Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: TeslaK på mandag 11. juni 2018, klokken 22:37
Virker som flere og flere opplever at batteripakka tar kvelden for tida. Gjelder dette kun 85- og 60-pakker?
Sitat fra: TeslaK på mandag 11. juni 2018, klokken 22:37
Virker som flere og flere opplever at batteripakka tar kvelden for tida. Gjelder dette kun 85- og 60-pakker?
Hvem opplever det? :o
veldig få. kun hørt om et tilfelle i det siste. Ikke selve pakken som går. men en sensor ( skal se om jeg finner igjen linken )
I think it really depends on how people use their cars and how they take care of their batterypacks.
In most cases I have read, where the batterypack needed replacing, was with people who drive a lot of KM's and use the Super charger pretty much every day.
Fast charging any batterypack that often is really bad for longetivity and will shorten the lifespan of the batterypack.
Also charging to 100% often will increase degradation as well.
Li-Ion batteries in general can't handle 100% and below 10% levels for long periods. This will ruin the battery.
Best way to use the car is to keep the batterypack between 30 and 70-80% on your daily commutes.
Only charge to 100% on the start of a long trip and then try to keep the batterypack between 20 and 80% on these long trips.
It's better and more efficient to stop and charge more often on a long trip anyway, since charging below 20% above 80% is incredibly slow.
If you follow those recommendations, then your batterypack should last a long time without issues. Unless you are just unlucky with a fault in the pack.
Tull. Dette har absolutt ikke noe med cellene å gjøre. Eller hvordan man håndtere batteriet.
Cellene er ikke problemet. Feil med sensor / kort inne i batteri pakken.
To tilfeller hvor dette har oppstått etter at bilene har stått en stund.
Temperatur sensor feil.
Ved "store" forskjeller i spenning på cellene. Så blir også batteriet byttet. Hadde vært moro om noen kunne lest av dette. Hvis de fikk opp denne feilen.
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 11:48
Tull. Dette har absolutt ikke noe med cellene å gjøre. Eller hvordan man håndtere batteriet.
Cellene er ikke problemet. Feil med sensor / kort inne i batteri pakken.
To tilfeller hvor dette har oppstått etter at bilene har stått en stund.
Temperatur sensor feil.
Jeg har hatt en sånn feil, en tempsensor som viste -273" og gjorde at bilen ble stående. Dette skjedde bare når batteriet ble hardt belastet eller ved langkjøring over typisk 6+timer. Hver gang vi var på langtur ble det leiebil og flatbedtruck. Ah, those were the days...
Jupp. Og den sensoren til 2øre(?) sender en del batterier tilbake. Egentlig greit. Tesla oppdaterer flere ting ved pakkene da.
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 16:02
Jupp. Og den sensoren til 2øre(?) sender en del batterier tilbake. Egentlig greit. Tesla oppdaterer flere ting ved pakkene da.
Skulle vært artig å vite om det er en serie med feil på? I så fall kan de jo fikse det preventivt, som i '14 da de bytta en haug med dashbaord (bl.a mitt) pga en feilproduksjon som gjorde at speedometerskjermen tok kveld.
Veldig variert hittil. Så det er nok bare dårlige komponenter.
Risting og hardt bruk er ihvertfall ikke en årsak.
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 12. juni 2018, klokken 09:45
It's better and more efficient to stop and charge more often on a long trip anyway, since charging below 20% above 80% is incredibly slow.
Kan Ikke si at jeg har merket at ladingen går tregt på under 20%??
Mener på at jeg har tidligere fått «full pupp» fra ca 0% og opp til ca 50%.. er det jeg som husker feil her?
Min starter også med 115kW på lav SOC. Jo lavere jo bedre.
Mitt batteri er 85kWh fra tidlig 2014.
De nyere batteriepakkene hadde vel noe som gjorde at det var svært dårlig ladehastighet ved lav SOC. Har dog ikke satt meg inn i problemstillingen siden det ikke har angått meg.
Å minimere tiden batteripakken har under 20% eller over 80% SOC anser jeg som fordelaktig med tanke på batterilevetiden.
Nå har også mitt batteri tatt kvelden. Bilen ville ikke starte og måtte hentes av NAF.
En TMS 90D fra 2015 med kun 28.000 km på telleren. Det har vært få ladinger til 100% og få hurtigladinger. Må være noe annet som gir feilen.
Tesla sier det tar flere uker å få byttebatteri fra Nederland. Da ligger det an til ferie i en fossilgolf. >:(
Har lest om noen som får lånebatteri. Er det vanlig?
Sikkert Litt OT... Men går ofte tur forbi Tesla på Rud.... Der ser nesten ut som en bil kirkegård.... Står biler der med reg# over EK6**** så godt Tesla folket er et tolmodig folkeslag
Sent from my S9+
Sitat fra: eleseus på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:56
Nå har også mitt batteri tatt kvelden. Bilen ville ikke starte og måtte hentes av NAF.
En TMS 90D fra 2015 med kun 28.000 km på telleren. Det har vært få ladinger til 100% og få hurtigladinger. Må være noe annet som gir feilen.
Tesla sier det tar flere uker å få byttebatteri fra Nederland. Da ligger det an til ferie i en fossilgolf. >:(
Har lest om noen som får lånebatteri. Er det vanlig?
Hvis du har planlagt bilferie i sommer, ville jeg kjørt Tesla på å få Tesla lånebil.
Sitat fra: fonberg på tirsdag 12. juni 2018, klokken 21:25
Hvis du har planlagt bilferie i sommer, ville jeg kjørt Tesla på å få Tesla lånebil.
Too many cars with problems at the moment, so there aren't any loaners available anymore. People are on waiting lists for a loaner.
Chances are very slim he will get one before his summer holiday.
Skjønner ingen ting jeg. Har bilen på service (20.000 km) og ble tilbudt bil.
Jeg trengte ikke så avslo med tanke på andre som har behov men er alt så svart som Jeromo nevner her?
Jeg har alltid blitt tilbudt lånebil ved service i Kristiansand, men har takket nei fire av fem ganger... Det kommer nok an på hvor i landet dette er.
Man får alltids en loaner, det har man faktisk også lovmessig krav på hvis det tar mer enn en uke å fikse bilen.
Problemet er at denne loaneren for tiden er en liten fossilbil og ikke en Tesla. Ergo ikke et reellt alternativ for de som skal på bilferie.
Sitat fra: RBK på onsdag 13. juni 2018, klokken 09:16
Skjønner ingen ting jeg. Har bilen på service (20.000 km) og ble tilbudt bil.
Jeg trengte ikke så avslo med tanke på andre som har behov men er alt så svart som Jeromo nevner her?
Verkar som det varierar.... Hade min bil på 20' km service på Skøyen i september i fjol, och fick beskjed om att eftersom bilen blir färdig samma dag så kan jag inte få lånebil (ingen behov, frågade bara för att checka om det var möjligt). Tog din service mer än en dag?
Sitat fra: RBK på onsdag 13. juni 2018, klokken 09:16
Skjønner ingen ting jeg. Har bilen på service (20.000 km) og ble tilbudt bil.
Jeg trengte ikke så avslo med tanke på andre som har behov men er alt så svart som Jeromo nevner her?
Maybe re-read my post and the one I was answering too. Yes you get a car, but not a Tesla loaner, since they are all given out already.
They have so many cars in at the moment, that in some SC's they even struggling with fosil rental cars and people are lucky to get a tiny fosil car, like a Yaris.
Good luck going on Summer holiday with family in said car. :o
Since I am living in the Oslo area, I am currently praying every day that our Model S keeps holding up and doesn't throw any more serious problem than the passenger door handle or our Summer holiday will be ruined, since it's a complete chaos at the SC's around here at the moment and no parts available. :(
Ja, er ikke klar før morgen eller fredag men har ikke mulighet å hente før på fredag så for meg var det Ok.
Eneste utenom vanlig service er låsen i frunk.
På den andre hadde jeg et håndtak.
Må hatt utrolig flaks på mine to når jeg leser her inne.
Sitat fra: eleseus på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:56
Nå har også mitt batteri tatt kvelden. Bilen ville ikke starte og måtte hentes av NAF.
En TMS 90D fra 2015 med kun 28.000 km på telleren. Det har vært få ladinger til 100% og få hurtigladinger. Må være noe annet som gir feilen.
Tesla sier det tar flere uker å få byttebatteri fra Nederland. Da ligger det an til ferie i en fossilgolf. >:(
Har lest om noen som får lånebatteri. Er det vanlig?
Jeg fikk lånebatteri umiddelbart, og solgte bilen kort tid etterpå med dette. Ny kjøper så det med lånebatteri som en fordel og helt uproblematisk. De estimerte ca 6-12mnd før de byttet tilbake. Om det er gjort har jeg ingen peiling på.
Sitat fra: rsomby på fredag 15. juni 2018, klokken 12:33
Sitat fra: eleseus på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:56
Nå har også mitt batteri tatt kvelden. Bilen ville ikke starte og måtte hentes av NAF.
En TMS 90D fra 2015 med kun 28.000 km på telleren. Det har vært få ladinger til 100% og få hurtigladinger. Må være noe annet som gir feilen.
Tesla sier det tar flere uker å få byttebatteri fra Nederland. Da ligger det an til ferie i en fossilgolf. >:(
Har lest om noen som får lånebatteri. Er det vanlig?
Jeg fikk lånebatteri umiddelbart, og solgte bilen kort tid etterpå med dette. Ny kjøper så det med lånebatteri som en fordel og helt uproblematisk. De estimerte ca 6-12mnd før de byttet tilbake. Om det er gjort har jeg ingen peiling på.
Jeg fikk også lånebatteri, dette var pro-aktivt siden bilen fungerte normalt men ble kalt inn til Tesla i Trondheim. Dette var tilbake i 2015. Solgte bilen med lånebatteriet, og Tesla byttet tilbake først flere måneder senere, da i Drammen.
Bilen hadde 50% SOC ved hjemkomst på søndag.
Fruen kjører bilen ca 40 km på mandag og skal bare avgårde en liten tur på kvelden.
Hun kommer hjem i en ganske snerten Audi, Teslaen var død. Batteriet var flatt.
Endel morro på Fruens bekostning da hun for første gang på 6 år i elbil har kjørt batteriet tomt.
Viking tok bilen med seg til en hurtiglader - NoGo - Bilen ville ikke ta lading
Tesla ville da ha bilen inn ettersom loggene til Tesla viste at utladningen på slutten hadde vært "unormal".
Da måtte jeg svelge endel kommentarer rundt Fruen :P :P :P
Får idag beskjed fra Tesla at bilen får nytt hovedbatteri, ukjent leveringstid, men vi har fått en TMS som lånebil så da er alt greit.
Tesla ville ikke uttale seg om hva som var årsaken til feilen.
Dette søket sortert fra lavest til høyest pris viser "imponerende" mange av de billigste brukte TMS som har fått nytt batteri:
https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8078.2000138&make=0.8078&stored-id=18357490
Er nysjerrig på hvorfor Tesla bytter så mange batteripakker, mener å huske at Nissan har byttet en håndfull på verdensbasis...?
Uansett: Virker som som Tesla følger bra opp...?
Da jeg startet denne tråden var det fordi min fars 2015 S85D måtte bytte batteri. Nå står min 2015 P85D på verksted med sannsynligvis feil på batteriet. Godt vi har 8 års garanti!
Det ryktes at det er en sensor som svikter på mange av pakkene, uten at jeg vet det sikkert. Begge bilene i signaturen har original pakke enda og nærmer seg 150/130k på telleren.
Sitat fra: TeslaK på onsdag 10. oktober 2018, klokken 22:52
Da jeg startet denne tråden var det fordi min fars 2015 S85D måtte bytte batteri. Nå står min 2015 P85D på verksted med sannsynligvis feil på batteriet. Godt vi har 8 års garanti!
Gis det ved batteribytte ytterligere åtte års garanti ( på det nye batteriet ) ?
I så fall vil det bare være en stor fordel å få byttet batteri ( så sent som mulig innenfor garantitiden ).
Tviler på at Tesla innrømmer nye 8 års garanti på nytt batteri. Er også usikker på om et batteri byttet på garanti etter utløpt absolutt reklamasjonsfrist blir omfattet av reklamasjonsrett. Noen som vet?
Kjenner ikke regelverket eksakt, men kan referere til noe som skjedde meg for en del år siden:
Hadde Seat Alhambra og det ble feil på ledningsbunten fra karosseri og ut i døren. Der med virket ikke vinduet og annen styrt fra døren. Det skjedde før bilen var fem år gammel så det gikk på reklamasjon og byttet kostnadsfritt for meg.
Før det var gått fem år fra ledningsbyttet skjedde det igjen, men da var bilen 8-9 år gammel.
Jeg spurte om det var garanti/reklamasjon på forrige arbeid, men fikk til svar at det var det ikke da første bytte var utført uten kostnad for meg. Derimot så fikk jeg frem års reklamasjonsrett på det arbeidet og ledningsbunten jeg betalte for. Bilen ble solgt da den var ca 13 år gammel og før det skjedde igjen.
Dermed tror jeg ikke man får ny garanti-/reklamasjonstid på batteri ved bytte innenfor garanti/reklamasjonstid. I så fall er det veldig "good will" fra merket/forhandler.
Uansett hvis det viser seg at en serie med batterier har en svakhet så det varer ca 8 år så er det uansett en fordel at de ryker før og ikke etter garantien utløper. Da har man jo et batteri som sannsynligvis vil vare minst 8 år igjen (hvis det ikke har samme feil) og skulle det ryke etter ca 8 år så er bilen ca 16 år gammel. Har man fortsatt bilen da?
Det løper nye reklamasjonsfrister på deler som er byttet på reklamasjon, den er vel grei. Eneste spøkelset her er foreldelsesfristen. Spørsmålet er om det løper reklamasjonsfrist på deler som er byttet ut på garanti, etter at reklamasjonsfristen i utgangspunktet er utløpt. Det vil jo være relevant i tilfeller hvor garantien er lengre enn reklamasjonsfrist.
Ser ut som Lunitiks har rømt forumet, har vi noen andre jurister i forsamlingen?
Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. oktober 2018, klokken 15:34
... Spørsmålet er om det løper reklamasjonsfrist på deler som er byttet ut på garanti, etter at reklamasjonsfristen i utgangspunktet er utløpt...
Jeg er ikke jurist, men tror denne saken er relevant:
https://e24.no/bil/eier-av-rusten-mercedes-vant-i-hoeyesterett/20381463
"Rask dom. Allerede en uke etter at saken var oppe i Høyesterett, kom dommen. Den slår fast at bilforhandlere har plikt til å rette opp mislykkede reparasjoner også etter at fem års reklamasjonsplikt går ut."
Da tok min også kvelden. P85D 2015 - 40K km, under 5% med SC. Stavanger sier at det vil ta ca 1 måned.
Sitat fra: Camiri på søndag 28. oktober 2018, klokken 17:40
Da tok min også kvelden. P85D 2015 - 40K km, under 5% med SC. Stavanger sier at det vil ta ca 1 måned.
Jeg har ventet siden 19. sept. Det som er kjipt er at vi risikerer å få en dårligere pakke tilbake. Flere av de tidlige 90-pakkene var visst elendige ift. degradering.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p90d-what-battery-versions-should-i-avoid.108869 (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p90d-what-battery-versions-should-i-avoid.108869)
Da var det min tur: Våknet opp til ca 15km kortere indikert rekkevidde i morges enn normalt. Etter å ha stått parkert på jobben et par timer, så forsvant det ytterligere 60km.
P85, gått ca 107kKm.
Er det noen som har fersk erfaring med om man da kan vente seg et reparert 85kWh batteri, eller om man blir oppgradert til 90kWh?
Edit: Bilen står nå hos Tesla.
Sitat fra: OleJA på mandag 12. november 2018, klokken 14:23
Da var det min tur: Våknet opp til ca 15km kortere indikert rekkevidde i morges enn normalt. Etter å ha stått parkert på jobben et par timer, så forsvant det ytterligere 60km.
P85, gått ca 107kKm.
Er det noen som har fersk erfaring med om man da kan vente seg et reparert 85kWh batteri, eller om man blir oppgradert til 90kWh?
Har ikke hørt et kvekk ennå.. snart gått 2 mnd.
Sitat fra: Dag A. på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:59
Bilen hadde 50% SOC ved hjemkomst på søndag.
Fruen kjører bilen ca 40 km på mandag og skal bare avgårde en liten tur på kvelden.
Hun kommer hjem i en ganske snerten Audi, Teslaen var død. Batteriet var flatt.
Endel morro på Fruens bekostning da hun for første gang på 6 år i elbil har kjørt batteriet tomt.
Viking tok bilen med seg til en hurtiglader - NoGo - Bilen ville ikke ta lading
Tesla ville da ha bilen inn ettersom loggene til Tesla viste at utladningen på slutten hadde vært "unormal".
Da måtte jeg svelge endel kommentarer rundt Fruen :P :P :P
Får idag beskjed fra Tesla at bilen får nytt hovedbatteri, ukjent leveringstid, men vi har fått en TMS som lånebil så da er alt greit.
Tesla ville ikke uttale seg om hva som var årsaken til feilen.
For å avslutte historien (forhåpentligvis) for vår del så har vi nå fått tilbake Teslaen med ett helt nytt 90 kW batteri (opp fra 85 kW). Ventetiden totalt var ca 2.5 måned, men endel av den tiden har visstnok gått med til å finne ut av hvorvidt de skulle "oppgradere" bilen eller ikke.
En innrømmelse som kom fra Tesla var at bilen min var ikke alene om dette problemet, og at to fellesnevnere var P85D og Ludicrous oppgradering. Vet ikke om andre som nå har erfart problemet kan bekrefte eller avkrefte hvorvidt dette også gjelder for deres biler.
Tesla ønsket i utgangspunktet ikke å komme med noen forklaring på hva som var galt med det gamle batteriet, men når jeg tok opp problematikken som et sikkerhetsproblem, altså at bilen lader ut ca 50% av 85kW på en time og dette utgjøre en betydelig brannfare (vi har garasje inne i huset og brennende lithium batterier inne i huset frister ikke), så ble jeg koblet opp mot en tekniker som iallefall prøvde å gi meg en plausibel forklaring på hva som var skjedd.
Forklaringen gikk ut på at det er styringen på batteriet som er ødelagt, og ikke selve batterimodulen.
Det har altså aldri skjedd noen utladning av batteriet, det bare virker slik for bilens software.
Dette virker i utgangspunktet greit, det eneste jeg stusser over er at denne styringen ikke er modulær, men at hele batteripakken må byttes bare fordi en styringskrets ryker. Mitt inntrykk er at det meste i en Tesla er modulært, og det forundrer meg litt at ikke også disse kretsene er det, men enn så lenge så tror jeg på han. Så finnes det sikkert folk her på forumet som kan korrigere eller bekrefte sannhetsgehalten i Tesla sin historie.
Da gjenstår bare å ønske alle en god jul og ett godt elektrisk nyttår
Jeg har også fått tilbake min P85DL med nytt 90-batteri. Den er altså blitt en P90DL
Så så. Det er ikke riktig alt de kan gjøre OverTheAir :laugh: ... kan tenke meg at det er eller kan være flere forskjeller på P85DL og P90DL enn kun batteriet. Ikke at sånne detaljer har hindret emblemtrimmere før i verden ... :angel: :police:
Sitat fra: OleJA på mandag 12. november 2018, klokken 14:23
Da var det min tur: Våknet opp til ca 15km kortere indikert rekkevidde i morges enn normalt. Etter å ha stått parkert på jobben et par timer, så forsvant det ytterligere 60km.
P85, gått ca 107kKm.
Er det noen som har fersk erfaring med om man da kan vente seg et reparert 85kWh batteri, eller om man blir oppgradert til 90kWh?
Edit: Bilen står nå hos Tesla.
Venter fortsatt her, har heller ikke fått antydet tidspunkt for når bilen er klar heller.
Spent på om det skjer noe med vår 2013 P85. Den er nå gått snart 152k og batteriet virker fortsatt fint. Mulig det hjelper at den er "konekjørt"? Uansett håper jeg at eventuelle svakheter viser seg før batterigarantien går ut. Det er knappe tre år igjen.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. desember 2018, klokken 10:00
Spent på om det skjer noe med vår 2013 P85. Den er nå gått snart 152k og batteriet virker fortsatt fint. Mulig det hjelper at den er "konekjørt"? Uansett håper jeg at eventuelle svakheter viser seg før batterigarantien går ut. Det er knappe tre år igjen.
Hehe. Og der fikk jeg feilmeldingen som tyder på at hovedkontaktoren må byttes. Vet at man lader pakka temmelig langt ned og åpner den for å bytte delene. Men jeg lurer jo på hvor vanlig feilen som gjør at de bytter pakke er. Mon tro om de kan forebygge ved å gjøre et eller annet når pakka først er åpnet? Blir jo for dumt om de tar seg bryderiet med å reparerekontaktorfeilen hvis det er stor risiko for ny feil om ikke lenge.
Sitat fra: Muffinman på søndag 30. desember 2018, klokken 22:30
Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. desember 2018, klokken 10:00
Spent på om det skjer noe med vår 2013 P85. Den er nå gått snart 152k og batteriet virker fortsatt fint. Mulig det hjelper at den er "konekjørt"? Uansett håper jeg at eventuelle svakheter viser seg før batterigarantien går ut. Det er knappe tre år igjen.
Hehe. Og der fikk jeg feilmeldingen som tyder på at hovedkontaktoren må byttes. Vet at man lader pakka temmelig langt ned og åpner den for å bytte delene. Men jeg lurer jo på hvor vanlig feilen som gjør at de bytter pakke er. Mon tro om de kan forebygge ved å gjøre et eller annet når pakka først er åpnet? Blir jo for dumt om de tar seg bryderiet med å reparerekontaktorfeilen hvis det er stor risiko for ny feil om ikke lenge.
Eg fekk også "Acceleration reduced ..." omtrent på 150.000 km. Kontaktoren vart bytta og bilen har no gått 30.000 km til, utan noko hikke frå batteriet. Eg veit ikkje om dei bytta noko anna enn kontaktoren når dei likevel opna batteriet.
Fikk melding om at car may not start again. Opp på kokstad, leiebil . Nå er visst battericoolant bestilt. Så denne gangen virker det ikke som det er selve batteriet slik jeg tolker det. Forrige gang byttet de nok en modul på batteriet.
Da har jeg sett gjennom alle Finn-annonsene som ligger ute i skrivende stund på rwd-biler med førstegenerasjons batteri (i Norge). En stor andel er hos forhandler, og de oppgir svært sjelden om batteri eller DU er byttet (1 unntak). Jeg har prøvd å estimere dato/km-stand for bytte om en av delene er oppgitt. Jeg fant 11 biler hvor selger oppgir at batteriet er byttet:
-3 x 2013-modeller
-8 x 2014-modeller
-5 x P85
-5 x 85
-1 x 60
-Kilometerstand ved bytte 70-110k
-Tidligste bytte desember 2016 (2013 P85)
-Seneste bytter desember 2018 hvorav den ene opgradert til 90-pakke (2014 85)
Hadde en rwd reg 06.2014 som fikk byttet DU ved 60.000km. Dette var i 2016.
De fleste har vel byttet DU en eller flere ganger om de har bil fra den perioden. Ikke byttet batteripakke?
Bil fra mars/april 2014. Byttet DU på nyåret 2015 når alle fikk DUene byttet, men slakken på drivlinjen føler jeg er veldig stor nå. Merkes spesielt når man står i kø.
Ikke hatt noe problem med hovedbatteriet iløpet av denne perioden.
Har P85+ fra september 2013, byttet DU en gang.
I 2017 så klikket batteriet, sto at det var tomt, men var ikke det, sannsynligvis noe BMS trøbbel, hadde lånebatteri i ca. 6 mnd.
Tipper bilen var gått 85 000 km, har nå gått 117 000 og alt OK.
Da var det antagelig min tur. Har hatt ladeproblemer i flere måneder hjemme og blitt satt logg på bilen fra primo desember 18. Jeg fikk i går (selvsagt etter mas fra meg) i går om at UMC antagelig var problemet. Jeg rakk ikke hente kabel før den lite hyggelige meldingen "Car need service - may not restart" nå i ettermiddag. Det viste seg dessverre å stemme. Bilen starter ikke etter reset og veihjelp mente det lå flere feilmeldinger på hovedbatteriet. Så nå venter også jeg på veihjelp og lånebil.. :-[ Får ikke håpe det går måneder med venting...
P85D, mars 2015, ca 36 000 km....
Hos meg model s2013 , har jeg nok byttet en modul. Fikk ihvertfall tilbake mitt gamle batteri etter å ha kjørt med lånebatteri i ca 1 år
er det noen som vet om det er byttet ut andre batteripakker enn 85- og 60 batterier? Kjenner vel til et par 90-batterier i USA som er byttet, men det er biler som har gått ca 500000 km og neste utelukkende er ladet på superlader, og ofte ladet til 100%, altså bevisst "feilbruk" av batteriet.
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 25. desember 2018, klokken 23:26
Så så. Det er ikke riktig alt de kan gjøre OverTheAir :laugh: ... kan tenke meg at det er eller kan være flere forskjeller på P85DL og P90DL enn kun batteriet. Ikke at sånne detaljer har hindret emblemtrimmere før i verden ... :angel: :police:
Bilen min er blitt P90DL både innvendig og i app, så hvorfor de ikke gjør det på emblemet skjnner jeg ikke.
Nå har jeg ikke emblem i utgangspunktet, men det står altså både på hovedskjerm og i app at bilen min er gått fra P85DL til P90DL
Hva skjer hvis en S75D ryker nå som den er ute av produksjon? Blir batteripakka sendt til USA for "refurbishment"?
Sitat fra: emmern på onsdag 23. januar 2019, klokken 15:59
Hva skjer hvis en S75D ryker nå som den er ute av produksjon? Blir batteripakka sendt til USA for "refurbishment"?
I verste fall, ja. I beste fall får du den nye Roadster 200kWh pakken :)
Sitat fra: noto på onsdag 23. januar 2019, klokken 17:14
Sitat fra: emmern på onsdag 23. januar 2019, klokken 15:59
Hva skjer hvis en S75D ryker nå som den er ute av produksjon? Blir batteripakka sendt til USA for "refurbishment"?
I verste fall, ja. I beste fall får du den nye Roadster 200kWh pakken :)
Haha:) folk kommer til å lade 0-100% med hurtiglader daglig i månedsvis om det viser seg være tilfelle!
Trodde batteripakkene gikk til Nederland for rep?
Håper ikke det. Håper det er mer "økonomisk" for dem å gi oss 2170-pakker :)