Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: clutch på mandag 16. juli 2018, klokken 01:55
Har fått installert Salto eMH1 hjemmelader med løs type2 ladekabel. Elektrikeren sa at jeg måtte alltid koble til/fra kabel på bilen før jeg koblet til/fra på ladeboksen. Dette "forhindrer" meg i å la kabelen være tilkoblet ladeboksen hele tiden. Dette er jo ikke noe problem med ladebokser med fast kabel. Da (fra-)kobles bilen alltid "sist". Er dette virkelig et råd som er viktig å følge? Hva kan begrunnelsen være?
Bilen er siste kontakt som skal på når du skal lade. Bilen er første kontakt som skal av.
For fastkoblet kabel så er det også eneste kontakt.
Dvs. prøv dette først.
Jeg har hørt at enkelte ladestasjoner ikke fungerer helt som de skal og at å koble til bilen først. Da er jo instruksen en workaround siden ladestasjonen ikke er helt etter spec.
Ok, takk for svar
På type1-pluggen er det en krok man må trykke inn for å kunne dra ut pluggen, og mange biler avslutter ladinga når kroken trykkes ned, så det ikke blir indusert noen gnist når du drar ut pluggen. Derfor bør man plugge ut av bilen først.
For type 2 forstår jeg ikke begrunnelsen for å gjøre ting i spesiell rekkefølge.
EVSE skal ikke gi spenning før man har fått signal fra bilen.
Jeg har eksperimentert litt på min soul, og den avslutter ikke ladingen når jeg trykker ned kroken, men først når jeg drar ut kontakten.
Det jeg tror skjer, er at kontakten er laget slik at kommunikasjonen brytes før strømmen, slik at lader og/eller bil rekker å reagere og avslutte ladingen før det kan bli noen lysbue.
Både type1 og type2 hannkontakter har en pilotpinne som er kortere slik at den bryter først så både bilen og ladestasjonen er fullt klar over hva som skjer uansett hvilken ende som trekkes ut. Dvs. i praksis skal det ikke ha noe å si hvilken side som trekkes ut først og de andre pinnene skal ikke være strømførende kort tid etter pilotpinnen mister kontakt for å unngå bue og muligheten for å få støt. Uten å ha lest specen vil jeg anta at bilen får noen microsekunder på å gjøre sitt før ladestasjonen skal kutte uansett i tilfelle bilen ikke oppfører seg i henhold til spec.
Takk, greit å få det bekreftet. ;)
Zaptec ZapCharger har funksjon for å låse kabel til ladestasjon. Dvs kabel alltid står i. Hadde neppe laga ein slik funksjon om kabel måtte bli tatt ut?
Sitat fra: TB på søndag 29. juli 2018, klokken 17:48
Zaptec ZapCharger har funksjon for å låse kabel til ladestasjon. Dvs kabel alltid står i. Hadde neppe laga ein slik funksjon om kabel måtte bli tatt ut?
Sitat fra: TB på søndag 29. juli 2018, klokken 17:48
Zaptec ZapCharger har funksjon for å låse kabel til ladestasjon. Dvs kabel alltid står i. Hadde neppe laga ein slik funksjon om kabel måtte bli tatt ut?
Eg lar alltid kabel stå, og sett den inn i bilen, enkelt og raskt.
Same på KEBA, det er låsebolt i kontaktsokkel i veggboksen som du tydelig høyrer går i lås når du set i kabelen. Er låst til bil er fråkopla.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Sitat fra: Vollis47 på søndag 29. juli 2018, klokken 19:34
Sitat fra: TB på søndag 29. juli 2018, klokken 17:48
Zaptec ZapCharger har funksjon for å låse kabel til ladestasjon. Dvs kabel alltid står i. Hadde neppe laga ein slik funksjon om kabel måtte bli tatt ut?
Litt gammel tråd dette, men gidder ikke lage ny.
Leser nå flere steder at man skal ta ut kabelen fra ladeboksen hjemme, dvs ikke la kabelen heng i ladeboksen når man er ferdig med å lade. Denne regelen har jeg ikke fulgt, må jeg innrømme, jeg lar kabelen stå i boksen hele tiden, og plugger i/ut av bilen.
Ser at mange gjør det samme som meg, men er det egentlig en fasit her? Jeg er ingen ekspert, men jeg klarer ikke helt å forstå dette, når man ser at det finnes ladere med fastkabel, der dette åpenbart ikke er et problem.
Har ikke merket noe varmgang i kabelen.
Sitat fra: ope på fredag 07. desember 2018, klokken 23:27
Litt gammel tråd dette, men gidder ikke lage ny.
Leser nå flere steder at man skal ta ut kabelen fra ladeboksen hjemme, dvs ikke la kabelen heng i ladeboksen når man er ferdig med å lade. Denne regelen har jeg ikke fulgt, må jeg innrømme, jeg lar kabelen stå i boksen hele tiden, og plugger i/ut av bilen.
Ser at mange gjør det samme som meg, men er det egentlig en fasit her? Jeg er ingen ekspert, men jeg klarer ikke helt å forstå dette, når man ser at det finnes ladere med fastkabel, der dette åpenbart ikke er et problem.
Har ikke merket noe varmgang i kabelen.
Eneste gode grunnen jeg kan se til å ikke la kabelen stå igjen i ladeboksen, er vel at det er lurt å ha den med i tilfelle en trenger å lade mens en er på tur.
Det løste jeg ved å kjøpe en ekstra kabel. Jeg har originalkabelen liggende i bilen, den tåler 32A. Stående i ladeboksen har jeg en 20A kabel, som er litt tynnere og lettere. Hjemme har jeg likevel ikke bruk for så høy ladehastighet.
Sitat fra: ope på fredag 07. desember 2018, klokken 23:27
Litt gammel tråd dette, men gidder ikke lage ny.
Leser nå flere steder at man skal ta ut kabelen fra ladeboksen hjemme, dvs ikke la kabelen heng i ladeboksen når man er ferdig med å lade. Denne regelen har jeg ikke fulgt, må jeg innrømme, jeg lar kabelen stå i boksen hele tiden, og plugger i/ut av bilen.
Ser at mange gjør det samme som meg, men er det egentlig en fasit her? Jeg er ingen ekspert, men jeg klarer ikke helt å forstå dette, når man ser at det finnes ladere med fastkabel, der dette åpenbart ikke er et problem.
Har ikke merket noe varmgang i kabelen.
Kan dette "rådet" ha oppstått pga. enkelte ladestasjoner vistnok ikke klarer å opprette kommunikasjon om en skal kobler til/fra bilen først? Dvs, en "løsning" på en feil på enkelte ladestasjoner?
Kan ikke se noe problem med å la kabel stå i kontakten. Blir mindre slitasje på kontakten i ladestasjonen, og på selve kabel som da ikke trenger å bli håndtert / pakket ut og inn hele tiden.
For lading fra standard stikk kontakt må en alltid sette inn i bilen sist, og ta ut først. Men, da er det for å unngå gnist / lysbue om bilen lader. Det blir aldri lysbue på type 2 uansett hva en gjør.