Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: SoloSuper på mandag 14. mai 2018, klokken 18:23

Tittel: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: SoloSupermandag 14. mai 2018, klokken 18:23
Jeg vurderer overgang til Elbil, da jeg ser at jeg kan få en nyere bil, samt spare penger.

Pendler daglig strekningen Tønsberg - Asker, som er ca 18 mil t/r på motorvei. Totalt ca 40.000km i året.  Har mulighet for å lade på jobb (ikke gratis), men hadde vært fint om bilen gikk t/r selv på kalde dager.

Hvor mye koster det i strømutgifter pr mil i snitt?

Jeg har en budsjett på max 450.000kr, men håper på langt under...

Har vurdert nye Nissan Leaf, men leser at den bruker i overkant mye strøm på motorvei og at Hyundai Ioniq kanskje er det bedre valg der? Men det har jo så lite batteri? Brukt Tesla er også vurdert, men er så mange annonser hvor jeg leser at enten batteri eller DU er byttet, det gjør meg litt skeptisk. Mtp på budsjett blir utvalget 2013/2014 modeller, da er vel garantien gått ut og det føles feil å betale nærmere en halv million for en bil som er 5 år gammel.

Står i kø som nr 16xxx på Hyndai Kona, så er vel lenge til jeg evt får den. Model 3 kan sikkert også være et alternativ, men hvem vet når den kommer?

Det er jo egentlig ikke så veldig mange biler å velge mellom, men hadde vært fint å høre deres erfaringer og anbefalinger.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: APOlsenmandag 14. mai 2018, klokken 18:35
BMW i3 94Ah burde fikse biffen. Har erfaringsmessig ca. 200-220km om vinteren (-10) og ca. 250-260km om sommeren (+20). Er også en veldig gøy bil å kjøre og den er langt innenfor budsjettet ditt.

Skal du ha noe mer praktisk har jeg hørt at den nye E-Golfen leverer omtrent lik rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: SoloSupermandag 14. mai 2018, klokken 18:42
Takk, BMW er vurdert den også. Men glemte å nevne at jeg også bør ha plass til en barnevogn og et barnesete. Utifra hva jeg har lest på forumet her så er det ikke plass i BMW til barnevogn?  :)
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Veselmandag 14. mai 2018, klokken 18:50
Ioniqen vil neppe klare 18 mil de kaldeste vinterdagene med sitt 28 kWh-batteri selv når bilen er ny. Selv på sommeren vil du nok kjenne litt på rekkeviddeangsten. Du må også ta hensyn til at batteriet vil svekkes noe etter som årene går. Med Leafs 40 kWh-batteri vil pendeerruten din derimot aldri være noe problem.

Leaf bruker kanskje marginalt mer strøm per tilbakelagte kilometer, men det er snakk om kanskje 1, toppen 2, kWh iløpet av en slik rute. Altså 1-2 kr i strøm. Det du evt skulle spare ved å gå for Ioniq vil du tape og vel så det ved å måtte lade på jobb eller hurtiglade underveis på stasjon.

Ellers er begge bra biler, men Leaf er den meste oppdaterte, og har jo større batteri og muligens noe bedre plass.

Selv har jeg valgt å vente på Model 3. Den blir en klassiker! Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg lett valgt nye Nissan Leaf, med Hyundai Ioniq og Vw e-Golf som greie alternativer. :)
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: APOlsenmandag 14. mai 2018, klokken 18:56
Sitat fra: SoloSuper på mandag 14. mai 2018, klokken 18:42
Takk, BMW er vurdert den også. Men glemte å nevne at jeg også bør ha plass til en barnevogn og et barnesete. Utifra hva jeg har lest på forumet her så er det ikke plass i BMW til barnevogn?  :)

Det funker greit hvis du har en unge, men om du har to unger blir det tilnærmet null plass til annen baggasje med mindre du har en vogn som blir veldig liten.

Kjørte selv t/r Os - Kristiansand i påsken med samboer, to unger og (liten) bikkje i bur. Baggasje for alle for fem dager. Det gikk knirkefritt, men da hadde vi ikke med barnevogn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Veselmandag 14. mai 2018, klokken 19:02
Så små biler som BMW i3 og Vw e-Up ville jeg ikke valgt om du skal kjøre mye på motorvei. Når du kommer opp i hastighet (80 km/t +) i disse føles det som om de kan skjene av veien. Følte meg ihvertfall ikke helt trygg i de bilene. Jeg ville valgt bil som er ett hakk større og tyngre.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: APOlsenmandag 14. mai 2018, klokken 19:07
Sitat fra: Vesel på mandag 14. mai 2018, klokken 19:02
Så små biler som BMW i3 og Vw e-Up ville jeg ikke valgt om du skal kjøre mye på motorvei. Når du kommer opp i hastighet (80 km/t +) i disse føles det som om de kan skjene av veien. Følte meg ihvertfall ikke helt trygg i de bilene. Jeg ville valgt bil som er ett hakk større og tyngre.

Du føler deg ikke trygg i en i3 i 80? Da har du enten aldri prøvd å kjøre en i3, eller så føler du deg utrygg i alt som ikke er en SUV.

i3 føles betydelig tryggere enn Leaf etter min mening. Helt på nivå med (E)Golf, men naturligvis ikke på samme nivå som TMX hva gjelder opplevd trygghet, men til gjengjeld mye artigere å kjøre.

E-UP har jeg aldri prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Veselmandag 14. mai 2018, klokken 19:12
Nei, jeg har prøvd i3. Og jeg føler meg trygg i Golf-er, Leaf-er, Ioniq-er og større, men ikke dem som er særlig mye mindre.
Vil anbefale trådstarter å prøve bilene  selv. På dette forumet anbefaler folk bare bilene de selv har, tydeligvis også i situasjoner hvor de overhodet ikke passer.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Sareptamandag 14. mai 2018, klokken 19:13
Sitat fra: APOlsen på mandag 14. mai 2018, klokken 18:35
BMW i3 94Ah burde fikse biffen. Har erfaringsmessig ca. 200-220km om vinteren (-10) og ca. 250-260km om sommeren (+20). Er også en veldig gøy bil å kjøre og den er langt innenfor budsjettet ditt.

Skal du ha noe mer praktisk har jeg hørt at den nye E-Golfen leverer omtrent lik rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du klarer garantert ikke 20 mil om vinteren eller 25 mil om sommeren i motorveihastighet med i3. 16/20 mil er mer realistisk. Med lading på jobb er det uansett ikke noe problem. For øvrig må ryktet om at i3 er vinglete på motorvei være satt ut av noen som ikke er spesielt gode til å kjøre bil.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: APOlsenmandag 14. mai 2018, klokken 19:15
Tja, jeg har selv i3 men kan fint anbefale TMS, TMX og E-Golf. Ioniq har jeg ikke prøvd.

Forøvrig enig i at trådstarter bør prøve bilene, men er ikke enig i at i3 er uegnet til det som opprinnelig ble framhevet som formål med bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Veselmandag 14. mai 2018, klokken 19:31
Sitat fra: Sarepta på mandag 14. mai 2018, klokken 19:13
For øvrig må ryktet om at i3 er vinglete på motorvei være satt ut av noen som ikke er spesielt gode til å kjøre bil.
...sier han som ikke får lengre rekkevidde enn 16. mil ut av i3-en sin.  ::)
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: APOlsenmandag 14. mai 2018, klokken 19:34
Sitat fra: Vesel på mandag 14. mai 2018, klokken 19:31
Sitat fra: Sarepta på mandag 14. mai 2018, klokken 19:13
For øvrig må ryktet om at i3 er vinglete på motorvei være satt ut av noen som ikke er spesielt gode til å kjøre bil.
...sier han som ikke får lengre rekkevidde enn 16. mil ut av i3-en sin.  ::)

Beklager at jeg pratet mot deg i sted. Jeg forstod ikke at du var et troll. Man skal jo som kjent ikke mate trollene


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: ...mandag 14. mai 2018, klokken 20:04
...
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: turfsurfmandag 14. mai 2018, klokken 22:05
Sitat fra: Vesel på mandag 14. mai 2018, klokken 19:12
Nei, jeg har prøvd i3. Og jeg føler meg trygg i Golf-er, Leaf-er, Ioniq-er og større, men ikke dem som er særlig mye mindre.
Vil anbefale trådstarter å prøve bilene  selv. På dette forumet anbefaler folk bare bilene de selv har, tydeligvis også i situasjoner hvor de overhodet ikke passer.
Så du mener det går en magisk grense mellom de klassene. Morsomt. Selv føler jeg meg ikke trygg i noe mindre enn en Tesla semi...
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: SoloSupermandag 14. mai 2018, klokken 22:30
Sitat fra: nix på mandag 14. mai 2018, klokken 20:04
Tror kanskje jeg ville kikket på Ioniq, selv om den har 28kWt batteri er den særs effektiv i motorveihastighet, og har praktisk rekkevidde på lik linje med Leaf 40 (eller bedre)

Siden du kan lade på jobb, ville jeg definitivt vurdert Ioniq. Hva slags lademulighet har du der? Det kan være at det er verdt å betale litt for det, og heller slippe unna med en bil som er rimeligere og bra utstyrt!

På de verste kuldedagene går det også an å ta et kjapt ladestopp, f.eks på Kjellstad. Siden Ioniq lader raskt, bør det ikke ta mange minuttene å få nok strøm til å fortsette reisen.

Og sist, men ikke minst, hva slags lademulighet har du hjemme?

Jeg har 3fase inn til hus, kjenner ikke til de ulike laderne men antar jeg kan installere en bra en.
Usikker på hva som egentlig er på jobb, men det er nylig installert så antar at det sikkert er helt greit det også.

I følge denne artikkelen så har nye Leaf og Ioniq samme rekkevidde?
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

Noen som har erfaring med å pendle med elbil, hvordan påvirker det batteriet? Tenker at om jeg kjører en ny eller nesten ny bil er jeg innafor mtp garanti hvis jeg velger Hyndai og Kia hvertfall.




Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: sylwestertirsdag 15. mai 2018, klokken 00:53
For hjemmelading så ligger det på ca. 2kr/mil. Da antar jeg 200Wh/km som er hva den nye Leafen brukte på vintertesten. Nå på sommeren ligger jeg på 150Wh/km som da blir 1,5kr/mil. Dvs. jeg er stygt redd for at du vil ha en energikost på mellom 6'-8' kroner i året med 45'km (500-700kr/md). Det er relativt rimelig. Det er nok litt investering da du burde ha en skikkelig hjemmelader, men dette er da en boks som lader sikkert i mange år fremover.

Så hvordan burde du velge bil? Ta utgangspunkt i den rekkevidden du vil klare på en lading på vinteren, uten buffer. Gang dette med 2,5. Den NEDC-en er det du leter etter. f.eks. du vil ha 200km så du ser etter NEDC 500km. For 180kmsom var det du skrev du faktisk hadde som vei blir det 450km. For begge tilfellene er det ingen av de vanlige bilene som holder på vinteren.

Dette er et estimat. Basert på at du kjører for det meste pent på motorveien og at det er lite bytrafikk. Jeg regner ikke med at du bruker 2,5 timer til jobb slik som 18 mil i NEDC-syklusen ville brukt.

Siden du har lademulighet på jobben kan du jo sjangse på en 40kWh Leaf som muligens vil ta deg 18mil,  men da har du ikke noe å gå på så om du får mindre kapasitet så må du bytte bil eller begynne å lade i begge ender på vinteren.  Du har jo ikke skrevet om hvor mye lading på jobben koster, men jeg ser egentlig ikke det som noe negativt. De som har kort vei vil da ikke legge beslag på de slik at du som trenger det mer vil kunne bruke de. Om de dobler prisen er det uansett ikke avskrekkende i forhold til f.eks. hurtiglading.

Noen skriver at BMW i3 med sin 33kWh og 300km NEDC-rekkevidde skal klare 220km i -10. Mulig vedkommende kjører for det meste i 50km/t, men de fleste med i3 og det største batteriet sier 145km på vinteren er greit. Den er mindre og lettere enn de andre bilene så kan hende at estimatet på 300km/2,5=120km er noe lavt.

Igjen med lading i begge sider så er sikkert i3 knall bil, ioniq også. Jeg ville prøvekjørt og testa barnevogn før jeg bestemte meg. Flere tilbyr jo å prøvekjøre i 24 timer slik at du kan kjøre bilen til/fra jobb en dag og teste det ut skikkelig. Eneste ulempen nå er at det er varmt og godt så alle bilene vil klare 20 mil.

Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: geeartirsdag 15. mai 2018, klokken 09:47
Sitat fra: SoloSuper på mandag 14. mai 2018, klokken 22:30
Jeg har 3fase inn til hus, kjenner ikke til de ulike laderne men antar jeg kan installere en bra en.
Usikker på hva som egentlig er på jobb, men det er nylig installert så antar at det sikkert er helt greit det også.

I følge denne artikkelen så har nye Leaf og Ioniq samme rekkevidde?
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

Noen som har erfaring med å pendle med elbil, hvordan påvirker det batteriet? Tenker at om jeg kjører en ny eller nesten ny bil er jeg innafor mtp garanti hvis jeg velger Hyndai og Kia hvertfall.
1. Jeg ville valgt Ioniq fordi Leaf 2 var en skuffelse for meg. Hjelper dessverre ikke med 3-fase på noen av disse ettersom de kun lader 1-fas. Det er vel egentlig kun Tesla som har rekkevidden du trenger OG kan lade raskere enn 7,2kW (32A 1-fas eller 2x16A som e-Golf) på hjemmelader, men om du får ladet med 7,2kW mens du sover så skal du i utgangspunktet få nok til å alltid kjøre de 20 milene. Totalt sett, ny bil til under 450k, så hadde jeg nok ventet på Niro 64kWh eller Tesla Model 3. Du er så langt bak i køen på Kona at det kan hende du kan få Niro før den, selv om du reserverer i dag (er vel omtrent 2000 i kø), men Niro har betalt kø i motsetning til Kona, så for alt vi vet kan 80% av køen på Kona forsvinne når det er tid for bestilling.

2. Lithium-batterier får økt slitasje (redusert antall ladesykluser) av fullading og tilnærmet tømming hver dag. Betyr kanskje lite for deg om du bare skal ha bilen et par år, men skal du ha den lenger så vil det nok være lurt å ha en bil med så lang rekkevidde at du selv vinterstid bare bruker 60-70% av batteriet daglig.

Vurdert en brukt Tesla Model S? Per i dag finnes det ingen elbiler til under 450k som kan matche Model S på 20 mil motorvei daglig. Den har rekkevidden med god margin, komforten, sikkerheten, teknologien (mangler nok AP i den prisklassen), ytelsene, ladefarten både på AC og DC..
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Elbil fundamentalisttirsdag 15. mai 2018, klokken 11:29
Kort oppsummert:
1. Anbefaler Tesla forutsatt at du må klare t/r også på kalde dager.
2. Hundai Ioniq fortusatt du har garantert lading på jobb for en billig penge
3. Zoe som pendlerbil og har en annen til langturer.

Uansett hva du «føler» er feil mht priser på Teslaer, står de i en egen klasse sammenliknet med fossilbiler som taper seg kraftig i verdi pga høye forventede service reperasjon og drivstoffkostnader. Spesielt for dem som kjører + 40'km i året går det ikke an å komme forbi dette om man bruker kalkulatoren. Da blir Teslaen nærmest «selvfinansierende» bare på besparelsene.

Jeg tror ikke det er noen annen elbil i denne prisklassen enn brukt Tesla som vil gjøre deg fornøyd. Hva med denne? Godt utstyrt er den også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119275684

Denne har fortsatt garanti til midten av februar neste år 23.000km igjen på 100.000 km nybilgarantien. Regner med at det meste av barnesykdommer er fikset av forrige eier allerede, men det kan du få bekreftet av selger ev. Dessuten har du tid til å få unna det som måtte stå igjen innen garantien går ut. S85 batteriet er veldig slitesterkt, men noen er byttet pga sikringer, kontaktorer etc. Batteriene og den elektriske drivlinjen har 8 år ubegrenset km garanti. Bakhjulsdrift på Teslaen gir den fordelen av enorm frunk. Ingen Teslaer senere har større frunk enn de. Svært god kollisjonssikkerhet også. Masse plass til familien og en skikkelig langturbil. Har selv vært i Tyskland, og kjørte nonstop hele veien hjem, SC ladestopp går raskt unna med 85kwt pakken.

Med 445' kr er du litt under budsjett, som du kan bruke på ev. nye dekk. Verditapet er lavt på Tesla, og den kan selges videre med gratis Supercharger. Med ditt km forbruk er Tesla den eneste troverdige bruktbilen med gjenværende lang levetid selvom du drar på den høy km. Det kommer av at større batterier har færre sykluser over gitt antall km, samt at 85batteriene har bruksdata som viser at de stabiliserer seg op par og nitti prosent selv etter mange km. (Kilde Teslanomic video under)

https://youtu.be/Gb_i4ihsJ1w

Jeg har anbefalt hundai til andre på dette emnet, men anbefaler Tesla til deg, da du vil gjøre deg avhengig av hurtiglading, eller lade fast på jobben. Jeg antar at du ikke kan regne med at alle laderene er ledig på jobben heller. Kostnaden er ikke nevnt. Hvis det derimot er garantert lading på jobb hver dag for en billig penge er hundai igjen aktuell. Hundai vil ikke klare 180km motorveikjøring på kalde dager.

Som gr har nevnt allerede er det uheldig og dyputlade batteriet hver eneste dag. Ioniq har svært lavt forbruk og vil ikke dyputlades store deler av året, men motorveikjøring vil kreve sitt, og du har 30km for mye t/r til at Hundai vil passe for deg (gitt at du ikke lader på jobb). Det kommer nye elbiler, man da sprekker 450' kr limiten og lang ventetid gjør at du taper mye penger på fossilbilkjøring i mellomtiden. Du står i kø på Model3 og Kona. Du kan vurdere å bytte til en av disse når de kommer om ett år eller 2. Da har du spart mye penger i mellomtiden og du har fortsatt en attraktiv Tesla å selge videre...

Går ut fra at Zoe utgår med tanke på plass? Den er i såfall den eneste som fikser den distansen uten problemer. Da følger hjemmelader med også. Du kan vurdere den, da den er desidert best på mest rekkevidde for penga... Zoe kan dog ikke hurtiglading, men lader 22kw på type2. Flott for å toppe på litt, men ikke egnet til langturer hvor man trenger å kjører over flere hurtigladere.

https://elbil.no/test-av-renault-zoe-z-e-40-trygt-pa-riktig-side-av-20-vintermil/
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Burgertirsdag 15. mai 2018, klokken 22:27
Elbil fundementalist skriver veldig mye bra her.

Det jeg tenker på er også de dagene man må avbryte arbeidet pga noe uforutsett, da er det greit å ha nok batteri til å kunne kjøre hjem uten å måtte tenke hurtiglading.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: SoloSuperonsdag 16. mai 2018, klokken 20:21
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 15. mai 2018, klokken 11:29
Kort oppsummert:
1. Anbefaler Tesla forutsatt at du må klare t/r også på kalde dager.
2. Hundai Ioniq fortusatt du har garantert lading på jobb for en billig penge
3. Zoe som pendlerbil og har en annen til langturer.

Uansett hva du «føler» er feil mht priser på Teslaer, står de i en egen klasse sammenliknet med fossilbiler som taper seg kraftig i verdi pga høye forventede service reperasjon og drivstoffkostnader. Spesielt for dem som kjører + 40'km i året går det ikke an å komme forbi dette om man bruker kalkulatoren. Da blir Teslaen nærmest «selvfinansierende» bare på besparelsene.

Jeg tror ikke det er noen annen elbil i denne prisklassen enn brukt Tesla som vil gjøre deg fornøyd. Hva med denne? Godt utstyrt er den også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119275684

Denne har fortsatt garanti til midten av februar neste år 23.000km igjen på 100.000 km nybilgarantien. Regner med at det meste av barnesykdommer er fikset av forrige eier allerede, men det kan du få bekreftet av selger ev. Dessuten har du tid til å få unna det som måtte stå igjen innen garantien går ut. S85 batteriet er veldig slitesterkt, men noen er byttet pga sikringer, kontaktorer etc. Batteriene og den elektriske drivlinjen har 8 år ubegrenset km garanti. Bakhjulsdrift på Teslaen gir den fordelen av enorm frunk. Ingen Teslaer senere har større frunk enn de. Svært god kollisjonssikkerhet også. Masse plass til familien og en skikkelig langturbil. Har selv vært i Tyskland, og kjørte nonstop hele veien hjem, SC ladestopp går raskt unna med 85kwt pakken.

Med 445' kr er du litt under budsjett, som du kan bruke på ev. nye dekk. Verditapet er lavt på Tesla, og den kan selges videre med gratis Supercharger. Med ditt km forbruk er Tesla den eneste troverdige bruktbilen med gjenværende lang levetid selvom du drar på den høy km. Det kommer av at større batterier har færre sykluser over gitt antall km, samt at 85batteriene har bruksdata som viser at de stabiliserer seg op par og nitti prosent selv etter mange km. (Kilde Teslanomic video under)

https://youtu.be/Gb_i4ihsJ1w

Jeg har anbefalt hundai til andre på dette emnet, men anbefaler Tesla til deg, da du vil gjøre deg avhengig av hurtiglading, eller lade fast på jobben. Jeg antar at du ikke kan regne med at alle laderene er ledig på jobben heller. Kostnaden er ikke nevnt. Hvis det derimot er garantert lading på jobb hver dag for en billig penge er hundai igjen aktuell. Hundai vil ikke klare 180km motorveikjøring på kalde dager.

Som gr har nevnt allerede er det uheldig og dyputlade batteriet hver eneste dag. Ioniq har svært lavt forbruk og vil ikke dyputlades store deler av året, men motorveikjøring vil kreve sitt, og du har 30km for mye t/r til at Hundai vil passe for deg (gitt at du ikke lader på jobb). Det kommer nye elbiler, man da sprekker 450' kr limiten og lang ventetid gjør at du taper mye penger på fossilbilkjøring i mellomtiden. Du står i kø på Model3 og Kona. Du kan vurdere å bytte til en av disse når de kommer om ett år eller 2. Da har du spart mye penger i mellomtiden og du har fortsatt en attraktiv Tesla å selge videre...

Går ut fra at Zoe utgår med tanke på plass? Den er i såfall den eneste som fikser den distansen uten problemer. Da følger hjemmelader med også. Du kan vurdere den, da den er desidert best på mest rekkevidde for penga... Zoe kan dog ikke hurtiglading, men lader 22kw på type2. Flott for å toppe på litt, men ikke egnet til langturer hvor man trenger å kjører over flere hurtigladere.

https://elbil.no/test-av-renault-zoe-z-e-40-trygt-pa-riktig-side-av-20-vintermil/

Takk for mange gode innspill!
Jeg har undersøkt på jobb, det er "Ladeinorge" lader med 3,4KW og 5kr pr time. Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag så jeg vet ikke om det er rimelig pris og grei effekt?

Hvis jeg investerer i en en bra lader, hva kan jeg forvente å få ut av den?
Jeg ser du anbefaler også Zoe, det lille jeg har lest er at det er mange som sier at det tar fryktelig lang tid å lade den opp? Også usikker på komforen i den lille bilen i 110km/t på E18 i februar.
Zoe er såpass rimelig at vi kan kjøpe en fil bil nr 2 som vi kan bruke på familieturer.



Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Ebeonsdag 16. mai 2018, klokken 21:18
5 kr/t må sies å være rimelig lading. Det er jo nesten ikke mer enn man betaler i veggen hjemme? Det koster ca. 3 kr/t på en 3 kW-lader.

Dersom du er garantert plass hele eller halve dagen, så vil jeg tro at alle nye mellomdistansebiler (ioniq, leaf, e-golf, i3, zoe) er aktuelle.

De dagene det eventuelt ikke går,  så finnes det mange hurtigladere å lade på?

Men ingenting slår Tesla til et slikt kjørebehov. Men så var det disse pengene da...
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Agmunsonsdag 16. mai 2018, klokken 22:06
Sitat fra: sylwester på tirsdag 15. mai 2018, klokken 00:53
Noen skriver at BMW i3 med sin 33kWh og 300km NEDC-rekkevidde skal klare 220km i -10. Mulig vedkommende kjører for det meste i 50km/t, men de fleste med i3 og det største batteriet sier 145km på vinteren er greit.
+1 til anbefaling om å ikke kjøpe i3 til dette formålet. Ikke under noen omstendighet fall for fristelsen av å kjøpe en bil hvor du er avhengig av å lade på jobb. Er det bare snakk om et par uker i året hvor det er bikkjekaldt, så kan du banne på at alle andre også trenger den strømmen fra arbeidsgiveren på samme tidspunkt.

Er man en av dem som ligger først i køen, så går det sikkert bra med i3 i 200 km når det er 10 blå. Jeg liker å ta igjen biler og da er det helt uaktuelt å dra 200 km ut av en i3 på vinteren. Dessuten må man ikke glemme at det blåser noe inni helsike langs Oslofjorden. Den som fant ut at det var en lur idé å legge flyplasser i Sandefjord og Rygge må være akrobatflyger. Mye vind øker forbruket vesentlig når man kjører i motorveihastigheter.

Jeg kjører selv i3 nesten utelukkende på motorvei og er strålende fornøyd med dens kjøreegenskaper til langt over fartsgrensen, men jeg har heller ikke mer enn i underkant av 150 km tur/retur jobb.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: bårdktorsdag 17. mai 2018, klokken 11:45
Kjøper du ZOE får du med hjemmelader som lader raskt nok og den bør klare 200 km også når det er kaldt og 320 til 330 km ellers. Jeg kjøpte i tillegg en ladeboks (kr. 7.500) med vanlig stikkontakt, den er treg, men vil deg mer enn nok kilometer om du må lade på jobb for å takle ekstra kalde dager med snø og motvind. Nå har ikke jeg prøvd de andre bilene som nevnes her, men jeg føler meg mer enn trygg nok i 110 km/t på motorveien. Vi har Zoe som nummer 2 bil, men bruker den mest i det daglige.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: geearfredag 18. mai 2018, klokken 11:35
Og så må du en ekstratur en dag, gjerne mens du allerede er på jobb, og drar på deg en del mil ekstra, eller ladingen har sviktet en gang, og du har ingen mulighet for hurtiglading med ZOE, slik du vil med normale elbiler.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Apachefredag 18. mai 2018, klokken 11:57
Et avgjørende moment i dette spørsmålet er ditt kjøremønster. F.eks. eGolf kan frakte deg fra hjemme til Jobb på full lading men ikke hvis du ligger over 10km over fartsgrensa i 110 sone lenge. For hvis du kjører du over 100 kmt ca. med eGolf, Leaf osv så suger de strøm som bare det, men Ionoiq er bedre strømlinjeformet slik den er snillere med strømbruken.
Ingen av de bilene jeg nevnte kan få den tur/retur uten å ha minst en lading. Men hvis det er greit så er det flere å velge mellom men du bør prøve dem selv etter å ha fått litt info her på forum for å finne hva som passer deg best.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: sylwesterfredag 18. mai 2018, klokken 19:28
@bårdk Du er veldig optimistisk. Så du mener at jhvis du lader til 90% så skal du klare å kjøre 10mil i -10, deretter la bilen stå ute i kulde, deretter kjøre hjem igjen i -10 og komme frem hjem med minst 10% på batteriet? Jeg tror mitt anslag 400/2,5=160km er mer realistisk.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Mobileumfredag 18. mai 2018, klokken 20:55
Kjører mye e-Golf på samme strekning som trådstarter, og kan anbefale bilen på det varmeste (også når det er kaldt). Har den beste adaptive cruisekontroll (standard) av alle småbilene. Gode seter, og multimediasystem i toppklasse. LaneAssist slik at det holder med 3 fingre på rattet, så styrer den stort sett selv, iallfall på E18. Behagelig støynivå, og veldig retningsstabil. Har du 32A, lades bilen full på rundt 5 timer.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: bårdklørdag 19. mai 2018, klokken 16:40
Sitat fra: sylwester på fredag 18. mai 2018, klokken 19:28
@bårdk Du er veldig optimistisk. Så du mener at jhvis du lader til 90% så skal du klare å kjøre 10mil i -10, deretter la bilen stå ute i kulde, deretter kjøre hjem igjen i -10 og komme frem hjem med minst 10% på batteriet? Jeg tror mitt anslag 400/2,5=160km er mer realistisk.
Mulig du har rett i at jeg er for optimistisk. I så fall er en bil som tar hurtigere lading et bedre valg.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 19. mai 2018, klokken 17:24
Tønsberg-Asker er motorvei hele veien også med 110 sone deler av veien.

Ioniq er den beste bilen for slik kjøring i segmentet under Tesla, men på de kaldeste dagene må du slakke av litt på farten.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Fanafjordtirsdag 29. mai 2018, klokken 15:44
Etter alle solemerker kommer i3 med enda større batteri til høsten. Reel rekkevidde i vinter rundt 300 km. Dette er en fantastisk bil til pendling. Jeg kjører den ca 40 til 60 km hver dag og den er bare så avslappende å kjøre. (Og morsomt å kjøre om man få lyst til det.)
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 29. mai 2018, klokken 19:29
i3 har ikke 300 km reell rekkevidde på motorvei verken sommer, vinter eller nedoverbakke  ;D

Det er også delte meninger om det er en god bil for denne type kjøring i høy hastighet på motorvei.
Jeg har kjørt mye i3 og det er mye bra med den. Men avslappende på motorvei er ikke det første jeg tenker på.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: APOlsentirsdag 29. mai 2018, klokken 20:05
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 29. mai 2018, klokken 19:29
i3 har ikke 300 km reell rekkevidde på motorvei verken sommer, vinter eller nedoverbakke  ;D

Det er også delte meninger om det er en god bil for denne type kjøring i høy hastighet på motorvei.
Jeg har kjørt mye i3 og det er mye bra med den. Men avslappende på motorvei er ikke det første jeg tenker på.
Tror Fanafjord snakker om i3 120Ah som kommer til høsten. 94Ah har ca. 250km rekkevidde under optimale forhold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 29. mai 2018, klokken 22:41
Sitat fra: APOlsen på tirsdag 29. mai 2018, klokken 20:05
Tror Fanafjord snakker om i3 120Ah som kommer til høsten. 94Ah har ca. 250km rekkevidde under optimale forhold.
Godt gjort å allerede ha kjørt den utgaven om vinteren da... :o
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: APOlsentirsdag 29. mai 2018, klokken 22:42
Kjøreegenskapene er nok stort sett de samme. Effekten av batteriet, sett opp mot reell rekkevidde av dagens batteri gir et ganske nøyaktig estimat på rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 30. mai 2018, klokken 11:23
120ah er vel det dobbelte av 60ah. Min erfaring fra 60ah er 100km vinterstid på motorvei. 300km reell rekkevidde om vinteren for 120ah høres helt urealstisk ut.
TS skal dessuten kjøre på E18 i 100 og 110 soner.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: sylwesteronsdag 30. mai 2018, klokken 12:23
Siden NEDC på i3 er ganske konsis med batteristørrelsen gjør jo at man kan anta 400km NEDC og ca. 2x hva du kan klare på en 60Ah. Hvor mye har du igjen av % på den værste dagen med 60Ah og har det endret seg siden bilen var ny?
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: hELgenenonsdag 30. mai 2018, klokken 12:23
Nye i3 (120AH) vil trolig fungere fint med litt lading på jobben.
Har nå pendlet ca 50.000 km i en 94Ah og kjører totalt ca 12-13 mil om dagen - null stress.
Liker bilen godt,men den kan oppleves litt vinglete når en kommer opp i hastighet og det f.eks er vind.
Skulle jeg foreslå en annen bil enn i3 - og en du kan skaffe allerede i dag, ville jeg sagt en brukt Tesla model S.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Mr Oizoonsdag 30. mai 2018, klokken 16:37
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 30. mai 2018, klokken 11:23
120ah er vel det dobbelte av 60ah. Min erfaring fra 60ah er 100km vinterstid på motorvei. 300km reell rekkevidde om vinteren for 120ah høres helt urealstisk ut.
TS skal dessuten kjøre på E18 i 100 og 110 soner.
Det var vel ingen som påstod at den lett skulle klare 300 på vinteren.
Men 300 på sommeren med varierende kjøring 70-80-90 soner skulle være innen "rekkevidde"....
Fra tråder her ser jeg at folk ligger ofte på et forbruk mellom 12-14 om sommeren, og rundt 18 på vinter.
200 på vinteren da må det være svært tøffe forhold, normalt vil jeg tro rundt 230. Man skal også huske på at hele økningen i kapasitet, både fra 60 til 94 og senere når 120 kommer, hele økningen er netto kapasitet man kan bruke.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Sareptaonsdag 30. mai 2018, klokken 17:46
Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 30. mai 2018, klokken 16:37
Det var vel ingen som påstod at den lett skulle klare 300 på vinteren.
Men 300 på sommeren med varierende kjøring 70-80-90 soner skulle være innen "rekkevidde"....
Fra tråder her ser jeg at folk ligger ofte på et forbruk mellom 12-14 om sommeren, og rundt 18 på vinter.
200 på vinteren da må det være svært tøffe forhold, normalt vil jeg tro rundt 230. Man skal også huske på at hele økningen i kapasitet, både fra 60 til 94 og senere når 120 kommer, hele økningen er netto kapasitet man kan bruke.

Det er nøyaktig min vurdering også. 240 km i lett terreng utenfor motorvei er ganske standard om sommeren. Bilen er glimrende som den er, men med 120 ah vil den bli vesentlig mer anvendelig.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 30. mai 2018, klokken 19:52
Det er påstått 300 km reell rekkvidde vinter i denne tråden ja.

Men selv om man i slike forum gjerne anbefaler den bilen man har selv, helt uavhengig av hvilke behov andre har, så er det vel rimelig klart at i3 ikke er det beste valget for TS.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: APOlsenonsdag 30. mai 2018, klokken 19:59
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:52
Det er påstått 300 km reell rekkvidde vinter i denne tråden ja.

Men selv om man i slike forum gjerne anbefaler den bilen man har selv, helt uavhengig av hvilke behov andre har, så er det vel rimelig klart at i3 ikke er det beste valget for TS.

TMS eller TMX er det beste valget for trådstarter. Hvis man ser bort fra pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Sareptaonsdag 30. mai 2018, klokken 20:39
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:52
Det er påstått 300 km reell rekkvidde vinter i denne tråden ja.

Men selv om man i slike forum gjerne anbefaler den bilen man har selv, helt uavhengig av hvilke behov andre har, så er det vel rimelig klart at i3 ikke er det beste valget for TS.

Ja, 300 km om vinteren på motorvei med i3 120 ah er nok ikke bare urealistisk, men umulig. Men trådstarter ga uttrykk for et behov på 180 km. Trenger ingen Tesla til det, i3 og mange andre vil holde med god margin.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: SoloSupersøndag 11. november 2018, klokken 23:23
Takk for mange gode innspill.
Samboer har fått ny bil (ikke EL) som dekker alle behov ift barnevogn etc, og vi har fått barnehageplass 250 meter fra huset.

Budsjett er endret til max 350.000kr
Tesla hadde selvsagt vært det optimale, men det blir for dyrt i denne omgang tror jeg dessverre.  over 5 år blir for

På de værste dagene med (-20, motvind..) bare byttelåner jeg med samboeren min.
Men jeg ønsker likevel ikke være helt tom for strøm når jeg kommer frem på kontoret (90 km).
Jeg er ikke lenger på kontoret hver dag, som oftest 3-4 dager i uken.
Det er gode lademuligheter på jobb, og som oftest er jeg tidligst ute så er nok "aldri" noe problem.

Har sett litt på E-golf 300km, som ligger på finn.no til rundt + 300´, Den virker å ha litt mer "premium" over seg en f.eks Leaf og Ioniq.. Men klarer ikke å finne noen gode vintertester av denne?

Så hva er realistisk rekkevidde ved fullt batteri ved ca -4/-7 grader som ser ut til være gj.snitt over vinteren?
Og hvor lenge må jeg forvente å måtte lade på kontoret for å komme trygt hjem igjen? :)


Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Løvesøndag 11. november 2018, klokken 23:33
Denne vil være relevant for deg:

https://youtu.be/u55uRp0Gwhw

Du har ikke vurdert å vente og se hva Nissan eventuelt lanserer på LA Motorshow?
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Akobonsdag 26. desember 2018, klokken 08:47
kona fikser dette.
Tittel: Sv: Pendlebil 20mil pr dag
Skrevet av: Amatørenonsdag 26. desember 2018, klokken 10:51
Sitat fra: SoloSuper på søndag 11. november 2018, klokken 23:23Har sett litt på E-golf 300km, som ligger på finn.no til rundt + 300´, Den virker å ha litt mer "premium" over seg en f.eks Leaf og Ioniq.. Men klarer ikke å finne noen gode vintertester av denne?

Så hva er realistisk rekkevidde ved fullt batteri ved ca -4/-7 grader som ser ut til være gj.snitt over vinteren?
Og hvor lenge må jeg forvente å måtte lade på kontoret for å komme trygt hjem igjen? :)

Min virkelig langtur (og første). (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37771.msg650117#msg650117)

Kjente ikke bilen og var nybegynner med elbil. Kjøre ofte med defrost på i stedet for å sette luft opp på frontruten eventuelt med kun varmetråder som ekstra hjelp.

Jeg kjørte i snevær med slaps på motorveien (på grunn av salting) og ca -5oC. På det lengste strekket fikk da 16,5 mil og 6 km rest da jeg ankom hurtiglader.

Ladetid før du kan kjøre hjem..... Hva har du tilgjengelig? 16, 20 eller 32 A? Full effekt eller lastbalansering?

Med ladekladd (10 A) skal du ha veldig laaaaang arbeidsdag.