Elbilforum.no
Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: teddytusen på onsdag 13. juni 2018, klokken 20:35
Hei. Vi har endelig bestemt oss for elbil, og slik det ser ut nå blir det Kia Soul. Vi har funnet en som passer vår lommebok. Det er en bil som har gått som demobil i Tyskland, og var førstegangsregistrert 1/4 2017. Det påstås å være en 2017 modell, men her blir vi litt usikre. Fant en artikkel fra i fjor der det står at 2017 modellen fikk 30kW mot 27 i 2016 utgaven. Selger sier at det er 25(!) kW i denne og sier også at det er 3 "varianter" av Kia Soul.Han visste ikke om dette var en Classic eller Exclusive, men mente at dette var "nivå 2 av 3". Jeg trodde det kun fantes Classic og Exclusive, der kun sistnevnte hadde varmepumpe. Mulig både jeg og selger trenger litt opplæring her. :) Utvidet rekkevidde (30kW og varmepumpe) kan få litt å bety for kona som skal pendle med bilen. Minst en av delen bør i alle fall være tilstede.
Usikker på om jeg får lov å legge til en link siden dette er mitt første innlegg, men jeg prøver likevel. Kan noen våge å si litt om denne bilen basert på hva de ser i annonsen..?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121502424&fks=121502424
Det var 2018 modellen som kom med større batteri på 30KWh, denne kom vel i salg på sommeren 2017 tror jeg.
På 2018 modellen så er det 3 utstyrsvarianter: CLASSIC (uten varmepumpe), ACTIVE (med varmepumpe, men uten skinnseter), EXCLUSIVE (med alt utsyr).
På 2017 og tidligere modeller var det kun valg mellom CLASSIC og EXCLUSIVE.
For å finne ut hvilken modell det er så må du få VIN nummeret til bilen. Det står på et skilt som kan leses gjennom frontruten, nede i hjørnet på førersiden.
Når du har VIN nummeret så kan du slå opp detaljer (bl.a. årsmodell) her:
https://www.vindecoderz.com/EN/Kia
mvh
Hugo
Hei sjekk denne tråden så finner du nok ut av hvilke modell det er snakk om
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39079.0
Det er chassienummer som identifiserer om det er en 27kwh eller 30kwh utgave... Dette skille går i Q2/3 2017 en gang.
De som er 30kwh defineres hos Kia som 2018 modeller selv om de kom i Q2/3 2017
Soul finnes i 3 utgaver, Classic, Active, Exclusive
http://www.kia.com/no/modeller/soul-ev/tekniske-data/
Få tak på reg nummer eller chassie nummer så går det an å finne ut hva det er
Ref. annonsen... Soul har ikke regnsensor og Xenon lys og hvis annonsen er riktig med parkeringssensor foran og bak er det en Exclusive men da skal den ha skinnseter også og det har den ikke på bildene så da er det nok en Active
Mye rart i den annonsen
Beklager ble litt dobbeltposting med @goggo, glemte å oppdatere tråden før jeg posta
Om 3-nivåers utstyrvarianter kom med 2018 utgave, og denne her ble registrert i april 2017, så altfor tidlig for å være slik, så jeg tror at dette er heller classic utgave, uten varmepumpe.
Takk folkens. Skal be om VIN-nummeret i dag.
Hei Teddytusen, du skal ikke kjøpe min da?
Mye billigere enn den du ser på, og du kan hente den i dag hvis du vil :)
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39997.msg687924#msg687924
mvh
Hugo
Takker for tilbudet, men det ble både for langt å kjøre, og for mange km på telleren.
Da fikk jeg endelig VIN-nummeret, men det sa meg ikke så mye mer enn at det var som jeg trodde, en 2016 mod. Jeg klarer ikke å se hvilken utstyrspakke det er... Hvor/hvordan finner jeg dette..?
Alt skal kunne dekodes fra vin koden men litt usikker på hva du skal se etter
Du kan jo kontakte Kia Norge... de skal vite alt om dette
Iom at vi nå vet at det er en 2016 mod OG at det sannsynligvis ikke er en Exclusive går vi heller for en vi vet er nettopp det. Den har kun gått noen få tusen km lenger, og vi skal prøvekjøre den på lørdag. Om alt er så bra som det ser ut, så kommer vi hjem med vår første elbil. :)
Lykke til da :+1:
Takk takk. Vi får den ikke med hjem i morgen dersom vi velger å kjøpe den, men får den levert på tunet på mandag. Ikke verst. :)
Da ble det Kia Soul på oss. :)
Gratulerer !! :+1:
Takker. :) Nå starter jakten på lader til husveggen. For en som aldri har satt sine ben i et sikringsskap, så er det en jungel. ;)
Tenkte å legge ut noen bilder fra mobilen etterpå, så om noen vil komme med tips så gjør det gjerne. Svogeren er elektriker, så han tar seg av installasjon, men det finnes helt sikkert folk her som kan hjelpe med beste løsning for oss. Det er litt trangt i sikringsskapet, men vi kan fjerne trafoen til ringeklokken om det holder...? Jordfeilbryter bør vel også finnes i laderen pga trang sikringsboks..? Fikk også beskjed om å sjekke inntaket på huset, og der er det tre stk 63A sikringer. Jeg er også usikker på hva vi egentlig trenger i en huslader for fremtiden, og hva som er viktig og ikke. Noe jeg HAR tenkt på er timeprising av strøm, så fint om det kan stilles inn i boksen. Det er vanskelig å vite HVA man skal spørre om når man er såpass grønn som jeg er, men ikke nøl med å komme med forslag/innspill. :)
Sitat fra: teddytusen på lørdag 16. juni 2018, klokken 20:53
Takker. :) Nå starter jakten på lader til husveggen. For en som aldri har satt sine ben i et sikringsskap, så er det en jungel. ;)
Tenkte å legge ut noen bilder fra mobilen etterpå, så om noen vil komme med tips så gjør det gjerne. Svogeren er elektriker, så han tar seg av installasjon, men det finnes helt sikkert folk her som kan hjelpe med beste løsning for oss. Det er litt trangt i sikringsskapet, men vi kan fjerne trafoen til ringeklokken om det holder...? Jordfeilbryter bør vel også finnes i laderen pga trang sikringsboks..? Fikk også beskjed om å sjekke inntaket på huset, og der er det tre stk 63A sikringer. Jeg er også usikker på hva vi egentlig trenger i en huslader for fremtiden, og hva som er viktig og ikke. Noe jeg HAR tenkt på er timeprising av strøm, så fint om det kan stilles inn i boksen. Det er vanskelig å vite HVA man skal spørre om når man er såpass grønn som jeg er, men ikke nøl med å komme med forslag/innspill. :)
Med 3x63A har du nok strøm, burde ikke være noe problem å sette opp en 1x32A ladestajson, forutsatt at din netteier tillater 32A 1-fase kurser.
Men pass på å kjøpe en ladestasjon med type 2 uttak. Det er dumt å kjøpe med fast type 1 kabel da alle er på vei over til type 2. Da risikerer dy å sitte med en ladestasjon med type 1 støpsel og en bil med type 2 inntak neste gang du bytter. Med type 2 uttak på ladestasjonen er det bare å bruke riktig type løs kabel (som som regel følger med bilen).
EcoLite som jeg selger har både type 2 uttak og integrert jordfeilbryter type B, så det er én mulighet.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Sitat fra: teddytusen på lørdag 16. juni 2018, klokken 20:53
---klipp--- Noe jeg HAR tenkt på er timeprising av strøm, så fint om det kan stilles inn i boksen. ---klipp---
Du stiller i bilen når den skal starte å lade så selv om du har satt inn pluggen lader den ikke før angitt tid, det samme gjelder eventuelt forvarming, da angir du tid for når du skal reise og starter forvarming ca. 20 minutter før (forutsetter at du er tilkobla strøm for å virke)
Sjøl har jeg en sånn veggboks i garasjen på egen 16Amp kurs m/jordfeilbryter
https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak (Saltobox 572)
Takk for innspill. :)
Fikk ikke lagt ut bilder fra telefonen her, så det får bare være. Har sendt forespørsel til netteiger ang 32A 1-fas. Så langt virker EcoLite å treffe vårt behov/budsjett godt. Den hadde jeg kikket litt på før også.
Bilen ble levert på tunet i dag. Finfin service det. Det som ikke var like hyggelig var at infoskjermen var helt død. Den hadde virket de første 30min på turen, men så fikk ikke vedkommende som kjørte den på igjen. Det har ikke jeg heller lykkes med. Vi kommenterte etter prøveturen på lørdag at vi syns det var rart at ryggekamera ikke kom automatisk på når vi satte den i revers. Det kikka de på i går, og alt var da i orden. Vi har fått snakket med selger, og det skal selvsagt ordnes. Men litt surt at det ble slik.
Du kan jo prøve å resette skjermen ved å trykke f.eks. en nål inn i hullet (nr. 10) for å se om den våkner
Ja hva skulle man gjort uten forum... Tusen takk usikker, det gjorde susen. I alle fall foreløpig. Rart jeg ikke fikk tips av Kia-forhandleren om dette.
Sitat fra: teddytusen på tirsdag 19. juni 2018, klokken 17:12
Ja hva skulle man gjort uten forum... Tusen takk usikker, det gjorde susen. I alle fall foreløpig. Rart jeg ikke fikk tips av Kia-forhandleren om dette.
Forhandlerene vet jo enda mindre enn folk som faktisk har bilen selv og strevd med å finne ut forskjellige ting.
Jeg er mer glad i forumet her enn i forhandler. Her kan man faktisk få hjelp :-)
Enig! Tipset om reset-hullet skal jeg i hvert fall huske i tilfelle jeg får bruk for det en dag.