Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: HalvorV på mandag 12. februar 2018, klokken 17:11
Bør elbilen kunne lades til fordel for fri ferdsel på fortau? ;D
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BJjEW9/Risikerer-bot-for-a-drive-firma-i-bolig (https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BJjEW9/Risikerer-bot-for-a-drive-firma-i-bolig)
Betalingsartikkel, så får ikke lest. Men det er vel en forhistorie der med at han egentlig eier deler av fortauet eller noe? Han er her på forumet så han får svare selv :D
Syns man i hvert fall kunne skaffe seg en litt lengre kabel og ett sånt kabeldeksel til å ha på bakken. Da kunne man brukt fortauet som normalt. F.eks: https://www.gear4music.no/no/G4M/2-kanals-Kabelbroer-fra-Gear4music-3-pakk/23HW
Da ber man ikke om problemer...
Dette er et offentlig fortau. Det kan ikke sperres slik annet enn i ytterste nødsfall.
Er forhistorie tilbake til 1958 da vi fjernet hagen framfor huset til fordel for parkering.
Blir gretten når slike fordeler plutselig fjernes. Er nok mange andre måter å løse dette, men den mest opplagte, nemlig å kunne parkere der vi har gjort i 60 år sitter langt inne.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. februar 2018, klokken 17:55
Er forhistorie tilbake til 1958 da vi fjernet hagen framfor huset til fordel for parkering.
Blir gretten når slike fordeler plutselig fjernes. Er nok mange andre måter å løse dette, men den mest opplagte, nemlig å kunne parkere der vi har gjort i 60 år sitter langt inne.
Har du forsøkt å søke kommunen om å få frese en renne til et ledningsrør i asfalten og sette opp en privat ladestolpe ytterst på fortauet (evt motorvarmerstolpe eller et fastmontert låsbart el-skap med underfordelingsboks og kontakter inni)?
Eller kanskje bare ta deg til rette og gjøre det?
Den ledningen der ser ikke bra ut. Det hadde vel egentlig vært bedre å bare parkere på fortauet helt inntil husveggen, slik at folk lettere kan gå rundt.
Men ledningen går i hvert fall ikke over veien, slik at bilene kjører over ledningen, slik som jeg så på Grünerløkka i forrige uke.
Og Stavanger kommune vil ilegge 500 kr pr. døgn for å drive firma hjemme?? Det var offensivt :o
Vil det være lovlig om man bruker en kabelbro som linket til over?
Har kjøpt generator som nødløsning. Da slipper jeg å strekke kabelen over forthau. Skal bare montere ekstra eksospotte på den så jeg ikke lager for mye lyd. :D
Hva slags molbopolitikk er det å ikek tillate et lite firma å drive fra en bolig? Har de noen som helst formening om hvor mange firmaer som starte i det små i en kjeløler eller på et loft rundt om i landet? ::)
Har ikke tilgang på artikkelen og kjenner ikke historikken her, men det er nærliggende å oppfatte dette som et offentlig fortau. Dermed kommer restriksjoner på parkering på fortau og det passer dårlig å sperre et fortau med et luftstrekk. Hvem som eier grunnen behøver ikke å være bestemmende. Tidligere var det f.eks vanlig å eie til midt i veien uten at en kunne sette opp sin egen bomstasjon.
Sitat fra: cra på tirsdag 13. februar 2018, klokken 23:30
Hva slags molbopolitikk er det å ikek tillate et lite firma å drive fra en bolig? Har de noen som helst formening om hvor mange firmaer som starte i det små i en kjeløler eller på et loft rundt om i landet? ::)
Nå blir det politikk uttav dette, og tankene går til ikke helt ulike konsepter som Tupperware salg hjemme, AirB&B, Aksjetrading, etc fra bolig som ikke er omregulert til næring.
I Tyskland er reglene mer klare, nemlig at det er lov å drive næring fra eget hus, men begrensning på antall ansatte som kommer dit for å jobbe. I mitt tilfelle drives firma av undertegnede med hjelp av øvrig familie, altså ingen eksterne ansatte ( bortsett fra ei jente som har praksisplass 1 t 4 x i uka for å få penger og CV materiell )
Parkeringen er en egen historie, og det er kun vrangvilje fra kommunen. Google adressen så ser dere hvor smal gata er i forhold til det kommunen definerer som forthau.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. februar 2018, klokken 07:11
Parkeringen er en egen historie, og det er kun vrangvilje fra kommunen. Google adressen så ser dere hvor smal gata er i forhold til det kommunen definerer som forthau.
Jeg googlet den og du har da vitterligen egen garasje. Hvorfor kan ikke lading skje i den?
Garasjen er nok fyllt opp av ladeutstyr...
Interessant å sammenlikne dette med drift av en familiebarnehage:
SitatKommunal- og regionaldepartementet har uttalt følgende om dette i brev av 19. juli 2002:
"I et tidligere skriv fra departementet, datert 06.03.92, gis det flere momenter som vil være av betydning for om en familiebarnehage utgjør en bruksendring. Det er blant annet lagt vekt på hvor mange barn som oppholder seg i boligen, trafikken til og fra og støy. Departementet kom i den konkrete saken til at en bolig som driver familiebarnehage med 5 barn med tilsyn av en assistent, samt en førskolelærer som ambulerer mellom de forskjellige hjem som inngår i familiebarnehagen, etter omstendighetene ikke er å anse som en bruksendring i plan- og bygningslovens forstand.
Det vil også være av betydning om boligen ikke lenger brukes som bolig ved vurderingen av om det foreligger søknadspliktig bruksendring. Hvor separate deler av boligen, eksempelvis en sekundærleilighet eller kjeller, brukes som familiebarnehage, antar departementet ikke vil ha avgjørende betydning for om det foreligger bruksendring, så lenge boligen i hovedsak nyttes til boligformål. Separat bruk av boligen til familiebarnehage vil altså ikke i seg selv medføre bruksendring, men det kan være et moment i en helhetsvurdering for om bruksendring har funnet sted."
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-22-familiebarnehage-i-boligseksjon/id601859/
Artikkelen tar riktignok for seg familiebarnehager i boligsameier, men problemstillingen rundt behov for bruksendring er ganske paralell. Så lenge boligen også brukes som bolig for familien Kristensen, tror jeg Kommunen er på syltynn grunn her. Men det er jo en grunn til at man har advokater til å krangle...
TUSEN MILLIONER TAKK for fantastisk hjelp og støtte. :+1:
Har sendt begge siste innlegg videre til Ansvarshavende og bedt han be kommunen sette hele saken på hold til dette er avklart.
Fikk også tips om å søke på Proff.no etter forbindelser mellom "fornærmede" naboer og kommuneansatte. Han kunne fortelle at slike forbindelser tidligere har medført at andre heksejakter har stoppet opp.
Sitat fra: P85TMS på onsdag 14. februar 2018, klokken 17:45
Det er så langt jeg kan se over 20 andre selskap registrert i samme gate. Flere andre AS også.
Godsselskap, fotograf, maler, anleggsgartner osv. Alle på adresser som er privatboliger.
Regner selvsagt med at samtlige innehavere har fått brev fra kommunen om å søke bruksendring på boligene sine..
Spørs om alle de andre må søke. Landskapsgartneren er nemlig ansatt i kommunen, og mottaker av klagen på mitt firma.
NAF sin framtidsvisjon når "alle" får elbil:
https://www.facebook.com/nafnorge/videos/313317339397467/
Synes ikke akkurat at det fremmet elbilismen.
Var mer et hån......
Eller har jeg feil sans for humor som ikke passer flertallet. :o
Tydelig at NAF forsatt er fossil....ingen organisasjon som jeg bryr meg med å forholde meg til !
NAF er jo viden kjent for å arbeide mot bruk av bil - for bruk av buss,sykkel,bobil og mange ferieturer med fly slik at klimaregnskapet kan gå i null for alle medlemmer sammenlignet med fossilhodene. Dessuten er alle virkelighetsbeskrivelser basert på at man bor sentralt,beveger seg over korte avstander i hverdagen men tar'n helt ut i helgene med bobilen,hyttebilen eller svinger en tur innom storbyene og benytter seg av de mange NAF rabattene
Sitat fra: Amatøren på onsdag 21. november 2018, klokken 17:14
Var mer et hån......
Eller har jeg feil sans for humor som ikke passer flertallet. :o
Budskapet er vel knytta til ladekaos i områder der er vanskeleg med ladeopplegg og parkering - det er i alle fall min intuitive reaksjon. Den politiske eliten er normalt ikkje kjent med den type utfordringar og trur alt kan ordnast med vedtak.
Var det "ingenting" som var poenget, eller var der bilde, link e.l. som har falt ut?
NAF jobber for flere ladeplasser, slik at man slipper dette rotet.
De har laget en liten video, som viser anarkiet som kan oppstå om ikke sameier, borettslag og kommuner prøver å få til en helhetlig løsning på lading.
Vidoen ligger i alle fall på facebooken til NAF
@Øystein16: :+1:
Sitat fra: Cral på fredag 23. november 2018, klokken 22:19
NAF jobber for flere ladeplasser, slik at man slipper dette rotet.
De har laget en liten video, som viser anarkiet som kan oppstå om ikke sameier, borettslag og kommuner prøver å få til en helhetlig løsning på lading.
Vidoen ligger i alle fall på facebooken til NAF
Og jeg har lagt den ut her på denne tråden forde den illustrerer et problem og for å vise at med litt samhandling mellom kommune og huseiere kunne en unngå slikt anarki.
I mitt tilfelle ville parkering inntil husveggen gitt trygg lading og fri ferdsel på fortau. Nå bruker kommunen paragrafer og jeg ladekabel i en standoff og fotgjengere er henvist til gata ( som de uansett alltid har brukt ) eller forthau på andre siden av gata.
Ser stadig flere kabler strukket over forthau så problemet er høyst aktuelt.
Sånn apropos: To tekniske løsninger for lading fra fortauskant når man ikke kan/vil sette opp ladestolpe som stikker opp:
https://www.streetplug.nl
https://www.tu.no/artikler/popup-lader-skal-lose-storbyens-ladeutfordringer/475028
Nordisk versjon av disse bør kanskje inneholde et varmeelement som smelter bort snø og is?
Elendig betalingsløsning som krever enda en ladekabel.
Sitat fra: elektrolux på søndag 29. september 2019, klokken 08:29
Elendig betalingsløsning som krever enda en ladekabel.
Hm?
Jeg tror du blander sammen med Ubitricity nå:
https://www.ubitricity.co.uk
Sitat fra: elektrolux på søndag 29. september 2019, klokken 08:29... krever enda en ladekabel.
Er det ikke type 2 kontakt?
Da bruker man bare kabelen man har.
I linkene til nedgravde ladepunkt er det 2 forskjellige løsninger. Den ene er type2 kontakt, med direkte strøm til bilen. Den andre i TU krever en egen type kabel.
Løsningen i den første linken (https://www.streetplug.nl), så jo grei ut. Litt graving og så er det på plass...
Men i Stavanger tillates vel ikke privat nedgravde ladepunkter? «Privatiserer» gata.
Ellers, vær forsiktig med å la egen forhage se ut som del av off fortau. Bruk kantsten, forhøyning, gjerde... for å markere at dette er privat. Hvis ikke, har en plutselig mistet det.
Sitat fra: KjellG på mandag 30. september 2019, klokken 11:16
Men i Stavanger tillates vel ikke privat nedgravde ladepunkter? «Privatiserer» gata.
Ellers, vær forsiktig med å la egen forhage se ut som del av off fortau. Bruk kantsten, forhøyning, gjerde... for å markere at dette er privat. Hvis ikke, har en plutselig mistet det.
:+1:
Kan bekrefte det. Vi spurte kommunen om å få lagt asfalt der vi hadde hage framfor huset for å kunne sette bilene der. 40 år etter blir det regulert til fortau, og 55 år etter ulovlig å parkere der.
Noe tilsvarende i Klostergt 72D, Trondhjem. Først la de gangvei gjennom hagen, så tok de hele hagen.