Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Gordon Retriever på onsdag 04. juli 2018, klokken 17:30

Tittel: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 04. juli 2018, klokken 17:30
NTB skriver i dag at antall henvendelser til Forbrukerrådet som omhandler Tesla har hatt en markant økning siden i fjor.

SitatHøst opplyser at der Tesla i 2017 var den 24. vanligste motparten i saker der folk ber om råd, er bilprodusenten hittil i år oppe på en fjerdeplass bak Elkjøp, Power og Telenor.

Er dette et resultat av den store mengden biler levert etter rentekampanjene i fjor sommer, og at dette har ført til et stort arbeidspress på Teslas organisasjon i Norge?


Deler av NTB-artikkelen gjengitt:

SitatTesla-klager i kø hos Forbrukerrådet
Forbrukerrådet mottar store mengder henvendelser om bilkjøp. Produsenten Tesla er blant aktørene som peker seg negativt ut, ifølge rådet.

NTB
Publisert: 04.07.2018


– Vi forventer at Tesla ser på tjenestene sine overfor forbrukerne, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Høst legger til at Forbrukerrådet for øyeblikket har 39 klagesaker i forbindelse med nye Tesla-biler. Hun sier også at mange sliter med å komme i kontakt med firmaets kundeservice, og at flere har klagd på for sene leveranser.

I tillegg har Forbrukerrådet mottatt klager i forbindelse med biler med tekniske problemer.

– Voldsom økning
Høst opplyser at der Tesla i 2017 var den 24. vanligste motparten i saker der folk ber om råd, er bilprodusenten hittil i år oppe på en fjerdeplass bak Elkjøp, Power og Telenor.

– Det er en voldsom økning. Det ligger andre bilprodusenter i toppen av listen, men det er naturlig med tanke på det volumet disse omsetter. Når det gjelder Tesla, ligger de litt høyere enn hva som er naturlig med tanke på omsetning, sier Høst.

NTB har forsøkt å få en kommentar fra Tesla Norge, hittil uten å få svar.

Spørsmål om bruktbiler
Henvendelsene om Tesla utgjør 118 av de 29.235 spørsmålene Forbrukerrådet hittil har mottatt i år. 4219 av disse er gjelder bruktbilkjøp.

Kategorien utgjør 14 prosent av alle henvendelsene, samtidig som ti prosent av tvistene Forbrukerrådet mekler i dreier seg om bruktbil. I mange av henvendelsene er motparten en annen privatperson eller en liten bilforhandler
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Rolleponsdag 04. juli 2018, klokken 18:03
Da er det vel bare å finne frem popkorn og cola slik at man er klar for å følge med på den kommende brannslukkingen her :D
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Horsenoseonsdag 04. juli 2018, klokken 18:10
Bra Tesla får litt trykk fra forbrukermyndighetene.
Kanskje det hjelper til å øke pri fra US ledelse.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1000kwhonsdag 04. juli 2018, klokken 18:29
Sitat fra: Rollep på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:03
Da er det vel bare å finne frem popkorn og cola slik at man er klar for å følge med på den kommende brannslukkingen her :D
Jeg tror det er dette som irriterer en del Teslaeiere.. skadefryden som enkelte har.

Men i denne saken tviler jeg på det blir store diskusjonen. Folk klager slik de har rett til.

Jeg tror likevel på at Tesla får servicenivået på plass nå voksesmertene avtar noe. Med Model 3 rundt hjørnet er det klart de må jobbe hardt. Den har forhåpentligvis ikke så mange feil som X har/hadde.

Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Horsenoseonsdag 04. juli 2018, klokken 19:26
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:29
Sitat fra: Rollep på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:03
Da er det vel bare å finne frem popkorn og cola slik at man er klar for å følge med på den kommende brannslukkingen her :D
Jeg tror det er dette som irriterer en del Teslaeiere.. skadefryden som enkelte har.
Slår aldri feil. Straks det dukker opp noe som er negativt er den samme lille gjengen på banen med en gang  :D

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:29
Jeg tror likevel på at Tesla får servicenivået på plass nå voksesmertene avtar noe. Med Model 3 rundt hjørnet er det klart de må jobbe hardt. Den har forhåpentligvis ikke så mange feil som X har/hadde.
Tesla vil ikke levere perfekt på alle områder, hele tiden. Se på selskapets vekst så sier det seg selv.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: turfsurfonsdag 04. juli 2018, klokken 22:31
Er som seg hør og bør dette. Tesla i Norge trenger å få litt hjelp til å få respons fra toppledelsen i USA. De har mye slakk å hente inn.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 05. juli 2018, klokken 07:16
Er nok greit å få litt press på Tesla når det gjelder dette. Det som er ganske synd er at nye biler har ikke så mye feil lengre, så nå burde ting begynt å bedre seg. Men så begynner de å slite med deletilgangen (globalt), samtidig som de sliter med å få opp nødvendig verksted-kapasitet (i Norge). Om de bare hadde hatt litt fokus på disse to områdene kunne Tesla nå vært bedre enn noensinne på service-siden. Det som også er irriterende er at Tesla er helt stille. De kunne i hvert fall forklart hva som er utfordringene og hva de gjør for å utbedre de.

Men personlig har jeg ikke opplevd lange ventetider på time, lang ventetid på deler eller at service-sentret har gjort en sak verre, så personlig kan jeg ikke klage. Men det er for mange skrekk-historier, noe statistikken til forbrukerrådet også viser.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: cratorsdag 05. juli 2018, klokken 08:51
Sitat fra: 1000kwh link=topic=40326.msg693461#msg693461 date=15307217
Jeg tror det er dette som irriterer en del Teslaeiere.. skadefryden som enkelte har.
/quote]

Definitivt!  Forumet her er ikke det verste (regner med noen bare prøver å balansere ting litt, ikke direkte troller), men ute i diverse fora (spesielt nettaviser) er det til tider håpløst.

Min første Tesla hadde en del smålpukk. Nr 2 har jeg hatt i ett år i disse dager, og når den skal inn på service neste uke (bestilte time i går) så er det eneste jeg egentlig har å påpeke en koppholder i baksetet som ikke lar seg åpne. Ingen tvil om at ting har bedret seg!
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Gordon Retrievertorsdag 05. juli 2018, klokken 22:53

Det sier endel at Tesla er nr. 4 på listen, selv om jeg mistenker at spranget opp til Elkjøp er stort:  Antall solgte Tesla kan neppe måle seg med antall Iphoner som Apple nekter å utbedre på garanti.

Men er Tesla sentralt klar over problemet og at det må løses?
Jeg tror det.

(https://i.imgur.com/b11PQBo.jpg)
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthurfredag 06. juli 2018, klokken 08:20
Kan det da aksepteres også av "enkelte" Tesla-eiere at dette faktisk er et reelt og uakseptabelt problem når selv øverste ansvarlige hos Tesla anser det som et problem?
Med andre ord er det løsningen som gjenstår, problemet er erkjent og reelt!
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 06. juli 2018, klokken 08:56
Har noen sagt at det ikke er et reelt problem?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: THEfredag 06. juli 2018, klokken 11:34
Hadde vært interessant å vite hvor mange av disse sakene som hadde havnet hos Forbrukerrådet hvis Tesla hadde hatt normale ventetider på verkstedtime.

Jeg har ei lang liste meg feil og mangler, men hvis Tesla hadde rettet feilene innen rimelig tid hadde alt vært OK. Slik det er nå med i beste fall +-10 mnd. ventetid på verkstedtime for utbedring av feil så blir resultatet at det sendes en formell klage til Tesla, og at jeg blir med som en del av statistikken til Forbrukerrådet. Totalt unødvendig, men dessverre ser jeg ikke lenger noen annen mulighet.

Håper er jo at en klage med en tidsfrist skal få Tesla til å utbedre feil og mangler slik at jeg kan beholde bilen, evt. at de foretar en omlevering. Det er ikke noen andre biler jeg egentlig har lyst på, og hvis jeg skal heve kjøpet så blir resultatet at jeg må kjøpe meg to biler igjen en fossil med tilhengerfeste og en elbil som bil nr. 1.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: DagfinnNfredag 06. juli 2018, klokken 11:56
Sitat fra: arthur på fredag 06. juli 2018, klokken 08:20
Kan det da aksepteres også av "enkelte" Tesla-eiere at dette faktisk er et reelt og uakseptabelt problem når selv øverste ansvarlige hos Tesla anser det som et problem?
Med andre ord er det løsningen som gjenstår, problemet er erkjent og reelt!
Arthur: Du kjører ikke Tesla men har Leaf om jeg ikke husker feil. Kan du ikke heller skrive innlegg om gleder og sorger om å ha din elbil eller elbiler generelt. Jeg her lei av at du hele tiden kommer med negative kommentarer om Tesla. Tesla er det bilmerket det slenges mest dritt om, både sant og usant. Vi trenger ikke mer av det.
Jeg vet ikke hva som er din agenda, men skriv heller om det bilmerket du har enn å snakke ned Tesla.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Motorwattfredag 06. juli 2018, klokken 15:39
Skal vi ikke holde oss til sak, og ikke person?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Horsenosefredag 06. juli 2018, klokken 16:22
Ja mobbingen av Tesla og Tesla-eiere er lavmål.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Motorwattfredag 06. juli 2018, klokken 16:29
Mobbing (Wikipedia):

Mobbing er fysisk eller psykisk mishandling, vanligvis av et menneske, særlig gjentatt, aggressiv atferd fra en sterkere part i et ujevnt styrkeforhold. Den som mobber kan være en enkeltperson, men det kan også være gruppevold fra flere. Mobbing skjer innenfor de fleste aldersgrupper. Sosialt nederlag oppleves ved mobbing.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthurfredag 06. juli 2018, klokken 19:17
Sitat fra: DagfinnN på fredag 06. juli 2018, klokken 11:56
Sitat fra: arthur på fredag 06. juli 2018, klokken 08:20
Kan det da aksepteres også av "enkelte" Tesla-eiere at dette faktisk er et reelt og uakseptabelt problem når selv øverste ansvarlige hos Tesla anser det som et problem?
Med andre ord er det løsningen som gjenstår, problemet er erkjent og reelt!
Arthur: Du kjører ikke Tesla men har Leaf om jeg ikke husker feil.

Du husker feil. Forøvrig har Tesla et nettopp ferdigbygget hurtigladeranlegg her i Lillesand så Tesla har rykket flere hakk frem i køen med tanke på kjøpsinteresse når deres biler er tilgjengelige og med en kvalitet og servicegrad som kan anses som akseptabel i mine øyne. At de ikke er der helt enda er nok et beklagelig faktum, ja så reelt at selv CEO og storaksjonær mener det. I mellomtiden følger jeg med på (også) dette merket og holder meg orientert, ikke minst på dette fourmet hvor det er mange med erfaring fra dette bilmerket, på godt og vondt. Dessverre litt for mye av det siste, enn så lenge.
 
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: jkirkebofredag 06. juli 2018, klokken 21:16
Sitat fra: arthur på fredag 06. juli 2018, klokken 19:17
Du husker feil. Forøvrig har Tesla et nettopp ferdigbygget hurtigladeranlegg her i Lillesand så Tesla har rykket flere hakk frem i køen med tanke på kjøpsinteresse når deres biler er tilgjengelige og med en kvalitet og servicegrad som kan anses som akseptabel i mine øyne.

Hva skal du med en hurtiglader i nærheten av der du bor? (antar du bor i Lillesand slik du skrev innlegget)
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthurfredag 06. juli 2018, klokken 21:26
Er (ofte) i Lillesand, men bor her ikke. Noe mere du lurer på?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: MrOttolørdag 07. juli 2018, klokken 10:51
Her selger Tesla biler til 1 million kroner som er uten moms eller engangsavgift og så klarer de ikke i Norge å tildele flere midler til kundeservice. Egoistisk.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Horsenoselørdag 07. juli 2018, klokken 11:18
Hva synes du om arbeidet de gjør med utvidelse av kapasitet, nye servicesentre, ansettelsen av flere folk og opprettelse av mobile teknikere?
Positivt eller negativt?

Er det mulig å forstå at veksten i salget har gjort det vanskelig for service å oppskalere raskt nok? Eller er det bare egoisme i alt Tesla gjør?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: turfsurflørdag 07. juli 2018, klokken 14:22
Sitat fra: MrOtto på lørdag 07. juli 2018, klokken 10:51
Her selger Tesla biler til 1 million kroner som er uten moms eller engangsavgift og så klarer de ikke i Norge å tildele flere midler til kundeservice. Egoistisk.
Er jo ikke midlene det står på. Å bygge opp en så stor service organisasjon tar tid. T.o.m BMW greier jo ikke å spre nok kompetanse om i3en. Og de har jo eksisterende organisasjon på plass.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: geearlørdag 07. juli 2018, klokken 18:05
Er ingen tvil om at det er en utfordring å ha Norges 4. og 8. mest solgte biler (hhv. X og S, så langt i år), når man er bilprodusent som overhodet ikke er tørr bak øra enda. Å etablere en serviceorganisasjon tar tid, og man VIL få voksesmerter.

Alle som gleder seg over alt negativt om Tesla får bare kose seg med det, så kan de åtte av ti eiere som er superfornøyde storkose seg i fantastiske biler. For egen del var det en litt bumpy start, men alt jeg hadde å utsette ble ordnet på kort tid (noen uker), og etterpå har jeg hatt 10000 feilfrie km med en helt fantastisk bil, og savner ikke X5en et eneste sekund, så dere som vurderer Tesla må ikke la dere skremme.

Minner om at Tesla kom ut med mest fornøyde eiere i Elbilforeningen sin solide undersøkelse nylig, så dette fremstår for meg som at det er de sakene serviceapparatet ikke klarer å ta seg av.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Gordon Retrieversøndag 08. juli 2018, klokken 21:20
Dagens Næringsliv skriver under overskriften "Her er Teslas nødparkering" om problemene:

Teslas verkstedskapasitet er nå så sprengt at bilmerket har måttet ta i bruk en egen parkeringsplass for å håndtere trykket. (https://www.dn.no/nyheter/2018/07/08/1725/Motor/her-er-teslas-nodparkering)

DN har bl.a. snakket med en Teslaeier som hittil har fått dekket 50.000 kroner i leiebilutgifter i tiden han ikke har kunnet disponere egen bil.

SitatFørst fikk han opplyst at de manglet deler, men nå er det et helt annet problem som gjør at bilen er blitt stående på Karihaugen utenfor Oslo siden inntauingen.

– Det er feil på bilen som de ikke forstår. Jeg kan ikke leve med å ha en bil der importøren ikke vet hva som foregår. Bilen har jeg ikke sett noe til siden 5. mai, sier han.

Nå ønsker han å bytte problembilen med en helt ny bil.

Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Ingeniørenmandag 09. juli 2018, klokken 10:53
Flere:

https://www.tek.no/artikler/atte-maneder-etter-at-han-bestilte-service-ble-christians-tesla-endelig-klar-for-henting/441707

Klart det er en ny produsent og ikke minst at den er amerikansk... Bare at de har laget 3-4 versjoner av dørhandtaket viser at de er nye i gamet og mangler kompetanse i bilproduksjon.

Før jeg kjøpet El-bil leste jeg en del av klagetråden/verksted trådene her inne og det ble snart klart at Tesla var uaktuelt for meg...
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: cramandag 09. juli 2018, klokken 14:52
Slik har det vært i alle forum jeg har vært innom som omhandler biler; det er de med problemer som frekventerer dem; de trenger jo hjelp til noe. De fornøyde brukerne er ute og kjører bil.

Når det er sagt så har det vært stor foskjell på min første og andre Tesla. Den første hadde en del småplukk (ingenting som påvirket hvorvidt jeg kunne bruke bilen eller ikke). Den andre skal inn på 1år/20.000km service onsdag. Ingenting å plukke på bortsett fra en koppholder bak som ikke vil komme ut. Heldigvis er ungene mer enn gamle nok til å klare å holde brusen sin selv. :)
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthurmandag 09. juli 2018, klokken 15:21
Sitat fra: cra på mandag 09. juli 2018, klokken 14:52
Slik har det vært i alle forum jeg har vært innom som omhandler biler; det er de med problemer som frekventerer dem; de trenger jo hjelp til noe. De fornøyde brukerne er ute og kjører bil.

Hvis tilstrekkelig mange hadde god grunn til å være fornøyde så hadde vel ikke "de andre" måttet vente et halvt år på å få bilen inn til service/reparasjon og deretter måtte vente i ukesvis for å få bilen ferdig?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Amossmandag 09. juli 2018, klokken 16:13
Sitat fra: arthur på mandag 09. juli 2018, klokken 15:21
Sitat fra: cra på mandag 09. juli 2018, klokken 14:52
Slik har det vært i alle forum jeg har vært innom som omhandler biler; det er de med problemer som frekventerer dem; de trenger jo hjelp til noe. De fornøyde brukerne er ute og kjører bil.

Hvis tilstrekkelig mange hadde god grunn til å være fornøyde så hadde vel ikke "de andre" måttet vente et halvt år på å få bilen inn til service/reparasjon og deretter måtte vente i ukesvis for å få bilen ferdig?

Ja, godt at du passer godt på her, så ingen post som muligens kan tolkes positiv for Tesla blir stående ubesvart uten å få lagt trykk på noe som kan tolkes negativt...
</ironi>
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthurmandag 09. juli 2018, klokken 17:19
Er det ikke greit at man får frem de objektive fakta da?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 09. juli 2018, klokken 18:19
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. juli 2018, klokken 10:53
Flere:

https://www.tek.no/artikler/atte-maneder-etter-at-han-bestilte-service-ble-christians-tesla-endelig-klar-for-henting/441707

Det blir spennende å se om flere medier velger å lage sine egne saker på dette temaet.

Fra artikkelen over:

Sitat[Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu] kaller situasjonen «voksesmerter», og sier inntrykket er at det er kjedelig for folk å måtte vente, men at de får ganske god service mens bilen er inne på verksted.

Det er mulig det er medlemmer av elbilforeningen som har saken sin til behandling hos Forbrukerrådet som ikke deler generalsekretærens vurdering av denne saken.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Ingeniørenmandag 09. juli 2018, klokken 19:18
Det denne tråden handler ikke om de som er fornøyd og har fått en OK Tesla, det er vel dog de fleste. Det tråden handler om er de som har fått en mandags bil. Det som skremte meg bort fra Tesla var et par saker der folk hadde fått en bil med dårlige tilpasninger. Når folk klaget på feil i tilpasninger av plateskjøter og dører på mer enn 10 mm så var svaret at "det må man regne med på en Tesla" - bilen skulle aldri passer sluttkontrollen på fabrikken !

Og så høres logistikk systemet til Tesla ut til å være helt på trynet. En kjørbar bil må stå på lager i måneder i påvente av deler. Normalen er da at skaden registreres og kunden kommer tilbake når delen er kommet. Hos Tesla settes bilen tilsynelatende på lager til delen kommer. Tar man bilen hjem mister man plassen - dette må være helt spesielt for Tesla...
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Amossmandag 09. juli 2018, klokken 19:35
Sitat fra: arthur på mandag 09. juli 2018, klokken 17:19
Er det ikke greit at man får frem de objektive fakta da?

Helt klart :)

... men, hvilke objektive fakta var det du bidro med i debatten om hvorvidt personer med problemer generelt sett er overrepresentert i forhold til de uten problemer på de forskjellige bilforumene? Ja, for det var fra den subdiskusjonen du siterte og svarte på.

... ut over det så er begrep som "tilstrekkelig mange" knapt hverken objektivt eller noe som kan defineres som "fakta" i denne sammenhengen. Dersom "tilstrekkelig mange" ikke har problemer mister "mange" mekanikere jobben sin, dersom "tilstrekkelig mange" har problemer selger ikke produsenten noen biler... Merk at mengden "tilstrekkelig mange" ikke er identiske i disse tre eksemplene (ditt + mine to). Skulle du brakt noen "fakta" - spesielt dersom vi skulle snakke om *nye* fakta som ikke alt har vært presentert til det kjedsommelige i både denne og flere andre tråder - inn så måtte du da i det minste kunne kvantifisere denne mengden du trekker frem.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthurmandag 09. juli 2018, klokken 20:26
Hvis jeg, og/eller andre, legger frem fakta (eller "fakta"?) som du anser som nye, "nye" eller ingen av delene, og du er lei av disse så er det vel bare å hoppe videre til neste innlegg? Jeg skjønner ikke helt denne "sensuren" som du, og enkelte andre her, bedriver, bidrar med noe som helst, men du må gjerne mene hva du vil (også om det) for min del. Selv er jeg opptatt av å få belyst fakta i størst mulig grad, og det fremkommer stadid ny informasjon, nye eksempler og nye medlemmer og/eller personer som fremstår i pressen og forteller om sine opplevelser. Jeg tror (men ikke sjekket dette i detalj) at problemer rundt Tesla enten det er feil eller manglende service fra Teslas side, er blant de tråder med klart flest innlegg. Når vi nå ser at selv Musk går ut med en beklagalse konkret overfor norske kunder så er det vel bare å innse at de sliter "big time" på området kvalitet, service og oppfølgning. Like det, eller ikke. For egen del liker jeg det ikke og håper de får orden på "ting", helst så snart som mulig, men ikke helt overbevist (enda).
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Motorwattmandag 09. juli 2018, klokken 21:28
Utrolig at de mangler servicekapasitet på biler hvor brorparten av dem er 2-3 år gamle. Min lokale bilforhandler har ca 3-4000 biler i sitt nedslagsfelt. Verkstedet har 12 mekanikere, og har ca 4-5 dagers ventetid for 90% av alle service og reparasjoner. Deler de ikke har på lager ankommer dagen etter. Tesla har 11 servicesentere og sannsynligvis ett hundretalls mekanikere. Totalt antall biler er vel rundt 28.000.

Jeg har hatt 5 biler de siste 10 årene, og jeg kan telle på 3 fingre de gangene noen av dem (svenske og tyske) har hatt behov for verkstedsbesøk utenom service, og de kjøres ca. 20000 km pr år. Ved bestilling av service, svares det på telefonen umiddelbart, og bekreftes med e-mail innen få minutter med dato og klokkeslett. Og verkstedene ligger maks 15 minutter hjemmefra.

Det finnes hele sikkert skrekkhistorier om andre andre også, men da er det kanskje bilmerker med opptil flere hundretusener av biler tuslende rundt i landet.

Jeg tror ikke alle Tesla-eiere med problemer melder seg i dette forumet, så man kan ikke bruke det som statistikk.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Elmotirsdag 10. juli 2018, klokken 16:22
Sitat fra: arthur på mandag 09. juli 2018, klokken 20:26
For egen del liker jeg det ikke og håper de får orden på "ting", helst så snart som mulig, men ikke helt overbevist (enda).
Jeg kan garantere deg at de får orden på ting så snart som mulig. Alt løser seg så snart som mulig, uansett om det tar 3 uker eller 3 år.
Det eneste som er helt sikkert er at de ikke klarer å få orden på ting før det er mulig for dem.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1317142119onsdag 11. juli 2018, klokken 18:23
Det er ikke antall servicesentere det står på, men utnyttelsen av ressursene. Tesla har mange servicesentere i forhold til størrelsen og det lille antallet biler de har på veien. De har 3 servicesentre i Oslo-området og solgt 20-30 000 biler eller noe såntover hele landet. Til sammenligning har Bertel O. Steen også 3 Mercedes-verksted i samme område. Og sistnevnte har ekstremt mange flere biler å ta unna enn Tesla (de tar også service/reparasjoner på Kia og Peugeot). Vi snakker det totale bilsalget i Oslo-området til de tre bilprodusentene de siste 10-15 årene. Allikevel kan jeg hos BOS bestille service og en reklamasjonssak på en søndag, velge førstkommende uke midt i fellesferien hvis jeg ønsker og få svar på under en time (jeg gjorde dette for en uke siden).

Tesla har også folk i ledelsen i Norge som har drevet med bil tidligere, men som ikke får det til i jobben hos Tesla. Det virker nesten som at det står på viljen til amerikanerne - ikke den norske organisasjonen. Det er bare å se på prioriteringene til Musk.

Tesla har noen mandagsbiler - akkurat som andre bilprodusenter, men jeg har ikke sett noen konkrete tall på at Tesla er dårligere enn noen andre på det området. Forskjellen ligger i kundeservicen (eller mangelen på) og forventningsstyring.

Det er ingen grunn til at Tesla ikke skal kunne få levert deler på under 24 timer fra Europa-lageret. Eller lageret i Moss, som det påståes at Tesla har. Det er heller ingen grunn til at Tesla ikke kan kjøpe et CRM-system som fungerer, noe det de har i dag åpenbart ikke gjør.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1000kwhonsdag 11. juli 2018, klokken 19:50
Har man en hvilken som helst annen bil enn Tesla så kan man bestille time på julaften og få bilen ferdig 1. juledag  ;D

Fortsatt bare synsinger og antagelser.. Forrige bilen jeg hadde var Hyundai. Måtte vente på time og da hadde jeg mulighet til å velge 3 forhandlere innen 30 km rekkevidde. Hyndai selger halvparten av antallet til Tesla i året, men bare Nordland er det 4 forhandlere!

Noen mangler et objektivt syn på situasjonen. Tesla selger enormt med biler i Norge og er ikke i nærheten av å ha samme apparatet som de andre merkene.

Angående Mercedes. Tipper de har 40+ forhandlere i Norge. Mercedes selger vel ca det samme antallet biler som Tesla.

(Nei, dette forsvarer ikke Teslas alt for lange ventetider og problemer, men noe mer nøyansert bør enkelte bli)

(for øvrig er det totale antallet biler en produsent har i et land ikke representativt for arbeidsmengden til forhandlere)
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1317142119onsdag 11. juli 2018, klokken 21:21
Det spiller ingen rolle hvor mange biler Mercedes selger på landsbasis for Oslo-forhandlerne - men i den grad det er umulig å få tall for fylkene, så er salg på landsbasis det eneste sammenligningsgrunnlaget. Tesla og Mercedes/Peugeot/Kia har like mange forhandlere i Oslo. Tesla har kun ansvar for de bilene som er solgt mellom 2013(?) og 2018 - som tilsvarer et sted mellom 20 og 30 000 biler så langt jeg kan se på landsbasis. BOS har ansvar for samtlige Mercedes/Peugeot/Kia solgt i Oslo siden begynnelsen av 2000-tallet og klarer allikevel å gi deg service på maksimum en uke. Bare i fjor solgte de 20 000 biler i Norge. Tesla er på ingen måte enorme når det kommer til bilsalg i Norge.

Det er det objektive synet du er ute etter.

Om Mercedes har 40 eller 100 forhandlere i hele Norge spiller ingen rolle for forhandlerne i Oslo.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1000kwhonsdag 11. juli 2018, klokken 22:03
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 11. juli 2018, klokken 21:21
Det spiller ingen rolle hvor mange biler Mercedes selger på landsbasis for Oslo-forhandlerne - men i den grad det er umulig å få tall for fylkene, så er salg på landsbasis det eneste sammenligningsgrunnlaget. Tesla og Mercedes/Peugeot/Kia har like mange forhandlere i Oslo. Tesla har kun ansvar for de bilene som er solgt mellom 2013(?) og 2018 - som tilsvarer et sted mellom 20 og 30 000 biler så langt jeg kan se på landsbasis. BOS har ansvar for samtlige Mercedes/Peugeot/Kia solgt i Oslo siden begynnelsen av 2000-tallet og klarer allikevel å gi deg service på maksimum en uke. Bare i fjor solgte de 20 000 biler i Norge. Tesla er på ingen måte enorme når det kommer til bilsalg i Norge.

Det er det objektive synet du er ute etter.

Om Mercedes har 40 eller 100 forhandlere i hele Norge spiller ingen rolle for forhandlerne i Oslo.
BOS har voldsomt lang garantitid skjønner jeg  ;)

Jaja, du får ha din virkelighet
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. juli 2018, klokken 22:55
Jeg forstår ikke helt hvor relevant garantiens varighet er her.
Bertel O. Steens verksteder må til enhver tid ha kapasitet for reparasjoner utenfor garanti; slik som turboer, partikkelfiltre, injektorer, svinghjul, toppakninger og annet som kan - og vil - gå i stykker.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Motorwattonsdag 11. juli 2018, klokken 23:26
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 11. juli 2018, klokken 22:03
Jaja, du får ha din virkelighet

Hvordan er virkeligheten din, da?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: jkirkebotorsdag 12. juli 2018, klokken 04:52
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. juli 2018, klokken 22:55
Jeg forstår ikke helt hvor relevant garantiens varighet er her.
Bertel O. Steens verksteder må til enhver tid ha kapasitet for reparasjoner utenfor garanti; slik som turboer, partikkelfiltre, injektorer, svinghjul, toppakninger og annet som kan - og vil - gå i stykker.

Forskjellen er vel at alt av garantireparasjoner tas av forhandler, mens svært mye av reparasjonene utenfor garanti tas av andre verksteder. Får jeg en feil på Leafen vår nå så åker den ikke inn på Brennes for å si det slik, da blir det det lokale verksteder om det er en mekanisk feil eller Elbilmek om det er en feil relatert til batteri/fremdrift.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 12. juli 2018, klokken 06:15
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. juli 2018, klokken 22:55
Jeg forstår ikke helt hvor relevant garantiens varighet er her.
Bertel O. Steens verksteder må til enhver tid ha kapasitet for reparasjoner utenfor garanti; slik som turboer, partikkelfiltre, injektorer, svinghjul, toppakninger og annet som kan - og vil - gå i stykker.
Som åpner opp en verden av sikkert 1000+ verksteder i Oslo.

Var ikke Møller som byttet svinghjul og turbo hos oss.

Uansett. De andre merkene har en helt annen kapasitet til å håndterw service og garantiarbeid.

Dette kommer nok på plass når salget til Tesla normaliserer seg på et nivå. Spesielt mange uten Tesla (og bil generelt?) som krisemaksimerer alt mulig.. hustoriene om hvor fantastisk alt annet er blir bare mer og mer tåpelige.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: fredagtorsdag 12. juli 2018, klokken 18:36
Sitat fra: Horsenose på fredag 06. juli 2018, klokken 16:22
Ja mobbingen av Tesla og Tesla-eiere er lavmål.

Tesla fortjener pepper for fullstendig uakseptabelt lang ventetid på serviceverkstedene. Hvis du ikke ser det har du ikke vært ofte nok i køen på et Tesla servicesenter.

Mange Tesla-eiere opplever å ha bilen i månedsvis på garantireparasjon, eller å vente i over et halvt år på en vanlig servicetime.

Det er ikke mobbing av Tesla-eiere at media skriver om dette. Det er bra. Folk bør få vite om det, slik at de kan ta en vurdering før de bruker egne penger til å kjøpe bil fra Tesla. Kanskje de fører til at Tesla faktisk skjerper seg og fikser problemet.

Jeg har venner som vurderer å kjøpe Tesla, og dessverre er jeg nødt til å advare dem om at de kan risikere problemer med verksted, og at Tesla kanskje ikke er bilen for de som bare har en bil, eller ikke liker å krangle med et amerikansk firma.

Brukt Tesla utenfor garanti kan bli veldig dyrt. Småting som dørhåndtak (som vil feile for de fleste Model S før eller siden) kan vel koste mer enn 30 000 kroner pr stykk.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Bondeknøltorsdag 12. juli 2018, klokken 18:46
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. juli 2018, klokken 19:18
Det denne tråden handler ikke om de som er fornøyd og har fått en OK Tesla, det er vel dog de fleste. Det tråden handler om er de som har fått en mandags bil. Det som skremte meg bort fra Tesla var et par saker der folk hadde fått en bil med dårlige tilpasninger. Når folk klaget på feil i tilpasninger av plateskjøter og dører på mer enn 10 mm så var svaret at "det må man regne med på en Tesla" - bilen skulle aldri passer sluttkontrollen på fabrikken !

Og så høres logistikk systemet til Tesla ut til å være helt på trynet. En kjørbar bil må stå på lager i måneder i påvente av deler. Normalen er da at skaden registreres og kunden kommer tilbake når delen er kommet. Hos Tesla settes bilen tilsynelatende på lager til delen kommer. Tar man bilen hjem mister man plassen - dette må være helt spesielt for Tesla...
Ja dette systemet virker veldig rart. Merkelig at bilene må settes på vent. Plusser de på all ventetid på garanti-tiden tro? Er det slik for alle Tesla-eiere at kjørbare biler settes på vent på verksted til deler kommer og arbeidet er utført, eller er det bare enkelte verksteder som har slik praksis?

Det kan vel ikke stemme at tilpasninger og dører har hatt en feiltilpasning på opptil 10mm??
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: RonnyØ2torsdag 12. juli 2018, klokken 19:14
Sitat fra: fredag på torsdag 12. juli 2018, klokken 18:36
Sitat fra: Horsenose på fredag 06. juli 2018, klokken 16:22
Ja mobbingen av Tesla og Tesla-eiere er lavmål.

Brukt Tesla utenfor garanti kan bli veldig dyrt. Småting som dørhåndtak (som vil feile for de fleste Model S før eller siden) kan vel koste mer enn 30 000 kroner pr stykk.

Kilde på denne summen?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 12. juli 2018, klokken 22:52
1000usd koster bytte av komplett håndtak.
Men det går på garanti, deretter reklamasjonsrett, deretter goodwill og tilslutt fiks selv til brøkdel av prisen.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1000kwhfredag 13. juli 2018, klokken 06:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. juli 2018, klokken 22:52
1000usd koster bytte av komplett håndtak.
Men det går på garanti, deretter reklamasjonsrett, deretter goodwill og tilslutt fiks selv til brøkdel av prisen.
Men hva med de andre småtingene som kan koste 30000,- eller mer?  :D kanskje koppholderne koster 40000,-?

Folk slenger rundt seg med oppspinn.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Bondeknølfredag 13. juli 2018, klokken 10:49
Er ikke disse forumene stort sett oppspinn? Jeg spinner som bare det.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthursøndag 15. juli 2018, klokken 08:43
Sitat fra: Bondeknøl på fredag 13. juli 2018, klokken 10:49
Det som kjøper de første bilene av en ny fabrikant og en ny modell er jo ofte prøvekaniner med de utfordringene det medfører.

Burde man ikke som prøvekanin bli innvilget en liten (stor?) rabatt siden produsent vet, må påregne, en del innkjøringsproblemer?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Supermariosøndag 15. juli 2018, klokken 09:07
Sitat fra: arthur på søndag 15. juli 2018, klokken 08:43
Sitat fra: Bondeknøl på fredag 13. juli 2018, klokken 10:49
Det som kjøper de første bilene av en ny fabrikant og en ny modell er jo ofte prøvekaniner med de utfordringene det medfører.

Burde man ikke som prøvekanin bli innvilget en liten (stor?) rabatt siden produsent vet, må påregne, en del innkjøringsproblemer?

Jo, det er et rimelig argument. Men overstyres nok av tilbud-etterspørselsdynamikken, sålenge det er lange køer for å være prøvekanin så slipper produsent/importør å rabatterte.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthursøndag 15. juli 2018, klokken 11:22
Og som prøvekanin får man ingen rabatt, må påregne å få en del problemer samt påregne lang tid på å få utbedret skaden/problemene og deretter lager man en tråd med at Tesla har gjort alt riktig? Javel.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Bondeknølsøndag 15. juli 2018, klokken 11:28
Det å starte en tråd om at Tesla har gjort alt riktig er jo beste måte å dyrke frem Teslahatere i dette forumet. Det øker polariseringen og gjør forumet sort-hvitt, samt at ting som skrives i begge leirer blir unyansert og gjør forumet lite troverdig.
Det er ingen tvil i at det koster å ha Tesla uten garanti. Mye uprøvd teknologi som kunden må betale for selv, og dørhåndtak med elektronikk er en verkebyll for flere jeg kjenner.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1000kwhsøndag 15. juli 2018, klokken 16:22
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 15. juli 2018, klokken 11:28
Det å starte en tråd om at Tesla har gjort alt riktig er jo beste måte å dyrke frem Teslahatere i dette forumet. Det øker polariseringen og gjør forumet sort-hvitt, samt at ting som skrives i begge leirer blir unyansert og gjør forumet lite troverdig.
Det er ingen tvil i at det koster å ha Tesla uten garanti. Mye uprøvd teknologi som kunden må betale for selv, og dørhåndtak med elektronikk er en verkebyll for flere jeg kjenner.
Tror ikke det er noe dyrere enn å ha en dieselbil utenfor garanti. Det var i hvertfall en dyr lærdom for oss.

Dørhåndtakene er ikke så kompliserte som enkelte skal ha det til og kan ofte fikses med et nytt tannhjul til 1 dollar.

Se mer her: https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/how-the-tesla-model-s-door-handle-works-and-how-to-fix-it-videos/amp/?source=images
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Motorwattsøndag 15. juli 2018, klokken 16:28
Det er mulig noen som synes dette er enkelt, men betviler at dette gjelder brorparten av de eiere som har problemet.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1000kwhsøndag 15. juli 2018, klokken 16:43
Sitat fra: Motorwatt på søndag 15. juli 2018, klokken 16:28
Det er mulig noen som synes dette er enkelt, men betviler at dette gjelder brorparten av de eiere som har problemet.
Din lokale bilxtra vil synes dette er enkelt..

Hvis vi snakker om ut-av-garanti reperasjon.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 15. juli 2018, klokken 19:22
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 15. juli 2018, klokken 11:28
Det å starte en tråd om at Tesla har gjort alt riktig er jo beste måte å dyrke frem Teslahatere i dette forumet.
Blir man Tesla-hater av det innlegget er det virkelig ikke trådstarter som har de mest løse skruene.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Motorwattsøndag 15. juli 2018, klokken 19:29
Tror heller ikke det (uten å kjenne definisjonen av "Tesla-hater"), og @Gordon Retriever (trådstarter) har gode innlegg i dette forumet, og fremstår som både nøytral og informativ.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Bondeknølsøndag 15. juli 2018, klokken 23:36
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. juli 2018, klokken 19:22
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 15. juli 2018, klokken 11:28
Det å starte en tråd om at Tesla har gjort alt riktig er jo beste måte å dyrke frem Teslahatere i dette forumet.
Blir man Tesla-hater av det innlegget er det virkelig ikke trådstarter som har de mest løse skruene.
Jo, når en starter en tråd med denne headingen så inviterer en til en sort/hvitt-tråd. En slik overskrift er jo en invitasjon til motargumenter uansett hvem som starter den.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Øyvind.hmandag 16. juli 2018, klokken 07:33
Jeg skriver ikke at man ikke kan bli Tesla-hater. Men blir man hater av et slikt innlegg er det noen skruer som bør strammes. Det er dog ikke utypisk for Tesla-hatere at de fremstår som sutrete og lite opplyste.
Personlig synes jeg begge sider av svart/hvitt er like unyttige. Jeg foretrekker personer som evner å se både positive og negative sider. Jeg synes ikke Tesla gjør alt rett, selv om de har levert noe som gjorde tidligere tyske drømmer helt uinteressante og Tesla har vært eneste aktuelle merke siden 2013 for meg.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1000kwhmandag 16. juli 2018, klokken 08:18
Kanskje det er en dårlig ide å blande bilmerkene i ett forum..

Det er jo gjennomsyret av «hatere».

Så lenge enkelte ikke klarer å holde seg unna delforumer de overhodet ikke er interesserte i så blir det vel samme greia fremover også
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthurmandag 16. juli 2018, klokken 10:53
Nå begynner en del innlegg her å minne meg en viss "Herr" Donald. Har til gode å se noen her som hater Tesla, men at noen her tillater seg å nevne at Tesla vel ikke har gjort alt riktig (selv om tittelen på en tråd hevder det motsatte) er en kjennsgjerning. Mange av de noe mere kritiske innleggene (basert på fakta) er sågar skrevet av eiere av Tesla hvilket burde bety at et lys går opp for enkelte?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Øyvind.hmandag 16. juli 2018, klokken 11:05
Sitat fra: arthur på mandag 16. juli 2018, klokken 10:53
Har til gode å se noen her som hater Tesla, men at noen her tillater seg å nevne at Tesla vel ikke har gjort alt riktig
Det er bare å følge med på forumet. En liten gjeng er på banen hver gang de kan påpeke noe negativt. Det ensidig kraftige negative fokuset er vanskelig å beskrive med noe annet enn hat.
"Tillate seg å nevne at Tesla ikke har gjort alt riktig" er veldig langt unna hva som foregår på forumet.
Men jeg registrerer at du har moderert deg i sommer. Det er gledelig og langt bedre for diskusjonen!

Sitat fra: arthur på mandag 16. juli 2018, klokken 10:53
Mange av de noe mere kritiske innleggene (basert på fakta) er sågar skrevet av eiere av Tesla hvilket burde bety at et lys går opp for enkelte?
Litt usikker på hva du mener med at "det går opp et lys"? Jeg kjenner ikke en eneste eier som er helt ukritisk til Tesla. Det er langt færre helt ukritiske her på forumet enn det er gjennomført negative. Det er jo ikke slik at det kun er de som skriver negativt det har "gått opp et lys" for. Vi som eier og kjører Tesla vet jo nøyaktig hva som er bra og mindre bra med merket. Overraskende nok er det mange som aldri har eid eller kjørt Tesla som vet svært mye om det negative.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: 1317142119mandag 16. juli 2018, klokken 11:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. juli 2018, klokken 11:05
Jeg kjenner ikke en eneste eier som er helt ukritisk til Tesla.
Det er da flere her inne som er innbitte evangelister av Tesla-menigheten, uten å nevne navn. Tre-fire av dem bruker samme brukernavn i omtrent hver eneste Broom-artikkel om elbil i tillegg (hvorav et par av de igjen er inne på artikler som ikke har noe med elbil å gjøre også) kun for å preke om hvor eventyrlig bra livet blir bare man kjøper en Tesla.

Det er den type personer som skaper polariserende debatt.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Øyvind.hmandag 16. juli 2018, klokken 11:31
At et par på et forum er totalt ukritiske må man leve med, men jeg vil ikke si jeg kjenner disse personene.

Helt ukritisk holdning er like verdiløst som de som er utelukkende kritiske. Og begge deler er like skadelig for egen troverdighet.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: arthurmandag 16. juli 2018, klokken 13:48
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. juli 2018, klokken 11:05
Sitat fra: arthur på mandag 16. juli 2018, klokken 10:53
Har til gode å se noen her som hater Tesla, men at noen her tillater seg å nevne at Tesla vel ikke har gjort alt riktig
Det er bare å følge med på forumet. En liten gjeng er på banen hver gang de kan påpeke noe negativt. Det ensidig kraftige negative fokuset er vanskelig å beskrive med noe annet enn hat.
"Tillate seg å nevne at Tesla ikke har gjort alt riktig" er veldig langt unna hva som foregår på forumet.
Men jeg registrerer at du har moderert deg i sommer. Det er gledelig og langt bedre for diskusjonen!

Sitat fra: arthur på mandag 16. juli 2018, klokken 10:53
Mange av de noe mere kritiske innleggene (basert på fakta) er sågar skrevet av eiere av Tesla hvilket burde bety at et lys går opp for enkelte?
Litt usikker på hva du mener med at "det går opp et lys"? Jeg kjenner ikke en eneste eier som er helt ukritisk til Tesla. Det er langt færre helt ukritiske her på forumet enn det er gjennomført negative. Det er jo ikke slik at det kun er de som skriver negativt det har "gått opp et lys" for. Vi som eier og kjører Tesla vet jo nøyaktig hva som er bra og mindre bra med merket. Overraskende nok er det mange som aldri har eid eller kjørt Tesla som vet svært mye om det negative.

For egen del mener jeg ikke noe om Tesla utover det jeg har hørt (og sett) fra venner og bekjente som har Tesla, de mange linker/innlegg/artikler som finnes i pressen og med navngitte kilder samt hva som skrives på et forum som dette, spesielt av folk med Tesla. I sum er det mange fornøyde med hva produktet i utgangspunktet er, og forhåpentligvis også vil bli hva angår service og holdbarhet på deler og slikt. Samtidig er det vel rimelig klart at service, oppfølgning, kapasitet osv på deres verksteder til dels er under enhver kritikk og at bilene ikke er helt "ferdige" hva angår tilpasninger, holdbarhet osv er det jo også mange eiere av Tesla som påpeker (kall det gjerne innrømmer), men som tidligere sagt en rekke ganger; Tesla har gjort myr riktig, har vært foregangsfolk hva elbiler angår, og jeg har intet annet ønske enn at de skal klare seg bra i fremtiden. At jeg for egen del per idag hverken vil kjøpe bilene eller aksjene har jeg vært tydelig på, også at jeg i fremtiden absolutt ikke vil utelukke at jeg selv ender opp med en slik bil.

Og så er det noen her som benytter (nesten) enhver anledning til å omtale i negative ordelag enhver som måtte ha noe negativt å anføre hva angår Tesla, også når dette er basert på fakta, ja sågar hva Mr. Tesla selv har skrevet. Som sagt; slikt minner meg om at man har en viss "Herr" Donald som sitt "forbilde"!
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Bondeknølmandag 16. juli 2018, klokken 20:56
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Tellusmandag 16. juli 2018, klokken 21:06
Når folk eier aksjer i et selskap så er det ikke uvanlig subjektiviteteten tar overhånd. Enklere å diskutere andre bilmerker da de færreste sitter med aksjer i VW, Tata eller Hyundai
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Øyvind.hmandag 16. juli 2018, klokken 21:17
Sitat fra: arthur på mandag 16. juli 2018, klokken 13:48
Og så er det noen her som benytter (nesten) enhver anledning til å omtale i negative ordelag enhver som måtte ha noe negativt å anføre hva angår Tesla
Det er ikke mitt inntrykk at enhver kritikk omtales negativt.
Mitt inntrykk er at det i all hovedsak er de som ikke evner å være noe annet enn negative som må tåle negativ karakteristikk. Budskapet i kritikken forsvinner fordi budbringer har ødelagt sin profil på forumet.
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: emuroffredag 20. juli 2018, klokken 11:18
Sitat fra: arthur på fredag 06. juli 2018, klokken 08:20
Kan det da aksepteres også av "enkelte" Tesla-eiere at dette faktisk er et reelt og uakseptabelt problem når selv øverste ansvarlige hos Tesla anser det som et problem?
Med andre ord er det løsningen som gjenstår, problemet er erkjent og reelt!

Hva er poenget med slike stråmenn?
Tittel: Sv: "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
Skrevet av: Mobileumonsdag 25. juli 2018, klokken 00:13
Bloomberg:

Norwegians Quietly  Revolt Against Tesla

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-24/norwegians-quietly-revolt-against-tesla