Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Elektriske utfordringer => Emne startet av: Silkefot på torsdag 09. august 2018, klokken 23:08

Tittel: Død Leaf
Skrevet av: Silkefottorsdag 09. august 2018, klokken 23:08
Vet at dette emne har vært tatt opp før men det er et år siden så jeg starter likegodt en ny tråd.

Når jeg kom hjem fra 10 dager ferie var Leafen død. Den reagerte ikke på lading eller av/på knapp. Jeg målte 12V  mens den var tilkoblet til 2,5V og når jeg tok av + polen lå den på 5V. I bilen hadde skjermen til radio osv stilt seg i CD-matings posisjon. Den har også hatt en USB lader i 12V uttaket som ikke var i bruk. Jeg ladet den opp og bilen fungerte som normalt igjen (bortsett fra et par innstillinger som måtte gjøres på nytt). Det er første gang for oss etter over 100000 km og vi har brukt den en uke nå uten flere problemer.

Noen som siden forrige gang har kommet på hva dette kan skyldes?
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Gordon Retrieverfredag 10. august 2018, klokken 00:02
Hvor gammelt er 12v-batteriet?
Et dårlig batteri avsløres ofte av at det gjøres endringer i bruksmønsteret for bilen (f.eks. ferie og bilen står i ro lengre enn normalt).

Et 12v-batteri som har vært tappet så langt ned som du har målt, vil heller ikke kunne få tilbake full ytelse hvis det lades opp igjen.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Burgerfredag 10. august 2018, klokken 14:06
Er det en 2011 Leaf så har jo batteriet holdt i ~8 år.

Jeg ville sjekket her på forumet for hvilke 12v batteri på biltema som passer rett inn i Leaf og handlet nytt. Billig investering mot at bilen ikke starter når du er for sent ute allerede på vei til jobb.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 10. august 2018, klokken 17:05
Jeg kjenner meg godt igjen feriehistorien. Første gang kan det være spesiellt forvirrende om battiet har høyt nok nivå til at noe lys og visse funksjoner virker, mens andre ting ikke virker, og man får hverken start på DC/DC eller AC/DC.

Man kan venne seg til å lade opp 12V batteriet over natta før man tar den i bruk etter hver gang bilen er stått i lengre tid. Har man ikke tilgang til det, bør man ha en booster og startkabler tilgjengelig.

Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Silkefotfredag 10. august 2018, klokken 23:14
Har ikke byttet batteri på bilen og etter at jeg ladet den opp igjen har den vært fin i følge Leafspy. Har vanskelig for å tro at dette skjer fordi batteriet er dårlig; den har tålt å stå stille over lengre tid før og skulle den være dårlig ville vi bare sett en liten degradering, ikke 5V
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: tomrhlørdag 11. august 2018, klokken 08:01
Finnes en lang tråd om dette, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20211.210.html
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Rav4_EVlørdag 11. august 2018, klokken 08:58
En liten advarsel til alle dere som skal tvinge mest mulig levetid ut av blybatteriet.
Når dette begynner å miste kapasitet, vil DC/DC omformeren som henter strøm fra drivbatteriet og lader 12 volts batteriet under kjøring, få en mer stresset tilværelse. Husk at en glødelampe trekker opp til 10X strømtrekk i et brøkdel av et sekund når den slåes på. Et blink med fjernlysene er nok til å ødelegge omformeren dersom 12 volts batteriet er ferdig.

Nå er garantien over på mange eldre Leaf. Tipper en DC/DC omformer med arbeid neppe kommer under 30 tusen.

Har jobbet med elbiler i de siste 15 årene.
Dårlige 12 volts batterier drepte omformere på Buddy, De franske 106 og Saxo. Nå er dette et hyppig problem på Miev.

Bytt et batteri til under tusenlappen før du drar på deg et problem som er 30 ganger dyrere.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: offpistsøndag 12. august 2018, klokken 10:22
Vi har samme problem med vår 2011 modell Leaf.
Har byttet batteri 3 ganger på 4 år.. Nå har vi begynt å koble på en vedlikeholdslader en gang i blandt og det hjelper.. men likevel skal vi være bortreist mer enn en helg kobler vi rett og slett bort batteriet.

Noe tapper batteriet og dc-dc laderen ombord bare ser på at 12V batteriet dør..
Det spiller ingen rolle om bilen er tilkoblet 230V eller ikke, det samme skjer. Dårlig design.

Dette batteriet passer: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-45ah-2000029829

Men batteripolene er mindre, så man trenger overganger.. Mekonomen har dette:
https://www.mekonomen.no/bil/forbruk/elmateriell/kabelsko/batteripol-adapter-pa97994no


Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: offpistsøndag 12. august 2018, klokken 10:33
Skal tro om LIFEPO4 ombord hadde vært bedre.
I teorien burde BMS ombord i batteriet koble ut før batteriet er helt tomt og hindre at det går i stykker:
https://mjosservice.no/produkt/lithium-batterier-ladere/batterier/skanbatt-lithium-lifepo4-batteri-12v-40ah-30a-bms
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: offpistsøndag 12. august 2018, klokken 11:01
Det burde være mulig å finne ut hvilken kurs som trekker strøm ved å bruke elimineringsmetoden med å trekke ut en sikring av gangen. Men jeg mistenker det er sentral elektronikk i bilen som ikke er mulig å bare koble bort permanent. Man kan høre rele`r slå inn når spenningen kobles på. Kombinert med at DC-DC laderen ikke er aktiv når bilen er av så er det et problem som ikke lar seg løse så lett.

Da sitter man igjen med to løsninger:
Enkel bryter for å slå av batteriet før ferier https://www.ebay.com/itm/323295492938

Eller at man monterer en smart batteri lader permanent ved siden av batteriet og husker å koble den til før ferier.
Det hjelper vel ikke å tyvkoble seg inn på Type 1 pluggen for der er det vel ikke 230V så snart bilen er ferdig ladet.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: leafnorsøndag 12. august 2018, klokken 11:29
De relene sitter i en boks bak til venstre  i motorrommet når en står forran å ser ned i motorrommet.
Sett på koblingsskjema og for å få ut strøm er det tre rele der. Kan være at et av de har trang til å henge?
Så er det direkte 12V til "hjerne" som bla vekkes til live når nøkkel kommer nær bilen så den kan åpnes og startes.
Da blir det et lite kontrollspørsmål. Hvor langt fra nøkkel står bilen parkert? Har man glemt en nøkkel i bilen de gangene den er utladet?
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: TorCsøndag 12. august 2018, klokken 13:21
Jeg mistenker at min ELM tappet batteriet. Den ELMen jeg har er aktiv selv om bilen er avslått. Napper den derfor ut hvis bilen ikke skal brukes på en stund.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Sverre_Emandag 13. august 2018, klokken 08:33
@Silkefot Sto bilen tilkoblet mens du var på ferie?
Jeg har opplevd død bil etter en drøy uke med tilkoblet bil.
Mistenker at Carwings (Og kanskje OBD2-dongel) tapper bilens 12V batteri.

Carwings har da også fått hikke i slutten av denne perioden, og sendt varsler (epost) om "lading avsluttet" en gang i timen.
Når jeg har sett dette senere, har jeg startet klima via appen en liten stund. Da tappes hovedbatteriet litt, og hovedbatteriet vil deretter lade seg opp igjen sammen med 12V batteriet.

12V batteriet lades kun under kjøring og lading, ikke når bilen er tilkoblet med fulladet (eller 80%-timer) hovedbatteri.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 13. august 2018, klokken 22:44
Dersom du går fra bilen med AC tilkopla, så kan du komme til å se at blåblinken starter med noen dagers mellomrom, som indikerer mating av 12V.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: leafnormandag 13. august 2018, klokken 23:11
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 13. august 2018, klokken 22:44
Dersom du går fra bilen med AC tilkopla, så kan du komme til å se at blåblinken starter med noen dagers mellomrom, som indikerer mating av 12V.
I sommerferien var det knallvarmt. Batteriet på min Leaf holdt 28-30 grader uten å brukes/lades.
Kjørte ikke med den, så lot den stå på middels SOC for å spare den.
Plutselig en dag kom jeg over at den der lampen omtalt stod å blinket. Bilen på SOC 50%, ikke koblet til nettet.
Tok video, og link her:
https://photos.app.goo.gl/YECtJ4JkZ1HdMKk29
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 13. august 2018, klokken 23:26
Da hadde nok dc/dc-boksen starta opp. Hadde du klimatimer på?
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: leafnormandag 13. august 2018, klokken 23:57
Nei. Har aldri brukt timere.
Har sett lampen før da jeg monterte ekstralys. Bilen av, og en del forbruk på 12V men jeg koblet det hele opp. Da blinket det til og den ladet.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: offpisttirsdag 14. august 2018, klokken 07:16
Hmm.. jeg har hatt noen runder hvor jeg har klaget på at batteriet tømmes uten at bilen "gidder" å gjøre noe med det. Man skulle jo tro det hadde vært naturlig å starte dc-dc laderen når 12V batteriet når en viss spenning.
Jeg fikk tilbake at "Lot du strømkabelen stå i når du var på ferie".. Hvorpå jeg svarte "..ja.." Og da sa teknikeren at "ja da er det ikke rart det ble tomt, for det blokkerer DC-DC laderen fra å våkne".

Jeg har senere prøvd å ta ferie uten å la laderen stå i men akkurat det samme skjer.. vi kommer hjem til tomt (og noen ganger ødelagt) 12V batteri.

Så lenge vi bruker bilen hver dag er ikke dette noe problem, men som sagt.. hver gang vi skal på ferie nå så har det blitt rutine og koble ut batteriet på kona sin leaf.

Selv har jeg E-Golf med dobbelt dash-cam montert (altså et fremme og et bak). Dette kameraet står på 24/7, også når bilen er av.. Og det bruker nok en del strøm men det er aldri at 12V batteriet går tomt..
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Sverre_Etirsdag 14. august 2018, klokken 09:24
Sitat fra: offpist på tirsdag 14. august 2018, klokken 07:16
Og da sa teknikeren at "ja da er det ikke rart det ble tomt, for det blokkerer DC-DC laderen fra å våkne".

Dette samsvarer 100% med mine opplevelser. Veldig kjedelig å måtte gjøre den erfaringen selv. >:(
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: cratorsdag 16. august 2018, klokken 10:08
Det burde ikke være nødvendig å gjøre det slik, men da kan det jo løses enkelt ved å koble til en vanlig vedlikeholdslader på 12V-batteriet. (Kanskje ikke aktuelt om man står 2 uker på en flyplassparkering e.l.)
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Powerfluxfredag 17. august 2018, klokken 15:52
Sitat fra: offpist på søndag 12. august 2018, klokken 10:22

Dette batteriet passer: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-45ah-2000029829

Men batteripolene er mindre, så man trenger overganger.. Mekonomen har dette:
https://www.mekonomen.no/bil/forbruk/elmateriell/kabelsko/batteripol-adapter-pa97994no

Dette batteriet er identisk med det du linker til, bare med store batteripoler. Passer som hånd i hanske :+1:

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-45ah-2000029827

Min har nå gått 115000km, aldri hatt 12V problemer men byttet likevel nå for å være i forkant av evt. problemer.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: corvymandag 15. februar 2021, klokken 13:18
Er det noen som har forslag til hvordan dette kan gjøres bedre for bilen? Finnes det noen måte å tvinge DC-laderen til å booste 12V batteriet på når bilen brukes lite? Eventuelt tvinge den ned i "sovemodus"? Er styrete å måtte koble ut batteriet hver gang jeg skal parkere bilen litt lenger tidsrom... Nå i corona-tid så kjører vi nok ikke nok med bilen.

Er vel ikke noen god ide å "hacke" til en 12V lader fra DC fremdriftsbatteriet...
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Hanhijnnmandag 15. februar 2021, klokken 13:24
Sitat fra: corvy på mandag 15. februar 2021, klokken 13:18
Er det noen som har forslag til hvordan dette kan gjøres bedre for bilen? Finnes det noen måte å tvinge DC-laderen til å booste 12V batteriet på når bilen brukes lite? Eventuelt tvinge den ned i "sovemodus"? Er styrete å måtte koble ut batteriet hver gang jeg skal parkere bilen litt lenger tidsrom... Nå i corona-tid så kjører vi nok ikke nok med bilen.

Er vel ikke noen god ide å "hacke" til en 12V lader fra DC fremdriftsbatteriet...
Er det ikke bare å koble til en billig 12V-vedlikeholdslader på 12V-batteriet når bilen skal stå en periode? Får du kjøpt billig på f.eks. Biltema, Jula, Thansen etc.
Tittel: Sv: Død Leaf
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 17. februar 2021, klokken 22:00
Når man har forlatt bilen, så sies det at DC/DC starter opp med noen dagers mellomrom, og i sjeldne tilfeller kan man se en forlatt bil stå med blåblink. Det kan være avhengig av Sw-versjon, og jeg stoler ikke på at dette er tilstrekkelig, og det er vel den dvalefunksjonen du kopler ut, hvis ladekabelen er plugga i.

Man må finner ut hva som er enklest av å setter på vedlikeholdslader, og/eller å huke av batteripolen, før man reiser bort, men pass på at ikke DC/DC går, når du plugger ut batteriet.

Når man kommer hjem fra ferie, er det ikke sikkert Leafen er død, men startbatteriet kan være lågt nede, så noen funksjoner på bilen virker, og andre ikke, så den kan se svært spøkefull ut, og startbatteriet kan være for svakt til å starte DC/DC.

Leaf is dead after vacation... https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=8588#p192032