Elbilforum.no

Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Svein_H på torsdag 29. mars 2018, klokken 14:59

Tittel: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Htorsdag 29. mars 2018, klokken 14:59
Da har jeg akkurat plugget i laderen for første gang siden jeg kom hjem med bilen i går, og med ca 27% igjen stusser jeg veldig på at bilen estimerer nesten 18 timer ladetid! Med 16A NoFuel ladebøtte koblet til CEE-kontakt på 16A kurs burde det vel gå endel fortere enn dette..?

Her er første kjørerapport etter de drøyt 150km jeg har kjørt siden jeg fikk nøklene:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Jeg har brukt ECO-modus og fartsholder, men ellers ikke tenkt noe på økonomisk kjøring, og har ligget litt over fartsgrensen iht speedometeret, så jeg aner ikke om dette er bra eller dårlig. Føret har vært tørr asfalt og temperaturen ca 0 grader begge dagene, gjettometeret gikk fra 295 hos forhandler til 157 hjemme i går, og fra 135 (antakelig pga nattetemperaturen?) til 61 i dag før jeg plugget i laderen, hvorpå displayet viste 27% og 17:50 ladetid.

Hvordan får jeg sjekket faktisk ladeeffekt, og hva kan være årsaken til at den er så mye lavere enn forventet? Det har riktignok vært -14 her i natt, men nå er det +9 og jeg kjørte akkurat en tur på snaut 8 mil rett før jeg plugget i laderen.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Jon Braathentorsdag 29. mars 2018, klokken 16:56
Monter egen måler på ladeuttaket, da har du full kontroll på forbruk og effekt til enhver er tid.
Anbefaler Carlo Gavazzi sin EM111.
https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://productselection.net/Pdf/UK/EM111DS.pdf&ved=2ahUKEwj2sYyM5ZHaAhWBdCwKHeCdCGMQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw0iqlAtZ9mzvEqjDGGBk93h

Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Htorsdag 29. mars 2018, klokken 17:20
Ehh, javel, men hvordan løser dette problemet mitt? Skal jeg bruke enda mer penger på å montere ekstra utstyr som liksom skal bekrefte at jeg har et problem som ikke skal være der?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Htorsdag 29. mars 2018, klokken 17:28
Oppdatering etter 3 timer med lading:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Jeg kjøpte denne bilen for å kunne kjøre 13 mil t/r jobb hver dag og lade kun her hjemme, så dette er absolutt ikke holdbart.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bjaolsentorsdag 29. mars 2018, klokken 18:56
Jeg tror nok at du har veldig treg lading på grunn av kaldt batteri, vil tro at ladehastigheten er omtrent halvparten av det som er mulig med den ladebøtta du har.

For å oppnå mest mulig effektiv lading bør du koble til strøm med en gang du parkerer for å starte lading mens batteriet har varme fra kjøreturen.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Oivindtorsdag 29. mars 2018, klokken 18:57
NoFuel ladebøtte gir vel 10a...http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe
Du lader om natta, det tar tid.. Bør uansett fungere fint til ditt bruk.. Litt tilvenning i begynnelsen
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: erinaestorsdag 29. mars 2018, klokken 19:19
To poeng:

1. Om du lader på varmt batteri (allerede nevnt), bør dette gå raskere.
2. Estimatet i displayet på ladetid angir opp til 100%. Fra rundt 80% og opp til 100% går det uansett tregere. Så opp til 80% bør dette gå relativt raskere enn det tidsestimatet som du rapporterer antyder.

Du endte vel opp med å kjøpe 16A ladebøtte fra nofuel. Jeg har ingen erfaring med denne, men det er det sikkert mange andre som har. Ut fra erfaring med en annen 16A lader, tipper jeg du bør få en netto effekt inn på batteriet på 3-3,2 kW/t opp til 80% ladenivå på varmt batteri.

Du kan enkelt beregne hvor stor effekt du får inn på batteriet. Hvis du tar tiden fra et gitt ladenivå (f.eks 20%) og opp til et nivå som ligger under 80% (f.eks 75%), kan du enkelt regne ut hvor stor effekt du i gjennomsnitt har fått inn på batteriet over ladeperioden fra 20 til 75% nivå. Du kan i beregningen ta utgangspunkt i at 100% tilsvarer f.eks 40kWt (jeg har aldri observert 41 kWt som skal være batteriets kapasitet, men her har mer erfarne ZE40-eiere som har hatt bilen på sommertid sikkert erfaringer å dele).
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Htorsdag 29. mars 2018, klokken 20:05
Takk for svar. Jeg har følgende tilbakemeldinger:

Sitat fra: bjaolsen på torsdag 29. mars 2018, klokken 18:56
Jeg tror nok at du har veldig treg lading på grunn av kaldt batteri, vil tro at ladehastigheten er omtrent halvparten av det som er mulig med den ladebøtta du har.

For å oppnå mest mulig effektiv lading bør du koble til strøm med en gang du parkerer for å starte lading mens batteriet har varme fra kjøreturen.


Jeg plugget inn laderen rett etter å ha kjørt en tur på ca 80 km som nevnt i mitt siste innlegg, og du mener at dette ikke er nok til å varme batteriet? Hvor langt må jeg kjøre for at batteriet skal blir varmt nok til at oppgitt ladetid skal gjelde?

Sitat fra: Oivind på torsdag 29. mars 2018, klokken 18:57
NoFuel ladebøtte gir vel 10a...http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe
Du lader om natta, det tar tid.. Bør uansett fungere fint til ditt bruk.. Litt tilvenning i begynnelsen

Det er 16A og ikke 10A ladebøtte det er snakk om her, som jeg har nevnt tidligere. Du får være snill og linke til korrekt produkt for at svaret ditt skal bli relevant: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transportabel-ladeboks-zoe#product
Sitat fra: erinaes på torsdag 29. mars 2018, klokken 19:19

To poeng:

1. Om du lader på varmt batteri (allerede nevnt), bør dette gå raskere.
2. Estimatet i displayet på ladetid angir opp til 100%. Fra rundt 80% og opp til 100% går det uansett tregere. Så opp til 80% bør dette gå relativt raskere enn det tidsestimatet som du rapporterer antyder.

Du endte vel opp med å kjøpe 16A ladebøtte fra nofuel. Jeg har ingen erfaring med denne, men det er det sikkert mange andre som har. Ut fra erfaring med en annen 16A lader, tipper jeg du bør få en netto effekt inn på batteriet på 3-3,2 kW/t opp til 80% ladenivå på varmt batteri.

Du kan enkelt beregne hvor stor effekt du får inn på batteriet. Hvis du tar tiden fra et gitt ladenivå (f.eks 20%) og opp til et nivå som ligger under 80% (f.eks 75%), kan du enkelt regne ut hvor stor effekt du i gjennomsnitt har fått inn på batteriet over ladeperioden fra 20 til 75% nivå. Du kan i beregningen ta utgangspunkt i at 100% tilsvarer f.eks 40kWt (jeg har aldri observert 41 kWt som skal være batteriets kapasitet, men her har mer erfarne ZE40-eiere som har hatt bilen på sommertid sikkert erfaringer å dele).

Du virker til å være den eneste som har noenlunde oversikt. Er dette virkelig normalen når det gjelder elbiler; jeg kan ikke stole på at jeg får "fylt opp tanken" i løpet av den tiden som er oppgitt? Hvordan skulle det blitt hvis man kom med en bensinbil til en bensinstasjon og fikk beskjeden: Du kan ikke stole på at pumpa fyller så fort som den sier, du må beregne mye lenger tid. Du kan heller ikke beregne kjørelengden ut fra det du fyller, den kan være mye kortere. WTF... !?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bjaolsentorsdag 29. mars 2018, klokken 20:57
Ja, omtrent slik er det. Erfaring og kunnskap hjelper på forutsigbarhet....og så en slutt på dette kalde været. Alt er bedre på sommeren.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Htorsdag 29. mars 2018, klokken 21:18
Ny oppdatering nå kl 21:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Dette er langt under det jeg har blitt opplyst om og har basert kjøpet mitt på, og er totalt uakseptabelt. Hvis dette er normalt og ikke skyldes en teknisk feil er det etter mitt syn grunnlag for heving av kjøpet, for denne bilen slik den lader nå er helt ubrukelig for meg. Og da hjelper det ikke med verken erfaring, kunnskap eller varmere vær som bjaolsen nevner, bilen står i garasjen min nå og jeg har full jobb hele året.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bjaolsentorsdag 29. mars 2018, klokken 21:49
Ser den Svein, det ser virkelig ut til at ladehastigheten er lavere enn det du burde kunne forvente. Uansett kjipt å få denne opplevelsen, kanskje en tur på langfredag til et semihurtig ladepunkt for å sjekke hvor fort det går der.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77torsdag 29. mars 2018, klokken 21:57
Netto inn på batteriet er vel ca 2,5 kw. Med 16A pilot, lader ZOE 15A, i tillegg har bilen et ganske stort reaktivt tap, så den ladehastigheten du får er nok dessverre slik ZOE er... Jeg opplever det samme med 16A podpoint. Trøsten får være at når det blir varmere i været går forbruket ned og det er mindre som må inn på batteriet hver natt. I sterk kulde trappes dessuten ladehastigheten kraftig ned når det nærmer seg fullt batteri, da lader den kanskje med 1kw.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Htorsdag 29. mars 2018, klokken 22:02
Greit at jeg oppdaget dette nå i starten av påsken da, når det er ferie og jeg ikke må på jobb i morgen. Jeg har uansett sendt flere mail fortløpende både til selger og elektriker i løpet av kvelden med krav om snarlig tilbakemelding og løsning på problemet, for dette går bare ikke.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77torsdag 29. mars 2018, klokken 22:22
Etter å ha sett over egen ladehistorikk virker det som om du får litt saktere ladefart enn jeg opplever.
Er par eksempler:

26. mars plugget jeg inn kl 0201 med 34% soc, ferdigladet kl 1142.

1.mars plugget jeg inn kl2139 med 30% soc, ferdigladet kl 0917.


Dvs jeg erfarer ca 12t fra 30-100%.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77torsdag 29. mars 2018, klokken 22:27
Kjøp deg en OBD2 dongle (koster et par hundrelapper) og ĺast inn programmet CanZE på telefonen- da får du mulighet til å sjekke nærmere hva som foregår under lading. F.eks hva pilotsignalet fra ladeboksen er, batteritemperatur, faktisk strøm inn på batteriet osv.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Htorsdag 29. mars 2018, klokken 22:31
Takk for tilbakemeldingen. Det er nettopp noe slikt jeg har basert meg på (worst case); ca 12 timer lading etter 130km på vintertid, og ZE40 med 16A lader skulle dekke dette med god margin, det var derfor jeg valgte å gå for en ny bil fremfor en brukt med mindre kapasitet.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77fredag 30. mars 2018, klokken 00:16
Kom nettopp på en ting som kan forklare det hele. Originalløsningen til Renault består av en 20A kurs i sikringsskap, skilletrafo, 16A sikring og så podpoint på16A. Nofuel sin løsning har vel maks 16A inn på skilletrafo, dvs den kan umulig gi 16A ut  - skilletrafoen har jo et visst tap. Jeg kjenner ikke spesifikasjonene på nofuel sin løsning, du kan jo sende en epost til nofuel å spørre.

En annen forklaring på saktere lading er lav nettspenning. Laderen begrenses på en fast A, med lav spenning vil du få lavere effekt inn på batteriet enn med høy spenning. Har du mulighet til å måle nettspenningen?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: elekTrondfredag 30. mars 2018, klokken 04:42
Jeg er dårlig på trøstende ord, men prøver læl:
Håper dette går seg til i løpet av påsken.  :+1:
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: elektroluxfredag 30. mars 2018, klokken 07:51
Har du 3 fase hjemme, kan du montere en 3 fase trafo og ladestasjon så er problemet løst.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 30. mars 2018, klokken 08:03
Jeg var ut i garasjen klokka 0700 og sjekket, og da var bilen fulladet. Da har den holdt seg innenfor de timene som ble estimert klokka 21 i går kveld, men jeg vet jo ikke når på morgenen den nådde 100%. Er det noen mulighet for å sjekke faktisk effekt og ladehistorikk uten å måtte kjøpe ekstra utstyr?

Ut fra displayet gikk den fra 27% kl 14 til 60% kl 21, altså 33% på 5 timer, det er vel de eneste faktiske tallene jeg har. 33% av 41kWh er 13,5kWh, har jeg forstått regnestykket korrekt hvis jeg tolker det til at netto effekt disse timene har vært 2.7 kW i snitt da?

Har fått svar fra forhandler, han ber meg først sjekke nettspenning på stikket og deretter ladeeffekt på boksen, i tilfelle en av de ikke leverer 3.6kW slik de skal. Vi får begynne der bare elektrikeren svarer over påske, så får vi skje hva som skjer videre.

Jeg har 3-fas ut i garasjen ja, men så lenge det er IT og ikke TN spilte det ingen rolle fikk jeg beskjed om, og ble derfor anbefalt 1-fas CEE-plugg på 16A kurs.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Rav4_EVfredag 30. mars 2018, klokken 09:45
Zoe underrapporterer alle data.

Sjelden noen kommer kortere enn estimert kjørelengde.
Sjelden noen får lengre ladetid enn estimert.
Pilotsignalet tolkes 1 A lavere enn tilført signal.

(Det siste kommer nok av at man hadde problemer med programvare i bilen og pod-point veggbokser som feilet. Dersom pod-point boksen leser et strømtrekk som er marginalt over pilotsignalet går den i ukjent feil)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77fredag 30. mars 2018, klokken 10:25
Appen til zoe har ladehistorikk. Der kan du sjekke sluttid for lading.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 30. mars 2018, klokken 10:42
Ahh, OK. Vi snakket vel litt om den appen da jeg hentet bilen. Den får jeg ikke lastet ned før kjøpet mitt er registrert hos Renault og jeg får en mail med link til nedlasting etter hva jeg forsto. Registreringssiden har visst vært nede en stund, så selger hadde en backlog med registreringer som måtte tas når den kom opp igjen. Det forutsetter vel også at bilen deler data, og den funksjonen har jeg deaktivert.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 30. mars 2018, klokken 12:11
Leste forresten av strømmåleren akkurat nå. Det siste døgnet har jeg brukt drøyt 34 kWh mer enn snittet for resten av mars, kan det høres fornuftig ut med tanke på at bilen har stått til lading fra 27% - 100% over natta? Greit å vite sånn ca hvor mye høyere forbruk jeg kan forvente fremover.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: elekTrondfredag 30. mars 2018, klokken 14:34
@Svein_H: Nettspenning og ladeeffekt måler du enkelt og raskt sjøl, med et billig multimeter/voltmeter eller en energimåler (kill-a-watt meter). Begge får du på Biltema/Clas/Jula/... for en hundrings eller tre. Du skal (på IT-nett) måle 230V AC ±10% mellom de to tykke pinnene i CEE stikket. Mellom jord og én av fasene bør du se ~115V. 

Å måle ladeeffekt i/ved et CEE stikk krever en smule innsikt. Jeg tenkte ikke på at mitt er til Schuko-kontakt. Kjappeste er hvis du har en kompis med ampére-tang. En sånn koster fra 400-600,- og opp. Det kan du bruke til så mangt og betaler seg fort, bare du ser nytteverdien av det.
Det er en slik du klyper rundt lederne i kabelen.

Jeg har også kjøpt et energi-display med en shunt for fast montering. Den shunten er ei ringspole du trer lederen(e) gjennom. Det viser spenning (V), strøm (A), energi (W) og energi (Wh) og ser omtrent slik ut:

(https://s14-eu5.startpage.com/cgi-bin/serveimage?url=https%3A%2F%2Fimages-na.ssl-images-amazon.com%2Fimages%2FI%2F61j-8zOCkFL._SX425_.jpg&sp=eff4d022fdcc352cb1172b4684e06fe5)
Bilde #1: Et tilfeldig valgt bilde fra et bildesøk på "energymeter shunt".


(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/P3-Kill-a-watt.jpg/330px-P3-Kill-a-watt.jpg) (https://en.wikipedia.org/wiki/File:P3-Kill-a-watt.jpg)
Bilde #2: This Kill A Watt model P4400 is displaying a current draw of 10.27 amp in this mode. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Kill_A_Watt
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 30. mars 2018, klokken 17:57
Takk for tipset, Trond (?). Et multimeter har jeg liggende her et sted, men tanga mangler jeg. Tanga kan jeg bruke på begge kablene på laderen da (både mot stikk og mot bil), for å vurdere om det er stikket eller laderen som ev. ikke leverer det den skal?

Kjørte for øvrig t/r jobb i dag, bare for å sjekke forbruk og ladetid på en vilkårlig dag så jeg slipper de store overraskelsene over påske. Kjørte non stop men startet uten forvarming for å simulere starten på hjemturen, så gjettometeret var på beskjedne 230km da jeg dro hjemmefra med fulladet batteri. Kjørte i ECO-modus med fartsholder, og regenerering fremfor bremsing der det var mulig, men holdt god fart og kjørte faktisk forbi noen biler også. Det minket veldig fort de første kilometrene men jevnet seg ut etter hvert, og ved endt tur var avviket mellom gjettometer og tripteller kun 1.6km i gjettometerets favør, så det var faktisk en positiv overraskelse!

Ellers viste kjørerapporten et forbruk på 22 kWh over 125.6 km, SOC ved hjemkomst var 45% og estimert ladetid 13:40. Lite trafikk og ingen køer er jo en faktor her, men hvordan påvirkes rekkevidden til elbiler av køkjøring egentlig? Det er jo ikke så man har en motor konstant gående og forbruker drivstoff som på en bensinbil (auto start/stopp er oppskrytt!).

Uansett er ladetiden en skikkelig nedtur (les: knyttneve i ansiktet) mht vinterkjøring. Jeg har 12 timer tilgjengelig for hjemmelading (maks 13 hvis jeg strekker det litt) fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg må dra neste morgen, så det betyr i praksis at bilen ikke rekker å bli fulladet fra en arbeidsdag til den neste, hvilket var hovedkriteriet mitt for å kjøpe denne bilen.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: pudderjagarfredag 30. mars 2018, klokken 20:29
Som sagt tidlegare så lader bilen seint på dei siste 10% prosentene. Sidan du kom heim med 45% på batteriet så trenger du ikkje 100% når du skal kjøre om morningen. Dermed kan du utnytte alle 16A som du har dei 13 timane du har til rådighet for lading.

Eg ville ikkje sett mørkt på dette med denne bilen. Kjør med den og bruk den slik som du har tenkt og sjå om ikkje da går heilt fint.

Er da for lite så kan du bytte til 3fase lading og dermed få ut 73% meir effekt av ein 16A kurs. Eller går du for ein 32A kurs så kan du korte tida ned med 3djeparten.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskoglørdag 31. mars 2018, klokken 00:31
Ang køkjøring, så reduseres forbruket pr km i forhold til å kjøre i høy fart. Tror ZOE (med dagens motor) er mest energieffektiv på 48 km/t, eller noe deromkring.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bårdklørdag 31. mars 2018, klokken 12:14
Forstår at ladetiden er skuffende, men ikke at du ble negativt overrasket over at du har ca. 230 km til rådighet ved fulladet bil. Jeg hentet min ny Zoe på mandag og var forberedt på mellom 200 og 300 km avhengig av temperatur. Og for ordens skyld, bruker du "bøtta" når du lader hjemme eller har du fastmontert hjemmelader?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77lørdag 31. mars 2018, klokken 13:07
(//)
Sitat fra: bårdk på lørdag 31. mars 2018, klokken 12:14
Forstår at ladetiden er skuffende, men ikke at du ble negativt overrasket over at du har ca. 230 km til rådighet ved fulladet bil. Jeg hentet min ny Zoe på mandag og var forberedt på mellom 200 og 300 km avhengig av temperatur. Og for ordens skyld, bruker du "bøtta" når du lader hjemme eller har du fastmontert hjemmelader?
Vel så viktig som temperatur er føre, slapseføre gir svært høyt forbruk, våt vei gir middels høyt og tørr vei gir naturligvis lavest forbruk.

Luftmotstand gir også økt forbruk, det er derfor best for forbruket å kjøre så sakte man orker.Vinden kan være både en venn og en fiende her, 30 km/t  (ca 8m/s) medvind gir drømmeforbruk, mens tilsvarende mot vind er drepen!
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bårdklørdag 31. mars 2018, klokken 13:13
Ja, det er mange faktorer som spiller inn her. Poenget mitt var imidlertid at tråder her på forumet og diverse tester jeg leste før jeg bestilte Zoe 40 gjorde meg forberedt på at realistisk kjørelengde ville være mellom 200 og 300 km (og kanskje opp mot 330 med perfekte forhold).
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: erinaeslørdag 31. mars 2018, klokken 13:37
Med hensyn til regnestykket ditt der du kommer fram til 2,8 kW/t, er det riktig, men det er mulig du skal legge deg litt lavere enn 41 kWt for fullt batteri. Jeg ser at min ZE40 har ligget på 39,8-40 kWt ved fullt batteri de gangene jeg har sjekket nå I februar/mars (rapportert av CanZE). Jeg har ny ZE40 som deg (jan 2018; 4000 km). De som har hatt bilen over sommeren 2017 kan vel fortelle oss hva vi kan forvente, avhengig av utetemp.

Dersom du tar utgangspunkt I 40 kWt, kommer du vel nærmere en netto ladeeffekt på 2,65 kW/t. Som jeg har nevnt I en annen tråd, har jeg en gammel Audi e-tron 16A lader som jeg av og til bruker på TN-nett. For den laderen rapporterer CanZE 16A pilotsignal. Jeg ser at jeg da har en netto effekt inn på batteriet på 3,0-3,1 kW/t. Man kan vel kanske mistenke at du med din 16A ladebøtte lader på 14A? En av dere andre var inne på at 16A kurs kunne være en begrensning. Kan det være her hunden er begravet og at laddebøtta gir ut et pilotsignal på 14A? Det må da være mange brukere av dette ladeutstyret som har erfaringer å dele.

Mener også jeg har sett et innlegg på en av trådene med erfaring fra Zaptechs 16A lader og en netto effekt på 3,1-3,2 kW/t.
 
Ellers er jeg enig med andre som sier at bruk bilen og bli kjent med den. Da ser du hvordan strømforbruker er under ulike forhold. Med dine annonserte pendling (130 km) bør du kunne kjøre med full spik, full komfort - selv på kalde vinterdager, men jeg ser at du per nå har en ladeløsning som er på marginen for en slik bruk. Om 80% av fullt batteri er tilstrekkelig for din pendling, har du en lader som gir deg I alle fall dette over natta.

Men lading og dertil hørende utstyr, virker som en svært umoden materie. Å få fullt ut korrekt informasjon for alle ladeløsninger og på en form som vanlige forbrukere kan forholde seg til, virker å være håpløst. Svært lite virker standardisert. Det er mye prøv og feil, og der man ikke aner utfallet før man har fått installasjonen I hus. For de fleste andre produkter vi omgir oss med, hadde ikke dette holdt.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hlørdag 31. mars 2018, klokken 16:02
Jeg er overhodet ikke negativ til rekkevidden, da har jeg i så fall ordlagt meg feil om det blir oppfattet slik. Jeg har hele tiden hatt en relativt beskjeden forventning her, og har slått meg til ro med en forespeilet rekkevidde på ca. 200km/vinter og 300km/sommer. Dette er godt innenfor mine behov, og er en av grunnene til at jeg valgte å gå for Zoe.

Det er ladetiden jeg reagerer på, da den er langt høyere enn det jeg har både lest og også blitt informert om. Forutsetningen for å velge Zoe og 16A ladebøtte med CEE-plugg var nettopp at med 3.6kW effekt ville jeg få ladet opp batteriet til neste arbeidsdag, selv om batteriet var nesten tomt når jeg kom hjem fra jobb, og med det få eliminert behovet for lading på jobb eller underveis. I tillegg ville nye Zoe med økt rekkevidde gi mye større bruksverdi for meg ble jeg fortalt, da den også hadde nok kapasitet til litt kjøring på fritiden i tillegg til jobbpendlingen.

Vi går mot varmere tider, og jeg tviler ikke på at det vil gå fint fremover både med rekkevidde og lading. Imidlertid viser det seg nå at bilen ikke rekker å bli fulladet mellom hver arbeidsdag i kuldeperioder med maks 200km estimert rekkevidde, hvilket jeg satte som worst case scenario og en forutsetning for kjøpet. Ja, batteriet har ekstra kapasitet så jeg ikke trenger lade 100% fra en dag til neste, men i løpet av en hel arbeidsuke kan dette tappe batteriet såpass langt ned at jeg faktisk ikke kommer hjem den siste dagen uten å måtte lade underveis. I tillegg er salgsargumentet om økt rekkevidde og bruksverdi ved fritidskjøring totalt verdiløst, da bilen uansett ikke kan brukes i fritiden fordi den må stå til lading for neste arbeidsdag. Er det rart jeg føler meg litt snurt her..?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hlørdag 31. mars 2018, klokken 16:20
Apropos det med rekkevidde: Jeg bestemte meg for å kjøre en liten tur i dag, og ville teste ut forvarmingen. Da jeg begynte turen sto faktisk gjettometeret på 288km, sammenlignet med 230km i går og omtrent samme natt-/dagtemperatur (-14.5 her inatt, men det stiger jo fort når sola får tak). Turen i dag var 31km og forbruk 5kW, så denne gangen bommet gjettometeret endel med 49km reduksjon, men det skyldes vel den korte kjøreturen med flere stopp underveis. Så nei, jeg er absolutt ikke negativ til rekkevidden.  :)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hlørdag 31. mars 2018, klokken 17:02
Hva betyr forresten "pilotsignal" og "reaktivt tap"?

Første gangen jeg hører om dette er her inne, og hvis disse begrepene er så viktige burde jeg vel blitt informert om dette allerede hos forhandler på et tidlig tidspunkt? Jeg er en vanlig strømforbruker som er vant til at et elektrisk produkt plugges inn i en kontakt og bruker så og så mye strøm mens det er påslått eller lader, og plugger jeg inn for mange produkter i samme kurs går sikringen. Jada, vet at jeg gjør meg veldig "dum" nå, men det kan kanskje gi meg et "dumt" svar tilbake...
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Riolørdag 31. mars 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Svein_H på lørdag 31. mars 2018, klokken 17:02
Hva betyr forresten "pilotsignal" og "reaktivt tap"?

Første gangen jeg hører om dette er her inne, og hvis disse begrepene er så viktige burde jeg vel blitt informert om dette allerede hos forhandler på et tidlig tidspunkt? Jeg er en vanlig strømforbruker som er vant til at et elektrisk produkt plugges inn i en kontakt og bruker så og så mye strøm mens det er påslått eller lader, og plugger jeg inn for mange produkter i samme kurs går sikringen. Jada, vet at jeg gjør meg veldig "dum" nå, men det kan kanskje gi meg et "dumt" svar tilbake...

Pilotsignal er et signal som signalerer f. eks. til lader eller ladeutstyr hvor mye strøm den kan trekke.

Reaktivt tap er et tap (altså, noe som bruker strøm uten at det er "nyttig") - for eksempel, en transformator som står tilkoblet strømnettet, men uten noen forbruker). At tapet er "reaktivt" sier bare noe om når den trekker strøm sammenlignet med når spenningen er høy, og er altså ganske teknisk.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: elekTrondsøndag 01. april 2018, klokken 04:02
Her har du "CEE-pluggen" din, Type 2 og pilotsignalet:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/J1772_signaling_circuit.gif) (https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#SAE_J1772_signaling)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: elekTrondsøndag 01. april 2018, klokken 04:19
 :angel: :police: "Reaktivt tap" er ikke noe verken å forstå eller forsøke å forklare klokka fire på morraskvisten, spesielt når en skal ut på ski om seks timer ...
Jeg har et godt patinert fagbrev i elektronikk, men setter pris på en billedlig forklaring så enkel at "selv Svein_H klarer (å forstå) det".  :blank:
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Riosøndag 01. april 2018, klokken 10:29
Sitat fra: elekTrond på søndag 01. april 2018, klokken 04:19
:angel: :police: "Reaktivt tap" er ikke noe verken å forstå eller forsøke å forklare klokka fire på morraskvisten, spesielt når en skal ut på ski om seks timer ...


Det er 1. april, og ingen ville tro det jeg ev. skrev! :D
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 01. april 2018, klokken 11:12
"Reaktivt tap" er noe feil formulert dersom det ikke er et tap, men effekt som går tilbake på nettet.

Reaktiv kraft kan forklares med at ikke alle pakkene som sendes til en adresse blir mottatt. Når disse sendes tilbake vil de ta plass på veien (kabelen) og begrense noe av kapasiteten.
Du betaler ikke noe for pakkene du sender i retur, men netteier er ikke glad når omfanget av slike pakker øker fordi de nettopp vil hindre litt av trafikken i nettet. De blir heller ikke borte og kan dermed ikke defineres som tapte.


Videre leverer Zoeproduktene hos NOfuel alltid oppgitt data. Pilotsignal som er oppgitt til 16 A er 16 A i virkeligheten.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hsøndag 01. april 2018, klokken 12:18
Takk for alle svar. Jeg skal få sjekket ut faktisk nettspenning og ladeeffekt, og dersom det er vesentlige avvik fra de oppgitte data skal jeg ta det videre, for det aksepterer jeg rett og slett ikke.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bårdksøndag 01. april 2018, klokken 13:32
Lykke til! Håper det ordner seg.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogsøndag 01. april 2018, klokken 17:15
Hold oss gjerne videre oppdatert i denne tråden. Bra du tar det videre. Interessant problemstilling, jeg er nysgjerrig på hva som er årsaken til dette.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Griffelmandag 02. april 2018, klokken 01:24
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 01. april 2018, klokken 11:12
"Reaktivt tap" er noe feil formulert dersom det ikke er et tap,
Enig i at reaktivt tap er feil ord. Reaktiv effekt er effekt en ikke har nytte av og heller ikke betaler for.

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 01. april 2018, klokken 11:12
Videre leverer Zoeproduktene hos NOfuel alltid oppgitt data. Pilotsignal som er oppgitt til 16 A er 16 A i virkeligheten.
Av de 16 A som trekkes produserers både aktiv effekt som lader batteriet og reaktiv effekt som rett nok ikke er tap eller koster noe men som heller ikke bidrar til å lade batteriet.

Så selv om 16A er et riktig tall produserer det ikke 16Ax230V = 3,6 kW aktiv effekt men 3,6kVA som er vektorsummen av aktiv og reaktiv effekt.

Forholde mellom disse beskrives ved COS Φ. Altså 3,6kVA x COSΦ = nnkW. (Φ = vinkel mellom strøm og spenning, og COS Φ et da tall mellom 0 og 1). Mange rimlige instrumenter som viser strøm. spenning og effekt tar ikke hensyn til dette men viser kVA med betegnelse kW siden COS Φ for de fleste praktiske forhold er lik 1.

Nå var vel grunnen til at Zoe nå leveres med 22kW lader (32A) at for modellen med 63A lader ble COS Φ ganske liten ved ladestrømmer i størrelse 10-16A.

Designet baserer seg på høy COS Φ nær mekestrøm og den blir lavere jo større avviket er.

Så ja 16A er sikkert riktig men hva aktiv effekt ved 16A er kan ikke jeg svare på, det bestemmes av vinkel mellom strøm og spenning når lader trekker 16A.

Sitat fra: Rio på søndag 01. april 2018, klokken 10:29
Det er 1. april, og ingen ville tro det jeg ev. skrev! :D
Forfattet 2. april
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Rav4_EVmandag 02. april 2018, klokken 15:21
Det er pilotsignalet jeg svarer for. Det er på 16A, ref. pulsbredden.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 06. april 2018, klokken 08:23
I dag tidlig da jeg kom ut i garasjen blinket dashbordet rødt, og feilmeldingen "Check connections" lyste mot meg. Prøvde å plugge ladekabelen ut og inn igjen, og sjekket at den gikk i lås, men feilmeldingen kom tilbake, og emblemet ved ladeporten blinket rødt og blått. Ahh, så kjekt og morsomt med ny bil..!  >:(
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bårdkfredag 06. april 2018, klokken 08:36
Kjipt. Fikk du sjekket ut veihjelpsordningen da?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 06. april 2018, klokken 08:39
Hvilken veihjelpsordning er det, noe som er inkludert med Zoe som jeg ikke vet om? SOC var på 92%, så jeg har nok strøm til å komme meg på jobb og hjem igjen, men har sendt mail til forhandler og bedt de ta grep, for nå begynner jeg å bli lei.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bårdkfredag 06. april 2018, klokken 10:09
Synes å huske at selger sa at det var ett års veihjelp første året, men jeg lyttet ikke så nøye da jeg har tilsvarende i min forsikring.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 06. april 2018, klokken 10:25
OK, det hørte jeg ingenting om, men har fått svar fra forhandler nå. Kan ringe Renault Veihjelp som både henter bilen uansett hvor den står og tar med gratis lånebil hvis man trenger det, men vet ikke hvor lenge man har slik veihjelp da.

Forhandler mente at feilmeldingen tydet på at feilen ikke ligger i laderen, så kanskje det er bilen som er årsaken til ladeproblemene mine likevel. Computeren skal uansett tilbakestille seg etter 10 minutter når bilen er låst, og da vil ofte den meldingen forsvinne fikk jeg beskjed om, så jeg får bare sjekke når jeg kommer hjem i ettermiddag. Ikke akkurat betryggende syns jeg, når bilen er kun en drøy uke gammel...
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77fredag 06. april 2018, klokken 11:30
Har sett denne meldingen flere ganger, da har alltid feilen vært på ladestasjonen. De gangene jeg har vært borti denne har jeg enten koblet meg til en stolpe på it-nett, noe som aldri kan fungere med zoe, eller så har det vært noe tull med godkjenning av ladebrikke på en Fortum-lader. De gangene jeg har hatt trøbbel på Fortum-lader har det løst seg ved en telefon til kundeservice. Hadde også denne feilmeldingen med zaptec-laderen da den sluttet å fungere.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77fredag 06. april 2018, klokken 11:31
Sikker på at det ikke er en sikring som har løst ut, sitter det f.eks en sikring på nofuel-laderen din?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 06. april 2018, klokken 11:36
Jeg vet ikke mer enn det forhandleren har fortalt meg, men jeg skal som sagt sjekke når jeg kommer hjem fra jobb i ettermiddag.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: HCOfredag 06. april 2018, klokken 13:14
Sjekk også at Type2-kabelen sitter ordentlig i PodPoint-en. Jeg mener det er denne meldingen som kan dukke opp dersom kabelen har sklidd litt ut slik at PodPoint ikke får låst den.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 06. april 2018, klokken 13:21
Takk for tipset, men jeg har ikke PodPoint, jeg valgte heller å gå for NoFuels 16A ladebøtte med CEE-plugg da jeg allerede hadde lagt opp en slik kontakt.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hfredag 06. april 2018, klokken 17:53
Har fått igang ladingen igjen nå, det var heldigvis bare automatsikringen til ladekursen som hadde slått ut!

Uansett litt merkelig syns jeg, hvorfor skulle den gjøre det hvis det ikke var noe galt? Alt er lagt opp helt nytt og iht kravene, så da burde ikke sikringen slå ut på den måten uten videre. Det har tydeligvis skjedd utpå morgenkvisten en gang, siden bilen hadde ladet fra 30% i går kl 17:15 til 92% da sikringen slo ut (estimert ladetid 17:10). Jeg hadde satt forvarming til 06:15, det har jeg også gjort tidligere uten problemer, men da mest sannsynlig med fulladet batteri. Kan det ha vært en spenningstopp under forvarmingen som har gjort at sikringen slo ut, og hvorfor skulle det skje (bare tenker litt høyt her nå)..? Noen andre som har opplevd dette?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bjornielørdag 07. april 2018, klokken 17:18
Feilmeldingen "Check connections" er vanlig å få etter at Zoe har forsøkt å starte lading tre ganger uten å få det til. Har fått denne flere ganger, særlig ved forsøk på å lade på punkter som viste seg å være IT-nett  ::) Man kan få vekk feilmeldingen ved å la bilen stå avslått i 5 min (som er lenge å vente noen ganger).
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hlørdag 07. april 2018, klokken 17:36
Ahh, så kjekt, det er jo drømmesituasjonen å få slike meldinger med en ny bil, og bare la den være avslått i 5 minutter. Hmm, det er jo omtrent den tiden det tar å fylle full tank på bensinbilen min...
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hlørdag 07. april 2018, klokken 17:46
/sarkasme, for de som er usikre.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bjornielørdag 07. april 2018, klokken 18:23
Man blir fort klok av skade, og slutter å prøve samme punktet tre ganger etter hvert...  ;)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hlørdag 07. april 2018, klokken 18:36
Sitat fra: bjornie på lørdag 07. april 2018, klokken 18:23
Man blir fort klok av skade, og slutter å prøve samme punktet tre ganger etter hvert...  ;)

Greit nok å bli fort klok av skade, men når punktet er hjemmeladeren vil jeg helst at det funker -uten- at det feiler tre ganger på rad...  :blank:
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Griffelsøndag 08. april 2018, klokken 11:14
Sitat fra: Svein_H på fredag 06. april 2018, klokken 17:53
Har fått igang ladingen igjen nå, det var heldigvis bare automatsikringen til ladekursen som hadde slått ut!

Uansett litt merkelig syns jeg, hvorfor skulle den gjøre det hvis det ikke var noe galt?
Er det en 16A automatsikring og en trekker 16 på sekundersiden av en transformator (ladebøtte) ligger en i et usikkert område så at sikringen løser ut etter noen timer kan nok det skje. 16A + litt tap i transf. så er en jo i et beskjedent overlastområde.

Litt avhengig av temperatur i sikringskap osv. Siden dette er nytt antar jeg at det er en separat jorfeilbryter type B om dette er nytt og etter forskrifter.
(Er det en vanlig jordfeilautomat har de også lett for å løse ut litt tidlig.)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hsøndag 08. april 2018, klokken 12:04
Det er helt nytt og etter forskriftene ja, lagt opp av elektriker nå på nyåret. 25A sikring i skapet inne til denne kursen som er 3-fas ut til garasjen, med utskilling til egen 1-fas kurs med 16A sikring og jordfeilbryter type B i et eget skap der ute. Garasjen er forøvrig uisolert og frittstående, så temperaturen der følger jo stort sett utetemperaturen.

Hvis det er normalt at en 16A sikring slår ut når jeg bruker en 16A lader slik jeg har blitt anbefalt er det jo helt bak mål hele greia. Ikke nok med at bilen lader saktere enn oppgitt (hvilket også kan indikere at laderen drar -mindre- enn 16A etter hva jeg har forstått), men jeg kan altså heller ikke stole på at den har blitt ladet i det hele tatt siden sikringen kan poppe når som helst uten varsel...
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bårdksøndag 08. april 2018, klokken 13:47
I morgen har jeg hatt bilen i to uker. Rekordnivå på gjettometeret i dag med 5 pluss = 273 km  :+1:
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hsøndag 08. april 2018, klokken 15:09
Javel? Har du hatt på forvarming da? Min har vist helt opp til 296 (4/4) siden jeg fikk bilen forrige onsdag, selv om det har vært tildels ganske kaldt om nettene. Har hele tiden brukt forvarming og ECO-modus jeg da, men har jo sett at det har minket fort på vei innover til jobb om morran.

Har ikke fått lastet ned appen ennå da sidene for registrering fortsatt er nede, så jeg fører egen kjørebok i Excel og nullstiller kjørecomputeren hver kveld.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bårdksøndag 08. april 2018, klokken 19:07
Ingen forvarming. Min erfaring så langt er at gjettometeret er ganske presist sammenliknet med min tidligere iMiev.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: bjaolsensøndag 08. april 2018, klokken 20:50
Når forvarme starter stopper ladingen for så å starte på nytt.

Har opplevd at min bil av og til "slår ut" stolper når ladingen stopper. Mulig det er det som har skjedd hos deg.

Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hmandag 09. april 2018, klokken 08:43
Ja, det er mulig. Det har jo bare skjedd 1 gang, men merker nå at det har bygget seg opp så mye irriterende småkluss og feil/mangler at tålmodigheten min begynner å ta slutt. Avventer fortsatt tilbakemelding fra elektrikeren, forhandleren har jeg i grunn gitt opp å få noe fornuftig ut av.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77mandag 09. april 2018, klokken 09:08
Sitat fra: bjaolsen på søndag 08. april 2018, klokken 20:50
Når forvarme starter stopper ladingen for så å starte på nytt.

Har opplevd at min bil av og til "slår ut" stolper når ladingen stopper. Mulig det er det som har skjedd hos deg.
Har opplevd det samme ved bruk av 10A ladebøtte (den gamle gule), har aldri opplevd det med podpoint hjemmelader. Hjemmeladeren levert av Renault har vært dønn stabil, har kun opplevd avbrutt lading en gang, da tror jeg nok det var jeg som må ha kommer borti en knapp på nøkkelen.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Griffelmandag 09. april 2018, klokken 11:49
Sitat fra: Svein_H på mandag 09. april 2018, klokken 08:43
Avventer fortsatt tilbakemelding fra elektrikeren, forhandleren har jeg i grunn gitt opp å få noe fornuftig ut av.
Nå skriver jo RAV4_EV at "Det er pilotsignalet jeg svarer for. Det er på 16A, ref. pulsbredden." Det betyr at bilen kan trekke 16A fra transf.

Det sier ikke noe om hvor mye strøm transf. trekker fra nettet. Det kommer helt an på om den reduserer spenningen ut så pass mye at strøm fra nettet er mindre enn 16A eller ikke.
Om ikke forhandler kan svare kan en bare finne ut dette med å måle. Leverer de en transformator med 16A plugg og 16A pilotsignal og som trekker mer enn 16A over pluggen den levers med må en vel kalle det en designfeil.

En 16A automatsikring skal tåle å bli belastet med 16A kontinuerlig, og den skal tåle en beskjeden overlast i minst en time. Hvor stor denne overlasten kan være er spesifisert for den enkelte sikringstype. Så dersom det er slik at trekke fra nettet er aldrig så lite over 16A, og det tar mer enn en time før sikringen løser ut er det elektriske anlegg ok. (Er overlasten større skal den løse ut før raskere). Er strømmen mindre enn 16A og sikringen løser ut er det sikringen som er problemet (Garo?).

Men så kan det jo være noe ekstra strømstøt i forbindelse med oppstart av forvarming som får en allerede varm sikring til å løse ut.

Strømmen varmer sikringen, både den aktive delen (den som lader batteriet) og den reaktive, som ikke er til nytte, men bare fyller opp kapasiteten til sikringer og ledning med unyttig effekt som går fram og tilbake. (Den reaktive strømmen det ZOE som har ansvaret for.) Vektor summen av aktiv og reaktiv strøm må være mindre enn 16A, og det er denne summen en kan måle med et amperemeter, og som løser ut en sikring.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hmandag 09. april 2018, klokken 17:32
Plugget i ladekabelen da jeg kom hjem akkurat nå, og da hadde sikringen gått igjen! Tenkte selvfølgelig ikke å sjekke at laderen lyste grønt før jeg plugget den i, men jeg vet at den var i orden da jeg dro ut kabelen i dag tidlig, så enten har den gått i løpet av dagen (uten belastning på kursen, og det er i så fall veldig merkelig), eller så gikk den umiddelbart da jeg plugget i kabelen, og det er vel heller ikke meningen? Vel, nå kommer elektrikeren på mandag, så får vi forhåpentligvis sjekket litt og kanskje funnet ut hva som er feil da... >:(
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hmandag 16. april 2018, klokken 13:54
Da har elektrikeren vært innom. Vi målte kontinuerlig over en 5-minutters periode mens bilen ladet, og sjekket også spenningen på ladekursen. Spenningen var 239V, altså mer enn tilstrekkelig og klart godkjent, men laderen dro bare 10.3A - 10.9A (vekslet litt opp og ned, dette var min-/maksverdiene som ble målt), altså kun såvidt mer enn en 10A lader på vanlig stikk. Kanskje ikke så rart at jeg syns den lader sakte da...
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77mandag 16. april 2018, klokken 14:05
Hvor fullt var batteriet under lading? Målte dere før eller etter trafo?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hmandag 16. april 2018, klokken 14:12
Batteriet lå på 85%, og målingen ble foretatt før trafo (i sikringsskapet).
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogmandag 16. april 2018, klokken 15:24
Så da må det være 16A ladebøtta til NoFuel som ikke leverer slik som lovet, hvis jeg leser tråden rett? Har du rukket å kontakte dem?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: jkirkebomandag 16. april 2018, klokken 16:46
Sitat fra: Barskog på mandag 16. april 2018, klokken 15:24
Så da må det være 16A ladebøtta til NoFuel som ikke leverer slik som lovet, hvis jeg leser tråden rett? Har du rukket å kontakte dem?

Det er bare å teste den på en Tesla. Da kan man se både verdien på pilotsignaler, spenning og hva bilen faktisk trekker i A og kW på displayet i bilen.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hmandag 16. april 2018, klokken 18:16
Sitat fra: Barskog på mandag 16. april 2018, klokken 15:24
Så da må det være 16A ladebøtta til NoFuel som ikke leverer slik som lovet, hvis jeg leser tråden rett? Har du rukket å kontakte dem?

Jeg fikk ladebøtta gjennom forhandler, byttet bort wallboxen. De har fått beskjed om målingene og har tatt det videre, veldig greit at alt går gjennom dem syns jeg. Elektrikeren syntes også det var merkelig, han mente at den burde dra mye mer, men ville ikke spekulere i hva som var galt.

Håper at det er kun bøtta og at det ikke er noe galt med bilen, syns det har vært veldig mye småkluss nå, og med en helt ny bil er ikke det noe gøy i det hele tatt.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogmandag 16. april 2018, klokken 18:34
Høres klokt ut!
Men blir interessant å se hva som gjorde at sikringen gikk gjentatte ganger. Hadde elektriker noen teori om det?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hmandag 16. april 2018, klokken 18:51
Sitat fra: Barskog på mandag 16. april 2018, klokken 18:34
Høres klokt ut!
Men blir interessant å se hva som gjorde at sikringen gikk gjentatte ganger. Hadde elektriker noen teori om det?

Vi snakket om det, men kom vel egentlig ikke til noen konklusjon. Imidlertid kommenterte han at montøren hadde brukt en 15A sikring og ikke 16A slik jeg trodde, trolig pga nye regler grunnet nettopp overlast og temperatur som nevnt tidligere i denne tråden.

Sikringen gikk 2 ganger, begge gangene ble forvarming brukt, og vi diskuterte dette litt. En mulig årsak kunne være at bilen var nesten eller nettopp fulladet, og at forvarmingen ved oppstart ga en liten spenningstopp som slo ut en allerede varm sikring, men dette er som sagt bare spekulasjoner. Spurte om det var mulig å få byttet til 16A sikring, men det fikk jeg ikke noe svar på...
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Rav4_EVmandag 16. april 2018, klokken 19:29
Tror dessverre elektrikeren har målt feil her. Høres ut som om man har benyttet målinger som regner reaktiv kraft i fratrekk. Derav 10,9 A. Ladebøtta krever 16A sikring. Her ligger feilen.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hmandag 16. april 2018, klokken 19:47
Nå kunne jeg sagt et eller annet sarkastisk om anonyme forumfolk som vet mer enn fagfolk, men jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har, så jeg har bare videreformidlet svaret ditt til elektrikeren, så får vi se. Jeg har uansett ingen kompetanse om dette, jeg må bare stole på de som skal kunne faget sitt, og jeg er ikke interessert i å havne midt i en pissekonkurranse.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Riomandag 16. april 2018, klokken 19:55
Sitat fra: Svein_H på mandag 16. april 2018, klokken 19:47
Nå kunne jeg sagt et eller annet sarkastisk om anonyme forumfolk som vet mer enn fagfolk, men jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har, så jeg har bare videreformidlet svaret ditt til elektrikeren, så får vi se. Jeg har uansett ingen kompetanse om dette, jeg må bare stole på de som skal kunne faget sitt, og jeg er ikke interessert i å havne midt i en pissekonkurranse.

På dette forumet er det faktisk en god del fagfolk, og mange med mer erfaring og kunnskap enn svært mange elektrikere.

:)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogmandag 16. april 2018, klokken 19:57
Bor du på Østlandet, Svein_H? Hadde vært interessant å målt med utstyr i bilen din og sett hva ladebøtta tilbyr bilen. I en tidligere post nevner du bilen estimerer cirka 18 timer fra 27% til fulladet. Dette skal normalt ta 12 timer med 16A. Det kan derfor tyde på at den leverer for lite, men dette kan kun bekreftes ved å måle i bilen.

At sikringen er underdimensjonert med 15A kan også være en feilkilde, ikke vet jeg. Men da snakker vi om to forskjellige feil her, med hvert sitt utslag, hvis jeg har fulgt godt nok med i tråden.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hmandag 16. april 2018, klokken 20:13
Jeg bor på østlandet ja, og det var ikke min hensikt å fornærme fagfolk her inne, men når det kommer til å velge mellom et ansiktsløst nick og en elektriker som står foran meg og utfører jobben sin tenderer jeg til å velge det siste.

Siden bilen ikke har blitt aktivert hos Renault ennå har jeg kun manuell registrering å gå ut fra, men jeg har ført "kjørebok" siden dag 1 og lagt inn alt i et regneark.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogmandag 16. april 2018, klokken 20:44
Hei Svein_H. Har sendt deg pm
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 17. april 2018, klokken 10:05
Noen er tøffe nok til å både sette fullt navn og telefonnummer i signaturen, Svein_H.  ;)

Ta gjerne kontakt med meg, direkte.
Har utviklet alle de forskjellige "hytteladerne" og svarer gjerne på spørsmål.

Se min nystartede tråd som kanskje kan legge ballen død.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: HCOtirsdag 17. april 2018, klokken 13:07
Sitat fra: Svein_H på mandag 16. april 2018, klokken 20:13
Jeg bor på østlandet ja, og det var ikke min hensikt å fornærme fagfolk her inne, men når det kommer til å velge mellom et ansiktsløst nick og en elektriker som står foran meg og utfører jobben sin tenderer jeg til å velge det siste.

Kanskje greit å ikke gå så høyt ut før man har orientert seg. Flere av de som skriver her inne er noen av norges fremste eksperter på elbil generelt og lading spesielt.

Så mens jeg er i gang må jeg få lov å si at du godt kan moderere tonen i noen av innleggene dine. Ingen her inne får betalt for å gi deg gode svar og tips på veien.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Jon Braathensøndag 20. mai 2018, klokken 18:33
Zoe er vel den bilen som har mest ladetap ved lav effekt.
For å oppnå minst ladetap anbefales det 3fas 16/32A lader .

https://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/

Du burde koste på deg en skikkelig trafo +ladestasjon med 3fas hjemme.. Da blir det andre boller!
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: _OE_søndag 20. mai 2018, klokken 19:07
Ang Zoe og Zapcharger anlegg hvordan fungerer det?... Må de *Stakkars* Zoe eierne ut med penger her oxo for å få ladet? Tenker på Vi som har IT anlegg

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Griffelmandag 21. mai 2018, klokken 18:50
Sitat fra: EV666KM på søndag 20. mai 2018, klokken 19:07
Må de *Stakkars* Zoe eierne ut med penger her oxo for å få ladet? Tenker på Vi som har IT anlegg
Ja et IT nett er et IT nett selv om du kobler til en ladsestasjon uten transformator.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: _OE_mandag 21. mai 2018, klokken 19:22
Skjønner det... Lurte på hvordan trafo ble koblet til Zapcharger én... Høres ut som en tungvint ordning... Zoe... Hører vel neppe hjemme der det er IT nett

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: ladovmandag 21. mai 2018, klokken 19:47
Greia med zapcharger er at den ikke trenger trafo. Det er en switchende strømforsyning..

I 'gamle dager' måtte man inkludere en ringkjernetrafo når man laget strømforsyning til elektronikk. Den switchende strømforsyningen gjorde slutt på det. Zapcharger har nok en del til felles med strømforsyningen du har i pcen din men den er altså enda litt eksotisk siden den legger til en vekselretter(eller flere?) for å gi TN-nett til bilen din.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: _OE_mandag 21. mai 2018, klokken 20:28
Er vel noen misforståelser her... Det var snakk om en Zapcharger pro vegguttak
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: ladovmandag 21. mai 2018, klokken 20:58
Ah, ok. Zapcharger *portable* trenger ikke trafo. ;)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Honsdag 23. mai 2018, klokken 20:30
Bare for å "legge ballen død", for å sitere en annen i denne tråden, kommer jeg her med en kort oppsummering. Jeg kommer ikke til å svare på ev. kommentarer her inne, jeg har brukt mer enn nok tid og ressurser på dette allerede.

- Bilen blir levert med en NoFuel 16A ladebøtte med CEE-plugg gjennom forhandler.
- Elektriker legger opp 16A kurs med jordfeilbryter og CEE-plugg, men med 15A sikring.
- Allerede ved første lading (dagen etter levering) observerer jeg at bilen lader mye saktere enn oppgitt, og gir beskjed om dette. Får da beskjed om å kontakte elektriker for å sjekke spenning på kursen og ladeeffekt på bøtta, hvilket jeg gjør.
- Før elektriker får sjekket begynner sikringen å poppe gjentatte ganger, og bilen viser også feilmelding i dashbordet.
- Elektriker kommer på feilsøking, og målingene viser ingen feil på kursen, men bøtta gir for lite effekt. Får tilbakemelding fra bøtteleverandør om at elektrikeren har målt feil, men blir tilbudt en lånebøtte.
- Lånebøtta ankommer, og funker ikke i det hele tatt, dermed har jeg null lading.
- Avtaler med selger at jeg skal ta elbil og ladebøtte til jobb selv om jeg ikke har strøm til hjemturen, leverandør av ladebøtta skal komme med lånebøtte.
- Lånebøtta dukker aldri opp, og selger må komme med bensin-lånebil til jobben for at jeg skal komme meg hjem.
- Selger får tilbake opprinnelig lader (oppgradert, da den var feilkonfigurert), lader bilen min og vi bytter tilbake.
- Jeg plugger i laderen da jeg kommer hjem, og sikringen popper umiddelbart. Leverandør av bøtta skylder på 15A sikringen siden laderen nå krever 16A, så jeg avtaler med elektriker om skifte av sikring.
- Elektriker bytter sikring mens jeg er på jobb, plugger i lader og bekrefter at bilen lader. Bilen står på lading og er fulladet til neste dag.
- Jeg observerer at det står Check connection i dashbordet neste morgen, men bilen er fulladet og jeg tar den til jobb.
- Kommer hjem fra jobb, plugger i laderen og sikringen (16A) popper umiddelbart etter "Ongoing check". Dette skjer gjentatte ganger mens jeg prøver å koble fra og til, før jeg til slutt får de samme feilmeldingene fra tidligere: Check connection og Charging impossible.
- Verken selger eller leverandør av ladebøtte tar på seg ansvaret for å dekke elektrikerfakturaen på feilsøkingen, da de "ikke kan ha sett at verken [...] har bedt ham [les: meg] kontakte elektriker for feilsøking". Jeg fant den e-posten ganske umiddelbart, og har sendt svar tilbake.

Wohoo, elbil er så utrolig kjekt..!

(Må nesten legge inn en beklagelse til selger, tror aldri jeg har brukt så mange banneord på så kort tid i begynnelsen av en telefonsamtale noen gang...)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogonsdag 23. mai 2018, klokken 20:44
Ser at dette er en oppsummering av hendelsesforløpet, men hva ble konklusjonen, ble feilkilden til slutt funnet? Mulig det kommer frem i denne oppsummeringen, bare jeg som ikke finner det?
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: _OE_onsdag 23. mai 2018, klokken 20:47
Kraftig advarsel mot å kjøpe Zoe hvis en har IT strømnett der en bor kanskje?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Honsdag 23. mai 2018, klokken 21:00
Sorry, det glemte jeg å skrive: Noen endelig konklusjon er ennå ikke avgitt, men selger har tilbudt seg å ta tilbake ladebøtta fra NoFuel og kostnadsfritt bytte den ut med et par andre alternativer. Dette var i dag, så hva som skjer videre fremover aner jeg ikke, men jeg er fortsatt litt optimist selv om det røyner på nå. Bilen i seg selv er jeg veldig fornøyd med, og har pendlet 4800 km på 2 mnd siden jeg fikk den, men ladingen og usikkerheten rundt dette har vært et rent mareritt.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogonsdag 23. mai 2018, klokken 21:22
Takk for svar! Da var det som noen av oss mistenkte, 16A ladebøtta som forårsaket problemer denne gangen. Tror for øvrig de ladebøttene fra NoFuel generelt er et godt produkt, etter min egen egen erfaring, men tydeligvis noen problemer med 16A-versjonen.
Vi har nå 3 stk ZOE her i husholdningen, som daglig lader på IT-nett på POD Point (11 kW) levert av Renault. Dette har fungert 100%  feilfritt siden vår første ZOE for 4 år siden. Vi kjører forøvrig 90.000 km tilsammen hvert år med disse tre bilene.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogonsdag 23. mai 2018, klokken 21:24
Lykke til videre, forresten! Hold oss gjerne videre oppdatert :)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Htorsdag 24. mai 2018, klokken 18:59
Siste oppdatering, og forhåpentligvis konklusjonen:

NoFuel ladebøtta ble levert tilbake idag og jeg fikk en Zaptec 16A med CEE-kontakt i bytte kostnadsfritt, så det er et akseptabelt plaster på såret for min del. Tok også med Schuko-adapter, så er jeg sikret på flere måter.

Ved tilkobling av Zaptec'en viste bilen igjen "Check connection" og ville fortsatt ikke lade, så jeg ringte selger. Han var vel nesten like oppgitt over situasjonen som meg, for nå var det bare bilen igjen som mulig feilkilde. Imidlertid var det bare ladebøtta fra NoFuel som hadde lagt igjen en liten avskjedsgave; den hadde nemlig klart å knekke 25A sikringen som dekker hele kursen ut til garasjen. Det er bøtta si det!

Etter at strømmen kom tilbake i garasjen viser nå bilen SOC 14% og estimert ladetid 12:20, og det er noe helt annet enn tidligere! Håper bare at dette er en fungerende og holdbar løsning, for etter 2 mnd med trøbbel orker jeg ikke mer styr nå.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Barskogtorsdag 24. mai 2018, klokken 21:44
Håper det nå blir stabilt! Hører vi ikke noe mer her så regner vi med det. Lykke til
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Rav4_EVfredag 25. mai 2018, klokken 17:57
Ved en feil var 16 A utgaven kunden kjøpte satt opp med innstillinger fra 10A utgaven.
Vi var ikke kjent med at kursen var feilsikret med 15A.
Kunden fikk låne en prototype av 16 A versjonen mens hans opprinnelige enhet var inne til service.
Dessverre feilet låneenheten før kunden fikk tilbake sin opprinnelige.

Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: hsa77fredag 25. mai 2018, klokken 20:03
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 25. mai 2018, klokken 17:57
Ved en feil var 16 A utgaven kunden kjøpte satt opp med innstillinger fra 10A utgaven.
Vi var ikke kjent med at kursen var feilsikret med 15A.
Kunden fikk låne en prototype av 16 A versjonen mens hans opprinnelige enhet var inne til service.
Dessverre feilet låneenheten før kunden fikk tilbake sin opprinnelige.
Dårlig kvalitetssikring - slikt ødelegger fort et omdømme! Det kan lønne seg å bruke litt mer tid på kvalitetssikring så slipper dere å bruke masse tid på feilretting og misfornøyde kunder....
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Rav4_EVfredag 25. mai 2018, klokken 21:54
Vel, vi bruker mye tid på kvalitetssikring og har en meget lav feilrate. Noen ganger glipper det dessverre når man ønsker å hjelpe litt ekstra.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Hlørdag 26. mai 2018, klokken 08:06
Unnskyld meg, Arne Magnus, men det der er totalt BS. Jeg har ikke nevnt navnet ditt en eneste gang her inne, men når du nå først velger å kommentere saken min på et åpent forum kan jeg gjerne bidra.

- Den ladebøtta som ble levert med bilen var feilkonfigurert og ga bare 10A.
- Den første lånebøtta fungerte ikke i det hele tatt
- Den andre lånebøtta dukket aldri opp, så selger måtte ta en bensinbil (!) og bytte med meg så jeg kom meg hjem
- Da jeg fikk tilbake den første bøtta (oppgradert) klarte den å knekke både 16A sikringen i garasjen og 25A sikringen i huset.
- Du fikk vite allerede 16/4 at det var montert en 15A sikring

Det har altså tatt nesten 2 måneder å løse denne saken, og i hele denne tiden har jeg ikke fått en eneste beklagelse fra deg, kun bortforklaringer og påstander om alt annet som måtte være galt, så kom ikke her og påstå at du har hjulpet til noe ekstra! Om det er noen som har hjulpet til ekstra er det i så fall selgeren på Berg Auto, som omtrent har stått på hodet og plystret i vinkel for å finne løsninger underveis.

Dette vil bli min siste kommentar i denne tråden.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 27. mai 2018, klokken 13:35
Godt at vi fikk avsluttet saken. Noen ganger er avstanden mellom kunde og leverandør for stor til at man kan bidra.  :)
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Jon Braathentirsdag 21. august 2018, klokken 22:31
Jeg vil anbefale deg å vurdere å skaffe en brukt trafo, 3fas for 20A, så satt opp en 3fas ladestasjon på 11kw.  Da får du redusert ladetiden til ca 4t fra 0-100%. Brukt trafo fåes til noen tusenlapper, og ladestasjon med fast kabel, feks en tesla wall connector fåes på finn til ca 4000. Du har allerede 3fas til garasjen, så installasjonskost blir minimal.
Tittel: Sv: Første lading, stusser litt...
Skrevet av: Svein_Honsdag 22. august 2018, klokken 14:32
Og der våknet visst denne tråden til liv igjen...

Takk til deg Jon for tipset om brukt trafo, men etter at selger sørget for at jeg kostnadsfritt fikk byttet ut NoFuel ladebøtta til en Zaptec 16A lader (med ekstra Schuko-overgang) har jeg hatt null problemer med verken lading eller sikringer, så jeg vet ikke om jeg trenger mer enn 16A til mitt bruk. Den virkelige testen kommer til vinteren igjen, inntil da er jeg veldig fornøyd med min nåværende løsning. :)

Da satser jeg på at -dette- blir min siste kommentar i denne tråden. ;)