Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: aasen90 på mandag 16. april 2018, klokken 20:15
Hei,
Skal bestille ladestasjon til heimen nå som ioniqen min er "rett rundt hjørnet".
Finnes det noen bedre tilbud der ute enn det jeg fant her? Tenkte jeg skulle ha 7kwh
https://elbillader.sikringen.no/?gclid=EAIaIQobChMIpo3e_eyy2gIVXEkZCh3gaguVEAAYAyAAEgJGcPD_BwE#dk-produktpakker
13 000.- er helt i bunn på ferdig montert ladestasjon.
Vi sliter med å bunne det, men tilbyr en lignende løsning ( ladestasjon basic 3, 6 kW med stikk til 11690.- )
For 13 000 kan du fra oss få en av markedets smarteste ladeløsninger (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol) med 7,4 kW ladekapasitet ferdig montert i Oslo og Stavanger området, så lurt å undersøke slik du nå gjør.
Her er et å sammenligne med: 11900,- ferdig montert med 16A, men vet ikke hva de skal ha for 32A: https://etech.as/wp-content/uploads/2017/04/Helside-e-tech_1806.pdf
13k er nok ikke ille, men vær obs på at Schneider og Siemens ladestasjonene er store kladeiser...
Vi har akkurat innledet samarbeid med E tech, så nå er hele vareutvalget vårt tilgjengelig via dem.
Jeg får også elbil om ett par måneders tid, har sjekket priser på ladestasjon.
Har ca.20 meter fra sikringsskapet til garasjen, ca 10 meter graves ned.
Salto box, 32A- til drøye 17000,-
Salto box, 16A- kr.16500,-
Garo GLB, 25A- kr.16100,- , kan også utstyres med Modbus måler, til kr.2600,- ekstra.
Alle priser er ferdig innstallert.
Hva skal jeg velge? andre alternativ? og er prisene ok?
Hvor bor du? Vårt mål er å alltid ha det beste tilbudet.
Det klarer vi som regel også grunnet langvarig fokus på kostkontroll, kvalitet og riktige samarbeidspartnere.
Jeg bor i Øyer, 15 km nord for Lillehammer.
Vi hadde et installasjonsfirma på gang nær Lillehammer. Skal undersøke om jeg finner tilbake til dem. Uansett vil din lokale trikker kunne montere også vårt utstyr og ofte er det etter en slik henvendelse vi får nye partnere.
Utfordringen her er gravejobben som kan koste mye eller nesten ingenting.
Hvilke ladestasjon anbefaler dere?
Nettselskapet her (Gudbrandsdal Energi) tillater idag lading med max 20A, utover det må det godkjennes. Lokalt elektrikker firma sier de ikke godkjenner utover 20A.
Da sitter du jo ikke igjen med så mange på lista...
Ellers finnes det i dag både smarte og dumme bokser. Med tanke på at vi kanskje i nær fremtid får andre prissystemer for strøm er det kanskje lurt å satse på en boks som er smart, eller forberedt for dette.
Tanken er å kable for høyere effekt enn det netteier tillater idag, siden jeg må grave 10 meter, da kan jeg også oppgradere effekten senere, om netteier tillater det i fremtiden.
Det koster noen kroner mer, men ikke mer enn å legge opp alt på nytt en gang til.
De fleste ladestasjonene er justerbare, så det vil være enkelt å endre fra f.eks 16A til 25A senere.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. april 2018, klokken 08:06
Vi hadde et installasjonsfirma på gang nær Lillehammer. Skal undersøke om jeg finner tilbake til dem. Uansett vil din lokale trikker kunne montere også vårt utstyr og ofte er det etter en slik henvendelse vi får nye partnere.
Utfordringen her er gravejobben som kan koste mye eller nesten ingenting.
Gravejobben skal jeg ordne selv, dvs. svigers kommer med sin minigraver :)
Sitat fra: Norhawk på lørdag 21. april 2018, klokken 08:48
Tanken er å kable for høyere effekt enn det netteier tillater idag, siden jeg må grave 10 meter, da kan jeg også oppgradere effekten senere, om netteier tillater det i fremtiden.
Det koster noen kroner mer, men ikke mer enn å legge opp alt på nytt en gang til.
De fleste ladestasjonene er justerbare, så det vil være enkelt å endre fra f.eks 16A til 25A senere.
Legge kabel med stort tverrsnitt er helt klart smart, samt å kanskje legge ned et rør eller to ekstra for fremtiden.
Sitat fra: Norhawk på lørdag 21. april 2018, klokken 08:48
Tanken er å kable for høyere effekt enn det netteier tillater idag, siden jeg må grave 10 meter, da kan jeg også oppgradere effekten senere, om netteier tillater det i fremtiden.
Det koster noen kroner mer, men ikke mer enn å legge opp alt på nytt en gang til.
De fleste ladestasjonene er justerbare, så det vil være enkelt å endre fra f.eks 16A til 25A senere.
Stemmer at de fleste er justerbare, men det er bedre å ta det et hakk videre fra manuell justering til automatisk justering, eller såkalt dynamisk styrt ladestyrke. Da kan du utnytte ledig kapasitet og kan unngå slike begrensninger som her nevnes.
Vi har 2 ladestasjoner som har dynamisk styrt ladestyrke som en av egenskapene. Nemlig Circontrol sin e-Home til 5490.- og Zappi til 5990.-. Begge har opp til 7,4 kW kapasitet.
Velger du Zappi får du med alt du trenger for å lade med inntil 7,4 kW dynamisk, og med lastballansering på inntil 6 enheter. Brukerkontrol, og ladehistorikk er også en del av pakken, og systemet er forberedt på både solceller og batteribanker som måtte komme
Den Zappi saken ser ut til å være tingen.
Må sjekke opp med trikker'n for pris på kabling og monteringsjobben.
Kommer med tilbakemelding når jeg har svar.
Sitat fra: elektrolux på mandag 16. april 2018, klokken 23:40
13 000.- er helt i bunn på ferdig montert ladestasjon.
Vi sliter med å bunne det, men tilbyr en lignende løsning ( ladestasjon basic 3, 6 kW med stikk til 11690.- )
For 13 000 kan du fra oss få en av markedets smarteste ladeløsninger (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol) med 7,4 kW ladekapasitet ferdig montert i Oslo og Stavanger området, så lurt å undersøke slik du nå gjør.
Samarbeider du med noen i indre Østfold/Skiptvet?
Ikke enda dessverre, men ikke la det være et hinder.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. april 2018, klokken 22:48
Ikke enda dessverre, men ikke la det være et hinder.
Kan ladestasjonen brukes når man har 400v tn-s som tilførsel?
Alle ladestasjoner er kun et mer eller mindre intelligent styrt rele mellom strømnettet og bilens lader samt en pulsbredde signal generator som styrer laderen. Forskjellene ligger i hvor mye en selv, og automatikken kan gjøre med disse 2 styringsmulighetene. ( Timer, Justerbar strøm enten dynamisk eller brukerjustert, lastfordeling, samt rapportering av ladehistorikk, wifi, etc )
Zappi kan derfor som alle andre ladestasjoner utmerket godt brukes på 400V TN-S anlegg, men foreløpig kun for 1 fase lading inntil 7,4 kW / 32A.
Med tanke på at alt dette styres av en mikroprosessor, til noen 10 kroninger, samt noen rele i samme prisklasse er det rart at prisnivået på disse apparatene har klart å holde seg på så høyt nivå over så lang tid. En typisk elektronisk veggtermostat til noen hundrelapper er egentlig like avansert. ???
Mer om ulike nettsystemer her: https://no.wikipedia.org/wiki/Nettsystem
Elektrolux jeg leser på hjemmesiden:
«Siden denne har innebygget jordfeilvern type A kan den også monteres i mode 2 med inntil 30 cm kabel til stikk.»
Er det trykkfeil eller er det type A vern i denne laderen?
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
@elektrolux.
Når det gjelder pris på disse boksene så koster det vel litt å utvikle de og selge de, og da er det forskjell på om du selger 10000 og 1 mill. På den annen siden er det vel bare et spørsmål om når Biltema eller Jula kommer med bokser til 1500,- med mindre de legger seg på det nivået som folk har akseptert ?
Det samme gjelder for øvrig kabler mm
Sitat fra: aasen90 på lørdag 21. april 2018, klokken 20:53
Sitat fra: elektrolux på mandag 16. april 2018, klokken 23:40
13 000.- er helt i bunn på ferdig montert ladestasjon.
Vi sliter med å bunne det, men tilbyr en lignende løsning ( ladestasjon basic 3, 6 kW med stikk til 11690.- )
For 13 000 kan du fra oss få en av markedets smarteste ladeløsninger (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol) med 7,4 kW ladekapasitet ferdig montert i Oslo og Stavanger området, så lurt å undersøke slik du nå gjør.
Samarbeider du med noen i indre Østfold/Skiptvet?
Jeg har folk som kan ta jobber i det området, og sikkert komme ned under den prisen. De billigste monteringene vi har hatt i Østfold har kommet på ca. 10-11.000,- inkl. ladestasjon. Sjekk ut EcoLite på www.ladespesialisten.no og send meg en mail om det virker interessant.
Sitat fra: aasen90 på søndag 22. april 2018, klokken 00:00
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. april 2018, klokken 22:48
Ikke enda dessverre, men ikke la det være et hinder.
Kan ladestasjonen brukes når man har 400v tn-s som tilførsel?
Har du 400V 3-fase ville jeg sterkt vurdert å koble opp en ladestasjon med det for å fremtidssikre litt. Om din neste elbil kan lade på 3-fase kommer du til å angre på at du la opp en 1-fase ladestasjon tror jeg.
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 22. april 2018, klokken 08:12
Elektrolux jeg leser på hjemmesiden:
«Siden denne har innebygget jordfeilvern type A kan den også monteres i mode 2 med inntil 30 cm kabel til stikk.»
Er det trykkfeil eller er det type A vern i denne laderen?
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
Ingen trykkfeil, og dermed ingen vei utenom jordfeilvern type B i installasjonen.
Ellers enig med Ingeniøren at utvikling av alle disse boksene koster, og det hjelper ikke at alle selv skal lage sin versjon av samme tema.
Håper jeg har tjent nok til å pensjonere meg den dagen Biltema "oppdager" dette markedet. Som du sier ville 1500 kr vært nok for et slikt apparat.
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. april 2018, klokken 10:28
Håper jeg har tjent nok til å pensjonere meg den dagen Biltema "oppdager" dette markedet. Som du sier ville 1500 kr vært nok for et slikt apparat.
Det er ærlige ord fra en forhandler av slikt utstyr! Jeg er helt enig i resonnementet, og har hevdet det selv også noen ganger. En ladestasjon er ikke helt ulik en byggsentral for strøm til en tusenlapp, og burde etterhvert kunne koste noe i nærheten. I dag koster de mer i området vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Jeg syns ærlig talt en oppvaskmaskin til 8000,- er mye er for penga når en ser på hva den inneholder. På sikt burde det selges omtrent like mange ladestasjoner som oppvaskmaskiner, dvs. én pr. husstand.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. april 2018, klokken 09:51
Sitat fra: aasen90 på søndag 22. april 2018, klokken 00:00
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. april 2018, klokken 22:48
Ikke enda dessverre, men ikke la det være et hinder.
Kan ladestasjonen brukes når man har 400v tn-s som tilførsel?
Har du 400V 3-fase ville jeg sterkt vurdert å koble opp en ladestasjon med det for å fremtidssikre litt. Om din neste elbil kan lade på 3-fase kommer du til å angre på at du la opp en 1-fase ladestasjon tror jeg.
forslag til hvor jeg finner slike ladestasjoner?
Sitat fra: aasen90 på søndag 22. april 2018, klokken 16:45
Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. april 2018, klokken 09:51
Sitat fra: aasen90 på søndag 22. april 2018, klokken 00:00
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. april 2018, klokken 22:48
Ikke enda dessverre, men ikke la det være et hinder.
Kan ladestasjonen brukes når man har 400v tn-s som tilførsel?
Har du 400V 3-fase ville jeg sterkt vurdert å koble opp en ladestasjon med det for å fremtidssikre litt. Om din neste elbil kan lade på 3-fase kommer du til å angre på at du la opp en 1-fase ladestasjon tror jeg.
forslag til hvor jeg finner slike ladestasjoner?
EcoLite som jeg linket til tidligere kan kobles til både 1-fase 230V, 3-fase 230V og 3-fase 400V.
Da har jeg tilbakemelding fra trikker, de fikser monteringen.
Jeg må kjøpe Zappi'n selv.
Om jeg går for Zappi, trenger jeg noe mer?
Ser Garo kan utstyres med wifi styring, har Zappi den muligheten?
Du trenger en dummy om ladestasjonen skal stå utendørs.
WiFi styring kommer i form av en liten Hub til ca 1000 kr som kobles til router og trådløst til Zappi. Der vil du kunne se energiflyten i hele boligen, se ladehistorikk og styre ladestasjonen. Automatisk software oppdatering blir også en del av pakken. Det blir ingen abonnement kostnader.
Den skal monteres inne i garasjen.
Hvor mye vil det koste, inkl wifi styring og frakt?
Og, er det noe annet som kommer itillegg?
Fra trikker er B-vern, sikring, kabling og montering priset.
Zappi koster 5990.- (ev 5391.- om du klarer å gjette riktig antall Zappi vi fikk med oss i Berlingoen ved siste vareleveranse) (https://www.instagram.com/p/Bh8cNzEHM7S/)
Frakt er 170 kr.
Hubben er enda ikke klar, men som sagt blir det rundt 1000 kr for den.
Hubben er noe jeg setter opp på egenhånd?
Forventet levering på den?
Hubben skulle vært der høsten 2017, så kanskje høsten 2018....
Har aldri vært nærmere enn nå; har sett prototypen, og vet de jobber med software nå.
Er det mulig å "strupe" Zappi´n, slik at den kan dra f.eks. max 25A?
Bra pris på Zappien synes jeg!
Bra elektrolux :+1:
Nesten synd at jeg har ladestasjon
Sitat fra: Norhawk på tirsdag 24. april 2018, klokken 16:26
Er det mulig å "strupe" Zappi´n, slik at den kan dra f.eks. max 25A?
Ja, du stiller strømtrekket til akkurat det du ønsker mellom 8A og 32A
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 24. april 2018, klokken 19:40
Bra pris på Zappien synes jeg!
Bra elektrolux :+1:
Nesten synd at jeg har ladestasjon
Jeg produserer ikke strøm enda, og enn så lenge lader jeg ved behov.
Når jeg får Kia Niro EV antar jeg at jeg lader med 8-10A, gjerne på natta, for da vil rekkevidde nesten aldri være tema
Du trenger ikke solceller for å spare penger på en Zappi.
Med markedsforstyrrende lav pris, og Smartboost funksjoner bestemmer du selv når du ønsker å lade. Egen tariff inngang gir enda smartere tilpasning mot strømnettet.
Uten abonnement tjenester for å utnytte slike funksjoner og lav investeringskostnad kan denne ladestasjonen realistisk nedbetale seg selv i forhold til "manuell" lading. ;)
Krever Zappi separat B-vern? Hvilket B-vern anbefales hvis så er tilfelle?
Siden Zappi ikke har eget B vern må dette settes på kursen til den. Vi anbefaler Chint sitt 2 polte vern som vi selger for 1000 kr.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. april 2018, klokken 09:12
Du trenger ikke solceller for å spare penger på en Zappi.
Med markedsforstyrrende lav pris, og Smartboost funksjoner bestemmer du selv når du ønsker å lade. Egen tariff inngang gir enda smartere tilpasning mot strømnettet.
Uten abonnement tjenester for å utnytte slike funksjoner og lav investeringskostnad kan denne ladestasjonen realistisk nedbetale seg selv i forhold til "manuell" lading. ;)
Kan man stille inn laderen slik at den kun lader mellom 0000-0700 ?
Sitat fra: aasen90 på søndag 29. april 2018, klokken 14:50
Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. april 2018, klokken 09:12
Du trenger ikke solceller for å spare penger på en Zappi.
Med markedsforstyrrende lav pris, og Smartboost funksjoner bestemmer du selv når du ønsker å lade. Egen tariff inngang gir enda smartere tilpasning mot strømnettet.
Uten abonnement tjenester for å utnytte slike funksjoner og lav investeringskostnad kan denne ladestasjonen realistisk nedbetale seg selv i forhold til "manuell" lading. ;)
Kan man stille inn laderen slik at den kun lader mellom 0000-0700 ?
Det kan en vel stille inn i det fleste biler?
Så hva er det beste tilbudet på en ferdig installert (fremtidsrettet? (https://www.tu.no/artikler/velger-du-feil-ladelosning-i-dag-kommer-du-til-a-bytte-den-om-tre-ar/435848)) ladestasjon?
Sitat fra: aasen90 på søndag 29. april 2018, klokken 14:50
Kan man stille inn laderen slik at den kun lader mellom 0000-0700 ?
Ja
Sitat fra: emurof på søndag 29. april 2018, klokken 17:44
Så hva er det beste tilbudet på en ferdig installert (fremtidsrettet? (https://www.tu.no/artikler/velger-du-feil-ladelosning-i-dag-kommer-du-til-a-bytte-den-om-tre-ar/435848)) ladestasjon?
Veldig vanskelig å svare på akkurat det, men prisen på en Zappi ferdig montert av E-Tech er på rundt 14 000 kr.
Husk da snakker vi dynamisk ladestasjon uten abonnement eller andre ekstrautgifter.
Sitat fra: emurof på søndag 29. april 2018, klokken 17:44
Så hva er det beste tilbudet på en ferdig installert (fremtidsrettet? (https://www.tu.no/artikler/velger-du-feil-ladelosning-i-dag-kommer-du-til-a-bytte-den-om-tre-ar/435848)) ladestasjon?
Det kommer helt an på hvor enkelt det er å installere den hos deg. Jeg vet at kunder av meg her nede i Østfold har kommet helt ned i ca. 10.000,- for EcoLite ferdig montert med ny 32A kurs. Men da var det ganske få meter til sikringsskapet og enkel kabelføring. Det var også god plass i skapet.
Er det kronglete kabelføring, skapet er fullt så det må bygges om osv. kan selvsagt summen bli en helt annen.
Installasjonen vil vel da være det som er variabelen, mens man med selve ladestasjonen burde kunne rangere den mot andre ladestasjoner i forhold til pris og funksjonalitet?
Tror jeg skal følge denne tråden. Har ikke elbil, men vurderer nå å kjøpe min første. Lurer også på hvilke alternativer som er best også med tanke på lading i fremtiden. Jeg har ingen peiling på strøm eller lading.
Men jeg tenker at den bør kunne levere nok strøm til å møte fremtidig behov. Være smart. "dynamisk ladestasjon uten abonnement eller andre ekstrautgifter" som det stod i et tidligere innlegg høres bra ut.
Har tilbud om å få innstallert en Garo. 14.500,- men aner ikke om den imøtekommer disse krav.
Sitat fra: tepe2 på tirsdag 01. mai 2018, klokken 19:22
Tror jeg skal følge denne tråden. Har ikke elbil, men vurderer nå å kjøpe min første. Lurer også på hvilke alternativer som er best også med tanke på lading i fremtiden. Jeg har ingen peiling på strøm eller lading.
Men jeg tenker at den bør kunne levere nok strøm til å møte fremtidig behov. Være smart. "dynamisk ladestasjon uten abonnement eller andre ekstrautgifter" som det stod i et tidligere innlegg høres bra ut.
Har tilbud om å få innstallert en Garo. 14.500,- men aner ikke om den imøtekommer disse krav.
Jeg tenker at tiden er forbi for de aller fleste av oss at vi trenger høy ladeeffekt når bilene begynner å få bra rekkevidde, som feks Kona, Niro, TM3 osv
Kjører en normalt ikke lenger enn 10-20 mil hver dag så holder det i praksis med 8-16 A, ved behov kan en ta en kjapp hurtiglading (hvis en ikke har valgt feks Leaf eller Zoe, første kan lade svært tregt, Zoe kan ikke hurtiglades).
Jeg har selv 32A ladestasjon men lader normalt med 16A, med Ioniq....
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. mai 2018, klokken 16:13
Sitat fra: tepe2 på tirsdag 01. mai 2018, klokken 19:22
Tror jeg skal følge denne tråden. Har ikke elbil, men vurderer nå å kjøpe min første. Lurer også på hvilke alternativer som er best også med tanke på lading i fremtiden. Jeg har ingen peiling på strøm eller lading.
Men jeg tenker at den bør kunne levere nok strøm til å møte fremtidig behov. Være smart. "dynamisk ladestasjon uten abonnement eller andre ekstrautgifter" som det stod i et tidligere innlegg høres bra ut.
Har tilbud om å få innstallert en Garo. 14.500,- men aner ikke om den imøtekommer disse krav.
Jeg tenker at tiden er forbi for de aller fleste av oss at vi trenger høy ladeeffekt når bilene begynner å få bra rekkevidde, som feks Kona, Niro, TM3 osv
Kjører en normalt ikke lenger enn 10-20 mil hver dag så holder det i praksis med 8-16 A, ved behov kan en ta en kjapp hurtiglading (hvis en ikke har valgt feks Leaf eller Zoe, første kan lade svært tregt, Zoe kan ikke hurtiglades).
Jeg har selv 32A ladestasjon men lader normalt med 16A, med Ioniq....
Det er vel akkurat stikk motsatt - bedre rekkevidde gir mindre ladebehov... og de fleste kjører vel rundt 4 mil ikke 10-20 mil om dagen :)
Jeg vil gjerne ha muligheten til å lade på 32A uansett. Skal sannsynligvis plassere laderen ved en parkeringsplass som i juridisk forstand ikke er min. Men hvor jeg likevel normalt parkerer. Det kan oppstå situasjoner hvor jeg i verste fall må parkere annet sted ved unntakstilfeller. Jeg er med andre ord ikke garantert å kunne lade hver dag/natt, selv om jeg sannsynligvis vil kunne det de aller fleste dager.
Et annet poeng er at ved å kunne korte ned ladetiden, og med smart styring så kan jeg jo lade på tidspunkter hvor det ellers i borettslaget brukes lite strøm.
Noen av dere som selger ladebokser som har en samarbeidsavtale med noen i Førde området? (Sogn og Fjordane)
Har fått tilbud på denne ferdig montert med garanti fra lokal elektriker for ca 12500,- (er bare å koble til og koble fra lys + dobbeltstikk i carport)
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Kan man lese av ladehistorikk på EcoLite? Dvs. hvor mye man lader hver måned.
Da har jeg fått Zappi´n koblet opp, mangler bare bilen, den kommer om 3 uker.
Endte opp på ca.15000 for alt ferdig innstallert.
Sitat fra: Norhawk på lørdag 21. april 2018, klokken 07:19
Jeg får også elbil om ett par måneders tid, har sjekket priser på ladestasjon.
Har ca.20 meter fra sikringsskapet til garasjen, ca 10 meter graves ned.
Salto box, 32A- til drøye 17000,-
Salto box, 16A- kr.16500,-
Garo GLB, 25A- kr.16100,- , kan også utstyres med Modbus måler, til kr.2600,- ekstra.
Alle priser er ferdig innstallert.
Hva skal jeg velge?
Hyggelig at du valgte en av markedets mest avanserte ladestasjoner og at det på toppen av det hele kom gunstigst ut økonomisk. ;)
Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. juni 2018, klokken 08:39
Hyggelig at du valgte en av markedets mest avanserte ladestasjoner og at det på toppen av det hele kom gunstigst ut økonomisk. ;)
Får testet den mot bil idag, en kompis med hybrid kommer innom.
Alt i alt kom jeg bra ut prismessig, mest jobb for trikker som måtte hit 3 turer før alt ble OK.
Låner denne tråden litt - skal montere TWC og har fått to tilbud som inkluderer 15m kabelstrekk, b vern/20A sikring (400v/TN) samt 3 nye automatsikringer for å få plass i skapet.
Ett tilbud på kr 22.000 inkl mva med Eaton utstyr og et annet på kr 11.000 med Chint utstyr, men kan levere Eaton for kr 2000 ekstra (lønner seg å sjekke litt ja...). Er det verdt kr 2000 ekstra for Eaton? Og høres prisen ellers fair ut?
Sitat fra: Admiral på torsdag 14. juni 2018, klokken 21:44
Låner denne tråden litt - skal montere TWC og har fått to tilbud som inkluderer 15m kabelstrekk, b vern/20A sikring (400v/TN) samt 3 nye automatsikringer for å få plass i skapet.
Ett tilbud på kr 22.000 inkl mva med Eaton utstyr og et annet på kr 11.000 med Chint utstyr, men kan levere Eaton for kr 2000 ekstra (lønner seg å sjekke litt ja...). Er det verdt kr 2000 ekstra for Eaton? Og høres prisen ellers fair ut?
Jeg har stort sett Chint hjemme og på hytta, aldri hatt problemer eller feil. Så personlig hadde jeg nok ikke tatt den kostnaden nei.
Drar i gang denne tråden igjen da dette er relevant for meg nå.
Skal ha ladestasjon på hytta og lurer på hvor jeg kan få ett godt tilbud på dette ferdig montert.
Vet dere om ett godt tilbud nå?
Gjelder Golsfjellet
For info.
Fikk tilbud på ladestasjon som tilkobles eks. kurs.
Gjelder frittstående garasje.
7500 for Easee og 2500 for arbeidet.
Forutsetningen er at alt er klar til tilkobling.
Er det ikke enklere å sette opp ei industrikontakt til 50kr, og bruke portabel EVSE?
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:40
Er det ikke enklere å sette opp ei industrikontakt til 50kr, og bruke portabel EVSE?
En industrikontakt til 50,- på en eksisterende kurs er ikke lovlig å benytte til lading av elbil, så det kommer helt an på hva man ønsker å oppnå.
Sitat fra: geear på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:51
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:40
Er det ikke enklere å sette opp ei industrikontakt til 50kr, og bruke portabel EVSE?
En industrikontakt til 50,- på en eksisterende kurs er ikke lovlig å benytte til lading av elbil, så det kommer helt an på hva man ønsker å oppnå.
Kommer vel an på hva den kursen er dimensjonert for og om laderen har innebygd DC vern (?)
Tror ikke at EVSE med DC vern oppfyller kravene. Det er snakk om permanent løsning altså DC beskyttelse uansett av tilkoblet ladekladd.
Som sagt jfb type A (i sikringsap) og jfb type B kombineres ikke så godt. Ingen koordinering mellom vern selvfølgelig.
God Jfb type B koster fra 3000 og oppover. Jf automat i sikringsapet må byttes med vanlig automat. Opplegg blir ikke mye billigere enn ladestasjon.
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 21. desember 2021, klokken 16:37
Sitat fra: geear på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:51
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:40
Er det ikke enklere å sette opp ei industrikontakt til 50kr, og bruke portabel EVSE?
En industrikontakt til 50,- på en eksisterende kurs er ikke lovlig å benytte til lading av elbil, så det kommer helt an på hva man ønsker å oppnå.
Kommer vel an på hva den kursen er dimensjonert for og om laderen har innebygd DC vern (?)
Nei, med en gang man benytter stikkontakt så må kursen ha jfb type B og være montert med formål elbillading, hjelper ingenting at ladekladden/veggboksen/hvaenndetermanpluggeri, har DC-beskyttelse. Grunnen til det er så enkel som at ved stikkontakt så vet man ikke hva som plugges inn av menigmann. Fastmontert utstyr skal kun skiftes ut av elektriker, derfor må ikke jfb ligge på kursen for fastmontert ladeboks.
Sitat fra: Toalmar på lørdag 18. desember 2021, klokken 09:18
Drar i gang denne tråden igjen da dette er relevant for meg nå.
Skal ha ladestasjon på hytta og lurer på hvor jeg kan få ett godt tilbud på dette ferdig montert.
Vet dere om ett godt tilbud nå?
Gjelder Golsfjellet
Da er forespørsler sendt til flere elektrikere samt nett trålet for gode tilbud.
Så langt ser det ut til at Circle K har det beste tilbudet for montering av ladestasjon nå.
Jeg har liggende en helt ny Easee lader selv så det kan se ut til at det blir en lokal elektriker som monterer denne nå rett på nyåret da dette totalt sett blir billigst for meg.
Easee med tibber, overspenningsvern, ny kurs og laststyring for 17.000,- her.
Går greit å få 11 kw på gammelt it-nett.
Sitat fra: filtvet på torsdag 30. desember 2021, klokken 10:48
Går greit å få 11 kw på gammelt it-nett.
Gitt at man har rett bil ja.