Elbilforum.no
Bilmerker => Byton => Emne startet av: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. juli 2018, klokken 12:10
Jeg har lagt merke til at veldig mange ser frem til Byton, og selskapet får masse positiv mediedekning. På elbilforumet har Byton til og med fått sitt eget underforum. Men hvor sannsynlig er det egentlig at de vil levere en eneste kundebil?
Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006. De ser også ut til å være litt bak der Lucid Motors, Faraday Future, Fisker Inc, SF Motors, mf er i dag. Er det rett og slett det at de lover gull og grønne skoger (lav pris, bra bil) som gjør at folk er villige til å legge godviljen til?
Jeg håper Byton klarer å gjøre kundene fornøyde, men det er mange utfordringer som må løses. De må utvikle produktet, de må skaffe en fabrikk, de må ordne finansiering, de må få på plass salgs- og serviceapparat, osv. Det er ekstremt vanskelig å starte et nytt bilselskap. I nyere tid er det bare Tesla og noen kinesiske bilselskaper som har klart å overleve oppstarten.
...
Jeg har større tro på Byton en mange av de andre. Se på hvem som er i Teamet, og som påpekt over, hvor utvikling, produksjon og penger er.
Levere kundebiler? På hjemmemarkedet Kina, ganske sikkert.
Eksportmarkedet er jeg mer i tvil om:
Selv om Byton velge å selge på lavere pris enn konkurrentene, er en fra-pris på USD 45.000 mye penger, og i USA er man vel inne i prissegmentet for en velutstyrt Chevrolet Silverado. I 2020-2021 må Byton også forholde seg til elbilalternativer fra mer etablerte merker.
En annen ting er at ved å skulle selge en langrekkeviddebil er man avhengig av utbyggingen av hurtigladernettverket, og jeg er ikke overbevist om at USA-kartet er pepret med hurtigladere om 2-3 år.
Absolutt en spennende bil! Men finnes det enn så lenge en kinesisk bil som har kommet seg gjennom Euroncap med godkjentstempel? Det alene er grunnen til at jeg ikke setter meg på noen liste foreløpig.
Qoros fikk 5 stjerner f.eks. https://www.euroncap.com/en/results/qoros/3-sedan/8887 (https://www.euroncap.com/en/results/qoros/3-sedan/8887)
Qoros er et glimrende eksempel: Ny kinesisk produsent med store planer om Europa-lansering, finner ut at ting tar mer tid enn planlagt, forandrer eierstruktur - og ombestemmer seg mht. Europa.
(https://i.imgur.com/bebvSke.jpg)
Qoros 3 - skulle ikke erobre Europa likevel
I og med du skal ikke betale ett eneste øre før du får bilen levert,
er det i motsetning til de fleste andre kommende elbiler
gratis å stå på bestillingsliste.
Å listeføre seg er derfor en gratis helgardering.
Har førstedagsreservasjon, men svært liten tro på at jeg kommer til å kjøpe den - ikke nødvendigvis like liten tro på at den kommer på veien. Ubegripelig hallelujah-stemning blant de som har reservert. Jeg tar det heller som et pluss hvis det noen gang blir levert biler og det kommer et serviceapparat det går an å leve med (iallfall utenfor Oslo). Om dette blir et supersært merke med servicesenter kun i Oslo så blir det også vanvittig verditap og lite marked for videresalg.
Når det gjelder godkjenning i europa så bør de ha stålkontroll på det, med tanke på folkene de har hyret innen design, hvor det ligger masse kompetanse på europeiske storselgere.
Ellers kommer det hauger med kjente og ukjente konkurrenter fremover, så de er nok avhengige av å klare å skille seg ut på hjemmebane og få mange salg der, for videre vekst.
Qoros 3 kommer også som EV i Kina i år, med 450km rekkevidde: http://autonews.gasgoo.com/m/Detail/70014808.html
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. juli 2018, klokken 12:10
Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006.
Alt tyder på at Byton vil bruke betydelig mindre tid enn hva Tesla gjorde. Mye har skjedd også med kunnskap om elbiler siden 2006.
Vanskelig å spå, men kommer de godt ut fra starten av rimelig korte ventetider, bilene får god omtale og fremstår som driftsikre, så er vel sjansen i grunnen stor for at de passerer Tesla relativt hurtig. Og ha det kinesiske hjemmemarkedet er en stor fordel.
De enorme skjermene minner meg om hypen med integrert DVD skjerm i nakkestøtta. I dag klikker du inn nettbrettet ditt inn i bilen. Overlater ikke til bilprodusenter å utvikle nettbrett. Samme som Tesla. Der skulle det også komme en haug med app'er, men de uteblir. Greit med stor skjerm til navigasjon musikk etc. Skal man ha heldekkende skjermer kan likegjerne hele frontruta gjøres om til en gjennomsiktig skjerm. Farer kan markeres, mørket fjernes slik at sauer uten refleks synes godt hvor ellers hadde vært usynlig utenfor lyskjeglen. Elgen kan sees som en hvit selvlysende albino. Radarfremkallet klar sikt i tett snødriv... etc. etc. Grønne kjørefelt markert fra navi. Virituelt forbedret virkelighet. Kobles dette til selvkjørende biler, gidder man ikke se på det engang. Da legger man setet bakover og tar en cowboystrekk istedenfor.
Denne frontruta blir ikke utviklet av en de enkelte bilprodusenter, men kansje Samsung eller Riis bilglass??
https://www.byton.com/media-kit/files/Press-Release-2018.09.24-en.pdf
Byton inngikk i september en strategisk avtale med Bosch. Stadig flere biter fallet på plass.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Takker for info Enlace :+1: Ja det er interessant med Byton. Jeg har sett noen Byton videoer i det siste og blir bare mer og mer glad jeg står i kø på den bilen. Håper den kommer på en Norges visitt igjen. Ellers så fikk jeg via appen en invitasjon til visning borte i L.A. i sommer. Den kom opp på forsiden av mobilen og da stod det bare Byton invitasjon :+1: Så det ble litt av en nedtus når jeg så det var i L.A eller Frisco, husker ikke helt stedet :-X
Litt mer info her, 2020 blir et spennende år
https://www.tu.no/artikler/byton-skal-vaere-noe-helt-annet-enn-det-vi-omtaler-som-bil-i-dag/450787
"Hun vil ikke si noe om prisen, men det har vært antydet at den billigste M-Byte med tohjulsdrift og et batteri på rund 70kWh vil komme på rundt 45.000 dollar.
– Det jeg kan si er at prisen på en fullt utrustet toppmodell med firehjulsdrift og 95 kWh batteri vil ligge under 100.000 dollar, sier hun."
Blir nok ikke en billig bil dette heller... :(
Sitat fra: Cral på tirsdag 13. november 2018, klokken 07:42
"Hun vil ikke si noe om prisen, men det har vært antydet at den billigste M-Byte med tohjulsdrift og et batteri på rund 70kWh vil komme på rundt 45.000 dollar.
– Det jeg kan si er at prisen på en fullt utrustet toppmodell med firehjulsdrift og 95 kWh batteri vil ligge under 100.000 dollar, sier hun."
Blir nok ikke en billig bil dette heller... :(
70 kWh til rundt 45 000$ er vel sånn ca samme som mid range model 3 . Står på venteliste på begge fra dag 1 . Mest praktisk hadde vært BYTON men det er for lenge til .
Tipper Byton sin første bil blir endel dyrere enn hva vi har regnet med. Men jeg er optimist
Ser ut som de er et stykke unna produksjon. Inge egen drivlinje, og en skjerm som viser......ingenting(reklame)
https://electrek.co/2018/11/29/byton-m-byte-electric-suv-test-ride-large-screen/
Vet ikke hva situasjonen var i Tesla i 2006.
Hadde de over 1000 ansatte, egen fabrikk, kontorer med ansatte på tre kontinenter, kjørende prototyper på to modeller (M og K byte) og stor reservasjonsbase?
Jeg synes Byton er spennende og skiller seg fra andre produsenter på en overbevisende måte. De har mye høy kompetanse både fra Tesla og BMW og ikke minst mye softwarekompetanse samt et tiltalende design.
De har mange hindre de må forsere for å klare det, men jeg heier på dem.
https://www.tv2.no/a/10046447/
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. desember 2018, klokken 15:06
Vet ikke hva situasjonen var i Tesla i 2006.
Da lanserte de vel Roadster for salg. Men er enig. Byton er spennende og virker gjennomtenkte. Forskjellen er at Byton møter en dominerende etablert aktør + flere etablerte merker som begynner å komme i gang, og flere nykommere (f.eks Nio) som er direkte konkurrenter. Dvs de må levere ekstremt bra for å komme inn på markedet.
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. desember 2018, klokken 19:12
...Forskjellen er at Byton møter en dominerende etablert aktør + flere etablerte merker som begynner å komme i gang, og flere nykommere (f.eks Nio) som er direkte konkurrenter. Dvs de må levere ekstremt bra for å komme inn på markedet.
Det tror jeg er positivt. Det trengs konkuranse for å drive utviklingen. Det er mye mer spennende løsninger fra de nye aktørene sett i forhold til hva de etablerte kommer med.
Det er nok flere av de nye som ikke klarer å etablere seg som en levedyktig produsent. Men jeg har bedre odds for Byton enn for Lucid og Farraday. Rivian har jeg også tro på. Og for øyeblikket så har jeg faktisk stigende tro på VW også .
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. desember 2018, klokken 16:10
Det er nok flere av de nye som ikke klarer å etablere seg som en levedyktig produsent. Men jeg har bedre odds for Byton enn for Lucid og Farraday. Rivian har jeg også tro på. Og for øyeblikket så har jeg faktisk stigende tro på VW også .
Kan ikke annet enn å si meg enig i dette. Spennende tider for bilfabrikanter de neste ti årene...
Ganske mange tror Byton kommer med elbil:
11 000 nordmenn står på venteliste for Byton-elbilen (https://www.tek.no/artikler/11-000-nordmenn-star-pa-venteliste-for-byton-elbilen/461071)
Byton burde muligens også vurdert en mindre reservasjonssum for å få en mer realistisk venteliste.
Kopi fra nyhet overfor:
11 000 er mange mennesker, men det skal selvfølgelig sies at Byton ikke krever depositum for å stå på venteliste. Det gjør selvfølgelig terskelen betraktelig lavere enn for en del andre biler, hvor depositumet stort sett har variert fra 3 000 til 20 000 kroner.
https://www.tek.no/artikler/11-000-nordmenn-star-pa-venteliste-for-byton-elbilen/461071
Hvorfor det?
At de har 11000 reservasjoner gjør seg meget godt i investorpresentasjoner og da er det enklere å hente kapital.
Chimp
Jeg har "reservasjon" fra 8. januar 2018, vil anta jeg er ganske tidlig i køen. Hadde ikke stått i kø om det kosta noe. Det er veldig liten sjanse for at jeg tar kjøper en Byton, men skal aldri si aldri.
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 29. mars 2019, klokken 16:34Men jeg synes seriøsiteten reduseres når det ikke er en form for reservasjonsinnbetaling.
Forhåndsbetaling er greit hvis man vil støtte et idealistisk prosjekt på Kickstarter, men hvis Byton har så sterke navn med på teamet som de gir inntrykk av, synes jeg slik betaling er en uting.
Gordon. Ja jeg ser det og er vel kansje enig i ditt resonnement også
Jeg står i kø og kommer 99,5% sikkert ikke til å kjøpe den.
Byton somfirma virker mer og mer fokusert på autonomi og bildeling og for meg er begge disse totalt uinteressante ting. Bil skal eies, og kjøres :+1:
Byton driver nå å gjør seg klar for produksjon.
Det betyr desverre at de tar bort tøff design som f.eks lykter og avkrefter at det blir hverken takstativ eller hengerfeste(på M byte). De har også sagt at preformance blir ikke prioritert, skal en ha rask bil finnes det andre alternativ.
Da står en igjen med stor skjerm og høy kommunikasjon med bilen.
Jeg har førstedagsresevasjon, men slik det ser ut nå blir det nok ikke Byton
Knut: jeg velger å ikke avskrive Byton
Nå er det i alle fall nesten helt sikkert.
Jeg ville ikke satt noen penger i Byton akkurat nå. De månedene vi har foran oss nå vil ramme både nye og gamle produsenter, Byton er nok av de sårbare.
"The timing for production of the M-Byte and its introduction in global markets is now in question. The Byton spokesperson told us: Our production timeline will no doubt be impacted. We are evaluating that impact."
https://electrek.co/2020/04/21/exclusive-byton-furloughs-hundreds-of-workers-with-unknown-impact-on-production-timeline/
Ja denne nye situasjonen er ille nok for det etablerte i bil produsent bransjen og trolig enda verre for de helt nyetablerte som Byton. Som det står i artikkelen. Oppsigelser og lønnskutt er det som virker. Håper Byton kommer seg gjennom denne krisen.
Her er siste oppdatering jeg har sett - denne BYTON nyheten er 4 dager gml.
https://techcrunch.com/2020/04/22/ev-startup-byton-furloughs-half-of-its-450-person-staff-in-the-u-s/
Kopi om økonomien som akkurat når det gjelder BYTON er det viktigste for min del. Om bilene for utsatt levering så tenker jeg ikke så mye på det, det er om elbil-produsent selskapene overlever nå fremver jeg er opptatt av:
Kopi:
Byton previously said sales will begin in China in the second half of 2020, followed by the U.S. The vehicle will come to the first European markets in the first half of 2021. However, the COVID-19 pandemic — and the ensuing furloughs and cuts — could delay Byton's timeline.
Byton told TechCrunch it is evaluating the impact of COVID-19 on production of the M-Byte. Byton's China factory reopened in mid-February and is now nearly fully operational, according to the company.
Byton has raised about $820 million from investors that include the company's founding team, FAW Group, Nanjing Qiningfeng New Energy Industry Investment Fund and CATL.
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/stovsugerkongen-ville-satse-milliarder-pa-radikal-elbil-na-gir-dyson-opp/476251
Støvsugerkongen ville satse milliarder på radikal elbil. Nå gir Dyson opp
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/stovsugerkongen-ville-satse-milliarder-pa-radikal-elbil-na-gir-dyson-opp/476251
Fant ingen kjøper
Dyson forteller at de har vært gjennom en omfattende prosess med å finne en kjøper, men uten hell. Dyson understreker at det ikke skyldes «a product failure» eller teamets innsats. Selskapet vil derimot fortsette å utvikle solid state-batterier og det de kaller «andre teknologier», og sier at kunnskapen som de har opparbeidet seg i elbil-prosjektet vil bli nyttig i andre sammenhenger.
Sitat fra: TEK link=https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/K3V59y/dyson-har-for-frste-gang-vist-frem-sin-kansellerte-elbil
Ble aldri noe av
Dyson viser nå frem bilen fordi det definitivt aldri blir noe av. James Dyson skal ha brukt 500 millioner pund fra sin egen lomme for å holde prosjektet i live, før han til slutt måtte si stopp. Han sier at alle de 500 ingeniørene som jobbet med å designe bilen nå jobber med andre prosjekter, uten å gå mer inn på hva det vil være.
Han sier imidlertid at han er åpen for ideen om å la andre bilprodusenter bruke deres faststoffbatterier, som han altså hevder er mer effektive og kompakte enn dagens lithium-ion-batterier.
(https://shared.cdn.smp.schibsted.com/v2/images/865ac9bb-e983-4f25-b694-73a251eee105?fit=crop&h=897&w=1440&s=243415f4380b5741f39cb25dc58c6092027e454b)
(https://shared.cdn.smp.schibsted.com/v2/images/0b154ccf-8628-4627-b789-b19d116c7779?fit=crop&h=897&w=1440&s=4196c3ff0ba6f53f5db7caaeb148789d301e52f5)
For den som interresserer seg for SSB, så blir det spennnende å se hva Fisker får til, og om det kommer noen bil i 2022: https://www.fiskerinc.com/about/
Ja jeg leste den saken. 1000 km rekkevidde :+1: det hadde vært noe, det :+1: mye mer en Tesla sine 600 km.
Men så tenkte jeg på at han sier jo ikke så mye mer om de faststoffbatteriene de hadde jobbet med.
Lenken til den engelske avisen krever innlogging så jeg kom ikke videre.
Toyota jobber også med faststoffbatterier og har de kansje kjøpt patentene til Dyson? Eller har Dyson solgt faststoffbatteri løsningen til noen andre?
Ser dårligere ut for Byton:
https://twitter.com/dkurac/status/1275334889919836160?s=21
Har gått stadig nedover med dem siden CEO Carsten Breitfeld sluttet og begynte i Faraday.
Kan se ut som det er slutt. https://twitter.com/ray4tesla/status/1277843175294373888?s=21
Kanskje like godt å arkivere Byton forumet et eller annet sted.
Mere hær...
https://insideevs.com/news/431388/byton-furloughs-employees-future-uncertain/
Veldig synd for Byton hvis selskapet ryker. Jeg heier fortsatt på Byton :+1: :+1:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0nPXzG/byton-legger-ned-driften-i-seks-maneder
Norsk artikkel om det faktum at Byton er på vei til døden og ikke lenger fortjener egen kategori her på forumet ;D
En av få Kina biler som har/hadde muligheter til å bli bra. Synd om dem gir seg er kansje ikke så enkelt å starte opp med bil produksjon.
https://www.dn.no/motor/byton/elbil/koronaviruset/tesla-dodare-doden-nar/2-1-835322
Byton returns work to for factory start up. First production is now scheduled for end of the year. 8)
. . . but did they say which year ?
Shengteng Auto aka Byton :+1: Noe nytt?
https://motor.no/byton-elbil-nyheter/byton-er-tilbake-under-nytt-navn/181068
Bytons design- og utviklingssenter i München skal være lagt ned, og flere av bedriftens ledere skal være ute av selskapet. Bilprodusentens leiekontrakt skal ha blitt kansellert, ettersom Byton angivelig har sluttet å betale husleie og andre økonomiske forpliktelser i Tyskland.
Det ser derfor ut til at de er konkurs, men selskapet skal ikke ha begjært seg selv konkurs. Det kan i tilfelle tyde på at Byton har begått en straffbar handling, ettersom konkursreglene sier at et foretak har plikt til å begjære seg selv konkurs dersom det ikke kan gjøre opp for seg. Bytons design- og utviklingssenter i München skal være lagt ned, og flere av bedriftens ledere skal være ute av selskapet.
https://www.tu.no/artikler/byton-skal-i-det-stille-ha-lagt-ned-i-tyskland/506547
Og der var de faktisk konk: https://www.tv2.no/broom/norske-kunder-sto-i-ko-na-er-bilmerket-konkurs/15887302/
Sitat fra: pberg på onsdag 12. juli 2023, klokken 15:32Og der var de faktisk konk:
Jeg så og det.
Overrasker at de ikke var konk for leeenge siden, for det har jo vært helt stille fra den kanten i flere år.
Da kan vel dette bilmerke delforumet lukkes og arkiveres. Men kanskje vente litt......