Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: jsher på søndag 15. april 2018, klokken 22:20

Tittel: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: jshersøndag 15. april 2018, klokken 22:20
Hei

Jeg er i dag en eier av en Leaf 2013, som vurderer mitt neste bilbytte.

Jeg så på en post på forumet at basisprisen på Tesla modell 3 vil starte på ca. 290.000 nok. Flott bil med supre ytelser og den minste vil ha en rekkevidde på 35 mil. Det minimalistiske dashbordet var litt uvant til å begynne med, men jeg begynner å like det veldig godt nå.

Basisutgaven til Leaf er nå satt til 255.000 nok for en 40kw, som på en solskinnsdag går 25 mil. Jeg er ikke veldig imponert over prisen på den nye Leaf'en i forhold til forbruk og rekkevidde. Hva vil 60kw utgaven koste, og hvordan i all verden kan den være interessant uten å senke prisen betraktelig?

Sett i forhold til prisen på Teslaen, hva mener dere 40kw og 60kw Leaf'en egentlig bør koste?



Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Mr Oizosøndag 15. april 2018, klokken 22:30
Du må huske at ingen modell 3 er solgt her til lands enda, og fortsatt er ikke 35 tusen dollar modell 3 varianten laget. Man må se når de kommer på markedet samtidig hva som kan bli aktuelt, hver og en av de bilene har sine styrker og svakheter, og kanskje er leafen best til hverdags bruk. Mens 3 er best på langturer.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: sylwestermandag 16. april 2018, klokken 01:08
Litt historikk før jeg gjør en antagelse:

1gen da den kom i 2011 (ingen utstyrsmodell, men mest lik Acenta) 263' (klikk test (http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/test-nissan-leaf-2011-modell-3489908))
1.5gen i 2013 24kWh med Tekna 273'kr (klikk test (http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/test-nissan-leaf-2013-3498716))
1.5gen i 2015 30kWh med Tekna 270'kr (dinside motor (http://www.dinside.no/motor/nye-nissan-leaf-har-klassens-beste-rekkevidde/61014989))
2gen    i 2018 40kWh med Tekna 294'kr (tek.no (https://www.tek.no/artikler/nye-nissan-leaf-far-en-meget-aggressiv-startpris/413915))

Før 40kWh kom ble prisen på 30kWh økt. Konsumprisindeksen har steget 10% siden 2013 så  270'@2013 er 298'@2018. Sånn sett er 40kWh den billigste Tekna-en i historien. En annen viktig detalj er jo at da 30kWh kom gikk prisen ned på 24kWh Tekna til 238'kr.

Det er meget mulig en 60kWh vil beholde prisen til 40kWh og at 40kWh blir rimeligere.

Du snakker om Tesla, men mens du får Tekna med alt utstyr for rett under 300'kr så får du altså en skrapet bil til 300'kr hvis de beholder dollarkursen til de andre bilene. Mest sannsynlig vil folk flest bruke penger på teknikkpakker og vinterpakker slik at de har adaptiv cruise control og varme i setene slik at Leaf sni 40kWh konkurrerer med TMS til minst 350'kr. Det store batteriet vil sikkert koste 100'kr til og 60kWh Leaf vil dermed klare å konkurrere med TM3 til 450'kr lett. 

Jeg tror Nissan er mer bekymret for hva de andre bilprodusentene vil komme med. Hyundai, VW, Kia, BMW, PSA vil være de største konkurrentene en stund til. 
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: jshermandag 16. april 2018, klokken 07:13
Jeg har litt generell kritikk av de fleste bilmerker i dag når det kommer til et par ting:

1. Speedometer.
Leaf'en min viser ca. 8% feil på speedometeret. Kan det være så vanskelig å lage et speedometer som kalibrerer seg selv etter gps hastighet? Eller enda bedre: Integrerer det i en dataløsning i bilen.

2. Gjettometer
Beste måten å lese gjettometeret er å dele tallet i displayet i 2, det er nærmere praktisk rekkevidde store deler av året enn gjettometeret viser. Jeg har ikke ord på hvor forbanna irriterende det er. Jeg er mer interessert i "garantert minste rekkevidde" enn en teoretisk rekkevidde i 50km/t i medvind sommerstid. Eller enda bedre: Integrere dette i en dataløsning i bilen.

3. Navigasjon
Hvorfor må man på verkstedet for kartoppdateringer? Og hvor kommer de sinnsyke prisene fra?
Selv har jeg sluttet å bruke det innebygde navigasjonssystemet og kjøpt meg et nettbrett. Hvorfor sitter jeg igjen med følelsen at dette systemet er utviklet av bilmekanikere og ikke datautviklere?
Integrer dette i en dataløsning i bilen.

Det er rett og slett for mange bedre alternativer å få tak til at bilprodusentene kan forsvare disse latterlige prisene på slikt utstyr.

Det er godt mulig jeg er alene om følgende:
Frem til rekkevidden ikke spiller noen rolle blant bilmerkene, vil jeg ha lengst mulig rekkevidde for minst mulig penger.

Jeg har "vinterpakke" og hele smæla på Leaf'en. Hvis jeg (når jeg kjøpte Leaf'en) alternativt kunne hatt ekstra batterikapasitet istedenfor utstyr, ville jeg igjen og igjen kjøpt en nedstrippet versjon med bedre batterikapasitet. Så kan naboen sitte der på ladestasjonen med utstyrspakka si.

Fjernstyring av varmeapparatet burde ikke være betalt ekstrautstyr. Hadde bilprodusentene hatt en datamaskintilnærming av "utfordringen", hadde dette vært en integrert løsning i en dataløsning i bilen. Kommunikasjon via nettet kunne vært en abonnementtjeneste, mens den integrerte "lokalløsningen" hadde vært gratis via wifi eller blåtann direkte med bilen innenfor kommunikasjonsradius. Jeg anser også dette som basisutstyr.

Jeg føler allikevel at Tesla tar "datadelen" mye mer seriøst enn andre bilprodusenter, og ligger langt foran i tankesettet. Bilene blir mer datamaskiner, og jeg føler at bilprodusentene henger langt etter i det løpet.

Når Tesla stripper dashbordet og sitter igjen med 2 knapper, 2 brytere og 1 skjerm. Hva er innsparingen i praksis på produksjonskost?
Blir du mer fornøyd når du får oppdateringer trådløst, når alternativet er å dra på verkstedet?









Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: hsa77mandag 16. april 2018, klokken 13:13
Det finnes en drøss med fossilbiler i samme marked, det ser da ut som det går greit. Elbilmarkedet vokser, så det kommer til å være plass til både M3 og Leaf og flere til. Om et års tid kommer 60kwh Leaf med aktiv batterikjøling, da er #rapidgate løst.

Så svaret på spørsmålet i første innlegg er: Når M3 omsider kommer, ja da kommer Nissan til å fortsette å selge Leaf i bøtter og spann.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Bondeknølmandag 16. april 2018, klokken 16:31
Spørsmålet kan vel også stilles slik: Hva kommer Tesla(m3) til å gjøre når Leaf kommer med like stort batteri?
Det er vel heller Tesla som vil slite enda mer enn det de gjør i dag? Den nye Leaf vil vel bli billigere en model 3?
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Limodrivermandag 16. april 2018, klokken 17:05
Som Leafeier vil jeg stille spørsmålet hvilken elbil foruten trillingene som gir et dårligere price/value forhold.

Nissan var først med en elbil (foruten trillingene) i volumsegmentet, men etter det ser utviklingen ut til å ha gått langt tregere hos Nissan enn konkurrentene.

Tesla begynner å få en gruppe med fornøyde kunder og jeg tør påstå de aller fleste er villige til å betale et mellomlegg for Tesla vs Nissan. Jeg tør påstå Tesla er mer permium enn Nissan.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Bondeknølmandag 16. april 2018, klokken 17:21
Sitat fra: Limodriver på mandag 16. april 2018, klokken 17:05
Som Leafeier vil jeg stille spørsmålet hvilken elbil foruten trillingene som gir et dårligere price/value forhold.

Nissan var først med en elbil (foruten trillingene) i volumsegmentet, men etter det ser utviklingen ut til å ha gått langt tregere hos Nissan enn konkurrentene.

Tesla begynner å få en gruppe med fornøyde kunder og jeg tør påstå de aller fleste er villige til å betale et mellomlegg for Tesla vs Nissan. Jeg tør påstå Tesla er mer permium enn Nissan.
Synes du er helt ute i dine vurderinger. Leaf er vel mye mer for pengene enn Tesla?
At du tør påstå at Tesla er mer premium enn Nissan er vel ingen dristig påstand? Den er jo veldig mye dyrere.
Tesla har vel større prosentandel misfornøyde kunder som sliter med å få fikset biler på garantien grunnet mangel på verkstedkapasitet.
De fleste er faktisk ikke villige til å å betale ett mellomlegg for Tesla vis Nissan. Det sier salgstallene.
Hvis batteristørrelsen er 80% av bilverdien så er jo Tesla mer for pengene, men for de fleste er det ikke slik.
Nye leaf er en knallbil, selv om den ikke er optimal på hurtiglading.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Bondeknølmandag 16. april 2018, klokken 17:24
Ett annet moment er jo at model 3 er lansert for ca to år siden og den har enda ikke kommet til Norge. Hvem er det egentlig som sliter?
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: hsa77mandag 16. april 2018, klokken 18:03
Sitat fra: Limodriver på mandag 16. april 2018, klokken 17:05
Som Leafeier vil jeg stille spørsmålet hvilken elbil foruten trillingene som gir et dårligere price/value forhold.

Nissan var først med en elbil (foruten trillingene) i volumsegmentet, men etter det ser utviklingen ut til å ha gått langt tregere hos Nissan enn konkurrentene.

Tesla begynner å få en gruppe med fornøyde kunder og jeg tør påstå de aller fleste er villige til å betale et mellomlegg for Tesla vs Nissan. Jeg tør påstå Tesla er mer permium enn Nissan.
Trillingene selges nå for ca 150k - på hvilken måte er det dårlig valuta for pengene? Dersom man trenger en liten bil nr2 og ikke har behov for å kjøre mer enn 2-3 mil om dagen er det vel ikke mulig å finne billigere bil med nybilgaranti...

Å sammenligne Leaf med TMS/TMX er meningsløst, man får vel tre Leaf for prisen av en TMS/TMX...

Nissan har vel bevist at Leaf er en utrolig driftssikker bil med svært lite feil/reklamasjoner, det samme kan vel ikke sies om Tesla. Det skulle da også bare mangle, Nissan har produsert biler i flere tiår mens Tesla er ferske i gamet.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: rogersenmandag 16. april 2018, klokken 19:24
Jeg har stått i kø for Model 3 siden den ble lansert. Kjøpte Leaf 40 og avbestile Model 3 for noen uker siden. Jeg er fortsatt interessert i Model 3, men kan jo ikke vente evig heller. I tillegg er jeg såpass usikker på fremtiden til Tesla akkurat nå at jeg ikke tør ha 10k stående der. La oss håpe de klarer seg over kneika! :)
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingmandag 16. april 2018, klokken 19:33
Her blir det nok plass til både Tesla Model 3 og Nissan Leaf i markedet. De dekker to litt forskjellige segmenter.

I vår familie tenker vi at en av hver passer fint :-)

Tesla har vesentlige fortrinn på langtur og det vil nok ta litt tid før Leafen er like godt tilpasset de lengre strekningene. Her handler det ikke bare om batterikapasitet og ladehastighet, men også om programvare som veileder til ladestasjonene og fin oversikt over energiforbruk underveis.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 16. april 2018, klokken 20:02
Sitat fra: rogersen på mandag 16. april 2018, klokken 19:24
Jeg har stått i kø for Model 3 siden den ble lansert. Kjøpte Leaf 40 og avbestile Model 3 for noen uker siden. Jeg er fortsatt interessert i Model 3, men kan jo ikke vente evig heller. I tillegg er jeg såpass usikker på fremtiden til Tesla akkurat nå at jeg ikke tør ha 10k stående der. La oss håpe de klarer seg over kneika! :)

Volumene ser ut til å stige raskt nå. Bra for de som har en plass i køen. Og ikke minst bra for selskapet. Kneika viste seg å være primært shortere som talte egen sak og som ikke trodde produksjonsvolumet kunne stige  :D
2500 biler per uke ser ut til å være passert, med 3000 biler per uke som neste milepæl.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: jshermandag 16. april 2018, klokken 20:36
"De fleste er faktisk ikke villige til å å betale ett mellomlegg for Tesla vis Nissan. Det sier salgstallene."

Det var jo det opprinnelige poenget mitt "artikkelen"; Det vil ikke lenger være snakk om noe betydelig mellomlegg. Basisutgaven av Modell 3 nærmer seg prisen på en 40kw Leaf i dag. Da snakker vi om en bil med betydelig bedre data på meg bekjent alle områder.

Jeg kan ta et annet eksempel fra de vanlige bilprodusentene: Se på en enkel ting som solskjermene. Hvor irriterende er ikke det at de aldri dekker hele øvre del av sidevinduet, eller midtre del av frontruten? Hva har Tesla gjort i Modell 3: Solskjermen kan skyves på en metallstang for å dekke sola der den er. Det er bare filosofien i hvordan de utvikler produktene. Mitt inntrykk er at de etablerte bilprodusentene henger for mye igjen i hva biler var i fortiden, ikke hvordan de vil være i fremtiden.

I tillegg har vi noen av utfordringen jeg nevnte over tidligere med alt av unøyktige visere og en medie- kommunikasjonsløsning som hører hjemme på begynnelsen av 2000 tallet.

At det kommer til å bli solgt mange i Leaf også i fremtiden, ja jeg håper da virkelig det. Men ikke til prisen de ligger på nå. Og i hvert fall ikke at de tar betalt for ting som bør være med som standardutstyr.

Beste måten jeg egentlig kan si det jeg føler er vel at Tesla Modell 3 er et veiskille i bilproduksjonen. Som jeg absolutt tror vil få konsekvenser for flere av de etablerte bilprodusentene. Jeg vil ikke bli overrasket om de etablerte bilmerkene som ikke klarer overgangen de neste 5 årene, ikke vil være her om 7-8 år maks.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Løvemandag 16. april 2018, klokken 21:02
Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk. Model 3 vil være litt for lite, litt for sent, til en for høy pris.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 16. april 2018, klokken 21:26
Sitat fra: Løve på mandag 16. april 2018, klokken 21:02
Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk. Model 3 vil være litt for lite, litt for sent, til en for høy pris.
God spøk.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: jshermandag 16. april 2018, klokken 21:58
Ok, la oss si at det blir slik som du sier nedenfor. Hvorfor mener du det blir slik? Hva er grunnene til at folk kommer til å velge Leaf, e-Golf eller elbil fra de etablerte merkene?

"Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk."
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Løvemandag 16. april 2018, klokken 22:16
Sitat fra: jsher på mandag 16. april 2018, klokken 21:58
Ok, la oss si at det blir slik som du sier nedenfor. Hvorfor mener du det blir slik? Hva er grunnene til at folk kommer til å velge Leaf, e-Golf eller elbil fra de etablerte merkene?

"Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk."

Fordi prisen er lavere, tilgangen høyere og det er mye som tyder på at den totale kvaliteten er i en klasse og tre over Model 3.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: daktarimandag 16. april 2018, klokken 22:44
Tror Løven bør sjekke AutoBilds prøvekjøring av en Model 3. Den overrasket meg.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Tellusmandag 16. april 2018, klokken 23:03
Før vi vet startprisen på M3 så er det ikke så lett å ha en god formening om hvordan markedet vil se ut neste år. Hvis Tesla faktisk kommer til å selge 35K USD versjonen (ca 300K NOK) i volum så blir det nok tøft for ganske mange leverandører av rimelige elbiler.

Personlig har jeg liten tro på at Tesla kan tjene penger med en slik pris neste år og Tesla må snart kunne vise til sorte tall i sine regnskaper hvis de skal overleve. Det blir uansett svært spennende å se hvilke konfigurasjoner og hvilke priser til syvende og sist Tesla ender opp med.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: jshertirsdag 17. april 2018, klokken 06:20
Jeg satte opp en tabell med "pris pr. km rekkevidde", og konverterte prisene på flere modeller utfra pris pr. km rekkevidde på Tesla Modell 3. Derfor tror jeg flere vil måtte senke prisene når Tesla Modell 3 kommer til Norge.

Modell               Basispris   Rekkevidde   Pris pr. km rekkevidde   Hva burde innstegspris vært
Tesla Modell 3    290 000   350                  829                                   290 000
Nissan Leaf        255 000   250                 1020                                   207 143
BMW I3             292 820   200                 1464                                   165 714
VW e-Golf          326 700   300                 1089                                   248 571
Opel Ampera      359 900   380                  947                                    314 857

Med forbehold om feil
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: turfsurftirsdag 17. april 2018, klokken 07:00
Nå er det jo mere enn rekkevidde som bestemmer prisen på bilen da. Men med tanke på at Model 3 er minst en størrelse større enn alle de andre her, så ser det jo enda værre ut.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: MrOttotirsdag 17. april 2018, klokken 07:01
290k? Sprøyt. Tesla har vel kostet prisen i USA x10. En E-golf koster nesten 80000kr mer enn en Leaf og gir ca. samme rekkevidde. Og Leaf har mye mye bedre plass og kan brukes som eneste bil. En Tesla har erfaringsmessig gitt svært mange turer til verksted for eierne.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: tuonotirsdag 17. april 2018, klokken 08:08
Håper ikke noen holder pusten imens de venter....
https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/tesla-stenger-midlertidig-ned-produksjonen/24312394
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Bondeknøltirsdag 17. april 2018, klokken 08:33
Sitat fra: Løve på mandag 16. april 2018, klokken 22:16
Sitat fra: jsher på mandag 16. april 2018, klokken 21:58
Ok, la oss si at det blir slik som du sier nedenfor. Hvorfor mener du det blir slik? Hva er grunnene til at folk kommer til å velge Leaf, e-Golf eller elbil fra de etablerte merkene?

"Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk."

Fordi prisen er lavere, tilgangen høyere og det er mye som tyder på at den totale kvaliteten er i en klasse og tre over Model 3.
Enig i dette.
Skjønner ikke at folk har så veldig tro på at model 3 gruser alle. Nye Leaf brukte under ett halvt år fra lansering til levering. Kvaliteten ser jo veldig bra ut bortsett fra at vi enkelte ganger kan komme til å savne batterikjøling, men dette blir nok fikset på neste utgave slik at de kan forsvare en vesentlig høyere pris.
Model 3 ble lansert for ca to år siden og priset til ca 300k. Enda har de ikke fått til produksjonen og utviklingen av bilen må jo ha kostet mye mer enn beregnet med så mye tid brukt og så mye produksjonsproblemer som de har. I tillegg sliter vel konsernet også. Hvordan kan vi tro at denne bilen fortsatt kommer til å koste rundt 300k?
Nissan klarer å produsere/levere og å tjene penger på Leaf, mens Tesla hverken klarer å produsere/levere og å tjene penger.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Bondeknøltirsdag 17. april 2018, klokken 08:38
Sitat fra: jsher på tirsdag 17. april 2018, klokken 06:20
Jeg satte opp en tabell med "pris pr. km rekkevidde", og konverterte prisene på flere modeller utfra pris pr. km rekkevidde på Tesla Modell 3. Derfor tror jeg flere vil måtte senke prisene når Tesla Modell 3 kommer til Norge.

Modell               Basispris   Rekkevidde   Pris pr. km rekkevidde   Hva burde innstegspris vært
Tesla Modell 3    290 000   350                  829                                   290 000
Nissan Leaf        255 000   250                 1020                                   207 143
BMW I3             292 820   200                 1464                                   165 714
VW e-Golf          326 700   300                 1089                                   248 571
Opel Ampera      359 900   380                  947                                    314 857

Med forbehold om feil
De som tror på regnestykket ditt blir nok skuffet.....
Det største problemet når model 3 endelig kommer er nok at at de som stod i køen har funnet ut at de heller kjøpte en annen bil først og at det er safere å satse på andre bilmerker i rimeligere prisklasser som allerede er leveringsklare med ca samme rekkevidde.
Har Tesla råd til å betale tilbake alle depositumene på model 3? Hvordan er reglene for de som kanselerer?
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. april 2018, klokken 09:25
Leaf og M3 er to helt forskjellige biler.
Om man ikke tror folk har betalingsvilje for ytelser, design, ladenettverk, bedre plass +++ har man skremmende lite innsikt i markedet.

Det er ikke sikkert Nissan trenger gjøre så mye når M3 kommer (bortsett fra at de må få skikk på batteriene sine). M3 er mer BMW 3-serie segment enn Golf-segment, selv om bilen vil stjele kunder fra mange forskjellige segmenter. Skulle gjerne klart meg med en M3 selv, men den blir for liten.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 17. april 2018, klokken 10:15
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:01
290k? Sprøyt. Tesla har vel kostet prisen i USA x10. En E-golf koster nesten 80000kr mer enn en Leaf og gir ca. samme rekkevidde. Og Leaf har mye mye bedre plass og kan brukes som eneste bil. En Tesla har erfaringsmessig gitt svært mange turer til verksted for eierne.

Kursen som brukes for Model X for tiden er rett under 8,50. Basic X75D koster 674.920,- i norge og $79,500 i USA.

Brukes samme kurs for Model 3 havner den på ca. 297.000,-

Men dollaren har sunket endel i det siste så jeg tipper vi får en prisjustering før Model 3 kommer. En kurs på 8,00 er nok ganske realistisk, i så fall vil Model 3 starte på ca. 280.000,-
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: daktaritirsdag 17. april 2018, klokken 10:56
Sitat "Leaf brukte under ett halvt år fra lansering til levering."
Og hvor lang tid før lansering startet de designfasen? På en større facelift?
Man kan ikke sammenligne Tesla sin modell med andre, da de klassiske bilprodusentene holder alt mer hemmelig enn Tesla. Tesla lanserer uforholdsmessig tidlig.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: snoemanntirsdag 17. april 2018, klokken 12:07
[quote author=jsher link=topic=39200.msg674522#msg674522 date=1523938838
Veldig fin sammenlikning jsher.

Med et forsøk på forbedring:
Har gjort justeringer i henhold til EPA, som er en relativt realistisk standard, og som var å finne for alle bilene :

Modell               Basispris   Rekkevidde   Pris pr. km rekkevidde   Rekkeviddejustert pris (Model 3)
Tesla Model 3     297 000   354                    839                                    297 000 (0)
Nissan Leaf        255 900   243                   1053                            203 877 (- 52 023)
BMW I3             292 820   183                   1600                            153 537 (- 139 247)
VW e-Golf          326 700   201                   1625                                 168 639 (- 158 061)
Opel Ampera-e   359 900   383                    940                                  321 337 (- 38 563)
Hyundai Ioniq    241 900    200                   1210                                 167 800 (- 74 100)
[/quote

Slik det ser ut her så ligger hverken Opel Ampera-e eller Nissan Leaf så ille an med tanke på pris. Begge må redusere prisene sine rundt 50 000 kroner for å konkurrere "godt" med Tesla Model 3 dersom den kommer til å koste 297 000. Det burde være innenfor rekkevidde.

VW e-golf og bmw i3 ser det værre ut med.
Disse er ganske dyre i forhold til hva Tesla Model 3 leverer av rekkevidde.
Å redusere prisen med 150 000 høres ut som en ubehagelig stor sum, og bilene blir kanskje fort ulønnsomme med såpass stor reduksjon i utsalgspris?
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Jeronantirsdag 17. april 2018, klokken 12:23
The key selling point for a Tesla Model 3, will be access to Tesla's Super charger network.

If you want to buy an electric car as primary car, this is a big advantage when going on long trips, especially across the border. Not to mention fast charging at 100kW speeds. From 20-30% to 80% within 20 minutes and be on your way again. This is absolute gold and means that right now we spend the same amount of time on long trips with our Tesla than we did with our Volvo. Since we make the same stops with same time like before.

And I know that others will jump in with joke pictures of long queues at SuC's, but let's just say...I have already done a lot of long trips (driven over 15k KM in last 5 months) and have yet to stand in a queue at a SuC.
But if you do, you will have even more choice, as you can just use a ChaDeMo adapter and use a Fortum/Gronn Kontakt or other fast charger available as alternative in such situations.

The competition doesn't have that and it will be years still until they get any close to Tesla's SuC, yet alone with the new 100kW+ fast chargers (which will cost you a hefty premium to charge on these).


We were in the wait for the 60kWh version of the Leaf or maybe the upcoming Audi e-Tron to replace our Volvo V60, but seeing how the whole Ionity promises have so far only been slick talk, but no action and Fortum / Grønn Kontakt being more busy with figuring out just how much they will be able to charge you for the upcoming 150kW Fast chargers..... we just went with a Tesla Model S instead and not regretting it one bit.
We are going for a summer trip into Europe this summer and looking forward to it.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Bondeknøltirsdag 17. april 2018, klokken 13:39
Sitat fra: daktari på tirsdag 17. april 2018, klokken 10:56
Sitat "Leaf brukte under ett halvt år fra lansering til levering."
Og hvor lang tid før lansering startet de designfasen? På en større facelift?
Man kan ikke sammenligne Tesla sin modell med andre, da de klassiske bilprodusentene holder alt mer hemmelig enn Tesla. Tesla lanserer uforholdsmessig tidlig.
Selvfølgelig begynte Nissan å lage den nye bilmodellen før de lanserte. Tesla burde også ha kommet mye lenger med model 3 før de lanserte den og tok depositum på en bil som skulle vise seg å ta over to år å levere.
Jeg synes det er litt sleipt av Tesla å lure så mange på limpinnen i stedet for å vente til at de faktisk vet at de har noe å selge. Er ikke i tvil om at model 3 blir en bra bil, men er ikke imponert over salgsteknikken de bruker og den store usikkerheten rundt produksjonen av den.
Kanskje det ruller mange Leaf 60kw i Norge før model 3 kommer her???
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. april 2018, klokken 13:48
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:39
Kanskje det ruller mange Leaf 60kw i Norge før model 3 kommer her???

Tja. Tesla har allerede passert Nissan i produksjonsvolum (Leaf vs M3) og sikter mot en ny dobling i løpet av få måneder. Men fordi M3 er et langt mer etterspurt produkt med ti ganger så mange på venteliste kommer nok ikke de første M3 til Norge før starten av 2019.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 19. april 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:48
Tja. Tesla har allerede passert Nissan i produksjonsvolum (Leaf vs M3)
Kan det stemme?
Leaf produseres på 4 fabrikker i ulike land. Bare i Japan var man oppe i 3-4000 biler den første måneden i høst, og etter litt problemer, var man oppe i 3000-4000 igjen i januar:  https://pushevs.com/2018/02/17/2018-nissan-leaf-sales-recover-japan/
I Norge var det solgt 2172 Leaf i mars. Det er mulig at noen av dem er bruktimport. I USA blei det solgt 1500 nye Leaf i mars: https://pushevs.com/2018/04/04/2018-nissan-leaf-is-leading-alone-the-car-market-in-norway/
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 20. april 2018, klokken 09:02
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 19. april 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:48
Tja. Tesla har allerede passert Nissan i produksjonsvolum (Leaf vs M3)
Kan det stemme?
Leaf produseres på 4 fabrikker i ulike land. Bare i Japan var man oppe i 3-4000 biler den første måneden i høst, og etter litt problemer, var man oppe i 3000-4000 igjen i januar:  https://pushevs.com/2018/02/17/2018-nissan-leaf-sales-recover-japan/
I Norge var det solgt 2172 Leaf i mars. Det er mulig at noen av dem er bruktimport. I USA blei det solgt 1500 nye Leaf i mars: https://pushevs.com/2018/04/04/2018-nissan-leaf-is-leading-alone-the-car-market-in-norway/

At produksjonsvolumet har passet Leaf er en påstand fra min side. Vanskelig å dokumentere 100%, men jeg baserte den på hva Nissan har rapportert av globalt salg, produksjonsvolumet for utgående modell og salgsmålet de har satt for ny modell. Disse parameterne er med på å indikere hvor mange biler de vil produsere. Utgående modell var på 47.000 i fjor. Naturlig nok lavt pga utgående modell, men det var mange kampanjer. Bestillingstall for ny Leaf som ble publisert for noen måneder siden 40.000. Og produksjonsmålet de har satt er 90.000.

Basert på at M3 allerede var oppe i ca 10.000 per måned før linjen ble stoppet for å øke volumet mener jeg det er hold i påstanden om at M3 har passert Leaf. Og om volumet ikke er passert per 20. april er det i hvert fall like før de blåser forbi i høyt tempo.

Men dette er to ganske forskjellige biler ment for forskjellige kundegrupper med forskjellige preferanser. Jeg tror ikke Nissan trenger å gjøre noe spesielt i forbindelse med at M3 leveransene har begynt. Begge modeller kommer til å selge svært godt.
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: Joltusfredag 20. april 2018, klokken 09:33
Er m3 ment til en annen kundegruppe enn leaf?

Trodde det var hele poenget med m3, nå volum massene....
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: emuroffredag 20. april 2018, klokken 22:20
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 16. april 2018, klokken 17:21
De fleste er faktisk ikke villige til å å betale ett mellomlegg for Tesla vis Nissan. Det sier salgstallene.

Hvordan viser de det? Tesla klarer jo ikke å dekke etterspørselen engang.

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 16. april 2018, klokken 17:24
Ett annet moment er jo at model 3 er lansert for ca to år siden og den har enda ikke kommet til Norge. Hvem er det egentlig som sliter?

Hva mener du? Den første Model 3 ble vel levert til en "vanlig" kunde i desember 2017?
Tittel: Sv: Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?
Skrevet av: sylwesteronsdag 25. april 2018, klokken 18:13
Jeg regner med at det er stort overlapp mellom Leaf og TM3 sine kundegrupper. Du har de som ikke kunne tenke seg en Acenta og går for Visia siden de ikke trenger varmepumpe for sitt bruk og de er definitivt ikke personer som ville vurdert TM3. Du har også de som kjøper fullspekket TM3 long range og de kunne nok ikke tenkt seg en 40kWh Leaf, men kanskje en 60kWh Leaf.

Må også regne med at ACC koster på TM3 slik at prisen fort hopper opp fra 300' startpris. Nissan vil garantert forsøke å gjøre sine modeller rimeligere for omtrent samme utstyr.  Vi vet jo fra tidligere lanseringer at en 60kWh vil koste fra 266'kr og at 40kWh muligens vil starte på 240'kr. Fullt utstyrt 60kWh vil være rimeligere enn fullt utstyrt TM3LR. Modellene vil ikke være 100% sammenliknbare siden noen har ditt og andre datt så her er det jo hva man foretrekker som bestemmer hva man ender opp med.