Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Alexander Holtet på mandag 09. april 2018, klokken 14:10
Hei
Har en 2016 I-Miev, som ble "syk" tidligere i vinter.
Artet seg som følger: ved belastning/forsøk på høyere hastighet enn ca. 15km/t forsvant all fremdrift og fikk opp gul lampe (bil m. utropstegn). Ved å slå bilen av og på forsvant lampe og problemer, men kom tilbake meg en gang vi forsøkte å kjøre.
Ble byttet jordingskabel på verksted (midlertidig kabel satt på, original ble bestilt), etter dette fungerte bilen stort sett som normalt i ca. to uker (med unntak av en liten, nesten umerkelig "vibrasjon/during ved igangkjøring som jeg ikke har lagt merke til før), før kona ringte og sa den oppførte seg rart igjen, hennes beskrivelse var at det føltes som bremsene lå på.
Bil er nå på verksted på 3 uka, og oppfører seg nå eksemplarisk, verkstedet finner ingen feil, og får ikke lov av importør og bytte deler med mindre de finner noe konkret.
De vurderer og sende bilen tilbake til oss igjen (måtte andel mil avgårde da det lokale verkstedet ikke hadde nødvendig kursing for å skru på den), men er jo kjedelig å bare gå og vente på at det skal dukke opp igjen for å sende bilen avgårde på nytt.
Noen som har vært borte i liknende?
Det hender bilen vår har en diskret whoop-whoop-boing-lyd baki et par meter etter igangkjøring. Den har alltid vært sånn fra ny av, og ingenting er galt :D
Kan det være det kona di merket? Eller har hun vært hard på "gassen" slik at antispinn ble aktivert?
Er desverre ikke det, symptomene var der når verkstedet fikk bilen før de forsvant, og verksted er enig i at noe er galt, men sliter med å finne ut hva
Fuktighet/is i en ABS sensor eller tilsvarende, som gjør at den tror den spinner og derfor kutter som antispinn. Etter at den har stått litt inne på et verksted så har det tørket opp og feilen er borte. Kommer kanskje tilbake i ekstremt regnvær eller når det blir vinter.
Bare et tips, har aldri opplevd det på min.....
Da er bilen på verksted på fjerde uka.
Det lokale verkstedet (der vi kjøpte bilen ny) har ikke kurset de ansatte, så bilen er sendt til en annen forhandler ca. 10 mil unna. Der forsøker de å få tilbake feilen (var div. feilkoder i bilen når de fikk den).
De får ikke lov til å bytte deler av Mitsubishi før feilen er funnet, det lokale verkstedet vil ikke ha bilen ned igjen i tilfelle feilen dukker opp igjen ettersom de ikke er sertifisert til å skru på den.
Kjenner begeret er i ferd med å fylles her nå...
For ordens skyld, det er definitivt ikke abs /antispinn relatert.
Har du fått tilbud om leiebil? Tar reparasjonen mer enn en uke har du i flg forbrukerkjøpsloven krav på dette. Tesla dekker tom bensin i tilfeller som dette, hvis de ikke kan tilby elbil (siden det er en kostnad du normalt ikke ville hatt).
Hei.
Har lånebil fra verkstedet, så sånn sett er ting greit, men skulle jo ønske vi snart fikk igjen elbilen da.