Elbilforum.no

Bilmerker => Mercedes/ EQ => B-Electric => Emne startet av: mb-lynet på fredag 23. mars 2018, klokken 21:02

Tittel: Lading på en-fase
Skrevet av: mb-lynetfredag 23. mars 2018, klokken 21:02
Hvor raskt vil en MB B-electric kunne lade med 1 fase kurs ?

Vil den kunne lade med 32 A og 7,4 kW en fase dersom dette er tilgjengelig ?

Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAfredag 23. mars 2018, klokken 21:39
Maks 16A
Dette fordi lader er 3x16A ladere og krever 400A 3 FAS for å lade mere
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: bjodneslørdag 24. mars 2018, klokken 16:55
Kjøper du en Tesla ladekabel (umc) med blått adapter vil Mercedesen kunne lade med 32a 1 fase
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAlørdag 24. mars 2018, klokken 21:55
Dette er riktig, men veldig farlig
0 leder i Mercedes er laget for 16A ikke 32A
Den vil ved bruk av Tesla lader, eller annen tjuvkobling, overbelastes
Garantien vil også ryke
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krllørdag 24. mars 2018, klokken 22:31
Hvis den tillater 32A, og ikke tåler det, så er det en rimelig stygg designfeil! Har du dokumentasjon på dette?
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: elektroluxsøndag 25. mars 2018, klokken 08:18
Våre tester av slik lasking har ikke medført 7 kW lading av B250. Er det virkelig noen som har første hånds kjennskap til at dette fungere?

På FL Golf viste det seg å fungere på alle bortsett fra 1 som jeg personlig testet. På en annen jeg senere testet gikk det, og påståeligheten min om at dette ikke gikk på noen FL Golf kostet meg en kartong rødvin til han som tok utfordringen og motbeviste det. 
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 25. mars 2018, klokken 10:12
Sitat fra: krl på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:31
Hvis den tillater 32A, og ikke tåler det, så er det en rimelig stygg designfeil! Har du dokumentasjon på dette?

Bare tull. Ingen designfeil. Tillater ikke 32A uten at noen jukser. Lasking av faser før bilen er ikke en del av standarden. Var bare noe Tesla startet med fordi de hadde lovet 1-fase 32A lading på biler uten dobbeltlader. Dette er nå slutt fordi Tesla har satt inn et venderele i bilen i stedet.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkebosøndag 25. mars 2018, klokken 11:43
Sitat fra: PaulusA på lørdag 24. mars 2018, klokken 21:55
Dette er riktig, men veldig farlig
0 leder i Mercedes er laget for 16A ikke 32A
Den vil ved bruk av Tesla lader, eller annen tjuvkobling, overbelastes
Garantien vil også ryke

Det stemmer ikke at den overbelastes. Den er anslagsvis 4mm2 i diameter og bør derfor tåle 32A. Det er folk som har testet dette med FLIR-kamera og etter flere timer på 32A var N-leder på ingen måte i nærheten av problematisk høy temperatur. Den var vel knapt lunken.

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. mars 2018, klokken 08:18
Våre tester av slik lasking har ikke medført 7 kW lading av B250. Er det virkelig noen som har første hånds kjennskap til at dette fungere?

Ja, jeg har kunder som har testet dette på EcoLite med integrert strømmåler og rapportert om ca. 7kW  strømtrekk.

Sitat fra: bjodnes på lørdag 24. mars 2018, klokken 16:55
Kjøper du en Tesla ladekabel (umc) med blått adapter vil Mercedesen kunne lade med 32a 1 fase

Det er korrekt, og det er mange MB-eiere som bruker denne kabelen. Hadde det vært problematisk hadde vi hørt om problemer for lenge siden.

Ellers er det korrekt at MB ikke støtter dette offisielt, hvordan det stiller seg mhp. garanti vet jeg ikke da jeg aldri har hørt om noen som har fått problemer med lader eller ledningsnett pga. lading på mer enn 16A.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAsøndag 25. mars 2018, klokken 14:42
Selvfølgelig vil du promotere dette, da du selger en slik løsning.

4mm2 kabel er da virkelig ikke en 32A kabel, da bør man opp i 6mm2

Hvis jeg skulle ha lasket ville jeg begrenset det til 2X10A, men fant ut at det ikke var verdt risikoen.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: elektroluxsøndag 25. mars 2018, klokken 15:27
Også litt artig at jkirkebo i en annen tråd er så bekymret over vår type 2 til type 1 adaptor, men avslappet i forhold til lasking av sin egen ladestajon.  ::)
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAsøndag 25. mars 2018, klokken 20:25
Enig Electrolux

Bruker selv en trafo, lader da med 3x10A
Har brukt dette i snart to år, funker glimrende
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkebosøndag 25. mars 2018, klokken 20:44
Sitat fra: PaulusA på søndag 25. mars 2018, klokken 14:42
Selvfølgelig vil du promotere dette, da du selger en slik løsning.

4mm2 kabel er da virkelig ikke en 32A kabel, da bør man opp i 6mm2

Hvis jeg skulle ha lasket ville jeg begrenset det til 2X10A, men fant ut at det ikke var verdt risikoen.

Jeg selger da ikke slike løsninger spesifikt, absolutt alle ladestasjoner som kan tilkobles 3-fase kan laskes.

4mm2 gummikabel brukes jeg i skjøteledningene, den er godkjent for 36A. 6mm2 kreves stort sett der kabel ligger forlagt i isolert vegg, noe som ikke er tilfelle i en bil ;) Etter forlegning type C er 4mm2 kabel med PVC-isolasjon godkjent til 32A etter NEK400:2014 tabell 52B-2.

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. mars 2018, klokken 15:27
Også litt artig at jkirkebo i en annen tråd er så bekymret over vår type 2 til type 1 adaptor, men avslappet i forhold til lasking av sin egen ladestajon.  ::)

Jeg informerer alltid kunder med MB om at lading på mer enn 16A ikke er godkjent av MB. Promoterer det heller ikke på noen som helst måte, men synes det er greit å oppklare evt. feilinformasjon om at det umiddelbart fører til overbelastning om man f.eks bruker en Tesla UMC til å lade bilen. Det er tross alt ganske mange MB-eiere som bruker den løsningen, og det er ingen grunn til å gjøre de unødvendig bekymret.

Jeg synes det er en forskjell på disse casene. Det ene dreier seg om løsning som er helt ok godkjenningsmessig (lasking) men som ikke er støttet offisielt av bilprodusenten (det er vel heller ikke 230V 3-fase lading av eGolf forøvrig). Jeg opplyser om alle forhold til de kunder som viser interesse for en slik løsning (svært få).

Det andre dreier seg om å anbefale og selge løsninger som hverken er lovlige i bruk eller salg.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAsøndag 25. mars 2018, klokken 22:51
Ja, enig med deg

Du skal ikke tillegges andre hensikter enn det du faktisk sier

Likevel, at en 4mm2 kabel er fin for 32A inne i en bil, over lang tids bruk, er kanskje noe risky?
Jeg fikk knapt godkjent 6mm2 i bakken, av elektriker, ved oppgradering.

Uansett, med garantien i behold synes jeg elbiltilværelsen er lettere å leve

Ellers forstår jeg godt at mange tar snarveier.
For bilens del er jo 3x8A eller 3x10A å foretrekke fremfor 2x16A, hvorfor lasker dere da ikke dette?
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Rav4_EVmandag 26. mars 2018, klokken 08:16
SitatDet stemmer ikke at den overbelastes. Den er anslagsvis 4mm2 i diameter og bør derfor tåle 32A. Det er folk som har testet dette med FLIR-kamera og etter flere timer på 32A var N-leder på ingen måte i nærheten av problematisk høy temperatur. Den var vel knapt lunken.

Ikke særlig vitenskapelig (anslagsvis, folk har testet, knapt lunken)

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Egil Fonnmandag 26. mars 2018, klokken 22:41
Har ladet min 2015 belectrik med 230v 32a enfas lasket Tesla wallboks (7,4kw) regelmessig. Har fungert fint for meg.
Testet med ir camera på MB lade kabler ved kontakt inn på lader.
Ute temp er 12 gr.c men bilens lader /motor rom har overflate temp på 20 gr.C
Ved 400V 3x16amp (11kw lading) er overflate temp på fase ledere 19 'C. Nøytral leder har overflate temp 17 'C
Ved 230v 32 amp 1fase lasket (7,4kw lading) har fase ledere 18'C. Nøytral leder har 25,6'C.
En temp økning på 6-7 grader på nøytral leder på 230v 32a lasket i forhold til 400v 3x16a
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: AreLibonsdag 28. mars 2018, klokken 00:45
ladet vår med tesla umc på 32a i 2 år før vi solgte, men når det er sagt så trekker bilen ikke 32a men heller et sted mellom 26-28a.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAonsdag 28. mars 2018, klokken 10:48
Ja, dette forklarer jo litt av saken

Uansett, vitenskapelig bevist er det ikke, og ingen som tilbyr slike løsninger er villig til å ta på seg et ansvar hvis det ikke fungerer.

Jeg valgte derfor selv og ikke gå for lasket lading.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Softblueonsdag 28. mars 2018, klokken 15:35
Mercedes Electric har en Tesla ombord lader, så jeg antar det er helt trygt å bruke en Tesla UMC ladekabel.
Jeg har brukt UMC mye på 400V, men ikke på 32A-1 fase. Jeg har blå connector for 32A 1-fase og ville ikke stusse på å bruke den.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAonsdag 28. mars 2018, klokken 15:47
Ladere er Tesla, men hvis du leser tråden ser du at N leder ikke er samme tykkelse
Uansett, hvis ikke godkjent av Mercedes er det dyrt når det går galt
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krltorsdag 29. mars 2018, klokken 12:34
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 25. mars 2018, klokken 10:12
Sitat fra: krl på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:31
Hvis den tillater 32A, og ikke tåler det, så er det en rimelig stygg designfeil! Har du dokumentasjon på dette?

Bare tull. Ingen designfeil. Tillater ikke 32A uten at noen jukser. Lasking av faser før bilen er ikke en del av standarden. Var bare noe Tesla startet med fordi de hadde lovet 1-fase 32A lading på biler uten dobbeltlader. Dette er nå slutt fordi Tesla har satt inn et venderele i bilen i stedet.
Tja.. Det er et lite smart design dersom det ikke ligger sikring på faselederene som ryker før lederen smelter. Hvorfor skal dette i det hele tatt være lovlig?
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAtorsdag 29. mars 2018, klokken 20:11
Når utstyr brukes utover spesifikasjoner kan man ikke klandre leverandøren etterpå
Sikring skal være i ladestasjon eller før ladestasjonen

Hvis man lasker gjør man noe systemet ikke er konstruert for
Litt vanskelig å svi systemet og etterpå klage på Mercedes

Med samme logikken skal man kunne lade 48A med lasking over alle tre fasene, med desto større katastrofe når det går galt
Gi oss 10mm2 på N leder og dette er mulig

Mener du da at hvis du hadde gjort dette og kabel smelter så er det Mercedes sin feil?
En lasking er kortslutning, og derfor imot sunn fornuft. Prøv dette med annet utstyr så forstår du problemet
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krltirsdag 03. april 2018, klokken 11:26
Utfordringen er at man ikke kan basere seg på at folk leser på elbilforum eller facebook for å oppdatere seg på hvilken Type 2-kompatibel ladekabel som kan benyttes til bilen.

Bilen bør være sikret slik at det ikke kan trekkes mer strøm en ledningsnettet i bilen tåler. Det koster én sikring per fase..
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAtirsdag 03. april 2018, klokken 23:06
Beklager
Men, dette er tullball
B kommer med egen, korrekt, ladekabel
Alle kabler som er vanlig type 2 kan brukes
Hvis du kortslutter en kabel vil alt av utstyr kunne ødelegges
Mener du at du virkelig skal ha egen ekstra sikring i alt elektrisk utstyr, så det tåler idiotkobling?
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krlonsdag 04. april 2018, klokken 10:27
Jeg skal ikke være for påståelig med tanke på om det er Tesla eller Mercedes som har gjort noe feil her, men dersom dette kan ødelegge bilen, eller føre til brann, så er det en designfeil.

Det er kanskje noe å rapportere til eltilsynet/DLE eller DSB slik at vi kan få på plass en tilbakekalling..
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAonsdag 04. april 2018, klokken 13:53
Synes man skal starte med å tilbakekalle alt elektrisk utstyr
I tillegg alle vanlige biler, de går jo "istykker" hvis man kobler på 24V, haha

Dette er jo ingen problemstilling, og man kan ikke kalle koblingsfeil eller brukerfeil en produktfeil
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: AreLibtorsdag 05. april 2018, klokken 09:23
følger med en type2-type2 32a kabel i alle bilene, om man så kobler seg til kompisen sin laskede stasjon eller en "offentlig" en(det finnes noen) uten å vite den er lasket hva da? Er Mercedes sitt ansvar å "idiotsikre" sånne ting hvis det ikke er beregnet for det. Vanlige folk kan ikke vite sånt. 
Sitat fra: PaulusA på tirsdag 03. april 2018, klokken 23:06
Beklager
Men, dette er tullball
B kommer med egen, korrekt, ladekabel
Alle kabler som er vanlig type 2 kan brukes
Hvis du kortslutter en kabel vil alt av utstyr kunne ødelegges
Mener du at du virkelig skal ha egen ekstra sikring i alt elektrisk utstyr, så det tåler idiotkobling?
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krltorsdag 05. april 2018, klokken 21:24
Sitat fra: PaulusA på onsdag 04. april 2018, klokken 13:53
Synes man skal starte med å tilbakekalle alt elektrisk utstyr
I tillegg alle vanlige biler, de går jo "istykker" hvis man kobler på 24V, haha

Dette er jo ingen problemstilling, og man kan ikke kalle koblingsfeil eller brukerfeil en produktfeil
Hvis du leser ditt eget innlegg på forrige side, så kaller du Tesla-laskingen for "tjuvkobling".

Du mener altså at det er helt OK at en produsent "tjuvkobler" eller kortslutter faser på en ladekabel slik at det kan føre til brann når kabelen benyttes på andre biler? Hva hvis dette skjer i en parkeringsgarasje under en blokk? Fin PR for elbilsaken.....

24V- vs. 12V-sammenligningen er helt på bærtur; det finnes ingen utbredt standard ladeplugg til bilbatterier. Og følgelig kan du heller ikke anta at noe går bra hvis du kobler ledinger fritt. Du må heller sammenligne f.eks. industrikontakter på 230V og 400V. Har disse samme konnektor? Nei. Og i boliger har vi til og med ulike typer støpsel for jordet og ikke-jordet apparat! Dette er fordi mange sluttbrukere ikke leser manualer selv om de bør lese manualer.


Støpseltypen er førstelinje-sikkerhet mot feilkoblinger. Sikringer kan sees på som andrelinje. Og når ingen av disse hjelper, så er du over på flaks og uflaks med tanke på om brukeren har lest manualer og/eller elbilforum. Elsikkerhet skal ikke baseres på flaks.

Derfor mener jeg at det er en relativt alvorlig designfeil her hos Mercedes (B Electric) eller Tesla (UMC-en) eller kanskje begge to. Det beste er å ha sikkerhet i dybden, altså minst to ting som må gå galt før det f.eks. oppstår brann.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkebotorsdag 05. april 2018, klokken 21:50
Sitat fra: krl på torsdag 05. april 2018, klokken 21:24
Derfor mener jeg at det er en relativt alvorlig designfeil her hos Mercedes (B Electric) eller Tesla (UMC-en) eller kanskje begge to. Det beste er å ha sikkerhet i dybden, altså minst to ting som må gå galt før det f.eks. oppstår brann.

Har vi eksempler på at ting har gått galt under lading av MB B-klasse på 32A da? Jeg har ikke hørt om noen. Min teori er at bilen er forberedt for dette, at det fungerer 100%, men at MB ikke gidder å støtte dette offisielt.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAtorsdag 05. april 2018, klokken 22:26
Standarden for Type 2 kabel er brutt ved lasking, Tesla UMC, og derfor er det et brudd på sikkerhet rundt ladestandard.

At det ikke er kjente problemer ved bruk av lasket kabel for Mercedes er jo enda bra, men ikke engang Tesla hadde planlagt dette til å begynne med.

Sammenligning med andre strømsystemer er helt relevant, da du kan fint koble 230V utstyr på 2 faser av 400V, ved nettopp å tjuvkoble slik Tesla har gjort med UMC.
Rart, og ganske overraskende, at dere ikke ser parallellen her.

Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krltorsdag 05. april 2018, klokken 23:19
Hvis du hjemmemekker en kabel som ikke følger standarden, så er du klar over at du har gjort noe dumt (forhåpentligvis). Og det er vel også ulovlig å koble noe selv dersom en av lederne transporterer mer enn 25A.

Hvis noen kjøper en ladekabel i butikken, f.eks. av Tesla, og denne har en Type 2-konnektor, så forventer de aller fleste at denne kan benyttes på alle biler med Type 2. Det er de færreste som sjekker om kabelen er lasket vha. manualen eller multimeter.

Jeg er ikke enig i at en potensielt farlig løsning er OK fordi den er levert av en kjent bedrift.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Rav4_EVfredag 06. april 2018, klokken 09:16
Nå får du vel neppe kjøpt en UMC hos Tesla uten at den lenkes opp til et chassisnummer?
Har nå sett på bruksanvisningen og det fremkommer ikke der at produktet er ihht. IEC 62196-2

Det fremgår vel både av "sticker" i tanklokket på B-klasse og instruksjonsbok at bilen skal kun tilkobles IEC 62196-2 kompatibelt utstyr.
Om man benytter Teslas UMC på B-klasse og den begynner å brenne vil jo forsikringsselskapet etterspørre om du har fulgt bilprodusentens instruksjoner.

Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krlfredag 06. april 2018, klokken 12:26
Det er en tapt kamp å få folk til å lese manualer. De fleste gidder ikke en gang å åpne instruksjonsboken til bilen.

Tesla UMC har en IEC 62196-2 type plugg, og ser ut som en helt ordinær ladekabel med kladd av typene som Mennekes og andre selger.

Da må man rett og slett regne med at mange kommer til å lade med denne. Du ser ikke på kabelen at denne ikke følger standarden.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Rav4_EVfredag 06. april 2018, klokken 16:12
Da kan jo de som fyller bensin på dieselbil også ha gyldige argumenter. Pistolen passet  ;D
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: PaulusAfredag 06. april 2018, klokken 17:33
Copy that  :+1:
Hehe
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krlsøndag 08. april 2018, klokken 12:05
Når ble det brannfarlig å fylle feil drivstoff på en eksosbil? Dette er vel nettopp et eksempel på at det går bra pga. flere lag med sikkerhet! Bilen tar ikke fyr selv om bruker gjør noe galt.

Her er det snakk om det motsatte. Bruker gjør en bagatellmessig feil ved å lade med en ladekabel som ser til forveksling ut som en type 2-kabel. Og den har type 2-standard konnektor. Ladekabelen inneholder en "tjuvkobling", som enkelte kaller det, og denne medfører at bilen kan ta fyr. Mener dere virkelig at dette er OK? I så fall er det på tide med et kurs i sikkerhet  :)
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkebosøndag 08. april 2018, klokken 14:58
Sitat fra: krl på søndag 08. april 2018, klokken 12:05
Ladekabelen inneholder en "tjuvkobling", som enkelte kaller det, og denne medfører at bilen kan ta fyr. Mener dere virkelig at dette er OK? I så fall er det på tide med et kurs i sikkerhet  :)

Det er du som påstår at dette medfører at bilen kan ta fyr. Har du belegg for dette? Har det skjedd noen gang? Har noen opplevd varmgang eller andre tegn på problemer pga. dette? I så fall tar jeg gjerne imot kilder, for jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle. Tvert imot tyder alt jeg har lest om tester rundt dette at det er helt trygt. Og offisielt ikke støttet.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: krlsøndag 08. april 2018, klokken 15:28
Det er basert på opplysningene fra div. brukere tidligere i tråden. Og spesielt det som er skrevet om dimensjonering av N-leder i B Electric vs. UMC. Hvis dette ikke stemmer, så er det selvsagt ingen brannfare her. Og antageligvis skal det mye til at isolasjonen rundt kabelen etc. faktisk tar fyr selv i tilfeller hvor den blir overopphetet pga. underdimensjonering.

Overoppheting er forøvrig en helt reell problemstilling. Med Tesla-en har jeg vært borti at isolasjonen rundt pinnene på konnektoren smeltet under superladning. Det ble heldigvis ikke noen brann av det, men ladepistolen var ubehagelig varm å ta på. Det brant forøvrig en Tesla på Brokelandsheia ikke så alt for mange måneder før dette, men brannårsaken her ble vel aldri 100% klarlagt.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: elektroluxsøndag 08. april 2018, klokken 16:37
Igjen er Jkirkebo bekymret for en lovlig løsning i annen tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39071.0

og avslappet i forhold til ureglementert lasking av eget utstyr.

Det er et norsk ord på slikt.

Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkebosøndag 08. april 2018, klokken 18:14
Sitat fra: krl på søndag 08. april 2018, klokken 15:28
Det er basert på opplysningene fra div. brukere tidligere i tråden. Og spesielt det som er skrevet om dimensjonering av N-leder i B Electric vs. UMC. Hvis dette ikke stemmer, så er det selvsagt ingen brannfare her. Og antageligvis skal det mye til at isolasjonen rundt kabelen etc. faktisk tar fyr selv i tilfeller hvor den blir overopphetet pga. underdimensjonering.

Overoppheting er forøvrig en helt reell problemstilling. Med Tesla-en har jeg vært borti at isolasjonen rundt pinnene på konnektoren smeltet under superladning. Det ble heldigvis ikke noen brann av det, men ladepistolen var ubehagelig varm å ta på. Det brant forøvrig en Tesla på Brokelandsheia ikke så alt for mange måneder før dette, men brannårsaken her ble vel aldri 100% klarlagt.

Ja, noen har spekulert i at den er underdimensjonert og sammenlignet med at i hus skal 4mm2 sikres med maks 20A. Men det kan ikke sammenlignes, da 4mm2 gummikabel tåler 36A og 2,5mm2 tåler 27A. Helt andre verdier enn i hus, kabelen ligger tross alt ikke inne i en vegg med noen titalls meter isolasjon rundt seg.

De som faktisk har målt varme, med IR-termometer eller FLIR har funnet ut at den blir knapt lunken.

Hurtiglading er en helt annen sak, på Tesla snakker vi om strømmer opptil 340A, eller godt over 10 ganger så høy strømstyrke.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkebosøndag 08. april 2018, klokken 18:20
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. april 2018, klokken 16:37
Igjen er Jkirkebo bekymret for en lovlig løsning i annen tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39071.0

og avslappet i forhold til ureglementert lasking av eget utstyr.

Det er et norsk ord på slikt.

Jeg lasker da ikke noe eget utstyr. Om kunden spør, opplyser jeg om fakta. At alle 3-fase ladestasjoner kan laskes, og at dette ikke er støttet av Mercedes. Da er det opp til kunden og hans elektriker om de ønsker å laske for eget ansvar.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 08. april 2018, klokken 21:36
Mercedes har verken gummikabel eller at kablene er forlagt slik at de kan måles for varmetap. De gå nemlig gjennom bilen sammen andre kabler.
Mange tullete antagelser her.

Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Softbluefredag 13. april 2018, klokken 22:08
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. april 2018, klokken 09:16
Nå får du vel neppe kjøpt en UMC hos Tesla uten at den lenkes opp til et chassisnummer?
Jeg gikk bare inn på Tesla og ba om en UMC takk. Pengene mine var gyldige der, no problems  ;D (ett par år siden)
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: elektroluxlørdag 14. april 2018, klokken 00:23
Uansett kan chassisnr lett skaffes via Vegvesenets app og et reg nr.  ;)
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Hideyowifelørdag 04. august 2018, klokken 14:16
Jeg er ingen elektriker. Jeg har null kompetanse på dette, men jeg har lest hele tråden. Nå sitter jeg igjen med ett spørsmål. Ikke "skyt" meg om jeg har misforstått.


1. Vi har en 2016 B klasse
2. Vi har en KEBA ladestasjon på 32AMP 1 Fas 230v
3. Vi lader med en 7meter Type 2 ladekabel, kjøpt ny av en Tesla Model X eier som ikke skulle bruke den. Den er godkjent for 400V 32AMP


Er det en risk for at vår bil faktisk trekker mer enn 16AMP på 230v? Eller er det "juks" på selve bilen og/eller i ladeboks som gjør dette mulig? Dette er ikke noe jeg ønsker, men om det er slik at Tesla kabelen vi bruker gjør dette mulig vil jeg kjøpe en kabel som trekker det den skal...
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkebolørdag 04. august 2018, klokken 18:35
Sitat fra: Lasse Nessøe på lørdag 04. august 2018, klokken 14:16
Jeg er ingen elektriker. Jeg har null kompetanse på dette, men jeg har lest hele tråden. Nå sitter jeg igjen med ett spørsmål. Ikke "skyt" meg om jeg har misforstått.


1. Vi har en 2016 B klasse
2. Vi har en KEBA ladestasjon på 32AMP 1 Fas 230v
3. Vi lader med en 7meter Type 2 ladekabel, kjøpt ny av en Tesla Model X eier som ikke skulle bruke den. Den er godkjent for 400V 32AMP


Er det en risk for at vår bil faktisk trekker mer enn 16AMP på 230v? Eller er det "juks" på selve bilen og/eller i ladeboks som gjør dette mulig? Dette er ikke noe jeg ønsker, men om det er slik at Tesla kabelen vi bruker gjør dette mulig vil jeg kjøpe en kabel som trekker det den skal...

For å trekke mer enn 16A på 230V må du ha en 3-fase ladestasjon som må laskes. Det høres ikke ut som det er tilfellet i ditt oppsett. Type kabel kan ikke gjøre noe med dette (men kan hindre en lasket ladestasjon i å gjøre jobben om man har en 1-fase kabel).
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: S.Slørdag 01. september 2018, klokken 08:51
Jkirkebo:
Kan du bekrefte at det MÅ være en trefas ladestasjon for å lade 32A enfas på B?
Jeg hadde forståelsen at det går greitt, med enfas ladestasjon, med trefas ladekabel. (Ser selvfølgelig at om ladestasjonen har enfas kontakt ut, går det ikke, men tenkte ladestasjon med fast kabel)
Er det ikke slik at laskingen kan skje der ladekabelen er tilkoblet?
Altså N på ene lederen, og legge sammen L1 og L2 på andre lederen?
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkebolørdag 01. september 2018, klokken 12:31
Sitat fra: S.S på lørdag 01. september 2018, klokken 08:51
Jkirkebo:
Kan du bekrefte at det MÅ være en trefas ladestasjon for å lade 32A enfas på B?
Jeg hadde forståelsen at det går greitt, med enfas ladestasjon, med trefas ladekabel. (Ser selvfølgelig at om ladestasjonen har enfas kontakt ut, går det ikke, men tenkte ladestasjon med fast kabel)
Er det ikke slik at laskingen kan skje der ladekabelen er tilkoblet?
Altså N på ene lederen, og legge sammen L1 og L2 på andre lederen?

Du kan i prinsippet laske i pluggen men dette er skikkelig knotete å få til for å si det mildt. Det er ikke skruterminaler inne i det, pinnene er krympet på med spesialverktøy. Ikke noe man får til hjemme i praksis.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: elektroluxsøndag 02. september 2018, klokken 16:51
Trenger ikke nødvendigvis krympeverktøy. Lodding fungerer veldig bra.   ;)
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: S.Sonsdag 05. september 2018, klokken 19:09
Er det innafor å lodde?

Og til JK, takk, da forstod jeg ;-)
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: jkirkeboonsdag 05. september 2018, klokken 20:58
Sitat fra: S.S på onsdag 05. september 2018, klokken 19:09
Er det innafor å lodde?

Nei.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16340.msg257118#msg257118

Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Roy Aasenonsdag 05. september 2018, klokken 21:14
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. september 2018, klokken 20:58
Sitat fra: S.S på onsdag 05. september 2018, klokken 19:09
Er det innafor å lodde?

Nei.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16340.msg257118#msg257118

Nja..er vel ikke så sikkert at det ikke er innafor, står det noe sted at det ikke det?
Se post nr 4.
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1646509 (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1646509)
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: S.Ssøndag 09. september 2018, klokken 22:29
Inntaksikringene mine hadde fortinnede kabelender.  Etter en del år og litt dårlig kontakt, smeltet tinnet pga litt varmgang, som igjen forårsaket skikkelig dårlig kontakt og isolasjonen smeltet av kablene ut gjennom veggen...
Klemhylser er bedre.
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: elektroluxsøndag 25. november 2018, klokken 06:28
Ulemper og fordeler med begge metodene.

Lodding gir bedre kontakt i korrosivt miljø, men stiver opp en ellers bevegelig del og gir med det et stresspunkt på hver side av loddingen som blir følsom for vibrasjon.

Generelt svært lite vibrasjon i elbiler....
Tittel: Sv: Lading på en-fase
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 25. november 2018, klokken 09:49
Så lenge produsenten går god for modifiseringen går det greit. Det er jo produsenten som gjennom CE merket går god for at regelverket er fulgt. Endrer man dette i ettertid er ikke produktet lenger lovlig å omsette.
Bør vel tydelig merkes slik at man ikke ødelegger biler som forventer at standarden er fulgt.
Hittil har jo noen ødelagt en Zoe på slik lasking. Man vet jo ikke hvilken kommende elbil som vil ha de samme utfordringer. Da er det jo kjedelig å få søksmål mot seg som den profesjonelle part som har levert det.