Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: CaZpaH på fredag 06. juli 2018, klokken 09:03

Tittel: 2018.24.1
Skrevet av: CaZpaHfredag 06. juli 2018, klokken 09:03
Fikk for ca. En uke siden denne oppdateringen på min Model X med AP2.5. Fikk da blant annet nye «farger» i kartet. Nå er det kun hvite og grå nyanser (likte fargene bedre, og ikke funnet noe i innstillinger på å endre tilbake) og legger merke til at det nå står: «navigation by Tesla» når jeg har på navigasjon.

Ellers kan jeg melde om at MCU går i svart og restarter hvis jeg forsøker å kjøre juleshowet. Vinduene går ned som at den skal starte, men der stopper det. Ingen biggie.

Ellers vil jeg si AP fungerer kjempebra. Syns automatisk filskifte går mye jevnere enn tidligere (usikker på om dette kom tidligere da jeg ikke har kjørt på veier hvor jeg kunne teste dette på tidligere programvare).
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: geeartirsdag 10. juli 2018, klokken 00:43
Lurer på om denne har blitt trukket tilbake. Jeg fikk beskjed om oppdatering på ferie (via mobilnett) tidlig i forrige uke en gang, og valgte å trykke utsett et par ganger, ville vente til vi var hjemme igjen, men i løpet av et par dager forsvant oppdateringen og jeg får nå ikke valgt den.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: CaZpaHtirsdag 10. juli 2018, klokken 06:41
Kan gå noen dager fra utsettelse til den dukker opp igjen. Har gjort det på meg tidligere.

Ser på firmwaretrackeren at 7 stk fikk den i går så det ser ut som at den fortsatt er aktuell.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: geeartirsdag 10. juli 2018, klokken 08:00
Ok, har vel aldri utsatt oppdatering før.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: THEtirsdag 10. juli 2018, klokken 08:22
Hadde den første langturen med 2018.24.1 i går. Dessverre bare 1-2 km på firefeltsvei, så testet ikke filskifte.

Fremdeles synes jeg ikke AP2 er god nok på vanlig tofeltsvei. Den ligger alt for langt inn mot gulstripa etter min smak, og fører til at jeg avbryter nesten hver gang jeg møter store kjøretøy, spesielt hvis det er i venstrekurve. Det positive er at det er lite vingling i kjørefeltet, og fantom-oppbremsinger la jeg ikke merke til. Likevel blir det så mange avbrudd at jeg ender opp med å kjøre enten helt manuelt eller på cruise control. Det virker også som de har endret avstand til bilen foran, jeg oppdaget i alle fall i dag at jeg måtte redusere avstanden fra det jeg har kjørt med tidligere.

Navigasjon er mye mer korrekt hva gjelder tidsangivelser på kjøretid til målet. Beregning av rute ser mer fornufig ut, og går også kjapt sammenlignet med den gamle navigasjonen.

I går var også første turen med regnvær på lang tid. Kjørte ca 200 km i vekslende regn fra småyr og opphold til styrtregn. For første gang synes jeg regnsensor på Teslaen er minst like god som på de tidligere bilene jeg har hatt. Etter min mening en utrolig forbedring fra tidligere SW-versjoner.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: Øggentirsdag 10. juli 2018, klokken 09:08
Sitat fra: THE på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:22
Hadde den første langturen med 2018.24.1 i går. Dessverre bare 1-2 km på firefeltsvei, så testet ikke filskifte.

Fremdeles synes jeg ikke AP2 er god nok på vanlig tofeltsvei. Den ligger alt for langt inn mot gulstripa etter min smak, og fører til at jeg avbryter nesten hver gang jeg møter store kjøretøy, spesielt hvis det er i venstrekurve. Det positive er at det er lite vingling i kjørefeltet, og fantom-oppbremsinger la jeg ikke merke til. Likevel blir det så mange avbrudd at jeg ender opp med å kjøre enten helt manuelt eller på cruise control. Det virker også som de har endret avstand til bilen foran, jeg oppdaget i alle fall i dag at jeg måtte redusere avstanden fra det jeg har kjørt med tidligere.


Heilt enig med THE her.
Har lurt litt på om det e mitt kamera som e feiljustert men......
Grunnen til det e at om bilen ligge va 30cm fra kvitestripa, indikera den på display at bilen kjøre PÅ kvitstripa.
Om ej e PÅ gulstripa, indikera den det som rett innafor.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. juli 2018, klokken 10:35
Sitat fra: THE på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:22
Hadde den første langturen med 2018.24.1 i går. Dessverre bare 1-2 km på firefeltsvei, så testet ikke filskifte.

Fremdeles synes jeg ikke AP2 er god nok på vanlig tofeltsvei. Den ligger alt for langt inn mot gulstripa etter min smak, og fører til at jeg avbryter nesten hver gang jeg møter store kjøretøy, spesielt hvis det er i venstrekurve. Det positive er at det er lite vingling i kjørefeltet, og fantom-oppbremsinger la jeg ikke merke til. Likevel blir det så mange avbrudd at jeg ender opp med å kjøre enten helt manuelt eller på cruise control. Det virker også som de har endret avstand til bilen foran, jeg oppdaget i alle fall i dag at jeg måtte redusere avstanden fra det jeg har kjørt med tidligere.

Hmm, jeg har motsatt erfaring. Synes AP fungerer bra på tofeltsvei, kan f.eks kjøre fra Roa til Nittedal stort sett uten avbrudd. Passe avstand til bilen foran på nivå 7 er det også, og lite fantombremsinger. Men da er det snakk om fin og noenlunde rett tofeltsvei, bruker den ikke på skikkelig svingete vei.

På E6 sørover fra Oslo blir det derimot avbrudd i ett sett. Ved stort sett hver eneste påkjørsel vil bilen slenge over til høyre. Jeg holder igjen på rattet og AP avbryter. Hadde vært fint om de kunne fått fikset dette problemet etterhvert :( Får også fantombremsinger innimellom.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: smurftirsdag 10. juli 2018, klokken 11:47
2018.24.1 fungerer bra hos meg. Ikke vært noen spesielle bugs.

Synes AP legger seg litt mer mot innersving i svingene. Det er en forbedring. Før lå den midt i feltet og det føltes ikke alltid helt greit  på svingete vei. Andre som har merket det? Men den bør se an møtende trafikk. Ikke alltid greit å ligge nær gulstripa hvis det kommer møtende trafikk.

Ja, min også legger seg midt i når kjørebanen blir bred i fbm påkjøringsfelt.

Ellers har jeg sett enkelte ganger at bilenr i nabofeltet glir over i mitt kjørefelt på displayet når jeg passerer. Men de ligger i sitt kjørefelt, så det er vel litt finjustering som gjenstår der...
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: cratirsdag 10. juli 2018, klokken 13:03
Synes også den har blitt litt flinkere itl å "kutte svingene" ja. Men det kan godt bli enda litt bedre på det etter min smak.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: geeartirsdag 10. juli 2018, klokken 14:36
Akkurat dette med påkjøringsfelt bør de klare å få til som det er i dag, men jeg tror veimerkingen må standardiseres mer, og tilpasses selvkjørende biler, før vi kommer i mål med alle slike småting. Stiplet linje helt til påkjøringsfeltet avsluttes hadde for eksempel løst dette...
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: Sulletirsdag 10. juli 2018, klokken 16:22
Min bil legger seg nå 10km/t over fartsgrensen uavhengig av hva som er innstilt i settings. Når jeg manuelt tilpasser fartsgrensen (holder spaken mot meg) justerer den til rett fart (fartsgrense + valgt tillegg)
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: geeartirsdag 10. juli 2018, klokken 17:57
Jeg aktiverer nesten alltid AP (eller cruise) med å først vippe spaken opp (setter faktisk fart) og så to drag mot, da slipper du at den plutselig akser eller bremser fordi noe er satt annerledes..
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: Sulletirsdag 10. juli 2018, klokken 18:03
Jeg vil helst at den skal følge fartsgrensen...
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: o.b.lixonsdag 11. juli 2018, klokken 11:30
Sitat fra: Sulle på tirsdag 10. juli 2018, klokken 16:22
Min bil legger seg nå 10km/t over fartsgrensen uavhengig av hva som er innstilt i settings. Når jeg manuelt tilpasser fartsgrensen (holder spaken mot meg) justerer den til rett fart (fartsgrense + valgt tillegg)

Min også, er nytt for 24.1
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: smurfonsdag 11. juli 2018, klokken 11:43
Det har jeg ikke merket. Tror min legger fremdeles seg på det jeg har satt i Settings.

Men jeg har merket meg at jeg nå kan øke hastigheten (over fartsgrense + margin jeg har satt i settings) med AP. Før fikk jeg alltid melding om at hastighet var 'restricted to....' fartsgrense + det jeg hadde lagt til i settings. Det er en forbedring siden GPS fartsgrenseendring ofte var litt etter der skiltet står (eller kunne være feil).
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: geearonsdag 11. juli 2018, klokken 12:36
Det varierer vel etter type vei. Tidligere fikk jeg det kun på motorvei med flere felt, etter 18 eller noe fikk jeg det på mange flere vanlige veier.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: Sulleonsdag 11. juli 2018, klokken 14:16
Melding «restricted to...» kommer på fartsgrense +10km/t på min bil. NB! Bilen i signaturen er feil. Byttet S75D i desember i fjor, men får ikke oppdatert signaturen.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: geearonsdag 11. juli 2018, klokken 14:44
Det har blitt endret på min i senere tid. Mener det var på .18 som sagt. Siden du holder til i Sandnes så er Rv44 fra godsterminalen på Ganddal/Skjæveland til motorveien/Stangeland et eksempel. Før gikk det kun å kjøre AP i 80+10km/t dersom man hadde satt det opp slik, nå kan den settes til 150 der om man vil. Samme gjelder veldig mange andre veier. Dessverre har den fortsatt ikke info om at det er flerfeltsvei, og dermed fortsatt ikke filskifte.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: Sulletorsdag 12. juli 2018, klokken 00:34
Det stemmer, som du sier, at flere veier ikke har begrensning lenger. Oppdaget det på tur til Danmark sist helg. Forsåvidt greit å kunne overstyre uten å koble ut AP, men det må være en bug at den ikke bruker innstilt margin lenger.
Tittel: Sv: 2018.24.1
Skrevet av: geeartorsdag 12. juli 2018, klokken 10:14
Nåja, jeg vil ha det slik (eller mulighet for å sette høyere grense), og det har alltid vært slik på flerfelts motorvei.