Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Apache på lørdag 12. mai 2018, klokken 02:32
Noen punkter med eGolf jeg ikke er helt fornøyd med etter kjøpt den (fikk den levert helt ny i slutten av april i år).
- Etter 2018 så får du ikke google maps på eGolf, jeg hadde inntrykk at bilen hadde det men det ble fjernet ved nyttår i følge selger.
- Har du alarm installert så er det lite om nesten ingen info vedrørende "S.A.F.E." funksjonen og hvordan man deaktiverer den.
- Ved enkelte tilfeller der du kommer rund en sving eller til et kryss så er ACC meget treg på å oppdage at det er er en bil der. Selv om bilen er rett foran.
- ACC stopper for langt bak bilen foran i sakte gående kø. (Dette er en smak-sak.)
- Stopper man og skal bare ut av bilen 10 sec eller noe slikt så slår den seg av, meget irriterende. Burde vært mulig å la bilen "stå på" selv om man forlater den for et kort øyeblikk til å f.eks. åpne en port.
- Standard temp på 22*C can man ikke justere så hvit jeg vet, irriterende.
- Ikke mulig (etter hva jeg vet) å finne ut hvor mye Kw du får fra hurtig laderen når du lader. Du kan se % på batteri kapasitet og hvor mye Kw som er levert under lading, men om den er riktig vet jeg ikke.
Ikke missforstå meg, jeg elsker bilen. Er meget fornøyd med den men skal man pirke på noe så er det de punktene jeg skrev ned. Tør å påstå at ingen biler er 100% perfekt. Jeg har nevnte ikke batteri kapasitet og kjørelengde da dette er man klar over da man kjøpte bilen (eller burde være klar over det).
Har du satt ACC på minste avstand, siden du synes den stopper litt langt unna? Selv hurtigbytter jeg på rattet til minste avstand i køkjøring, fra lengste avstand på vanlig vei og hastigheter (som jeg foretrekker der).
På min E-golf 2016 (den er nå solgt), så registrerte jeg også dårlig registrering av bil foran i sving, dersom den ikke fulgte den allerede, for følger den bilen/ene er den som oftest bra, samme ved enkelte fullstopp i kryss og ved rundkjøringer, også her kun om den ikke fulgte trafikken foran. Mulig satt avstand til lengste kan bedre dette noe.
På min fossil-Golf sin ACC, så har jeg ikke registrert noe slikt. På denne har jeg innstillinger hvor jeg kan sette ACC i Eco, Normal og Sport (usikker på om den het Sport, men aggresiv var den i allefall), mener å huske at det kun var avstand man satt på ACC på E-Golf, mulig dette kan ha noe med saken å gjøre, noe med sensitivitet. E-Golfen husket siste avstandsinnstilling på ACC satt på rattet, mens fossil-Golfen alltid resettes til valgt setting i infotainment ved neste ACC bruk, tok litt tid før jeg fant ut dette etter E-Golfen siden man forventer at akkurat dette er helt likt, synes det er litt greiere på fossilen sånn, dvs. om jeg husker alt riktig vedrørende E-Golfen's ACC og at dette manglet.
At fossil-Golfen husker temp alltid, er noe jeg verdsetter, det er mye jeg savner med E-Golfen, men jeg savner absolutt ikke 22C standarden på E-Golfen så fort en var litt for lenge borte fra bilen, spesiellt i varmt vær og med varm kupé, så denne er jeg hjertens enig i er et irritasjonsmoment..
Sitat fra: Àpache på lørdag 12. mai 2018, klokken 02:32
Noen punkter med eGolf jeg ikke er helt fornøyd med etter kjøpt den (fikk den levert helt ny i slutten av april i år).
Alt dette er kjente saker (bortsett fra ACC som jeg tror er brukerfeil). Så hva er egentlig hensikten med dette innlegget?
Sitat fra: Mobileum på lørdag 12. mai 2018, klokken 08:00
Sitat fra: Àpache på lørdag 12. mai 2018, klokken 02:32
Noen punkter med eGolf jeg ikke er helt fornøyd med etter kjøpt den (fikk den levert helt ny i slutten av april i år).
Alt dette er kjente saker (bortsett fra ACC som jeg tror er brukerfeil). Så hva er egentlig hensikten med dette innlegget?
Fordi at enkelte ting som jeg irriterer meg over kan det være svar på som jeg ikke har funnet her på forumet. Første svar på mitt innlegg ga meg noen ideer vedrørende ACC settings som kan hjelpe til.
Har ikke testet fullt ut, men det virker som om ACC ikke oppdager bil foran hvis den står helt stille.
Testet noen få ganger med resultat at jeg fikk meget brå oppbremsing for ikke kjøre på den foran. Bilen foran skal ikke ha så stor hastighet for å bli oppdaget.
Du kan fint latt bilen stå å gå når du går ut av den. Sett i park og på håndbrekk, slipp brems og åpne dør. Da vil bilen normalt stoppe. Da trykker du bare start igjen. Å da blir den stående selvom du forlater bilen.
Jeg og begynner å bli litt småirritert på egolfen min etter å ha eid den i snart 2 måneder. For noen dager siden oppdaget jeg at side assist sluttet å virke og i dag har jeg funnet fuktskader i bilens tak. :/ Må nok ta kontakt med Møller og bestille verkstedtime for å få fikset dette. Ganske frustrerende å bli plaget av feil på en 2 måneder gammel bil. Man kjøper jo nybiler for å slippe å tenkte så mye på vedlikehold av dem og kjøre stressfritt fra a til b.
De punktene jeg ramset opp vil jeg ikke kalle feil, men heller design/utviklings valg som jeg ikke er helt fornøyd med. Men dette er som sagt bare små pirk. Skulle jeg ha kjøp en annen elbil og laget likens liste så trur den hadde vært meget større en disse få punktene.
Du skal kunne kode klimaen til å huske setting. Har ikke prøvd det selv. Irritasjonen over at den alltid gikk til 22 gikk litt over, egentlig...
So far, etter å ha hatt FL'en i ett år, er det ikke mye å sette fingeren på. Dog, å koste på seg en mute-knapp på rattet som sikkert har vært vanlig de siste 15 år, kunne de godt ha gjort. Det er faktisk én ting som fortsatt er småirriterendes :D
En annen ting er selvfølgelig det stadig gjenfryste tanklokket på vinteren. Der snakker vi kraftig designfeil! Har aldri opplevd fastfryst lokk på en bensin-/dieselbil jeg har eid, men på en el-bil - hvor tanklokkfunksjonen er noe av det viktigste - har de altså klart å designe den slik at den kan fryse fast på vinteren :o :o :o
Et irritasjonsmoment for meg er at kona og jeg har 1 nøkkel hver, på hver sin profil. Hvis hun har hørt på radio og jeg har brukt android auto, så forblir den på radioen hun hadde den på, men husker mitt volum, slik at radioen bråker noe helt sykt siden man må ha mer volum på Android Auto...
Har også merket at ACC ikke er gode i svinger, så har begynt å skru den av. Ikke kult at bilen plutselig skyter fart rett bak en bil og så skriker om at du må bremse :D
Ellers har jeg begynt å høre knirkelyder i fjærene bak.
Dette med slike småbugs syns jeg er ufattelig irriterende at ikke blir oppdatert og rettet på, aller helst som Tesla over nettet, e-Golf er jo online. Innstillinger etter nøkkel skal visst nok ha noe å bety med hvem som sist låste opp bilen, og det er et mas for meg siden madammen aldri låser... ::) ... så det er alltid hun som har låst opp...
ACC er en vanesak. Radaren har et begrenset synsfelt (kjegle) fra frontfangeren og fremover, så du kan tenke på hvor du legger deg i veibanen når du skal gjennom krappe svinger bak en bil (langt ut til høyre i starten og kutte litt over mot slutten), og ofte klare å holde den i synsfeltet hele tiden.
Ellers kan det være lurt å justere farten på ACC lit underveis, slik at en ikke lar den stå på 90km/t i en 30-sone med krappe svinger og rundkjøringer.
Har også en knirkelyd bakfra, men vår har gått 55000km...
Sitat fra: gr på mandag 14. mai 2018, klokken 21:50
Du skal kunne kode klimaen til å huske setting. Har ikke prøvd det selv. Irritasjonen over at den alltid gikk til 22 gikk litt over, egentlig...
Det er fordi du har kapitulert - akkurat som meg :D Tyskerne seiret..
Sitat fra: emmern på onsdag 16. mai 2018, klokken 14:09Ellers har jeg begynt å høre knirkelyder i fjærene bak.
Der har du det, det er trolig det jeg hører på min nye eGolf fra april. Men den kommer en sjelden gang når jeg går fra å rygge til jeg skal sette den i Drive og kjøre frem. Da kan den komme en sjelden gang.
Tror jeg skal høre med Møller.
Sitat fra: Àpache på lørdag 12. mai 2018, klokken 02:32
Noen punkter med eGolf jeg ikke er helt fornøyd med etter kjøpt den (fikk den levert helt ny i slutten av april i år).
- Etter 2018 så får du ikke google maps på eGolf, jeg hadde inntrykk at bilen hadde det men det ble fjernet ved nyttår i følge selger.
- Har du alarm installert så er det lite om nesten ingen info vedrørende "S.A.F.E." funksjonen og hvordan man deaktiverer den.
- Standard temp på 22*C can man ikke justere så hvit jeg vet, irriterende.
Jeg så tilfeldigvis at kartdatabasen lar seg oppdatere via WiFi. Lastet ned nye kartdata for Norge og Sverige, ca. 680 MB. Hadde fryktet å måtte gå via SD-kort, men det trengs tydeligvis ikke. Har imidlertid ikke sjekket hvem som leverer kartdata.
Hva er denne SAFE-greia?
Standardtemp. kan endres hos verksted. Jeg er lovet en "huske siste innstilte temperatur"-fiks.
Den "SAFE" greia kommer frem hvis du har keyless + bilalarm installert fra VW. Når du parkerer bilen og slår av for å gå ut så får du beskjed på dashbordet "Sjekk SAFE instruksjoner i manualen" eller noe sånt. Men i manualen står det ikke noe fornuftig som forklarer virkemåten.
Det som skjer etter hva jeg har skjønt er at når du går ut og låser bilen så kan ingen personer som sitter igjen i bilen låse opp bilen innvendig hvis de ikke har egen bilnøkkel, de blir innelåst.
Slik at du kan f.eks. låse inn barn i bilen men du er i butikken. Og de har ikke muligheter med å komme ut. Men hvem i all verden ønsker å gjøre det med sine barn?
Sitat fra: Råde på onsdag 16. mai 2018, klokken 21:58
Sitat fra: gr på mandag 14. mai 2018, klokken 21:50
Du skal kunne kode klimaen til å huske setting. Har ikke prøvd det selv. Irritasjonen over at den alltid gikk til 22 gikk litt over, egentlig...
Det er fordi du har kapitulert - akkurat som meg :D Tyskerne seiret..
:o :laugh:
Sitat fra: Àpache på fredag 18. mai 2018, klokken 11:44
Den "SAFE" greia kommer frem hvis du har keyless + bilalarm installert fra VW. Når du parkerer bilen og slår av for å gå ut så får du beskjed på dashbordet "Sjekk SAFE instruksjoner i manualen" eller noe sånt. Men i manualen står det ikke noe fornuftig som forklarer virkemåten.
Det som skjer etter hva jeg har skjønt er at når du går ut og låser bilen så kan ingen personer som sitter igjen i bilen låse opp bilen innvendig hvis de ikke har egen bilnøkkel, de blir innelåst.
Slik at du kan f.eks. låse inn barn i bilen men du er i butikken. Og de har ikke muligheter med å komme ut. Men hvem i all verden ønsker å gjøre det med sine barn?
2 tryk på låseknappen på nøglen låser bilen, men man kan åbne indefra
Hvis du kjøper OBDeleven for eksempel kan du kode om at den husker både temp og assheat! OBDeleven har masse "apps" du kan installere for å tweake bilen. istedet for å kode de inn selv med ROSStech f.eks=) GENIAL!!!!!!!!!!
Kjøpte meg pop hatch kit fra ECS tuning og OBSeleven til å kode det på kontrolleren. installerte "appen" og vipps bakluke åpner fra fjernkontroll:D
SJekk ut!
Web?
Sitat fra: MadSilence på tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:49
Hvis du kjøper OBDeleven for eksempel kan du kode om at den husker både temp og assheat! OBDeleven har masse "apps" du kan installere for å tweake bilen. istedet for å kode de inn selv med ROSStech f.eks=) GENIAL!!!!!!!!!!
Kjøpte OBDEleven for 1,5 år siden for å bruke det til å ettermontere regnsensor/auto lys, og det gikk greit, men den manglet ganske mye, og hadde ikke e-Golf spesifikt da. Fant ingen valg for å fikse temperaturgreiene for eksempel, men har sikkert skjedd litt på den tiden? Må kanskje hoste opp en Android-telefon igjen og ta en runde. e-Golfen vår slår ikke på C-lysene når vi låser den opp lenger, så må vel gjerne forske mer på autolys-kodingen også..
Sitat fra: MadSilence på tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:49Kjøpte meg pop hatch kit fra ECS tuning og OBSeleven til å kode det på kontrolleren. installerte "appen" og vipps bakluke åpner fra fjernkontroll:D
Festlig å se at det jeg gjorde for åtte år siden har blitt business. :o
https://www.youtube.com/watch?v=cU6AuyC5N2k
Sitat fra: MadSilence på tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:49
Hvis du kjøper OBDeleven for eksempel kan du kode om at den husker både temp og assheat! OBDeleven har masse "apps" du kan installere for å tweake bilen. istedet for å kode de inn selv med ROSStech f.eks=) GENIAL!!!!!!!!!!
Kjøpte meg pop hatch kit fra ECS tuning og OBSeleven til å kode det på kontrolleren. installerte "appen" og vipps bakluke åpner fra fjernkontroll:D
SJekk ut!
Huske temp funker KUN på pre-facelift biler (egen tråd om dette). Gjelder både OBDeleven og VCDS.
Hvordan oppdaterer du kart?
En ting som plager meg litt med ACC er at den stopper så hardt/plutselig ved lav fart eller køkjøring. En siger rolig fremover i 5kmt så plutselig hugger den inn bremsen. Kunne godt ha stoppet litt mykere, er bare irriterende å ha den på ved køkjøring.
Finner vel det meste på nettsiden. https://www.volkswagen.no/no/teknikk-og-innovasjoner/navigasjon.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: rsomby på torsdag 31. mai 2018, klokken 11:25
Hvordan oppdaterer du kart?
En ting som plager meg litt med ACC er at den stopper så hardt/plutselig ved lav fart eller køkjøring. En siger rolig fremover i 5kmt så plutselig hugger den inn bremsen. Kunne godt ha stoppet litt mykere, er bare irriterende å ha den på ved køkjøring.
Da tror jeg at du har en feil på bilen. Bruker min daglig i køkjøring, og opplever ikke dette. Tvert i mot. Hvordan setter du igang bilen etter en stans? Med gasspedalen eller Resume-tasten på rattet?
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 31. mai 2018, klokken 15:31
Sitat fra: rsomby på torsdag 31. mai 2018, klokken 11:25
Hvordan oppdaterer du kart?
En ting som plager meg litt med ACC er at den stopper så hardt/plutselig ved lav fart eller køkjøring. En siger rolig fremover i 5kmt så plutselig hugger den inn bremsen. Kunne godt ha stoppet litt mykere, er bare irriterende å ha den på ved køkjøring.
Da tror jeg at du har en feil på bilen. Bruker min daglig i køkjøring, og opplever ikke dette. Tvert i mot. Hvordan setter du igang bilen etter en stans? Med gasspedalen eller Resume-tasten på rattet?
Min er også slik. Tror det er feil på ene bremsen bak, men Møller vil ikke ta inn bilen for å se på det, uten at jeg må betale for feilsøking (?). Har ihvertfall fått det loggført fra bilen var ny. Av og til etter en slik automagisk oppbremsing, får jeg opp "Feil ved ACC" i displayet, da må jeg slå av og på bilen for å bruke ACC igjen.
Herregud så tåpelig. Får du opp feil på ACC i displayet så reklamerer du overfor Møller og betaler ikke en krone, enkelt og greit...
Enig med gr. Er det en bruktimportert bil, eller har du kjøpt den ny hos norsk forhandler? Hvis det siste, bør du ta et nakkegrep på selgeren din.
Ny bil fra forhandler.
Selger er ikke interessert lenger. Alle henvendelser om bilen skal taes med verkstedet får jeg tilbakemelding om.
Så nå har jeg en liste på ting de skal se på når de kaller bilen inn for å bytte baklys på bilen.
Etter to VW og en Skoda, så har jeg gitt opp Møller nå. Synd, for e-golfen er en knakende god bil som vi i familien er godt fornøyd med.
Venter bare på Niro nå.
Kristian
Sitat fra: brako79 på mandag 04. juni 2018, klokken 10:09
Ny bil fra forhandler.
Selger er ikke interessert lenger. Alle henvendelser om bilen skal taes med verkstedet får jeg tilbakemelding om.
Så nå har jeg en liste på ting de skal se på når de kaller bilen inn for å bytte baklys på bilen.
Du fikk vel levert bil for ett år siden, hvis signaturen din stemmer. Så det at du må ta garantisakene med verkstedet og ikke med selger etter ett år, tenker jeg er en selvfølge. Selv gjorde jeg det allerede fra dag to.
Det skal jo for øvrig ikke by på noen problemer.
Selger er frem til utlevering, så er det service som følger opp. Jeg har noen elendige erfaringer fra Møller (spesielt Audi), men vanlige garantisaker har vært veldig greie på e-Golfen. Jeg melder inn servicebehov via online timebestilling på Møller sine nettsider, skriver hva det gjelder og får en bekreftelse på mail med time og en estimert pris på 1750,- kroner for saker de må se på i forkant, og når det viser seg å være garantisaker så ender fakturaen på 0,-.
Greit jeg får ta en prat med service igjen. Har byttet radar foran allerede.
En annen ting, er det noen som opplever knirking ved kjøring over fartshumper ol.?
Jeg må kjøre ganske (unormalt) rolig for å ikke fremprovosere dette.
Fikk min bil levert på vinterhjul. Etter å ha byttet til sommerhjulene som fulgte med bilen, synes jeg det smalt skikkelig ved kjøring over asfaltskjøter o.l. Sjekket dekktrykket, og da var det 48 pund i alle hjul. Dekkfirmaet mente det var vanlig at fabrikken overfylte hjulene, men at dette vanligvis skulle korrigeres ved klargjøring. De hadde hatt flere slike tilfeller, og ikke bare med VW. Nå har dette neppe noe med knirking å gjøre.....
Sitat fra: rsomby på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:45
En annen ting, er det noen som opplever knirking ved kjøring over fartshumper ol.?
Jeg må kjøre ganske (unormalt) rolig for å ikke fremprovosere dette.
Dette er visstnok nedre kontrollarm foring som knirker, og trenger extremt med smøring med remedier du kan kjøpe selv. Dersom du er virkelig raus med smøringen og treffer med riktig type smøring, så er den knirkefri i opptil ett år før ny omgang må til. Tydligvis en designfeil arvet fra minst mk6, og "normallyd" ifølge mange VW verksteder.
Man betaler i dyre dommer for "inspeksjons" servicer, og det er tydligvis for mye å be om å få ett par minutter med litt "lube" inkludert på en slik service. Ikke noe direkte ødelagt, bare en irriterende "kjerre" lyd, spesiellt på en ganske så ny bil, og da spesiellt på en stillegående elbil..
Har også (iallfall tidvis) noe knirk bak på vår. Har ikke giddet å mase om det enda. Den hadde klunkelyd tidligere, da skiftet de støtdempere og fikk det bort.
Mulig jeg må nevne det på service nå i juni..
Hei. Jeg har hatt min eGolf i en mnd. nå. Den har bl.a. skinnseter som ekstrautstyr.
Sitteputa til setet er perforert av et hundretalls små ventilasjonshull. To av disse, på høyresiden av setet, har nå fliset seg opp slik at det tyter ut noe hvitt fyllstoff.
Importør mener dette skyldes "ytre påvirkning". Ja, setet har nødvendigvis vært sittet på - men ikke i noe utpreget nagleantrekk. Skinnet virker veldig tynt.
Har andre erfart noe tilsvarende? Det ser ikke pent ut, og jeg er ikke helt med på at noen "ytre påvirkning" av annen grad enn helt normal hverdagsbruk har medvirket til dette. Det skal bli spennende å høre hvordan importør sannsynliggjør at dette skyldes feil bruk...