Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: engolf på lørdag 30. juni 2018, klokken 23:23
Hej,
har en iOn som jag har tänkt att eftermontera webasto i, och tänkte då att eftersom den kommer användas mest om vintern kunde man dra en slangslinga under plastkåpan (precis under huduvbatteriet) för att hålla det varmt. Då kommer webaston fungera som både batteri- och kupevärmare. Jag har sökt på nätet, och har per idag inte sett en liknande lösning. Vad tror ni om idén?
Vid många minusgrader är det nog inte realistiskt att hålla batteriet driftsvarmt, men med hjälp av en timer kan man ju förvärma både bilen och batteriet innan avresa och behålla en del av räckvidden som annars försvinner på grund av låg batteritemperatur...
Det er en luft kanal frå kupé vifta til batteriet. Spjeld som styrer luft med til varme og kjøling. Spesielt ved hurtiglading.
En diesel varmer vil dermed varme batteriet automatisk.
Ikke noe godt valg av `` Vinterbil``. (Sier jeg etter seks vintre i I-MiEV ) Tips: Ikke lag noe eget opplegg inn i batterikasse. Som det sies er det en egen kanal inn i batteriet fra bilens v.app.
Tack för era svar:)
Jag visste att batteriet har en så kallad aktiv kylning vid hurtiglading, men visste inte att det samma gäller också för uppvärmning. Tanken var att kunna starta redan i en varm bil och någorlunda varmt batteri.
Se egne tråder ang. tema, der ligg også detaljert fremgangsmåte og koblingskjema.
Prinsippet / kortversjon:
Montere vannvarmer Webasto eller Eberspächer.
Det bør bli montert egen pumpe som sirkulerer vannkretsen igjennom varmeregisteret uavhengig av bilens egen pumpe.
Settes et rele inn på kupevifta.
Før bilen slås av settes varmeapparat til varme / maks rødt merke, og varme mot ruta.
Når bilen står parkert:
Dieselvarmer startes. Den varme vatnet i kretsen, som sirkulerer igjennom varmeregisteret.
Lufta som blir sirkulert inn i bilen via den ordinære kupevifta via eget rele.
Om batteriet blir varma vil avhenge av posisjonen til spjeld for kanal til batteriet, men det har nok ikkje så stor betydning i praksis. Den store fordelen er når bilen startes vil elektrisk varmer se at vatnet i kretsen er varmt nok, og dermed trekkes ikkje strøm til varme.
Som Erik E skriv, trilling er ikkje beste vinterbil - har 5 vintre selv. (Uten dieselvarmer)
Det er kaldt ja... 8)
Ja, webaston har egen cirkulationspump.
TB, vet du vid vilken temperatur bilens originala värmare stängs av?
En sak till: placering av webaston. Hittills har jag sett på youtube två platser folk monterar den på, antingen under den främre stötfångaren (finns plats mellan krockbalken och radiotorn), eller intill bilens originala elektriska värmare (som då måste flyttas till sidan några cm). Båda platserna är säkert ägnade till eftermontering, men krångliga att komma åt både för montering, och i tillfälle service/reparationer av webaston. Jag såg dock att det är gott om plats där bak vid motorn, under locket i bagagerummet (på höger sida av elmotorn i färdriktingen) och lätt att komma åt. Några tankar om det?
Kjenner ikkje nøyaktig temperaturen elvarmar slår seg av, men det er nok rundt 70-80 grader.
Ang plassering, se Mitsubishi / Eber sin manual for forslag.
Ved motoren, vil ikkje det være fare for skade på varmer der ved at hjulene beveger seg opp og ned?
Er ingen god plassering på disse bilene ved at bilen er liten, og tilgangen for service på varmer liten ved montering under bilen.
Det såg ut som om det är nog plats till en värmare där bak, ska undersöka närmare så fort jag får tid till att skruva. Det enda opraktiska är att man måste dra ström/slangar under bilen. Men det ser ut att vara plats under kanaler intill batterikåpan.
Framme under stötfångaren vill jag inte montera på grund av värmen webaston producerar (kommer då ligga tätt intill plasten på insidan). Och självklart den uppenbara risken för en kollision+aktiv brännare=brand:(
Under bilen är ju egentligen inte dumt, men jag har fortfarande fabriksgaranti, och vill helst inte interferera med bilens komponenter (som att bygga om braketterna på elvärmaren och flytta den).
Men som sagt kommer jag tllbaka med en uppdatering så fort jag sätter igång, lägger då också ut bilder på arbetet.
Några frågor: :police:
- Har ni hittad en lagom bränsletank?
- Har ni funnit någonstans att gömma tanken?
Hulrommet rundt elmotorn ble av Eber/Mitsu brukt til en 5L ståltank, inntil denne ble tilbaketrukket pga. manglende godkjenning/krasjtest. Trillinger med Amazon-tanklokk har slik tank. - Gjør som TB og MitsuEber-manualen sier og sett varmern innafor venstre hjulhus.
Jeg (og manualen) bruker kun bilens egen vannpumpe, og parkeringsvarmern i serie - mellom pumpe og elkolbe. Dette har fungert fint for meg i to vintre, med bruk av el.varme. - To pumper i parallell er mest for parallelle varmere, og fordrer et dobbelt-H-ledd med en enveisventil i midten. Det følger med i kitet med Eberspächer-piratkopien, slik du har sett disse Kina-varmerne montert bak støtfangern. Merk at Ben Nelson (http://300mpg.org/) (han med videoene (http://300mpg.org/?s=heater)) har en USDM i-Miev (større XL-utgave). Jeg har dog fundert på å bruke hulrommet bak skiltet til en dieseltank. Bare jeg finner en ...
- Se bilder på myimiev.com (http://myimiev.com/forum/) for hvordan manuelt sende varme/kjøling ned i batteripakka. Se i koblingsskjemaet om du vil gjøre det elektr(on)isk.
- Du kan alltids legge retursløyfen innom/under batteripakka for å utnytte restvarmen. Fortell gjerne hvordan du vil løse dette.
PS! Husk å montere ferdig før kulda setter inn! 8) :+1:
Min Miev har dieselvarmer, denne er montert profesjonelt, men vet ikke hva firmaet heter. Dieselpåfyllings luke befinner seg på høyre bakskjerm og de jeg har sett på finn med dette tilbehøret er mistenkelig like. Bilen ble kjøpt med denne montert, og i ustand ifølge tidligere eier.
Jeg overhalte dieselvarmeren ifjor vinter. Bortsett fra at den var litt "skitten"/gjørmete hadde den en liten sprekk i keramikkhuset hvor venturi sitter og var overhodet ikke nedsotet. Den ville ikke starte på grunn av sprekk i dieselslange like over tanken hvor den sugde luft. Dette er noe en enkelt bør sjekke først ved å holde et lys bak dieselslangen like før den går inn i dieselvarmer.
Til poenget, dieselvarmeren er montert på sjåfør siden av bilen, bak innerskjermen til forhjulet. Tanken er montert på samme side bak. Plasseringen gir tilstrekkelig plass til alt og er rett og slett ikke noe problem å jobbe med, ville anbefalt dette. Den eneste negative konsekvensen med å ha den montert i front er at dieseleksos ikke like effektivt unngår ventilasjonssystemet når det er lite vind og bilen står stille.
Kan ellers påpeke at bilen blir svært fort varm med dette tilbehøret, og at den gir betraktelig mer varme enn elkolben i bilen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tack för tipset, i främre vänster hjulhus är säkert en bra lösning.
Angående tank: biltema har två tankar som jag tror kan passa till ändamålet: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/vindusspyler/vindusspyler-2000017961
2: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/vindusspyler/vindusspyler-2000032805
Det mest plraktiska tror jag är att ha tanken monterad under huven (panseret), enklast att komma åt vid tankning. Vid bateriet (intill värmetanken) är det plats till en liten dieseltank om man lagar egen brakett.
Takk for fine bilder, K-W! :+1:
@engolf: 2,5L begynner å hjelpe på. Du blir fort lei av å grise med daglig fylling på en liten dagtank. Tenk på at 1-2 spylevæskepumper er 1-2 lekkasjesteder. Tåler pakningsmaterialet drivstoff?
Varmern har en egen fuelpumpe som skal suge fra toppen. I bunnen bør du heller ha en dreneringsplugg for vatn. Jeg har prøvd en håndfull ekspansjonsdunker/tanker/kar uten å finne noe med litt størrelse, som også passer under huven.
Nestsiste forsøk i fjor var Biltema's røde 5L metalltank. Eneste sted den kan passe er evt hylla til 12V batteriet, eller kanskje under en av relé-lokasjonene. Siste forsøk var å gjemme et par 1L mjølkekartonger i hulrommet bak bilskiltet, over åpningen til radiatoren. Der kan du kanskje få til noen liter volum.
Innafor høgre framhjul og rundt AC-kompressoren er det hulrom, men det går ledninger, rør og stag på kryss og tvers. En '07 'ish Mondeo har spylerdunk med en slags flexislange på påfyllingen. Jeg har ørlite trua på noe lignende, nest etter en ekstratank til ATV-styre, nest etter "orginal" 5L tank under bagasjen, med utvendig fylling. Hvis du er villig til å sage i plåt, kan du i prinsipp løfte CHAdeMO/type1 kontaktene opp ørlite og gjemme tankpåfyllingen der ... :angel:
PS! Sjekk ut trådene i e-Golf og Leaf forumene. Flere fine patenter der.
Her er Grand Luxe utgaven (til ni tusen (!) oljedollars, fra elbilhjelpen.no (https://elbilhjelpen.no/)):
(https://az61094.vo.msecnd.net/img/05/42bdc3db-9421-4ec5-848d-e2de55abd01d/800/600) (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/tank-kit-nissan-leaf?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler)
Bilde #1/4: Komplett kit
(https://az61094.vo.msecnd.net/img/05/22980e75-3bfe-42f8-93ac-52c7c1b8c096/800/600)
Bilde #4/4: Proff "OEM" installering av bränslepåfyllninig. Kilde: yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/tank-kit-nissan-leaf?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/tank-kit-nissan-leaf?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler)
PPS! Jeg er fruktansvärt trött på å stadig etterfylle spylervæske på den knøttlille 1-1,5L tanken. Her burde det vært en 5L, slik at du kan helle på en hel 4L kanne hver gang. Det står kvar mange 4L med 0,5L slumper på norska mackor. Kom gjerne med forslag her også! :+1:
2.5 iter är ju inte mycket, men det räcker ju till minst 5 timmars drift med värmaren på max. Då behöver man kanske fylla tanken bara en gång i veckan. Biltemas spolartankar tål både bensin och diesel, jag hade en sån liten tank till diverse brännbara vätskor, och inte upplevt några problem. Det negativa med dessa är avsaknaden av avluftning:(( Jag ska inom en MC verkstad och se om det finns passande små tankar att köpa där, återkommer i så fall med modell/art.nr. Första prioritet blir nog att montera brännaren, resten kommer ordnas fortlöpande.
Jag vill gärna lufta en tanke här:
idag testade jag webaston, och märkte att den värmer upp vattnet väldigt fort. Till ändamålet hade jag en 20 liters dunk med kallt vatten, och det blev 70C varmt på bara ett pat-tre minuters drift. Självklart tar det ca ett par minuter för webaston att starta upp, så det är väl ca 5 minuter för vattnet blir varmt.
Jag vet inte vad kapaciteten är i iOn, men det är väl knappast 20 liter. Utifrån behållaren att döma tror jag det är runt 4-6 liter totalt. Tror ni det är för lite vätska? Jag vet att vintertid då vattnet har en temperatur på några minusgrade (plus diverse värmeförluster i både slangar och värmepaketet i kupen) kommer det ta längre tid att värma upp det, plus kräva mer energi för att hålla det varmt. Jag blev bara verkligen överraskad hur effektivt och snabbt den värmde upp ganska stora mängder vatten...
Och angående dieseltanken:
jag tänkte starta med en liten (ca 1.2 liter) tank från en gräsklippare, för det har jag liggande, och sen köpa en mer lämplig tank, kanske i denna stil: https://www.ebay.com/itm/Universal-2L-Aluminium-Alloy-Water-Coolant-Header-Overflow-Expansion-Tank-can/183250819005?rt=nc&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D52885%26meid%3D0e7c4809142f4db9be82627664c2f1f5%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D12%26sd%3D113026616169%26itm%3D183250819005&_trksid=p2047675.c100005.m1851
Det är egentligen en expantionstank, men kan säkert användas till diesel om man pluggar det nedersta hålet.
Sitat fra: engolf på søndag 01. juli 2018, klokken 09:11
Tack för era svar:)
Jag visste att batteriet har en så kallad aktiv kylning vid hurtiglading, men visste inte att det samma gäller också för uppvärmning. Tanken var att kunna starta redan i en varm bil och någorlunda varmt batteri.
Er vel ikke noen oppvarming av batteriet, kun kjøling ved hurtiglading.
Det tror jag stämmer bra, bara kylning av batteriet vid laddning om batteritemperaturen är hög.
Jag tänkte koppla in mig på kupeviften och på spjället som sänder luften ner till batteriet. Webaston har en funktion som sänder signal (12volvt) när temperaturen på vattnet överstiger 48C, och då kan man koppla både viften och spjället så att batteriet förvärms vintertid. Nu har jag också ordnat ett 12 volts relä med fjärrkontroll för aktivering av webaston istället för timer. Nu återstår det bara själva monteringen i bilen. Jag värderar också montera en större expantionstank istället för den som sitter i bilen, kanske 1.6, eller 2 liter, får se vad det är plats till.
(http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/55/ACA02355AD00ENG.png) (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/55/ACA02355AD00ENG.pdf)
Skisse #1: mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/55/html/M255100010170700ENG.HTM (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/55/html/M255100010170700ENG.HTM)
Hele varmesløyfa er knappe to liter, mens parkeringsvarmerne har som minstekrav ~4-5L. Dette skal i teorien føre til at brennern skrur seg av og på i utide. En fordel med min Binar 5S er at den har tilnærmet trinnløs, automatisk justering av effekten, der eldre Eber/Weber har to faste effekt-trinn.
Her har du spjället ditt:
(http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/55/ACA01913AC00ENG.png) (https://elbilforum.no/forum/javascript:enlarge('../../../img/55/ACA01913AC00ENG.png'))
Skisse #2: Se tråd på myimiev.com for fotobilder av hack.
Du kan jo vurdere å legge opp "vannbåren gulvvarme", for å utnytte restvarmen i tappevatnet bedre. Det var en her som la en 20L dunk med kokvarmt vatn i bagasjen på nyttårsaften. Den holdt fin temperatur dagen etter.
En annen, hypotetisk løsning jeg har sett, er å lede varmluften ned i batteriet, for så å lede den tilbake inn i kupéen under baksetet. Hvis du ser på skisser og video av batterivifta, peker dens utkast rett i metallveggen. Der kan du ta opp et hull og tre på en gummimuffe av samme størrelse som brukes foran på batteriet etc. Da får du resirkulert noe av varmen og brukt den to ganger. *Pseudo-varmeveksler* Husk det er 180-200kg med batterimasse som skal endre kjernetemperatur, så det vil ta tid å varme kun med varmluft, kun på oversiden av cellene.
- Re: Passive cooling ? (pics: floor/batt damper)
(http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=1515&hilit=ac+battery+damper&start=10#p10727) - Re: Battery temperature management (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=1712&hilit=ac+battery+damper&start=40#p14751) (les hele tråden inkl. bilder/video for generell info)
- Re: Control for ventilation to feet/face/screen (en norrbagge med felkupplad värmare) (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=3994&p=35440&hilit=ac+battery+damper&sid=a7149fa9aa6147aa534b40fe26949d1f#p35966)
- https://youtu.be/EmgRuhqba0I
Kan være uheldig å ta lufta inn igjen om det oppstår varmgang eller røykutvikling i batteri pakka? Risiko mulig liten, men er det verdt å ta sjansen?
Tack för infon! Jag förstår att värma upp hela batteriet på några minuter är inte realistiskt.
Jag håller nu på och letar efter en större expansionstank som jag kan montera i bilen, så jag får 5-6 liters vattenkapacitet. Webaston/slangarna ger ju redan ca en halvliter extra, plus en tank på 2 liter uppe, och eventuellt en tank till nede vid webaston (om platsen tillåter).
[TL;DR warning]
Jeg utmanar deg fortsatt til å lage et slags vannreservoar/varmeakkumulator inne i kupéen. :D :+1: I stedet for isolasjonmatter med alufolie og elektriske setevarmere under gulvteppet, kan du legge opp ei sløyfe med vannbåren gulvvarme. Du kobler deg/den inn der slange #2 kommer ut fra varmeregisteret i paketet på skissen under.
OEM ekspansjonstanken (#1) er av typen selvluftende "free waterfall" eller hva det nå heter. Hvordan skal du designe deg bort fra luftlommer og damplåser i vannkretsen? Noen fossilbiler er beryktet for å være vanskelige å lufte ut. I tillegg finnes det dårlige installasjoner av fossilvarmere hvor en vannslange er lagt opp som høyeste punkt, slik at det samler seg luft der - og vatnet koker.
Her har du en skisse av kretsen i LHD trilling:
(http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/55/ACC01891AB00ENG.png) (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/55/ACC01891AB00ENG.pdf)
Skisse #1: Installasjonsmanualen til Eber/Mitsu anbefaler å kutte slange #4 noen (5?) cm etter vannpumpa og spleise fossilvarmern inn i serie før el.varmekolben.
Kolla också:
- TIM kap. 55: mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M2.htm (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M2.htm)
- WM kap. 55: mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm)
- kwsaki.blogspot.com/2016/01/heating-my-evs.html (http://kwsaki.blogspot.com/2016/01/heating-my-evs.html)
- kwsaki.blogspot.com/search/label/Heating (http://kwsaki.blogspot.com/search/label/Heating)
Och till slut lite inspiration från Mr. kWsaki:
(http://1.bp.blogspot.com/-r7S2z7dsMP4/VpjOTZ3JyoI/AAAAAAAABqA/MLSniTlx4F8/2014-10-10%2B12.48.17.jpg) (http://1.bp.blogspot.com/-r7S2z7dsMP4/VpjOTZ3JyoI/AAAAAAAABqA/MLSniTlx4F8/s1600/2014-10-10%2B12.48.17.jpg)
Bilde #1: kWsaki monterte en eldre Binar 5B i sin trilling (http://kwsaki.blogspot.com/2016/01/heating-my-evs.html). Jeg har en nyere 5S fra 2016 i min.
(http://3.bp.blogspot.com/-8qqLFXjFyAE/UzZ86GTWHwI/AAAAAAAAA1M/nALE16E_Rpk/2014-03-28+12.39.54.jpg) (http://3.bp.blogspot.com/-8qqLFXjFyAE/UzZ86GTWHwI/AAAAAAAAA1M/nALE16E_Rpk/s3200/2014-03-28+12.39.54.jpg)
Bilde #2: 4 kW Webasto (http://kwsaki.blogspot.com/2014/03/webasto-and-charger-mounted.html) Thermo Top E-B i kWsara (http://kwsaki.blogspot.com/search/label/kWsara).
(http://1.bp.blogspot.com/-Vf61XU2ABes/U2ErX1pbRxI/AAAAAAAAA38/EUQHthWRjYc/2014-04-28+15.08.06.jpg)
(http://1.bp.blogspot.com/-Vf61XU2ABes/U2ErX1pbRxI/AAAAAAAAA38/EUQHthWRjYc/s1600/2014-04-28+15.08.06.jpg)Bilde #3: Ekspansjonsdunk-etanoltank i kWsara (http://kwsaki.blogspot.com/search/label/kWsara).
(http://3.bp.blogspot.com/-VDnqFZrgn6Q/U2ErgBiPNqI/AAAAAAAAA4E/eHNqEsEMtdU/2014-04-27+16.13.08.jpg)
Bilde #4: Ekspansjonsdunk-etanoltank i kWsara (http://kwsaki.blogspot.com/search/label/kWsara).
(http://3.bp.blogspot.com/-humX6oDdXDw/VpjRicMraeI/AAAAAAAABqM/AvE84Etfe88/2015-11-20%2B10.47.18.jpg) (http://3.bp.blogspot.com/-humX6oDdXDw/VpjRicMraeI/AAAAAAAABqM/AvE84Etfe88/s1600/2015-11-20%2B10.47.18.jpg)
Bilde #5: 2,5L i el-Xsara.
Fin! :police:
[/TL;DR warning]
Tack för skissen, den blir nyttigt när jag ska in under bilen:)
Webaston har ju en integrerad vattenpump, och själva brännaren kommer sitta på den lägsta punkten i systemet (planen är att montera den i främre vänster hjulhus), så eventuell luft kommer ju stiga mot en högre punkt i systemet. Vattenburen värme i kupen är ju inte så dumt, men å andra sidan kommer det vara iskallt på golvet till webaston får upp temperaturen. Allt detta är fortfarande i planeringsfasen, och kommer mest sannolikt ändras så fort jag börjar montera sakerna. Jag värderar laga egen expantionstank som rymmer 4-5 liter, får se hur långt jag kommer med det (är inte väldigt duktig på att svetsa aluminium:(
Har du sett 5L alu/rostfritt-tanken som fulgte med i Eber/Mitsu kitet? Den utnytter plassen baki godt. Hvis du kan/får til å sveise kan du jo lage custom tanker til spyl/ekspansjon/fuel til trilling og selge til meg og flere andre her inne.
Har inte sett den lösningen, men kan googla, det är ju aldrig fel med inspiration:)
Att svetsa i alu har jag gjort ett par gånger, och det var inte vackert att se på:( har för det mesta svetsat i bara magnetiska metaller. Tänkte om jag inte hittar en annan lösning får jag bara krypa till korset och försöka laga en tank själv.
Idag fick jag två små plasttankar, en på 1.5 liter (gräsklippare), och den andra är på ca 3L som satt på snöfreser. Den stora på 3 liter menar jag kan användas som dieseltank, bara jag lyckas klämma in den där...
Gjorde små framsteg idag och onterade dieseltanken i "motorrummet" där framme.Lagade ett färste i vinkeljärn, och anpassade efter existerande bulthål, så nu sitter tanken lättilgänglig, kapaciteten är på ca 1.8 liter.
Lossade också inneskärmen vä,fram) för att se hur mycket plats det fanns där, inte mycket:(( Webaston får nog plats, men då måste cirkulationspumpen och slangarna flyttas på.
Där bak (under bakre stötfångare) är det betydligt mer plats, men då måste slangarna dras ända helt fram=mer jobb...
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Inne i hjulhuset. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Fixade också ett par aluplattor för att fräscha upp vid pedalerna.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Förresten, är det någon som vet vilken typ av kylarvätska det är i värmekretsen? Jag menar den ser mörkgrön ut..
Idag tänkte jag skulle montera webaston, men efter några timmar insåg jag att montera den framme i hjulhuset inte är praktiskt. Trångt som F, kommer inte åt nånting varken upp eller nedifrån. Gav upp...
Men provmonterade den bak under bakre stötfångare på höger sida, gott om plats där. Så nu ska jag köra ett par dagar och se att allt sitter som det skall, att det finns klarering mellan brännaren och stötdämparen. Lagade en brakett i aluminium som brännaren hänger i (den syns dock inte på bilderna). Ska ta bilder på den senare när allt ska monteras permanent.
Det positiva med brännaren där bak är att kunna leda ut eksos bakom bilen, och helst via ett 2 tums slutrör i krom:))
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ännu ett steg närmare: drog idag ström och dieselrör till brännaren. Lagade också ett eksosrör som sticker ut lite där bak (se bild). Det som återstår nu är dra vattenslangarna, men det får vänta till i morgon. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Då är webaston monterad och testad:)
Det tog mig dock några timmar att få allting att fungera. Dra slangarna var inte så svårt, nu ligger de gömda under kanalerna (och inte är i vägen om t ex plastkåporna måste av för batteriinspektion). Det tog ganska lång tid att lufta systemet, och bara köra igång cirkulationspumpen hjälpte inte. Jag måste klämma på slangarna, lossa slangarna för att släppa ut luft, fylla på mera kylarvätska (många gånger).
Sen ville inte brännaren starta (mitt fel, monterade dieselpumpen åt fel håll), men sen när den startade värmdes vattnet upp VÄLDIGT fort! Om jag inte tar fel är det ca 2 liter vatten i systemet, och med 7,5 meter med 19mm slang blir det 2 liter extra, alltså är det nu ca 4 liter totalt. Jag hade inte viften inne i bilen på under testkörningen, så brännaren stoppade av sig själv efter ca 3-4 minuter (omgivningstemperatur: 26C).
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Timern är nu monterad. Kan också aktivera brännaren med en fjärrkontroll upp till 100 meter.
Sista detaljen blir att koppla in kupeviften så den drar igång när vattentmperaturen kommer upp i 50c. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Flink gutt.
Fick lite tid till att skruva igår (under stormen), och drog ström till kupeviften, så den går samtidigt med brännaren. Inga konstigheter, ett avsäkrat relä, drog strömledningen in i kupen och kopplade på kontakten till viften. Där är det två poler: blå och svart, så jag tänkte att svart måste uppenbart vara jord.. Webaston är igång, efter ett par minuter går viften igång, so far so good. Jag märker dock att det blåser kallt inne i kupen (använde ACn dagen innan, så spjället måste säkert stå i kall-position). Jag slår på tändninge för att att snabbt vrida reglaget till "värme", och då går säkringen till kupeviften. Det visade sig att svart är plus, och blå är jord... Ny säkring, och nu fungerar allting som det skall.
Det blev diverse andra saker samtidigt, parkeringssensorer bak och ett aluminiumsgitter i grillen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Bra og effektivt jobba! :+1:
Som du oppdaget, blåser det ganske friskt med kupéviftemotoren på 100% PWM. Den er avsikret med 30A (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/90/HET12E02DC00ENG.pdf). Du kan teste "MAX" knappen for sammenligning. "Vanlig" maks (rattet på trinn åtte av åtte) er bare en brøkdel, da hastigheten styres med pulsbreddemodulering (PWM). Forøvrig samme teknikk som bilen bruker til å forhandle strømtrekk av og med EVSE, ladestasjon og hurtiglader.
Dette trekker også maksimalt med strøm fra det vesle 27 Ah batteriet (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/54/html/M254350020002400ENG.HTM) vårt, som dermed lett kan gå tomt når du trenger det som mest/minst. Det er (generelt?) anbefalt å oppgradere til større kapasitet når en monterer parkeringsvarmer. Et (slitent og) tomt 12V batteri er kilden til mange feil- og varsellampetråder her inne, og det uten en strømtørst, fossil tilleggsvarmer inne i bildet ...
Hvis du ser på side 15, 16 og 21 i Eber/Mitsu manualen (vedlagt under 6 MB pdf-vedlegg funker nok ikke), ser du hvordan de løste det (justérbar viftehastighet) på en elegant måte. De anbefaler forøvrig å stille viftehastigheten på trinn 2 (av 8) ...
(pwb, TB eller en annen har delt manualen på en dropbox/google something something something URL, truuuur eg : )
Tack för tipset! Jag upptäckte att den blåser på max med 12, ja:) Men jag tänkte sätta ett litet motstånd, och också en diod, så strömmen inte går tillbaka till reläet när fläkten är på. Säkert ingen fara, men jag vill inte ha min amatördragna ledning strömsatt hela tiden...
En annan tanke som jag hade var att kanske montera en liten störra expansionstank för att öka vattenvolymen, men jag tror inte det behövs. Igår körde jag från Oslo till Asker (ca 15 minuters resa), 12C ute, och webaston var på hela tiden utan att stoppa. Kupeviften var också på under hela resan på näst intill max (8/10). Varmluft i kupen redan efter ca 3-4 minuter:)
Och batteri ja, det har jag redan i tankarna om att byta till ett lite kraftigare. När bilen står tillkopplad ström är det inget problem, för då laddas 12v batteriet. Men jag får övervaka spänningen framöver och se om det blir behov för uppgradering.
Sitat fra: elekTrond på mandag 13. august 2018, klokken 03:19
(pwb, TB eller en annen har delt manualen på en dropbox/google something something something URL, truuuur eg : )
Her har du manualen: https://www.dropbox.com/s/8tmgvt741ata3go/Eber%20I-Miev.pdf?dl=0
:)
Hej igen,
idag stötte jag på ett litet problem: aktiverar brännaren med fjärrkontroll (den startar upp), efter ett par minuter startar kupeviften och går på max. Jag mäter spänningen på batteriet: 11.9 volt, (ska montera ett lite kraftigare batteri inom kort). Stänger av brännaren med fjärrkontroll. Sen mäter jag spänningen igen:12.6 volt. Några minuter senare startar jag bilen för att flytta den, och då startar kupeviften och går på max utan att reglaget fungerar. Tydligen är det nånting med reläet som jag kopplat in fel. Det är inkopplat direkt på batteriet (både plus och minus), signal kommer från själva brännaren, och sen 12v ut går in i kupen till kupeviften. Först tänkte jag att brännaren fortfarande var varm och sände signal till reläet, men så är inte fallet. Så fort tändningen slås på går viften på max. Vad har jag gjort fel/missat?..
Har testat lite nu på förmiddagen, och kom fram till att viften verkar ha jordstyrning. Dvs att den konstant har plus, och jordas när reglaget vrids till "på". Och nu är jag lite osäker på hus jag ska lösa detta.
Idag löste jag problemet med att kupeviften gick konstant med tändningen på (vilket den gör så fort den jordas). Jag köpte ett justerbart motstånd som kan regleras från 4 upp till 12 volt, och via en brytare kopplade in det på strömledningarna till kupeviften (från webaston). Motståndet satte jag in på 8.5 volt, då blåser viften bra, men utan att gå helt på max. Brytaren är placerad intill USB uttaget (den tomma platsen intill). [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Extra: monterade insynsskyddet i bagagerummet: [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
och också klocka och termometer på instrumentpanelet, irriterande att bilen inte har detta originalt...: [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Nästa punkt på listan är: ordna spjället som leder luft ner till batteriet, också via en brytare så man kan välja om man vill ha uppvärmning av kupén, eller batteriet. Eller kanske båda samtidigt om spjället är halvöppet?...
Som nevnt tidligere ,varme batteriet på denne måten er vel bare tull.
Varför menar du det? Att sända kall luft net genom batteriet (aktiv kylning) fungerar ju tydligen bra för ändamålet. Varför skulle det inte det fungera att värma upp batteriet på samma sätt?
Jag vill oavsett testa min teori och se om det för det första är tekniskt genomförbart (spjället), och för det andra om batteriet faktiskt kan värmas upp inom rimlig tid, eller hållas driftsvarmt (hjälpvärme vid t ex laddning). Detta tror jag inte har blivit gjort förr, så antingen kommer det fungera, eller inte:)
Har ikke vært gjort før. Nemlig. Innen rimelig tid. Derfor.
Jag förstår du är skeptisk, men fördelarna är många i tillfälle det visar sig fungera:)
För det första bättre batterikapacitet, bara några grader kan vara skillnaden på att kunna köra 70 km, eller 90km. För det andra tar ett kallt batteri betydligt längre tid att ladda upp, och inte minst kräver mer effekt. För det tredje är det fråga om att kunna ladda bilen överhuvudtaget, t ex vid temperaturer under -25 riskerar man att bilen inte laddar alls. Nu hoppas jag verkligen det inte kommer bli så kallt i vinter:)
Jag har också en teori om att baterriet bara behöver lite hjälp i starten, sen värms det upp både lättare och snabbare av sig själv så länge bilen är i drift/laddas.
Men nu är jag verkligen bara ett litet steg från att testa det ut, och återkommer senare med min dom. Och det värsta som kan inträffa är att jag inte får några märkbara resultat, men då slipper i alla fall andra testa ut det:)
Jeg liker hvordan du tenker utenfor boksen, og attpåtil får ting gjort. (I motsetning til meg sjøl *kremt* ; ) Alikevel synes jeg du skulle og burde R.T.F.M., den TB var så snill og dele med oss i svar #39. Da hadde du spart deg for en måned med hodekløe og utgiftene ($5? : ) til regler-motstånden din i #41. Hadde du fulgt boka og vært litt A4, hadde du nå kunnet styrt vifta fra varmeapparatet. Med den knotten som sitter i midten. Den med AC-knappen inni seg. Den ... den du vet. ::)
Sånn. Da skal jeg koke kaffe, ete frokosten og ta pillene mine. :D
PS! Jeg er ikke A4. Nevnte jeg at jeg har sansen for folk som tenker utafor boksen? :laugh: :+1:
PPS! Hvis du nå blar litt i den store, grønne (Big Green Book (BGB)) MMC manualen, så finner du koblingsskjema for "footwell/battery" solenoiden. Mener de to ledningene er merket "foot" og "batt". Kan hende du finner på en elegant løsning på den? Du finner som før sagt(?) bilder og info på myimiev.
Tack elekTrond, att få saker gjort är mitt mellannamn:) Skämt åsido, jag kunde lätt ha tittat i instruktionsboken och följt anvisningarna, men jag tycker inte om att koppla mig in på bilens originala elkretsar, det är just därför jag väljer lägga extraledningar parallellt, så i tillfälle jag nån gång i framtiden ska sälja bilen kan jag bara riva ut det, utan att det är synligt att nån har varit där och skruvat. Och motståndet är faktiskt väldigt praktisk, men det kan jag välja effekt på kupeviften, t ex i extrakalla perioder kan den gå på max, medan milda vinterdagar gå på 4/10.
Spället har jag redan lokaliserat, och där är det 3 kontakter, jord, och två plus (som växlar mellan olika spjällpositioner). Spjället har också en tapp på axeln som sticker ut på utsidan, och kan manipulerar manuellt.
Nu måste jag också skaffa appen för att kunna övervaka batteritempen, och oavsett kommer jag behöva testa det fullt ut i vintertemperaturer.
Igår var det dags att isolera expantionstanken. Även om brännaren värmen upp vattnet ganska fort vill man ju ha värme in i kupen så fort som möjligt:) Till ändamålet köpte jag rörisolationstejp på Biltema och lindade runt behållaren (två lager). Lät en liten ruta vara öppen för att enkelt kunna avläsa vattennivån. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Extra:
jag vet inte om andra upplever samma fenomen, men jag ser att plasttröskeln (speciellt i bakkant mot bakre hjul) blir småblästrad av sten/sand. Lacken där upplevs mattere än på resten av bilen, så jag la på skyddsfolie, och det blev blankt och fint med en gång igen:)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Uppdatering:
nu när minusgraderna kryper nedöver mot tvåsiffrigt upptäckte jag att luften som blåses in i kupen är inte så varm som man skulle önska (när brännaren är varm och går på halva effekten). Jag märker att när bilen är stillastående, eller kör sakta kommer det riktigt varm luft, men så fort man kör landsväg reduceras temperaturen. Det tror jag är på grund av fartvinden, det är ju trots allt över 6 meter med slang under bilen. Slangarna kommer nu isoleras med biltemas rörisolation, öppningar mellan lyktor och panser kommer tätas med gummilist, och grillöppningen i nedre del av främre stötfångare förseglas. Om inte det hjälper tänkte jag kanske installera en sån här i luftintaget: https://www.ebay.com/itm/New-80mm-Water-Cooling-CPU-Cooler-Row-Heat-Exchanger-Radiator-with-Fan-for-PC/221464802874?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 (under plasten), så luften förvärms innan den når värmeelementet.
Leda en liten slang från webaston igenom den lilla radiatorn, och tillbaka till expantionskärlet.
Det är säkert ingen stor temperaturskillnad vi snackar om här, men det hjälper med även med ett par-tre extra värmegrader. Det kan hända jag är lite för kräsen med temperatur:))
Gummilist: https://www.ebay.com/itm/Sloping-D-Shaped-Car-Door-Seal-Strip-Rubber-4m-Trunk-Hood-Edge-Insulation-Trim/113223467475?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Tog några bilder på sakerna jag skrev om tidigare:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Isoleringen ser kanske inte så himla bra ut under bilen, men jag kommer spraya det svart så det inte syns så mycket från sidan.
Efter att ha monterat tätningslist mellan strålkastarna och panser blev det med en gång torrt och fint i "motorrumet", det håller varkligen vattenspruten ute:)
Ser rätt frescht ut! :+1: Har du et IR-termometer etc til å måle tempen i varmluftventilene på dashen? Mener å huske folk har meldt ~55/65(?)°C med el og ~85°C med fossil varmekolbe. Noe sånt. Mener det var i "winter prep" tråden på myimiev, muligens.
Når skal du starte på andre aeromods som "flat undercarrige tray" / "underbody belly pan" (hint: ecomodder.com (http://ecomodder.com)) til trilling? Du er jo så glad i ligge på rygg under bilen. :D Sjekk aerotråden til en Nissan Maxima Infinity Q45. Han tettet igjen fronten med klar acryl/plexi, heldekkende underplate / tray / pan av Coroplast, større og lavere tire shields, klare eller røkfarvede hjulkapsler og "wheel arch covers", som det heter så fint på nynorsk. Du må også finne opp en diffuser til bakffangern vår. Den fungerer jo som en fallskjerm i høy fart. Dette får vi ta i en ny tråd. :angel: :police:
Sengelektyre: (ECO MODS PERFORMED)
- First: :blank:
- Second: Grille Block
ecomodder.com/forum/showthrea...e-10912-2.html (http://ecomodder.com/forum/showthread.php/blocked-grille-tonite-10912-2.html)
- Third: Full underbelly pan
ecomodder.com/forum/showthrea...q45-11402.html (http://ecomodder.com/forum/showthread.php/under-belly-pan-02-q45-11402.html)
- Fourth: rear skirts and 30.4mpg on trip! (https://ecomodder.com/forum/images/smilies/grinning-smiley-003.gif)
ecomodder.com/forum/showthrea...tml#post247938 (http://ecomodder.com/forum/showthread.php/skirts-beast-16970-4.html#post247938)
Tack!
Det får duga intill vidare:)
Jag hoppas rörisoleringen inte suger åt sig vatten, annars får jag leta vidare efter alternativa material.
Var och körde med bilen i dag, och märker absolut att luften är betydligt varmare vid utblåset. Har inte mätt tempen, men ska göra det och återkommer. Optimalt borde jag har mätt för-och-efter temp för att vara säker på att isoleringen faktiskt hjälper.
Det återstår dock täta grillen, tänkte göra det i morgon.
Efter att ha sprayat isoleringen svart ser det nu bättre ut: [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jag tänkte kanske till och med laga en täckplatta för slangarna/isoleringen för att leda bort vattensprut från höger framhjul. Får se vad det blir av det.
Ville bara komma med en liten uppdatering:
efter att ha kört med isolerade slangar märker jag nu att värmen är extremt mycket bättre, nästan så det blir för varmt i bilen. Nu har det dock inte varit väldigt kallt, och utetempen har hållit sig på runt 4-6 plusgrader.
Det andra positiva är att brännaren nu drar betydligt mindre diesel, och det tror jag på grund av att den kommer upp i arbetstemperatur betydligt snabbare, och går då ner i halva effekten.
Hvor ofte må du fylle den søte, lille tanken? Kan du f.eks. kjøre et fulladet batteri tomt, før du må fylle? (Er jo ikke så kaldt enda, men kan gi en liten pekepinn for meg). Og hvor kjøpte du den? 2 år etter jeg monterte selve brenneren, har jeg nesten klart å bestemme meg for hor stor tank jeg skal montere, og hvordan. Men angrer sykt på at jeg gikk for diesel/parafin i stedet for ethanol
Liten och söt ja, men det var den enda tanken som fick plats där:) Den är väl på lite över 2 liter kom jag fram till (trodde först den var mindre). 2 liter diesel räcker till ca 5-6 timmars driftstid, och med min körning till/från jobb tankar jag en gång i veckan. Inte för att den går tom för diesel, men mest för att ha en rutin. Har en kanna på 5 liter stående med grön diesel, och hittills i vinter har jag väl förbrukat ca 7 liter. Ganska rimlig kostnad för att inte frysa häcken av sig:)
Idag var det dags att byta 12volts batteriet, då webaston och kupeviften kräver en del ström, och då sjunker spänningen till under 12 volt:(
Var inom bilxtra och köpte ett Sönnak SA386, nästintill identisk fysiskt och underhållsfritt. Pga dieseltanken kunde jag inte ha ett större batteri, då klareringen är verkligen på millimetern. Men det är oavsett mycket kraftigare än originalbatteriet, och priset är helt ok, 598kr.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Damn, er batteriet i bilen virkelig så lite at 38Ah er et steg opp? Jeg visste det var forskjell på å starte en dinosaur og en datamaskin, men damn! XD
Det behövs ju inte massa ström till en starmotorn och övervinna intern friktion i en förbränningsmotorn, bara lite elektronik som ska startas upp:) Men ja, originalbatteriet är väl på 33ah och 272 kallström. Dessutom är det nu 5 år gammalt, orkade tydligen inte dra en brännare och kupeviften på max:(
Trillingene (og andre) burde fått et fritid/marint batteri som er laget for gjentatte djuputladinger. Kaldstartstrømmen (CCA) har vi ikke bruk fort. Enda gyldigere blir det med ettermontert parkeringsvarmer. De trekker gjerne 10 A til glødeplugg og oppstart, og 4-6 A til vifter/pumper i drift. I tillegg kommer de <30A kupévifta/varmeapparatmotoren vil ha. DC/DC-konvertern er fortsatt i dvale.
Si du trekker totalt 15 A, i 30 min. Da har du forbrukt 15 Ah, og dratt "startbatteriet" ned på 50%. Noe det ikke setter særlig pris på. Noen har gått for gelébatteri — type gul/blå Optima etc. Andre har bygd 12V LiFePo eller brukt 38x120 celler med egen BMS.
@engolf: Når skal du koble om til å la varmeapparatet styre viftehastigheten? :D
Dessa bilar var inte byggda med tanke på extra strömförbrukare som t ex webasto, därför det klena batteriet:( Det gamla hade inga problem med att starta upp webaston och dra kupeviften i 15 minuter, och bilen startade fint, men på sikt är måste batteriet uppgraderas. Vid de allra flesta tillfällen jag förvärmer bilen står den och laddar, och då är det inga problem. Men de gånger jag har gjort det utan att ladda sjönk spänningen till ca 11,8-11,9 volt=obra!
elekTrond: nu har jag fungerande webasto och vifte (som går med fast hastighet), och tror jag håller mig till det:) Dessutom är det inte så himla frestande att skruva i garaget i bara några plusgrader...:/
En liten smart dings att övervaka spänningen med:) [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hej igen, och gott nytt!
Liten uppdatering: efter att ha installerat lister runt pansaret, har problemet med imma på rutorna försvunnit helt. Förr immade det inne vid fuktig väderlek, men nu är det helt torrt:)
Så bra. Gitt sakens natur og egen interesse, spør jeg følgende: Det har ingen verdens ting å gjøre med 1) dieselvarmer eller 2) generelt tørrere(?) vinterluft? Kun disse tettelistene?
???? Lister rundt panser. ???
Jepp, gummilist mellan lykter och panser, och också uppe mellan panser och plastdelen under vindrutan, då det var helt öppet där och vattensprut kom in. Det finns bilder här i tråden.
? Og da blir det mindre dugg på vindu ?
Tydligen ja. Jag tror fukten som kommer in där framme i "motorrummet" hittar vägen in i kupen via ventilationskanalen även vid stillastående. Efter att jag installerade listerna har det varit helt torrt inne i bilen (immar inte längre på rutorna), och det har varit både regn, snö och generellt fuktigt väder.
Da må du forsyne oss med et artikkelnummer og dimensjoner. :D
Jag vet inte om andra plågas med fukt inne i bilen, men jag måste alltid ha en ren mikrofiberduk inne i bilen så fort det regnar eller bara är fuktigt ute. Och fukten lägger sig alltid på insidan av vindrutan, inte på de andra rutorna, och den är ju inte speciellt enkel att komma åt till och torka:( Speciellt illa är det när det är regnigt/fuktigt flera dagar i streck, då immar det redan efter ett par timmar stillastående...
Listen jag köpte: https://www.ebay.com/itm/Sloping-D-Shaped-Car-Door-Seal-Strip-Rubber-4m-Trunk-Hood-Edge-Insulation-Trim/113223467475?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Ska lägga ut ett par bilder till på var jag gjorde lite senare.
Sitat fra: engolf på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:02
Jag vet inte om andra plågas med fukt inne i bilen, men jag måste alltid ha en ren mikrofiberduk inne i bilen så fort det regnar eller bara är fuktigt ute. Och fukten lägger sig alltid på insidan av vindrutan, inte på de andra rutorna, och den är ju inte speciellt enkel att komma åt till och torka:( Speciellt illa är det när det är regnigt/fuktigt flera dagar i streck, då immar det redan efter ett par timmar stillastående...
Listen jag köpte: https://www.ebay.com/itm/Sloping-D-Shaped-Car-Door-Seal-Strip-Rubber-4m-Trunk-Hood-Edge-Insulation-Trim/113223467475?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Ska lägga ut ett par bilder till på var jag gjorde lite senare.
Tack för tips, men är inte motorrummet helt öppet i botten? (regards en som hade stålis på insidan av hela frontrutan i morse :D )
Det stämmer:) Det sitter ju en plastkåpa under, men den täcker bara en del. Jag tror oavsett det mesta av vattnet som kommer in där kommer uppifrån vid regn/vattensprut och snöfall, och från sidorna (helt öppet intill lyktorna). Med lite fartvid och regn leder faktiskt lyktorna vatten rakt in i luftintaget:(
???? Det kommer mye vann inn i luftinntak , det er jo der luften kommer inn. Dette blir jo drenert vekk på veien inn i bilen. Så dette med lister har jeg ikke noe tro på. Har også problemer med dugg når det er fuktig og kaldt,løsning er varme og øke viftehastighet. Og det går selvfølgelig ut over rekkevidde . Så problemet er elendig varmeapparat og ingen varm motor i front av bilen. Er i gang med min 8. vinter i I-MiEV så dette har jeg erfaring med. Hold ut,solen kommer tilbake.
Väl, jag har ju inte designat dessa bilar, och kan inte påstå med 100% säkerhet att listen jag installerade på min bil skall ha äran för att jag inte längre plågas med imma på vindrutan. Jag bara beskriver vad jag upplever, och precis efter att jag tätade öppningarna runt panseret försvann fuktproblemet. Det var dock lite imma på insidan av vindrutan dagen efter att det kom stora mängder med underkylt regn, men den fläcken var ca lika stor som två handflator, och försvann så fort jag satte på ventilationen.
Sitat fra: engolf på onsdag 02. januar 2019, klokken 21:20
Väl, jag har ju inte designat dessa bilar, och kan inte påstå med 100% säkerhet att listen jag installerade på min bil skall ha äran för att jag inte längre plågas med imma på vindrutan. Jag bara beskriver vad jag upplever, och precis efter att jag tätade öppningarna runt panseret försvann fuktproblemet. Det var dock lite imma på insidan av vindrutan dagen efter att det kom stora mängder med underkylt regn, men den fläcken var ca lika stor som två handflator, och försvann så fort jag satte på ventilationen.
Hehe, låter bra. Det har säkert en effekt.
Vel, i forskningens navn er det (jo) bare å rive av igjen de tetningslistene og sjå hva som skjer. :D
Jag bara beskriver vilka mods jag har gjort, och mina erfarenheter med dessa:) Resten är upp till var och en att testa ut, eller förhålla sig skeptisk till:) Stå ute och riva av listerna i några minusgrader är ju inte direkt nåt jag har lust att göra, men som sagt ska jag ta några detaljerade bilder och lägga ut här.
Så här ser det ut. Jag tätade också med gorillatejp mellan vindrutan och plasten, så vattnet inte rinner ner där. Och sen är det öppningarna mellan lykta och panser, i nederkat av panser (mot stötfångaren), ja, bara se på bilderna:) [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Helt vattentätt är det såklart inte, men det var inte meningen heller, jag ville bara minimera den mängd vatten som kan komma in där.
Ja,da ser vi i bilde 1 luftinntaket . Der kommer luften (og vann) inn til kupé. Vann blir drenert vekk. Renner ut under bilen. Om det blir fuktig i motorrom /under panser spiller vel ingen rolle for fukt/dugg i kupé. ???? Er jo gode forhold for fryseboksen i-MiEV om dagen. Varmegrader i Januar er jo en drøm.
Jag är ingen predikat som vill ta dina pengar, och du har all rätt att förhålla dig skeptisk till mina modifikationer:) Jag hade självklart kunna beskriva mer detaljerat mina teorier om fukt/imma, observationer och saker jag har testat för att bli kvitt det, men det blir för mycket text. Jag lägger ut några bilder och skriver: hej, detta har jag gjort, och det har haft en märkbar effekt för min del.
Ja, bilen har uppenbart en del av luftintaget helt öppet på utsidan, men den mängd vatten som kommer in där tror jag inte kommer i närheten av det som kommer in från sidona (mellan lyktorn och panser), och som i tillägg piskas in med fartvinden. Förr när jag öppnade panseret för att fylla på diesel var ALLT genomdränkt där under, nu är det bara några droppar lite här och där, till och med efter högtryckstvätt är det mesta relativt torrt.
Så så,ingen sure miner.
Idag mätte jag äntligen temperaturen på utblåsluften: [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Utetemperatur: ca -4, och bilden togs efter att jag har kört i 30kmt några hundra meter (och den fortsatte faktiskt stiga efter att bilden togs), så runt 55 grader är nog realistiskt. MEN, tempen sjönk till ca 40 i hastigheter på upp till 70 kmt, så värmeförslusten är ganska stor. Jag har et par platser där slangarna är helt öppna under bilen som jag ska isolera, förhoppningsvis hjälper det hålla tempen uppe.
Tätade häromdagen grillöppningen med vattentät duk, och det är en märkbar förbättring. Nu håller sig utblåstemperaturen stabilt i hastigheter på upp til 80 kmt. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hjälper säkert också om man använder elvärme, då det är en del tunna vattenslangar där frame som är helt oskyddade.
engolf, hvordan har dine modifikasjoner så langt påvirket lufttrekk i fotbrønnen til føreren? Mulig min observasjon er dårlig, men får inntrykket av at det trekker godt i disse bilene.
Du tar inte fel där, det drar en del kall luft (speciellt där rattstammen går igenom golvet).Mina mods har nog inte påverkat det på nåt sätt, men jag klipte ut en ring i skumgummi som jag stoppade runt rattstammen, så nu blåser det mindre där.
Nu när vårsolen kommer fram ser man ju hur mycket damm det finns i bilen, uff...
Då var det dags att byta kupefiltret. Jag hoppade över det sista gång jag gjorde service, för filtret såg ganska fräscht ut. Men nu ser man hur smutsigt det gamla fitret är:
Köpt på Bilxtra, och verkar ha ha identiska dimentioner.
Jag trodde luftflödet i bilen skulle bli lite bättre, men har inte lagt märke till nån ändring i hur det blåser.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Er behov for å bytte kupéfilteret ja :angel:
Hvilket varenummer på Biltema passer? Står ikke dimensjon på Biltema sine web sider. :D
Jag köpte filtret på Bilxtra, art.nr: FIL/ADC42515
( Lengde: 179 mm,
Bredde: 177,0 mm,
Høyde: 19 mm,
Karbonfilter )
Tror det kostar runt 600kr utan rabatt.
Vet inte om biltema har motsvarande filter, har inte undersökt.
Jag skrev tidigare att jag inte märkte nån skillnad i luftflöde, och det måste jag ta tillbaka.
Med viften på max märkte jag ingen skillnad, men när den står på "auto" märker jag nu att det blåser betydligt bättre:)
Nu går det mot vintern igen, och temperaturen har redan varit på några få grader nattetid, så nu gjorde jag liten insats för att effektivisera mina tidigare mods. Har bl a annat isolerat allt av slangar under bilen och också expansionstanken. Tanken har varit isolerad tidigare, men bara med självhäftande rörisoleningstejp, och den är nog inte så väldigt effektiv:( Nu är i alla fall tanken gott inpackad:) [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Er det noen som har en tank å anbefale? Har en Webasto liggende men har ikke montert den enda i mangel av en passende tank.
Det beror på var du vill montera tanken.
Mycket plats är ju det inte på en trilling oavsett:)
Den jag har tror jag kommer från en liten kinesisk snöfreser, och är på ca 2.1 liter. Fick den på en lokal MC-verkstad, och vill du komma billigt undan kan jag rekommendera dra till en verkstad som håller på med småmotorer, de har säkert en hel del småtankar liggande.