Elbilforum.no
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: AudiTron på fredag 16. mars 2018, klokken 10:39
Ifølge siste utgave av autobild har lanserings utgaven av E-Tron 95kwh til rundt 80000euro og 0-100 på 3,5sek til begynnerpris i Norge 640 tusen. Toppmodellen over 100 tusen euro med 0-100 2,5sek:) kommer også billigere innstegsvarianter etter hvert fra 65000euro inkludert tysk moms, da har den bakhjulsdrift og 70kwh batteri.
Dette må jo selv Tesla eiere blir imponert over! Ikke annet å si en at man gleder seg!
8)
Rekkevidde fra 500-650km og batteri fra 70kw-105kw. Regner med dette er nedc men allikevel imponerende
Bakhjulsdrift er forresten ikke sikkert kommer, men får ikke redigert innlegget. Mest sannsynlig blir det firehjulsdrift på alle sammen men 2 motorer på de billigere utgavene
Hvis man klarer 50 mil NEDC (regner jeg med) på 70 kWh batteri - så er det veldig bra. Det er jo mer enn MS75D. Det må da være en effektiv bil.
Håper forøvrig at det vil være mulig å få det største batteriet uten å måtte gå for sport/perfomance modellen.
Sitat fra: samotholt på fredag 16. mars 2018, klokken 16:04
Hvis man klarer 50 mil NEDC (regner jeg med) på 70 kWh batteri - så er det veldig bra. Det er jo mer enn MS75D. Det må da være en effektiv bil.
Håper forøvrig at det vil være mulig å få det største batteriet uten å måtte gå for sport/perfomance modellen.
Der er vi enig, men kan virke som den kommer med 95kwh på lanserings versjonen til 640000kr som gjør den meget attraktiv
Kommer stadigvekk nyheter, her snakker de om offisiell rekkevidde på Over 400 km WLTP.
https://electrek.co/2018/04/20/audi-e-tron-quattro-realistic-range-of-250-miles-faraday-cage/
Sitat fra: Lepet65 på fredag 20. april 2018, klokken 18:03
Kommer stadigvekk nyheter, her snakker de om offisiell rekkevidde på Over 400 km WLTP.
https://electrek.co/2018/04/20/audi-e-tron-quattro-realistic-range-of-250-miles-faraday-cage/
Ikke helt på linje med I-Pace som har 480 km WLTP med 90 kWh batteri
Blir ganske close race på langtur med 0-80 på 30 minutter med E-tron og 40 minutter med I-Pace
Samme med 0-100 km/t 4,8 på I-Pace og 4,7 på E-tron
Nå venter jeg spent på hengervekt på E-tron! Er rimelig sikker det blir mer enn 750 kg men også klart under 2250 kg
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. april 2018, klokken 20:43
Sitat fra: Lepet65 på fredag 20. april 2018, klokken 18:03
Kommer stadigvekk nyheter, her snakker de om offisiell rekkevidde på Over 400 km WLTP.
https://electrek.co/2018/04/20/audi-e-tron-quattro-realistic-range-of-250-miles-faraday-cage/
Ikke helt på linje med I-Pace som har 480 km WLTP med 90 kWh batteri
Blir ganske close race på langtur med 0-80 på 30 minutter med E-tron og 40 minutter med I-Pace
2,3 kW maks ladehastighet for e-tron på "lånekontakter" må vel også inn i mitt regnestykke.
Enten er det MYE over 400 km realistisk rekkevidde, eller så vinner Jag feriereise-rekkevidderegnestykket mitt.
Før jeg tenker på hva betydelig taklast gjør med forbruket til begge.
Vel, nå kommer e-tron med 11 og 22 kW AC-lader, så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i at ladekladden som følger med er på 10A... 22 kW er gull.
Jo, det blir greit med kjapp lading hjemme, men dessverre har ingen av mine trofaste ferieverter planer om å installere elbilkobtakt. Derimot kan vi håpe på et motorladerstikk på 16A. Med10A og 12t til disp får man 28 kWh, med 16A får man 44 kWh, om man starter lavt.
Om de da også får 25%ekstra rekkevidde med ipace per kWh (95 kWh når 400km for e-tron og 90 kWh når 400km for Ipace), nærmer de seg dobbelt så stor rekkevidde per overnatting/ladetime i stikk-kontakt.
Om vi får tilgang til 16A på hoteller ol nedover i Europa er uvisst (og jeg har sett de pluggene jeg ville nølt med å plugge en hårtørrer i), men en ekstra km per kWh er kjekt å få.
Det er flust med tredjeparts-kabler å få tak i som gir deg 16A++ på vanlig Schuko/CEE, på mer eller mindre forsvarlig måte. Ref e-tron, er 10A en begrensning i den medfølgende kabelen, ikke i bilen.
Denne 10A diskusjonen er merkelig! 10 er det som er lovlig på shuko i vanlig bruk, har jo ingenting å si.
Prisen på 22 kW lader er langt mer vesentlig. På Tesla kostet oppgradering fra 11 til 22 rundt 20 tusen og nå er det kun 16,5 som gjelder og den koster vel 10 tusen ( korriger gjerne prisen om noen har den eksakte, dette er etter hukommelsen)
Fra Audi e-tron sitt eget pressesenter:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/ultra-high-voltage-the-audi-e-tron-prototype-in-a-faraday-cage-10164
150 kW CCS og 22 kW AC lading gjør eTron til den beste bilen på markedet hva lading angår. Kanskje vil den også få litt lavere forbruk enn Tesla X, og dermed enda større fordel av raskere lading?
Blir spennende å se hvordan ladehastighet blir i praksis, og hvor godt utbygd Ionity (og andre 150 kW) ladenettverket er når bilene kommer på norske veier.
Et WLTP-forbruk på nærmere 25 kw/100km er katastrofalt dårlig. Med mindre "over 400" betyr nesten 500 har ikke Audi gjort hjemmeleksen sin på batteristyring,aerodynamikk eller generell effektivitet.
Tviler på om fasit blir 400km WLTP for 95kWh versjonen. Ta det tallet med en stor klype salt. Tallet er feil eller så snakker vi om variant med mindre batteri.
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 21. april 2018, klokken 20:58
Et WLTP-forbruk på nærmere 25 kw/100km er katastrofalt dårlig. Med mindre "over 400" betyr nesten 500 har ikke Audi gjort hjemmeleksen sin på batteristyring,aerodynamikk eller generell effektivitet.
Enig, det er for dårlig. Model X100d har 565 nedc/475 epa, ipace 543 nedc/480 wltp. Justerer man til 95kwh batteri blir tallene for «x95d» 537 nedc/451 epa og ipace 573 nedc/507 wltp. Så da ligger e-tron an til å bli dårligst i klassen.
Sitat fra: Ulle på lørdag 21. april 2018, klokken 22:08
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 21. april 2018, klokken 20:58
Et WLTP-forbruk på nærmere 25 kw/100km er katastrofalt dårlig. Med mindre "over 400" betyr nesten 500 har ikke Audi gjort hjemmeleksen sin på batteristyring,aerodynamikk eller generell effektivitet.
Enig, det er for dårlig. Model X100d har 565 nedc/475 epa, ipace 543 nedc/480 wltp. Justerer man til 95kwh batteri blir tallene for «x95d» 537 nedc/451 epa og ipace 573 nedc/507 wltp. Så da ligger e-tron an til å bli dårligst i klassen.
Pen oppstilling og utregning, viser at jag har gjort en god jobb.
Om forskjellene er reelle, antyder vel det at jag og tesla (med høyde nær den til en kassevogn) har gjort jobben fra bunnen, fra elbilstrukturen og opp, mens Audi har laget en mer konvensjonell bil, inkl std panser.
Og en fullblods SUV flytter mye luft.
Håper bare at "over 400" betyr nær 500 for Audis del.
En annen mulighet er selvfølgelig at det er en utgave med mindre batteri/mulighet for å leie ekstra kapasitetsom starter på 400 km, og at Audi utover det har gjort jobben.
Det høres ikke plausibelt ut at Audi skal ha bommet så mye i en pressemelding de selv har sendt ut:
"Its large lithium-ion battery provides for a range of more than 400 kilometers"
Fremkommer tydelig her at det er tale om ett batteri, og i den grad man skulle spekulere i at Audi kommenterer flere batteristørrelser, så kan man også merke seg at de isåfall her snakker om "its large lithium-ion battery". Mao er isåfall dette rekkevidden for det største batteriet.
Så kan man håpe på at det kommer til å ligge mye over 400 km, men heller ikke dette gir noe særlig mening. I markedsføringen fremhever man gode egenskaper; man skjuler dem ikke.
Pris på omregnet kurs kr. 640.000,- i basis ligger også godt over Jaguar, og man må nok i tillegg regne med et visst Norges-tillegg for frakt + muligens litt melking av mva-fritaket som alle produsenter til en viss grad gjør.
Dette er vel nok en indikasjon i rekken av mange på at Jaguar I-Pace gir mer bang for buck enn Audi.
Jeg kommer ikke til å føle meg vel med å kjøre rundt i en bil som bruker 2,5kWh/mil i snitt, det er alt for mye og gjør vondt i energisparedelen av meg, særlig etter å være vant til under det halve og under det med Ioniqen. Bare 400km fra et 95kWh batter kan ikke medføre riktighet.
Dette er interessant. Er 2,5 kWh/mil en realistisk verdi over hele året, eller en worst-case?
Hvorfor skulle Q6 e-tron få dårligere aerodynamikk enn I-pace? Nyeste Q5 har Cd på 0,3. I-pace på 0,29. Model X 0,24.
"Air displacement" på I-pace er ikke så lavt iflg denne karen på LinkedIn, men bare rett bak X som er en større bil. Hva blir frontalareal og "air displacement" på e-tron? https://www.linkedin.com/pulse/electric-cars-holy-grail-unveiled-hans-noordsij/?irgwc=1
Konseptbilen hadde vel cw på 0,25. Nye X3 har 0,29 og ser ikke spesielt sleek ut. Det er nok fullt mulig at produksjonsbilen har et sted mellom 0,26 og 0,28.
Har noen tenkt på at 400 WLTP kan være en softwarebasert rekkevidde. Det er fremsatt (riktignok «hearsay» fra en selger) fra Audi at en kan leie og kjøpe ekstra rekkevidde via app.
Dette ville gitt mening i de oppgitte opplysningene og gitt Audi mye oppmerksomhet når de evt publiserte det!
DinSide har i dag en artikkel (https://www.dinside.no/motor/siste-nytt-om-audi-e-tron/69737045) fra samme seanse i Berlin som AutoBild rapporterer fra. Dette var en av de bedre artiklene, hvor det er tydelig at journalisten har satt seg inn i dette, honnør!
:+1:
- Batteriet er faktisk 95kWh netto. Brutto er hintet til å være 103+
- 400km WLTP er kun et minimumstall for hva de lover nå, endelig tall kommer senere
- Automatisk identifisering av bil mot lader kommer (forhåpentligvis som en SW-oppgradering også til de første bilene)
:-1:
- Dobbeltlader (32A, 22kW) er tilgjengelig først i 2019
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.
Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....
Håper inderlig Audi skyter langt under mål her, ellers har de gjort det kunststykket å lage den elbilen med til nå høyest forbruk.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 20:35
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.
Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....
Tesla 100D har vel bare ca 98 kWh netto usable. 102,4 brutto
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 23. april 2018, klokken 22:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 20:35
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.
Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....
Tesla 100D har vel bare ca 98 kWh netto usable. 102,4 brutto
Det er bruttoangivelser jeg sammenligner
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 24. april 2018, klokken 09:29
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 23. april 2018, klokken 22:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 20:35
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.
Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....
Tesla 100D har vel bare ca 98 kWh netto usable. 102,4 brutto
Det er bruttoangivelser jeg sammenligner
Ja, nettopp. Da er vel i-Pace 90 kWh. Ca 84 netto nyttbar kapasitet.
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. april 2018, klokken 12:53
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 24. april 2018, klokken 09:29
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 23. april 2018, klokken 22:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 20:35
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.
Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....
Tesla 100D har vel bare ca 98 kWh netto usable. 102,4 brutto
Det er bruttoangivelser jeg sammenligner
Ja, nettopp. Da er vel i-Pace 90 kWh. Ca 84 netto nyttbar kapasitet.
Jepp, det var der inkonsekvensen dukket opp.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/05/Audi-roeper-mer-om-elbilen-e-tron (https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/05/Audi-roeper-mer-om-elbilen-e-tron)
Cd på 0.28 nå. På linje med I-Pace (0.29). Frontareal er vel fortsatt ukjent for de to.
Hva har Tesla model X i cd?
Har vel 0.24 men det er ut som om 0.28-0.29 er det laveste som er mulig hvis du skal ha en bil som ikke ser ut som en sedan på anabole steroider :D
Mye av det som sto i Hegnar-artikkelen er det samme som kom på mail rundt midnatt. Tipper noen ansatte hos Hegnar står på ventelista ;D
Siterer mailen her:
Svært lav luftmotstand er en avgjørende årsak til at prototypen av Audi e-tron kan kombinere bilens store størrelse med lang rekkevidde. Ett element i utviklingen er de virtuelle sidespeilene, som får verdenspremiere sammen med bilen.
Prototypen av Audi e-tron har gjennomgått over 1000 timer testing i Audis vindtunnel i Ingolstadt. Resultatet av Audi-ingeniørenes testing og utvikling er en motstandskoeffisient på 0,28. Det vil gjøre e-tron ledende på dette området i SUV-segmentet. Muligheten for virtuelle utvendige speil bidrar til å optimalisere bilens rekkevidde.
Audi e-tron blir en fullblods SUV, med god plass til fem personer og bagasje, quattro firehjulstrekk, lang rekkevidde og mulighet for hengerfeste. At man nå er klare for å introdusere en fullelektrisk bil med disse egenskapene skyldes i stor grad det ingeniørene utviklet i Audis vindtunnel, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.
De virtuelle sidespeilene blir tilgjengelig som ekstrautstyr og får sin verdenspremiere med Audi e-tron. Kameraspeilene er vesentlig smalere enn tradisjonelle speil og reduserer samtidig bredden på bilen med 15 centimeter. Det gir mindre luftmotstand og reduserer vindstøy. Bildene fra kameraspeilene vises på en OLED-skjerm innvendig i bilen og kan tilpasses ulike kjøresituasjoner.
Fra tidligere er det kjent at bilen vil få en rekkevidde på over 400 kilometer etter den nye målesyklusen WLTP, som i større grad enn den utgående syklusen NEDC gjenspeiler reell kjøring. Nøyaktig rekkevidde kommer i forbindelse med verdenspremieren på bilen 30. august i år. Audis første fullelektriske bil i masseproduksjon er 4,901 meter lang og 1,935 meter i bredden.
Selv små forbedringer i motstandskoeffisienten gir store utslag på en elbils rekkevidde. For å oppnå resultatet på 0.28 har Audis ingeniører utviklet en lang rekke aerodynamiske tilpasninger over hele bilens eksteriør. Flere av disse ser man på prototypen ved første øyekast, mens andre gjør jobben uten at det kan skimtes med det blotte øye. Prototypen av Audi etron har nærmere 0,07 lavere motstandskoeffisienten enn en sammenlignbar bil med konvensjonell drivlinje. Rundt regnet innebærer denne forbedringen en økt rekkevidde på rundt 35 kilometer etter WLTP-syklusen. Spesialdesignede e-tron-felger bidrar ytterligere til å redusere luftmotstand.
Et annet viktig element er adaptiv luftfjæring, som kommer som standard på Audi e-tron. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen med inntil 26 millimeter, noe som også bidrar til å redusere luftmotstanden. Hele undersiden av bilen er forseglet, både for å beskytte batteriet og for å optimalisere luftstrømmen som går under bilen. Videre så har bilen to elektrisk styrte luftinntak bak singleframe-grillen som åpnes og lukkes for å møte behovet for kjøling og redusert luftmotstand i ulike kjøresituasjoner.
Audi e-tron er forberedt for hurtiglading med inntil 150 kW. For hjemmelading kan en typisk norsk husholdning med 230V-anlegg tilrettelegge for lading opptil 7,2 kW med 32A på én fase. Rundt regnet betyr det at bilen lades opp med 35 km rekkevidde i timen
Vennlig hilsen
Elin Sinervo, Direktør Audi Norge
Sitat fra: Tellus på onsdag 30. mai 2018, klokken 08:21
Har vel 0.24 men det er ut som om 0.28-0.29 er det laveste som er mulig hvis du skal ha en bil som ikke ser ut som en sedan på anabole steroider :D
En standard BMW X3 har 0,29. Jeg er ganske sikker på at iX3 har markant lavere verdi enn det.
Luftfjæring som standard.
Koster 26.000,- for "adaptiv luftfjæring" på Q5, inkl. mva.
Sitat fra: PionerThink på onsdag 30. mai 2018, klokken 09:09Audis første fullelektriske bil i masseproduksjon er 4,901 meter lang og 1,935 meter i bredden.
Da er den et par centimeter lenger enn konseptbilen. Litt mer interessant hvor høy den er, ettersom det har blitt sagt og skrevet at de har gjort den litt høyere og rettere bak. Jeg likte det flate og langstrakte designet på konseptbilen veldig godt.
Edit: Ser i en annen tråd at høyden har økt med 76mm fra 1540 til 1616mm. Da er den for eksempel 44mm lavere enn Q5.
Høres fremdeles ut som enfase ombordlader som standard.
Blir spennende å se pris på trefase og hvor mange som velger dette!
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 30. mai 2018, klokken 13:37
Høres fremdeles ut som enfase ombordlader som standard.
Blir spennende å se pris på trefase og hvor mange som velger dette!
Den skjønte jeg ikke. De har jo bekreftet at 400V 3-fas blir standard, med 11kW (16A 400V). Dobbel-trefas derimot (22kW), det kommer som en opsjon senere.
Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 30. mai 2018, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 30. mai 2018, klokken 13:37
Høres fremdeles ut som enfase ombordlader som standard.
Blir spennende å se pris på trefase og hvor mange som velger dette!
Den skjønte jeg ikke. De har jo bekreftet at 400V 3-fas blir standard, med 11kW (16A 400V). Dobbel-trefas derimot (22kW), det kommer som en opsjon senere.
Direktøren skriver at alle får 7,4 på 32 men sier ikke noe om trefas det høres ut som trefas blir med tillegg
Jeg tolker dette:
SitatFor hjemmelading kan en typisk norsk husholdning med 230V-anlegg tilrettelegge for lading opptil 7,2 kW med 32A på én fase. Rundt regnet betyr det at bilen lades opp med 35 km rekkevidde i timen
som noe som gjelder for 230V-anlegg (som tross alt er det vanligste i Norge), men at laderen også tar 400V 3-fas 16A som tidligere beskrevet. Dette er også i tråd med hva DinSide (https://www.dinside.no/motor/siste-nytt-om-audi-e-tron/69737045) har fått bekreftet fra Audi:
SitatAudi har tatt tak i de begrensningene som er å finne med tanke på hjemmelading. Ettersom de færreste har 400-volts anlegg i heimen, har Audi i Norge fremarbeidet en løsning der lading på med 230 volt og opp til 32A blir tilgjengelig fra start for de norske kundene. Etter litt tid har vi fått følgende svar på vår henvendelse etter arrangementet:
Hjemmelading
De fleste norske husstander vil fra bilen utleveres kunne oppnå 7,2 kW ved bruk av en vanlig blå industrikontakt. Helt overordnet kan vi si at bilen kommer til å møte markedets forventninger også knyttet til ladehastighet.
- Standardladeutstyret og ladekapasitet i bilen vil kunne håndtere lading opptil 11 kW ved hjemmelading (AC-lading). Eventuelle begrensninger i ladeeffekt vil primært være knyttet til elanlegg og sikringsskap i ditt hjem. Slike begrensninger i hver enkelt husholdnings elanlegg vil overordnet være de samme for alle elbiler i markedet.
- I løpet av 2019 vil Audi tilby en 22kW-ladeløsning. I Norge har de fleste en begrensing i sitt elanlegg som innebærer at standardløsningen som legger til rette for 11kW vil være mer enn hva de fleste kan benytte seg av.
- En typisk norsk husholdning med 230V-anlegg kan tilrettelegges for lading opptil 7,2 kW med 32A på én fase. Rundt regnet betyr det at bilen lades opp med 35 km rekkevidde i timen. Det betyr at om du lader bilen fra klokken 22.00 om kvelden til klokken 07.00 påfølgende dag, har du «fylt tanken» med 315 km. Dette dekker de daglige kjørebehov for de aller fleste og vil være en mulighet med det standard ladeutstyret som leveres med bilen.
- For mest mulig effektiv hjemmelading av elbil vil vårt råd alltid være å installere en industrikontakt fremfor lading med vanlig husholdningskontakt (schuko).
Vel så interessant er at 7.2kWh skal gi 35 km rekkevidde. Med 5% ladetap (som et estimat, noe forhåpentligvis Audi har regnet med), gir det er forbruk på 7.2kWh * 95% / 35 km = 19.5 kWh/100 km. Og fra samme DinSide-artikkel:
SitatSom bruker har du da 95 kWh kapasitet til rådighet, selv om batteripakken utover dette har en god sikkerhetsbuffer i både topp og bunn.
– Vi kommuniserer alltid den kapasiteten som forbrukeren vil ha til rådighet, forteller Johannes Foth fra utviklingsavdelingen da jeg spurte om dette er den totale kapasiteten.
Han bekrefter med dette at kapasiteten er større, uten å fortelle hvor mye. Da jeg regnet meg fram til 103,68 kWh, fikk jeg likevel et bekreftende nikk og smil i retur.
95kWh netto, og 19.5 kWh/100km gir en rekkevidde på over 480 km. Det er i så fall veldig bra, kanskje litt for godt til å være riktig. Vi venter, og venter......
480 km er som i-pace, med litt større batteri, litt bedre Cd, og litt større areal.
Det bør være håp;)
Under typiske norske forhold vil jeg forvente at E-Tron har litt lengre rekkevidde enn TMX-100D. Mer effektiv motor og litt lettere (?) bil bør fint kunne ofsette noe større luftmotstand. Om vinteren vil varmepumpe kunne hjelpe E-Tron sin rekkevidde ytterligere
På motorvei i 140 vil selvfølgelig TMX-100D gå lengre.
Sitat fra: Tellus på torsdag 31. mai 2018, klokken 09:07
Under typiske norske forhold vil jeg forvente at E-Tron har litt lengre rekkevidde enn TMX-100D. Mer effektiv motor og litt lettere (?) bil bør fint kunne ofsette noe større luftmotstand. Om vinteren vil varmepumpe kunne hjelpe E-Tron sin rekkevidde ytterligere
På motorvei i 140 vil selvfølgelig TMX-100D gå lengre.
Det blir spennende å se første langkjøringstest med tmx, ipace, etron og ev tms.
Norske fylkesveier, med behov for regenerering i hver sving, og akselerasjon til fartsgrense på hver "rettstrekning".
Enda morsommere ville det blitt om vi hadde fått den før bestilling.
uansett tror jeg det er viktig å huske at virkelig liv-testing av forbruk/rekkevidde egentlig ville krevd stenging av et langt norsk fylkesveistrekk en dag hvert år, samt nattkjøring i visse bystrøk som er notoriske for rød bølge
Noen som vet hvordan Audi pleier å gjøre det. Lansering 30.8, når kan man da begynne å bestille bil? Vil tro det går noe tid i mellom der?
Fra e-tron gruppen på Facebook:
SitatLitt nytt fra ryktebørsen:
- e-tron 55 (startmodell) med 265 kW (300 kW boost) 0-100 km/h: 6,6s (boost 5,7s) 95 kWh batteri
- fra 2019: e-tron 50 med 230 kW (250 kW boost) 0-100 km/h: 7,0s (boost 6,3s) 70 kWh batteri
- fra 2020: e-tron S med 320 kW (370 kW boost) 0-100 km/h: 5,1s (boost 4,5s) 95 kWh batteri
Pris i Tyskland (endelig fastsatt for e-tron 55): 79 900 Euro inkl. 19% moms. Hos forhandler fra slutten av januar 2019. Bestillinger fra midten av November 2018. Gjelder for Tyskland men det er grunn til å tro at tidslinjen er lik for alle land i Europa.
Bagasjerommet under panseret i front blir på 60l. Luftmotstand er 0,272 med vanlige speil og 0,268 med virtuelle speil.
Informasjonen er fra en tysk storforhandler som deltok på en forhandlerbriefing hos Audi i Ingolstadt og postet dette på et tysk forum.
På det tyske forumet diskuteres det også angitt rekkevidde, og om dette er WLTP eller NEDC. For 55-modellen (lanseringsversjon) var det ikke oppgitt noe, mens 50=380km, S=415km.
55'ern har 34% større batterikapasitet enn 50, men veier nok også en del mer.
I den grad ovennevnte tall er korrekt, så var dette skuffende for min del. Jeg tenker da på rekkevidde (antar det er WLPT) og akselerasjon. I-Pace ha 480 km WLPT, eller ca.540NEDC. Tesla X100D har 565 NEDC, noe jeg trodde E-tron noenlunde skulle matche (480-500 WLTP). X100D gjør vel 0-100 på 4,9 og er en relativ tung bil pga FW. Ut fra akselerasjonstall og forbruk ser det ut til at E-tron 55 er en tung bil, eller at teknologien ikke er på høyde med Tesla? Kan 55 ha en betydelig lengre rekkevidde en 55S, forskjellen mellom 50 og 55S var ulogisk liten. Bilen blir i utgangspunktet også rimeligere en Tesla X100D (start 650` kr for 55?), så mulig noe av forklaringen ligger her. Er det bare meg som ble noe undrende?
Hvis dette stemmer var det veldig skuffende. Så dårlig akselerasjon på 55!
Sitat fra: ELefant på søndag 10. juni 2018, klokken 10:37
Kan 55 ha en betydelig lengre rekkevidde en 55S, forskjellen mellom 70 og 55S var ulogisk liten. Bilen blir i utgangspunktet også rimeligere (start 650` kr for 55?), så mulig forklaringen ligger her. Er det bare meg som ble noe undrende?
Forskjellen på 70 og 95 i rekkevidde bør være tilnærmet lik forskjellen i (netto) batterikapasitet. Altså opp mot 50 mil WLTP. Helt ulogisk med noe annet.
Er det lov å være litt skuffet hvis dette er reelle tall?
Ikke det at man trenger sub 5 sek... men det er nå engang standarden for de litt dyrere elbilene.
Sitat fra: HalvorV på søndag 10. juni 2018, klokken 13:36
Er det lov å være litt skuffet hvis dette er reelle tall?
Ikke det at man trenger sub 5 sek... men det er nå engang standarden for de litt dyrere elbilene.
Det er selvfølgelig lov å være skuffet. Audi har vel lovt en bil som konkurrerer godt og vel med Jag og Tesla, og 5,7 s til 100 km/t er ikke helt teslatall.
Likevel: Jeg er ikke sikker på hvilken av disse modellene min relativt spreke dieselbrenner dobler 0-100-tiden til, men det kan godt være mer enn det dobbelte av e-tron 50 uten boost.
Realistisk er det ikke det jeg savner oftest heller. På langkjøring er evnen til å ta svinger på en måte som ikke får ungene til å sende sprutbrekninger i nakken min viktigere for når jeg kommer frem, enn 0-100. Samt rekkevidde (opp mot 500 er lovende), ladehastighet og utbredelsen av ladenettverk.
På bykjøring kommer jeg akkurat like raskt frem, pga rødt lys i alle lyskryss for alle som sykler raskere enn en elsykkel.
For all del, jeg bor langt nord for Sinsen (og Dovre), så råkjøringen døde med innføringen av fotobokser på alle strekninger hvor man forsvarlig kan kjøre fort, barn i baksetet og for det meste mange svingete veier ellers.
Så, jeg gleder meg fortsatt til å se hvordan bilen blir - og er mer opptatt av antall liter bagasjerom enn antall kW og antall s fra 0-100.
For meg er 0-100 ikke så relevant da jeg har vokst i fra det å være opphengt i det.
Derimot så er rekkevidde som er viktig sammen med innvendig plass.
For meg er det mye mer en teknologisk sammenligning enn et behov for et lyskryssmonster. Audi med sin «Vorsprung durch teknik» og uttalelse om «Alt Tesla gjør kan vi gjøre bedre» (eller var det VW?) gjør dette til en interessant kamp/ sammenligning. Når det er sagt - ut fra alle rykter som verserer tidligere i denne tråden, lar jeg ovennevnte tall være nok et rykte. Det er noe som ikke stemmer her (rekkevidde). Jeg har store forventninger til bilen i alle tilfelle, spesielt når det kommer til opplevd kvalitet og komfort. Har Tesla i dag, men er langt over «lyskryssalderen».
Ut fra den skadefrekvensen på Tesla så er det kanskje like greit. Har en kompis med ludicrus og prøvet den. Var faktisk for kjapp. Ble mer passasjer en sjåfør når det stod på som værst.
Det er selvfølgelig ikke noen dealbreaker, men de har jo gått høyt ut med hvor fantastisk denne bilen skal være i forhold til konkurrentene... og hvis man da bommer på noe så lett målbart.
5,noe er godt innafor når deg gjelder å få ungene til å kaste opp.
Selv blir jeg uvel av full spiker med en P-Tesla.. men det er jo noe med å kunne hvis man en og annen gang vil.
Litt som med motorsykkel, kjøres stort sett fornuftig men du verden så morro å slippe løs galskapen av og til.
Blir det Audi så blir det garantert en S. Tipper mer ekstrautstyr langt på vei rettferdiggjør merprisen.
En bil på over 2.2 tonn blir aldri en sportsbil uansett om den har en million hester. Så lenge den er rimelig kjapp og kjøre forbi så rekker det. Skal jeg kjøre sportslig (dvs på bane) bruker jeg M2en. Vil aldri ta Audien med på det uansett.
Sitat fra: HalvorV på søndag 10. juni 2018, klokken 18:13
Det er selvfølgelig ikke noen dealbreaker, men de har jo gått høyt ut med hvor fantastisk denne bilen skal være i forhold til konkurrentene... og hvis man da bommer på noe så lett målbart.
Mistenker at det er noe med det målbare her.
Hadde byggekvalitet og kjørekomfort (raskt hhv familietempo) vært like objektivt målbart i sanntid som 0-100, ville de tallene vært mer attraktive.
Dessverre er dette subjektivt, og erfaringsbasert, så selv om biltypen i beste fall var mandagsbil for tre eller fem år siden, vil produsenten si de har fikset problemet.
Neser a la Pinocchio har de dessverre ikke, så vi kan ikke engang måle evnen til å snakke sant☺
Siste pressemelding (https://www.audi-mediacenter.com/de/pressemitteilungen/audi-vernetzt-das-elektroauto-mit-dem-haus-10357) om ladeløsninger og integrasjon med strømstyring etc har med 22kW AC-lader som opsjon (Ladesystem connect), uten at det er nevnt om dette først kommer i 2019 eller ikke.
Så spørs det om "Ladesystem connect" kommer allerede fra introduksjon, og om evt ladeport på begge sider er en del av/avhengig av denne pakken.
Om audien blir like dyr som taycan porschen, så må det være storeforskjelleri utstyr på disse?
Audi på 80k euro er loaded mens porsche på 80 k euro er ganske ribbet?
Jeg håper at den blir 50k billigere enn jaguar i topp spekket versjon.
Sitat fra: Svolar på mandag 02. juli 2018, klokken 13:07
Om audien blir like dyr som taycan porschen, så må det være storeforskjelleri utstyr på disse?
Audi på 80k euro er loaded mens porsche på 80 k euro er ganske ribbet?
Jeg håper at den blir 50k billigere enn jaguar i topp spekket versjon.
Nå er vel ikke prisen for Taycan i nærheten av offisiell ennå? Den er jo også i segmentet for lek og moro, luksus og sånt, og ikke for behagelig flytting av familier. E-vision Cross er en annen sak, som nok er mye mer familievennlig.
Prisen er egentlig ikke offisiell for Audi heller, men 80k euro med tysk moms skulle gjøre NOK 640k (basert på eurokurs på 9,5) til en rimelig god gjetning.
Fullutstyrt Audi vs fullutstyrt Jaguar med NOK 50k billigere Audi? I og med at batteriet er større, ladespenningen er større og bilen er større, tviler jeg på at Audi sender med hele utstyrslisten sin for 50k mindre.
Men jeg skulle elske å ta feil ;)
En kommentar til pris på e-tron. Det ligger et interessant interjuv med en amerikaner på Youtube. Påstand om pris er at produsentene må sette en pris som kundene vil betale på el-biler, fordi de er avhengig å få ned fosil-forbruket på sin totale bilproduksjon i henhold til nye krav. Derfor må de selge eller "gi bort" elbiler til en pris som markedet vil betale, slik at elbil andelen blir stor nok til å få det gjennomsnittlige forbruket ned. Dette gjelder selvsagt alle produsenter, som også produserer fosilbiler i stort antall. Med andre ord er det kjøpers marked på elbiler.
Kjøpers marked er en måte å se det på. Og siden vi ikke har toll eller annet rusk, betyr det at etronpris i Norge ikke blir mye dårligere enn i USA eller andre land. God eller dårlig kurs, javel, men ikke 10-15%.
Og siden fossile biler har dårligere kår her, er Norge andelsmessig verdensledende på elbilsalg. Likevel: 1/4 elbil, 35% plugin (alt fra bensinslukere til reelle lavutslippsbiler), 25% bensin (inkl prius og andre hybrider) og 15% diesel. 3/4 av nybilkjøpere velger bort null-utslipp, og plugin, som har kommet uforholdsmessig godt ut på utslippstester, er både enklere og billigere vei til å trekke ned gjennomsnittet enn elbiler. De har enkle elmotorer, små batterier, og er bare et tilvalg på std bilmodell.
Elbiler er en annen sak, utvikles fra bunnen, og batterikostnaden er nok til å ta nattesøvnen fra økonomidirektøren.
Kan være enig i det siste, at hybrid er en enklere måte å få ned forbruket på. Ref. de nye Audi-modellene som kommer med letthybrid, som har en maksimal driftstid på 40 sekunder. Men uansett er det vanskelig å få ned utslippene, så lenge bilene blir større og tyngre. Selv om pensjonistene kjører rundt i Toyota Yaris, er det de store bilene som selger på verdensmarkedene og her ligge utfordringen. Rene elbiler vil hjelpe stort på gjennomsnittlig utslipp, da det er markeder hvor det er helt utopi å selge elbiler i overskuelig fremtid, jeg tenker bla.på land hvor de ikke har fått belysningsstrøm ennå. Derfor kan økonomidirektøren sove så dårlig han vil, bare markedsdirektøren får solgt sin produksjon og håpe på så lite tap som mulig :)
Med mindre du tenker på de superrike i land uten strøm for menigmann, er kjøpekraften i disse landene så dårlig at få har råd til bil og bare unntak ny bil fra firma som kunne vurdert å utvikle noe elektrisk (enten det er Audi eller Nissan).
Et solcellepanel et batteri og en lyspære er billigere enn ny bil, uansett merke.