Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Nyzeta på mandag 30. april 2018, klokken 09:30

Tittel: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Nyzetamandag 30. april 2018, klokken 09:30
Jeg har gjort en del testing til og fra jobb.
Scenarioet er 25km landeveg i 80km/t og 20km mikskjøring.

Jeg har prøvd med og uten ePedal hele strekket og fakta er som følger
Pen kjøring i eco ender på 14,9kW/100km.
ePedal 18,7kW/100km.

Jeg har kjørt strekket 10 ganger tur/retur PR nå.

ePedal er veldig behagelig å kjøre med, men det virker som om det får utover bilens vanlige regenerering. Jeg har gått inn for å være forsiktig og holde jevn fart. Prøve å ikke slippe gassen for fort osv. Uansett hvor godt jeg prøver så er jeg ikke i nærheten av snittet på ecomode. Laveste jeg har klart er faktisk 16,3kW/100km.

Noen som har erfaringer å dele her?
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: AQNmandag 30. april 2018, klokken 10:43
Jeg har ikke sjekket dette selv, men også andre har skrevet at e-pedal bruker mer strøm. E-pedalen er fantastisk å bruke og jeg har satt den som standard da jeg ved det meste av min kjøring driter i rekkevidde. :-)
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Helge82mandag 30. april 2018, klokken 11:12
ePedal er en komfort innstilling, primært for bykjøring og steder hvor det er mye stop&go kjøring.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Løvemandag 30. april 2018, klokken 18:20
Bruker ikke e-Pedal, kun ACC og ECO. Ligger på 16,2Kwh i snitt. Går veldig mye på korte turer når batteriet er kaldt.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: MrOttotorsdag 03. mai 2018, klokken 08:28
Med e-pedal opplever man som uten ECO at det blir gyngete kjøring. Regen fosvinner i akselerasjonen x2, Med e-pedal bremser det så hurtig at det er umulig å finne korrekt stilling på gasspedalen for flyt og lavt energiforbruk. Det samme opplever jeg uten ECO, bare i mindre grad. E-pedal er et fint alternativ til å slippe og bruke bremsepedalen, men strømforbruket blir garantert høyere.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 03. mai 2018, klokken 11:06
Ser at mange kjører med ECO. Er det fordi dere opplever det mer behagelig, eller fordi bilen virkelig bruker mindre strøm i ECO?

I min Leaf 30 brukes ECO aldri. Bilen blir jo dau som sirup, og ikke bruker den mindre energi heller. I det døgnet jeg testet Leaf 40 så prøvde jeg ut forskjellige kombinasjoner, men ikke nok til å si at bilen bruker mindre strøm i ECO. Hva er erfaringene så langt?
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Tommatorsdag 03. mai 2018, klokken 11:41
Hender jeg bruker ECO på glattføre for å lettere få jevnt drag, men om man er like var på foten så skal man vel ikke bruke mer strøm. Ser noen skriver at det er bedre regen på batteri i ECO mode, men det kan jeg ikke bekrefte stemmer.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 03. mai 2018, klokken 12:36
Kan sikkert stemme at det er bedre regenerering i ECO. Er det på Leaf 30 og, men er også mer motstand, og det beste for rekkevidden er vel strengt tatt å «seile» mest mulig, så fri blir mye brukt.

Og skulle det komme en lang bakke, bruker jeg B for å regenerere.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: MrOttotorsdag 03. mai 2018, klokken 12:55
Lettere å finne nøytralposisjon for gasspedalen med ECO, å følge normal trafikk er null problem med bilen i sirupmodus noen her omtaler det som. Mer enn rask nok. Hva er meningen med brå rask akselerasjon i en elbil? Elbiler har begrenset med "drivstoff" ombord. Hva er meningen med å komme seg raskest til det røde lyse eller køen foran for å så bremse kraftig? Man bruker mer strøm enn man regenerer.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: jkirkebotorsdag 03. mai 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Øystein K på torsdag 03. mai 2018, klokken 11:06
Ser at mange kjører med ECO. Er det fordi dere opplever det mer behagelig, eller fordi bilen virkelig bruker mindre strøm i ECO?

I min Leaf 30 brukes ECO aldri. Bilen blir jo dau som sirup, og ikke bruker den mindre energi heller. I det døgnet jeg testet Leaf 40 så prøvde jeg ut forskjellige kombinasjoner, men ikke nok til å si at bilen bruker mindre strøm i ECO. Hva er erfaringene så langt?

Jeg har gammel Leaf, men kjører alltid i Eco. Synes den er mye mer behagelig og lettdosert på gasspedalen da. Jeg får ut akkurat samme ytelse, må bare trykke pedalen lengre ned.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 03. mai 2018, klokken 14:27
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. mai 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Øystein K på torsdag 03. mai 2018, klokken 11:06
Ser at mange kjører med ECO. Er det fordi dere opplever det mer behagelig, eller fordi bilen virkelig bruker mindre strøm i ECO?

I min Leaf 30 brukes ECO aldri. Bilen blir jo dau som sirup, og ikke bruker den mindre energi heller. I det døgnet jeg testet Leaf 40 så prøvde jeg ut forskjellige kombinasjoner, men ikke nok til å si at bilen bruker mindre strøm i ECO. Hva er erfaringene så langt?

Jeg har gammel Leaf, men kjører alltid i Eco. Synes den er mye mer behagelig og lettdosert på gasspedalen da. Jeg får ut akkurat samme ytelse, må bare trykke pedalen lengre ned.


Det stemmer at bilen kan oppleves mer behagelig, med det er fordi den reagerer enormt tregt. Jeg opplever bilen mer behagelig uten ECO, men med forsiktig høyrefot. Bilen responderer da mer som jeg ønsker.

Jeg opplever ikke at det stemmer at den har samme ytelse. Kjører man langtur og skal opp lange bratte bakker, sakker bilen ned i ECO, mens uten klarer man fint å holde fartsgrensen. Samme på motorvei, bilen sliter mer med å følge trafikk i ECO, mens uten er det en fryd.

Å kjøre i ECO føles som at bilen kjører med brekket på. Henger litt igjen.

Men ja, du kan få samme effekt men det er når du kicker pedalen i bunn, blir som vanlig automat, kickdown tvinger bilen til å gire ned, for raskere akselerasjon, bare på elbil girer den ikke ned men fyrer på med all kraft, kutter ECO for et øyeblikk.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Bondeknøltorsdag 03. mai 2018, klokken 22:49
Enig med Øystein K i at det føles som at bremsene står på når en kjører i eco. Folk som ikke har for vane å være presise på høyrefoten har nok mest igjen for å bruke eco.
Jeg trives absolutt best uten eco.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Bondeknøltorsdag 03. mai 2018, klokken 22:51
Sitat fra: MrOtto på torsdag 03. mai 2018, klokken 12:55
Lettere å finne nøytralposisjon for gasspedalen med ECO, å følge normal trafikk er null problem med bilen i sirupmodus noen her omtaler det som. Mer enn rask nok. Hva er meningen med brå rask akselerasjon i en elbil? Elbiler har begrenset med "drivstoff" ombord. Hva er meningen med å komme seg raskest til det røde lyse eller køen foran for å så bremse kraftig? Man bruker mer strøm enn man regenerer.
De fleste av oss har mer enn nok drivstoff til å ikke bry oss, og det er faktisk mye billigere å kjøre uøkonomisk med elbil en fossilbil.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: MrOttofredag 04. mai 2018, klokken 07:02
Når du sier de fleste så sier jeg at de fleste synes ikke bilen er sirup i ECO. Mer en nok akselerasjon for kjøring i trafikk.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Bondeknølfredag 04. mai 2018, klokken 09:01
Når jeg skrev de fleste så handlet ikke det om eco.
Ingen problem å kjøre i eco, men bilen føles bare som om at den ruller dårlig og responsen i speedpedalen blir treg.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: EV-FTWfredag 04. mai 2018, klokken 11:31
De fleste synes ikke bilen er som sirup med ECO, det var mine ord.
Jeg opplever at med ECO så er det som å kjøre med noe som konstant holder igjen bilen. Og i lange bakker så mye at bilen sakker. Må trykke pedalen så langt inn at det blir helt unaturlig, og til slutt må jeg trykke forbi «kikcdown» punktet, og da blir det fart på bilen.

Kjører en i f.eks 70 med ECO, og trykker av ECO men holder pedal på samme punkt, så akselererer bilen ganske mye.
Så er ikke tvil om at ECO struper effekten. Og forsåvidt forståelig det, hadde det bare også vist utslag på forbruk.

Jeg opplever å kjøre mer økonomisk med ECO av enn på, da bilen triller lettere.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: jkirkebofredag 04. mai 2018, klokken 13:53
Sitat fra: Øystein K på fredag 04. mai 2018, klokken 11:31
De fleste synes ikke bilen er som sirup med ECO, det var mine ord.
Jeg opplever at med ECO så er det som å kjøre med noe som konstant holder igjen bilen. Og i lange bakker så mye at bilen sakker. Må trykke pedalen så langt inn at det blir helt unaturlig, og til slutt må jeg trykke forbi «kikcdown» punktet, og da blir det fart på bilen.

Kjører en i f.eks 70 med ECO, og trykker av ECO men holder pedal på samme punkt, så akselererer bilen ganske mye.
Så er ikke tvil om at ECO struper effekten. Og forsåvidt forståelig det, hadde det bare også vist utslag på forbruk.

Jeg opplever å kjøre mer økonomisk med ECO av enn på, da bilen triller lettere.

På gamle-Leafen får man i eco 50kW på "kickdown-punktet" og 80kW om man går forbi det. 50kW pleier å passe perfekt til normal akselerasjon så det er sjelden jeg trykker hardere på pedalen.

Det er ingen "struping", bare en endring av mappingen på pedalen. Så ja, om du tenker på et spesifikt punkt på pedalen får du mer effekt uten eco. Gamle-leafen har også kraftigere regen med eco på, tilsvarer vel B-modus på de nye. Så man kan regenerere mer, noe som kan forveksles med at den triller lettere uten. Men i nøytralpunktet triller bilen akkurat like lett i D,B eller eco.

Tester du eco og D om hverandre så får du ikke noe godt inntrykk av eco. Det blir som å ha bassen på +8 på stereoanlegget. Skrur du den ned til +2 etter at du har hørt på anlegget en stund så virker det som om all bass forsvinner. Om du derimot starter på +2 når du ikke har hørt på anlegget på en stund finner du kanskje ut at +2 er en bedre innstilling og at +8 gir alt for mye bass. Vil du prøve ut eco anbefaler jeg å bruke det konsekvent i en uke ihvertfall. Kanskje du da finner ut at bilen er mye mer komfortabel og lettkjørt i eco ;)
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: EV-FTWfredag 04. mai 2018, klokken 14:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. mai 2018, klokken 13:53
Sitat fra: Øystein K på fredag 04. mai 2018, klokken 11:31
De fleste synes ikke bilen er som sirup med ECO, det var mine ord.
Jeg opplever at med ECO så er det som å kjøre med noe som konstant holder igjen bilen. Og i lange bakker så mye at bilen sakker. Må trykke pedalen så langt inn at det blir helt unaturlig, og til slutt må jeg trykke forbi «kikcdown» punktet, og da blir det fart på bilen.

Kjører en i f.eks 70 med ECO, og trykker av ECO men holder pedal på samme punkt, så akselererer bilen ganske mye.
Så er ikke tvil om at ECO struper effekten. Og forsåvidt forståelig det, hadde det bare også vist utslag på forbruk.

Jeg opplever å kjøre mer økonomisk med ECO av enn på, da bilen triller lettere.

På gamle-Leafen får man i eco 50kW på "kickdown-punktet" og 80kW om man går forbi det. 50kW pleier å passe perfekt til normal akselerasjon så det er sjelden jeg trykker hardere på pedalen.

Det er ingen "struping", bare en endring av mappingen på pedalen. Så ja, om du tenker på et spesifikt punkt på pedalen får du mer effekt uten eco. Gamle-leafen har også kraftigere regen med eco på, tilsvarer vel B-modus på de nye. Så man kan regenerere mer, noe som kan forveksles med at den triller lettere uten. Men i nøytralpunktet triller bilen akkurat like lett i D,B eller eco.

Tester du eco og D om hverandre så får du ikke noe godt inntrykk av eco. Det blir som å ha bassen på +8 på stereoanlegget. Skrur du den ned til +2 etter at du har hørt på anlegget en stund så virker det som om all bass forsvinner. Om du derimot starter på +2 når du ikke har hørt på anlegget på en stund finner du kanskje ut at +2 er en bedre innstilling og at +8 gir alt for mye bass. Vil du prøve ut eco anbefaler jeg å bruke det konsekvent i en uke ihvertfall. Kanskje du da finner ut at bilen er mye mer komfortabel og lettkjørt i eco ;)

Første 6 mnd jeg hadde bilen kjørte jeg konsekvent med ECO, da jeg jo ville at bilen skulle rekke lengst mulig.

På mine faste turer til Kristiansand fra Sandnes og retur, var det helt ok, til de lange bakkene kom, da klarte ikke bilen holde 90 på spedometeret.
Og å holde trafikken endte med at stort sett viste det tre prikker på oversikten over hvor mye energi jeg brukte.

Etter å ha lest på forumet her inne, hvor mange sa at ECO bare var tull, skrudde jeg av ECO.
Og det er som natt og dag. Bilen er mye mer responsiv. Den holder fint trafikken, og opp bakker trenger jeg ikke trykke pedalen «gjennom gulvet».

Forbruket har også gått ned. Trenger jeg å bremse med regenerering, bruker jeg B , og da bremser bilen godt.

Men forsiktig høyrefot er viktig da. Men sitter ikke med følelsen av å dra på noe tungt som holder bilen igjen, slik jeg opplever det med ECO på.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: tomrhfredag 04. mai 2018, klokken 19:14
Verken Eco, D eller B er optimale mappinger av wattpedalen. Her mener jeg Nissan kunne gjort en mye bedre jobb. For når en tredjepart klarer å lage en ny pedalmapping som sparer 10-15% ved normal kjøring, så er det klart at det er mye mer å hente. Tenker da på Leafbox.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: sylwesterlørdag 12. mai 2018, klokken 18:43
Slik jeg ser det er det smak og behag og det er fullt mulig å kjøre like økonomisk om du velger D, B eller E(pedal). ECO-knappen også. Jeg regner med at de som er vant med ECO trykker hardere på gassen og kanskje til og med helt i bunn for å få den til å reagere, men jeg får til det samme med et lett trykk. Syns også D er lettest siden nullpunktet er litt inn fra helt ut og jeg syns det er noe vanskeligere å finne i B/E, men det er slett ikke umulig. Så lenge man kjører med lett aksellerasjon og avpasser farten slik at man aldri trenger noe mer enn noen få regen/power-prikker så kjører man ganske økonomisk selv om bilen er fullada eller det er kaldt slik at man har mindre regen tilgjengelig. E-Pedalen sies å bremse i disse situasjoene, men ikke hvis du lar bilen trille ned i hastighet. Det er jo kun når du må ha den raskt ned og da ville du brukt bremsen i de andre girene også.

Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: MrOttotirsdag 15. mai 2018, klokken 09:46
ePedal er det ultimate latmannsfunksjonen for bykjøring. Helt genialt. Utrolig deilig at den holder bilen i ro og bremser med respons nok til å unngå bykjørings farer. Man reagerer raskere med ePedal enn å flytte foten over til bremsepedalen. For kjøring uten ofte stans er det ikke egnet, men heller ikke tiltenkt.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Joltustirsdag 15. mai 2018, klokken 11:18
Problemet med e pedal er e.

Folk tenker naturlig nok e for eco, men det virker ikke som Nissan har kjørt sykt mye eco i den funksjonen.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: sylwesteronsdag 16. mai 2018, klokken 02:05
E-en er sikkert initialen til han som fant på konseptet. F.eks. Eishichirou's pedal  :laugh:
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Joltusonsdag 16. mai 2018, klokken 06:59
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: Duditorsdag 17. mai 2018, klokken 12:20
Sitat fra: tomrh på fredag 04. mai 2018, klokken 19:14
Verken Eco, D eller B er optimale mappinger av wattpedalen. Her mener jeg Nissan kunne gjort en mye bedre jobb. For når en tredjepart klarer å lage en ny pedalmapping som sparer 10-15% ved normal kjøring, så er det klart at det er mye mer å hente. Tenker da på Leafbox.

Kan det være en mulighet å endre dette via firmware/software for bilen? Nissan folket har vel lyttet og deretter endret mye rundt leafkonseptet på tidligere versjoner.   
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: MrOttotorsdag 17. mai 2018, klokken 16:12
Hva er galt med mappingen? Ganske enkelt å balansere pedalen mellom regen-brems, seiling og effekt, spesielt i ECO. Uten ECO blir det fort for responsivt og gyngende kjøring (i lengderetning).
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: tomrhtorsdag 17. mai 2018, klokken 21:08
I en graf med turtall vs dreiemoment så finnes det belastningsområder der motoren er mer effektiv, og pedalmappingen kan optimaliseres slik at motoren oftere virker i disse områdene. Se f.eks. her slik Leafbox er optimalisert på Leaf24/30:
(http://pureelectric.se/wp-content/uploads/2016/12/15540798_365958447105973_4740173890201300517_o-768x404.png)

Som vi ser er det store prosentvise tap på små pådrag, men også på lav regenerering, så pedalmappinga kan også optimaliseres til å treffe nullpunktet (frirulling) mye oftere enn disse små pådragene, dette gjøres i gammel-Leafen ved f.eks. en slik mapping der man holder ca. 20% i et stort pedaltrykk-intervall fordi dette tilsvarer frirulling (0% er full regen, 100% er bånn gass).

(http://pureelectric.se/wp-content/uploads/2016/12/Sk%C3%A4rmklipp.jpg)

Jeg kjører daglig med en slik endring av mapping og merker ikke noe unormalt bortsett fra lavere forbruk da. Leafbox er også konstruert slik at man aksellererer med konstant dreiemoment for ett gitt pedaltrykk, noe som føles mer naturlig (man unngår det der bykset i starten på gammel-Leafen).

Det eneste denne boksen gjør er å ta imot signal fra gasspedal, endre litt på det og sende videre. Noe som kunne vært gjort originalt. Leafbox har vært på markedet lenge nok til at idéen bak kunne blitt fanget opp av Nissan og tatt med.
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: leafnorfredag 18. mai 2018, klokken 18:46
Kjørt en 40kWh for første gang i dag. Kjørte nesten 15 mil. Prøvde forskjellig innstillinger. Hadde med min LeafSpy og dongle, så koblet opp det også for å få meg en log-fil å sammenligne mot min 2012.
Det med ePedal var jo behagelig. Og bilen må jo benytte de mekaniske bremsene. Under 50 så virker det å være mye mekanisk brems fremfor motorbrems.
LeafSpy versjon jeg hadde var for gammel. For fikk ikke fornuftige verdier på en del saker. Men motoreffekt, spenning  og temperaturer fikk jeg med meg. Så har dumme meg fått til å sette logging til hvert 6 sekund, mot hvert andre jeg har kjørt på før, så det ble litt hakkete data.
Men ut fra det jeg logget så regenererer bilen mindre med ePedal, og samtidig så ble det vell enkelt å komme i en kjørestil der det ble mye aks og brems fremfor uten ePedal aktiv. Med ACC på så virket det som det ikke gjorde noe fra eller til på energiforbruket om ePedal var av eller på.   
Tittel: Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
Skrevet av: sylwesterfredag 18. mai 2018, klokken 19:11
Min erfaring er at ACC slår av E-pedal og det vil være som den er av helt til du gjør noe som slår ar ACC, f.eks. å trykke littt på bremsen. Jeg syns det er litt farlig siden en E-pedal helt ute er full brems så jeg kombinerer ikke de to.
Jeg syns seilingen med CC fungerte veldig bra, men med ACC på 2018 kjenner jeg at bilen regenererer og gasser i rykk og napp. Den er overfølsom, noe som ikke vil gi veldig økonomisk kjøring. Jeg tror det lønnser deg å bruke vanlig CC så ofte som mulig.