Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Mippen på mandag 16. april 2018, klokken 15:54

Tittel: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Mippenmandag 16. april 2018, klokken 15:54
Undersøkelser viser at det er liten grunn til bekymring når det gjelder batteritap, men 30 kWh Leaf har høyere tap enn 24 kWh batteripakken i starten av en eller annen grunn.

https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

Tittel: Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Tellusmandag 16. april 2018, klokken 22:57
Når det gjelder leaf så er det viktig å skille mellom hvordan batteriet klarer seg i varme omgivelser kontra kalde.
I Norge vet vi at 1. gen Leaf batteriene klarer seg veldig bra. Typisk vil det være mer enn 85% restkapasitet etter 5 år og 100.000 Km. I varmt klima derimot har vi mange eksempler på at batteriet har mistet mer enn 15 % etter to somre.

I Norge (og andre steder med kaldt klima) forventer jeg at Leaf sin 30kWh pakke klarer seg bedre enn 24kWh pakken av den enkle grunn at batteriet vil gjennomgå færre sykler. I varmt klima derimot kan det være at det større batteriet har enda større problemer med å kvitte seg med varmen.

Tesla sine batterier ser ut til å klare seg veldig bra. Jeg er litt usikker på hvor nøyaktig målinger man kan gjøre på pakkene uten å gå til direkte rekkeviddetester. Rated Range er størrelse som lett kan endres av Tesla sin programvare.

Har noen hacket datafeeden fra CAN bussen til Tesla slik det er gjort med Leaf ?

Uansett tror jeg det er ingen grunn for norske Leaf eiere til å fortvile. En hvis grad av forsiktighet når det gjelder importerte Leaf er sikker lurt.
Tittel: Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Karl-Wilhelmtirsdag 17. april 2018, klokken 09:24
Det finnes diagnose programvare for å analysere data fra CAN-bus på Tesla, TeslaBjørn fikk assistanse med dette for en tid tilbake:
https://www.youtube.com/watch?v=F3tF0i98MpI


LeafSpy er ikke en "hack", denne informasjonen er i utgangspunktet ikke skjult.
Tittel: Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Mippentirsdag 17. april 2018, klokken 20:15
Jeg har både hatt Tesla og Leaf. Har vel 25.000 kilometer i gen.2 Leaf og 45.000 i Tesla. Kanskje ikke langt nok til å gi nøyaktig info om tap, men jeg opplevde ikke noen praktisk reduksjon på noen av bilene.
Tittel: Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. april 2018, klokken 20:29
Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.
Tittel: Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Tellustirsdag 17. april 2018, klokken 21:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. april 2018, klokken 20:29
Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.

Hadde du mistet en strek etter bare 4 år og 55.000 km ? Må være en av de verste eksemplene på norsk Leaf jeg har hørt om. Jeg målte 87.5% etter nesten 6 år og over 80.000 km.
Tittel: Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. april 2018, klokken 21:26
Sitat fra: Tellus på tirsdag 17. april 2018, klokken 21:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. april 2018, klokken 20:29
Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.

Hadde du mistet en strek etter bare 4 år og 55.000 km ? Må være en av de verste eksemplene på norsk Leaf jeg har hørt om. Jeg målte 87.5% etter nesten 6 år og over 80.000 km.

SOH var 86 i følge Leafspy. Dvs rett før strek skulle forsvinne vil jeg tro .
Tittel: Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Jejltirsdag 17. april 2018, klokken 21:31
Første batteribar forsvinner etter å ha vært på 85%, eller lavere i 2 mnd hvis jeg har forstått det riktig.
Tittel: Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. april 2018, klokken 21:33
Kom ikke mange kilometer med første batteristrek i hvert fall  ;D