige om!
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 13. oktober 2018, klokken 22:18
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 21:32Tyskland var tredje største marked for Model S i 2017 (eller trolig fjerde da tall ikke var oppgitt for Kina, se Wikipedia). Når jeg skrev dette, tenkte jeg på Model S, mens dine tall gjelder trolig alle de tre modellene i 2017.
Så på 2017. Men det var S og X kombinert, ja.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 21:32Ja BMW i3 er dyr (unntatt i Norge) og det er derfor den ikke selges i store kvanta rundt i verden. Å påpeke at elbiler er dyre i forhold til fossilbiler, er litt som å slå inn åpne dører! Og grunnen til at de er dyre er ikke griske bilfabrikker, men at de faktisk er kostbare å produsere. Det trodde jeg de fleste av oss var enige om!
Poenget er at Tesla sørger for å lage biler som ikke er dyrere enn sine fossile konkurrenter. Model S og X har klart seg bra i konkurransen med tilsvarende prisede fossilbiler, og nå klarer Model 3 seg også bra sammenlignet med tilsvarende prisede fossilbiler. Sånn grovt sett koster BMW 3-serie $35-80k, mens Model 3 koster $35-80k. Den er også konkurransedyktig priset mot A4, C-klasse, osv.

Kan f.eks se på hvordan topputgaven klarer seg i drag race mot tilsvarende 3-serie:
https://www.youtube.com/watch?v=n7EFiqEyv_c

Eller hvordan den klarer seg på bane vs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio:
https://www.motortrend.com/cars/alfa-romeo/giulia/2019/tesla-model-3-vs-jaguar-i-pace-vs-alfa-romeo-giulia/
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: SurSnasenmandag 15. oktober 2018, klokken 12:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:18
Poenget er at Tesla sørger for å lage biler som ikke er dyrere enn sine fossile konkurrenter. Model S og X har klart seg bra i konkurransen med tilsvarende prisede fossilbiler, og nå klarer Model 3 seg også bra sammenlignet med tilsvarende prisede fossilbiler. Sånn grovt sett koster BMW 3-serie $35-80k, mens Model 3 koster $35-80k. Den er også konkurransedyktig priset mot A4, C-klasse, osv.

Hvor får du tak i en Model 3 til 35000 USD? Hva er pr nå laveste pris man kan (i USA/Canada) kjøpe en Model 3 for?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 15. oktober 2018, klokken 12:32
Handler ikke denne tråden om VW?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: SveinJmandag 15. oktober 2018, klokken 13:20
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 15. oktober 2018, klokken 12:32
Handler ikke denne tråden om VW?

Det er helt sikkert første gangen tråden glir ut fra opprinnelsestema!
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emuroftirsdag 20. november 2018, klokken 07:39
Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. oktober 2018, klokken 08:49
Med en pris fra 250.000, rekkevidde opptil 600 km, OTA, 125 kW ladekapasitet, servicenett over hele landet, kort vei til deler, tysk kvalitet, osv. Blir nok en kjempehit!

Tysk kvalitet med litt ekstra rust for sikkerhets skyld?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emuroftirsdag 20. november 2018, klokken 07:41
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:28Synes dette er uriktig kommentar. Foreløpig er det knapt noen som har tjent penger på elbiler. VW kommer inn på et tidspunkt de kanskje ikke taper penger på elbiler og med en bil som i pris og spesifikasjoner konkurrerer godt med fossilbiler. Synes dette er beundringsverdig av VW og de tar absolutt samfunnsansvar ved å være den første store bilprodusent som går ut med klare målsetninger om millionproduksjon innen få år.

VW lager disse som "compliance cars", så de selger det antallet elbiler de absolutt må med tap for å kunne fortsette å selge fossilbiler.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 14:12Til tross for et katastrofalt sviktende marked for elbiler (på verdensbasis)

Sviktende marked? Man klarer jo ikke å produsere nok elbiler til å dekke etterspørselen, og veksten er formidbel. Det er ganske merkelig å kalle et marked i kraftig vekst og begrenset av produksjon for et sviktende marked.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%.

Og hva er markedsandelen for enkeltmodeller fra andre produsenter?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: emuroftirsdag 20. november 2018, klokken 07:51
Sitat fra: Marzo på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:47Slutta vi ikke å komme med det argumentet etter at dedikerte el plattformer ga høyere forbruk enn de delte?

Ref Leaf vs Golf feks..  :P

Du trekker en generell konklusjon ut fra to modeller?
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: arthurtirsdag 20. november 2018, klokken 17:55
Ser ut til at VW vil gjøre "noe" mer enn å bare selge de elbilene de må?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/11/Volkswagen-gaar-all-in-i-elbil
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Burgertirsdag 20. november 2018, klokken 20:59
Avsporing men, jeg måtte sjekke dato på artikkel. "Bare vent til november neste år." trigga VW lovnadsfilteret mitt og "håhå, har noen funnet en artikkel fra 2016?".

Men om de skal kunne klare 330k elbiler i året på en fabrikk er jo gode nyheter. Litt usikker på når 330k biler i året vil bli produsert på en fabrikk når november neste år. Så tipper 2020-2021

Dersom det stemmer at 48k elbiler har blitt solgt i Norge i år, og 40k står i kø for å få elbil så er det en tankevekker. Stort udekket etterspørsel må jo få litt fart i diverse ledelse og styre, og det samme vil skje når prisene for elbil synker nok til at det ikke kun er Norge dette gjelder.

Kan hende VW har timet omlegginga bra, slik at de har produksjonsvolum når etterspørselen øker i resten av verden og. De kunne ha hjulpet til litt mer ved å ikke ha ID bila som konsept i fem år ish før produksjonsstart.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 20. november 2018, klokken 21:21
Jeg tror det kan bli meget bra, ser jo faktisk ut til at herrene i Wolfsburg får ut finger'n. Intet ville være bedre.
De har jo muskler nok iallefall, seine til å komme i gang.
Sånn størrelse mellom Golf og E-uo til 250000kr..jepp. Og en ala Passat stasjonsvogn til 350 til 450000.

Den som lever får se, heter det vel.
Tittel: Sv: TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke
Skrevet av: Kårepåsporettirsdag 20. november 2018, klokken 21:45
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 20. november 2018, klokken 21:21
Jeg tror det kan bli meget bra, ser jo faktisk ut til at herrene i Wolfsburg får ut finger'n. Intet ville være bedre.
De har jo muskler nok iallefall, seine til å komme i gang.
Sånn størrelse mellom Golf og E-uo til 250000kr..jepp. Og en ala Passat stasjonsvogn til 350 til 450000.

Den som lever får se, heter det vel.

Tenk det, ala Passat til 400.000, dvs 500.000 inkl moms, samme som fossil Passat i dag :-). Løp og kjøp!!! Da kan jo Kia stappe hele hånda i rattataen!