Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: JorgenM på fredag 28. september 2018, klokken 09:09

Tittel: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMfredag 28. september 2018, klokken 09:09
Er på farten så rakk ikke finne noen bedre link enn denne :)


https://www.nettavisen.no/motor/na-far-endelig-bmw-i3-strre-batteri-og-lenger-rekkevidde/3423541227.html
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMfredag 28. september 2018, klokken 09:12
Noen andre småting også, fra BMWBlog.com:

- On top of the higher-density battery, the BMW i3 120Ah also gets a couple of visual tweaks, both inside and out. Up front, new LED headlights are with cornering lights and adaptive high beams are available. While BMW's new iDrive 6.0 is now as-standard, where it used to be an option. It also gets an optional WiFi hotspot and wireless charging for capable mobile phones, another first for the i3.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Orbitfredag 28. september 2018, klokken 09:37
Mer informasjon på BMWs tyske sider (https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/bmw-i/i3/2017/design.html). Ny beige eksteriørfarge, og kanskje også lyst helskinn interiør?

(https://www.bmw.de/content/dam/bmw/common/all-models/i-series/i3/2017/sustainability/BMW-i-series-i3-sustainability-ts-update-01.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.resized.img.1680.large.time1537883517885.jpg)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: 1317142119fredag 28. september 2018, klokken 09:44
Var ganske som forventet det (med unntak av de nye setene med diarébrun gradient). For norske kjøpere er det vel i grunn lite å juble for, siden de fleste bilene her på berget allerede er godt utstyrte modeller - enten Fully Charged eller Charged utstyrt omtrent som Fully Charged (uten skinnseter).

Akkurat nå har man vel ikke så mange valg hvis man vil ha "lang" rekkevidde (i den grad man kan si 120Ah har lang rekkevidde), men tror BMW i Norge skal slite med å selge i3 120Ah til andre enn BMW-purister fra 2020 og ut når de andre bilprodusentene med langt bedre rekkevidde (til samme pris) klarer å tilpasse produksjonslinjen etter etterspørselen. Spesielt med tanke på at "alle" påstår i3 ikke fungerer på motorvei og at rekkevidde-spørsmålet dermed blir irrelevant.

Når det er sagt, jeg skal sikre meg en nybilbestilling på i3 det siste året den produseres (2020/21?). Jeg har troen på at karbonfiberbilen vår vil gå inn i historiebøkene som en game changer.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Imaginefredag 28. september 2018, klokken 10:12
Kan ikke se helt store endringer fra min 94ah i3s annet enn 10kg økt vekt, 5-6 mil økt WLTP rekkevidde og et par nye farger. Og 20.000kr høyere pris? Noe av det kan kanskje være økt standardutstyr.
Utseende og ytelser ser for meg helt likt ut.

Meg bekjent skal denne produseres til og med sommer 2019 før 150ah kommer som siste batteri neste år i i3 før den går ut av produksjon.

Det eneste jeg kunne tenke meg å få på i3 som den nye har er trådløs lading av mobiltelefonen. Automatiske fjernlys er bare irriterende med mindre man kjører mye på langturer i mørket. I3 er en bybil så jeg klarer å dra i fjernlyset selv de få gangene jeg trenger det.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 28. september 2018, klokken 11:01
Ser ut til at BMW i3 (ikke S) nå også får skjermbreddere.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hemifredag 28. september 2018, klokken 11:32
Jeg bestiller en uten tvil, har hatt 94ah og den gikk lenger enn 40 leafen.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: PionerThinkfredag 28. september 2018, klokken 11:33
Med priser også: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50633
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: 1317142119fredag 28. september 2018, klokken 12:20
Sitat fra: model3citizen på fredag 28. september 2018, klokken 11:01
Ser ut til at BMW i3 (ikke S) nå også får skjermbredere.
Da er det vel ingen hensikt å selge i3 uten S lenger? Eneste grunnen til at jeg ikke valgte S da jeg kjøpte LCI var at jeg slapp fenderne. Bilen har nok hengerumpe uten fenderne når man ser den rett bakfra. Får man disse budeie-hoftene uansett, så vil i3S være et penere valg i og med at man da slipper gaffateipen på taket.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Stifensfredag 28. september 2018, klokken 12:37
Sitat fra: 1317142119 på fredag 28. september 2018, klokken 12:20
Sitat fra: model3citizen på fredag 28. september 2018, klokken 11:01
Ser ut til at BMW i3 (ikke S) nå også får skjermbredere.
Da er det vel ingen hensikt å selge i3 uten S lenger? Eneste grunnen til at jeg ikke valgte S da jeg kjøpte LCI var at jeg slapp fenderne. Bilen har nok hengerumpe uten fenderne når man ser den rett bakfra. Får man disse budeie-hoftene uansett, så vil i3S være et penere valg i og med at man da slipper gaffateipen på taket.

Gaffateipen på taket kan du be forhandler fjerne før utlevering uansett  :+1:
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMfredag 28. september 2018, klokken 13:12
Sitat fra: model3citizen på fredag 28. september 2018, klokken 11:01
Ser ut til at BMW i3 (ikke S) nå også får skjermbreddere.
Skjermbreddere er en del av den nye Sports-pakken ser det ut til:

(https://insideevs.com/wp-content/uploads/2018/09/48-898x635.jpg)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Jarv!sfredag 28. september 2018, klokken 13:21
Vet ikke om jeg overså noe i artikkelen, men vil denne kun støtte 50kw ? Eller får den nå støtte for 100/150 kw?
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMfredag 28. september 2018, klokken 13:30
50kw som tidligere ja. Økning på det ville nok gitt betydlig pris-stigning.
Får trøste oss med at e-Golf kun støtter 40kw :)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Jarv!sfredag 28. september 2018, klokken 13:36
Takk for raskt svar! :)

Enig i det, men skulle ønske en dobling. Men forstår at det ville hatt noe med prisen å gjøre.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mfredag 28. september 2018, klokken 16:05
Sport package er vel bare et nytt navn på «i3S» antar jeg. Men kanskje den pakken er gunstigere priset, sedan det ikke er en ny «modell» ?
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mfredag 28. september 2018, klokken 16:35
Ser at de har kommet med «mer» info på www.bmw.no. Men jeg finner ikke noe informasjon. Noen som har funnet noe ? Kan det være en feil på mobil-sidene ?
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Mr Oizofredag 28. september 2018, klokken 16:38
Prislisten er ute hvertfall.
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/pricelist/prisliste-BMW-i01.pdf.asset.1538121831584.pdf
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mfredag 28. september 2018, klokken 16:39
Ja, jeg fant den nå. Det er bare linken fra forsiden som ikke virker. Det ligger en del info på websiden.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mfredag 28. september 2018, klokken 16:49
Synes prisøkningen er i høyeste laget. Den ligger vel omtrent på 10 %. Er det verd det for 6 mil ekstra rekkevidde ?

De har kanskje lagt seg litt høyt i starten for å ikke ødelegge salget av Marathon edition. Desssuten skal de vel endre salgsmodell i 2019 slik at forhandlerne kan styre rabatter etc. Da må de nok ha større avanse enn det ligger inne i dagens kommisjons-modell.

Grunnprisen på i3S øker fra 318.800 til 355.000  :-[

Litt av prisøkningen skyldes vel at DC og AC 11 kW lading nå er bakt inn i basisprisen. Men 50.000 for utvidet charged edition er litt mye for de som ville foretrukket 19 toms hjul. Når blir det kanskje mer aktuelt å bygge en bil fra basis, men de hindrer det ved å ikke tilby en komplett liste over tilleggsutstyr lenger.  Kjenner at lysten til å kjøpe ny i3 ikke er like stor lenger.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hELgenenfredag 28. september 2018, klokken 17:32
Synes den ble veldig dyr. Kjøpte en 94Ah i 2016 og betalte småpenger i forhold til dagens priser. Blir spennende å følge prisutviklingen fremover på alternstivene med bedre rekkevidde
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: superluxusfredag 28. september 2018, klokken 18:00
Jeg min 94 Ah Fully Charged (som jeg kjøpte i våres) kostet 364.900 kr veiledende. Fikk 8% rabatt på dette. Maraton Edt koster vel det fremdeles.

120 Ah vil koste 400.000 som Charged Professional. En økning på 35.000 kr veiledende (32k etter rabatt) synes jeg er drøyt på en «skulle bare mangle» oppgradering...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Toalmarfredag 28. september 2018, klokken 19:02
Blir også spennende å følge bruktprisene nå. Jeg trodde egentlig prisendringen skule bli mindre og at det ville få konsekvenser for bruktprisen. Etter å ha sett den nye prisen er jeg ikke like sikker på det. Tror kanskje dette er positivt for oss med f. eks 94Ah
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Imaginefredag 28. september 2018, klokken 20:37
Sitat fra: Toalmar på fredag 28. september 2018, klokken 19:02
Blir også spennende å følge bruktprisene nå. Jeg trodde egentlig prisendringen skule bli mindre og at det ville få konsekvenser for bruktprisen. Etter å ha sett den nye prisen er jeg ikke like sikker på det. Tror kanskje dette er positivt for oss med f. eks 94Ah

Enig. Med 30.000kr i økning blir det ikke mye nedgang på 2018 modeller 94ah. Det var jo ikke mye nytt av utstyr eller utseende. Kun batteriet, trådløs lading og svingbare led-lys med automatisk fjernlysfunksjon.
Jeg ser ingen grunn til å bytte min i3s 94ah fully charged etter å ha sett den nye. Og neste år kommer kanskje 150ah, evt enda en facelift først.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Samcofredag 28. september 2018, klokken 21:59
Morro kansje en upgrade til denne om noen år.  :+1: kunne ha vært lenger kjøre lengde nå Kona har satt en ny standard men i3 er en morsom bil.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMfredag 28. september 2018, klokken 22:17
Sitat fra: Imagine på fredag 28. september 2018, klokken 20:37
Det var jo ikke mye nytt av utstyr eller utseende. Kun batteriet, trådløs lading og svingbare led-lys med automatisk fjernlysfunksjon.
(...)
Og neste år kommer kanskje 150ah, evt enda en facelift først.
Tradisjonelt har BMW hatt kun 1 oppdatering per generasjon: LCI / "facelift". Med i3 har de hatt langt hyppigere oppdateringer; 60 til 94 Ah, facelift, 94 til 120 Ah. Altså 3 oppdateringer, og sammen med hver batteri-oppgradring har det vært litt ekstra også. Sånn sett er det over forventning, men det blir kanskje standarden på elbiler.

150Ah?
Det blir en helt annen diskusjon, men ikke glem at i3 originalt er en urban bil og 40-50 mil er overkill for de fleste. Da bør de heller komme med en helt ny generasjon med bedre landeveiegenskaper, 5 seter osv :)
(desverre blir nok en slik bil ribbet for både karbon og sært design...)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Elektro12fredag 28. september 2018, klokken 23:02
For dyr nå. Hadde de klart å holde på prisen så kanskje.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Sandpusherlørdag 29. september 2018, klokken 01:08
Noen som vet om det blir mulig å bytte batteri i en god gammal 60ah?
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hemilørdag 29. september 2018, klokken 01:19
Var på bestillern, forventet den kom inn på ca samme som forrige minus rabatt, men på 400k vet jeg ikke om det er verdt det som ventepølse på etron :o
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mlørdag 29. september 2018, klokken 08:25
BMW har for vane å lage prislister fulle av feil og mangler. Ser ikke ut som det er noe unntak denne gangen. Hvorfor har de en basispris når det ikke går an å bygge en bil ut i fra den. Det er ingen oppgitt pris på tilleggsutstyret som blant annet driving assistant, parkeringsassistent, Navi business eller vinterhjul, så da  er man tvunget til å velge en av de to pakkene som koster 50.000 eller mer. Da betyr at startprisen i praksis er 370.000 !. Det er mye for en modell som absolutt går mot slutten av sin livssyklus selv om den var genial da den kom i 2013. Assistent-systemene man kan få er jo snart klare for museum. Var også klar til å bestille, men trekker meg trolig på grunn av pris. Diarebrun metallic er heller ikke noe som øker lysten på ny bil og farge  8)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mlørdag 29. september 2018, klokken 08:50
Ser ut som om i3 og spesielt i3S nå er vesentlig billigere i Sverige. Det er litt drøyt, for det er jo BMW Sverige som styrer prisene også i Norge  :(

Charge Plus pakken er også mye billigere, da grunnprisen inkluderer Charge Edition (eks vinterhjul).

Får kanskje ta en telefon til BMW forhandler i Sverige i dag for å høre om de kan selge meg en bil der. Tar jeg samtidig en tur innom systembolaget, så blir jo besparelsen enda større  ;)

Men vi kan kanskje håpe at basisprisen også i Norge nå er utstyrt som  Charged edition ?

https://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/download/pricelists/prislista-BMW-I01.pdf.asset.1538143215925.pdf
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: 1317142119lørdag 29. september 2018, klokken 12:41
Sitat fra: Imagine på fredag 28. september 2018, klokken 20:37
Sitat fra: Toalmar på fredag 28. september 2018, klokken 19:02
Blir også spennende å følge bruktprisene nå. Jeg trodde egentlig prisendringen skule bli mindre og at det ville få konsekvenser for bruktprisen. Etter å ha sett den nye prisen er jeg ikke like sikker på det. Tror kanskje dette er positivt for oss med f. eks 94Ah

Enig. Med 30.000kr i økning blir det ikke mye nedgang på 2018 modeller 94ah. Det var jo ikke mye nytt av utstyr eller utseende. Kun batteriet, trådløs lading og svingbare led-lys med automatisk fjernlysfunksjon.
Jeg ser ingen grunn til å bytte min i3s 94ah fully charged etter å ha sett den nye. Og neste år kommer kanskje 150ah, evt enda en facelift først.
30 000 i økning?

Jeg satte sammen min i3 basert på ny prisliste. Uten rabatter øker prisen på en tilsvarende min bil (Charged edt) fra 355 000 til 417 200 (levert til Fornebu).

Her må prisene garantert ned hvis de skal forvente å ligge like høyt på salgslistene neste år.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mlørdag 29. september 2018, klokken 13:01
Ja, hvis de prisene som nå er offentliggjort er korrekte og endelige, så blir i3 igjen en bil for spesielt interesserte...BMW fanboys.

Noen fra BMW Norge kan gjerne forklare meg hvorfor pristillegget for i3S i Sverige er 16000 SEK eks. mva og 35.900 NOK eks. mva i Norge (Ref prisliste på bmw.se)  ???
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: turfsurflørdag 29. september 2018, klokken 13:04
Sitat fra: TM på lørdag 29. september 2018, klokken 08:50
Ser ut som om i3 og spesielt i3S nå er vesentlig billigere i Sverige. Det er litt drøyt, for det er jo BMW Sverige som styrer prisene også i Norge  :(

Det var drøyt ja.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Samcolørdag 29. september 2018, klokken 13:06
Med salt bruket på Norske vinter veier så er en den nye I3 kansje mitt beste alternativ med den nye kjøre lengden og mitt bruk 99.9 til og fra jobb. får se an behovet etter min første EV vinter.

Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMlørdag 29. september 2018, klokken 13:50
Sitat fra: TM på lørdag 29. september 2018, klokken 13:01
igjen en bil for spesielt interesserte...BMW fanboys.
BMW "fanboys" har aldri likt i3, er nok andre BMW elbiler de venter på :)
Ca 85% av de som kjøper i3 har aldri hatt BMW tidligere, så den appellerer først og fremst til de som IKKE har BMW og slik vil det nok fortsatt være :)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mlørdag 29. september 2018, klokken 14:00
Tja, da den ble lansert i 2013 og kostet nesten 400.000 med alt utstyr så var det iallefall en bil for spesielt interesserte med god økonomi. Så har den de siste årene blitt rene folkevognen på grunn av de gunstige pakkeprisene. Nå tror jeg de vil tape betydelig markedsandel. Lavt utstyrsnivå kombinert med høy pris er neppe en vinneroppskrift. Selv om jeg nå kanskje kunne klart meg med i3 som eneste bil, er jeg usikker på sikkerhetsnivået. Landeveien er jo fylt opp med vogntog og store SUV'er, og i3 er nok ikke den optimale bilen i møte med en av disse.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: YMlørdag 29. september 2018, klokken 15:00
Upraktisk, ukomfortabel, dyr, elendig app løsning, dårlig rekkevidde og sterk konkurranse = lite konkuransedyktig. Fremtiden for i3 blir nok derfor for de som er spesielt interesserte.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: turfsurflørdag 29. september 2018, klokken 15:13
Sitat fra: YM på lørdag 29. september 2018, klokken 15:00
Upraktisk, ukomfortabel, dyr, elendig app løsning, dårlig rekkevidde og sterk konkurranse = lite konkuransedyktig. Fremtiden for i3 blir nok derfor for de som er spesielt interesserte.
Upraktisk kommer jo an på bruken. Som hyttebil for fem er den jo det, men som kjøre til jobb/butikk/trening m.m er den superpraktisk.

Ikke synes jeg den er ukomfortabel heller (med unntak for rattet).

Rekkevidden er vel helt grei med 120Ah for denne typen bil. Den kommer seg lett 20 mil på vinteren på motorvei.

Men ja, nå har de priset den for høyt (spesielt når det er så lett å sammenligne med Sverige). Og så er jo VoACC løsningen helt håpløs, det er jo en fadese at bilen fortsatt selges med dette.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hELgenenlørdag 29. september 2018, klokken 16:00
Selv de svenske prisene er jo stive sammenlignet med f.eks 2016 prisene. Mulig BMW har lagt merke til hvordan folk har løpt i kø etter elbiler og ønsker å melke markedet så lenge det er mulig. Biler som Kia Niro og Hyundai Kona  fremstår i alle fall som en bedre deal
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mlørdag 29. september 2018, klokken 16:30
La oss håpe at BMW Norge leser denne tråden. Det er jo ikke for sent å komme til at prislisten som er offentliggjort er feil !

Forresten..er det noen som kan si om den nye sportspakke til i3 også inkluderer bredere dekk ? Siden den har i3S felgen er det vel logisk. Det vil i så fall være et lyspunkt i den ellers så triste prislisten  ???
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMlørdag 29. september 2018, klokken 16:56
Mulig jeg tar feil, men 'wider track' betyr vel ganske enkelt bredere dekk?

- Also in the cards is a sports package with lowered, retuned suspension, a wider track, and 20-inch alloy wheels that are hidden beneath widened fenders with black flares.
(thedrive.com)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mlørdag 29. september 2018, klokken 17:05
Ja, jeg tror også det. Det står økt sporvidde i pressemeldingen, men det er jo mulig å få det til med samme dekkbredde også. Men det er sikkert billigere for BMW å bruke bredere dekk. Bare litt rart at de ikke skriver det. Hvis det inkluderer bredere dekk, så er vel den pakken relativt billig. Spesielt hvis man kan kjøpe den til basismodellen, for da inkluderer den jo 20 toms felg.

Sportpaket als neue Option für den BMW i3.

Mit dem neuen Sportpaket lässt sich die markentypische Fahrfreude, die bei der lokal emissionsfreien Mobilität aufkommt, künftig auch im BMW i3 zusätzlich unterstreichen. Zentraler Bestandteil der neuen Option ist das Sportfahrwerk, das beim BMW i3s zur Serienausstattung gehört und spezifische Dämpfer, Federn und Stabilisatoren, eine Fahrzeugtieferlegung um 10 Millimeter, eine Spurverbreiterung sowie 20 Zoll große Leichtmetallräder in Jetblack oder Bicolor-Ausführung mit Mischbereifung umfasst. Optisch wird die damit gesteigerte Fahrdynamik durch schwarze Radhauseinfassungen signalisiert, die ebenfalls zum Ausstattungsumfang des Sportpakets gehören
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Strøm Tycoonlørdag 29. september 2018, klokken 17:56
Sitat fra: JorgenM på lørdag 29. september 2018, klokken 16:56
Mulig jeg tar feil, men 'wider track' betyr vel ganske enkelt bredere dekk?

- Also in the cards is a sports package with lowered, retuned suspension, a wider track, and 20-inch alloy wheels that are hidden beneath widened fenders with black flares.
(thedrive.com)

Nei, det betyr bredere sporvidde. Derfor leveres Sport-pakken med hjulene fra i3S.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: 02janlørdag 29. september 2018, klokken 18:08
Men betyr det økt sporvidde fordi navet står lenger ut ( bredere aksler), eller er det fordi bredere felger , kombiner med endret innpress, som gjør at i3 sportpakke bil «wide track» ?

Leser også at lyktene også er svingbare , det trodde jeg mine 2014 adaptiv også var når jeg bestilte bil tidlig i 2014, men adaptiv betyr ikke svingbare , mener det var feil oversetting i en tidlig fase.

Hadde «nye» i3 kommet med mulighet for takstativ...
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mlørdag 29. september 2018, klokken 18:42
De nye lyktene til i3 er basert på matrise LED med automatisk nedblending.
Det er jo bra, men enig i at feste for takstativ ville gjort bilen mer anvendelig. Sikkerhetsnett for bagasje og feste for sykkelstativ, så ville bilen forsvart prisen  ;)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Kanonlørdag 29. september 2018, klokken 23:01
Mer bensin på prisbålet, samme pris på 94/120 ah versjonene i Tyskland:

https://www.auto-motor-und-sport.de/news/bmw-i3-2019/

Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.msøndag 30. september 2018, klokken 06:57
Hvis det stemmer så synes jeg de norske prisene er uforståelige. BMW «Norge» er vel svensk, og nå skal de tydeligvis tyne alt de kan ut av det norske markedet. De tyske prisene er ikke offentliggjort enna, så det er litt tidlig å konkludere.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Kanonsøndag 30. september 2018, klokken 12:07
Tysk prisliste

https://www.bmw.de/content/dam/bmw/marketDE/bmw_de/new-vehicles/pdf/combined-catalogs/180927/I01_i3_Preisliste_Oktober_2018_online_01.pdf.asset.1538062980293.pdf
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: 1317142119søndag 30. september 2018, klokken 12:30
Går tydeligvis litt fort i svingene for BMW om dagen. I den tyske linken der har de brukt illustrasjoner av det første Loft-designet (altså før LCI 94Ah). Gudene vet hvilke andre endringer de har glemt å oppdatere.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hELgenensøndag 30. september 2018, klokken 13:07
Tysk pris er jo også godt under den norske. Her skal en prøve å melke. Blir sikkert noen import biler av dette også
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.msøndag 30. september 2018, klokken 16:01
I sitt forsøk på melking har de gjort det umulig å velge en bil med 19 toms hjul, og innstegsprisen er i praksis 369.900 (med charge plus).
Prislisten bryter så vidt jeg kan se med markedsføringsloven fordi de opererer med en rabatt på pakkeprisen som ikke er reell og ikke lar seg etterprøve siden utstyret ikke selges separat. I Sverige har de en annen prisstruktur og comfortpakken inngår der i grunnprisen. Det er mulig at de har tenkt sånn i Norge også, men det framgår ikke av prislisten.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: 1317142119mandag 01. oktober 2018, klokken 14:36
Selv om prisen kommer som en overraskelse (i hvert fall for min del), så må vi som eier i3 fra før av forsøke å se det positive i det.

Bilene våre kommer ikke til å ha noen nevneverdig prisnedgang etter 120Ah kommer på markedet. Prisene på brukt 94Ah kan kanskje holdes kunstig høyt også etter 120Ah blir tilgjengelig. Kjøperne har tross alt bare ett annet valg: betale 60-70 000 mer for en bil de må vente 3-4 mnd på. Da skal du virkelig ha behov for de få ekstra milene man får med 120Ah.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: moonbuggymandag 01. oktober 2018, klokken 16:25
Jeg hadde tenkt å oppgradere. Men, ikke nå. Dette er "rævkjøring" fra BMWs side. Det spesielle norske markedet skal melkes for alt det er verdt. Ventetid på andre modeller, innføring av steile bomgebyrer i byer, osv. gjør dette mulig.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hELgenenmandag 01. oktober 2018, klokken 17:20
Egentlig positivt for meg dette. Står i kø for Kia Niro og nå taper jeg ikke så mye på å selge i3'n. Vurderte å hoppe på 120Ah istedenfor Niro,men nå er det ennå enklere å ta en beslutning om å hoppe av i3 toget
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Vetlemandag 01. oktober 2018, klokken 20:45
Jeg var inne hos forhandler idag for å høre litt om pris på en ny i3s (120ah) med charged professional. Da hadde de fått beskjed fra BMW Norge om å ikke lage til tilbud på ny modell før evt. slutten av denne uke. Har et lite håp om at prisen kan forandre seg i en litt mer hyggelig retning...

Er det noen andre som har vært i kontakt med forhandler angående ny modell?
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: superluxusmandag 01. oktober 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Vetle på mandag 01. oktober 2018, klokken 20:45
Er det noen andre som har vært i kontakt med forhandler angående ny modell?
Jeg har sendt forespørsel om pristilbud, men ikke fått noen tilbakemelding.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mmandag 01. oktober 2018, klokken 22:01
Har lagt bestilling av i3 -120 Ah på is inntil videre. Jeg tror de bevisst har lagt seg høyt i pris i starten på grunn av alle Marathon Edition de har på lager. Vi får se om prisen justeres ned etter hvert, for nå bil de nok bli mye større sideimport enn tidligere.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: KBAmandag 01. oktober 2018, klokken 22:59
Var i kontakt med forhandler på fredag. Fikk denne tilbakemeldingen:

Alt det tekniske er klart til uken, så jeg sender deg tilbud da :)

Vi får jo håpe at det innebærer mer fornuftige priser.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 02. oktober 2018, klokken 08:32
Sitat fra: KBA på mandag 01. oktober 2018, klokken 22:59
Var i kontakt med forhandler på fredag. Fikk denne tilbakemeldingen:

Alt det tekniske er klart til uken, så jeg sender deg tilbud da :)

Vi får jo håpe at det innebærer mer fornuftige priser.
Ja, det håper jeg også, men tror det egentlig ikke. De vil nok kjøre disse prisene i starten og heller komme med kampanjepris når salget dabber av.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Kirestirsdag 02. oktober 2018, klokken 09:26
Jeg var ganske klar til å bestille 120ah til å erstatte Leaf 40 jeg har i dag, men avventer litt pga pris ble endel høyere enn forventet. De har ganske mange Marathon de skal bli kvitt så satser på at de kjører prisen litt ned når de har blitt kvitt de.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 02. oktober 2018, klokken 09:44
Sitat fra: Kires på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 09:26
Jeg var ganske klar til å bestille 120ah til å erstatte Leaf 40 jeg har i dag, men avventer litt pga pris ble endel høyere enn forventet. De har ganske mange Marathon de skal bli kvitt så satser på at de kjører prisen litt ned når de har blitt kvitt de.
...trodde det var mitt innlegg. Er i akkurat samme situasjon. Det som var litt ekstra irriterende var at selgeren ringte meg for å få bekreftet at jeg ville bestille. Bilen lå da inne i systemet til samme pris som før, og jeg bekreftet bestillingen på telefon. 15 minutter senere fikk jeg beskjed om at prisen var feil  ??? og at selgeren hadde fått beskjed om at tilbudet måtte slettes. Egentlig har vi vel inngått en avtale. Da kjøper jeg garantert ikke bilen til en pris som er nesten 40.000 høyere  >:(
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Kirestirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:03
Hehe, ja er nok flere i den situasjonen. Jeg fikk høre at det er noe med BMW Norge som gjør at de ikke får gitt ut tilbud, så jeg vet ikke hva jeg vil ende på for en 120ah.

Surt å fått tilbud for så at de trekker det!

Men har en 94ah til låns nå og en fantastisk morsom bil i forhold til Leafen.. Skulle bare vært mulighet å fått inn noen sportsseter.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hemitirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:16
Jeg har også en Leaf40 jeg prøver bli kvitt!!
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:20
Sitat fra: hemi på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:16
Jeg har også en Leaf40 jeg prøver bli kvitt!!
Den er vel lett å bli kvitt...det vanskelige er vel å kjøpe noe annet  ;)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hemitirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:29
Jeg har lavt 200 nr på e-tron

Jeg har flere andre biler, men solgte akkuratt SUV'en min i vente av å få audien trodde(håpet?) jo jeg skulle få den i august/sept, jeg har en sommerbil/sportsbil, da uten vinterdekk jeg kan bruke, men desverre ser det ut som logistikken med e-tron ser mer ut som vinter, eller.. vår? i3 kan man få i nov/desember iaf, så kan ha som ventepølse til jeg får e-tron, evnt så liker jeg bmwen bedre enn e-tron og selger e-tron...

klassisk tilfelle av first world problems.

Men .. jeg HATER leafen, får vondt i ryggen og føler livet er trist og leit når jeg kjører den, i3 savnes hardt.  Tenkte kjøpe en 60 eller 94ah i3 også som ventepølse, men folk skal ha mer for bilene nå, enn når jeg solgte min i våres :o
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:55
Kjenner meg godt igjen. Solgte i3S i vår for å være i posisjon til 120 Ah. Kjører nå Leaf..og får også vondt i ryggen  ;)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Kirestirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:00
Jeg får vondt i hofte og rygg..
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hemitirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:50
Nå sporer vi litt off topic, men skulle frakte noe store greier i helgen, det ble 35 mil i hiace, den har bedre seter!!! enn leafen, selv om du sitte rett opp og ned.

Angrer på hele i3 til leaf byttet, rekkevidden er KORTERE og ladingen tar evig tid. i3 savnet er stort.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 02. oktober 2018, klokken 13:50
Ja, vi får forsøke å komme tilbake på sporet.

Har forespurt om tilbud på i3 med charge pluss og sportspakke. Ønsker også Navi Pro, og er usikker på hvordan prisen da blir. Den vil vel få kjøreegenskaper og utseende som i3S, men styrefølelse og effekt som en i3.
I følgevprislisten må man betale 15.900 for Navi pro, men det kan jo ikke stemme når man har Navi Business allerede i (den overprisede) Charge Plus pakken.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.monsdag 03. oktober 2018, klokken 09:03
Noen som har fått offisielt tilbud eller bestilt 120 Ah ennå ?
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: fossaaenonsdag 03. oktober 2018, klokken 09:46
Venter fortsatt på tilbud.  Forhandler skylder på forsinkelser fra IT i Tyskland som gjør at konfigurasjonsprogrammet og priser ikke kommer opp enda. 
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Lepet65onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:34
Merkelig at Norge som er et av de største markedene for i3 ikke har prising klart samtidig med andre land hvor det knapt selges i3.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hELgenenonsdag 03. oktober 2018, klokken 12:41
Kanskje de venter på prisene til konkurrentene. F.eks Kia Niro.
De må jo vurdere hvor høyt de tør gå. I Norge er jo enkelte villige til å betale gull for gråstein bare en får elbil skilter.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 03. oktober 2018, klokken 13:15
Fikk priser nå nylig. 403.300,- for Charged Pro. er litt i overkant hva jeg er villig til å gi må jeg innrømme.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Kiresonsdag 03. oktober 2018, klokken 13:27
Sitat fra: model3citizen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:15
Fikk priser nå nylig. 403.300,- for Charged Pro. er litt i overkant hva jeg er villig til å gi må jeg innrømme.

Ai, det var stivt. Er det noen rabatter i den prisen?
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 03. oktober 2018, klokken 13:40
Sitat fra: Kires på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:27
Sitat fra: model3citizen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:15
Fikk priser nå nylig. 403.300,- for Charged Pro. er litt i overkant hva jeg er villig til å gi må jeg innrømme.

Ai, det var stivt. Er det noen rabatter i den prisen?

Nei, det er veiledende pakkepriser.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: fossaaenonsdag 03. oktober 2018, klokken 14:33
Da fikk jeg tilbud på 120Ah med Charged Pro pakken på kr 369' (dette er med rabatt).  Uten blir den på 397500,-
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.monsdag 03. oktober 2018, klokken 14:39
Ja, nå er det «løp og kjøp». For meg blir det inntil videre  (med dagens prishopp) «løp og kjøp noe annet»   8)
Tar det opp til ny vurdering til våren, og bestiller eventuelt bil med produksjon etter juli (MY20 ?). Da kan DS3 og kanskje Mini EV være like aktuelle. Time will show  ;)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Sungrazertorsdag 04. oktober 2018, klokken 10:56
Stemmer det at man får 120 Ah kun i i3S utgave og ikke vanlig i3? Ser slik ut på web-konfiguratoren på bwm.no.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Kirestorsdag 04. oktober 2018, klokken 11:03
Nei, konfiguratoren er ikke oppdatert. Du får begge deler
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: fossaaentorsdag 04. oktober 2018, klokken 11:04
Stemmer ikke.  Har nettopp bestilt en 120Ah i3 selv, så da er den feil ;-)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Namdalingentorsdag 04. oktober 2018, klokken 11:43
Hva sier dere, Charged plus til 350,- (inkludert metalic lakk og Comfort Access) eller charged pro til 370,-... Har lest gjennom spesifikasjonene til de ulike pakkene. Er vel interiøret med skinn, navi pro, adaptive LED-lys samt HiFi som er hovedforskjellene (utenom metalic lakk og Cofort Access som jeg uansett trolig bør legge til). Kanskje verdt det for 20 ekstra? Men relativt stiv pris.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Kirestorsdag 04. oktober 2018, klokken 11:48
Med bare 20k mellom vill jeg kjørt full pakke. Er mye penger men sammenlignet med en full spekket Leaf eller eGolf synes jeg ikke det er så gærnt.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Strøm Tycoontorsdag 04. oktober 2018, klokken 12:08
Sitat fra: Namdalingen på torsdag 04. oktober 2018, klokken 11:43
Hva sier dere, Charged plus til 350,- (inkludert metalic lakk og Comfort Access) eller charged pro til 370,-... Har lest gjennom spesifikasjonene til de ulike pakkene. Er vel interiøret med skinn, navi pro, adaptive LED-lys samt HiFi som er hovedforskjellene (utenom metalic lakk og Cofort Access som jeg uansett trolig bør legge til). Kanskje verdt det for 20 ekstra? Men relativt stiv pris.

Navipro, skinn og H/K anlegg er verdt 20000 ekstra.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMtorsdag 04. oktober 2018, klokken 17:11
i3 REX kuttes ut nå som 120Ah kommer.

- The i3 REX is forced into extinction due to the longer range possible from the latest pure-electric variant of BMW's hatchback

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-cease-production-i3-range-extender
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hemitorsdag 04. oktober 2018, klokken 17:42
Bestilte charged pro? eller hva den heter nå, fully charged før, sort denne gangen, selv om jeg liker blå fargen best
Gleder meg til i3 igjen! :D
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.msøndag 07. oktober 2018, klokken 08:58
Har tenkt litt mer over hvor «viktig» det er mer 120 Ah framfor 94Ah. Jeg tror de fleste er enige om at rekkevidden til dagens modell er tilstrekkelig for de aller fleste. Å selge en ny eller nesten ny 94Ah for å kjøpe 120Ah vil nok koste mer enn den økte nytteverdien tilsier. Man kan jo hurtiglade en del for 60-70.000 som man sikkert må ut med i mellom.

Det har vært nevnt at kapasiteten «bare» øker med 27 %. Men det er viktig å merke seg at BMW oppgir at nettokapasiteten øker fra 27.2 kWh til 37.9 kWh. Det tilsvarer faktisk en økning på 39 %. I praksis er det ingen som har nerver til å kjøre bilen helt tom for strøm, og det er heller ikke bra for batteriet. Hvis man kjører til det er 5 kWh igjen, så vil energimengden man kan bruke øke fra 22.2 kWh til 32.9 kWh. Det tilsvarer 45 % lenger intervall mellom hver lading på langturer.

Et annet forhold er at økonomisk levetid for bilen kan vare lenger, fordi det under normale omstendigheter alltid vil ha tilstrekkelig kapasitet til å være en pendlerbil. Hvis kapasiteten faller med ca 30 % etter 8 år vil den fortsatt ha like god rekkevidde som en ny 94Ah i dag. Det skulle gi grunnlag for at 120 Ah vil få et mindre verditap på lenger sikt enn biler med mindre batteri. Verditap er kanskje den største usikkerheten ved de fleste elbiler. Fordelen med i3 er at den er utviklet som en bybil, som også egner seg til lengre turer så lenge batteriet har nok kapasitet. Hvor mange vil kjøpe en 10 år gammel Tesla med et slitent batteri for å bruke til bykjøring ?

i3 120 Ah er fortsatt noe dyrere enn jeg hadde håpet, men jeg har endret oppfatning noe da den har potensiale til å være den elbilen med lengst levetid...både teknisk og økonomisk.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Ingeniørensøndag 07. oktober 2018, klokken 09:09
Men er det gitt at levetiden blir like god når ting pakkes tettere sammen i batteriet ?
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.msøndag 07. oktober 2018, klokken 09:43
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. oktober 2018, klokken 09:09
Men er det gitt at levetiden blir like god når ting pakkes tettere sammen i batteriet ?
Det er naturligvis en usikkerhetsfaktor. Jeg går ut fra at de fortsatt garanterer kapasiteten etter 8 år, men det må sjekkes. Antar at man vet en del om kapasitetstapet etter 7 år og 11 mnd. Er man heldig får man nytt batteri da, og det gamle har gått ut av produksjon og må erstattes med et 240Ah solid state batteri  ;)

Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Olemannsøndag 07. oktober 2018, klokken 11:58
BMW antyder ca 5-6 mil økt reell rekkevidde på 120Ah.  Dette virker sansynlig ut i fra mine erfaringer med 60Ah og 94 Ah og gitt at det da blir ca 27% økt kapasitet tilgjengelig.
(60 Ah går greit 13 mil, 94 Ah 20 mil, og antar 120 Ah takler 25-26 mil - alt under samme forhold med endel motorveihastighet)

OM BMW skulle ha lagt inn mer marginer i topp/bunn så høres det fornuftig ut dersom de er usikre på levetid med høyere energitetthet, da kan dette bare "åpnes" med SW når man mot slutten av garantitiden ellers ville hatt krav på nytt batteri. Men det betyr ikke at denne brutto-kapasiteten er tilgjengelig ellers.

Jeg kommer, som leseren sikkert skjønner, ikke til å bytte ut min 94 Ah  :D
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.msøndag 07. oktober 2018, klokken 12:26
27 % økt rekkevidde forutsetter at tekniske data oppgitt fra BMW som dokumenterer 39 % økning av nettokapasiteten er korrekt. Som forbruker må jeg stole på at den leverer min. 37.9 kWh, men det er ikke utenkelig at 94Ah har fått oppjustert oppgitt kapasitet fra 27.2 til nærmere 29 kWh. Det samsvarer med hva eiere rapporterer.

Men jeg holder med deg i at de tekniske spesifikasjonene over netto kapasitet ikke samsvarer med den rekkeviddeøkningen de viser til. Jeg ser at WLTP er oppgitt til 285 km (med 20 tom) mot 235 km for 94 Ah noe som bare tilsvarer 21 %.  Vi får se hvordan det blir impraksis. Uansett er det et faktum at den reelle kjørelengden mellom hver lading på langtur vil øke vesentlig. Dessuten er 5-6 mil ekstra rekkevidde verdifullt for de som i dag nesten rekker fram til hytta uten å lade og som med nytt batteri kan bruke bilen uten ladeangst. Det finnes ikke noe mer irriterende enn å måtte vente i ladekø når man bare trenger 5 minutters påfyll på batteriet  ;)

Edit: Ser at bmw oppgir opptil 20 mil ved normal kjøring på 94Ah. Vi vet at det ikke er vanskelig å oppnå over 25 mil med  landeveiskjøring sommertid. De oppgir opptil 260 km for 120Ah (30 % økning), så da blir det nok uproblematisk å kjøre 30 mil hvis det ikke er mye motorvei.
Jeg har 18.5 mil til hytta med 1000 høydemeter, og jeg tror nok det skulle gå greit også en kald vinterdag. Det skal testes i desember  :)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 09. oktober 2018, klokken 08:14
En økning på 10kw disponibelt i batteri  vi bety en rekkevidde økning på 65 km utifra mitt gjennomsnitt forbruk på 15,2kw/100km på min 94ah som er rullet 60000km  Sommerforbruk fin kjøring i moderat hastighet = 12kw/100km forbruk = 83km økt rekkevidde.
Vinterforbruk i < 10minus 20kw/100km = 50 km økt rekke vidde.
Utifra disse tallene vil en 120ah /39kw tilgjengelig ha 325km sommer rekkevidde. Gjennomsnitt 256km. Kald Vinter 195km
Er det verdt et mellomlegg på over 100 000 kroner?
For min del kunne jeg brukt en 120ah til og fra hytta på fjellet(280km) uten hurtiglading om sommeren. Om vinteren måtte jeg uansett hatt en hurtiglading. På 94ah må jeg ha en hurtiglading om sommeren og to om vinteren.
På langturer om sommeren vil en 120ah ikke kunne kjøre en langtur på 1000km særlig fortere en 94ah pga samme ladefart (ca 45Kw)
Tror jeg venter på en 150ah med 100kw ladefart :-)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:01
Det spørs om det kommer flere oppgraderinger av batteriet. Det er jo en grense for hvor lenge i3 kan produseres slik den er i dag.
Vet ikke hvor ofte du kjører 1000 km turer. Hvis det er ofte er i3 uansett feil bil spør du meg  ;)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 09. oktober 2018, klokken 11:45
Har kjørt en par turer for året Nord Norge- Vestlandet ca 1400km hver vei med 94ah. Bilen fungerer greit på disse turene der gjennomsnitt hastighet ligger mellom 70-80km/t. Også greit med ladestopp og lufting av hund etter ca 2-3 times kjøring, men kunne helt klart tenkt meg halvert ladetid på disse langturene.  En i3 150ah med 100kw lading ville kjørt fra Tesla S på en slik tur:-)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Dedetirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:56
Dagligkjøring på ca 2 mil hver vei hvorav 14km I 90sone der farten ligger I 100-110? (kjører utenom rush).  Dere med erfaring - hvor ofte lading for å slippe angst (antar forsåvidt jeg vil lade ofte men bare lurer).  Er på vestlandet så bruker vindusviskere mer enn varmeapparat (dvs trenger jo å dugge av vinduene..)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMtirsdag 09. oktober 2018, klokken 20:38
Sitat fra: TM på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:01
Det er jo en grense for hvor lenge i3 kan produseres slik den er i dag.
Pga stadig økende salg bekreftet BMW denne uka at i3 skal produseres videre til 2021, minst :)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: turfsurftirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:06
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 11:45
En i3 150ah med 100kw lading ville kjørt fra Tesla S på en slik tur:-)
Det kommer vel an på farten. En i3 bruker vel like mye strøm som en S i ca 120. Og en S100 ville nok kommet en 20-30 mil lengre før første ladestopp.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:19
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 20:38
Pga stadig økende salg bekreftet BMW denne uka at i3 skal produseres videre til 2021, minst :)
De er jo på 2019 modell nå, så det behøver ikke bety at den produseres mer enn et par år til. Da tviler jeg vel på at det kommer nytt batteri siste året den produseres. 94Ah ble vel introdusert i juli 2016, så den har blitt produsert i over 2år.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: JorgenMonsdag 10. oktober 2018, klokken 05:51
I en av artiklene jeg linket til i rykte-tråden sies det bl.a.:
- BMW development boss Klaus Frohlich made it clear the i3 still had a lot of development and sales life left in it.
Så det ser ut som det fortsatt vil komme flere oppdateringer i alle fall.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Samcoonsdag 10. oktober 2018, klokken 23:24
Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 11. oktober 2018, klokken 06:47
Sitat fra: Samco på onsdag 10. oktober 2018, klokken 23:24
Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.

De fleste klarer seg vel helt fint med veldig mye mindre. Folk kjører i snitt 40 km om dagen og har ladet fullt neste morgen.... Dog bor du i by'n uten lade muligheter hjemme er det fint å ha behov for å lade opp kun 1 gang i uka...
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: bobakkatorsdag 11. oktober 2018, klokken 09:20
Sitat fra: Samco på onsdag 10. oktober 2018, klokken 23:24
Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.
Rekkevidde betyr mye om man bare har en bil, men ikke så mye om man har to biler - slik mange fremdeles har - og som vi har.
Selv bruker jeg nå i3 94Ah til alt bortsett fra til 1) hytta i vinterhalvåret, på 2) lengre ferieturer og for å 3) trekke henger.
i3 120 Ah vil kun dekke behov 1), og det er ikke verdt kosten med å bytte bil nå.
Jeg har satt meg på venteliste på iX3 som jeg regner med skal dekke behov 1 og 3, mens behov 2 vanskelig kan dekkes med elbil uten et meget godt utbygd ladenettverk med god kapasitet.
Skrekkscenariet er fremdeles på hjemfarten 1. påskedag å være avhengig av lading og har 10 biler foran meg som hver trenger 30 min lading. Med to ladere snakker vi om 5 timers ventetid.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Samcotorsdag 11. oktober 2018, klokken 19:31
Helt enig med lade kø problemet og nå flere større batteri biler tar 1 time til 80prosent hallo bare å overnatte på fortum eller grønn kontakt om flere står i kø. Større batteri er bedre men lade farten må tilpasses størrelsen.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Touringtorsdag 11. oktober 2018, klokken 19:42
Sitat fra: Samco på onsdag 10. oktober 2018, klokken 23:24
Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.

Jeg vil ikke ha en i3 som veier 1900 kg som kan gå 60 mil hvertfall.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtorsdag 11. oktober 2018, klokken 20:59
Å levere en bil på ca 1200 kilo med WLTP rekkevidde på 285-310 km er det ingen som er i nærheten av å klare. e-Golf veier mye mer og har en rekkevidde på 219 km WLTP. Også Leaf 2 har dårligere rekkevidde. i3 har aldri vært utviklet som langtur-bil.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Burgertorsdag 11. oktober 2018, klokken 22:33
Men den fungerer veldig bra som langturbil pga ladehastighet.

680km på en dag fordelt på fire ladestopp, kunne ha vært tre men vi starta med halv tank og fire stopp passet godt inn med pauser.

Over ett viss rekkevidde så er det ladehastighet som teller, med i3's lave forbruk og aktiv kjøling av batteri gjør at kilometerne renner fort inn på den.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mfredag 12. oktober 2018, klokken 10:04
Ja, det er vi enige om, men i3 som langtur bil må vi innrømme er for spesielt interesserte, fortrinnsvis par uten barn og ikke alt for mye bagasje. Å ta med en sykkel eller flere par ski er  ikke umulig, men krever at man går på akkord med komfort eller sikkerhet. Større batteri endrer ikke på noe av dette.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mmandag 15. oktober 2018, klokken 14:53
Snakket med en selger i dag som fortalte at salget av nye i3-120 lå an til å bli all time high. Det vil nok dabbe av litt etter hvert, men starten er iallefall lovende. Det betyr vel at man ikke har kjøpt katta i sekken. Jeg tror nok at medias fokus på videresalg av Kona har medført en større prisøkning på i3 enn ved forrige oppgradering. Samtidig gjør det kanskje at i3 igjen blir litt mer eksklusivt...liten bil for mange penger  8)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: moonbuggymandag 15. oktober 2018, klokken 16:07
Det er et gunstig tidsvindu i Norge akkurat nå. Bompenger i de største byene og "ventetid" på alle modeller. Det vinduet blir definitivt lukket når Tesla 3 kommer i store volum på det norske markedet i 2019. Det ser ut til at elbil subsidier reduseres kraftig i USA fra 2019. Det kan gi langt flere biler til Norge fra starten av 2019, og da faller i3 med 42 kwt helt igjennom...
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hemimandag 15. oktober 2018, klokken 16:29
Gleder meg massiiiv til uke 49-51, no more leaf!

i3 er bra ventepølse til e-tron, så er jo spm om e-tron eller i3 beholdes, we will see!

i3 er favoritt elbilen min, og har prøvd/eid de fleste.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mmandag 15. oktober 2018, klokken 16:34
Sitat fra: moonbuggy på mandag 15. oktober 2018, klokken 16:07
Det kan gi langt flere biler til Norge fra starten av 2019, og da faller i3 med 42 kwt helt igjennom...
Jeg tror du tar feil. M3 er da på ingen måte noen konkurrent til i3. Dessuten kan Tesla være konkurs før markedet for elbiler mettes  8)

Korrigert. Skulle stått TM3..ikke M3.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hemimandag 15. oktober 2018, klokken 16:37
Bmw M3? siden vi er på bmw forumet? :D :D

Om alle andre har 60-100 batteri kan i3 bli kipt, men enn så lenge har bmw faktisk vært like bra/bedre enn andre på rekkevidde.

TM3 kan jo bli gøy, men får håpe de er bedre på rustbehandling og lakk enn de har vært på TMS/TMX for alt er stål, og stål ruster mer enn alu korroderer
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Walkertirsdag 16. oktober 2018, klokken 00:46

https://www.bmw.de/de/ssl/configurator.html#/8P21//I01/esl/new/
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. oktober 2018, klokken 05:50
Sitat fra: Walker på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 00:46

https://www.bmw.de/de/ssl/configurator.html#/8P21//I01/esl/new/
Ja det ligger en konfigurator der, men virker den da ? Den virker iallefall ikke med min ipad.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: hELgenentirsdag 16. oktober 2018, klokken 07:20
Den virker på pc
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Stifenstirsdag 16. oktober 2018, klokken 19:37
Den ble veldig dyr i den konfiguratoren hvertfall. 55.250 €. (520 norske). Det er i3s med alt av utstyr. Gikk ikke an å velge pakker, så måtte velge alt utstyr manuelt. Sikkert en feil et sted, men hvis ikke så er jo den «billig» her i forhold.

Fikk forøvrig pristilbud på 393.544,- med rabbatt for i3s med alt utstyr, levert til Bergen. (Jæger Kokstad) så min nåværende 94ah ligger på Finn. Så får vi se...
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. oktober 2018, klokken 19:41
Trekker du fra mva blir vel prisen nærmere den norske. Tror ikke de har den samme charge pro pakken i Tyskland, men jeg tror nok man ville fått en bra rabatt likevel.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Vetlefredag 09. november 2018, klokken 10:57
Ser ut som konfiguratoren er oppe å går på BMW.no nå.

Er det bare meg eller er prisene i konfiguratoren billigere enn i prislisten..?  ::)
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Mr Oizofredag 09. november 2018, klokken 11:16
Basismodellen ser ut til å ha en pris på fra 309000, mot 320000 i prislisten.
Charge pro blir 389 i konfiguratoren.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: fossaaenfredag 09. november 2018, klokken 11:33
Det er 11000 i frakt og leveringsomkostninger som ikke står i basisprisen, da frakt og levering ikke skal inngå i beskattningsgrunnlag var svaret jeg fikk fra min forhandler.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Mr Oizofredag 09. november 2018, klokken 12:04
Nederst på konfiguratoren står følgende:
""De oppgitte prisene er veiledende inkl. frakt og registreringsomkostninger på kr 13.800,- med levering i Oslo"

Altså inklusive frakt og reg omkost.
Tittel: Sv: i3 120Ah er offisiell !
Skrevet av: Trond.mlørdag 10. november 2018, klokken 13:11
Sitat fra: fossaaen på fredag 09. november 2018, klokken 11:33
Det er 11000 i frakt og leveringsomkostninger som ikke står i basisprisen, da frakt og levering ikke skal inngå i beskattningsgrunnlag var svaret jeg fikk fra min forhandler.
Det er nok feil i konfiguratoren. Det er prislisten som må regnes som «facit», så det nytter nok ikke å si at man vil ha bilen til den prisen konfiguratoren gir.