Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:00

Tittel: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: elektroluxmandag 02. juli 2018, klokken 08:00
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/07/Gjeldsbombe-av-Tesla-Model-x-eiere

Tipper vi kan forvente oss gode priser på slike med nedslitte dekk og noen småskrammer i lakken når bompengene kommer også på elbil.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Horsenosemandag 02. juli 2018, klokken 08:35
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:00

Tipper vi kan forvente oss gode priser på slike med nedslitte dekk og noen småskrammer i lakken når bompengene kommer også på elbil.

Kan du forklare hva du mener med dette? Har du ikke satt deg inn i rabatten Tesla her har gitt på bilene sine? Hvordan mener du en tusenlapp i bommen i måneden skal medføre neglisjert vedlikehold og dumping av bil?
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Amossmandag 02. juli 2018, klokken 08:41
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:00
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/07/Gjeldsbombe-av-Tesla-Model-x-eiere

Siterer like godt meg selv i fra en annen tråd der denne linken er debatert....
Sitat fra: Amoss på søndag 01. juli 2018, klokken 21:51
Sitat fra: Geirr på søndag 01. juli 2018, klokken 18:06
Gjeldsbombe:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/07/Gjeldsbombe-av-Tesla-Model-x-eiere

Nja, det KAN se slik ut utifra denne litt uhøytidlige testen de kjørte på biler som ligger ute til salgs. Årsaken kan så klart være som andre er inne på at noen kjøper en dyrere bil enn de burde...

Men selv tror jeg de er inne på årsaken litt lengre ned i artikkelen:
Sitat
Finansavisen vet derimot at Tesla Norge tidligere har kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal etter sigende ha vært suksessfull for den norske fløyen av elbilprodusenten.

Det har vært nevnt av flere her på forumet at nettopp pga denne lave renten så har man fullfinansiert bilen med lån, og heller plassert sparepengene ett sted med mer enn 0,25% rente. Det samme har sikkert også skjedd med andre mindre gunstige lånekampanjer, så lenge folk mener seg på å kunne få mer utbytte av pengene plassert annet sted enn de selv betaler i renter på billånet.

Så kanskje ikke denne bomben smeller så høyt?  :p
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: elektroluxmandag 02. juli 2018, klokken 08:43
Har med bileiers økonomi å gjøre. Med gjeld som overstiger bilens verdi, og uforutsette utgifter til dekk, og fix til Tesla priser kommer nok en del av disse ut på finn.no etterhvert.

Er glad for at min neste elbil er betalt med sparepenger, og grunnet 3 hjul forblir bomfri. For langturene har jeg beholdt den gamle og likevel verdiløse dieselen. Kan betale mye bom for mellomlegget mellom å selge den og kjøpe X
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: 1000kwhmandag 02. juli 2018, klokken 08:50
Nå har jeg ikke en full oversikt over hvem som har kjøpt X og S på kampanjen, men mitt intrykk er at de fleste har god nok råd.

Det er uansett et beskjedent lån med fantastisk rente og med verdi i bilen. Tror det er lettere å finne gjeldsbomber i boligmarkedet i Oslo. DER vet jeg om folk som har gapt over for mye..

Og at man skulle få disse billig brukt fordi folk ikke har råd til å bruke de er jo fullstendig usannsynlig.  ::)

Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Mippenmandag 02. juli 2018, klokken 10:05
Jeg ser hva artikkel forfatter mener. Det er dessverre mange som har kjøpt bil med 100 prosent lån og maksimal nedbetalingstid for å ha råd til å betjene lånet. For å ha råd til å eie bilen må de for det første håpe at renten ikke endrer seg. Vet det var en del usikkerhet i forhold til dette i fjor. Vet ikke hva ståa er der nå... De må også håpe at behovet for en ny bil ikke melder seg før den "gamle" er nedbetalt. Prisen på bilen vil signifikant synke mer enn rest verdien på lånet. Hvis markedsprisen på bilen etter noen år er 350.000 og rest gjelden på bilen er 4-500.000 sier det seg selv at det blir problematisk. Da håper jeg folk har råd til å sitte med bilen til den er nedbetalt eller å betale ut lånet.

Det kan være flere grunner til at folk må selge. For eksempel hvis man må flytte, refinansiere boliglånet pga. uforutsette utgifter, skilsmisse/brudd, bil utgifter blir for høye og/eller man har behov for en annen type bil.

Har selv eid en. Model S i 3 år og vet hva vedlikehold kostet. Jeg vil ikke ha en bil som er utenfor garanti for å si det slik. Deler på bilen er ekstremt dyrt og dessverre er det en del ting som ryker ofte.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: jkirkebomandag 02. juli 2018, klokken 10:07
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:43
Har med bileiers økonomi å gjøre. Med gjeld som overstiger bilens verdi, og uforutsette utgifter til dekk, og fix til Tesla priser kommer nok en del av disse ut på finn.no etterhvert.

Er glad for at min neste elbil er betalt med sparepenger, og grunnet 3 hjul forblir bomfri. For langturene har jeg beholdt den gamle og likevel verdiløse dieselen. Kan betale mye bom for mellomlegget mellom å selge den og kjøpe X

Gjeldsgraden sier ikke noe om eiers økonomi. Jeg kunne spart en liten stund og kjøpt en X kontant om jeg ville, men min er kjøpt for nesten 100% lånte penger. På hus og hytte har vi svært lav belåningsgrad, og cashflow er god ;) Å lånefinansiere den var rett og slett det som ga mest mening i dette tilfellet.

Bompenger? Sparer jo mer nå enn før selv når bompenger for elbil kommer i i Oslo. Før var det 20-25 kroner å spare pr. tur gjennom Oslo, nå er det snart det dobbelte. Over Svinesund har vi uansett alltid måttet betale. Det gir mer og mer mening med elbil på østlandet. Og ca. 90% av kjørelengden på vår X er vel lengre turer, hadde blitt mye dieselkjøring da...

Dekk i 20" til X får man svært billig, helt ok dekk til fra en drøy tusenlapp pr. stk og oppover.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Horsenosemandag 02. juli 2018, klokken 10:50
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:43
Er glad for at min neste elbil er betalt med sparepenger

Når du skal kjøp en bil til 800.000,- og banken tilbyr deg å låne pengene til 0,5% rente og du har 2% rente på sparekontoen din, så velger du fortsatt å tømme sparekontoen din og betale bilen kontant?

For ordens skyld - har man ikke råd til å betjene lånet får du heller ikke lån. For å kunne finansiere bilen gjennom DNB må du gjennomgå en ordinær søknadsprosess.

Tror du en tusenlapp i bompenger hver måned velter budsjettet til de som får finansiering av disse bilene?
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurmandag 02. juli 2018, klokken 10:57
Sitat fra: 1000kwh på mandag 02. juli 2018, klokken 08:50
Nå har jeg ikke en full oversikt over hvem som har kjøpt X og S på kampanjen, men mitt intrykk er at de fleste har god nok råd.

Det er uansett et beskjedent lån med fantastisk rente og med verdi i bilen. Tror det er lettere å finne gjeldsbomber i boligmarkedet i Oslo. DER vet jeg om folk som har gapt over for mye..

Og at man skulle få disse billig brukt fordi folk ikke har råd til å bruke de er jo fullstendig usannsynlig.  ::)

Biler faller i verdi også Tesla (?) mens boliger i Oslo vel ikke har hatt et så veldig stort fall de senere årene?

At en så stor andel av et tilfeldig utvalg har 100% gjeld på bilen kan trolig indikere at noen av disse vil kunne få et stærre problem den dagen gjelden er en del hundretusen høyere enn verdien for lånet løper vel ikke evig uten avdrag?
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurmandag 02. juli 2018, klokken 11:00
Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. juli 2018, klokken 10:07
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:43
Har med bileiers økonomi å gjøre. Med gjeld som overstiger bilens verdi, og uforutsette utgifter til dekk, og fix til Tesla priser kommer nok en del av disse ut på finn.no etterhvert.

Er glad for at min neste elbil er betalt med sparepenger, og grunnet 3 hjul forblir bomfri. For langturene har jeg beholdt den gamle og likevel verdiløse dieselen. Kan betale mye bom for mellomlegget mellom å selge den og kjøpe X

Gjeldsgraden sier ikke noe om eiers økonomi. Jeg kunne spart en liten stund og kjøpt en X kontant om jeg ville, men min er kjøpt for nesten 100% lånte penger. På hus og hytte har vi svært lav belåningsgrad, og cashflow er god ;) Å lånefinansiere den var rett og slett det som ga mest mening i dette tilfellet.

Bompenger? Sparer jo mer nå enn før selv når bompenger for elbil kommer i i Oslo. Før var det 20-25 kroner å spare pr. tur gjennom Oslo, nå er det snart det dobbelte. Over Svinesund har vi uansett alltid måttet betale. Det gir mer og mer mening med elbil på østlandet. Og ca. 90% av kjørelengden på vår X er vel lengre turer, hadde blitt mye dieselkjøring da...

Dekk i 20" til X får man svært billig, helt ok dekk til fra en drøy tusenlapp pr. stk og oppover.

Hvis man kunne "spart en liten stund og kjøpt en X kontant" så er man trolig ikke en vanlig lønnsmotager. Bilen koster en million (?), skatten utgjør 50% (lavt anslag) så man må ha tjent 2 millioner utenom det som trengs forøvrig i hverdagn til mat og drikke samt andre lån så ja, du har det i alle flal greit økonomisk, men tviler på at dette er "normalen" selv blant de som har kjøpt en Tesla.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Hodetelefonermandag 02. juli 2018, klokken 11:48
Bilen koster langt ifra en million.
Men poenget her er jo at du ikke skjønner at det lønner seg å låne, til denne renten.
Du får ikke kjøpt kroneis til 1kr lengre.
Konsumprisindeksen går opp.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Mippenmandag 02. juli 2018, klokken 11:55
De fleste som kjøper Tesla er folk med normal inntekt. På grunn av de lave utgiftene med en ny el bil, og at elbiler er fritatt moms og avgifter gjør at den på kort sikt er like billig å eie som en vanlig fossil stasjonsvogn. På lang sikt vil vedlikeholds kostnader være høyere pga. høyere dele priser da det i utgangspunktet er en dyrere bil, og verditap I kroner og øre vil også være høyere. Kjøper du en ny bil til 300.000 vil ikke salgsprisen synke mer enn 300.000 når den er gammel. Kjøper du der i mot en bil til 700.000 og mer vil fallhøyden være større, og det tar lengre tid å betale ned en bil til over 700.000 kroner enn en til 300.000 for en vanlig lønnsmottaker.

Greit nok at med lav rente og lang løpetid på lånet vil utgiftene være som la oss si en ny VW Passat. Problemet kommer når bolig renten stiger, fordelene til elbiler krymper, og man mer trenger de ekstra kronene den dyrere elbilen koster å eie i form av utgifter til lån og vedlikehold. Skal man da selge en bil etter noen år med høyere rest gjeld enn verdi bør man virkelig ha penger på bok for å ikke gå på en smell. Selv om kanskje folk har det også er det dessverre ikke slik for alle. Mange har dessverre benyttet seg av muligheten til å kjøpe en dyrere bil på kreditt enn de har råd til på lang sikt.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Amossmandag 02. juli 2018, klokken 11:57
Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 10:57
At en så stor andel av et tilfeldig utvalg har 100% gjeld på bilen kan trolig indikere at noen av disse vil kunne få et stærre problem den dagen gjelden er en del hundretusen høyere enn verdien for lånet løper vel ikke evig uten avdrag?

I en normal situasjon har du så klart helt rett. At vi her ikke snakker om noen "normal situasjon" informerte jeg i mitt forrige innlegg, noe som ble eksempelvis bekreftet av jkirkebo's innlegg.

Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Horsenosemandag 02. juli 2018, klokken 12:01
Statistisk sett har Tesla-eiere inntekt godt over snittet.
Det eieren må ha råd til er ikke 800.000,- med dekke verditap og driftskost.
Man må således ikke ha 800.000,- i overskudd hvert år, eller 1,6 millioner i bruttolønn ut over andre livskostnader.
Det holder med ca 11-13.000,- disponibelt hver måned. Med diverse fradrag ++ kan du regne skatteprosent på ca 45.

Tjener du 500.000,- i dag og lever et fint liv holder det altså å dra inntekten opp i ca 750.000,-, så har du dekket både verditap og løpende driftskost på bilen.

Tesla-eiernes snittinntekt ligger i praksis ca 500.000,- over snittinntekten i Norge.

De som stresser og bekymrer seg fælt over Tesla-eieres valg av finansiering kan nok senke skuldrene et hakk eller to.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Mippenmandag 02. juli 2018, klokken 12:02
Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 12:01
Statistisk sett har Tesla-eiere inntekt godt over snittet.
Det eieren må ha råd til er ikke 800.000,- med dekke verditap og driftskost.
Man må således ikke ha 800.000,- i overskudd hvert år, eller 1,6 millioner i bruttolønn ut over andre livskostnader.
Det holder med ca 11-13.000,- disponibelt hver måned. Med diverse fradrag ++ kan du regne skatteprosent på ca 45.

Tjener du 500.000,- i dag og lever et fint liv holder det altså å dra inntekten opp i ca 750.000,-, så har du dekket både verditap og løpende driftskost på bilen.

Hva med alle andre nødvendige utgifter utenom bil?
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Horsenosemandag 02. juli 2018, klokken 12:04
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 12:02
Hva med alle andre nødvendige utgifter utenom bil?
Hva mener du? Mitt eksempel er en som har et fint liv med årsinntekt på 500. Da holder det å gå opp til 750 for å dekke inn Teslaen.

Snittinntekten til Tesla-eiere var i fjor ca 1.150.000,-
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurmandag 02. juli 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 02. juli 2018, klokken 11:48
Bilen koster langt ifra en million.
Men poenget her er jo at du ikke skjønner at det lønner seg å låne, til denne renten.
Du får ikke kjøpt kroneis til 1kr lengre.
Konsumprisindeksen går opp.

Vel, noen modeller koster "bare" litt mer enn 600' mens andre modeller koster fra 842.000, men spiller egentlig liten rolle om bilen koster 750.000 eller en million så bare gjør om tallene i mitt innlegg hvis det er viktig for deg.

At det lønner seg å låne til en kapitalvare som taper seg kraftig i verdi og koster en del i drift fordi renten er på 1% (eller hva enn den måtte være) tyder på at det er mange med liten forståelse for hvordan man kan bruker mere penger enn man har (råd til).

Nå har forøvrig aldri kroneisen fått navnet grunnet prisen. Opprinnelig kostet den 75 øre og navnet fikk den fordi produsenten hadde en kongekrone i sitt symbol. Så nå lærte du litt i dag også.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurmandag 02. juli 2018, klokken 13:56
Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 12:04
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 12:02
Hva med alle andre nødvendige utgifter utenom bil?
Hva mener du? Mitt eksempel er en som har et fint liv med årsinntekt på 500. Da holder det å gå opp til 750 for å dekke inn Teslaen.

Snittinntekten til Tesla-eiere var i fjor ca 1.150.000,-

Snittinntekten er da helt uinteressant for noen av dem tjener sikkert titalls millioner, eller mer, og da blir det ikke så mye igjen til den "nedre" delen av listen med eiere!
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Horsenosemandag 02. juli 2018, klokken 14:10
Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 13:55
At det lønner seg å låne til en kapitalvare som taper seg kraftig i verdi og koster en del i drift fordi renten er på 1% (eller hva enn den måtte være) tyder på at det er mange med liten forståelse for hvordan man kan bruker mere penger enn man har (råd til).

Om du ikke forstår at det er mer økonomisk gunstig å låne til 0,5% kontra 2% bør du være forsiktig med kritikken.
Har du 2% på sparepengene på en risikofri bankkonto er det bakvendt å si nei takk til å låne pengene til 0,5%.
Det er enkel matematikk. DNB vurderer hvert enkelt lån. Såfremt man ikke jukser med tall kan du ta utgangspunkt i at folk ikke låner over evne.


Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 13:56
Snittinntekten er da helt uinteressant for noen av dem tjener sikkert titalls millioner, eller mer, og da blir det ikke så mye igjen til den "nedre" delen av listen med eiere!

Av 221 respondenter her på forumet var medianinntekten 700 for 4 år siden. Det skulle tilsi 800+ i dag.
TNS Gallup melder at 2/3 av eierne tjener 700.000,- eller mer.

Høyre mener i sin undersøkelse at snittlønnen er 1,3 mill.

Så kan man diskutere lenge hvor mye man skal kompensere for at enkelte svært rike eier Tesla. Men snittlønnen ligger uansett langt over snittet i den norske befolkningen.
Median fra dette forum er muligens nærmest et edruelig estimat da de aller rikeste ikke kaster bort tiden sin på nettforum.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurmandag 02. juli 2018, klokken 14:52
Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 14:10
Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 13:55
At det lønner seg å låne til en kapitalvare som taper seg kraftig i verdi og koster en del i drift fordi renten er på 1% (eller hva enn den måtte være) tyder på at det er mange med liten forståelse for hvordan man kan bruker mere penger enn man har (råd til).

Om du ikke forstår at det er mer økonomisk gunstig å låne til 0,5% kontra 2% bør du være forsiktig med kritikken.
Har du 2% på sparepengene på en risikofri bankkonto er det bakvendt å si nei takk til å låne pengene til 0,5%.
Det er enkel matematikk. DNB vurderer hvert enkelt lån. Såfremt man ikke jukser med tall kan du ta utgangspunkt i at folk ikke låner over evne.


Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 13:56
Snittinntekten er da helt uinteressant for noen av dem tjener sikkert titalls millioner, eller mer, og da blir det ikke så mye igjen til den "nedre" delen av listen med eiere!

Av 221 respondenter her på forumet var medianinntekten 700 for 4 år siden. Det skulle tilsi 800+ i dag.
TNS Gallup melder at 2/3 av eierne tjener 700.000,- eller mer.

Høyre mener i sin undersøkelse at snittlønnen er 1,3 mill.

Så kan man diskutere lenge hvor mye man skal kompensere for at enkelte svært rike eier Tesla. Men snittlønnen ligger uansett langt over snittet i den norske befolkningen.
Median fra dette forum er muligens nærmest et edruelig estimat da de aller rikeste ikke kaster bort tiden sin på nettforum.

Tror enda ikke du har skjønt poenget. Hvis man "plutselig" har råd til å kjøpe en bil til nærmere en million FORDI man får låne hele kjøpesummen til en gunstig rente, ja da har man trolig ikke råd til å kjøpe en slik bil hvilket er mitt poeng. Sparer man 1% på rentenivået på et lån på 700.000 så har man spart 7.000 kroner minus skatt eller hele 4.690 kroner etter skatt. Og det gjør man på en bil som trolig taper seg 15% i året eller 105.000 basert på en åpris på 700.000. I tillegg kommer høy forsikring og skal man skifte dekk så kommer vel det på en del kroner, ja kanskje 10/15.000 mer enn på en "vanlig" bil?

Men som vanlig ser man at "alle" forsvarer sine valg og synes at det er det eneste lure. Dem om det! :D
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Horsenosemandag 02. juli 2018, klokken 15:09
Jeg har forstått at du tror disse kjøperne plutselig har fått råd bare fordi lånet er billig, men det er altså ikke tilfelle. DNB vurderer hver enkelt lånesøknad. Kjøperne personene HAR råd til bilen, men velger å kjøpe den fordi de får rabatt. Økte salgstall tyder i hvert fall på at en del har hoppet ned fra gjerdet pga denne rabatten.

De kan fortsatt kjøpe bilen uten rabatten, men det vil jo være idioti. Fullfinansierer du til 800.000,- til 0,5% og ser dette mot ordinær billånsrente sparer du 3%, hvert eneste år. Mot ordinær boliglånsrente 1,5%, men boliglånsfinansiering har en tendens til ikke å følge bilens nedskrivning og kostnaden blir dermed fort ikke like lav som en trodde i utgangspunktet.


Lånet avgjør ikke kjøpeevne, men kjøpelyst. Du må evne å skille disse fra hverandre.

Jeg betaler 7500,- i forsikring i året for 25.000km. Sommerdekkene betaler jeg ca 1300,- per stykk for.

Om det er lurt å bruke 8-900.000,- på bil er en helt annen diskusjon. Har du råd er det et personlig valg. Men å hevde folk bare har råd pga rabattert rente blir bakvendt.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Mippenmandag 02. juli 2018, klokken 15:44
At de som får lån
Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 12:04
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 12:02
Hva med alle andre nødvendige utgifter utenom bil?
Hva mener du? Mitt eksempel er en som har et fint liv med årsinntekt på 500. Da holder det å gå opp til 750 for å dekke inn Teslaen.

Snittinntekten til Tesla-eiere var i fjor ca 1.150.000,-

Data til denne undersøkelsen ble vel hentet inn før Tesla på sommeren kjørte aggressiv kampanje med nesten 0 rente. Den kan derfor ikke sies å være relevant. Undrer også på hvordan de henter inn data...

Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 15:09
Jeg har forstått at du tror disse kjøperne plutselig har fått råd bare fordi lånet er billig, men det er altså ikke tilfelle. DNB vurderer hver enkelt lånesøknad. Kjøperne personene HAR råd til bilen, men velger å kjøpe den fordi de får rabatt. Økte salgstall tyder i hvert fall på at en del har hoppet ned fra gjerdet pga denne rabatten.

De kan fortsatt kjøpe bilen uten rabatten, men det vil jo være idioti. Fullfinansierer du til 800.000,- til 0,5% og ser dette mot ordinær billånsrente sparer du 3%, hvert eneste år. Mot ordinær boliglånsrente 1,5%, men boliglånsfinansiering har en tendens til ikke å følge bilens nedskrivning og kostnaden blir dermed fort ikke like lav som en trodde i utgangspunktet.


Lånet avgjør ikke kjøpeevne, men kjøpelyst. Du må evne å skille disse fra hverandre.

Jeg betaler 7500,- i forsikring i året for 25.000km. Sommerdekkene betaler jeg ca 1300,- per stykk for.

Om det er lurt å bruke 8-900.000,- på bil er en helt annen diskusjon. Har du råd er det et personlig valg. Men å hevde folk bare har råd pga rabattert rente blir bakvendt.

De kastet biler etter folk. Jeg kjenner folk som er alene forsørger og uten jobb som fikk godkjent lån på bilen. De har ikke hatt mer enn rundt 400.000 i fast inntekt før de ble arbeidsledig, men siden de ikke hadde så høye bo utgifter (leide bolig) kunne de likevel få lån med 0 EK og maks nedbetalingstid. Har selv vært på Messe hvor folk har sagt at de ikke har råd men selgeren sier at de kan trikse det til. For meg virker det useriøst...

Det er både folk med god råd og dårlig råd som kjører Tesla. Hvor mange det er av hver gruppe er vanskelig å si, men det er i hvertfall helt sikkert en del som kommer til å slite. Kjenner til flere som aldri har hatt råd til annet enn eldre brukt som plutselig kjører ny Tesla uten at noe har skjedd med privat økonomien deres.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Horsenosemandag 02. juli 2018, klokken 15:58
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 15:44
De kastet biler etter folk. Jeg kjenner folk som er alene forsørger og uten jobb som fikk godkjent lån på bilen. De har ikke hatt mer enn rundt 400.000 i fast inntekt før de ble arbeidsledig, men siden de ikke hadde så høye bo utgifter (leide bolig) kunne de likevel få lån med 0 EK og maks nedbetalingstid.

Om det er slik at DNB har fullfinansiert biler til 800.000,- til arbeidsledige aleneforsørgere med 400.000,- i årsinntekt og 0 i egenkapital høres det ut som;
1. Låntaker har jukset med ett eller annet i søknadsprosessen
2. Elendig bankhåndverk fra DNBs side.

Hvis sistnevnte skulle lånet ikke vært gitt i utgangspunktet og låntaker har en god sak i bankklagenemda.
Hvis førstnevnte - ja da har man lurt seg selv.

Jeg kjenner tre som har kjøpt bil med kampanjerente og full finasiering. Alle tjener litt i underkant eller langt over en mill. Det er derfor man bruker statistikk for å gi et mer nyansert bilde.
De som har best råd har definitivt takket ja til lånet. De forstår besparelsen og ville aldri gitt fra seg tusenlapper ved å si nei til fullfinansiering til 0,5%.

Jeg sier ikke at det ikke vil være råtne epler i denne kurven også. Leter man vil man nok finne kjøpere som har strukket strikken. Men å påstå at det er et generelt problem at kjøperne egentlig ikke har råd til bilen, dvs en stor andel råtne epler, tror jeg ingenting på.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: jkirkebomandag 02. juli 2018, klokken 16:15
Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 11:00
Hvis man kunne "spart en liten stund og kjøpt en X kontant" så er man trolig ikke en vanlig lønnsmotager. Bilen koster en million (?), skatten utgjør 50% (lavt anslag) så man må ha tjent 2 millioner utenom det som trengs forøvrig i hverdagn til mat og drikke samt andre lån så ja, du har det i alle flal greit økonomisk, men tviler på at dette er "normalen" selv blant de som har kjøpt en Tesla.

Skulle jeg kjøpt ny X i dag hadde den havnet på drøye 700k, det er ganske langt fra en million. Med "en liten stund" mente jeg et par år eller deromkring og jeg har to jobber ;) En godt betalt med 100% stilling (turnus med mye tillegg) + en del overtid samt firma på si. Går an å spare litt da.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: jkirkebomandag 02. juli 2018, klokken 16:25
Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 14:52
Tror enda ikke du har skjønt poenget. Hvis man "plutselig" har råd til å kjøpe en bil til nærmere en million FORDI man får låne hele kjøpesummen til en gunstig rente, ja da har man trolig ikke råd til å kjøpe en slik bil hvilket er mitt poeng. Sparer man 1% på rentenivået på et lån på 700.000 så har man spart 7.000 kroner minus skatt eller hele 4.690 kroner etter skatt. Og det gjør man på en bil som trolig taper seg 15% i året eller 105.000 basert på en åpris på 700.000. I tillegg kommer høy forsikring og skal man skifte dekk så kommer vel det på en del kroner, ja kanskje 10/15.000 mer enn på en "vanlig" bil?

Men som vanlig ser man at "alle" forsvarer sine valg og synes at det er det eneste lure. Dem om det! :D

For vår del var det gunstig å låne da vi holder på å totalrehabilitere hytta samtidig som det pågår en del oppussing hjemme. Da var det gunstigere å bruke løpende inntekter til dette i 2-3 år samt å låne til bil, fremfor å låne til oppussingen og spare pengene for å kjøpe bil kontant (oppussing av hytta koster ca. det samme som en TMX). Om et drøyt år nå er hytta og huset ferdig, og det er bra med cashflow "til overs". Hvilket lån vi da nedbetaler ekstra på kommer an på renten på lånene.

Dekk? Sommerdekk til X fås fra en tusenlapp pr. dekk. Mange skryter av Landsail LS588 til Model X, disse koster 1200,- pr. dekk. Dvs. rundt 5500,- for et sett ferdig lagt på. Lurer på å teste disse selv når jeg skal bytte. Forsikring betaler jeg 6400,- i året for, fri kjørelengde. Regner med å beholde bilen ca. 10 år, det er omtrent så lenge jeg pleier å ha bilene mine. Eneste grunnen til at TMS ble byttet etter bare 3,5 år var pga. behov for hengerfeste. Leafen vår passerer 7 år i oktober :)
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: hELgenenmandag 02. juli 2018, klokken 17:04
Dersom renten går opp og folk får problemer med å holde sin TMX ,kanskje det vil by seg flotte muligheter på bruktmarkedet fremover. 
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: 1000kwhmandag 02. juli 2018, klokken 17:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 02. juli 2018, klokken 17:04
Dersom renten går opp og folk får problemer med å holde sin TMX ,kanskje det vil by seg flotte muligheter på bruktmarkedet fremover.
Hvorfor skulle folk selge bilene på billigsalg? Helt merkelig logikk.

Har man ikke råd til bilen lengre har noen andre det. Renta går ikke til 10% over natta.

Dette er ikke en støvsuger på tvshop som er handlet på kreditt.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Amossmandag 02. juli 2018, klokken 18:56
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 15:44
Data til denne undersøkelsen ble vel hentet inn før Tesla på sommeren kjørte aggressiv kampanje med nesten 0 rente. Den kan derfor ikke sies å være relevant. Undrer også på hvordan de henter inn data...

Hvilken sommer?  Snakker du om før i fjor sommer så hadde du hatt ett poeng. Men ser ikke noe i artikkelen som tyder på at dette er en gammel undersøkelse. Tipper den ble gjort for få dager siden. Hvor nye bilene de sjekket var vet jeg ikke, men gjetter på relativt nye biler. Den beste rente-kampanjen var i fra i fjor sommer til utpå høsten (0,25%).

Hvordan de hentet inn data kommer vel egentlig greit frem fra artikkelen?  De går inn på Finn.no, sjekker biler til salgs og klikker på "Sjekk heftelser på EKXXXX", og man kommer hit (tilfeldig bil valgt som eksempel): http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EK83216 (http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EK83216). Derved får man opp hvor mye som ble lånt med sikkerhet i bilen den gang bilen ble kjøpt, men ikke hvor mye gjeld som gjenstår nå som den er tilsalgs.

Dette er en test man ikke behøver å bruke lange tider på å gjennomføre eller analysere før den slippes (og den bærer ikke akkurat preg av å være godt analysert heller...), så ingen grunn til å tro at vi her snakker om gamle irrelevante data.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurmandag 02. juli 2018, klokken 20:03
Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 15:09
Lånet avgjør ikke kjøpeevne, men kjøpelyst. Du må evne å skille disse fra hverandre.

Jeg betaler 7500,- i forsikring i året for 25.000km. Sommerdekkene betaler jeg ca 1300,- per stykk for.

At du kun betaler 7500 for forsikring og 1300 for dekk er jo flott, men ikke vanskelig å finne helt andre tall på det samme her på forumet. Samt at dekken slites fort, langt fortere enn på en "vanlig" bil.

Forskjellen på å betale 1% og 2% i rente på et billån til 700.000 (mitt eksempel) gjør svært liten forskjell på evnen, men at lysten øker viser bare at dette incentivet er fornuftig av Tesla og at de derved selger biler de ellers ikke ville ha solgt.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Horsenosemandag 02. juli 2018, klokken 20:25
Dekkprisen finner du hvis du klarer å Google, og de holder ca 3-4 sesonger. Altså så lenge at de ikke blir for gamle og må byttes pga alder. Vinterdekk må byttes etter 3-4 år da de mister for mye av gummien egenskaper ved aldring.

Forsikring er det bare å forhandle på og sjekke priser.

Hvis du vil kan du gjøre det dyrere. Er du prisbevisst derimot gjør du et snev av undersøkelser.

1-3% rentefordel over lånets løpetid blir en del det. Bare å finne frem kalkulatoren.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Mippenmandag 02. juli 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Amoss på mandag 02. juli 2018, klokken 18:56
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 15:44
Data til denne undersøkelsen ble vel hentet inn før Tesla på sommeren kjørte aggressiv kampanje med nesten 0 rente. Den kan derfor ikke sies å være relevant. Undrer også på hvordan de henter inn data...

Hvilken sommer?  Snakker du om før i fjor sommer så hadde du hatt ett poeng. Men ser ikke noe i artikkelen som tyder på at dette er en gammel undersøkelse. Tipper den ble gjort for få dager siden. Hvor nye bilene de sjekket var vet jeg ikke, men gjetter på relativt nye biler. Den beste rente-kampanjen var i fra i fjor sommer til utpå høsten (0,25%).

Hvordan de hentet inn data kommer vel egentlig greit frem fra artikkelen?  De går inn på Finn.no, sjekker biler til salgs og klikker på "Sjekk heftelser på EKXXXX", og man kommer hit (tilfeldig bil valgt som eksempel): http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EK83216 (http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EK83216). Derved får man opp hvor mye som ble lånt med sikkerhet i bilen den gang bilen ble kjøpt, men ikke hvor mye gjeld som gjenstår nå som den er tilsalgs.

Dette er en test man ikke behøver å bruke lange tider på å gjennomføre eller analysere før den slippes (og den bærer ikke akkurat preg av å være godt analysert heller...), så ingen grunn til å tro at vi her snakker om gamle irrelevante data.

2017, men dataene er hentet inn fra 2016. (2016-2017). Det er ikke meg bekjent publisert ny analyse i år for 17-18.

SitatKilder: TNS Kantar: «The Norwegian EV and plug-in hybrid car market» (2016). Bisnode: «Solgte biler siste året». Rapporten er en analyse av kjøperne av de 20 mest solgte bilmerkene gjennom 12 måneder (2016/2017). Statistisk sentralbyrå, OFV, Bilnorge.no.

https://www.motor.no/artikler/2017/oktober/teslakjoperne-er-rikere-enn-andre-bilkjopere/

Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Amossmandag 02. juli 2018, klokken 21:15
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 20:46
https://www.motor.no/artikler/2017/oktober/teslakjoperne-er-rikere-enn-andre-bilkjopere/

Ahhh... Sorry, missforsto vist hvilken undersøkelse du snakket om, koblet det til den som er topic her, men ser nå at du snakket om noe annet ja... Beklager.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Burgerfredag 06. juli 2018, klokken 12:48
Bare for å komme med innspill om belåningsgrad. To jeg kjenner har fullfinansiering på Tesla-en sin pga lav rente selv om de hadde råd til å cashe ut bilen kontant. Grunnen er enkel, de får bedre avkastning på 700k ved å investere.

Middels inntekt, 550k ish, men sitter godt i det ved å tenke annerledes på lån, investering og risiko.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: MrOttolørdag 07. juli 2018, klokken 10:53
En bil synker daglig i verdi og verdien kan forringes mye ved skader og annet. Lånet synker ikke tilsvarende i verdi, men øker. Stor risiko å låne store verdier til bil.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 07. juli 2018, klokken 11:06
Sitat fra: MrOtto på lørdag 07. juli 2018, klokken 10:53En bil synker daglig i verdi og verdien kan forringes mye ved skader og annet. Lånet synker ikke tilsvarende i verdi, men øker. Stor risiko å låne store verdier til bil.
Lånet øker så klart ikke, man betaler det ned med omkring 5-10.000 kroner hver måned.

Og det er tilnærmet ingen risiko, så lenge man har penger på konto til å cashe ut lånet når som helst. Så klart, om man investerer pengene, så risikerer man å tape pengene, og om man da f.eks mister jobben så kan man risikere å måtte selge bilen, og kanskje man da blir sittende igjen med et restlån. Men da må altså mye gå galt.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 09. juli 2018, klokken 11:07
Sitat fra: MrOtto på mandag 09. juli 2018, klokken 11:01Lånet øker så klart med renten som lånet har
Som på alle andre lån så betales renten fortløpende. Jeg betaler f.eks ca 5000 kr per måned på mitt Tesla-lån, der ca 4500 er avdrag og 500 er renter.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: eivhellemandag 09. juli 2018, klokken 17:39
Sitat fra: MrOtto på mandag 09. juli 2018, klokken 11:01
Lånet øker så klart med renten som lånet har. Nordmenn forstår hva lån og renter betyr og derfor setter man seg i økonomisk elendighet. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/JdmP/--Jeg-har-mott-18-aringer-som-ikke-vet-hva-rente-er
Den totale kostnaden ved nedbetaling av lånet øker når renten øker. Men lånet i seg selv blir ikke større.

Slik Tesla lånet blir beskrevet, virker det for meg som en litt kreativ måte å gi rabatt på en bil som har en fast pris som ellers er lik for alle. Hvis man kan spare 25-30000 kroner på finansieringen vil det være dumt å takke nei til å låne 100% av kjøpesummen.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurmandag 09. juli 2018, klokken 19:13
At Tesla ikke gir rabatt på salgspris, men via finansiering er nok en bevisst strategi som lønner seg for dem først og fremst. Selvfølgelig vil jeg si. Ser jo mange som gjør det tilsvarende, ofte 1,99% rente, men den effektive renten blir jo da gjerne rundt 4%. Og folk kjøper!
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Amossmandag 09. juli 2018, klokken 19:42
Sitat fra: eivhelle på mandag 09. juli 2018, klokken 17:39
Slik Tesla lånet blir beskrevet, virker det for meg som en litt kreativ måte å gi rabatt på en bil som har en fast pris som ellers er lik for alle. Hvis man kan spare 25-30000 kroner på finansieringen vil det være dumt å takke nei til å låne 100% av kjøpesummen.

Jeg tolker det egentlig til at denne rabatten kom når NOK=>USD kursen tilsa at de strengt talt *burde* ha satt ned prisen i kroner, men at de innså at det fort kunne snu den andre veien igjen. Så istedet for å sette ned prisen og risikere å måtte øke den igjen etter kort tid - med alle de gnissinger det ville medføre - så valgte de heller å gi "rabatten" som en gunstig finansierings-kampanje som ikke kunne bli sure om en eller annen gang tok slutt. Dagens rente-kampanje er mindre gunstig enn den som var i fjor, og reflekterer godt dagens kurs vs. den som var i fjor høst...
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurmandag 09. juli 2018, klokken 20:29
Når man underskriver kontrakt (og med levering laaaangt frem i tid) får man da en fast pris i kroner eller i dollar eller liten skrift med at kunden sitter implisitt med ansvaret for negativt utvikling (sett med Teslas øyne) på kurs nok/usd?
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: geeartirsdag 10. juli 2018, klokken 22:33
Du betaler norsk pris som angitt på avtaletidspunktet, med forbehold om endringer i myndighetspålagt toll/moms. Og dersom det kommer en prisreduksjon underveis etter bestilling så lar Tesla det komme allerede satte bestillinger også til gode, så lenge det skjer før utlevering.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: 1000kwhonsdag 11. juli 2018, klokken 07:17
Sitat fra: arthur på mandag 09. juli 2018, klokken 20:29
Når man underskriver kontrakt (og med levering laaaangt frem i tid) får man da en fast pris i kroner eller i dollar eller liten skrift med at kunden sitter implisitt med ansvaret for negativt utvikling (sett med Teslas øyne) på kurs nok/usd?
Vi fikk en betydelig redusksjon i pris midtveis i bestilingen  :+1:

Ikke på tide at du kjøper en Tesla? Det er en fantastisk bil å ha ;)
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: geearonsdag 11. juli 2018, klokken 15:37
Kan med hånden på hjertet si at det er den kjekkeste bilen jeg noen sinne har eid, så er enig der, løp og kjøp, arthur!

(Tipper omtrent 80% av bilene mine har vært BMW, ellers en og annen Audi, Volvo og litt annet tjafs.)
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthuronsdag 11. juli 2018, klokken 17:26
Jeg har vel allerede skrevet at en Tesla vil muligens bli vurdert på sikt, men ikke før de får orden på leveranser, kvalitet og service/oppfølgning. Har egentlig ingen stor preferanse mht merke eller hvor en bil skal bygges og har eid Chrysler, Oldsmobile, VW (diverse), Audi, Toyota, Honda, Mitsubishi, BMW blant annet og en ting er det ingen tvil om; japsene bygger de mest pållitelige bilene!
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. juli 2018, klokken 17:39
Sitat fra: Amoss på mandag 09. juli 2018, klokken 19:42
Dagens rente-kampanje er mindre gunstig enn den som var i fjor, og reflekterer godt dagens kurs vs. den som var i fjor høst...

Hva er forskjellen på betingelsene i årets kampanje sammenlignet med forårets?
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Amossonsdag 11. juli 2018, klokken 18:12
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. juli 2018, klokken 17:39
Hva er forskjellen på betingelsene i årets kampanje sammenlignet med forårets?

Ut i fra hva som jeg har sett komme frem her: I fjor var det beste tilbudet 0,25% rente, og i dag var det vel snakk om rett i underkant av 1%? Korriger meg gjerne de som har bedre oversikt...

Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. juli 2018, klokken 20:21
Det oppgis 0,49% nominell rente på tesla.com/no - som såvidt jeg forstår også er hva renten har steget til for dem som inngikk avtale om 0,25% i fjor.

Hvis betingelsene ellers er de samme - f.eks. at man kan låne hele innkjøpsbeløpet over 10 år - virker ikke årets kampanje å være mindre gunstig. :)
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Amosstorsdag 12. juli 2018, klokken 10:28
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. juli 2018, klokken 20:21
Det oppgis 0,49% nominell rente på tesla.com/no ...

Aha, da hadde jeg nok ikke fulgt godt nok med, så da trekker jeg påstanden om at betingelsene reflekterer forskjellen i kursen. :)
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: cratorsdag 12. juli 2018, klokken 12:30
Kampanjerenta gjelder første 3 år. Deretter (neste 7 år) er renta 3,30%.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: Gordon Retrievertorsdag 12. juli 2018, klokken 13:18
I så fall er rentekampanjen mindre gunstig enn i fjor - men det kan også skyldes at DNB har øket prisen Tesla måtte ha betalt for å tilby lav rente i hele lånets varighet.
Tittel: Sv: Tesla X gjeldsbomber
Skrevet av: arthurtorsdag 12. juli 2018, klokken 15:15
Det vises hele veien til nominell rente, men det som er interessant er jo hva den reelle renten er for det er vel denne som danner sammenligning med plassering av egne penger? Etter hva jeg skjønner så er det jo ikke mangel på egenkapital som gjør at man benytter dette lånetilbudet siden så mange av de som kjøper Tesla har høye lønninger og godt med egenkapital.