Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: arnkl på tirsdag 15. mai 2018, klokken 11:36

Tittel: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: arnkltirsdag 15. mai 2018, klokken 11:36
Det blir slutt på takstkaoset for elbilar på dei ulike ferjestrekningane. Frå 1. juli skal elbil betale 50% av eksosbiltakst uansett om det er riks- eller fylkesvegferjer.

Samstundes vert det opna opp for at elbilar må betale inntil 50% av bensinbiltakst i alle bomstasjonar. Dette krev lokalpolitiske vedtak.


Frå budsjettdokumentet:

Det er ulik praksis for taksering av nullutslippskjøretøy på riksvegferjesamband og fylkesvegferjesamband.  I tillegg er det forskjeller mellom fylkeskommunene. For å gi forbrukere større forutsigbarhet om nullutslippskjøretøyfordelene, inn føres følgende nasjonale regel med virkning  fra 1. juli 2018:

«Nullutslippskjøretøy skal ikke betale mer enn maksimalt 50 pst. av takstene for tilsvarende stort konvensjonelt kjøretøy på ferje. Taksten for nullutslippskjøretøy skal kunne rabatteres med ulike rabattordninger på lik linje med konvensjonelle kjøretøy.»

På riksvegferjesambandene trådte regelen i kraft 1. mars 2018.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: gaugetirsdag 15. mai 2018, klokken 14:59
OK, litt seint å få med bomtakster i Trondheim til 1. Juli, men fra 1.Januar 2019 er vel 50% taksten i bommen sikkert på plass.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: elektroluxtirsdag 15. mai 2018, klokken 19:05
Utrolig synd om også elbiler skal bli befengt med bom. For mange kan det bety at de i stedet for elbil velger hybrid når de uansett må betale bom.

På tide å starte en tråd med bomfrie alternativ til elbil.

Vi har sikret oss med 3 stk 3 hjulere samt mange 2 hjulere, men har enda ikke noen god løsning på frakt av varer forbi bommene skulle elvarebilen bli muret inne av betalingsmur bare km fra basen vår. Vurderer henger på et av disse bomfrie kjøretøyene, og nedsalg av elbilene med 4 hjul.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Counterpointertirsdag 15. mai 2018, klokken 19:33
Fritak for bom er den viktigste av de små fordelene.
Frihetsfølelsen det gir er viktigere enn det økonomiske, synes jeg.

Den stadige innstrammingen av elbilincentiver vil bremse overgangen for de store massene og dermed nødvendiggjøre mer «pisk».
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtirsdag 15. mai 2018, klokken 19:37
Her er det nok spørsmål om å beholde noe gulrot for elbilene og svinge pisken for fossilbilene.

I praksis blir besparelsen på bompenger i kroner kanskje større fremover siden bompengene for fossilbiler kommer til å øke såpass mye. Dette er ihvertfall situasjonen i Oslo hvor takstene er offentliggjort.

2:1-prinsippet er temmelig kraftig - selv om det betyr at man ikke kan kjøre gratis lengre.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Veseltirsdag 15. mai 2018, klokken 20:47
Litt synd at elbilfordelene forsvinner, men det viktigste for meg, og sikkert mange andre også, er fremdeles engangsavgiften og MVA. Elbilene er i ferd med å danke ut fossilbilene, men bare så lenge de er konkurransedyktige når det kommer til innkjøpspris. Selv med full pris på bom, ferjer, parkering og årsavgift ville jeg valgt elbil. Men jeg vil ikke nødvendigvis valgt en elbil om den ble mye dyrere i innkjøp. Ved full innførsel av MVA og engangsavgift ville jeg nok heller valgt å kjøpe en brukt fossilbil, gitt at alle de andre elbilfordelene også forsvant.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Burgertirsdag 15. mai 2018, klokken 22:23
Elektrolux: Er det ikke full bom for hybrid?

Jeg mener det er greit å innføre halv pris på bom, fordelene skulle revideres ved 100k elbiler og vi er vel oppe i rundt 170k nå basert på vill gjetting av antall skilt som er utstedt.

For meg så vil det bli en ekstrakostnad på 15k i året ish for pendling, men fortsatt 15k kroner billigere enn fossilbil i bom og 40k i drivstoff.

Uansett så har elbilen vunnet, det kommer elbiler til hytte/henger/4wd mafiaen. Til og med Mercedes selger en SUV i begynnelsen av neste år med minst 70kwt, og av det jeg forstod 3 til basert på samme plattform fortløpende og batterifabrikk eller to i Tyskland. (kilde: Fully charged, youtube)

Så chill, det blir mye hyling og elbilsalget vil fortsatt øke. Litt som da det ble innført betaling for parkering.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Counterpointertirsdag 15. mai 2018, klokken 23:07
Sitat fra: Burger på tirsdag 15. mai 2018, klokken 22:23
Så chill, det blir mye hyling og elbilsalget vil fortsatt øke. Litt som da det ble innført betaling for parkering.
Parkering var en liten fjert i forhold til bom.

Vi er ikke kommet til vippepunktet hvor elbil tar totalen ift fossil, så det er en risiko å slenge på vekt på feil side av vekta!
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: elektroluxtirsdag 15. mai 2018, klokken 23:32
Står valget mellom en I-Pace eller Tesla til 600KNOK og halv bomsats, og en hvilken som helst nå nesten verdiløs diesel for å kunne kjøre langt ville jeg ikke valgt elbilen.

Det er ufattelig stor forskjell på bomfri passering til å betale 5 eller 10 kr. Skal en først betale betyr ikke summen så mye. Og besparelsen på å kjøpe en gammel diesel med rimeligere drivstoff og kun 100% dyrere bom overveier helt klart utgiftene til langtrekkende elbil + dyr lading.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: stefseonsdag 16. mai 2018, klokken 00:57
Bomfritaket betyr veldig mye psykologisk, fordi det er noe man får hver dag.
Når man først må betale, er friheten borte og det er lettere å tenke slik som eletrolux. Man må uansett betale, så da beholder man, eller bruker likegjerne fossilbilen. Innkjøp og bruk av en elbil som ikke dekker behovene like bra som en bensin/dieselbil, vil lønne seg mindre relativt sett.
Spesielt de som kanskje ikke kjører så mye i bommen vil kunne tenke at denne fordelen uansett er på vei til å forsvinne, så da blir det nok en sten til byrden.

Istedetfor 50% loven nå, burde man sagt at alle elbiler har fullt fritak ut 2020 og deretter meislet ut i stein veien videre. F.eks 20% frem til 2023, 30% frem til 2025 osv.

Det man oppnår i praksis med denne loven er at alle kommuner vil innføre 50% for elbiler så fort som mulig, for å balansere budsjettet.  :-1: :(
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: jkirkeboonsdag 16. mai 2018, klokken 06:26
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. mai 2018, klokken 23:32
Står valget mellom en I-Pace eller Tesla til 600KNOK og halv bomsats, og en hvilken som helst nå nesten verdiløs diesel for å kunne kjøre langt ville jeg ikke valgt elbilen.

Det er ufattelig stor forskjell på bomfri passering til å betale 5 eller 10 kr. Skal en først betale betyr ikke summen så mye. Og besparelsen på å kjøpe en gammel diesel med rimeligere drivstoff og kun 100% dyrere bom overveier helt klart utgiftene til langtrekkende elbil + dyr lading.

Jeg tror du er ganske ensom med den oppfattelsen av at summen ikke betyr så mye. For min del er summen alt, og det å faktisk betale bompenger betyr lite så lenge der er billig. Det er de færreste som har noen sterke ideologiske motforestillinger, tvert imot tror jeg endel elbilister synes det er helt greit å betale litt bompenger (og ferge) så lenge det fortsatt er en del penger å spare.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: jkirkeboonsdag 16. mai 2018, klokken 06:29
Sitat fra: stefse på onsdag 16. mai 2018, klokken 00:57
Bomfritaket betyr veldig mye psykologisk, fordi det er noe man får hver dag.
Når man først må betale, er friheten borte og det er lettere å tenke slik som eletrolux. Man må uansett betale, så da beholder man, eller bruker likegjerne fossilbilen. Innkjøp og bruk av en elbil som ikke dekker behovene like bra som en bensin/dieselbil, vil lønne seg mindre relativt sett.
Spesielt de som kanskje ikke kjører så mye i bommen vil kunne tenke at denne fordelen uansett er på vei til å forsvinne, så da blir det nok en sten til byrden.

Istedetfor 50% loven nå, burde man sagt at alle elbiler har fullt fritak ut 2020 og deretter meislet ut i stein veien videre. F.eks 20% frem til 2023, 30% frem til 2025 osv.

Det man oppnår i praksis med denne loven er at alle kommuner vil innføre 50% for elbiler så fort som mulig, for å balansere budsjettet.  :-1: :(

Kommunene disponerer da ikke over bompengene, det er de utbyggingsselskapet som gjør. Pengene kan ikke brukes til å balansere noen som helst budsjetter. Eneste fordel med høyere takst for elbiler sånn sett er at veien blir raskere nedbetalt og bompengene fjernet.

Bomring rund større byer er dog litt annerledes, her kan pengene gå til bl.a kollektivtrafikk. Men ikke til å dekke f.eks overskridelser i Barnevernet. Da må de evt. innføre/øke eiendomsskatten.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 16. mai 2018, klokken 07:19
Håper da folk klarer å regne. Eller bruke en kalkulator. Det gjorde jeg før kjøp, og bompengediffen mot fossilbil har bare økt.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: ludwig_holbergonsdag 16. mai 2018, klokken 10:42
Jeg tror alle har litt rett her. Folks psykologi er nok overdrevent opptatt av om det er snakk om fritak, eller om det er snakk om 50% rabatt. Folk kan regne, men de fleste tar seg ikke tiden til det..

Det som forsterker problemet er at mange vil oppfatte 50%-økningen som et første skritt mot likebehandling, for mange tror at det liksom er dit vi skal. Myndighetene burde være mer opptatt av å hamre inn at elbiler skal være permanent vesentlig billigere mtp offentlige avgifter enn fossile biler.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Amossonsdag 16. mai 2018, klokken 12:15
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 16. mai 2018, klokken 10:42
Jeg tror alle har litt rett her. Folks psykologi er nok overdrevent opptatt av om det er snakk om fritak, eller om det er snakk om 50% rabatt. Folk kan regne, men de fleste tar seg ikke tiden til det..

... og selv om man tar seg tid til å regne på det, så utgjør fortsatt den psykologiske effekten mellom "å betale" og "å ikke betale" en ikke ubetydelig påvirkning. Om prisen for en bompassering økes med 100% og jeg så får tilbud om 50% rabatt, så betaler jeg fortsatt det samme som bommen i utgangspunktet kostet.

Joda, det blir fortsatt billigere med elbil vs. fossil, men man vil ikke lengre ha den fordelen at man kan ignorere at det overhode er noen bom der. DET har vært en fordel elbilene har hatt så langt, og har helt sikkert vært med på skape den elbil-etterspørselen vi har hatt så langt.

Men med det sagt, så joda, forstår det vel begynner å bli på tide at også elbilene yter litt i disse bommene. Så er vel mer på linje med stefse her:
Sitat fra: stefse på onsdag 16. mai 2018, klokken 00:57
Istedetfor 50% loven nå, burde man sagt at alle elbiler har fullt fritak ut 2020 og deretter meislet ut i stein veien videre. F.eks 20% frem til 2023, 30% frem til 2025 osv.

Dvs, helt greit å få på plass loven om at bomavgiftene (og fergetakstene) aldri skal kunne bli høyre enn 50% i forhold til fossilavgiftene, men altså med en slik opptrappingsplan fra dagens 0% til 50% over noen år. Dette gir bedre forutsigbarhet i markedet og tydeliggjør at 50% er endemålet, ikke første steg til 100%.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Øystein16onsdag 16. mai 2018, klokken 15:07
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. mai 2018, klokken 19:05
Utrolig synd om også elbiler skal bli befengt med bom. For mange kan det bety at de i stedet for elbil velger hybrid når de uansett må betale bom.
Mange ser sikkert på hybrid som tidvis eit betre miljøalternativ enn elbil. Har kjørt 50 km med elbil og 60 km med hybrid i dag. Bilane er tilnærma like, men hybriden var sjølsagt det suverent og einaste brukbare miljøalternativet for turane med den.




Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: stefseonsdag 16. mai 2018, klokken 18:10
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mai 2018, klokken 06:29
Sitat fra: stefse på onsdag 16. mai 2018, klokken 00:57
Bomfritaket betyr veldig mye psykologisk, fordi det er noe man får hver dag.
Når man først må betale, er friheten borte og det er lettere å tenke slik som eletrolux. Man må uansett betale, så da beholder man, eller bruker likegjerne fossilbilen. Innkjøp og bruk av en elbil som ikke dekker behovene like bra som en bensin/dieselbil, vil lønne seg mindre relativt sett.
Spesielt de som kanskje ikke kjører så mye i bommen vil kunne tenke at denne fordelen uansett er på vei til å forsvinne, så da blir det nok en sten til byrden.

Istedetfor 50% loven nå, burde man sagt at alle elbiler har fullt fritak ut 2020 og deretter meislet ut i stein veien videre. F.eks 20% frem til 2023, 30% frem til 2025 osv.

Det man oppnår i praksis med denne loven er at alle kommuner vil innføre 50% for elbiler så fort som mulig, for å balansere budsjettet.  :-1: :(

Kommunene disponerer da ikke over bompengene, det er de utbyggingsselskapet som gjør. Pengene kan ikke brukes til å balansere noen som helst budsjetter. Eneste fordel med høyere takst for elbiler sånn sett er at veien blir raskere nedbetalt og bompengene fjernet.

Bomring rund større byer er dog litt annerledes, her kan pengene gå til bl.a kollektivtrafikk. Men ikke til å dekke f.eks overskridelser i Barnevernet. Da må de evt. innføre/øke eiendomsskatten.
Sikkert i enkeltprosjekter på veistrekninger er det nok mer slik. Men forsåvidt desto større grunn til dem å sette inn 50%-taksten med det samme.

Men i byene må du være ganske naiv om du tror bompengene bare går med til veier. Det er mye som kommer inn under miljøtiltak, som "utekontorer" og sponsing av gass/dieselbusser for å nevne noe.

En politiker vil søke mest mulig makt, og det får han gjennom å råde over mest mulig penger. Det skal mye til for at politikere vil stemme imot å ta inn mere penger som de potensielt kan råde over, derfor vil 50% trolig bli innført så fort det praktisk sett lar seg gjøre.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Imaginefredag 18. mai 2018, klokken 07:53
Dette er jo strengt tatt bare rett og rimelig. Statens inntekter fra bilavgifter stuper pga mangel på bompenger og engangsavgifter på økende elbilsalg.
Vi betaler hverken årsavgift, bompenger, avgift på drivstoff, mva eller noe som helst. Det eneste vi betaler ved nybilkjøp er vrakpant.

Jeg mener det snarest bør innføres mva på elbiler og 50% bom er rett og rimelig. Eneste grunnen til at jeg for tiden velger elbil er fordi det gjør hverdagen både enklere og billigere. Parkerer mye i Oslo på offentlig parkering. Enkelt å snu på tidshjulet og få det gratis enn å gå inn i app og betale dyrt.
Når elbilene i fremtiden er nørmere likestilt med bensinbiler og i tillegg mister kollektivfelt og slike store fordeler vil jeg nok helt klart gå tilbake til bensinbiler.
Men jeg vil nok alltid ha en liten elbil (type i3 eller lignende) i bilparken.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 18. mai 2018, klokken 08:22
Nå er jo målet ikke å få bileierne tilbake til fossilbiler og derfor gir det ingen mening å snarest øke avgiftene. Her må man bruke klokskap hvis vi skal få til et skifte til grønnere teknologi.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Troaldfredag 18. mai 2018, klokken 08:25
I det fremtidige samferdspolitiske bildet så bør vi ikke eie privatbiler, men reise kollektivt i form av buss/trikk, bildeling o.a. Vi i vår husstand kunne ha reist kollektivt, men velger elbilen siden vi slipper bom og parkerer gratis. Når elbilen vår en fang helt elller delvis må betale som fossilbiler så går vi nok over til kollektiv reising til/fra jobb. Myndighetens politikk i dag er ikke bare en prioritering av elbil foran fossilbil, men også en prioritering av elbil fremfor kollektiv.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: pudderjagarfredag 18. mai 2018, klokken 08:55
Da er veldig mykje fokus på insentivene som elbilar har. Men ein faktor som er vanskeleg å avgiftsbelegge er straumen. Den største besparelsen på elbil er drivstoff og for min del så ruller mine 2 elbilar 70 000km i året til sammen. Skulle caravellen ha rulla den samme distangsen så hadde da kosta meg 80 000kr meir i året bare i drivstoff og oljeskift/service.

Med ein hybrid så hadde eg rekna 40 000kr meir i året. Bare dette er nok til å kun velge elbil framfor fossilbil. Er glad eg kun har elbil i dag. Bilbudsjettet er redusert til ein brøkdel av kva da var.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: bnofredag 18. mai 2018, klokken 09:24
I de siste 2-3 årene er avg. lette for fossil redusert med et provenytap på over 8 milliarder. Avgiftsfritak for elbil har på samme tid utgjort 3 milliarder.
Er det da fair fordeling at elbil med sine faktiske begrensninger i dag skal bidra slik det legges opp til. Jeg synes ikke det er rette tidspunktet. For meg betyr det lite da behovet for daglig kjøring ikje er der lengre.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Counterpointerfredag 18. mai 2018, klokken 09:39
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 16. mai 2018, klokken 10:42
Det som forsterker problemet er at mange vil oppfatte 50%-økningen som et første skritt mot likebehandling, for mange tror at det liksom er dit vi skal. Myndighetene burde være mer opptatt av å hamre inn at elbiler skal være permanent vesentlig billigere mtp offentlige avgifter enn fossile biler.
Dette er et viktig og vesentlig poeng.

«Noen» tror elbiler nå har vunnet slaget mot fosilbilene. Dette har de ikke gjort og utviklingen vil stoppe opp om det stadig skrenkes inn på fordeler.

Mydighetene er mer opptatt av inntjening nå som elbilandelen er blitt av merkbar størrelse. De har ikke noe selvstendig ønske om å gå over til utslippsfri transport.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Counterpointerfredag 18. mai 2018, klokken 09:47
Sitat fra: bno på fredag 18. mai 2018, klokken 09:24
I de siste 2-3 årene er avg. lette for fossil redusert med et provenytap på over 8 milliarder. Avgiftsfritak for elbil har på samme tid utgjort 3 milliarder.
Har du en kilde til dette?

Poenget er veldig godt og kunne godt fremføres i flere fora og da gjerne med kilde.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: PionerThinkfredag 18. mai 2018, klokken 09:57
Har vært heftig diskutert i det siste:
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-taper-staten-pa-elbil-fordelene/223844
https://www.faktisk.no/faktasjekker/LAN/vi-har-ni-milliarder-kroner-mindre-i-inntekt-til-statsbudsjettet-fra-engangsavgiften

Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Counterpointerfredag 18. mai 2018, klokken 11:50
Sitat fra: PionerThink på fredag 18. mai 2018, klokken 09:57
Har vært heftig diskutert i det siste:
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-taper-staten-pa-elbil-fordelene/223844
https://www.faktisk.no/faktasjekker/LAN/vi-har-ni-milliarder-kroner-mindre-i-inntekt-til-statsbudsjettet-fra-engangsavgiften
Super link takk
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: stefseonsdag 13. juni 2018, klokken 08:03
Hehe, politikerne i Rogaland kan nesten ikke vente med å få innført bomtaksten. De sitter formelig klar i salen til å klubbe igjennom vedtaket, såsnart eposten fra stortinget med tillatelsen kommer.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6n0mMO/Elbiler-ma-betale-bompenger-i-Rogaland
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Agmunsonsdag 13. juni 2018, klokken 08:49
Jeg tror man må skille litt mellom dagens elbiler og fremtidens elbiler. Med dagens elbiler som har opp til 300 km teoretisk (men fullt oppnåelig i gitte situasjoner) rekkevidde må man tenke litt i hverdagen. Da hjelper subsidiene med bl.a. gratis bompassering stort.

Men med de billige asiabilene som nå kommer inn til landet tror jeg det vil være langt enklere for folk flest å velge elbil. Da er heller ikke subsidiene som gratis bom like viktig. Samtidig, mediene kommer til å skrive krigsoverskrifter om at elbilene nå må betale i bomringen. De som bare leser overskrifter (noe alt for mange gjør) vil da tro at elbiler må betale like mye.

Samtidig heller jeg litt mot det enkelte andre har sagt her, at det ikke er sikkert jeg gidder å kjøpe elbil neste gang hvis subsidiene blir dårligere. Om jeg må betale 1000 eller 2000 i mnd i bompenger spiller ingen rolle. Det er en regning jeg ikke vil ha og da er det komfortable med en bensinbil trolig vektet tyngre enn miljøet (som jeg er helt ærlig på at jeg driter i når jeg velger ut bil). Jeg kunne kjøpt meg en Tesla da jeg byttet ut familiebilen i fjor. Jeg kjøpte en bensinbil fordi jeg heller ville ha den - selv med de fordelene elbiler og Tesla spesielt hadde store deler av fjoråret (billig lån).
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: stefseonsdag 13. juni 2018, klokken 09:50
Hører flere nå som "godter" seg, og ihvertfall ikke vil kjøpe elbil, eller mener det er for seint for å få glede av det. De klarer seg med fossilbilen enda en stund, eller ser seg om etter ny, brukt fossilbil.

Elbil gidder man ikke på en stund enda, og bensinkostnaden er tross alt ikke så stor for de som kjører 5-10000 km i året.

Vi får se om det gjør særlig utslag, men jeg tipper vi får se et omslag i salgstakten.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Triangleonsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk, at de sparte utgiftene på bom/drivstoff skulle finansiere elbil-lånet. Nettop derfor kunne jeg leve med at Leaf er dårligere enn min Avensis 2005 på det meste. (Rekkevidde, plass, tilhenger, takboksstørrelse)
"Finurligheter" som bluetooth, autopilot, lyd og teknologi er selvfølgelig mye bedre på en ny bil, men dette er av annenrangs betydning for meg.

Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...


Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. juni 2018, klokken 12:18
Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk,
Å eie og bruke fossilbil fremover vil bli dyrere og dyrere. Jeg tipper differansen vil holde seg greit (dvs kostnadsdifferansen mellom el og fossil), men i takt med at avgiftene økes på kjøp og bruk av fossil vil det innføres også på elbil.

Dermed vil man komme godt ut av elbil vs fossil, men man på påregne å bidra med skatter og avgifter.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Triangleonsdag 13. juni 2018, klokken 12:25
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:18
Å eie og bruke fossilbil fremover vil bli dyrere og dyrere.

Hva har du av belegg for å påstå dette? Ja det er en trend, men gitt at bompenge-økningen for elbiler blir vedtatt på fredag, så vet vi jo prisene, og disse kan gjerne holde seg i flere år fremover. Er vel mer sannsynlig at de forblir slik, enn at de skal øke.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: stefseonsdag 13. juni 2018, klokken 12:36
Enkelt fortalt blir det halv pris på elbiler fremover på det meste, som etterhvert vil gå mot full pris.

Det man sparer på halv pris, drivstoffet samt noe vedlikehold er ikke nok til å få folk med beskjeden økonomi til å ta ulempen med å investere i ny elbil.

Det er snart slutt på gulrøttene, og over til pisken.
Pisken for fossilkjøring vil bare gradvis og sakte komme til syne fremover, slik at de med gammel bil og dårlig økonomi fremdeles ikke blir "flådd" av politikerne riktig enda.
Ergo, fritt frem for fossilkjerrer noen år til.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. juni 2018, klokken 12:54
Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:25
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:18
Å eie og bruke fossilbil fremover vil bli dyrere og dyrere.

Hva har du av belegg for å påstå dette?

Fordi målet fortsatt er å få fossilbiler bort fra byene. Dernest vil målet være biler i sin helhet.
I Oslo kommer nå snart bompenger på elbil. Samtidig skrus fossilbiler opp i 50-70kr eller noe sånt. Dvs betaling kommer for elbiler, og skruen strammes videre for fossilbiler.
Slik er det bare å forvente at det fortsetter.

Fossilbil er det siste jeg ville hatt nå i årene som kommer. Både fordi det blir dyrere og dyrere i bruk, men også på grunn av restriksjoner på bruk. Vi fikk prøve dieselforbud i Oslo nå i vinter. Dette tror jeg bare vil bre seg utover. Andre europeiske byer (London er vel sist ut nå) kommer med lavutslipssoner og andre restriksjoner på bruk av fossilbil.

Det er ingen grunn til å tro at ikke det vil bli dyrere og tøffere å eie fossilbil i årene som kommer og at differansen til elbil vil stå seg bra. Både i pris og i bruksfordeler.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. juni 2018, klokken 12:57
Sitat fra: stefse på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:36
Enkelt fortalt blir det halv pris på elbiler fremover på det meste, som etterhvert vil gå mot full pris.

Du må nesten definere hva du mener med full pris. Prisen på fossilbiler vil fortsette å øke. At elbiler sidestilles med fossilbiler i bommen kan du bare glemme. Fossilbilenes dager i byen er talte, så sidestilling er helt ulogisk.

I løpet av noen år kommer kanskje nivået på bompenger på elbiler opp, men ikke uten videre økning på fossilbiler.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: craonsdag 13. juni 2018, klokken 13:21
Sidestilling av elbiler og fossilbiler (personbiler, ikke lastebiler etc) kommer nok, men sikkert ikke før det i praksis ikke er fossilbiler igjen, bortsett fra veteranbiler og kanskje noen andre spesialkjørøy for spesielt interesserte. :)
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. juni 2018, klokken 13:22
Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk, at de sparte utgiftene på bom/drivstoff skulle finansiere elbil-lånet. Nettop derfor kunne jeg leve med at Leaf er dårligere enn min Avensis 2005 på det meste. (Rekkevidde, plass, tilhenger, takboksstørrelse)
"Finurligheter" som bluetooth, autopilot, lyd og teknologi er selvfølgelig mye bedre på en ny bil, men dette er av annenrangs betydning for meg.

Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...

Tja, årlig kostnad på en Leaf til 300k blir vel ca. 30.000 tenker jeg. Verditap og renter, over en 10 års periode. Om du sparer 14k på bompenger, 14k på drivstoff og 2k på årsavgift så har du de 30.000,- i året. "Gratis bil" altså og du kan putte det du får for Avensisen i lomma ;)
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: geearonsdag 13. juni 2018, klokken 15:55
Er en annen tråd også om dette:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39974.0

Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...
Faktum er at det faktisk blir STØRRE forskjell fordel elbilene fra det innføres bompenger på elbil enn i dag. I dag er vel taksten 20,- per passering, men i den nye bomringen fra 1. oktober, så er prisen 45,- i rushet (hvis jeg husker rett..). Elbil betaler i dag 0,-, og sparer dermed 20,- per passering. I den nye bomringen vil elbil med 50% takst betale 22,50 og spare 22,50 per passering.

Men generelt er jeg helt enig, så fort regningen allikevel kommer, så blir den opplevde forskjellen i større grad visket ut.

Vi som i dag har elbil lot oss tidlig overtale, økonomisk bevisste, var gjerne nysgjerrige på teknologien, miljøbevisste, eller en kombinasjon av flere her. De som sitter på gjerdet fortsatt trenger MER overbevisning enn oss som allerede har elbil(er), ikke MINDRE, så med å gå denne veien kommer hele nullutslippsbil-visjonen i 2025 til å gå rett til helvete. Dessverre frykter jeg nok at "mer overbevisning" heller kommer i form av enda mer pisk i andre enden.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Triangleonsdag 13. juni 2018, klokken 16:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. juni 2018, klokken 13:22
Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk, at de sparte utgiftene på bom/drivstoff skulle finansiere elbil-lånet. Nettop derfor kunne jeg leve med at Leaf er dårligere enn min Avensis 2005 på det meste. (Rekkevidde, plass, tilhenger, takboksstørrelse)
"Finurligheter" som bluetooth, autopilot, lyd og teknologi er selvfølgelig mye bedre på en ny bil, men dette er av annenrangs betydning for meg.

Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...

Tja, årlig kostnad på en Leaf til 300k blir vel ca. 30.000 tenker jeg. Verditap og renter, over en 10 års periode. Om du sparer 14k på bompenger, 14k på drivstoff og 2k på årsavgift så har du de 30.000,- i året. "Gratis bil" altså og du kan putte det du får for Avensisen i lomma ;)

Prøvde å sette opp et regnestykke selv. Med 200k i lån på ny bil og 4 års nedbetalingstid ser det ut som jeg totalt sett går i null etter 5 år, sammenlignet med å beholde gamlebilen. Uten denne surprise-motherfucker-bom-endringen hadde jeg gått ca 14 400x5=72k i pluss. Det var litt av motivasjonen til å tåle ulempene med elbil...
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: pudderjagaronsdag 13. juni 2018, klokken 16:49
Husk å ta med:
Billigare drivstoff. Tjener ca 1 kr pr kjørte km
årleg service som er redusert frå 7000 til 1500
Ferger er no 25% billigare enn dei nokon gong har vært pga 50% rabatt og ferjekort som gjev ytterlegare 50%
Kollektivfelt fordelen.
Kun 50% maks i alle bomringer som har innført betaling for elbil.
Salgsverdien når du selger bilen må du også trekke frå på reknestykket.
Komfort, sikkerhet og teknologi er mykje betre i ein ny bil.
Nybilgaranti kontra utgått garanti.
Alle nye elbilar kan ha takboks.

For min del så vil eg aldri tilbake til fossil siden eg tjener over 70 000kr i året kontra dei 2 gamle bilane eg hadde

Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. juni 2018, klokken 17:13
Jeg skulle hatt godt betalt for å kjøre fossilbil nå.
Betale ekstra for fossilbil blir for meg helt bakvendt.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Rolleponsdag 13. juni 2018, klokken 17:55
Sitat fra: stefse på onsdag 13. juni 2018, klokken 08:03
Hehe, politikerne i Rogaland kan nesten ikke vente med å få innført bomtaksten. De sitter formelig klar i salen til å klubbe igjennom vedtaket, såsnart eposten fra stortinget med tillatelsen kommer.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6n0mMO/Elbiler-ma-betale-bompenger-i-Rogaland
Dette var akkurat som forventet ja.

Og for bare et par uker siden døpte man om hele skiten til "Bymiljøpakken", for en vits >:(

Heldigvis har jeg bare en bompassering og 17 km kjøring til havnen i Risavika (Gateway to freedom) :D
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Zero-talentonsdag 13. juni 2018, klokken 18:07
Har ikke klart å finne disse avsnittene i budsjettet. Hva sier det om betaling på riksvei (e18 osv)? Det er vel staten som vedtar satsene i de bommene? For min del med kjøring gjennom en skog av bomstasjoner i Vestfold betyr riksvei mye mer enn lokale passeringer.
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Counterpointertorsdag 14. juni 2018, klokken 00:41
Sitat fra: gr på onsdag 13. juni 2018, klokken 15:55
Vi som i dag har elbil lot oss tidlig overtale, økonomisk bevisste, var gjerne nysgjerrige på teknologien, miljøbevisste, eller en kombinasjon av flere her. De som sitter på gjerdet fortsatt trenger MER overbevisning enn oss som allerede har elbil(er), ikke MINDRE, så med å gå denne veien kommer hele nullutslippsbil-visjonen i 2025 til å gå rett til helvete. Dessverre frykter jeg nok at "mer overbevisning" heller kommer i form av enda mer pisk i andre enden.
Dette er en så «to the point» spesifisering.

101 % enig
Tittel: Sv: Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.
Skrevet av: Trianglesøndag 17. juni 2018, klokken 10:28
Skulle ikke dette stemmes om i stortingent sist fredag? I rogalands-avisene stod det at dette måtte avgjøres på nasjonalt nivå. Nå er jeg ikke i tvil om utfallet, men ble det bekreftet at det blir slik?