Elbilforum.no
Bilmerker => Porsche => TAYCAN => Emne startet av: P85TMS på søndag 20. mai 2018, klokken 21:05
Porsche Mission E Concept:
https://www.youtube.com/watch?v=dxyz3MIcu-Q
Mark Webber og Mission E concept:
https://www.youtube.com/watch?v=wItPfJSn5qY
Mark Webber og snart produksjonsklar Mission E på Weissach:
https://www.youtube.com/watch?v=4oCoPwc2Rrg
På Nordschleife:
https://www.youtube.com/watch?v=hB-oOxjr1gY
Og på vintertesting:
https://www.youtube.com/watch?v=4uB_JtikJCQ
Nick Rosberg har prøvekjørt. Mission E starter på 5.50 men viktigere, bagasjerommet vises på 6:06
https://youtu.be/bwt6H7vTB_w
https://youtu.be/ddyxFGXUlbY
Effortless :)
https://www.instagram.com/p/B2tWgtAFgvh/?igshid=1c2cddk5u2u38&fbclid=IwAR1-xFU-t4FY1ABg26SeS-ZEp21DTSKsi76unz0QJPLdfS0wYlkq6cYm8g0
Porsche Taycan kjører fra Tesla:
https://www.youtube.com/watch?v=F28i1D1OJ5o
Flott video av en flott Porsche som er en ukes gammel og jeg tror ikke denne har vært lagt ut her inne.
Porsche Taycan 4S first drive – DrivingElectric
23,237 views•Dec 12, 2019
DrivingElectric
18.4K subscribers
https://youtu.be/YAAn6gCtMwo
Rykende fersk utrolig god eier info :+1: :+1:
For en bil. Jeg gleder meg til å kjøre denne :+1:
Lenke, bilde og tekst under
https://itavisen.no/2019/12/23/et-av-de-forste-porsche-taycan-eierne-bekrefter-det-vi-alle-hapet-pa/
Et av de første Porsche Taycan-eierne bekrefter det vi alle håpet på
Av Seirwan Kareemi, 23. desember 2019 kl 17:47
Veldig gode førsteinntrykk.
De første leveringene av helelektriske Porsche Taycan har funnet sted i USA, noe som betyr at de som var raskest ute nå har fått bilene sine. Den aller første mottakeren sitter igjen med gode inntrykk etter å ha kjørt den, og understreker én ting vi alle har håpet på: EPA-estimatet som er satt, er veldig konservativt.
EPA-rekkevidden er som en påminnelse på 323 kilometer, noe som er forholdsvis lavt for en bil i Taycans priskategori.
Det er Greg Wyler eieren av OneWeb som er førstemann til å ha få bilen i USA etter at han mottok den sist torsdag. Både interiørets kvalitet og egenskapene roses opp i skyene av Wyler, som mener at det uten tvil er den beste bilen han har kjørt.
Finansavisen har kjørt bilen. 74% forbrukt på 270 km. i fint vintervær, men med minusgrader underveis, vil jeg tro, mye motorvei 110 km/t og 750 høydemeter er vel godkjent.
Det tilsvarer et forbruk på 229 Wh/km. som er helt på høyde med Model S. Hvis ikke bedre. Jeg har kjørt der flere ganger med Model S selv.
https://youtu.be/k_Oraa-DitU
Denne var interessant.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1594&v=psd12--LLFo&feature=emb_logo
Rekkeviddetest m. Taycan Turbo tur/retur på Autobahn i 8 grader, regn og hastigheter i 130-150 km/t hvor mulig, m. noen pådrag opp mot 170 km/t. Men også noe trafikk og veiarbeid. For å gå direkte til resultat, se fra 13:15 ;)
https://youtu.be/99VZIO_HUf8
Hjuldimensjon fra 14:40 ser ut til å være 245/45 R20 foran og 285/40 R20 bak. Ligger som tilbehør, under vinterhjul, på de tyske sidene. NB! Ikke samme som på forsidebildet.
Forstår ikke tallene på computeren hans, de går ikke opp. Uansett estimert rekkevidde basert på forbrukt halvt batteri. Vesentlig lavere enn e-tron uansett! Bare 4 seter, ser ikke ut som man kan sitte i midten?
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:34Bare 4 seter, ser ikke ut som man kan sitte i midten?
Midtre baksete er tilleggsutstyr.
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:34
Forstår ikke tallene på computeren hans, de går ikke opp. Uansett estimert rekkevidde basert på forbrukt halvt batteri. Vesentlig lavere enn e-tron uansett!
Lavere enn E-tron?
E-tron vil ikke ha på langt nær samme rekkevidde som en Taycan på Autobahn i 8 grader, regn og hastigheter i 130-150 km/t
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:34
Forstår ikke tallene på computeren hans, de går ikke opp. Uansett estimert rekkevidde basert på forbrukt halvt batteri. Vesentlig lavere enn e-tron uansett! Bare 4 seter, ser ikke ut som man kan sitte i midten?
Han startet med 95% eller 96% (sier begge deler), har kjørt 134,2 km. og har 209 km. igjen på GOM. Det gir +/- 360 km. rekkevidde i relativt god fart på Autobahn i regn og kjølig vær. Stemmer jo godt med Finansavisen sin test, selv om den hadde lavere hastighet, men nye kaldere og 750 m. stigning.
Blir spennende å se hva den klarer ved gode, norske sommerforhold og hastigheter. Hjulstørrelse vil være avgjørende, naturligvis. 285 bak er vel dog minimum bredde som leveres standard.. :o
Dette er på ingen måte en e-tron quattro konkurrent. Eller tenkte du på GT? Har sittet i Taycan, men husker ikke om det var fem seter bak. Liksom ikke så interessant, dette er ingen familiebil selv om fire voksne sitter greit. :) Det var generelt trangere bak enn i en Model S, og man føler man sitter lavere, også foran. Men for et nydelig sted å være! Utvendig er bilen omtrent like lang/bred som Model S, men bagasjerommet er vesentlig mindre. Ikke helt ulikt Model 3 med bagasjelokket og det hele, men kanskje mindre? Frunken er grei.
Det er snittfarten jeg reagerer på.
Sitat fra: daktari på søndag 02. februar 2020, klokken 09:21
Det er snittfarten jeg reagerer på.
Det er sikkert fordi han telleren går så lenge han står i Park. Men det er godt poeng, det medfører jo normalt også at forbruket per km. går opp.. ::)
Han har sikkert brukt ganske lang tid på å filme, lenger enn det som er med på filmen. Ser også at gjennomsnittsfarten står på 29 km/t men han ligger i 166 km/t og leker seg.
Spoiler: 400 km. med primært motorveikjøring rundt 120 km/t i 4-15 graders temperatur. https://youtu.be/bYkT08Lh5mg
Gleder meg :+1:
https://elbilforum.no/index.php?topic=50498.msg876528#msg876528
Og da var det bekreftet, Taycan Turbo går ca. like langt som Model 3. Uten sammenligning for øvrig, kun som en referanse. (Eng. tekst tilgjengelig.)
https://youtu.be/8Gzrz2GsNho
Takker elektro. Fin video. 150 km/t i utg pkt er en god hastighet for slik test. TM3 LR RWD var en god konkurrent. Det han sier på slutten (ca 17 min) er det viktigste. Med en Taycan er ikke rekkevidde det viktigste - det er kjøregleden :+1: :+1:
Litt rart å sammenligne en bil til 2mill med en bil til 500k. Den enkle grunnen er nok at i 150kmt blir de fleste forskjeller i drivverk visket ut og luftmotstand teller mest. Da gjør bilen med mest batteri det relativt sett bedre. Tapte allikevel med 30km. En Long range model S ville nok hatt ca samme forbruk som model 3, kanskje en tanke mer, og gått 100km til, minst. Så det er vel grunnen til den rare sammenligningen med model 3 da 300km vs 450km høres ille ut:p
Taycan er rå, men gleder meg til uavhengige medier får testet!
Sitat fra: Vaduz på søndag 02. februar 2020, klokken 21:45Litt rart å sammenligne en bil til 2mill med en bil til 500k.
Tror du misset hele poenget.
Taycan har fått en EPA på 201 miles.
Model 3 LR AWD har en EPA på 322 miles, altså rundt 60% lengre.
Men i praksis i denne testen var forskjellen altså rundt 5%. Taycan nådde nesten sin EPA i 150 km/t, det er nok ingen annen bil som er i nærheten av å klare det :) Så poenget her er at EPA er veldig misvisende og et dårlig sammenligningsgrunnlag, og at de som måtte være skeptiske til rekkevidden på Taycan ikke har noe å frykte.
Sitat fra: Spinner på mandag 03. februar 2020, klokken 00:14
Så poenget her er at EPA er veldig misvisende og et dårlig sammenligningsgrunnlag, og at de som måtte være skeptiske til rekkevidden på Taycan ikke har noe å frykte.
Nå er ikke EPA målt i 150km/t. Taycan er bygd for å gjøre det bra på motorvei, med 2 gir og lav luftmotstand.
Sitat fra: Spinner på mandag 03. februar 2020, klokken 00:14
Sitat fra: Vaduz på søndag 02. februar 2020, klokken 21:45Litt rart å sammenligne en bil til 2mill med en bil til 500k.
Tror du misset hele poenget.
Taycan har fått en EPA på 201 miles.
Model 3 LR AWD har en EPA på 322 miles, altså rundt 60% lengre.
Men i praksis i denne testen var forskjellen altså rundt 5%. Taycan nådde nesten sin EPA i 150 km/t, det er nok ingen annen bil som er i nærheten av å klare det :) Så poenget her er at EPA er veldig misvisende og et dårlig sammenligningsgrunnlag, og at de som måtte være skeptiske til rekkevidden på Taycan ikke har noe å frykte.
Denne TM3 var også senket og de hadde målt 7% bedre effektivitet enn på standard bil. 11% bedre enn AWD.
Porschen var en Turbo.
Sitat fra: Spinner på mandag 03. februar 2020, klokken 00:14
Sitat fra: Vaduz på søndag 02. februar 2020, klokken 21:45Litt rart å sammenligne en bil til 2mill med en bil til 500k.
Tror du misset hele poenget.
Taycan har fått en EPA på 201 miles.
Model 3 LR AWD har en EPA på 322 miles, altså rundt 60% lengre.
Men i praksis i denne testen var forskjellen altså rundt 5%. Taycan nådde nesten sin EPA i 150 km/t, det er nok ingen annen bil som er i nærheten av å klare det :) Så poenget her er at EPA er veldig misvisende og et dårlig sammenligningsgrunnlag, og at de som måtte være skeptiske til rekkevidden på Taycan ikke har noe å frykte.
Nei, tror du må lese kommentaren igjen! Men det blir i alle fall gøy når uavhengige får testet bilen:)
Sitat fra: Vaduz på søndag 02. februar 2020, klokken 21:45
Litt rart å sammenligne en bil til 2mill med en bil til 500k. Den enkle grunnen er nok at i 150kmt blir de fleste forskjeller i drivverk visket ut og luftmotstand teller mest. Da gjør bilen med mest batteri det relativt sett bedre. Tapte allikevel med 30km. En Long range model S ville nok hatt ca samme forbruk som model 3, kanskje en tanke mer, og gått 100km til, minst. Så det er vel grunnen til den rare sammenligningen med model 3 da 300km vs 450km høres ille ut:p
Taycan er rå, men gleder meg til uavhengige medier får testet!
Nå var ikke poenget å sammenligne bilene, men å få en referanse og vise at Taycan i motsetning til Tesla går veldig mye lengre enn sin EPA. Jeg spår den standarden en snarlige død, hvis ikke de rydder opp. Hva skal amerikanerne med den når de har WLTP?
Som andre har nevnt her tapte Taycan Turbo med 30 km. mot en senket Model 3 LR RWD, man kunne jo Testet en Taycan 4S mot en umodifisert Model 3 LR AWD, gjerne med samme hjul (245 foran og 285 bredde bak). ;) Men det var som sagt ikke poenget..
Når det gjelder Model S regner jeg med at den går ganske mye lenger på én lading enn både Model 3 og Taycan, i og med at den har hhv. 25 og 15 kWh mer batteri. Det skulle vel gi +/- 100 km. ekstra rekkevidde, men skal man krysse Tyskland kommer den langt bak.
Kule bilder! :D
https://youtu.be/sUmc1JjKUis
https://youtu.be/y0XlXAn23Y8