Elbilforum.no
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Pettrich på søndag 11. februar 2018, klokken 10:26
Har noen vært borti at ZE40 ikke lader med 22Kw på 22Kw lader, selv ladeprosenten er nede på 40 ?
If your battery pack is very cold then yes this can happen.
Hadde kjørt i 1,5 time
Then you should have gotten 22 kW in.
Where you sharing the charging point with someone else?
Do you know how much you got in exactly?
Delte ikke med noen, men det tok omtrent dobbelt så lang tid som jeg hadde regnet med.
Snakket med en Renault selger som antydet at bilen kan være satt til å lade bare med 11 Kw ?
The best is to get this checked at Motorforum under warranty.
Even better, if you can get hold of a OBD-2-adapter, you can check yourself with your phone.
This one uses bluetooth and is compatible with Android:
OBD-2-adapter ELM 327 for Bluetooth - OBD-2 Kjell.com
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-bluetooth-p48500
Ok. Har ikke Android, men finne kanskje noe for Ios også ?
Looks like for iPhone you have this:
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-iphone-p48400
It uses wifi instead of Bluetooth.
But I am a bit unsure which app you have to use then.
On Android, I use CanZE.
Maybe you search the forum for more info :)
With this, you should be able to see in real time how many kW the battery pack can take in, how many kW it does take in and how much is coming from the charger.
You would clearly see if the on board computer sees 22 kW from the charger but allows only 11 to the battery.
You can also see the temperature of the battery pack and much more.
A control question:
Have you ever managed to charge with 22 kW from a 22 kW charger?
Korleis såg du at den ikkje lada med 22kw?
Er du sikker på at da var 22kw tilgjengeleg?
Kor mange % lada du?
Kva modell har du. 210/240/40?
Regnet ut fra tiden at det ikke kunne være 22.
Laderen var 22 ja.
Husker ikke hvor mange %.
17 mod. Zoe 40
Zoe 40 kjenner eg ikkje så godt men vil tru at ved 40% så vil du ha ein batteritemp på ca 12 grader hvis du starter ved -3. Då vil bilen strupe ladinga allerede ved 50%. Lader du då til 80% så vil du bruke ca dobbelt så lang tid.
Skal du ha håp om full effekt til 80% så må du ha ein batteritemp på over 20 grader og da får du ikkje på første lading. Men på andre gangs lading så vil du ha da utan problem.
Når du har så kalde batteri så lønner da seg å lade kun så mykje som du trenger for å kjøre til neste lader eller ca 1 time. Så har du full effekt og dermed vært turen totalt sett kortare enn om du presser den opp mot 90 til 100%
Takk for gode forslag.
Gjentar et spørsmål; Går det an å" stille inn" bilen til å bare ta i mot 11Kw ?
Nei, det er ikke mulig å stille ladestyrken i Zoe.
Kan ikkje stillast frå bilen, bare hvis du har ein justerbar ladekladd eller justerbar ladestasjon
Har vært borti at noen av søylene til Fortum har vært feil installert og gitt 16A og ikke 32A.
Dette løste seg (etterhvert) etter at jeg sendte inn informasjon til Fortum kundeservice.
Kan det være ladekabelen er 16A?
Tapering ned fra 22kwh slår ikke inn før bortimot ca 85%? Noe slikt, testet engang bilen var ny
Sitat fra: N00b på mandag 12. februar 2018, klokken 18:51
Kan det være ladekabelen er 16A?
Tapering ned fra 22kwh slår ikke inn før bortimot ca 85%? Noe slikt, testet engang bilen var ny
Nedtrapping skjer mye tidligere på kaldt batteri. Batteriet må være over 20 grader for å holde 22kw til over 80%. En times forsiktig kjøring i kaldt vær er ikke nok til å få batteriet noe særlig over 10-15 grader.
Kanskje det var en feil på ladepunktet? Pleier du å få det du skal på andre 22kW-ladere?
Har lite erfaring med 22 ladere. Lader nesten alltid hjemme, men dette var to forskjellige 22 ladere.
Grunnen er vel muligens at batteriet var for kaldt, men trodde det ble ble varmet opp mere av kjøring og varmepummpa.
Hvis du setter bilen til forvaming med ladekabel i så varmer den opp batteriet til 15 grader før du kjører. Dette gjelder kun hvis du bruker innstillingen fra bilen ikke app eller nøkkel.
Sitat fra: morten69 på onsdag 14. februar 2018, klokken 09:33
Hvis du setter bilen til forvaming med ladekabel i så varmer den opp batteriet til 15 grader før du kjører. Dette gjelder kun hvis du bruker innstillingen fra bilen ikke app eller nøkkel.
These 15 degrees you are talking about, is it just for the R90 or also for the R240?
Testet dette på vår R90 Z.E. 40 nå nettopp. Stilte timeren til kl 12 og litt over 12 så var det samme temperatur i batteriet som før (8-9 grader) . Målt med Can ZE. Så her fungerte det ikke virker det som. Hadde tilkoblet kabel 16A.
Har det noe å si hvor lenge før man stiller timeren? Jeg stilte den kl 11, så da hadde den ca 1 time på seg.
Renault anonserer at da skal være aktiv batterivarme på nye Zoe 40. Dei seie at da skal være 15 grader på batteria. Når du leser av med CanZE så leser den av temperaturen inni cella. Kanskje da er litt slingring å gå på her. Prøv å stille inn temp kvelden før og sjå om da hjelper. Gjerne når da er godt ned på minusen. Og ikkjeminst sjekk batteritemp så seint som mulig på kvelden slek at du er sikker på at varmen virkar eit stykke iallfall. Zoe har ein tendens stil at når da ikkje er så kaldt så varmer den ikkje opp meir enn den må.
På 210 eller 240 er det kun frostsikring som held batteria over -20 grader.
Jeg kjørte fra Skien til Ikea Slepeden og ladet her med 11 kW fra 39% -> 85% i 1t51min. Det tilsvarer 2.4min per 1%. Temperatur er -7 grader.
Neste dag kjørte jeg fra Oslo til Shell Grelland, ladet m/ 22kW fra 36% -> 60% i 0t55min. Det tilsvarer 2.3min per 1%. Temperatur er -7 grader.
Jeg kjørte fra Skien til Arendal Circle K og ladet her m/ 22kW fra 37% -> 80% i 1t37min. Det tilsvarer 2.3min. per 1%. Temperatur er -2 grader.
Ut i fra dette så er det omtrent lik laderhastighet på 11kW som 22kW. Synes det er urettferdig med å betale for time i stedenfor ladeeffekt.
Grønn Kontakt har stasjoner i nærheten av alle de lokasjonene, og da hadde du bare betalt for den effekten du faktisk ladet med.
Sitat fra: eriksj på onsdag 14. februar 2018, klokken 12:30
Testet dette på vår R90 Z.E. 40 nå nettopp. Stilte timeren til kl 12 og litt over 12 så var det samme temperatur i batteriet som før (8-9 grader) . Målt med Can ZE. Så her fungerte det ikke virker det som. Hadde tilkoblet kabel 16A.
Har det noe å si hvor lenge før man stiller timeren? Jeg stilte den kl 11, så da hadde den ca 1 time på seg.
Ut fra min erfaring så begynner den å varme batteriet 2-3 timer før start så 1 time er litt lite. Jeg har lest av 14 grader når jeg startet og det var -8 grader ute. Da var bilen stilt inn dagen før, jeg har 11 kw lader.
Sitat fra: minibiti på onsdag 14. februar 2018, klokken 10:21
Sitat fra: morten69 på onsdag 14. februar 2018, klokken 09:33
Hvis du setter bilen til forvaming med ladekabel i så varmer den opp batteriet til 15 grader før du kjører. Dette gjelder kun hvis du bruker innstillingen fra bilen ikke app eller nøkkel.
These 15 degrees you are talking about, is it just for the R90 or also for the R240?
Just R90/Q90
Er det noen som har erfaring med, eller info om hvor varmt batteriet må/bør være for å oppnå 22kw lading?
Jeg ladet bilen min på en 22kw grønn kontakt lader i dag. Batteriet var 13 grader og fikk maks 16kw (ved 55%). Ladeeffekten sank meget raskt (se bilde)
Jeg byttet også lader i 17 tiden (se bilde) da steg hastigheten en liten stund, men den ble redusert ganske raskt.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
16 grader gjev full effekt. Men du må opp på 30 grader for å få 22kw lengst mulig før bilen ramper ned effekten.