Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Gordon Retriever på torsdag 02. august 2018, klokken 16:38
Det er sikkert flere som går med planer om andre sommerhjul enn de aerodynamiske 17-tommerne den ruller av båten med.
Da passer dette akkurat for temaet i denne tråden: Valg av felger, dekktype, dimensjoner. Både planer og erfaringer - også med økning i forbruk og støy.
Under vises bilde av Fossilkona på 235/45-18 Goodyear Eagle. Ved siden av å være 20mm bredere, er også sideveggen på disse dekkene 10% lavere enn på standardimensjonen 215/55-18. Kanskje særlig dette siste gjør meg skeptisk mht. støy. Andre kan vurdere saken annerledes.
(https://i.imgur.com/u7W90tA.jpg)
Eg skal ha disse felgene... Men 17". 18" er ikke typegodkjent (svarte Hyundai nylig)
Kan man velge alternative sommerhjul fra forhandler? Eller må man velge de standard som følger med og evt. kjøpe ved siden av?
De felgene der er faktisk ganske fine, må snakke med forhandler om det er for seint å bytte....
Ikke helt riktig tråd for dette kanskje, men da er det bekreftet at iallefall en av kundebilene som er kommet til Norge, i likhet med pressebilene, står på Nexen N'fera SU1 sommerdekk...
Jippi :(
Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å kjøpe en ny bil og få den levert med "budget" eller "billigdekk". Jeg ville ikke kjøpt Nexen til noen av bilene mine fordi jeg ikke liker dekk som er glatte, ustabile, med kast og ubalanse.
Er Nexen som merke så dårlig at det er grunn til å krangle seg til et annet sett dekk?
Jeg har problemer med å huske noen annen nybil som har blitt levert med noe som var tilsvarende langt ned på listen over (aner-)kjente dekkmerker.
Jeg tror en vil kjempe i oppoverbakke dersom en prøver å krangle seg til andre dekk. Slik jeg ser det er det ikke noe argument at det er et dårlig dekkmerke. En må nok heller reklamere på dekkene funksjon - ubalanse, dårlig våtegenskaper (egnet for Norske forhold), urunde osv.
Jeg er gnien, men kjenner jeg er nære på, for første gang i mitt liv, å bytte/kaste helt nye dekk og kjøpe noen jeg føler meg tryggere på.
Om dataene fra dekkonline stemmer er de (ifølge EU-merking) faktisk brukbare på vått føre, men C på rullemotstand er vel ikke optimalt for en elbil?
EU merkingen av dekk stemmer ikke helt for norske forhold. Det vil påvirkes av underlaget og temperaturer etc.
" SINTEF i Trondheim har imidlertid gjennomført tester av dekkene på slitte, norske veier og konkluderer med at dekkene støyer mye mer."
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2013/ny-dekkmerking/ (https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2013/ny-dekkmerking/)
Sitat fra: Limodriver på fredag 10. august 2018, klokken 00:43
Jeg er gnien, men kjenner jeg er nære på, for første gang i mitt liv, å bytte/kaste helt nye dekk og kjøpe noen jeg føler meg tryggere på.
+1 (og jeg lo da jeg leste den setningen ;D)
Men hva skal man velge i stedet? Ser at TeslaBjørn kjører noe Winrun fra Megahjul på Tesla. Er det bra greier?
Opphavet byttet medfølgende dekk på Leaf til Nokian Hakka Green pga støy og fikk bra resultat med det byttet.
Sitat fra: Spajderman på fredag 10. august 2018, klokken 00:49
Om dataene fra dekkonline stemmer er de (ifølge EU-merking) faktisk brukbare på vått føre, men C på rullemotstand er vel ikke optimalt for en elbil?
Virker som det er litt ulike opplysninger om EU-merking på disse Nexen-dekkene.
På byttdekk.com oppgis våtgrep til A, men støy til hele 71 dB og rullemotstand til E (som er elendig).
https://www.byttdekk.com/dekk/nexen/nexen_nferasu1/215-55r17/154946 (https://www.byttdekk.com/dekk/nexen/nexen_nferasu1/215-55r17/154946)
Det er fordi det dekket som spajderman la ut bilde av er i dimensjon 225/55/17 97V, mens dekket som Kona blir levert med er i dimensjon 215/55/17 94V
Spørsmål: Hvilke dekk blir Ioniq levert med? Og var det samme diskusjon om dekkene til Ioniq? Og hva er erfaringene i praktisk bruk på Ioniq?
Sitat fra: Kjetil1986 på fredag 10. august 2018, klokken 09:40
Det er fordi det dekket som spajderman la ut bilde av er i dimensjon 225/55/17 97V, mens dekket som Kona blir levert med er i dimensjon 215/55/17 94V
Se der ja, da er det jo faktisk litt krise. Er det greit at en ny bil blir levert på slike dekk?
Ioniq ble vel levert med Michelin-dekk, iallfall ifølge min forhandler, som sa at han antok at Kona ville bli levert med Michelin sommerdekk fordi Ioniq ble det.
Sitat fra: Jakal på fredag 10. august 2018, klokken 10:26
Spørsmål: Hvilke dekk blir Ioniq levert med? Og var det samme diskusjon om dekkene til Ioniq? Og hva er erfaringene i praktisk bruk på Ioniq?
Min Ioniq kom med Michelin Energy. Men det er 16 tommer som standard, ikke 17 som Kona.
Erfaring med Energy dekkene er at de har bra rullemotstand, men ellers ikke er mye å skryte av. Begrenset grep, spesielt på vått føre. Dessuten har de en finurlighet ved at de bråker noe voldsomt når de er kalde, ved f.eks 5 varmegrader. Nå blir de jo varme hvis man kjører noen mil, men det har hendt at jeg har lurt på om jeg kjører med bakluka på gløtt når det er kjølig i været.
Jeg har flere ganger tenkt at jeg gleder meg til disse dekkene er utslitt og jeg kan sette på noe annet.
Sitat fra: Spajderman på fredag 10. august 2018, klokken 10:34
[
Se der ja, da er det jo faktisk litt krise. Er det greit at en ny bil blir levert på slike dekk?
Dessverre så er dekk et av de områdene det spares inn på hos produsentene.
Kjøpte en relativt dyr motorsykkel for noen år siden. Og originaldekkene den modellen ble levert med var hinsides dårlige på vått føre. Direkte farlige dekk til en mc-en. Det merket også produsenten etter hvert, som skiftet til et godt dekk og modellmerke bare 2 år senere. For oss som kjøpte mc fra tidlig produksjon, så var dekkskifte den beste, mest merkbare, oppgraderingen en kunne gjøre.
Så ja. Jeg endte med å kastet 1 sett dekk med tusenvis av kilometer igjen på. Rett og slett fordi de var noe drit å kjøre med.
På dagens bil har vi sommerdekkContinental Contact Sport et-eller-annet-nummer. De støyer vannvittig mye mer enn vinterdekkene Michelin Ice-X. Hver hjulskiftesesong merker jeg meg hvor mye mer stille vinterdekkene er enn sommerdekkene. Blir positivt overrasket om høsten, og negativt overrasket om våren.
Det er flere variasjoner av Nexen-dekket, med noe varierende verdier.
Støymålinger for dekkmerking viser støy avgitt til omgivelsene, ikke inne i bilen.
Likevel er det klart Nexen ikke er noe støysvakt dekk.
(Ignorer N Blue HD-dekket som snek seg med i oversikten.)
(https://i.imgur.com/N5Z7LTb.png)
Gode vinterdekk produsert for det nordiske markedet er mykere og med mer naturgummi enn sommerdekk. Det koster mer, men gir bedre grep på vinterveier. Det er årsaken til at det er en dårlig ide å bruke dekk fra lavprisprodusenter på norske vinterveier. Hardere gummi og nok også større andel syntetisk gummi gir lenger levetid, men dessverre også mer støy. Jeg merker det samme når jeg skifter fra Conti vinter til Conti sommer.
Å spare et par tusen kroner på ukjente/dårlige dekk når man kjøper bil, nesten uansett bilpris, er for dumt. Livet avhenger for en stor del av veigrepet og jeg vil aldri satse familiens eller eget liv for noen lusne kroner. Alltid dekk med topp testresultat for nordiske forhold på min bil.
Nu vel. Nordisk er mye rart og betyr ikke nødvendigvis at f.eks. Continental er best på vinterføre alle steder.
Som eksempel er Continental nesten uegnet for meg, fordi 99% av kjøringen på vinterdekk vil kreve gode egenskaper for å unngå vann- og slapsplaning. Continental har ganske tett mønster på sine dekk.
Nå er jeg ikke direkte uenig, men det er ikke nødvendigvis ett riktig dekk for hele Norge. Eller Norden for den saks skyld.
En liten nyansering der altså :)
Nå gjelder tråden sommerhjul, så da tenker jeg "Nordisk" betyr litt mindre, men det kan godt hende jeg tar feil der. For meg er våtgrep i +3 til +20 Det viktigste. Men hvordan jeg da finner optimalt dekk er vanskelig å vite. EU-merkingen gir en indikasjon, men er jo ikke eksakt for disse forholdene.
Sitat fra: jorgenbsk på fredag 10. august 2018, klokken 20:48
Nu vel. Nordisk er mye rart og betyr ikke nødvendigvis at f.eks. Continental er best på vinterføre alle steder.
Som eksempel er Continental nesten uegnet for meg, fordi 99% av kjøringen på vinterdekk vil kreve gode egenskaper for å unngå vann- og slapsplaning. Continental har ganske tett mønster på sine dekk.
Nå er jeg ikke direkte uenig, men det er ikke nødvendigvis ett riktig dekk for hele Norge. Eller Norden for den saks skyld.
En liten nyansering der altså :)
Nå gjelder tråden sommerhjul, så da tenker jeg "Nordisk" betyr litt mindre, men det kan godt hende jeg tar feil der. For meg er våtgrep i +3 til +20 Det viktigste. Men hvordan jeg da finner optimalt dekk er vanskelig å vite. EU-merkingen gir en indikasjon, men er jo ikke eksakt for disse forholdene.
:+1: :+1: :+1:
Når en leser på forskjellige tester av Nexen N'fera SU1 er det omtrent slik jeg forventet. Både på våt og tørr vei er det ikke noen "anerkjente" merker som gjør det dårligere. Lavere på listene er det stort sett billig og budget dekk. Premiummerker ligger stort sett alltid over.
EL Niro kommer med Michelin dekk. Urettferdig? :o
http://www.kia.com/content/dam/kwcms/kr/ko/files/EDE/catalog/catalog_niro-ev.pdf
(http://www.kia.com/content/dam/kwcms/kr/ko/files/EDE/catalog/catalog_niro-ev.pdf)
Jeg hadde tenkt Kona som ventepølse til Niro så det blir bra. Ikke ille å bli kvitt både kona og nexendekkene samtidig.
Sitat fra: andy99 på torsdag 23. august 2018, klokken 20:54
EL Niro kommer med Michelin dekk.
I Sør-Korea.
Kanskje Kia vil drive markedsføring for sør-koreanske dekk på eksport-versjonen?
Sitat fra: Limodriver på torsdag 23. august 2018, klokken 21:34
Jeg hadde tenkt Kona som ventepølse til Niro så det blir bra. Ikke ille å bli kvitt både kona og nexendekkene samtidig.
Samme her. Ble egentlig bare forsterket av dette dekkene.
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 10. august 2018, klokken 13:58
Det er flere variasjoner av Nexen-dekket, med noe varierende verdier.
Støymålinger for dekkmerking viser støy avgitt til omgivelsene, ikke inne i bilen.
Likevel er det klart Nexen ikke er noe støysvakt dekk
Testet bilen igår.
Støymaling i 80-85Km på slitt asfalt viste 67-68dB i bilen.
Mener det var Nexen N Fera SU1 som satt på.
Til sammensligning skiftet jeg fra orginal Bridgestone Potenza S001 RFT 255/40 R18 95Y (72dB)
til Falken Ziex ZE914 Ecorun 225/40 R18 92W XL (68dB) på Golf GTE og merket stor forskjell.
Tester i etterkant viser 65-66dB.
Jeg har bedt forhandler om pris for å skifte orginale dekk til Falken Ziex ZE914A Ecorun 215/55 R17 94W (67dB) eller Fulda SportControl 2 215/55 R17 98Y XL (68dB).
På vinterdekk pakken til Nokian WR D4 215/55 R17 98H XL (69dB)
Også bedt om pris for å montere ett 12V uttak bak, samt montering av 80W LED rampe.
Time will show.
Tenker jeg kommer til å be om vinterdekk (kontinental, ikke nordisk type) på originalfelgene, så får jeg heller få med de medfølgende sommerdekkene løst og prøve å selge dem, og så kjøper jeg noe ettermarkedsfelger med litt spenstigere utseende og bedre dekk til sommerbruk.
Hvilken variant av Nexen dekket sitter på? Ser ut som at dekkene har ganske stor rullemotstand?
Måtte bremse kraftig på våt føre i dag, med nexendekkene. De dekkene skal av bilen så fort som mulig, aldri opplevd at dekk har sluppet taket i våt asfalt så fort som disse gjorde.
Sitat fra: Navl1 på fredag 14. september 2018, klokken 15:34
Måtte bremse kraftig på våt føre i dag, med nexendekkene. De dekkene skal av bilen så fort som mulig, aldri opplevd at dekk har sluppet taket i våt asfalt så fort som disse gjorde.
Da har du aldri kjørt med Falken ZE-512 (eller var det 502?). Uansett, hadde disse på en A6 for en del år tilbake, og de var virkelig livsfarlige på regnvått. 4-hjulssladd rundt svingene uten provosering.. som å kjøre på nysnø. Dekkene ble etter en sesong steinharde. Da jeg punkterte ba jeg dekkforhandler om pris på nytt tilsvarende dekk for at alt skulle være likt.. "beklager, vi kan skaffe de så klart, men vi vil ikke selge de til deg. det er farlige dekk. bytt alle..!"
Så Falken kommer aldri i nærheten av mine biler igjen etter den blemma her!
Når det er sagt så synes jeg egentlig at Nexen og veigrep på Kona er som forventet og helt ok, både på tørt og vått.
Sitat fra: Limodriver på fredag 10. august 2018, klokken 00:43
Jeg er gnien, men kjenner jeg er nære på, for første gang i mitt liv, å bytte/kaste helt nye dekk og kjøpe noen jeg føler meg tryggere på.
Da fikk jeg solgt mine Nexen dekk som sto på.Gikk etter 4-5 dager på Finn. :D
Kan jeg spørre hva du fikk solgt dem for?
Solgte dem for NOK 1600,- Så ble jeg kvitt dem og de kom til nytte annet sted.
Hvilke dekk satte du på i stedet, og hva er erfaringene med de nye dekkene sammenlignet med Nexen?
Sitat fra: e-curious på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:47
Hvilke dekk satte du på i stedet, og hva er erfaringene med de nye dekkene sammenlignet med Nexen?
Kjører nå på Goodyear vinter på originalfelg. Har aldri prøvd Nexen dekkene, men støyen er lite merkbar på disse som nå står på, men lite relvant i sammenligningen kanskje.
Har disse hengende i garasjen 18" https://www.hyundai.no/modeller/kona/ med påsatt Falken Azenis FK510 235/45 R18 som får sin debut på bilen til våren nå som vi går mot vinter med stormskritt.
Litt spent på støyen, men 17" fikk god tilbakemedling i årets sommertest.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2018/falken-azenis-fk510/