Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: ... på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:16

Tittel: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: ...tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:16
...
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 12. juni 2018, klokken 23:27
Sitat fra: nix på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:16
Ser i nyhetene at Oslo planlegger å bruke hele 9 milliarder kroner (ni tusen millioner kroner!) på å kjøpe nye trikker, som da krever fullstendig utbedring av infrastruktur, som igjen da vil lage mye støy, støv, utslipp, pluss at det tar enormt med tid før dette er på lufta. Og ikke minst prisen.. vi vet jo alle at prisen på 9 milliarder lett kan dobles før man ser snurten av en ny trikk i bygatene, se bare på hvordan kostnadsestimater aldri noensinne stemmer.

Er det ikke da mye bedre å gjøre som Shenzhen i Kina: Elektriske busser?

http://www.wri.org/blog/2018/04/how-did-shenzhen-china-build-world-s-largest-electric-bus-fleet

Om hver buss koster 2 millioner, får man jo hele 4500 elektriske busser, som nesten umiddelbart kan settes i trafikk på eksisterende infrastruktur etterhvert som de mottas, istedenfor å vente i årevis på trikken. Investeringer i ladestasjoner er jo minimale i forhold til en trikk. Dessuten kan bussen kjøre omtrent overalt, i motsetning til trikken som må følge sin faste trasé.

Andre synspunkter? Har trikken blitt akterutseilt?

Nja, det er flere ting å ta hensyn til.

Trikker har mye lengre levetid, trikker fra 1979 er fortsatt i drift. Du må bytte bussene flere ganger innen trikken må byttes.
Bussene er dyrere i drift personellmessig, da de frakter færre passasjerer. Altså trengs flere førere.
Trikk er mer populært blant passasjerene, og fører til flere reisende enn busser. Mao. høyere inntekter.
Mange av linjene er såpass trafikkerte at bussene må gå nesten kontinuerlig, med større fare for kø og forsinkelser enn med færre trikker.
Trikkene har høyere prioritet enn bussene i trafikken og kommer seg derfor fortere fram. Bussen må stoppe for forgjengere i overgangsfelt, det må ikke trikken.
Trikker lager mindre støv enn busser. De har mindre problemer vinterstid.

Løsningen er nok T-bane+trikk+buss tror jeg. T-banen på de aller høyest trafikkerte rutene, gjerne litt ut av sentrum. Trikk på litt mindre trafikkerte ruter, litt mer sentrumsnært (pga. lavere hastighet). Og buss på de enda mindre trafikkerte rutene, særlig de som strekker seg langt ut av sentrum og som ikke betjenes med tog.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Counterpointeronsdag 13. juni 2018, klokken 00:46
Det er noen fordeler med trikk,  helt klart. Men 9000 millioner er mye penger.
Det er som trådstarter sier mye ekstra belastninger med å lage og vedlikeholde skinnegang.
Støyen fra trikken med romling er mye mer sjenerende enn elbusser og når det gjelder holdbarhet så er det vel også langt lavere vedlikehold på elbusser og holdbarheten på dem kan vel være like god som på trikk.
Fleksibiliteten er også et punkt. Busser kan skifte rute. Trikken blir ganske ofte stående på grunn av feilparkerte biler.

Får de grønne det som de vil blir også sentrum etterhvert bilfritt og da vil ikke trafikktetthet lengre være et så stort problem. Mindre autonome busser vil også kunne ha et mye tettere rutenett vet være «on demand».
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 13. juni 2018, klokken 07:14
2 millioner for en elbuss er jo ikke realistisk. Prøv heller 12 millioner

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3qeeX/oslo-faar-70-nye-elbusser-neste-aar
(https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3qeeX/oslo-faar-70-nye-elbusser-neste-aar)
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Nasatechonsdag 13. juni 2018, klokken 09:23
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 13. juni 2018, klokken 07:14
2 millioner for en elbuss er jo ikke realistisk. Prøv heller 12 millioner

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3qeeX/oslo-faar-70-nye-elbusser-neste-aar
(https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3qeeX/oslo-faar-70-nye-elbusser-neste-aar)

Står vel der at den koster 7 millioner og vil gå ned i pris? Men med alt rundt så er det 12. Ja takk, begge deler, sier jeg :)
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: KjellGonsdag 13. juni 2018, klokken 18:01
I Td vil en forsøke med Metrobuss https://miljopakken.no/om-metrobuss

En buss tar 142 passagerer mot 97 i leddbuss. Tror de har støtt på litt problemer med første prøvekjøring.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. juni 2018, klokken 18:22
Sitat fra: KjellG på onsdag 13. juni 2018, klokken 18:01
I Td vil en forsøke med Metrobuss https://miljopakken.no/om-metrobuss

En buss tar 142 passagerer mot 97 i leddbuss. Tror de har støtt på litt problemer med første prøvekjøring.

Leddbussene er jo problematiske nok de, på vinteren. Vi har snø og bakker i Oslo...
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: ...onsdag 13. juni 2018, klokken 19:32
...
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. juni 2018, klokken 19:40
Før jeg ble helårs sykkelpendler kjørte jeg mye trikk. Veldig glad i trikken! Jevn, relativt stillegående, ikke vibrasjoner og egen trasse.

Nå som elbussene er kommet så langt er det på tide å parkere trikken og gå over til elbusser. Legg asfalt over skinnene der det er egne trikketraseer på pukk. Når jeg ser hvor mye jobb som legges ned i skinnegang og alt rundt for å løfte trikkeskinnene der jeg bor fremstår det som galskap å ikke bare asfaltere og legge til rette for lading i begge ender av sporet. Store deler av linjen går også gjennom folks hager tett opp til boliger. Støyen fra trikken er svært høy når de kommer opp i fart. Disse beboerne ville fått en annen hverdag med elbusser.


Men jeg har gått fra å være tilhenger til å mene vi er klare for et skifte. Nå som elbussene er kommet så langt er det på tide å asfaltere trikkeskinnene. Det er fortsatt på sin plass med egne trasseer
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Nasatechonsdag 13. juni 2018, klokken 19:40
Jeg bor på Lilleaker i Oslo. Her er vi så heldige å ha t-bane, trikk, buss og tog på samme sted. Der samme gjelder Nationalteateret. Dette er i tillegg en strekning veldig mange reiser hver dag.

Ikke bare går trikken oftere, men den er også raskere

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180613/455e56af9a68b948f06059d9f4ff34dd.png)

Husk at trikken gå på egne strekninger og slipper kø ;)
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. juni 2018, klokken 19:44
Nettopp derfor man ikke stenger de dedikerte traseeene, men heller asfalterer dem slik at elbussene også får samme fordel og samme hastighet.
Med den bonusen at ved trikkestans så kjører neste buss bare rett forbi istedenfor å lage kø av trikker i kø bak en trikk med problemer :)
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 14. juni 2018, klokken 08:47
Synes det høres ut som et skifte fra Trikk til annen elektrisk løsning kombinert med omlegging av biltrafikken , gjerne med egne elbusstraseer i sentrum av Oslo ville løst mye, og ikke minst vært mye billigere!
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Agmunstorsdag 14. juni 2018, klokken 14:09
En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei, fordi trikken har fordeler i trafikken som bussen ikke har. Enda større fordeler for trikken er det at stadig mer av sentrumsområdene blir bilfritt. En trikk kan kjøre i en gågate fordi gående vet nøyaktig hvor trikken kjører og den kan dermed krysse Oslo sentrum på kortest mulig strekning. Det vil aldri en buss ha mulighet til.

Dessuten vil det kreve store investeringer i infrastrukturen dersom bussene skal erstatte trikkene på samme strekning også. Det er ikke sånn at man bare kan slenge noe asfalt der og la bussen ta over. Trafikkreglene setter en effektiv stopper for det. For eksempel som at trikken allerede i dag kjører i flere gågater.

Men det klart sterkeste argumentet er at trikken kan ta vesentlig flere passasjerer enn en leddbuss. En leddbuss har rundt 80-90 sitteplasser og bare noen få titalls ståplasser pga trafikksikkerhet. En trikk har omtrent samme antall sitteplasser men langt over 100 ståplasser (altså flere ståplasser enn sitteplasser).
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 14. juni 2018, klokken 14:20
Sitat fra: Agmuns på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:09
En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei,
Forutsatt at alt fungerer feilfritt. Litt snø i sporverksler, en feilparkert bil, signalfeil, en trikk med forsinkelser eller teknisk feil så er trikken ute å kjøre med en gang.

Blanding av trikk og fotgjengere kan løses med opptegning av striper på bakken, eller bare la det ligge ubrukte skinner i bakken som syklister kan tryne på :)

Bruk av buss der bare trikk kunne kjøre før løses med andre skilt.

Mtp hvor vanvittig stor og tidkrevende jobb det har vært å utbedre skinnegangen på strekningen der jeg bor fremstår litt asfalt på stabile masser som en drøm.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Agmunstorsdag 14. juni 2018, klokken 15:11
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:20
Sitat fra: Agmuns på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:09
En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei,
Blanding av trikk og fotgjengere kan løses med opptegning av striper på bakken, eller bare la det ligge ubrukte skinner i bakken som syklister kan tryne på :)

Bruk av buss der bare trikk kunne kjøre før løses med andre skilt.
Hadde det vært så enkelt, så ville det vel vært løst slik, tror du ikke? :P

Trikken har rettigheter en buss ikke har. Når trikken kommer skal du flytte deg uansett om du er gående eller kjørende. Når bussen kommer må den pent vike for fotgjengere, som alle andre trafikanter.

I tillegg er trikkeskinnene ganske universelt for "se deg for". Et striplete felt midt i en gågate sier turistene null og nada. Trikken er rett og slett bedre for bybildet.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 14. juni 2018, klokken 19:53
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180614/b3463bce3d4de6fc2b2f5c4929bc8d11.png)

En slik buss tar de fleste av dine argumenter Agmuns og en liten forskriftsendring de andre og vips har vi spart noen milliarder
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 14. juni 2018, klokken 20:48
Trikken har forkjørsrett, men jeg har kjørt såpass med trikk i Oslo at jeg kan si det fungerer sånn passe. Tidsmessig kan jeg ikke tenke meg det er særlig å spare ende til ende på en rute.

Man kan alltids male trikkeskinner for å gi optisk bedrag. Da slipper man trafikkfellen dette er for syklister. Men trikkens bråk og således varsling av fotgjengere mm reduseres kraftig med elektrisk buss. Mye mindre støy fra dem. Heldigvis.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Magnus Hansenfredag 15. juni 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:44
Nettopp derfor man ikke stenger de dedikerte traseeene, men heller asfalterer dem slik at elbussene også får samme fordel og samme hastighet.
Med den bonusen at ved trikkestans så kjører neste buss bare rett forbi istedenfor å lage kø av trikker i kø bak en trikk med problemer :)

Det er jaggu ikke gratis å fjerne all trikkeinfrastrukturen og anlegge veier istedet. Dessuten er jeg ikke sikker på om traseene er brede nok alle steder. Motgående trikker kommer jo ekstremt nærme hverandre noen steder når de møtes. Og det er greit for skinnegående trafikk, men ikke for busser.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 15. juni 2018, klokken 13:34
Hva som må gjøres har jeg ikke fullt innblikk i. Mange stolper som må skrus ned ser jeg for meg. Det er lagt ned enormt med innsats i strekningen der jeg bor, hvor de har holdt på i årevis med utbedring av noen kilometer med trikkeskinner.
Mtp hvor solide grunnarbeider som må gjøres pga trikkens vekt, vibrasjoner og stabilisering av skinnene tipper jeg massene er kurante å legge asfalt på.

Men det er på tide å slutte å kaste penger etter skinnegang i gatebildet. Ta en prat med avdelingen for helseplager i Oslo kommune og hør hvor mye jobb de har hatt med støy fra trikk. I gamlebyen vet jeg de har slitt enormt fordi vibrasjonene fra trikken er så kraftig.

Når det gjelder det å kjøre tett – se på strekningen fra Annette Thommessens plass til Jernbanetorget. Der går buss og trikk relativt tett på hverandre, hver eneste dag på en tungt trafikkert strekning. Og det er manøvrering som er ett av bussens store fortrinn. Bussen kan kjøre rundt alle hindre. Trikken står bom fast ved det minste hinder.

Klart det finnes en del argumenter for trikk fortsatt. Buss er ikke best på alt og jeg var veldig glad i trikken de årene jeg tok den. Men samlet sett mener jeg utfordringene med trikk i byen er alt for store til at videre investering kan forsvares nå som bussene er blitt elektriske.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: jkirkebofredag 15. juni 2018, klokken 16:46
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. juni 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:44
Nettopp derfor man ikke stenger de dedikerte traseeene, men heller asfalterer dem slik at elbussene også får samme fordel og samme hastighet.
Med den bonusen at ved trikkestans så kjører neste buss bare rett forbi istedenfor å lage kø av trikker i kø bak en trikk med problemer :)

Det er jaggu ikke gratis å fjerne all trikkeinfrastrukturen og anlegge veier istedet. Dessuten er jeg ikke sikker på om traseene er brede nok alle steder. Motgående trikker kommer jo ekstremt nærme hverandre noen steder når de møtes. Og det er greit for skinnegående trafikk, men ikke for busser.

Spesielt ikke vinterstid, der man også må ha plass til å anlegge brøytekanter og kunne håndtere leddbusser som slenger med bakenden. Skulle likt å se en av disse nye "monsterbussene" med to ledd kjøre rundt i Oslo på en av de verste vinterdagene. Tror det ville blitt mye innstillinger da...
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: KjellGfredag 15. juni 2018, klokken 18:37
Setter du leddbussens aksling på samme sted som boggien i en trikk og innfører styring på alle aksler, vil en metrobuss trolig kunne følge «trikkeskinnene» med +/- noe få cm. Se på tilhengeren til et vogntog med innjustert drag, den følger trekkbilen i svingene.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Monsfredag 15. juni 2018, klokken 19:53
Ser ut til at dere har glemt selve hovedargumentet for å bygge trikkelinjer kontra buss, nemlig byutvikling. Har man først investert i en trasé for trikk, antar de fleste at den også vil bli brukt de neste tiårene. Det gir en stabil ramme for investorer og eiendomsutviklere. Det er attraktivt å etablere virksomheter langs nye/nyrenovert trikkelinjer. Bergen er et godt eksempel. Se hva som er skjedd av byutvikling langs trikken der (bybanen). Det er ganske imponerende. En bussrute gir ikke samme insitament.

Alle de andre argumentene for og mot trikk er relevante, men byutvikling er hovedgrunnen til at trikk igjen er blitt populært i hele Europa de siste tiårene.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 15. juni 2018, klokken 19:59
Men alle som bor langsmed trikken drømmer om den dagen den blir stillegående. Noe den aldri blir pga vekt og stål mot stål.
Tittel: Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
Skrevet av: Monsfredag 15. juni 2018, klokken 20:07
Støy er en ulempe, men de trikkene i Oslo er omtrent worst case. Skal mye til om de ikke får det til å bli mye bedre med nye trikker. De nye skal visstnok veie 42,7tonn, mot 65t for dagens italiatrikker. Det til tross for at de nye faktisk er en meter lenger.