Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: PNR1A på søndag 10. juni 2018, klokken 19:57

Tittel: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Asøndag 10. juni 2018, klokken 19:57
Hei,

Har Leaf for tiden men vil kjøpe en elbil til som skal brukes kun til/fra jobb. Tur/retur ca. 35km, Ring 3/E18, maks 80 km/t. Lading på jobb (nesten) finnes ikke, kan en Buddy/THINK fungere? Eller bør jeg gå for en trilling som under:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121319969&fks=121319969 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121319969&fks=121319969)

På forhånd takk for all innspill.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: Vollis47søndag 10. juni 2018, klokken 23:31
Gå for en trilling. Gjerne den du har linket.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: goggomandag 11. juni 2018, klokken 09:12
Sitat fra: Vollis47 på søndag 10. juni 2018, klokken 23:31
Gå for en trilling. Gjerne den du har linket.
:+1:

mvh Hugo
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: HCOmandag 11. juni 2018, klokken 10:05
Hva med Renault Twizy? Kanskje litt for spesielt interesserte, men fullt mulig å bruke til daglig pendling det meste av året (jeg har snakket med en som gjør det).
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Amandag 11. juni 2018, klokken 12:39
Takk for alle tips. Ser ut som det blir en trilling. Billigst Twizzy jeg fant er ca 62K. For samme pris, får jeg mye mer, tror jeg.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: AppleKnockermandag 11. juni 2018, klokken 14:04
+1 til Trilling
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: elektroluxmandag 11. juni 2018, klokken 18:41
Twizy forblir bomfri, så ikke helt feil den. Veldig mange slike i Stavanger for tiden.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Amandag 11. juni 2018, klokken 20:19
Skal se på en trilling snart, aner ikke hvordan man testet batteri. Har ikke OBD e.l. Og hva mer burde jeg passe på. Noe tips, takk.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 11. juni 2018, klokken 21:12
Etter et kjappt søk fant jeg et langt svar fra en erfaren bruker her:
"To get a readout of SOH of the battery you'll need either a dealer diagnostic tool (Lexia 3 - which I have) or the Android app Canion with a compatible Bluetooth OBD-II adaptor." https://speakev.com/threads/2nd-hand-ion-what-to-look-for.101345/

Jeg synes du stiller gode spørsmål, som jeg ville stilt sjølv, siden jeg ikke kjenner til bilen.
De få gangene jeg har spurt gamle trillingeiere om kapasitstap,  har jeg fått til svar at de ikke har merka stort. En kollega av meg leverte bilen på verksted for å måle batteriet etter at garantien var gått ut, og testen viste svært bra kapasitet. Men få dager etterpå fikk han ei dau celle, så jeg er usikker på om det er tryggt å kjøre testen.

Som gammel Leaf-sjåfør, er jeg skeptisk til å pendle 80 km med ett 2011-batteri, uten å sjekke opp brukererfaringer med den aktuelle bilmodellen.  Når batteriet er 7 år gammelt, trur jeg man er ganske avhengig av hvordan bilen er holdt tidligere, og jeg trur aldringa kan halveres eller dobles med små grep.

Legg merke til om bilen har Webastovarmer, og ta en prøvetur på pendlerstrekningen.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Amandag 11. juni 2018, klokken 22:26


Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 11. juni 2018, klokken 21:12
Etter et kjappt søk fant jeg et langt svar fra en erfaren bruker her:
"To get a readout of SOH of the battery you'll need either a dealer diagnostic tool (Lexia 3 - which I have) or the Android app Canion with a compatible Bluetooth OBD-II adaptor." https://speakev.com/threads/2nd-hand-ion-what-to-look-for.101345/

Jeg synes du stiller gode spørsmål, som jeg ville stilt sjølv, siden jeg ikke kjenner til bilen.
De få gangene jeg har spurt gamle trillingeiere om kapasitstap,  har jeg fått til svar at de ikke har merka stort. En kollega av meg leverte bilen på verksted for å måle batteriet etter at garantien var gått ut, og testen viste svært bra kapasitet. Men få dager etterpå fikk han ei dau celle, så jeg er usikker på om det er tryggt å kjøre testen.

Som gammel Leaf-sjåfør, er jeg skeptisk til å pendle 80 km med ett 2011-batteri, uten å sjekke opp brukererfaringer med den aktuelle bilmodellen.  Når batteriet er 7 år gammelt, trur jeg man er ganske avhengig av hvordan bilen er holdt tidligere, og jeg trur aldringa kan halveres eller dobles med små grep.

Legg merke til om bilen har Webastovarmer, og ta en prøvetur på pendlerstrekningen.

Jeg har maks 40km tur/retur. Da burde batteri holde. Webasto nevnes ikke i annonse,  Jeg trenger bil fr A til B, det blir billigere enn NSB. T.o.m. med bompenger fra 2019, blir det likt beløp. Orker ikke mer sykkel. :)

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Atirsdag 12. juni 2018, klokken 10:54
Definitivt ikke noe Webasto i denne bilen, samt setevarmere. Bilen kom fra Nederland, hadde bremseproblem i 2014 som ble fikset av verksted. Fant ikke noe stempel i servicehefte. Kun 2 EU kontroll, rettet noe i 2015 og OK i 2017. Rust på alle bremser og på stanga på bakstilling. Ikke noe Tectyl heller.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: TBonsdag 13. juni 2018, klokken 10:03
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 11. juni 2018, klokken 21:12
Jeg synes du stiller gode spørsmål, som jeg ville stilt sjølv, siden jeg ikke kjenner til bilen.
De få gangene jeg har spurt gamle trillingeiere om kapasitetstap,  har jeg fått til svar at de ikke har merka stort. En kollega av meg leverte bilen på verksted for å måle batteriet etter at garantien var gått ut, og testen viste svært bra kapasitet. Men få dager etterpå fikk han ei dau celle, så jeg er usikker på om det er tryggt å kjøre testen.
Slik eg har forstått består testen å lade ut bilen til 2-3 prikker - og så lade den opp igjen med diagnose utstyr tilkoblet. Trillingene tar alltid pause ved ca 30 og 70% for å sjekke status. Forskjellen er at diagnose utstyret vil da lese ut informasjon samtidig som oppladingen skjer. Kanskje det er så enkelt at BMS har lite minne for å lagre logg og eventuelle feilmeldinger?

Dermed burde ikkje testen føre nokon ekstra belastning utover å bruke bilen?
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Aonsdag 13. juni 2018, klokken 10:37
Takk igjen for alle tips. Har noen erfaring med rust på disse? Bilen kom fra Nederland i 2013, har ikke setevarmere f.eks., ikke å nevne rustbeskyttelse. Har lest litt på forumet om Tectylbehandling på trillingene, det blir fort 5000kr i utgifter.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: elekTrondonsdag 13. juni 2018, klokken 12:05
Min norske '13 hadde også krokan på tromler og bakstilling da jeg overtok etter 3,5 år. Alt dette er boltet fast og kan demonteres og fikses/byttes. Krabb heller under og se på gulv og kanaler.
NB! Det er sideskjørt av plast, se lengre inn og opp.

Dette kan du nok fra før av, men spør selger om hen vil bli med på en kjøretur. Jo fortere du kjører, jo raskere når du halvt batteri. Fin rødfarge forresten. :+1:
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Aonsdag 13. juni 2018, klokken 14:15
Sitat fra: elekTrond på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:05
Min norske '13 hadde også krokan på tromler og bakstilling da jeg overtok etter 3,5 år. Alt dette er boltet fast og kan demonteres og fikses/byttes. Krabb heller under og se på gulv og kanaler.
NB! Det er sideskjørt av plast, se lengre inn og opp.

Dette kan du nok fra før av, men spør selger om hen vil bli med på en kjøretur. Jo fortere du kjører, jo raskere når du halvt batteri. Fin rødfarge forresten. :+1:

Er ikke særlig bilkyndig, eieren er ikke fra Oslo og har ingen mulighet å kjøre litt lengre. Fargen er fin, noe riper her og der. Eieren skal komme tilbake med rapporter fra Bertel O Steen om utført årskontroll, "batterioppgradering" osv.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: bårdkonsdag 13. juni 2018, klokken 18:40
Solgte min iMiev 2012-modell for et par måneder siden og tok EU-kontroll før salget. Den viste at den hadde så godt som full batterikapasitet. Priset den nok litt for lavt siden den ble solgt første dagen på Finn.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: elekTrondtorsdag 14. juni 2018, klokken 09:07
@bårdk: Du som nylig har solgt. Hva er reelle priser på ymse trilling-årganger om nå dagen?

@PNR1A:
Jeg ville fortsatt prøvekjørt, om ikke annet for å kjenne og høre etter ulyder i hjuloppheng, bremser og støtdempere osv...

Sett bort fra første strek bør du få f.eks. 5-6km/strek på motorveg og 7-8km/strek på landeveg. Her kan/bør/må mer erfarne trillingvognførere korrigere meg.
YMMV (YourMievMayVary : )

Åssen er det med alder/DOT-kode og mønsterdybde på s/v-dekk? Der ryker du på 7-10K for åtte nye dekk. I en annonse skrev selger at nye bremser foran kostet 5K ferdig montert. Trekker rattet til siden? Er frontruta veldig slitt? Ulyd i kupévifta? Blåser AC kaldt? Virker varmen? Etc osv...
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Atorsdag 14. juni 2018, klokken 09:42
@elekTrond

Svaret ditt overgår mine tekniske evner. :)

Mitt inntrykk er at bilen kunne være bedre vedlikeholdt. Ikke noe årskontroll i det hele tatt. Noe "batterioppgradering" samt airbag sjekk bilen ble innkalt til og "bremsesjekk" før salg. Prøvde bilen i ca. 15 min på E18 i 80km/t, rattet føles litt tungt. Enten litt for lite luft i dekk eller noe verre. Tror jeg dropper alt, takk til alle for innspill
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: bårdkonsdag 20. juni 2018, klokken 11:37
Solgte min 2012-modell for 65K (53000 km), med en liten bulk. De fleste i Oslo-området da jeg solgte lå fra 68K til 75K.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Aonsdag 20. juni 2018, klokken 14:16
Den jeg kikka på, kunne jeg få for 47K, ble solgt til 55K :)
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: PNR1Atorsdag 02. august 2018, klokken 08:37
Har prøvd en trilling i går. År 2011, ca 58000km. Startet med 100% batteri, antatt rekkevidde 93km. Vi kjørte ca. 22km, stortsett ring i Oslo (70-80km/h) og AC på hele tida. Gikk ned til 14 bar. Bør jeg sjekke batteriet (kanskje finne noen som har caniOn)? Eieren sier han klarte 110km i Oslo et par ganger.

Står i annonse at AC kompressor ble byttet nylig. På kvitteringen fra BoS jeg fikk se står "Trekker ikke..." og pris på ca. 6500kr. Eieren sier at de måtte koble av hele AC mens han ventet på delen men at han kunne kjøre bilen uten problem. Ligger ikke pris på kompressor bytte på ca. 18-19K (Elbilmek o.l.)? Kanskje noe annet han byttet? Resten ser OK, velhold bil, må kjøpe vinterdekk. Er rattet så "tung" på trilling, har Leaf pr. idag og det er mye lettere å vri.

På forhånd takk for innspill og råd.
Tittel: Sv: Vurderer kjøp av liten elbil til pendling
Skrevet av: hsa77torsdag 02. august 2018, klokken 15:40
Du kan jo ta en tur til en forhandler å få prøvekjørt en ny trilling, da har du jo en benchmark på hvordan en perfekt trilling skal være.