Elbilforum.no
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Model3-Tromso på tirsdag 10. juli 2018, klokken 09:35
I ulike diskusjoner kloden rundt skrives det om forsinkelser. Noen som vet noe? Har forhandlerne endret sine budskap?
Har vært diskusjoner rundt at det muligens skorter på signature hovedlys (standard på HSE og FE), men det har ikke kommet noen offisielle uttalelser. Jeg har ikke fått utsettelse (enda, har heller ikke mast på forhandler), men jeg har heller ikke bestilt signature lys. Ser ryktene går både her, på facebook og på utenlandske forum om at noen har fått forsinket levering ift opprinnelig levering.
Forhandlere antyder at et skip ankommer 17.8., men det er uklart hvilke biler som er på skipet (S, SE, HSE eller FE).
Det er bare et par uker siden jeg fikk høre at min HSE launch ed skulle ankomme Brevik havn 10. Aug. Så 4 uker klargjøring. De har hele tiden sagt aug/sept.
Det lille jeg leste om forsinkelser handlet også om flytting av kapasitet til bl.a. Nederland.
Sitat fra: chargedup på tirsdag 10. juli 2018, klokken 10:40
Har vært diskusjoner rundt at det muligens skorter på signature hovedlys (standard på HSE og FE), men det har ikke kommet noen offisielle uttalelser. Jeg har ikke fått utsettelse (enda, har heller ikke mast på forhandler), men jeg har heller ikke bestilt signature lys. Ser ryktene går både her, på facebook og på utenlandske forum om at noen har fått forsinket levering ift opprinnelig levering.
Regner med du mener Matrix lykter - både Premium lykter som er standard på SE og Matrix lykter som er standard på HSE og FE har "signature" kjørelys.
Tror at mange kommer til å få seg en liten skuffelse snart. Bilen min skulle vært produsert 5/7 og ankommet Norge 3/8. Bilen ble låst for endringer i begynnelsen av juni.
Ringte forhandler på fredag for å forsikre meg om at bilen var i produksjon og fikk beskjed om at bilen hadde fått ny produksjonsdata og ankommer først i slutten av september. De hadde ikke fått noen info om dette selv bortsett fra at deres egne demobiler var blitt forsinket. Disse skulle ha ankommet i juni, men ingen biler hadde kommet ennå.
Forhandlerne må aktivt inn i systemet for å sjekke datoene for hver enkelt bil - de får ingen varslinger fra systemet.
Sitat fra: ervil på tirsdag 10. juli 2018, klokken 12:49
Tror at mange kommer til å få seg en liten skuffelse snart. Bilen min skulle vært produsert 5/7 og ankommet Norge 3/8. Bilen ble låst for endringer i begynnelsen av juni.
Ringte forhandler på fredag for å forsikre meg om at bilen var i produksjon og fikk beskjed om at bilen hadde fått ny produksjonsdata og ankommer først i slutten av september. De hadde ikke fått noen info om dette selv bortsett fra at deres egne demobiler var blitt forsinket. Disse skulle ha ankommet i juni, men ingen biler hadde kommet ennå.
Forhandlerne må aktivt inn i systemet for å sjekke datoene for hver enkelt bil - de får ingen varslinger fra systemet.
Hvilken versjon er dette?
Noen som har mer info ang matrix lys og forsinkelse? Ser det blir diskutert på et engelsk forum også, men lite konkret info.
A.J.
Min HSE ble låst på endringer i Juni hos Sandven i Bergen, med bekreftet levering tidlig i September.
Jeg ringte de i dag for å høre status, siden det er versert diverse rykter siste dagene. Jeg fikk bekreftet min mistanke, og bilene min var åpnet opp igjen for endringer. Den har fått endret leveringsdato X-antall ganger siste ukene internt hos Jaguar, og ligger foreløpig med Oktober levering. Håper virkelig at den kommer tilbake til September. De håpet å kunne gi kunder endelig bekreftelse på leveringsdatoer tidlig i August.
Men ikke så gale at det ikke er godt for noe, og jeg fikk gjort en ønsket endring den egentlig var låst for. ;)
Tror det er flere ulike ting som skjer her. Vi som hadde tidlig produksjon (juni), har nok fått produsert biler. Men disse står på fabrikken i påvente softwareoppgradering. Det er i allefall beskjeden angående min bil.
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 11. juli 2018, klokken 19:46
Tror det er flere ulike ting som skjer her. Vi som hadde tidlig produksjon (juni), har nok fått produsert biler. Men disse står på fabrikken i påvente softwareoppgradering. Det er i allefall beskjeden angående min bil.
Min bil er forsinket i produksjon med en mnd. Men er ikke så mye forsinket i levering siden den planlagte softwareoppdateringen nå vil være unnagjort før bilen sendes avgårde.
Noen med matrix lys som får bil til Drammen i august overhodet ?
Jeg var innom Nardo Bil i TRD i dag - bestilte en S i mars, salgsdude'n viste meg i ordresystemet deres at den nå var tildelt produksjonsdato 5. oktober, med siste mulige endring 15. september.
Så foreløpig er det ingenting som tyder på endringer her, han sa det var litt forsinkelser på de første bilene pga sw-oppgraderinger, men senere produksjon ville være ferdig med dette på plass - ca en måned fra prod til utlevering måtte man regne med.
Så får vi se da - november har vært estimatet fra jeg signerte så holder dette er jeg fornøyd.
(De har en Corris Grey First Edition stående i butikken nå, var et par innom og så på den, jeg mener jeg hørte mars 2019 nevnt, om de bestilte nå)
Hei, noe nytt her? Ingen info fra Jaguar og/eller Motorpool (som vanlig) :(
Insignia kjenner ikke til forsinkelser i produksjonen.
Fikk nettopp vite at min First Ed. bestilt 8 januar med tidligere forventet levering medio august nå er estimert ca 1 mnd senere, så ca medio september.
Håper det ikke blir senere......
Sitat fra: daktari på torsdag 26. juli 2018, klokken 08:46
Insignia kjenner ikke til forsinkelser i produksjonen.
Da snakket du nok med feil person. Hele produksjonsplanen er stokket opp på grunn av mangel på matrix lys. Min bil fikk endret status fra ankomst Drammen første halvdel august til å være ferdig produsert i slutten av august.
Ingen ting er bekreftet dog.
Slik det ser ut nå er jeg heldig hvis jeg får bilen innen utgangen av september.
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 11. juli 2018, klokken 19:46
Tror det er flere ulike ting som skjer her. Vi som hadde tidlig produksjon (juni), har nok fått produsert biler. Men disse står på fabrikken i påvente softwareoppgradering. Det er i allefall beskjeden angående min bil.
Synes det høres rart ut om de ikke kan sende bilen og gjøre SW-oppdatering hos forhandler.
Sitat fra: Tellus på torsdag 26. juli 2018, klokken 09:14
Sitat fra: daktari på torsdag 26. juli 2018, klokken 08:46
Insignia kjenner ikke til forsinkelser i produksjonen.
Da snakket du nok med feil person. Hele produksjonsplanen er stokket opp på grunn av mangel på matrix lys.
Mangelen på Matrix skyldes ikke lav produksjonskapasitet hos leverandøren, men at JLR har sendt lyktene i retur pga at de ikke holdt JLRs kvalitetskrav. Det er derfor ingen grunn til å tro at denne mangelen blir et problem på sikt.
Det som irreterer meg er at jeg bestilte HSE launch Edition i tro på at vi som bestilte LE skulle få bilene først(stilte spesifikk spørsmål om dette når jeg bestilte i februar og fikk bekreftende svar), nå ser det jo ut som om de som ikke bestilte de låste FE konfigurerte I-Pace, får bilene før meg. Mye utstyr på LE jeg hadde klart meg uten og så kunne jeg byttet det ut med ASR og Adaptiv Dynamics. Men nå er det for sent, ombestiller jeg nå så får jeg ikke bilen før i mars.
Her er jeg i nøyaktig samme situasjon. Bestilte HSE Launch Edition i tro om at dette var introduksjonspris og tidlig levering. Og, ønsker samme tillegg. Jeg tar nok kontakt med min selger og hører mer om muligheter uten at forsinkelsen blir større en den ser ut å være nå.
Dinside for tre timer siden:
"De første bilene kommer til Norge i Juli/august. Jaguar lover også at alle de 1.320 interessentene som har satt seg på liste vil få biler innenfor denne tidsrammen. Nye kunder og interessenter beveger seg ut i september."
https://www.dinside.no/motor/det-er-bare-a-glede-seg/70052091#_ga=2.142626165.1361791676.1532974287-751510708.1532974287
Sitat fra: gr på tirsdag 31. juli 2018, klokken 15:01
Dinside for tre timer siden:
"De første bilene kommer til Norge i Juli/august. Jaguar lover også at alle de 1.320 interessentene som har satt seg på liste vil få biler innenfor denne tidsrammen. Nye kunder og interessenter beveger seg ut i september."
https://www.dinside.no/motor/det-er-bare-a-glede-seg/70052091#_ga=2.142626165.1361791676.1532974287-751510708.1532974287
Det hørtes merkelig ut... Mener de at stort sett alle vil få biler i løpet av de neste månedene? Her tror jeg det må være en kommunikasjonsfeil.
A.J.
+2 mnd forsinket FE sier forhandleren. Kjipt.
Mer og mer som tyder på at Jaguar gjennomgår "Production hell". Virker utrolig amatørmessig og lite kundevennlig. Den mer eller mindre totale mangel på informasjon både lokalt og sentralt hos JLR er også alt annet enn tillitsvekkende..
Slik jeg forstår deg har dette ingen ting med produksjonsproblemer å gjøre.
Det er manko på matrix lys og sorte listedetaljer grunnet at folk har bestilt en langt større andel HSE og ikke minst FE enn antatt.
I tillegg blir nå Nederland prioritert foran andre markeder pga varslet omlegging av skatte/avgiftsnivå fra årsskifte.
Er du nederlender og bestiller I-Pace i dag tipper jeg du fortsatt kan få levering dette halvåret.
Sitat fra: Tellus på onsdag 01. august 2018, klokken 16:24
Slik jeg forstår deg har dette ingen ting med produksjonsproblemer å gjøre.
Mangel på deler til å bygge bilen med er da i aller høyeste grad et produksjonsproblem? Så lenge de ikke klarer å sette sammen og levere et ferdig produkt til kunden har de et produksjonsproblem. Uavhengig av årsak.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 01. august 2018, klokken 16:32
Sitat fra: Tellus på onsdag 01. august 2018, klokken 16:24
Slik jeg forstår deg har dette ingen ting med produksjonsproblemer å gjøre.
Mangel på deler til å bygge bilen med er da i aller høyeste grad et produksjonsproblem? Så lenge de ikke klarer å sette sammen og levere et ferdig produkt til kunden har de et produksjonsproblem. Uavhengig av årsak.
var som jeg har skjønt problemer med matrix-lyktene som ikke hadde ønsket kvalitet fra underleverandør... det ble relativt kjapt løst. Det som nok har størst betydning for utsettelssen jeg også er rammet av er at et marked (NL) har blitt prioritert over andre pga. kommende skatteendringer. Så JLR har gjort et bevist valg med å gi et marked prioritet, noe som gir irritasjon og misnøye i de andre markedene da de må "betale" for valget med utsettelse på 1-2 måneder.
Har aldri opplevd å få forsinkelse i denne størrelsesordenen når jeg har bestilt bil før... den forrige ble levert før lovet.
Jaguar markedsføres som et premiummerke, men har dessverre ikke merket noen premiumfølelse så langt i alle fall... må selv innhente informasjon om ny leveringsdato fra forhandler, utsettelser og nedprioriteringer av ordren ved å prioritere andre markeder. Ikke bra. Er min første Jaguar... kanskje blir det med denne? Avhenger av hvordan både JRL og forhandler opptrer framover. Det er i alle fall gode rom for forbedringer!
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 01. august 2018, klokken 16:32
Sitat fra: Tellus på onsdag 01. august 2018, klokken 16:24
Slik jeg forstår deg har dette ingen ting med produksjonsproblemer å gjøre.
Mangel på deler til å bygge bilen med er da i aller høyeste grad et produksjonsproblem? Så lenge de ikke klarer å sette sammen og levere et ferdig produkt til kunden har de et produksjonsproblem. Uavhengig av årsak.
Det blir vel akademisk diskusjon om hva produksjonsproblemer er. Ingen ting tyder på at Jaguar har problemer med å produsere biler. Derimot mangler de deler til å produsere en ønsket rekkefølge. Istedet produseres det nå samme antall biler, men i en annen rekkefølge.
I tillegg så prioriteres altså biler til Nederland foran andre land.
Har selv S uten matrixlys eller sorte lister, men min ble også utsatt to måneder.
Samme her... Men "bare" 1 1/2 måneds forsinkelse her...
Sitat fra: Frank_M på onsdag 01. august 2018, klokken 17:00
Jaguar markedsføres som et premiummerke, men har dessverre ikke merket noen premiumfølelse så langt i alle fall... må selv innhente informasjon om ny leveringsdato fra forhandler, utsettelser og nedprioriteringer av ordren ved å prioritere andre markeder. Ikke bra. Er min første Jaguar... kanskje blir det med denne? Avhenger av hvordan både JRL og forhandler opptrer framover. Det er i alle fall gode rom for forbedringer!
Fra et overordnet synspunkt må en se på det som bra dersom markeder med avgiftsvarsling prioriteres, det har andre merker også gjort før, og vi hadde satt pris på samme behandling om det var her det gjeldt. MEN, behandlingen fra forhandler har dessverre ligget litt i kortene. De skal levere like mange biler på et par måneder (sier de) som de til nå har gjort på 3-4 år i Norge. De hadde vært gode om de klarte å gjøre en slik ekspansjon uten voksesmerter..
Sitat fra: gr på torsdag 02. august 2018, klokken 12:18
Sitat fra: Frank_M på onsdag 01. august 2018, klokken 17:00
Jaguar markedsføres som et premiummerke, men har dessverre ikke merket noen premiumfølelse så langt i alle fall... må selv innhente informasjon om ny leveringsdato fra forhandler, utsettelser og nedprioriteringer av ordren ved å prioritere andre markeder. Ikke bra. Er min første Jaguar... kanskje blir det med denne? Avhenger av hvordan både JRL og forhandler opptrer framover. Det er i alle fall gode rom for forbedringer!
Fra et overordnet synspunkt må en se på det som bra dersom markeder med avgiftsvarsling prioriteres, det har andre merker også gjort før, og vi hadde satt pris på samme behandling om det var her det gjeldt.
For å sette seg litt inn i de høye herrers dilemma:
Det spekuleres i at Jaguar vil miste inntil 2000 salg i Nederland om de ikke leverer før nyttår. Valget er da. 1) Miste 2000 salg 2) Få noen hundre sure norske kunder hvorav noe titalls vil prøve å heve kjøpet.
Enkelt valg for the big Boss
Da blir det jo trivelig for oss om regjeringen prøver seg med «Teslaskatten» igjen ved årsskiftet...
Hva var forslaget for vektavgift i fjor, og hvor mye ville det kostet ekstra hos Jaguar dersom det skulle bli en realitet til nyttår?
Mener stortinget fredet elbilfordene frem til 1/1-2020?
Ifølge Autostrada blir ny programvare frigitt i slutten av august.
A.J.
Sitat fra: JPM på lørdag 04. august 2018, klokken 22:33
Hva var forslaget for vektavgift i fjor, og hvor mye ville det kostet ekstra hos Jaguar dersom det skulle bli en realitet til nyttår?
Mener stortinget fredet elbilfordene frem til 1/1-2020?
Forslaget var å fjerne fritak fra engangsavgift og likestille med ladbare hybrider, utfra denne kalkulatoren ville da avgiften blitt 8438 i tillegg til vrakpantavgift for I-Pace med egenvekt 2133 kg.
https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/bilkalkulator/